PDA

View Full Version : Getransplanteerde haren kunnen wel degelijk weer uitvallen!


Tiuri
28 november 2004, 23:18
Ik stuitte op een zeer interessant onderzoek dat aantoont dat de haren van het donorgebied na transplantatie wel degelijk weer kunnen uitvallen.

Alle HaarTransplantatie-klinieken zeggen dat hun HT's werken doordat de haren van het donorgebied (de zijkanten en achterkant van het hoofd, waar het haar niet uitvalt) ook na transplantatie niet uitvallen. Zij zeggen dat er genetische verschillen bestaan tussen haren die uitvallen en haren die niet uitvallen.

Een recent onderzoek heeft echter uitgewezen dat dit zeker niet per definitie waar is. Getransplanteerde haarzakjes kunnen zich weer aanpassen aan hun nieuwe omgeving. Hierdoor kunnen getransplanteerde haren weer uitvallen.

Dit is interessant omdat veel klinieken zeggen dat dit niet mogelijk is. Sommige van hun bieden zelfs een "levenslange groeigarantie" van getransplanteerde haren. Dit onderzoek toont aan dat zo'n garantie nooit te geven is. Interessant voor de vele mensen die gedupeerd zijn door HT-klinieken en hun geld terug willen of schadevergoeding eisen. Deze mensen krijgen vaak de deur voor hun neus dichtgegooid, "omdat getransplanteerde haren nu eenmaal niet kunnen uitvallen". Dit onderzoek toont echter aan dat er tot op de dag van vandaag leugenachtige voorlichting plaatsvindt bij HT-klinieken.

Does the Recipient Site Influence the Hair Growth Characteristics in Hair Transplantation?

Sungjoo Hwang, MD,* Jung Chul Kim, MD, Hyo Sub Ryu, MD,* Young Chang Cha, MD,* Seok Jong Lee, MD,* Gun Yoen Na, MD,* and Do Won Kim, MD*

background.Recently hair transplantation has been widely applied not only to correct androgenetic alopecia, but also to correct hair loss on other parts of the body such as the eyebrows and pubic area. It is believed that the transplanted hairs will maintain their integrity and characteristics after transplantation to new nonscalp sites.

objective.To evaluate whether the transplanted hairs maintain their hair growth characteristics after transplantation to a new anatomic site other than the scalp.

methods.Three study designs were used. Study I: Hair transplantation from the author's occipital scalp to his lower leg was performed and clinical evaluations were made at both 6 months and at 3 years after the transplantation. Study II: After finding changes in hair growth characteristics, transplanted hairs were harvested from the leg and retransplanted to the left side of the nape of the neck (group A). As a control study, occipital hairs were transplanted to the opposite side (group B). Observations were made at 6 months after the operation. Study III: An observational study was done in 12 patients with androgenetic alopecia about 1 year after transplantation of occipital hair to frontal scalp. At each step, survival rates were documented and the rate of growth and the diameter of the shafts were measured for both recipient and donor sites.

results.Study I: Surviving hairs on the lower leg showed a lower growth rate (8.2 ± 0.9 mm/month), but the same diameter (0.086 ± 0.018 mm) compared with occipital hairs (16.0 ± 1.1 mm/month, 0.088 ± 0.016 mm). The survival rate 3 years after transplantation was 60.2%. Study II: There was no significant difference in the growth rate, shaft diameter, and survival rate between retransplanted hairs (group A) and controls (group B). Groups A and B showed a lower growth rate, but the same diameter, compared with occipital hairs. Study III: There was no significant difference in the growth rate and shaft diameter between the transplanted hairs on the frontal scalp and the occipital hairs.

conclusion.These results strongly suggest that the recipient site affects some characteristics of transplanted hairs, such as their growth and survival rates.
[Bron (http://www.blackwell-synergy.com/links/doi/10.1046/j.1524-4725.2002.02041.x)]

