PDA

View Full Version : Acne beschermend tegen AGA?


sonofsam
13 december 2004, 17:41
Een van mijn vele diep-overdachte theorieen:

Als je tijdens de pubertijd ACNE hebt gekregen, is dat gunstig om later GEEN alopecia androgenetica te ontwikkelen.

Als je tijdens de pubertijd GEEN ACNE hebt gekregen, is dat ongunstig om later alopecia androgenetica te ontwikkelen.

Ik zal mijn theorie kort toelichten (in de aankomende week zal ik het wat uitgebreider doen):

Acne = type I 5AR-ziekte
AGA = type II 5AR-ziekte

Het hebben gehad van acne zou dus kunnen betekenen dat met name de type I 5AR gevoelig is en minder de type II.

Vul svp de poll in...

Son of Sam

jongen25
13 december 2004, 17:44
OKay, ik zal het spits afbijten...

Ik heb in mijn pubertijd WEL last van acne gehad. Was niet bepaald een prototype 'puberige puistenkop', maar heb er enkele jaren wel last van gehad.

sonofsam
13 december 2004, 17:45
POLL! Vul hem allen svp in!

Tiuri
13 december 2004, 18:12
nooit acne gehad.

een goede vriend van me met de haarlijn van Reagan heeft wel acne.
mijn enige broer die niet kalend is heeft ook acne.

Cloud
13 december 2004, 18:46
Heb altijd een gave huid gehad.

Bij vrouwen is er trouwens soms wel een band tussen acné en haaruitval: als er een verstoorde hormonenbalans in het spel is, zoals bij PCOS.

kevin
13 december 2004, 19:13
Zware acne gehad rond mijn 14e. Heb weer een mooie huid sinds mijn 17e, daar waar AGA ongeveer begon. Dus er klopt niks van je theorie SoS :P

japiejaap
13 december 2004, 19:19
acne alleen niet zo erg nu ook nog een beetje.

Haarmannetje
13 december 2004, 19:32
Ik heb af en toe wel eens eentje gehad in mijn gezicht, maar verder niet. Op mijn rug daarentegen heb ik er wel meer gehad.

Marcjacobs
13 december 2004, 20:46
acne vanaf 14de tot 16de-17de, toen de acne over was begon de aga

sonofsam
14 december 2004, 10:40
Heb altijd een gave huid gehad.

Bij vrouwen is er trouwens soms wel een band tussen acné en haaruitval: als er een verstoorde hormonenbalans in het spel is, zoals bij PCOS.
Polycysteus ovarium syndroom: inderdaad ja. Maar die hebben ook hirsutisme en zijn behoorlijk dik

sonofsam
14 december 2004, 10:45
Zware acne gehad rond mijn 14e. Heb weer een mooie huid sinds mijn 17e, daar waar AGA ongeveer begon. Dus er klopt niks van je theorie SoS :P
Maar vanaf je 17de had je een mooie huid...

Ik had de mooiste huid ever. Baby's waren jaloers op mij. Vrouwen konden hun reflectie in mijn huid weerspiegelt zien. Zijde voelde grof aan vergeleken met mijn huid.

Anyway: het is maar een theorie. Het valt me op dat mensen die ik ken die vroeger een maanlandschap op hun gelaat hadden, nu allemaal nog hun haar hebben.

Mijn stelling is dus:
"Een 5-AR type I ziekte beschermt je tegen een 5-AR type II ziekte"

SoS

kevin
14 december 2004, 11:38
Maar vanaf je 17de had je een mooie huid...

Ik had de mooiste huid ever. Baby's waren jaloers op mij. Vrouwen konden hun reflectie in mijn huid weerspiegelt zien. Zijde voelde grof aan vergeleken met mijn huid.

Anyway: het is maar een theorie. Het valt me op dat mensen die ik ken die vroeger een maanlandschap op hun gelaat hadden, nu allemaal nog hun haar hebben.

Mijn stelling is dus:
"Een 5-AR type I ziekte beschermt je tegen een 5-AR type II ziekte"

SoSJa ik had toen weer een mooie huid ja. Met mooi bedoel ik geen puisten meer, nog wel kleine littekens. Maar acne is MEDE een gevolg van een verhoging van het type 5-AR I?

sonofsam
14 december 2004, 11:44
Ja ik had toen weer een mooie huid ja. Met mooi bedoel ik geen puisten meer, nog wel kleine littekens. Maar acne is MEDE een gevolg van een verhoging van het type 5-AR I?
MEDE ja. Ook spelen hormonale schommelingen een rol onder invloed van seksualiteit. Pubers hebben de neiging om hun seksuele escapades te overdrijven, wat leidt tot verhoging van DHT. Als DHT fluctuerend te hoog is + teveel 5AR-type I, dan krijg je acne.

Het is geen toeval dat huid- en haarproblemen beginnen wanneer een man begint te masturberen of seksueel actief wordt...

