PDA

View Full Version : Interessant artikel: Culturele evolutie


Haarmannetje
24 november 2004, 21:51
Ik lees net een interessant artikel, waarbij AGA wordt gelinkt aan een culturele evolutie. Lees het zelf maar :).

Link (http://www.againstalopeciaandbaldness.com/documentos/articleYMEHY2152.pdf)

Boris
24 november 2004, 23:24
wow, wat een opmerkelijke theorieen. Niet kaalscheren dus.

Haarmannetje
25 november 2004, 06:24
wow, wat een opmerkelijke theorieen. Niet kaalscheren dus.
Tja, hoe moet ik dat dan zien? Ik heb mij nog nooit kaal geschoren en toch word ik kaal. Maar ik vind het wel interessant dat ze kaalheid bekijken vanuit een cultureel evolutionaire insteek. Daar zit wel wat in, want het lijkt erop dat alleen wij hier in het westen er last van hebben.

peter10
25 november 2004, 11:35
zo, vroeg uit de veren vandaag , Haarmannetje !

Haarmannetje
25 november 2004, 17:33
zo, vroeg uit de veren vandaag , Haarmannetje !
Ja, te vroeg als je het mij vraagt ;). Ik kon niet slapen en dacht, ach, ik ga er gewoon uit. Nou, ik ben kapot nu!

jongen25
25 november 2004, 17:49
Beste Haarman, kun je misschien de link er nog een keer opzetten? Krijg m niet geopend. Bedankt!:)

Haarmannetje
25 november 2004, 17:52
Beste Haarman, kun je misschien de link er nog een keer opzetten? Krijg m niet geopend. Bedankt!:)

Hier even tekstueel voor de zekerheid dan :):

http://www.againstalopeciaandbaldness.com/documentos/articleYMEHY2152.pdf

ugh
28 november 2004, 19:07
Thread titel iets aangepast.

Tiuri
29 november 2004, 10:55
Haarmannetje, bedankt voor het artikel! Erg leuk om te lezen, dit artikel, maar allemachtig wat een onzin! :)

De beste man beweert dat kaalheid alles te maken heeft met talg. Volgens hem is er een soort talgcyclus bij gezonde haren. Hierbij is er een inwaartse en een uitwaartse stroming. Deze zijn beide van belang voor de voeding en het gezond houden van het haar volgens de auteur.

Dat er een uitwaartse talgstroom is lijkt me duidelijk, want dat kunnen we allemaal met het blote oog waarnemen. Maar een inwaartse talgstroom?? Lijkt me sterk. De auteur kan het zelf ook niet aantonen en geeft een paar zeer discutabele argumenten voor dit gegeven.

Maar zijn artikel bouwt vervolgens wel helemaal door op dit gegeven. Volgens hem wordt de androgenetische (hij noemt het "common") haaruitval namelijk "getriggered" door een blokkering van de inwaartse talgstroom.

Vervolgens zegt hij een aantal dingen waar ik gewoon totaal niet in geloof. Volgens hem kan de inwaartse talgstroom geblokkeerd worden door je haar kaal te scheren. Hierdoor kan er geen goede talg-interactie meer tussen de haren plaatsvinden en zo zou de talgstroom uit balans worden gebracht! :) Gimme a break ;)

Ook zegt hij dat de haren aan de zijkanten van het haar niet uitvallen doordat we 1/3 van ons leven op een kussen liggen met dat haar. Volgens hem neemt het kussen overtollig vet weg, en dat is voor hem een oorzaak dat haar aan de zijkanten en achterkanten van het hoofd niet uitvallen! Haha da's toch lachwekkend! :D

Ik vraag me af hoe deze man dan verklaart dat haaruitval vaak eerst bij de inhammen en kruin begint, terwijl deze zones nog het meest in aanraking komen met de stof van het kussen als je het vergelijkt met andere gebieden aan de bovenkant van het hoofd!

Verder heb ik ook wat tegen die soort Darwinistische uitspraken die iedereen maar denkt te kunnen doen. Zo wijst deze man ons op het feit dat mensen niet hun haar in één keer verliezen, zoals vogels dat bijvoorbeeld ervaren als ze in de rui zijn. Menselijk haar verkeert in een constante, niet gelijktijdig plaatsvindende shedding, waardoor het niet opvalt dat haar uitvalt. Volgens de auteur is dat evolutionair gekomen zodat de mens elkaar beter en makkelijker is gaan herkennen: het haar als vast herkenningspunt aan het uiterlijk dus. Ik vind dit nou echt een teken dat de auteur maar wat roept. Hier is natuurlijk geen bewijs voor te vinden.

Beetje lariekoek allemaal hoor :) Maar wel leuk!

Haarmannetje
29 november 2004, 16:45
Hahaha Laurens :D, ja het is inderdaad nogal wat suggestief en dan druk ik mij nog matig uit :).

Boris
29 november 2004, 17:50
Het enige wat voor het artikel pleit is dat door meer en langer haar op je hoofd, je hoofdhuis beter beschermd is vluchtverontreiniging tabaksrook e.d. Er zijn verschillende benaderingen dat dit nml. van negatiev invloed is op je haar. Maar verder is het idd wel enorme lulkoek.

pizzacat
30 november 2004, 11:43
een onderzoek gebaseerd op waarschijnlijk verkeerde assumpties. Assumpties zijn het betaalmiddel van de wetenschap, als iedereen ermee akkoord gaat dan kun je handelen. In dit geval een aantal schimmige niet onderbouwde assumpties, een leuke oefening tot theorieconstructie, meer niet.