PDA

View Full Version : Voedsel-invloed op AGA


sonofsam
9 december 2004, 21:21
Ik begin met de dag meer en meer te geloven dat VOEDSEL een invloed heeft op ons haar.

Ik roep derhalve een ieder met AGA op om een summiere beschrijving te geven van voedsel dat hij veel eet.

OPDAT WE GEZAMENLIJK DE CODE MOGE BREKEN!
(door gemeenschappelijke voedsel-factoren te identificeren)

Let wel: het gaat hier om voedsel dat met regelmaat genuttigd wordt...wat je dus echt VAAK eet!

Vul dus svp de poll in...

Son of Sam

Iemand
9 december 2004, 22:34
Alles behalve suikers + vet aangeklikt.
Vis regelmatig maar niet VEEL, weet niet meer of ik hem aangeklikt heb :)

Mijn theorie: voedsel heeft een geringe invloed. De erfelijke factor blijft voor 90% bepalend. Ik ken genoeg mensen die leven als zwijnen en hele mooie bossen haar hebben.

sonofsam
9 december 2004, 22:51
Alles behalve suikers + vet aangeklikt.
Vis regelmatig maar niet VEEL, weet niet meer of ik hem aangeklikt heb :)

Mijn theorie: voedsel heeft een geringe invloed. De erfelijke factor blijft voor 90% bepalend. Ik ken genoeg mensen die leven als zwijnen en hele mooie bossen haar hebben.
Ik geloof dat er voedsel is dat de receptoren ongevoelig maakt voor DHT. Jouw kennissen die als zwijnen leven, kunnen misschien van dit effect zo'n kapsel hebben...

Adam
10 december 2004, 01:59
Nee meeste is onzin, je moet gewoon gezond eten en leven zodat je lichaam gezond is. Daarom zijn er ook supplementen om je erbij te steunen, omdat je niet alles uit je voeding kan halen. Maar om te zeggen dat teveel vlees of teveel pasta invloed zou hebben op je haar ? Misschien als je je lever of nieren bv overbelast raken door drank en roken etc zou dat wel kunnen leiden tot "haaruitval" en ook "ondervoeding"

Iemand
10 december 2004, 10:28
Ik geloof dat er voedsel is dat de receptoren ongevoelig maakt voor DHT. Jouw kennissen die als zwijnen leven, kunnen misschien van dit effect zo'n kapsel hebben...Spreek je jezelf nu niet een beetje tegen :) ..Het komt er in ieder geval op neer dat het weinig invloed heeft. Gebaseerd op mijn gezonde levenstijl (gezond eten, genoeg bewegen, nog nooit gerookt e.d) zou ik een bos kwaliteitshaar verwachten..helaas..

Iemand
10 december 2004, 10:30
Daarom zijn er ook supplementen om je erbij te steunen, omdat je niet alles uit je voeding kan halen.Dat is dus niet waar. Als jij normaal eet krijg je genoeg binnen. Eet je zoals tegenwoordig nogal "in" raakt als een of ander vadsige amerikaan die het liefst nooit groente eet enz....ja dan wil een supplement wel helpen ja..

Overigens slik ik wel supplementen enz. maar dat is meer om een beetje een continue patroon in me voeding te houden. (s'ochtends via supplementen/brood/etc, voornamelijk s'avonds door gezond avondeten enz. Vitamine C heb je nooit teveel van vandaar de C1000 tabletten, omega3vetzuren omdat ik wel zo nu en dan vis eet maar naar mijn idee niet genoeg.))

Het kan (bijna) nooit kwaad :)

Haarmannetje
10 december 2004, 10:46
Nee meeste is onzin, je moet gewoon gezond eten en leven zodat je lichaam gezond is. Daarom zijn er ook supplementen om je erbij te steunen, omdat je niet alles uit je voeding kan halen.
Dat blijkt dus onzin te zijn. Je kunt dus wel alles uit voedsel halen en dat gebeurt ook, alleen willen die supplementfabrikanten je anders laten geloven. Er was laatst een item over in zo'n consumentenprogramma (niet Kassa). Daarin zei een deskundige letterlijk, dat supplementen pure onzin zijn en dat het allemaal te maken heeft met commercie.

Haarmannetje
10 december 2004, 10:47
Verder, SoS, geloof ik wel dat voedsel invloed heeft op de haargroei, maar ik geloof niet dat je met een bepaald dieet AGA kunt stoppen. Goede voeding kan enkel je regime ondersteunen, maar meer niet. Tenminste, dat is mijn mening.

Iemand
10 december 2004, 10:57
Nou ja..supplementen onzin..

C1000 heeft wel degelijk zin voor rokers, maar dat is dan ook echt omdat ze roken en daardoor soms een tekort krijgen. Ook zijn er veel mensen die zich beperken tot een bepaalde "categorie" eten. Een hoop mensen eten tegenwoordig weinig groente omdat ze het niet lekker vinden. (Gebrek aan opvoeding en smaak naar mijn mening)

Marcjacobs
10 december 2004, 11:09
nou ja, supplementen onzin.......... ik slik suplementen en heb geen verkoudheid of niks gekregen, het helpt echt wel hoor..... deskundigen ben ik zowieso wantrouwig over want ja wat weten die nou eigenlijk

even off-topic: las laatst dat er voor kanker 2 triljoen in 30 jaar aan onderzoek wordt uitgegeven en nog steeds werkt men met chemokuur en dergelijke wat niet bij iedereen helpt.............. zelfstudie schijnt daar de oplossing te zijn als je kanker hebt.