___________________
De teksten op sites van HT-klinieken:
De haarwortels van deze haren zijn genetisch zo voorgeprogrammeerd dat ze levenslang haar blijven produceren, ongeacht naar welke plek op 't lichaam ze worden verplaatst.
Het resultaat van een haartransplantatie is blijvend. De getransplanteerde haartjes hebben de eigenschappen van het donorgebied (het achterhoofd) waaruit ze verwijderd zijn en zijn niet gevoelig voor het mannelijk hormoon dihydrotestosteron.
Instituut Hairplus introduceert uniek programma:
Levenslang verzekerd van hoofdhaar dankzij Hair For Life
Levenslange groeigarantie. [...] Als de haarfollikels eenmaal naar de kale gebieden verplaatst zijn, zullen ze daar gedurende de rest van het leven (!) gewoon blijven groeien.

Henk
29 november 2004, 06:43
[QUOTE=laurensj]Dit onderzoek toont echter aan dat er tot op de dag van vandaag leugenachtige voorlichting plaatsvindt bij HT-klinieken.

Goede informatie Laurensj, maar tot nu toe werd toch ook gewoon aangenomen dat ze niet uitvielen. In hoeverre zullen de HT-klinieken op de hoogte zijn van dit onderzoek.
Dit onderzoek toont overigens ook het gelijk aan van Roland :worship: http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=3234&page=1&pp=15

Haarmannetje
29 november 2004, 07:01
[QUOTE=laurensj]Dit onderzoek toont echter aan dat er tot op de dag van vandaag leugenachtige voorlichting plaatsvindt bij HT-klinieken.

Goede informatie Laurensj, maar tot nu toe werd toch ook gewoon aangenomen dat ze niet uitvielen. In hoeverre zullen de HT-klinieken op de hoogte zijn van dit onderzoek.
Dit onderzoek toont overigens ook het gelijk aan van Roland :worship: http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=3234&page=1&pp=15
Misschien zijn ze niet op de hoogte van dit onderzoek, maar ik acht de schoften er wel toe in staat om lekker door te gaan met hun geldzuchtige praktijken en een dergelijk onderzoek (wanneer ze er wel van op de hoogte raken) proberen te camoufleren. Uiteraard vormt deze kennis een grote bedreigen voor hun succes, want waarom dan een "onbetaalbare" HT ondergaan, terwijl je met fina de zaak ook kunt uitstellen.

lotsahair
29 november 2004, 10:41
Er staat dus eigenlijk kort gezegd ,
3 testgroepen , bij 2 van de 3 groepen
groeit het haar zoals het hoort ,
en bij 1 van de drie groepen groeit
maar 60 % .
Ik vind niet dat je dan glashard kunt zeggen
dat al het getransplanteerde haar zo weer
uitvalt , of lees ik het verkeerd ?

Tiuri
29 november 2004, 11:18
Er staat dus eigenlijk kort gezegd ,
3 testgroepen , bij 2 van de 3 groepen
groeit het haar zoals het hoort ,
en bij 1 van de drie groepen groeit
maar 60 % .
Ik vind niet dat je dan glashard kunt zeggen
dat al het getransplanteerde haar zo weer
uitvalt , of lees ik het verkeerd ?
Hee lotsahair, je plaatst inderdaad een goede kanttekening bij dit onderzoek. Ik denk niet dat je het verkeerd leest, ik denk wel dat het niet zozeer gaat om de uitslagen van de groepen, maar om de algemene conclusie die wordt getrokken. Die is: "Haar kan zich aanpassen aan de nieuwe omgeving".

Dit onderzoek toont dus eigenlijk aan dat haar niet hetzelfde hoeft te blijven na transplantatie. Er is haar van het hoofd naar het been getransplanteerd. Dit haar bleek zich na drie jaar aan te passen aan de haren in zijn omgeving: de haren werden kleiner. Ook bleken er veel haren uit te vallen (maar 60% overleeft).

Dit toont dus aan dat het haarzakje zich aanpast aan de omgeving, en dat er zeker geen garantie is te geven dat getransplanteerd haar op iedere willekeurige locatie hetzelfde blijft groeien als op het donorgebied.

