PDA

View Full Version : Farmacotherapeutisch Kompas over Proscar (finasteride)


Artur
28 mei 2002, 22:18
Hallo, m'n eerste post op het forum. Het zal misschien al eens eerder gepost zijn, maar misschien handig voor nieuwe mensen. Ik heb veel vragen gelezen over Finasteride, zoals dat bijvoorbeeld in het middel Proscar is verwerkt. Dit is wat het Farmacotherapeutisch Kompas (zoals door alle (huis-)artsen in Nederland gehanteerd) van 2002 erover zegt:

finasteride
Proscar [MSD]
Tablet 5 mg.

Eigenschappen: Competitieve 5-a-reductaseremmer. De werking berust op intracellulaire remming van 5-a-reductase waardoor de omzetting van testosteron in het meer potente dihydrotestosteron wordt geremd met o.a. als gevolg een afname van de omvang van de prostaat.

Kinetische gegevens: Tmax = ca. 2 uur. F = ca. 80%. Plasma-eiwitbinding: ca. 93%. Vd = ca. 1,09 l/kg. Metabolisering: in de lever tot weinig actieve metabolieten. Eliminatie: met de urine 40% en de faeces 60%. Tºel = 412 uur, bij ouderen (> 70 jr) tot 6-15 uur.
Indicaties: Behandeling van benigne prostaathyperplasie. Preventie van urologische complicaties (zoals acute urineretentie en prostaatchirurgie) bij matige tot ernstige symptomen en een vergrote prostaat.
Contra-indicaties: Kinderen.
Bijwerkingen: (ca. 3%) met name in de eerste 9 maanden van behandeling impotentie en verminderde libido. Verminderd volume van het ejaculaat, ejaculatiestoornis, gynaecomastie en pijnlijkheid van de borst. Verder zijn gemeld (tot 1%): moeheid, duizeligheid, hoofdpijn, buikpijn, misselijkheid, diarree, pijn in testes, gynaecomastie, overgevoeligheidsreacties (waaronder zwelling van de lippen, huiduitslag (pruritus, urticaria), milde en voorbijgaande verhogingen van serumtransaminasen.
Waarschuwingen/Voorzorgen: Vóór en regelmatig tijdens de behandeling dient prostaatkanker te worden uitgesloten. Men dient hierbij erop bedacht te zijn, dat finasteride de serumconcentratie van prostaatspecifiek antigeen (PSA) verlaagt. De PSA-waarde stabiliseert zich uiteindelijk tot circa de helft van de uitgangswaarde. Bij aanhoudende verhoging van de PSA-waarde tijdens therapie met finasteride moet de therapietrouw eveneens zorgvuldig worden geëvalueerd. Vanwege onvoldoende ervaring wordt gebruik bij leverinsufficiëntie ontraden. Gebruik door zwangere vrouwen kan bij de mannelijke foetus afwijkingen aan de uitwendige geslachtsorganen doen ontstaan. Fijn gemaakte tabletten dienen daarom niet te worden aangeraakt door vrouwen die zwanger zijn of zwanger kunnen worden, gezien de mogelijkheid van resorptie. Kleine hoeveelheden finasteride worden gevonden in semen. Het is niet bekend of er een nadelige invloed is op een mannelijk foetus als de moeder wordt blootgesteld aan het semen van een met finasteride behandelde patiënt. Daarom dient de patiënt te vermijden dat zijn partner, indien zij zwanger is of kan worden, wordt blootgesteld aan het semen (bv door condoomgebruik) ofwel dient hij gebruik van finasteride te staken. Omdat een gunstige reactie op finasteride misschien niet meteen manifest wordt, dient men bij een groot urineresidu en/of ernstig belemmerde urinestroom zorgvuldig op een obstructieve aandoening van de urinewegen te controleren en periodiek de noodzaak tot operatief ingrijpen te beoordelen. Behandeling dient in overleg met een uroloog plaats te vinden.
Dosering: 5 mg per dag. Soms kan een behandeling van ten minste een half jaar nodig zijn om te beoordelen of een gunstige reactie is verkregen.
CFH-advies: In de meeste gevallen van benigne prostaathyperplasie kan met een afwachtend beleid worden volstaan. Bij ernstige klachten is een operatie aangewezen. Voor de overige patiënten is er een relatieve indicatie tot behandeling, waarbij geneesmiddelen zoals a1-blokkers en finasteride kunnen worden overwogen. Finasteride is alleen effectief bij de behandeling van grote prostaten (> 40 ml) in het verminderen van de klachten, van het risico van acute urineretentie en van noodzakelijk chirurgisch ingrijpen.

