PDA

View Full Version : pillen


Oilily
3 juni 2002, 11:09
Ik wou even informeren over het gebruik van pilletjes om de TTM te 'controleren' of misschien ook niet. Ik heb een twee maanden terug aan mijn psychiater een Amerikaans artikel laten lezen over een bepaald soort pilletje, in Amerika, dat het TTM zou kunnen controleren. Die medicatie was er niet in België en omdat ik erachter vroeg, heeft hij me fluoxetine gegeven, eigenlijk hetzelfde als prozac onder een andere naam. Eén pilletje per dag.. Ik ben normaalgezien altijd heel erg argwanend tov pillen geweest en bij mijn volgende bezoek liet ik al weten dat het precies niks voor mij was. Er was ook geen verbetering maar ja, dat had natuurlijk even de tijd nodig (een aantal maanden). Vorige week, bij mijn volgende bezoek aan de psy was ik ineens lusteloos, ik kon niets meer serieus zeggen of gewoon nuchter nadenken. Hij zei dat ik misschien wel een depressie aan het krijgen was, terwijl mijn 'mood' in de laatste drie maand toch enorm aan het verbeteren was. Ook kreeg ik ipv dat TTM afnam er allerlei kwaaltjes bij (enorm beginnen wippen met mijn been enz) Ik vroeg hem of ik mocht stoppen met die fluoxetine. Dat heb ik dan ook gedaan en nu (een dikke week later) voel ik me vééél beter... Die pillen hebben me toch niet zo'n goed gedaan... Gebruikt er nog iemand van jullie medicatie? Zo ja, wat dan en wat zijn de resultaten? Ik hoef niks meer, doe het liever helemaal op m'n eentje maar ben toch geïnteresseerd.

groetjes
;)

bolleke
3 juni 2002, 11:41
Hoi dag Oilily,

Ik ben hééééééééééééééééééééél blij met je bericht en ik kan het niet genoeg benadrukken;
ZOEK HET NIET IN DE PILLEN ZOEK HET IN JEZELF!!!

Ik ben gelukkig in behandeling bij een therapeut die ABSOLUUT tegen het gebruik van medicatie is. Hij is de depressie-goeroe in België en heeft enorm veel tegenstanders. Hij was vorige week nog te gast in een tv-programma (Recht van antwoord). Daar was het discussiepunt alweer; 'helpen pillen bij depressie?'
Wie bij hem in behandeling is geweest kan alleen maar zijn visie bijtreden. Hij slaagt erin om mensen te helpen door op een warme, begrijpende manier aandacht en tijd te geven. Hij helpt je mee zoeken en vechten... Hij geeft gewoon wat zoveel mensen missen, aandacht, geborgenheid en vooral het gevoel te mogen zijn wie je bent...

Ik voel me zo goed, ben soms wel eens moe, maar ik verzet ook bergen, dus je zou van minder moe worden hé...

Gelukkig heb ik ook een huisdokter die zonder medicijnen de strijd tegen TTM wil ondersteunen. Al moet ik toegeven dat de verleiding om een pilletje te vragen soms groot is, (heb ik vorige week nog eens geprobeerd, maar het pakte niet, haha!). Hij zei dat anti-depressiva absoluut zinloos om TTM te bestrijden.
Hij behandelt mij dus met kleuren-acupunctuur, en dat geeft heel goede resultaten...

Dus, lieve mensen, geloof echt niet in die pillen... het maakt soms meer kapot dan dat het helpt...
DE KRACHT LIGT IN JEZELF!!!

Lieve groet, bolleke

Oilily
3 juni 2002, 14:45
Hey bolleke

Kleuren-accupunctuur, kun je mij daar eens wat meer over vertellen? Wat is dat juist en wat voor effect heeft het?

groetjes

bolleke
3 juni 2002, 15:33
Dag Oilily en alle anderen...

Omdat deze vraag me in het verleden nog al is gesteld, wil ik hier graag even (uitgebreid) op terugkomen...