Wat ze vervolgens in de laatste fase van het onderzoek hebben gedaan is een beetje raar. Ze hebben haren getransplanteerd van de achterkant naar de voorkant van het hoofd. Deze getransplanteerde haren zijn na een jaar vergeleken met occipitale haren (haren van het "donorgebied", de achterkant). Daaruit bleek dat er geen verschil is tussen de haren.

Ik vind het raar dat ze dit onderzoekje eraan vast hebben geplakt, omdat het logisch is dat de haren na een jaar nog aan het aansterken zijn. Interessanter is te onderzoeken hoe dat bijv. na 3, 5 of 10 jaar is.

Wat wel duidelijk is, is dat niet geroepen kan worden dat haren na een transplantatie zeker weer uit kunnen vallen. Wel kan gezegd worden dat de mogelijkheid dat dit gebeurt er in ieder geval is, omdat haren zich dus kunnen aanpassen! En aan de andere kant kunnen HT-klinieken in mijn ogen in ieder geval niet de garantie geven dat getransplanteerde haren nooit meer uitvallen. Het stoort mij al erg lang dat ze dit wel doen, en daar ging het mij om.

lotsahair
29 november 2004, 20:01
ok , duidelijk standpunt.
Mijn ht's zijn nu weer een jaar of 7/8 geleden
gebeurd , het zit er nog allemaal ... :D

cherifo
29 november 2004, 23:44
Mijn ht's zijn nu weer een jaar of 7/8 geleden
gebeurd , het zit er nog allemaal ... :D

allemaal met littekens dus lotsahair?en tevreden?

sonofsam
30 november 2004, 11:50
Raymond van Barneveld - die bijna net zo goed in darten is als ik - is het bewijs dat getransplanteerde haren wel degelijk kunnen uitvallen...

Son of Sam

Tiuri
30 november 2004, 12:00
die bijna net zo goed in darten is als ik

maar inderdaad is hij het levende bewijs... godsallemachtig wat een triest aangezicht, het kapsel van die man. en dan te bedenken dat daar duizenden euro's in gepompt zijn...

klaas
30 november 2004, 12:13
had hij leuke reisjes mee kunnen maken van dat geld :rolleyes: . Hij denkt nu elke keer als een haaruitvalt mhh die haar heeft me 10 euro gekost maar daar te zeggen ;)

lotsahair
1 december 2004, 13:44
allemaal met littekens dus lotsahair?en tevreden?


Geen littekens , alleen achter op mijn hoofd als ik het zou millimeteren ,
ja op zicht wel tevreden , maar iets meer dichtheid is altijd een must
natuurlijk , maar daarme wacht ik tot klonen een fact is .
maw. als je me vraagt , zou je het weer doen zeg ik volmondig ja !

klaas
1 december 2004, 15:24
hoelang wachtne op clonen? weet iemand hoelang dat duurt

jornkielman
1 december 2004, 17:24
Tja, dokter Carl Bazan zou in september al gaan behandelen, maar ik vind het maar erg stil. Duurt nog jaren ben ik bang.
Verder...getransplanteerde haren die uitvallen is nieuw voor mij. Is nog niet voorgekomen, voor zover ik weet. Tenminste als het om alopecia androgenetica gaat dan!

Jorn

bertstudent
1 december 2004, 19:48
Tja, dokter Carl Bazan zou in september al gaan behandelen, maar ik vind het maar erg stil.
Jorn

Volgens mij is hij begonnen met proberen...kijk maar op www.itzan.com bij t kopje hair multiplication....is een bericht van 27 oktober...

jornkielman
2 december 2004, 16:41
ja, maar hij zou in september gaan beginnen. Hetzelfde verhaal heb ik van GHO al meerdere malen gelezen. In 2000 zou hij binnen 2 jaar HM commercieel gaan maken. Nu is het nog steeds niet gelukt. OK, nu beweren ze dat ze van binnen kunnen multipliceren en dat de haren weer terug gaan groeien. Ik moet het allemaal nog zien. Ik ben trouwens verbaasd van de resultaten die met de Frechet-extender worden behaald. De combinatie met een Ht is super te noemen voor mensen met een matig donorgebied.