Haarmannetje
10 december 2004, 11:13
Nou ja..supplementen onzin..

C1000 heeft wel degelijk zin voor rokers, maar dat is dan ook echt omdat ze roken en daardoor soms een tekort krijgen. Ook zijn er veel mensen die zich beperken tot een bepaalde "categorie" eten.
Ja tuurlijk, daar heb je ook wel gelijk in. Supplementen kunnen uitkomst bieden bij tekorten. Door stress kun je bijvoorbeeld tijdelijk een vitamine B tekort oplopen en dan is een weekje even een vitamine B supplement per dag nemen een oplossing. Maar normaal gesproken heb je geen supplementen nodig, wanneer je gezond en gevarieerd eet. Ook al willen de fabrikanten je anders doen geloven.

Een hoop mensen eten tegenwoordig weinig groente omdat ze het niet lekker vinden. (Gebrek aan opvoeding en smaak naar mijn mening)
Ja klopt, ik deel dezelfde mening. Het is een vorm van gemakzucht die de meeste mensen weer eigen zijn. Als het maar lekker kan en eenvouding, de gemakzuchtige mens... een drama voor de mensheid. Amerika is een mooi toonbeeld van dit gedrag: lekker volproppen met vet en ongezonde junkfood en daarnaast cocktails van vitaminen en mineralen tot je nemen. Hier lijkt het die kant ook op te gaan helaas. Nou vergeet het maar, ik doe er niet aan mee. Geef mij maar heerlijke Hollandse pot met lekker veel groente!

Haarmannetje
10 december 2004, 11:14
nou ja, supplementen onzin.......... ik slik suplementen en heb geen verkoudheid of niks gekregen, het helpt echt wel hoor..... deskundigen ben ik zowieso wantrouwig over want ja wat weten die nou eigenlijk
Tja, je hebt deskundigen aan de ene kant en geldwolverige fabrikanten aan de andere kant. Waarom gaat jouw vertrouwen vooral uit naar die fabrikanten? En ik neem nooit supplementen, ik eet en leef gezond en ik ben ook nooit ziek. Mijn haar en nagels groeien als kool.

Marcjacobs
10 december 2004, 11:16
Ik ben bijna nooit ziek, behalve verkouden. Mijn nagels en haar groeien ook als ik weet niet wat maa ik slik supplementen vanwege rk-19 dus.

Haarmannetje
10 december 2004, 11:18
Ik ben bijna nooit ziek, behalve verkouden. Mijn nagels en haar groeien ook als ik weet niet wat maa ik slik supplementen vanwege rk-19 dus.
Ja :), maar hoe concludeer je dan dat supplementen je lichaam in een nog betere staat houden?

Marcjacobs
10 december 2004, 11:21
Nou, normaal was ik altijd heel erg verkouden zo rond de herfst en in de winter. Nu loop ik de hele dag in een t-shirt rond of zelfs met ontbloot bovenlichaam en heb niks, geen verkoudheid of niets. Alles bij mij groeit nou ook sneller, haar, nagels. Ik slikte vroeger al multivitaminen. Ik denk dat het daar aan ligt. maar ik ga maandag naar de dermatoloog, zal alles met hen doorkijken

Adam
10 december 2004, 13:13
Ehm sorry hoor, je kan wel alles uit je voeding halen. MAAR in welke hoeveelheid, % etc (de ADH), je krijgt wel vit c binnen door sinnasappels bv maar niet genoeg. Zelfde geld voor de hoeveelheid proteine, kijk ik ben best wel veel met fitness bezig en ik neem elke dag 200 tot 240 binnen. Probeer jij dat maar is uit je voeding te halen lukt je never nooit (kan wel). Ten eerste kost je het veel tijd om het tot je te nemen en je boodschappen worden in de week zoveel dat je schijt ziek word (kip tonijn etc).

Dus ik ben zwaar van mening dat je niet zonder supplementen kan en als je bij de etos multi neemt ff een tip gooi ze weg en koop een duurdere, want die werken niet. Vit C van Now foods zijn goed wel duur, die van de Hema Vit c time release zijn goedkoper maar zijn ook goed.

Ik ga namelijk elk half jaar naar een "natuur dokter" neemt me bloed af kijkt wat ik mankeer waar ik tekort aan heb en dan kan ik zelf bepalen wat ik tot me neem. En ik heb het van haar dat die supplementen een must zijn, maar verdiep je er maar in.

Haarmannetje
10 december 2004, 14:58
Natuurlijk zegt zij dat pillen een must zijn. In jouw geval zorgt het ervoor dat je telkens weer terugkomt om je te laten testen. Ik ben absoluut van mening dat supplementen totaal overbodig zijn bij een fatsoenlijk eetpatroon. Geef anders eens aan wat je extra kunt verwachten, wanneer je naast je gezonde eetpatroon ook supplementen tot je neemt? Hoeveel gezonder zou ik dan nog worden?

sonofsam
10 december 2004, 14:59
Verder, SoS, geloof ik wel dat voedsel invloed heeft op de haargroei, maar ik geloof niet dat je met een bepaald dieet AGA kunt stoppen. Goede voeding kan enkel je regime ondersteunen, maar meer niet. Tenminste, dat is mijn mening.
Ik geloof wél dat je met een bepaald dieet AGA kunt stoppen, want ik geloof dat er voedsel moet zijn dat de receptoren op de haarfollikels compleet ongevoelig maakt voor DHT en andere androgenen. Voorbeeld: in Midden-Amerika aten de daar gestationeerde Indianen veel planten (waaronder Sabal serrulata = Saw Palmetto); AGA komt daar simpelweg niet voor. Zal deels ook wel genetisch zijn, maar ik ben ervan overtuigd dat je bepaalde dingen NOOIT zou moeten eten en andere juist wel.