SoS

kevin
14 december 2004, 11:59
MEDE ja. Ook spelen hormonale schommelingen een rol onder invloed van seksualiteit. Pubers hebben de neiging om hun seksuele escapades te overdrijven, wat leidt tot verhoging van DHT. Als DHT fluctuerend te hoog is + teveel 5AR-type I, dan krijg je acne.

Het is geen toeval dat huid- en haarproblemen beginnen wanneer een man begint te masturberen of seksueel actief wordt...

SoS
Als je stelling waar zou zijn zou je dan juist Type I moeten verhogen en niet verlagen zoals fina/duta groene thee en zink doen. Zou wel raar zijn.

sonofsam
15 december 2004, 16:52
Als je stelling waar zou zijn zou je dan juist Type I moeten verhogen en niet verlagen zoals fina/duta groene thee en zink doen. Zou wel raar zijn.
Integendeel: je moet alle 5AR's op je gelaat en op je hoofdhuid moeten elimineren / onderdrukken. Op de rest van het lichaam behouden.

That's the solution...

SoS

Jaapie
16 december 2004, 01:12
Ik heb in mijn pubertijd wel last gehad van acne, en ik ben er nog steeds niet vanaf! En dat op mijn 21e :(

kevin
16 december 2004, 11:23
Ik heb in mijn pubertijd wel last gehad van acne, en ik ben er nog steeds niet vanaf! En dat op mijn 21e :(
Probeer zink?

Jaapie
16 december 2004, 15:10
Haha zink... ik heb ALLES al geprobeert, zelfs ro-accutane.

kevin
16 december 2004, 15:22
Haha zink... ik heb ALLES al geprobeert, zelfs ro-accutane.
Roacutane ook? Dat is echt een heel goed middel qua acne, maar qua bijwerkingen is het gevaarlijk. Waarom overweeg je geen laserbehandeling?

ugh
16 december 2004, 20:13
Probeer zink?Mijn huidige regimen (zie signature) heeft volgens mij wel invloed op acne. Ook zijn mijn handen droger geworden. Ik denk dat dit door optizinc 30mg komt, maar ben hier niet zeker van, aangezien ik tegelijkertijd met een aantal veranderingen heb ingevoerd.

foobar
16 december 2004, 20:46
MEDE ja. Ook spelen hormonale schommelingen een rol onder invloed van seksualiteit. Pubers hebben de neiging om hun seksuele escapades te overdrijven, wat leidt tot verhoging van DHT. Als DHT fluctuerend te hoog is + teveel 5AR-type I, dan krijg je acne.

Het is geen toeval dat huid- en haarproblemen beginnen wanneer een man begint te masturberen of seksueel actief wordt...

SoS

SOS, ik denk dat je een goed punt hebt hier. Maar de verhoudingen en verbanden zijn moeilijk waar te nemen. Het is nogal afhankelijk denk ik.

Idd die hormonale verandering heeft denk ik invloed. Ik heb acne, en mij pa had het ook. .. quess what, hij is kaal en ik wordt het. Overigens mijn broer heeft totaal geen last van acne maar kaalt sneller dan ik.

foobar
16 december 2004, 20:48
Toevoeging, heeft sporten geen invloed op acne?
In de zin dat het acne vermindert?

sonofsam
17 december 2004, 22:23
Haha zink... ik heb ALLES al geprobeert, zelfs ro-accutane.
Belangrijk: bijwerking Roaccutane = haarverlies!!!!!!!!

In case you didn't know yet...

Son of Sam

ugh
17 december 2004, 22:57
Belangrijk: bijwerking Roaccutane = haarverlies!!!!!!!!

In case you didn't know yet...

Son of SamNiet altijd. Isotretinoine werkt ook anti-androgeen.

Jaapie
18 december 2004, 01:08
Belangrijk: bijwerking Roaccutane = haarverlies!!!!!!!!

In case you didn't know yet...

Son of Sam

I already knew it..
Gelukkig kreeg ik geen last van extra haarverlies, maar ik werd er wel depressief van!

sonofsam
18 december 2004, 13:11
Niet altijd. Isotretinoine werkt ook anti-androgeen.
Dat is waar, maar het heeft toch als bijwerking haarverlies, want het leidt ertoe dat haren in de anagene fase (groeifase) sneller overgaan in de telogene fase (uitval-fase).

Son of Sam

cherifo
21 december 2004, 14:28
Dat is waar, maar het heeft toch als bijwerking haarverlies, want het leidt ertoe dat haren in de anagene fase (groeifase) sneller overgaan in de telogene fase (uitval-fase).

Son of Sam

wel kheb er momenteel last van..nu ik fluridil gebruik en ik had dit verschijnsel ook toen ik fina nam.

dus met andere woorden is zink het beste middel tegen puistjes?

Jaapie
21 december 2004, 14:56
wel kheb er momenteel last van..nu ik fluridil gebruik en ik had dit verschijnsel ook toen ik fina nam.

dus met andere woorden is zink het beste middel tegen puistjes?

nee........