Dit is géén reclame-boodschap ivm één of andere therapie, het is gewoon één van de hulpmiddelen die mij geholpen hebben om 'stabiel' te worden. Maar dit was dus een DEEL van het GEHEEL... en ik kan me voorstellen dat niet iedereen nu reeds op het punt is gekomen dat zij eventueel baat zou hebben bij deze vorm van ondersteuning... hoe dan ook, ik wil jullie geen enkele vorm van informatie onthouden.

Volgend bericht komt uit een krantenknipsel en is gebaseerd op een interview met mijn dokter (homeopaat / acupuncturist). Ik heb dit artikel zelf gelezen toen ik al een tijdje in behandeling was. Ik wist dus niet zo goed hoe het allemaal werkte, maar VOELDE wel verschil én verbetering. Wat voor mij heel belangrijk is geweest was het verdwijnen van de stemmingsschommelingen, iets waar ik ontzettend veel last van had! Op die manier kreeg ik ook iets meer vertrouwen in mezelf... en alle beetjes helpen.

... "Stelt u zich uw lichaam voor als een grote processor. De cellen in het lichaam zijn constant bezig razendsnel informatie met elkaar uit te wisselen. Een voortdurend onderling gesprek met maar één doel; alle processen binnen het lichaam gladjes laten verlopen. Dat gebeurt vooral via energiesnelwegen, die bekend staan als meredianen. Volgens de Chinese medische filosofie en geneeskunde vormen de meridianen die ook bij acupunctuur gebruikt worden, de belangrijkste schakels voor processen in het lichaam. Een netwerk van meridianen verdeelt de lichaamsenergie, die de Chinezen Qi (spreek uit Chi) noemen, op harmoniauze manier over het lichaam. Als de energie uit balans wordt gebracht, ontstaan scheve verhoudingen: op één plek is te veel energie terwijl ergens anders een tekort ontstaat. Soms stagneert de energiestroom zelfs. Die scheve balans leidt tot pijn en uiteindelijk tot ziekte."...

..." Wit licht is opgemaakt uit alle kleuren van de regenboog. Kleuren zijn dus energietrillingen, elk met een aparte frequentie of golflengte. Elke kleur zendt andere energetische informatie uit. Bij een kleurenpunctuurbehandeling worden de kleuren via een speciaal lampje met een bepaalde volgorde of combinatie op de meridiaanpunten gestraald, de plekken op de huid waar de meridianen beginnen of eindigen. Je zou kunnen zeggen dat het licht het vervoermiddel is en de kleur de boodschap. Elke kleur heeft een andere eigenschap en werkt op bepaalde organen.
Kleuren werken ook op de geest en de emotie.
...
Je behandelt eigenlijk nooit één orgaan apart, maar altijd een hele functiecirkel. Het komt heel vaak voor dat je na een behandeling heviger gaat dromen, diepere inzichten krijgt en je van een aantal dingen bewust wordt...
Door kleurenpunctuur verandert er vaak iets in iemands karakter, mensen gaan vaak terug naar de basis, naar hoe iemand in originele staat verkeerde..."

Welke kleur doet wat?
De BASISKLEUREN

ROOD:
De kleur van het hart, de longen en de spieren. Rood ondersteunt de bloedsomloop en wordt gebruikt bij astma, bepaalde huidziekten, chronisch hoesten en ziekten van het strottenhoofd.

BLAUW en LICHTBLAUW:
Zijn de kleuren van de hypofyse en het endocriene systeem. Blauw wordt toegepast bij slapeloosheid, bloedingen en ontstekingen en werkt op zaadballen en eierstokken. Ook hoofdpijn, maagpijn en spierkrampen worden met (licht)blauw behandeld.

GEEL:
Wordt gebruikt bij ziektes van de lever, blaas, nieren en maag. Geel verbetert de maagsecretie, de klierfuncties en het metabolisme. Ook ziektes van het lymfesysteem worden met geel bestreden. Het zenuwstelsel wordt erdoor versterkt.

