PDA

View Full Version : mmm... de zon!


Oilily
3 juni 2002, 11:12
Vinden jullie ook niet dat veel buiten zijn en genieten van een mooi zomerweertje enorm goed kan doen aan TTM. Dan heb ik helemaal geen trekdrang!

groetjes

bolleke
3 juni 2002, 11:46
Eén zonnestraaltje geeft meer energie dan 20 dozen pillen!!!
Wees daar maar zeker van,... en als je er dan nog in slaagt om ook te GENIETEN van die zon, om tot RUST te komen en om even stil te staan bij jezelf... dan ben je op goede weg...
Sterkte, bolleke

ilseke
3 juni 2002, 23:52
Inderdaad, het zonnetje zorgt ervoor dat alles aangenamer lijkt!
Iedereen is vriendelijker en onbezorgder dan anders, incluis mezelf!!! Eerlijk gezegd zou ik later gerust willen verhuizen naar een zonniger land, keuze genoeg! Maar ja, het blijft bij dromen hoor!
Eerlijk gezegd moet ik zeggen dat het de laatste weken heel goed gaat met mijn trekdrang. Ik trek bijna geen haartjes meer uit en eet ze zeker niet meer op. Dit nu al 3 weken!!!:D
Ik merk dat het gewoon uittrekken voor mij niet voldoende bevredigend werkt en daarom kan ik het ook makkelijker laten. Wanneer ik ook maar 1 haartje opeet zal het moeilijker worden!
Deze bewustwording helpt mij momenteel in mijn strijd!
Tot later,
Ilse

monique3
4 juni 2002, 12:06
Hoi Ilseke,
WAT GOED ZEG, wat ik nu net lees.
Al 3 weken bijna geen haartjes meer eruitgetrokken!!!
Mooi zo, waardoor komt dat nu?
Komt het omdat je je steeds meer bewuster word van je gedrag?
En het werkt denk ik stimulerend als je hier je verhaal kan doen, zonder dat je veroordeeld word.
Het begint ergens, en voor je het weet kan je het vasthouden.
Zo ging het bij mij ook.
Ik stopte ruim 10 maanden terug van de ene op de andere dag, en niet wetende voor hoelang het zou zijn, deze keer!!!
Maar je ziet, het lukt me, gewoon door te denken, en mezelf proberen te zijn.
Probeer dit vast te houden, succes Monique3.

Oilily
4 juni 2002, 15:23
Wauw als ik dat lees dat jullie gewoon van de ene dag op de andere voor weken of maanden kunnen stoppen. Ik wou dat ik dat kon.... Tis allemaal zo raar... Mijn gemoedstoestand is door één gesprek met mijn vader verbeterd (mijn ups en downs zijn gewoon verdwenen, zo ineens) maar het trekken kunnen laten kan ik alleen als ik op reis ben... Ver weg van alles en dan is het de eerste dagen erger en dan verdwijnt het praktisch. heb ik er helemaal geen behoefte aan om er heel de tijd mee bezig te zijn. Lange reizen zijn dus erg goed voor mij. Zo ben ik vorig jaar een maand in Thailand gaan rondtrekken, toen zat ik nog wel met mijn stemmingsschommelingen, waar ik ook bang voor was want ik had dat helemaal niet in de hand. Het was alsof er iets anders over besliste, alsof ik er geen vat op had. Maar hoe zalig moet het niet zijn om alleen thuis te zitten, voor de tv bijvoorbeeld en niet de neiging hebben om te trekken. Gewoon daar 'op uw gemak' te zitten. Zonder de schrik om te beginnen...

Ik wou dat dit ook van de ene dag op de andere kon... Maar voorlopig heb ik daar nog geen zicht op.. Enkel als ik juist van de psychiater kom, kan ik mezelf zonder moeite dan weer bedwingen om 's avonds thuis er aan te komen... Raar hé...

