PDA

View Full Version : Veranderingen aan uiterlijk kan wijzen op psychose


Haarmannetje
24 november 2004, 11:16
'Veranderingen aan uiterlijk kan wijzen op psychose'

MAASTRICHT - Mensen die hun uiterlijk ingrijpend (laten) veranderen, maskeren daarmee vaak een ernstige innerlijke stoornis, zoals een psychose of schizofrenie. Artsen zouden daarom beter moeten letten op mensen, die extreem veel tatoeages of piercings aanbrengen, hun hoofd kaal scheren of cosmetische ingrepen laten doen.

Dat stelde psychiater J. à Campo in zijn proefschrift voor de Universiteit Maastricht (UM). Artsen zouden ook "hun klinische blik" moeten gebruiken bij mensen, die genderverandering willen laten doen, aldus de UM dinsdag. Mensen, vraag u dus goed af waar u mee bezig bent, wanneer u overgaat tot een haartransplantatie ;).
Bron (http://www.telegraaf.nl/binnenland/15865511/_Veranderingen_aan_uiterlijk_kan_wijzen_op_psychos e_.html)

Edit:
Diksy, als je dit leest, dan was mijn idee om een onafhankelijke psycholoog bij een haartransplantantatie te betrekken toch niet zo verkeerd of wel?

Tiuri
24 november 2004, 11:34
Hahaha!

Goeie haarman! :D

Haarmannetje
24 november 2004, 11:40
Hahaha!

Goeie haarman! :D
Hehe :), ik doe er misschien wat flauw over wat betreft die haartransplantatie, want natuurlijk is het niet zo dat je dan meteen een psychose hebt :). Maar ik heb hier op HaarWeb al wel gevallen gezien, waarbij het probleem naar mijn idee vooral wel op het psychisch vlak te zoeken was.

Zo zag ik eens een aflevering van "Make Me Beautiful" met een vrouw van in de 40. Zag er gewoon goed uit verder, niets mis mee. Gewoon een vrouw van in de 40, meer niet. Ze was gelukkig getrouwd, met kinderen enzovoort enzovoort. Maar die vrouw die wilde geen foto's van haarzelf in de kamer hebben staan en op een gegeven moment moest ze gewoon huilen als ze eraan dacht. Diep triest vind ik zoiets. Die vrouw kan er niets aan doen, maar zo'n programma maakt er goed misbruik van. Ik zou die vrouw eerder een psycholoog aanraden, want volgens mij zat alles veel dieper. En dat programma maar kijkcijfers scoren over de rug van dat soort slachtoffers. Walgelijk!