---------

In dus ca. 3% van de gevallen wordt impotentie gemeld als bijwerking, met name tijdens de 1e 9 mnd. van het gebruik. Zulke klachten zijn ook 'reversibel', dus het lijkt me altijd mogelijk het gebruik te staken igv impotentie, en zodoende weer volop potent te worden;) Maar de kans is dus ook aanwezig dat na een maand of 9 de klachten afnemen.
Ik heb ook gelezen over mensen die niet stonden te springen om finastride te gebruiken omdat dat 'gerommel met je hormoonhuishouding' zou inhouden. Uit epidemiologisch onderzoek is dus tot nu toe niet gebleken dat het in dit geval enge risiko's met zich meebrengt. Maar bovendien is ook al het voorbeeld van 'de pil' voor vrouwen genoemd, om aan te tonen dat dergelijk 'gerommel' niet per definitie negatief hoeft te zijn. Igv. finasteride is het wat mij betreft duidelijk, en ik zal dan ook maar eens gauw m'n pa's creditcard in beslag gaan nemen en online bestellen die handel ;)

Groeten & succes iedereen!
Artur

-----------------------
oh, nog even dit: al het onderzoek dat naar Proscar is gedaan en dat tot bovenvermelde gegevens heeft geleid, is - naar ik aanneem - verricht in het licht van de oorspronkelijke toepassing, prostaatverkleining. Het moge duidelijk zijn dat in Nederland dit middel nog niet officieel gebruikt wordt voor beïnvloeding van het kalingsproces bij (jonge) mannen. Maar jah, zo werkt dat helaas in dat trage bureaucratische wereldje van toelatingscommissies etc. mbt tot medicijnen. Ik weet dus niet of genoemde percentages ook representatief zijn voor de 'doelgroep' wat betreft de toepassing tegen haarverlies.. Anywayz, het zal ook wel niet enorm verschillen.

duke
21 juli 2004, 21:38
beste,ik stond op het moment dit te vragen aan mijn arts,ik las onlangs dat fenasteride zelfs kanker remt-prostaat-ik wil iets vragen,ik heb dunmiddenhaar en kruin,ik hadt ooit en nog soms prostateris,ontsteking,daarbij zou genoemde fenast..helpen,mar wat is nu goed voor wat,borstzwelling kreeg ik al,maar het schijnt dit komt van hormoonprobleem prostaat of zaadbal,ik begrijp het niet goed,ik dacht ook om stesstoteron te vragen,kunnen beiden,wat mag men slikken zonder gevaar,graag hulp :crybaby:

Tiuri
21 juli 2004, 21:50
beste,ik stond op het moment dit te vragen aan mijn arts,ik las onlangs dat fenasteride zelfs kanker remt-prostaat-ik wil iets vragen,ik heb dunmiddenhaar en kruin,ik hadt ooit en nog soms prostateris,ontsteking,daarbij zou genoemde fenast..helpen,mar wat is nu goed voor wat,borstzwelling kreeg ik al,maar het schijnt dit komt van hormoonprobleem prostaat of zaadbal,ik begrijp het niet goed,ik dacht ook om stesstoteron te vragen,kunnen beiden,wat mag men slikken zonder gevaar,graag hulp :crybaby:

je kunt gerust fina gaan gebruiken, bijwerkingen komen maar bij weinig mensen voor en als je er last van krijgt zullen ze verdwijnen als het medicijngebruik wordt stopgezet.

het zal helpen tegen je haaruitval en bovendien tegen je prostaatproblemen. maak even een afspraak met je huisarts, hij wil het je vast voorschrijven.

Haarmannetje
21 juli 2004, 22:26
Misschien dat ik toch maar eens over ga stappen op proscar (finasteride). Ik wacht eerst even de resultaten van VanDiesel af met RK19.