PDA

View Full Version : TTM als een VLUCHT...


bolleke
17 juni 2002, 17:55
Dag allemaal,
Ben vandaag weer in mijn 'schrijven'...

TTM als een vlucht. Klinkt logisch. Niemand zal ontkennen dat er al eens getrokken wordt om bepaalde situaties te vermijden, ook in geval van stress en spanning trekken we meer. Het ontstaan van TTM kan ook veroorzaakt worden door omstandigheden die we liever niet willen doormaken maar waarbij we geen andere keuze hebben. Op die manier gaan we dus vluchten in de TTM, want iedereen die het gevoel van 'trances' kent, zal ook moeten toegeven dat je wereld op die momenten heel sterk vernauwt en dat je als het ware er even niet meer bij hoort...
Dit klinkt, zelfs voor een buitenstaander, allemaal logisch.

Maar hoe verklaar je dan dat je ook gaat trekken op momenten dat je juist jezelf wil ontspannen, voor de tv, op de bank, terwijl je aan het lezen bent? Misschien door het volgende...
TTM is bij jou gaan horen op momenten dat je rust en afleiding nodig had. Het gaf je het gevoel dat je even 'weg' kon zijn. Misschien is het dan niet zo abnormaal dat je ook naar dit gedrag teruggrijpt op momenten dat je jezelf wil ontspannen... het hóórt er gewoon bij!
Vergelijk het met een tutter, een fopspeen voor babys en peuters; als het kind verdriet heeft en getroost wil worden laat hij dit duidelijk blijken (wij niet). Op die momenten kan hij opgepakt worden door de moeder of vader én geknuffeld of getroost worden. Is die tijd even niet beschikbaar, dan helpt heel dikwijls ook een tutter/fopspeen.
Om te gaan slapen geven we de baby meestal vanzelf een tutter/fopspeen, niet omdat hij er op dat moment om vraagt, maar gewoon omdat dat object ondertussen zowel voor het kind als voor de ouder SYMBOOL is geworden van rust, kalmte en ontspanning...

TTM is een automatisme geworden en op momenten dat we aan rust en afleiding toe zijn, zullen we dan ook automatisch teruggrijpen naar dat vertrouwde patroon, dat ons al zoveel 'rust' heeft gebracht, haren trekken wordt een troostende 'houvast'...
Vandaar denk ik dat we OOK naar haren grijpen op momenten dat we aan rust en ontspanning, zelfs aan verveling toe zijn...

Misschien moeten we leren leven zonder de 'tutter' en heel diep, vanbinnen in onszelf de rust opzoeken. We zijn per slot van rekening grote mensen hé...
Of misschien kunnen we af en toe eens meer blijk geven aan anderen dat we behoefte hebben aan troost en aan genegenheid...

Met deze een dikke knuffel, bolleke

monique3
18 juni 2002, 13:55
Wat leuk dat je weer schrijft, ik lees jouw stukjes graag.
En wat ttm-vlucht betreft, ik denk dat daar wel een kern van waarheid inzit.
Op het moment dat we ttm krijgen en dus gaan plukken moet er wel iets zijn waar we op dat moment niet mee om kunnen gaan.
Dus in die zin is het een vlucht, om je weer even veilig te voelen, om rust te voelen, om even niet te hoeven denken aan dat moeilijke.
Alleen het werkt verslavend, dat goede gevoel, en daarom grijp je er steeds naar terug.
Dus voelen is heel erg belangrijk voor ons, misschien nog wel belangrijker dan bij de gemiddelde mens.

Als ik mezelf naga, dan heb ik me nooit echt goed gevoeld, er was altijd iets waar ik bang voor was/erg druk over maakte, of zenuwachtig over was. Dus leven met een ander gevoel dan GOED daar ben ik aan gewend geraakt. In plaats van dat ik eerst denk, voel ik eerst en dan laat ik me daardoor leiden.
Het leven onder spanning/met spanning is ook een gewoonte geworden, net zoals het plukken.
Dus als ik een keer weinig of niets te doen heb, dan krijg je zo'n moment waarin ik voorheen dus ging plukken.
Maar ik ben me daar nu van doordrongen dat er bepaalde momenten of omstandigheden zijn, waar je goed bij op je hoede moet zijn.
En het gaat goed met me, af en toe heb ik nog weleens drang, maar ik geef er niet aan toe.
Monique3.

Dino
19 juni 2002, 14:49
Hoi Bolleke, Monique en allemaal,

Bolleke, ik denk dat ook in mijn geval ttm in eerste instantie is begonnen als een vlucht. Een vlucht uit de (harde) werkelijkheid van alledag, gevoelens en problemen die ik als puber niet goed kon verwerken. Net doen alsof er niets aan de hand was, maar van binnen worstelend met van alles en nog wat. Gelukkig is mijn leven na mijn 20e weer in een wat rustiger vaarwater gekomen. De onrust verdween toen ik ging samenwonen (met mijn huidige partner) en ik mijn eigen huishoudentje had.
Sindsdien is het met ttm alleen maar bergopwaarts gegaan. Ik heb na die periode ook geen (voor de buitenwereld) zichtbare kale plekken gehad, maar trok zo af en toe eens haren uit. Ik herken ttm na deze beginperiode meer als hetgeen jij omschrijft, dus wanneer ik rust en ontspanning zoek. Bij het tv-kijken en lezen (wat ik erg graag doe). Gelukkig kan ik het aardig onder controle houden, ook als ik mezelf betrap op het aanraken van mijn haar tijdens een spannende film of boek. Het is dan denk ik inderdaad een automatisme voor mij geworden, je doet het zonder dat je er bij nadenkt.
Toen jij schreef over de troost die een speentje kan geven, moest ik ineens denken aan mijn zusje die op haar 18e jaar zelfs nog af en toe met haar duim in haar mond zat. Waarschijnlijk gaf dat haar ook een bepaalde manier van troost en ontspanning! Ik merk het ook goed bij mijn kinderen. Ze hebben ook alletwee een speentje (gehad) en je ziet gewoon dat zij daar veel troost uit halen als ze verdrietig zijn. Als mijn dochter moe is, is dat het enige wat haar een beetje kan ontspannen.

Het is wel zo dat ik sinds ik dit forum heb gevonden met al die informatie over ttm en al die herkenbare stukjes, ik bijna helemaal niet meer getrokken heb. Ik zeg bijna omdat ik nog af en toe (tijdens zo'n) leesmoment nog wel eens een haartje uitgetrokken heb. Gelukkig schrik ik daar dan zo van dat ik er ook meteen mee kan stoppen! Maar je moet inderdaad op je hoede blijven, zoals jij zegt Monique!

Ik ben ontzettend blij dat ik dit forum heb gevonden (beter laat dan nooit) en jullie berichtjes kan lezen, omdat hier zoveel herkenbare dingen in staan. Ik voel die dingen vaak ook op precies dezelfde manier, alleen jullie kunnen het zo goed onder woorden brengen!!!!!

Groetjes, Dino