Dino
4 juni 2002, 15:59
Hoi Monique,

Ik las dat jij al 10 maanden geen haren meer uitgetrokken hebt. Geweldig natuurlijk, maar bedoel je dat je dan ook al 10 maanden niet 1 haar hebt uitgetrokken? Ik heb namelijk de laatste 3 a 4 maanden ook bijna geen haar meer uitgetrokken, maar ik zeg bijna omdat ik heel soms ineens onbewust toch weer een haartje uit mijn hoofd trek en ik dan denk "oeps, wat heb ik nu gedaan". Ik heb het dan niet eens in de gaten! Het is dan wel maar een enkele keer gebeurd en dan maar 1 haar, maar toch! Ik denk dat dit gewoon onbewust gebeurd, als ik naar de tv kijk of een boek lees ofzo (voor mij de meest gevaarlijke momenten). Gelukkig kan ik dan wel gewoon stoppen en bij mezelf denken, nou jaa wat doe ik nu.......

Heb jij dan ook helemaal geen trekdrang meer of kun jij gewoon de verleiding om te gaan trekken meteen weerstaan?
Ik vraag me ook af, gezien het feit dat ik de laatste 15 jaar eigenlijk niet zo heel veel heb getrokken (daarvoor was het veeel meer) of de neiging om aan je haar te zitten helemaal verdwijnt.
Het is voor mij toch een beetje een gewoonte geworden om aan mijn haar te zitten (of op mijn nagels te bijten). Ik kan dit gelukkig nu ook zonder er een haar uit te trekken.

Ik vraag me weleens af of je als ttm-er helemaal van die drang af kunt komen of zouden we hier de rest van ons leven tegen moeten knokken? Hoe denk jij hierover?


Groetjes, Dino

ilseke
4 juni 2002, 18:47
Het is alsof Ik een innerlijke rust heb gevonden. Doordat ik een dag trekvrij ben voel ik mij gemotiveerd om er een dag bij te nemen enz... Ik neem dag voor dag! Er zijn dagen dat ik volledig trekvrij ben en ik heb ook al dagen gehad dat ik er 1 of 5 uittrok.
Maar telkens ben ik er mij van bewust en kan ik tegen mezelf zeggen: STOP ermee, je bent nu goed bezig!!!
Zoals ik eerder al zei is voor mij het gevaar dat ik haren opeet. Eenmaal ik hierin herval vrees ik dat ik terug de smaak (letterlijk en figuurlijk) te pakken zal hebben. Zolang ik dit niet doe, lukt het aardig. Het uittrekken geeft niet zo'n voldoening als het opeten voor mij.

Ik wist dat ik het kon afbouwen (misschien zelfs stoppen), ik heb het al gedaan voor een ruime tijd (+/- 6 maand). Maar ik had hulp nodig, ik kon een steuntje in de rug gebruiken. Mede dankzij jullie luisterend oor en ervaringen en mede dankzij mijn psychologe lukt het voorlopig goed! Ik ga nog niet euforisch klinken want ik weet dat het zo vlug kan keren!

De moeilijke momenten zijn voor mij ook 's avonds wanneer ik in mijn zetel zit, maar een bandana in mijn haar maakt alle verschil!
Ik word er mij telkens van bewust dat ik aan mijn hoofd zit te voelen en stop er dan mee. Maar vooral de gedachte dat ik het niet hoef en dat ik al een paar dagen zonder kon houd mij sterk!

Ik hoop dat het zo mag blijven en dat diegenen onder jullie -die het momenteel wat somber inzien- hier weer wat moed door krijgen om niet op te geven.

Ik denk niet dat ik ooit helemaal trekvrij zal zijn, maar het zo goed mogelijk onder controle proberen krijgen is mijn streefdoel!

Liefs,
Ilse

lotte
4 juni 2002, 23:15
he, goed van jou, had je dit zelf gedacht ,een week of drie geleden? ik zit precies zo, ik trek ook al een tijdje niet meer.
ik hoop niet dat dit tijdelijk is maar ik voel me er wel sterker in. steeds vaker denk ik ook;je kan het,en vaak voel ik me pipi langkous;die zegt tegen haarzelf;pipi naar je bed. ik zeg dan tegen mezelf;afblijven, denk eraan!
en net als jullie hoop ik ook dat dit het begin van het einde van ttm is en vraag ik mezelf ook wel af net als jullie, of ttm ooit eigenlijk wel helemaal verdwijnt, foetsie,voorgoed.
groetjes lotte.

karin_68
5 juni 2002, 09:29
Amai, ik ben onder de indruk van alles wat ik hier gelezen heb ...
Dit bewijst ook nog eens hetgen er onlangs ontdekt is en gepubliceerd is, namelijk dat contact met lotgenoten een hele positieve (of negatieve vanuit het standpunt van het trekmonster gezien) invloed heeft op het trekgedrag !