GROEN:
Is neuraliserend. Het ontspant de organen en zorgt voor een algehele ontgifting. Groen wordt vooral gebruikt bij bronchitis, hoest, oogziekten, gewrichtsinfecties en zwellingen maar ook op suikerziekte heeft het een positief effect.

ORANJE:
Is een geschikte kleur tegen depressies, zwaarmoedigheid, psychose, ontevredenheid en pessimisme. Oranje wordt gebruikt tegen arteriosclerosis, cardiosclerosis, bloedarmoede en anorexia.

VIOLET:
Is een meditatieve kleur. De kleur van de emoties. Violet versterkt de intuïtie en de verbeelding. Het is de regulerende kleur tussen lichaam en geest. Violet wordt gebruikt bij ziekten van de milt en het lymfesysteem.

DE ZIELS- OF GEESTESKLEUREN:

TURKOOIS:
Kan zorgen voor een gevoel van "heel"-zijn, geroerd zijn en zelfs bevrijding en gelukzaligheid. Je kunt er dieper van gaan ademen en een bevrijd, open hoofd voelen.

LICHTGROEN:
Staat voor een oneindige veiligheid, zekerheid en vrede. Lichtgroen vertegenwoordigt de aardse drang van de natuur naar het hogere.

PURPER:
Is een geestelijke kleur die het programma van het leven beïnvloedt. Purper heeft macht over het bloed, geeft ruimte aan invloeden van buiten, maar heeft daar zelf ook invloed op.

ROZE:
Kan heel goed helpen bij een nieuwe start in iemands leven. Roze kun je toevoegen aan de kern van de geest. Net als de andere ziels-geesteskleuren heeft roze geen duidelijke indicatie.

Tot daar, ons medische hoekje...
Oh ja en nog iets, kleurenpunctuur doet geen pijn, je voelt er niets van, want het zijn geen naalden maar een soort van pennen met lichtpuntjes, die worden dan een aantal minuten tegen je huid gehouden, op verschillende punten die hij eerst met een stift op je lichaam aanduidt.

Groetjes van dokter bolleke.

karin_68
5 juni 2002, 10:08
Amai, ... als er een pilletje zou bestaan ertegen, dan zou iedereen dat toch nemen.
In de USA zijn de mensen meer open om pilletjes te nemen voor alles en nog wat.
Ik geloof eerlijk gezegd niet in een pilletje hiertegen. In de mailer zijn er al dozijnen middeltjes verschenen tegen de drang naar het trekken, maar sowieso niks kan het knopje terug omdraaien, naar een ttm-arm leven, en dus zouden we die pilletjes de rest van ons leven moeten nemen. Neen, dank u!
Trouwens, in datzelfde USA is er een onderzoek geweest dat aantoonde dat contact met lotgenoten het beste helpt, en daarna therapie, en dan maar pas medicatie.
Wisten jullie trouwens dat als je 1 aspirientje neemt dat dat nog 2 à 3 weken in je lichaam blijft?
Ik ben volkomen tegenstander voor medicatie, behalve in gevallen dat het echt nodig is. (vb. ik moet wel iets nemen tegen hooikoorts, anders kan ik niet buiten komen, en dat niet enkel voor esthetische doeleinden, maar omdat ik anders gewoon niets kan zien).

vr. gr.

ernestina
5 juni 2002, 13:14
Zelf heb ik een periode gehad dat ik Prozac slikte. Het leek te werken. Daar was ik ook blij mee. Althans, blij.... Ik was niet echt blij, niet echt somber, niet echt moe, niet echt wakker. Ik was eigenlijk niks.
Mijn hele eigen 'ik' werd onderdrukt als het ware.

Nee, als jullie het mij vragen: ik gebruik geen medicatie meer tegen ttm. Ik probeer het zelf op te lossen, met alle moeilijke en pijnlijke momenten van dien. Die horen per slot van rekening bij het leven. Daar zal ik ook mee moeten leren leven, zoals ieder ander.

Ernestina

Oilily
6 juni 2002, 09:15
Zelf heb ik een periode gehad dat ik Prozac slikte. Het leek te werken. Daar was ik ook blij mee. Althans, blij.... Ik was niet echt blij, niet echt somber, niet echt moe, niet echt wakker. Ik was eigenlijk niks.