Ik heb er wel eens over nagedacht om mijn dieet COMPLEET te veranderen. Dus naar de Albert Heijn gaan en alleen dingen kopen die ik daarvoor nog NOOIT heb gekocht. En dingen die ik juist wel altijd koop, niet meer kopen. En dit dan voor een maandje of 2 volhouden en kijken wat het effect is.

Ook loop ik altijd in mijn pauzes mensen met een vol bos haar te analyseren: "wat eten ze?", "wat hebben ze op hun brood gesmeerd?", "wat drinken ze?" etc.

Ik zal er achter komen...

Son of Sam

Haarmannetje
10 december 2004, 15:05
SonOfSam, maar je kunt toch niet ontkennen dat er wel degelijk twee type mensen zijn? Mensen met een genetische aanleg voor haaruitval en mensen zonder. Of wil je beweren dat er geen onderscheid bestaat, enkel een onderscheid in eetpatronen en dat die verschillen in eetpatronen zorgen voor verschillen in mensen wat betreft haaruitval? Dat geloof ik niet.

sonofsam
10 december 2004, 15:20
SonOfSam, maar je kunt toch niet ontkennen dat er wel degelijk twee type mensen zijn? Mensen met een genetische aanleg voor haaruitval en mensen zonder. Of wil je beweren dat er geen onderscheid bestaat, enkel een onderscheid in eetpatronen en dat die verschillen in eetpatronen zorgen voor verschillen in mensen wat betreft haaruitval? Dat geloof ik niet.
Ik geloof in 2 genetische haarpatronen. Zeker!
Alleen geloof ik ook dat die genetisch-gepredisponeerde receptoren onwerkzaam gemaakt kunnen worden door jezelf te "intoxiceren" met bepaald voedsel...

SoS

nelis27
10 december 2004, 15:38
hoi makkers ik zag vorige week een documontaire over drugsverslaafden . Daar was een junk die al 30 jaar ! alle beschikbare rotzooi ( waaronder heroine ,cocaine,crack medicijnen ) gebruikte en die vent had een mega bos haar .
dus denk ik dat het voedsel weinig tot geen invloed heeft.

plz spaar mij na deze eerste post

peter10
10 december 2004, 15:41
Ook loop ik altijd in mijn pauzes mensen met een vol bos haar te analyseren: "wat eten ze?", "wat hebben ze op hun brood gesmeerd?", "wat drinken ze?" etc.

Son of Sam

hahaha leuke hobby d'r bij dus !

Adam
10 december 2004, 15:50
Natuurlijk zegt zij dat pillen een must zijn. In jouw geval zorgt het ervoor dat je telkens weer terugkomt om je te laten testen. Ik ben absoluut van mening dat supplementen totaal overbodig zijn bij een fatsoenlijk eetpatroon. Geef anders eens aan wat je extra kunt verwachten, wanneer je naast je gezonde eetpatroon ook supplementen tot je neemt? Hoeveel gezonder zou ik dan nog worden?
Ik kom zelf terug om te kijken of het gewerkt heeft en me goeie resultaten heeft gegeven, ze gaat samen met je naar je bloed kijken en dan vertelt het je gewoon en laat ze plaatjes zien van hoe het er niet hoort uit te zien en wat perfect is etc. Ik kies daar zelf voor, niet omdat ze zegt zie je over een half jaar..

En laat je bloed onderzoeken wat zal uitkomen tekort aan vit C of slechte randen om je rooie bloedlichaampjes etc zo kan je nog wel door gaan. Het is niet overbodig, wrom denk je dat de chinese cultuur altijd zegt wrom dingen tot je nemen als het te laat is "jullie gaan pas dingen nemen als je last krijgt".

En jij neemt zeker 3 maaltijden per dag ? Probeer is beter je voeding te verdelen zodat je motortje om de 2/3 uur eten binnen krijgt inplaats om de 5. Kleine maaltijden zodat je motortje hele tijd word gevoedt. Goed is 6 maaltijden met variatie groente kip brood kwark fruit tonijn. Zelf doe ik 8 kleine soms minder en kan niet altijd vis eten vandaar me supplement omega 3, magnesium om je spieren tegen krampen MSM etc. Kom jij maar is aan de hoeveelheid magnesium uit je eten lukt je niet.