Groeten,

Roland
2 december 2004, 16:52
Barst..Hoopte eigenlijk dat die theorie NIET waar zou zijn :crybaby:

Roland

lotsahair
3 december 2004, 18:54
Ik ben trouwens verbaasd van de resultaten die met de Frechet-extender worden behaald. De combinatie met een Ht is super te noemen voor mensen met een matig donorgebied.
Groeten,


Ik mag er niet aan denken ... BBRRRRRR :eek:

4roluca
9 december 2004, 13:10
ok , duidelijk standpunt.
Mijn ht's zijn nu weer een jaar of 7/8 geleden
gebeurd , het zit er nog allemaal ... :D
Hallo iedereen, hallo lotsahair, ---- :) -

Het mijne zit er ook nog allemaal hoor en ik ben er zeker van dat dat zo zal blijven. Wat bij mij gebeurd is na 10jaar transplantatie is verdunning van alle haargroei en dit is genetisch bepaald en ik hou der rekening mee dat binnen 10jaar de haargroei weer zal verdunnen. Langs de andere kant is er ook een kleine HTzone waar momenteel het haar gegarandeerd dichter is geworden! Joepie.. Volgens mij zijn dit echt wel zeer uitzonderlijke gevallen..ik maak me in elk geval geen zorgen over mijn HT's. Bij mij zijn de HTgegroeide haren wel wat dunner dan de andere en krullen wat meer. Ook kun je als je pech hebt en de operaties zijn kort na mekaar gebeurd heb je na vier jaar een serieuse haaruitval als deze haren dan even in rustfase gaan, om na 4-5maand terug de groeifase te hervatten. Dit hebben ze me in de kliniek verteld en al twee keer heb ik dit ervaren, dit in 10j...dus binnen 2j is't weer zover. Dit is inderdaad een nadeel in die toch nog te dun behaarde zones. Nogmaals-->! Ht is alleen maar geschikt voor een kleine plek niet groter dan zo'n 18v- centimeter (na redukties) anders valt het resultaat tegen. Mijn dokter (waar ik een heel goede band mee had ;heb er nog wel contakt mee; ) vertelde me dat de griffs echt diep genoeg moeten uitgehaald worden omdat er nog ruim vlees rond de haarwortels moet zitten en dat is vrij diep hoor..ik weet niet of ze ano 2004 nog zo diep uitgehaald worden..dus wat dat betreft ben ik er gerust in!
Natuurlijk kan een mens zo radeloos zijn Laurensj om dit te laten doen.
Nooit zal ik vergeten hoe ook ik radeloos was 11j geleden...en wat die dokter voor mij gedaan en betekend heeft.. Wat fijn voor jou dat jij dat probleem niet hebt in die gradatie..en als ik een man geweest was had ik me kaal geschoren zeker weten. En wat is het verschil met bv drie faceliften?
Nog ff dit -de reden dat die dokter die richting gekozen heeft is eigenlik niet zo leuk..een dicht en geliefd familielid had om de reden van 'geenhoofdhaar' zich van het leven beroofd dus toch maar beter kaal scheren als man zou ik zeggen. ---- :) - Wie daarin slaagt gaat de vrijheid te gemoet! ---------Lu----- ;) -

jornkielman
10 december 2004, 16:18
ik heb het nog niet meegemaakt dat getransplanteerde haren uitvallen. OK, door ziekte, dat wel, maar bij erfelijke haaruitval niet hoor.

4roluca
11 december 2004, 01:08
Tuurlijk wel Jonkelman,
Ruim 80/100erd van de mens heeft op zijn bv, 60j minder haar dan iemand die 40j is-->conclusie, ook achteraan krijg je minder haar hoor met de jaren, en omdat dit verplaatst is naar boven is dit niet anders..spijtig genoeg......... :(
Groeten -----Lu--:)--