Enne, goed weer heeft bij mij ook een extra invloed, vooral omdat ik me dan beter in mijn vel voel.

vr. gr.

yollie
5 juni 2002, 11:25
Hoi allemaal,

Helaas maakt het bij mij absoluut geen verschil of ik minder haren uittrek, als het mooi weer is. Ik denk juist eerder omgekeerd. Ik vind het wel fijn als het mooi weer is, maar voel me nog meer bekeken en ben meer bezig met mijn uiterlijk, met het gevolg dat ik misschien zelfs meer trek! Ik weet niet waarom dat is, maar het maakt me wel erg verdrietig en opstandig. De laatste dagen gaat het helemaal niet goed met het haartrekken, ik doe het steeds meer en voel me daar zo rot door. Ik hoop maar dat er gauw een chat mogelijkheid komt, zodat we ingeval van een "crisis" direct contact met elkaar kunnen zoeken. Ik denk dat dat mij wel steun zou geven.
Ik vind het trouwens hartstikke fijn voor de anderen, die wel van de zon een goed invloed op de ttm voelen!

Yollie

ernestina
5 juni 2002, 13:22
Ik heb ook onder het stukje Hervallen al geschreven dat de zon mij enorm goed doet!

Het lijkt net of de zon ook in mijn hart schijnt en al het donkere eruit jaagt. Heerlijk. Ook lijkt het net of iedereen vrolijker is en aardiger in de omgang enzo. Kortom, voor mij is de zomerperiode er een van minder stress. Ik heb nu ook al in geen drie weken geeneen haar getrokken!!! YES!

Laat de zon maar komen.

Ernestina:cool:

gogo
5 juni 2002, 14:16
Hoi Yollie en ernestina

Ik wil me bij jou gevoelens aan sluiten yollie,want voor mij maakt het ook niets uit of de zon wel of niet schijnt. En ja met goed weer heb ik ook het gevoel of je nog meer bekeken wordt. Dus wat dat betreft voel ik hetzelfde.

En ernestina geweldig dat je al drie weken niet aan je haar hebt gezeten. HOE DOE JE DAT ????????
Ik zou willen dat ik, al is het maar 1 week, trekvrij zou zijn.
Dus heb je TIPS??????? Trouwens HOU VOL !!!!!!:cool: En hopelijk blijft voor jou wel de zon in jou voordeel.

Groetjes gogo

ernestina
5 juni 2002, 14:27
Hoi Gogo,

Wat bij mij werkt is iets in het vooruitzicht stellen. Een beloning.

Zelf hou ik erg van paardrijden. Dat is het liefste wat ik doe. Nou heb ik al twee keer in de week manegeles, maar af en toe vind ik het fijn - en het is heel leerzaam - om een prive-les te nemen.
(Een en ander is natuurlijk nogal kostbaar)
Ik heb met mijn man afgesproken dat als ik een week (7 dagen) achter elkaar niet heb getrokken, dat ik een prive-les mag nemen en omdat ik dat zo leuk vind, hou ik het vol. Op een kalender zet ik iedere ochtend een krulletje als ik de dag ervoor geen haren heb getrokken en zo kom ik steeds dichterbij een volle week en dus steeds dichterbij mijn beloning!

Dit werkt voor mij. Misschien is het een tip voor jullie.

Succes ermee en groetjes,
Ernestina

ilseke
5 juni 2002, 18:26
Bij mij helpt het ook om een beloning/doelstelling voorop te stellen. Momenteel is deze: deze week mag ik max een gemiddelde van 2 haren/week hebben. Dan ga ik mij een nieuwe broek kopen!! Zal wel lukken!
Volgende week wil ik dan graag eens uit eten,... Niet dat mijn beloning altijd geld moet kosten maar dit zijn nu voor mij de zaken waar ik echt naar verlang!
Ilse