Dat had ik ook!! En ik maar denken dat het bergaf ging met mij. Ik zat daat voor de psy en kon niets meer denken of inbrengen, alles wat goed of ca va of ik kon het niet benoemen wat ik nu net voelde, alles was een 'waas'. Ik kon niet meer kwaad worden of verdrietig worden... Ik ben zooo blij dat ik snel de beslissing heb genomen om met die troep te stoppen. Vooraleer ik een nieuw idee krijg, zal ik het even toetsen op het forum... Bedankt voor jullie reacties!

ilseke
6 juni 2002, 09:24
ook ik sluit me volledig aan bij mijn voorgangers. Zelf heb ik ook een tijd prozac genomen en het resultaat was dat ik alleen maar wou slapen. Ik voelde me leeg! Voor mij hielp dit geen knoppen.
Praten en zelfontplooiing lijkt mij veel beter!

Wat die kleurentherapie betreft: de werking op kleuren is inderdaad een feit (wetenschappelijk bewezen). Ik zit in de interieurbranche en heb van kleur mijn stokpaardje gemaakt. Bij het kiezen van een kleur kijk ik steevast naar wat de functie van de ruimte is, lichtinval, persoonlijkheid klant (dit laatste is niet altijd eenvoudig dit op korte termijn te onderzoeken, maar ik vraag iedereen altijd de pieren uit zijn neus) Een eenvoudig en gekend voorbeeldje: een slaapkamer naar het zuiden gericht; indien je hier tot rust wil komen zou ik niet opteren voor vurig rood (wel als je je sexleven enorm wil stimuleren ;) ) De meeste mensen voelen kleurgebruik wel automatisch aan hoor (er zijn altijd uitzonderingen - behalve mensen die kleurenblind zijn-)
Enfin, onderschat de kracht van kleur en licht niet!!!!

groetjes,
Ilse

Madelief
6 juni 2002, 22:29
hoi allemaal,
Ik slik wel een pilletje, maar zoek het daar niet direct in. Het pilletje Fluoxetine helpt me een beetje m'n stemming op pijl te houden. Wat betreft het trekken helpt het me absoluut niet, maar voel me er verder zeker een stuk beter door. Ben een poos geleden gestopt en werd snel daarna erg depri, voelde me niets, zat op de bank en kwam het liefst de hele dag er niet vanaf. Lachen wilde niet meer, kon bijna nergens van genieten, kortom ik voelde me zwaar klote. Ben dus later weer begonnen dat ene pilletje in te nemen en ging me naar verloop van tijd weer beter voelen, kon weer genieten, lachen...... En dan heb ik zoiets van dat ene pilletje.......als ik me daar een stuk beter bij voel, dan neem ik dat. Was het niet voor mezelf dan wel voor de mensen om me heen.
groetjes Madelief

karin_68
7 juni 2002, 11:00
Madelief,

ALs je er goed mee bent, des te beter, zolang je ernaast ook aan jezelf werkt.

Ik bekritiseer niet alle mensen die antidepressiva slikken, maar wel mensen die enkel hun toevlucht zoeken tot de pillen, en dan ergens een mirakel verwachten.
Als je het nodig hebt, dan heb je het nodig ... daar is niks mis mee, maar de famraceutische sector is net iets te commercieel en verkoopt wat veel te veel en zodoende slikken de mensen tegenwoordig ondoordacht.

vr. gr.

desiree
4 juli 2002, 20:59
Ik heb zeven jaar geleden van mijn huisarts clomipramine gekregen (dat heette toen nog anafranil). Het helpt bij depressies, hevige angsten en bij dwangneuroses. Het heeft mij heel veel geholpen, zeker de eerste jaren. Nu is het minder, maar ik heb nog steeds trekvrije perioden.
Het is zeker de moeite van het proberen waard, al zijn er wel bijwerkingen waar ik last van heb, veel zweten en veel slaap nodig.