Dus wat ik verwacht en ben achter gekomen is dat door proteine en goede voeding je betere spijsvertering krijgt waardoor je beter functioneert je cholestrol gehalte omlaag gaat. In januarie ga ik dus terug en zal ik meteen kijken en vertellen hoe me het vergaan is. Ik neem op trainings dagen bv extra vit C 1000 mg voor tegen spierpijn. Maar je moet ook kijken wat ik doe "bodybuilding" dus ik moet haast wel om me lichaam in conditie te houden vanwege zware trainingen, als je niet zou trainen hoef je natuurlijk niet van alles tot je te nemen zoals 200 gr proteine. ( en veel water drinken )

Haarmannetje
10 december 2004, 16:07
hoi makkers ik zag vorige week een documontaire over drugsverslaafden . Daar was een junk die al 30 jaar ! alle beschikbare rotzooi ( waaronder heroine ,cocaine,crack medicijnen ) gebruikte en die vent had een mega bos haar .
dus denk ik dat het voedsel weinig tot geen invloed heeft.

plz spaar mij na deze eerste post
Dat heeft twee mogelijke oorzaken:

1. De junk is niet genetisch belast met kaalheid (de belangrijkste factor).
2. Drugs hebben een enorme anti-androgene werking, waardoor de androgenen onderdrukt worden en zo geen schade aan kunnen richten.

Haarmannetje
10 december 2004, 16:10
Oke Adam, mijn excuses voor mijn opmerking over de intenties van jouw natuurdokter, die waren niet helemaal terrecht. Maar mag ik je dan vragen: je hebt het over voldoende magnesium en dat ik die waarschijnlijk niet binnenkrijg. Wat zijn daar de gevolgen van? In hoeverre maakt het een verschil?

Haarmannetje
10 december 2004, 16:11
Ik geloof in 2 genetische haarpatronen. Zeker!
Alleen geloof ik ook dat die genetisch-gepredisponeerde receptoren onwerkzaam gemaakt kunnen worden door jezelf te "intoxiceren" met bepaald voedsel...

SoS
Maar dan moet je het toch wel hebben over ALLE receptoren en niet enkel diegenen bij de haarfollikels en de vraag is, is dat wat je wilt. Als ik kijk naar Aziaten met hun volle bossen haar, dan zie ik ook een geringe baardgroei en vrijwel geen lichaamsbeharing. Overigens zien ze er ook vaak wat jongensachtig uit. Is dat dan wat je wilt?

Adam
10 december 2004, 16:25
Oke Adam, mijn excuses voor mijn opmerking over de intenties van jouw natuurdokter, die waren niet helemaal terrecht. Maar mag ik je dan vragen: je hebt het over voldoende magnesium en dat ik die waarschijnlijk niet binnenkrijg. Wat zijn daar de gevolgen van? In hoeverre maakt het een verschil?
Dat van magnesium was een voorbeeld dat je niet alles uit je voeding kan halen iedergeval niet de goeie hoeveelheid en dit was maar 1 voorbeeld om je het iets duidelijker te maken. Het doel van magnesium is om spierkrampen tegen te gaan het "soepeler" te maken dus als je traint is het onmisbaar. Maar het enige waar je moet op letten dat je binne krijgt van vitamines zijn CADE C, A, D, en E. Als je niet traint of sport is het niet noodzakelijk als je maar goeie vitaminen mineralen en omega binnenkrijgt dat is alles.

Haarmannetje
10 december 2004, 16:33
Dat van magnesium was een voorbeeld dat je niet alles uit je voeding kan halen iedergeval niet de goeie hoeveelheid en dit was maar 1 voorbeeld om je het iets duidelijker te maken. Het doel van magnesium is om spierkrampen tegen te gaan het "soepeler" te maken dus als je traint is het onmisbaar. Maar het enige waar je moet op letten dat je binne krijgt van vitamines zijn CADE C, A, D, en E. Als je niet traint of sport is het niet noodzakelijk als je maar goeie vitaminen mineralen en omega binnenkrijgt dat is alles.
Oke, maar ik gebruik dus geen supplementen. Wat kan ik verwachten?

Adam
10 december 2004, 16:51
Oke, maar ik gebruik dus geen supplementen. Wat kan ik verwachten?
Wat ik eerder al zei, je zou eigenlijk je bloed moeten laten onderzoeken. Meeste mensen denken ik ben kern gezond maar de waarheid is meestal anders. Wat je kan verw8en is op langer termijn tekort aan bepaalde vitaminen dat je lichaam minder goed functioneert en meer vatbaar bent voor ziektes etc.

Chinese cultuur heeft toch allemaal dingentjes en datjes voor het lichaam ? (al eeuwen). Wij gaan naar het ziekenhuis of huisarts als we iets hebben en dan gaan wij pas dingetjes en datjes proberen. Beter voorkomen denk ik dan ? Daar komt het eigenlijk allemaal op neer, nu heb je nergens last van maar als je de 30 gepasseerd bent komen de problemen pas echt.

Haarmannetje
10 december 2004, 17:31
Nou ja oke, maar ik zie het echt niet zitten om zo gefixeerd met mijn bloedwaarden bezig te zijn. Ik wil ook nog een beetje kunnen leven. Wat er over 40 gebeurt, zien we dan wel weer. Ik voel me nu goed en ben kerngezond.

Whatever77
10 december 2004, 17:39
En (wat ik ook hier wel eens heb gelezen) hoe zit het met de verschillende bloedgroepen en de hierbij best passende dieten? ... sommige personen kunnen bv. beter geen (rood) vlees innemen, waar anderen dit juist beter wel kunnen doen... ik denk dat er zeker een directe link is tussen voedsel een AGA... wie o wie reist er af naar het Amazone gebied en komt terug met een één of ander plant/insecten-extract, die AGA uit de wereld verdrijft? :confused: ;)
Oh nee, wacht es even, die kennis is natuurlijk allang verloren gegaan door excessief kapgedrag... :mad:

ugh
10 december 2004, 18:04
Naast genetische aanleg hebben bepaalde externe invloeden ook invloed. Voeding valt onder een externe invloed en op hormonen. Hormonen hebben invloed op AGA.

Verder is "gezonde voeding" niet eenduidig te definieren, het verschilt namelijk per persoon. Voor de 1 is veel groente, bruinvolkoren brood, etc. goed, de ander kan met hetzelfde dieet misschien allerlei problemen krijgen.

Verder moet niet alleen gekeken worden naar de hoeveelheid van een bepaalde voedingstof, maar ook naar de verhoudingen.

Of voeding veel invloed heeft op voeding? Voor sommigen misschien wel, voor anderen misschien verwaarloosbaar klein.

peter10
10 december 2004, 18:18
Of voeding veel invloed heeft op voeding? Voor sommigen misschien wel, voor anderen misschien verwaarloosbaar klein.

ehm........?

Jaapie
10 december 2004, 18:20
Als ik me goed kan herrineren zijn koolhydraten complexe of simpele?) slecht voor je haar en eiwitten weer goed voor je haar, wat vetten betreft (verzadigd en onverzadigd) weet ik niet.

Mijn dagelijkse voedingschema: :D

Maaltijd1:
50 gr. brinta
300 ml magere melk
250 gr. magere kwark
vit. c
multi vit. (zonder pyridoxine)

maaltijd 2:
100 gr. volkoren pasta
100 gr. gebraden kipfilet

maaltijd 3:
4 bruin brood
ommelet van 3 geklopte hele eieren

maaltijd 4:
4 bruin brood
4 plakken kipfilet beleg

maaltijd 5:
100 gr. basmati rijst
whey shake +/- 30 gr. eiwit
500 ml melk

maaltijd 6:
100 gr. biefstuk
groenten (per dag verschillend)

trainen

maaltijd 7:
whey shake (1 schep whey-eiwit, 50 gr. dextrose, 1 banaan, 50 gr. brinta, 500 ml melk, 250 gr. magere kwark)

maaltijd 8:
3 pannenkoeken

ugh
10 december 2004, 19:22
ehm........?Je mag wel iets duidelijker zijn. Wat volg je niet?

sonofsam
10 december 2004, 20:48
Als ik kijk naar Aziaten met hun volle bossen haar, dan zie ik ook een geringe baardgroei en vrijwel geen lichaamsbeharing. Overigens zien ze er ook vaak wat jongensachtig uit. Is dat dan wat je wilt?
JA!!!!!!!!!!!!

kalevandaal
10 december 2004, 22:20
50 gr. brinta
:worship::worship: :worship: :worship: :worship:

Haarmannetje
11 december 2004, 00:18
JA!!!!!!!!!!!! Oke, dan is het geen probleem. Ik zelf zou dan nooit aan zo'n dieet beginnen, want ik ben nogal gesteld op mijn secundaire geslachtskenmerken ;).

Jaapie
11 december 2004, 01:18
:worship::worship: :worship: :worship: :worship:

Ja, wie is er niet groot mee geworden? :D

Adam
11 december 2004, 01:35
Ik neem smorgens 100gr havermout :P + 30gr whey ff mixen en naar binnen gooien. Zou als ik jouw was jaapie ook smorgens 30gr whey naar binnen gooien, want je heb net de hele nacht geslapen.

Jaapie
11 december 2004, 02:39
Adam, Eiwit haal ik uit de magere kwark en melk.

peter10
11 december 2004, 04:16
Je mag wel iets duidelijker zijn. Wat volg je niet?

"Of voeding veel invloed heeft op voeding?"

Maar dat laatste woord zal wel haaruitval/alopecia moeten zijn......

DHTkiller
11 december 2004, 07:56
Ik ben er niet echt van overtuigd dat gezonde en juiste voeding wat kan doen tegen AGA. Natuurlijk is het goed voor het lichaam en dus ook voor de haren, maar die genetische kaalwordingspatroon zal gewoon doorzetten zolang DHT en receptoren continu een binding aangaan en bepaalde genen in werking stellen binnenin de haarfollikel. Ik eet van alles wat ongezond is zoals, snoep, chocola, gebak etc, etc. Natuurlijk eet ik ook gezonde dingen, want dat heeft 't lichaam ook hard nodig, maar om je voeding aan te passen om AGA te stoppen/remmen is volgens mij niet mogelijk.

Tiuri
11 december 2004, 11:45
Ik geloof wél dat je met een bepaald dieet AGA kunt stoppen, want ik geloof dat er voedsel moet zijn dat de receptoren op de haarfollikels compleet ongevoelig maakt voor DHT en andere androgenen. Voorbeeld: in Midden-Amerika aten de daar gestationeerde Indianen veel planten (waaronder Sabal serrulata = Saw Palmetto); AGA komt daar simpelweg niet voor. Zal deels ook wel genetisch zijn, maar ik ben ervan overtuigd dat je bepaalde dingen NOOIT zou moeten eten en andere juist wel.
Dat de rol van voeding zeer beperkt is kun je zien aan het volgende.

Er zijn een aantal bevolkingsgroepen waarbij alopecia androgenetica nauwelijks voorkomt: indianen, eskimo's, maori en veel afrikaanse bevolkingsgroepen. Er zijn veel theorieën over hoe dit kan:
1. genetisch bepaald
2. voeding
3. leefwijze

Nu is gebleken dat als je indianen of afrikanen uit hun natuurlijke omgeving haalt, de ongevoeligheid voor alopecia gewoon blijft. Dat kun je bijv. zien aan Afrikan americans én Indian americans, die ook gewoon naar de Mac gaan en de Amerikaanse levensstijl volledig eigen hebben gemaakt. Je ziet nog steeds nauwelijks haaruitval bij de african americans. Hetzelfde bij de maori in nieuw zeeland: ik ben er geweest en je ziet nog steeds nauwelijks kale maori, ook al zijn ze veelal perfect geïntegreerd.

Dus in mijn ogen spelen punt 2 en 3 nauwelijks of geen rol bij AGA.

Adam
11 december 2004, 11:54
Ehm jaap dat zie ik ook wel, maar smorgens moet je snel eitwitten tot je nemen die snel worden opgenomen Whey dus en eiwit van melk en kwark zijn langzame eiwitten dus duurt te lang. Je moet juist voor slapen kwark nemen 500gr of 300gr voor de nacht en smorgens meteen whey. Snappie

sonofsam
11 december 2004, 13:02
Dat de rol van voeding zeer beperkt is kun je zien aan het volgende.

Er zijn een aantal bevolkingsgroepen waarbij alopecia androgenetica nauwelijks voorkomt: indianen, eskimo's, maori en veel afrikaanse bevolkingsgroepen. Er zijn veel theorieën over hoe dit kan:
1. genetisch bepaald
2. voeding
3. leefwijze

Nu is gebleken dat als je indianen of afrikanen uit hun natuurlijke omgeving haalt, de ongevoeligheid voor alopecia gewoon blijft. Dat kun je bijv. zien aan Afrikan americans én Indian americans, die ook gewoon naar de Mac gaan en de Amerikaanse levensstijl volledig eigen hebben gemaakt. Je ziet nog steeds nauwelijks haaruitval bij de african americans. Hetzelfde bij de maori in nieuw zeeland: ik ben er geweest en je ziet nog steeds nauwelijks kale maori, ook al zijn ze veelal perfect geïntegreerd.

Dus in mijn ogen spelen punt 2 en 3 nauwelijks of geen rol bij AGA.
AGA komt vaker voor bij Chinezen die naar de VS / Westen ge-emigreerd zijn dan Chinezen uit China!

SoS

Tiuri
11 december 2004, 13:05
AGA komt vaker voor bij Chinezen die naar de VS / Westen ge-emigreerd zijn dan Chinezen uit China!

SoS
oh ja?
komt dan vast door menging van de chinese met de amerikaanse/westerse genen.

sonofsam
11 december 2004, 13:09
oh ja?
komt dan vast door menging van de chinese met de amerikaanse/westerse genen.
Ze paren niet... Chinezen onder mekaar...

Tiuri
11 december 2004, 13:09
Ze paren niet... Chinezen onder mekaar...
haha :)
lijkt me een sterk verhaal.

sonofsam
11 december 2004, 13:20
haha :)
lijkt me een sterk verhaal.
Ze paren wel met elkaar, maar niet met de Westerlingen...

Jaapie
11 december 2004, 14:02
Je komt dan wel uit je nachrust, maar om dan meteen whey te nemen is overdreven. Als je jonger bent dan 35 heb je er meer baat bij om langzame eiwitten te nemen ipv snelle eiwitten. Ik vind whey goed voor na de training en als aanvulling op een maaltijd indien je te weinig eiwitten binnen kijgt. Snappie? :D

Haarmannetje
11 december 2004, 14:09
Ze paren wel met elkaar, maar niet met de Westerlingen...
Heb je hier statistische bronnen van?

Jaapie
11 december 2004, 14:22
Haarmannetje wat heb je toch een irritante avatar :D

Ze eten in aziatische landen veel soja-rijke producten, zou dat van invloed zijn?

Tiuri
11 december 2004, 14:30
waar is je springende koe-avatar gebleven, sam? ik vond het zo goed bij je passen ;)

Haarmannetje
11 december 2004, 14:31
Haarmannetje wat heb je toch een irritante avatar :D
Hahaha, ja idd :). Ik hoor het vaker. Ik heb hem nu even aangepast: een kerstavater :D.

koekjes
11 december 2004, 14:34
Ze paren wel met elkaar, maar niet met de Westerlingen...Het zal vast zo zijn dat voeding een grotere invloed heeft dan de meesten denken, maar niet in zo'n kort tijdsbestek: er zullen zeker een paar generaties overheen gaan voordat westerse chinezen significant vaker kaal zijn dan aziatische chinezen (:P).
Dus zoeken naar het beste voedingspatroon kan zeker helpen! ... voor je kleinkinderen ;).

Druifstuif
11 december 2004, 14:37
Hahaha, ja idd :). Ik hoor het vaker. Ik heb hem nu even aangepast: een kerstavater :D.
Mag de oude terug?

sonofsam
11 december 2004, 15:30
Heb je hier statistische bronnen van?
JA! Ik zal hem opzoeken...

sonofsam
11 december 2004, 15:30
waar is je springende koe-avatar gebleven, sam? ik vond het zo goed bij je passen ;)
Haha, er komt een nieuwe aan...

mjoy
11 december 2004, 16:49
Ben het volledig eens met Laurensj, ik ken verschillende mensen die afkomstig zijn uit het oosten. Deze zijn ofwel hier geboren ofwel geadopteerd toen ze nog heel jong waren en bij al deze mensen heb ik niet de minste vorm van AGA kunnen waarnemen. Hoewel ze dus gewoon hier in het westen leven en dezelfde (foute) levenswijze hebben aangenomen zoals wij dat doen.

pizzacat
11 december 2004, 17:44
Ik denk dat er veel meer externe triggers zijn voor AGA dan een paar duizend jaar terug. Denk aan vervuiling, overgeraffineerd eten, teveel suikers, meer langdurige stress. Ik denk dat het percentage mensen met potentiele AGA niet toeneemt, maar dat de kans dat AGA daadwerkelijk of eerder getriggerd wordt wel toeneemt.
Ik denk dat ons huidig leefmilieu daar een belangrijke rol bij speelt.

Ik denk dat ik nu ga eten.

Haarmannetje
11 december 2004, 17:51
Ik denk dat er veel meer externe triggers zijn voor AGA dan een paar duizend jaar terug. Denk aan vervuiling, overgeraffineerd eten, teveel suikers, meer langdurige stress. Ik denk dat het percentage mensen met potentiele AGA niet toeneemt, maar dat de kans dat AGA daadwerkelijk of eerder getriggerd wordt wel toeneemt.
Ik denk dat ons huidig leefmilieu daar een belangrijke rol bij speelt.

Ik denk dat ik nu ga eten.
Ik denk dat jij veel denkt. Denk ik dat goed, denk je?

Verder heb ik niet het idee dat het zo is, zoals jij oppert. Volgens mij is er wel degelijk sprake van een grotere genetische verspreiding in vergelijking met vroeger. De kans dat er nu een paar gevormd wordt, waarbij ten minste één AGA-genen heeft is vele malen groter dan vroeger. Vergelijk het ook met slechter zien. Steeds meer mensen zijn aangewezen op een bril (of lenzen).

DHTkiller
11 december 2004, 18:20
Ik heb net gegeten en ben nu begonnen met Pringles en drink cola, mijn God, wat heerlijk!! :P

rene154
11 december 2004, 19:46
Verder heb ik niet het idee dat het zo is, zoals jij oppert. Volgens mij is er wel degelijk sprake van een grotere genetische verspreiding in vergelijking met vroeger. De kans dat er nu een paar gevormd wordt, waarbij ten minste één AGA-genen heeft is vele malen groter dan vroeger..Volgens mij heb je hier helemaal gelijk in. Als de huidige leefomstandigheden zo'n grote rol zouden spelen, waarom valt het mij dan altijd op dat het vooral de "blanke" mensen zijn met haarverlies? als je goed om je heen kijkt zie je dat de meeste mensen die AGA hebben blank zijn, en dat bijvoorbeeld aziaten of negers er veel minder last van hebben. Pizzacat, denk je dat ze in japan fenomenen als stress en luchtvervuiling niet kennen? Ik denk dat het leefmilieu daar toch best wel vergelijkbaar is met het leefniveau hier (Voor mijn gevoel is het leefmilieu daar nog "slechter" dan hier). Waarom hebben zoveel japanners dan haar dat zo stevig is als ijzerdraad?

Als je het vanaf de genetische kant bekijkt, is het allemaal veel beter te verklaren. Als een "fout" gen er eenmaal is, zal dit zich steeds verder verspreiden, waardoor de kans dat een foute gen in de genen van een baby zit veel groter wordt. Omdat veel blanke mannen toch vooral met blanke vrouwen trouwen en veel aziatische vrouwen een aziatische man willen, is het logisch dat AGA zich onder blanke mensen veel meer verspreid ( hoog "fout" gen frequentie) dan onder bijvoorbeeld aziatische mensen ( laag "fout" gen frequentie). Dat wil niet zeggen dat ik denk dat het huidige leefmilieu geen invloed kan hebben op AGA. Ik denk wel dat als twee mensen dezelfde erfelijke aanleg voor AGA hebben, maar wel andere leefomstandigheden, je dit kan zien aan de haarlijn.

Vergelijk het ook met slechter zien. Steeds meer mensen zijn aangewezen op een bril (of lenzen).Ik denk niet dat je AGA zomaar mag vergelijken met het verslechteren van iemands ogen. Dit wordt natuurlijk voor een deel wel bepaald door erfelijkheid, maar ook door het ouder worden van mensen dan vroeger en het feit dat mensen hun ogen tegenwoordig veel meer voor "dichtbij zien" gebruiken dan vroeger, waardoor de ogenspieren het veel drukker hebben dan vroeger ( aangezien de oogspier moet worden aangespannen om dichtbij kijken mogelijk te maken), waardoor die spieren sneller minder flexibel zullen worden waardoor mensen een bril nodig hebben.

Haarmannetje
11 december 2004, 20:11
Ik denk niet dat je AGA zomaar mag vergelijken met het verslechteren van iemands ogen. Dit wordt natuurlijk voor een deel wel bepaald door erfelijkheid, maar ook door het ouder worden van mensen dan vroeger en het feit dat mensen hun ogen tegenwoordig veel meer voor "dichtbij zien" gebruiken dan vroeger, waardoor de ogenspieren het veel drukker hebben dan vroeger ( aangezien de oogspier moet worden aangespannen om dichtbij kijken mogelijk te maken), waardoor die spieren sneller minder flexibel zullen worden waardoor mensen een bril nodig hebben.
Nou volgens mij heeft slechter zien niets te maken met oogspieren, maar alles met de "strakheid" van het hoornvlies en de natuurlijke lens. Een "verslapping" hiervan op jonge leeftijd is voornamelijk genetisch bepaald. Als beide ouders goed kunnen zien, dan zullen de kinderen ook goed kunnen zien. Andersom hetzelfde.

Je hebt inderdaad ook het verschijnsel van ouderdom, maar dat is weer wat anders. Iemand die tijdens zijn jeugd slechter is gaan zien, ziet steeds slechter tot een jaar of 20, wanneer de ogen volgroeid zijn. Dan is er een stabilisatie. Vervolgens is er kans op nog slechter zicht tijdens het ouder worden later in het leven, maar dat is een natuurlijk verschijnsel. Maar die afwijking tijdens de groei is genetisch bepaald en is over het algemeen erfelijk.

ugh
12 december 2004, 14:33
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=11319710

Metabolism. 2001 May;50(5):505-11.Related Articles, (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Display&dopt=pubmed_pubmed&from_uid=11319710) Links (http://javascript<b></b>:PopUpMenu2_Set(Menu11319710);)
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query/egifs/http:--linkinghub.elsevier.com-ihub-images-PubMedLink.gif (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/utils/lofref.fcgi?PrId=3048&uid=11319710&db=pubmed&url=http://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0026049501789500)
Postprandial changes in sex hormones after meals of different composition.

Habito RC, Ball MJ.

School of Biomedical Sciences, University of Tasmania, Launcastor, Australia.

The postprandial effects of different meals on serum testosterone, serum sex hormone-binding globulin (SHBG), and free androgen index were sequentially evaluated in 15 healthy men. The isocaloric meals contained different proteins and different quantities and type of fat as a mixed meal. Four test meals were given to subjects in random order: a lean meat meal, a tofu meal (both containing approximately 20% energy from fat), and meat meals with added animal fat or safflower oil (both 54% energy from fat). Blood samples were obtained at baseline and at 2, 3, and 6 hours after each meal. There was a significant decrease in testosterone and free androgen index after both tofu and lean meat meals. The 2-hour serum testosterone and the decremental area under the curve were significantly more negative after the lean meat meal than the meat meal with added animal fat. The testosterone area under the curve was least for the high animal fat meal indicating little change from baseline. As men are postprandial for a significant proportion of the day, the lower sex hormone values after a low animal fat meal may provide long-term benefits in reducing the risk of diseases, such as prostate cancer, which appear to be sex hormone-dependent. Copyright 2001 by W.B. Saunders Company

Publication Types:

Clinical Trial
Randomized Controlled Trial
PMID: 11319710 [PubMed - indexed for MEDLINE] De studie maakt het waarschijnlijker dat een laag dierlijk-vet-dieet, een lager testosteron gehalte geeft dan een hoog dierlijk-vet-dieet. Dit geeft aan dat voeding een bepaalde factor kan spelen. (Wijs me erop als ik de study verkeerd heb opgevat.)

Tiuri
12 december 2004, 14:56
De studie maakt het waarschijnlijker dat een laag dierlijk-vet-dieet, een lager testosteron gehalte geeft dan een hoog dierlijk-vet-dieet. Dit geeft aan dat voeding een bepaalde factor kan spelen. (Wijs me erop als ik de study verkeerd heb opgevat.)
volgens mij vat je het goed op. Ik denk ook wel dat voeding een rol kan spelen in de hormoonhuishouding, maar niet dat je door het volgen van een bepaald dieet kan voorkomen dat je kaal wordt. En dan heb ik het natuurlijk niet over de natuurlijke middelen die DHT-levels kunnen verlagen, zoals pyridoxal, zink en saw palmetto. Want dat werkt natuurlijk wel.

ugh
12 december 2004, 16:43
[...]Ik denk ook wel dat voeding een rol kan spelen in de hormoonhuishouding, maar niet dat je door het volgen van een bepaald dieet kan voorkomen dat je kaal wordt.[...]Over het voorkomen van kaal worden:
Ik houd de mogelijkheid open. Er zijn mogelijkheden te bedenken dat een dieet haarproblemen zou kunnen voorkomen bij bepaalde personen. Of deze mogelijkheden ook correct zijn, is nog maar de vraag en moeten dus eerst worden aangetoond (of zijn misschien al aangetoond).

Bijv. androgenen spelen een rol bij de ontwikkeling van het haarzakje. Iemand met een bepaald dieet kan een andere gehalte aan androgenen hebben dan iemand met een ander dieet. Als dit bij de ontwikkeling van het haarzakje plaats vindt, zou bij diegene een andere ontwikkeling kunnen plaats vinden. Bijv misschien andere een gevoeligheid voor DHT.

(Dit is slechts een hypothese. Ik sluit het niet uit totdat het is aangetoond.)

1Moderator edit: svp verder discussieren in Invloed van voeding op AGA