PDA

View Full Version : Zonnebank slecht voor haar ?


Adam
7 december 2004, 22:59
De titel zegt het al, ik ging eerst elke week naar de zonnebank gewoon om kleurtje bij te houden. Laaste tijd niet meer, maar wat ik me dus afvroeg zou uv slecht zijn niet dat het alleen beetje verkleurt maar ook afbreekt ???

rene154
7 december 2004, 23:11
De titel zegt het al, ik ging eerst elke week naar de zonnebank gewoon om kleurtje bij te houden. Laaste tijd niet meer, maar wat ik me dus afvroeg zou uv slecht zijn niet dat het alleen beetje verkleurt maar ook afbreekt ???
Wat ik weet van UV-straling is dat het een mutagene werking heeft door de grote hoeveelheid energie ( fotonen) die de huid te verwerken krijgt. Als het verkeerde stukje DNA muteert, kan dat lijden tot huidkanker. UV-straling zorgt verder voor de aanmaak van vitamine (volgens mij vitamine D). Voor de rest heeft UV-straling voor zover ik weet geen invloed op haarverlies, behalve dan dat je je door je bruine tint wel beter kan voelen, en als je je goed voelt heeft dat juist weer een positieve invloed op je gezondheid.:D

Haarmannetje
7 december 2004, 23:11
Ik denk niet dat het per definitie schadelijk is voor de haar(groei), maar uiteraard wel voor je lichaam (huid) an sich, zoals bekend is ;).

bas739
8 december 2004, 00:26
Ik dacht dat zo wat zon af en toe juist wel goed was voor je haar. Ik kruip de laatste tijd ook wel eens af en toe bij de vriendin onder zonnebank (rond het tijdstip dat de soaps beginnenn *zucht*). En een beetje bruine teint ziet toch beter uit, naar mijn mening, dan van die witte inhammen :)
Maar goed.... kan er verder niets nuttigs aan toevoegen.

Adam
8 december 2004, 00:44
ah k thx beetje motivatie in de rug kan geen kwijt :) dus we gaan weer lekker zonnee! maar met mate :)

pizzacat
8 december 2004, 10:45
Ik doe het ook om de zoveel tijd, let veel meer op huidkanker, zon(nepzon) op je hoofduid is ook wel eens goed.

kalevandaal
8 december 2004, 11:58
Is androgenetic alopecia a photoaggravated dermatosis?

Trueb RM.

Department of Dermatology, University Hospital of Zurich, Zurich, Switzerland. ramitru@derm.unizh.ch

Progressive thinning of the scalp hair in androgenetic alopecia (AGA) results in a gradual decline in natural protection of the scalp from ultraviolet radiation (UVR). A number of pathologic conditions of the scalp are evidently related to UVR, particularly photosensitive diseases and disorders of the chronically photodamaged bald scalp. The most important chronic effects of UVR are photocarcinogenesis and solar elastosis. Besides these, erosive pustular dermatosis and 'red scalp' are distinct disorders peculiar to the balding scalp. While the consequences of sustained UVR on the unprotected scalp are well appreciated, the effects of UVR on hair loss have widely been ignored. However, clinical observations and theoretical considerations suggest that UVR may have negative effects: acute telogen effluvium from UVR has been described, and the production of porphyrins by Propionibacterium sp. in the pilosebaceous duct, with photoactivation of porphyrins leading to oxidative tissue injury, has been implicated in follicular microinflammation. Alternatively, keratinocytes themselves may respond to physicochemical stress from UVR, besides irritants and pollutants, by producing radical oxygen species and nitric oxide and by releasing proinflammatory cytokines, eventually leading to injury of the putative site of follicular stem cells in the superficial portion of the hair follicle. Since all of these processes involved in hair loss share the common feature that they are induced or exacerbated by exposure to sunlight, it is proposed that AGA is a photoaggravated dermatosis that requires photoprotection. Copyright 2003 S. Karger AG, Basel

Publication Types:

Review
Review, Tutorial

PMID: 14657623 [PubMed - indexed for MEDLINE]
Klinkt iig niet best :o

Adam
8 december 2004, 12:46
oftewel je kan beter een petje op zetten?

kalevandaal
8 december 2004, 16:16
In feite lig je in de zonnebank niet met zo een lamp die recht op je hoofdhuid schijnt, denk ook niet dat er veel uvstraling opvalt dan.


Op naar Sundays met mn verjaardagskorting :cool:

thomas18b
9 december 2004, 16:03
Volgens mij is het niet goed hoor, toen ik een tijdje onder de zonnebank ging kreeg ik heel droog haar, volgens mij is het toch niet helemaal goed voor je... Maar dat kan per persoon verschillen misschien.:eek:

pizzacat
9 december 2004, 16:12
geloof me, het druk maken over het wel/niet goed van dergelijke zaken doet meer schade aan je haar dan het zonnebanken in dit geval zelf. schat ik ;)

ach met mate, tja suck, al die biertjes op een feestje zijn ook slecht, maareh, het moet wel leuk blijven. Het heeft geen zin om heel beschermd te leven want dat is geen echt leven.

hoi
9 december 2004, 16:38
Ik denk dat het geen negatief effect heeft op je haar, eerder een positief. Maar ik denk dat het maar weinig uitmaakt. Dus gewoon onder de zonnebank blijven gaan.

guaglione
1 april 2006, 00:41
Toch nog even een post in deze thread. Ik heb zelf jarenlang in Italië gewoond en hier dan ook voor het eerst advies gevraagd over mijn haarverlies. Hier vertelden ze me dat teveel zonlicht en vooral hoge intensiteit zoals zonnebank één van de oorzaken van haarverlies is. Weten jullie of hier meer over bekend is?

marije1
2 april 2006, 21:44
de zonnebank is zeker NIET schadelijk!! Het wordt zelfs aangeboden als therapie voor mensen met alopecia. Ik ga vanaf volgende week 2x per week onder de "hoogte zon"" in het ziekenhuis en dat schijnt de haargroei te bevorderen

guaglione
2 april 2006, 21:53
haha wel grappig.. ik ga ook ongeveer 2x per week onder de zonnebank alleen had ik tot ik met propecia begon wel flink last van haaruitval.. maar het zou best kunnen dat uv licht de haargroei stimuleert inderdaad want in de zomer heb ik wel het gevoel dat mijn haar harder groeit dan in de winter.. alleen kan het haar er wel van uitdrogen en beschadigd raken maar daarvoor gebruik ik een gel met uv-blocker

ray
2 april 2006, 22:10
ik ga binnenkort ook weer beginnen met zonnebank.
elke week ff 10 minuutjes en dan heb ik al een tintje voor vakantie, verbrand ik niet zo snel :P

ik heb wel eens gelezen dat zonnebank juist goed was voor haar:confused: