PDA

View Full Version : Voorspellen of je kaal wordt


Tiuri
28 december 2004, 15:05
Vaak lees je op haarweb verhalen van mensen die als de dood zijn dat ze kaal worden omdat het in de familie zit. Zij overwegen dan al gebruik van haargroeimiddelen, zelfs als ze zelf nog niet kalend zijn.

Wellicht is er een goede methode om uit te zoeken of je later wel of niet zult gaan kalen. Ik las een onderzoek dat tot de conclusie kwam dat de zogenaamde T/E-ratio (T=Testosteron, E=epitestosteron, deze ratio wordt veel in de sportwereld gebruikt om na te gaan of iemand doping heeft gebruikt) hoger is bij kalende vaders en hun zoons dan bij niet-kalende mensen.

Wellicht wordt het in de toekomst dus mogelijk om je T/E-ratio te laten checken als je nog niet kalend bent om te bepalen of je later met AGA te maken krijgt of niet. Zou wel handig wezen. ;)

Lees onderstaand onderzoekje:

Biochemical roles of testosterone and epitestosterone to 5 alpha-reductase as indicators of male-pattern baldness.

Choi MH, Yoo YS, Chung BC.

Bioanalysis and Biotransformation Research Center, KIST, Seoul, Korea.

In establishing a theory to predict male-pattern baldness, we investigated the correlation of testosterone, epitestosterone, and dihydrotestosterone with 5alpha-reductase in hair using gas chromatography-mass spectrometry. One hundred milligram hair samples were obtained from a group of balding subjects and their sons, as well as from a corresponding aged-matched, nonbalding group. The ratio of testosterone to epitestosterone was significantly greater (mean 46.41, p < 0.001; mean 35.83, p < 0.001, respectively) in the hair of balding fathers (n = 19, age 28-50 y) and their sons (n = 16, age 8-16 y) than in the hair of the nonbalding control subjects (mean 9.17 and 10.47, respectively). These findings demonstrate that analysis of terminal hair may not only provide a basis for predicting baldness when the subject is still young, but also for preventing and treating male-pattern baldness by controlling the steroid hormone balance.

PMID: 11168798 [PubMed - indexed for MEDLINE]
[bron (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=11168798)]

Haarmannetje
28 december 2004, 16:02
Interessant heer Laurens :), maar dit betekent dus dat er wel degelijk een verschil in hormoonbalansen bestaat als het gaat om AGA? Ik dacht altijd dat de hormoniale huishouding er niets mee te maken heeft in principe en dat de het te veroorzaakt wordt door een genetische gevoeligheid van de follikels. Dus bij een normale balans treedt dan ook gewoon haaruitval op.

En als dit zo is, dan zou een middels als dutasteride toch echt heel effectief moeten zijn?

Tiuri
28 december 2004, 16:15
Ik dacht altijd dat de hormoniale huishouding er niets mee te maken heeft in principeDacht ik ook altijd, maar blijkt toch niet helemaal zo te zijn. Ook het DHT-niveau schijnt bij mensen met AGA hoger te zijn zegt deze bron:

The ratio of testosterone to epitestosterone (T/E ratio) and DHT level in vertex hair of premature baldness were higher than the value of non-baldness subjects.
[bron (http://www.hair2004.com/download/HairAbstracts_Teil_I.pdf), scroll naar onderzoekje B2.5]
Dus er is wellicht toch een verband tussen hormoonwaarden en haaruitval.

Haarmannetje
28 december 2004, 16:17
Jemig, dat is een zeer interessante bevinding, Laurens! Maar dan zou dutasteride dus wel een goed middel moeten zijn. Ik bedoel, het neemt veel DHT "weg" en misschien zakt het DHT-niveau daardoor nog wel onder het niveau van het "normale" niveau.

Maar hoe zit het dan met mensen (ook hier) die een bloedonderzoek hebben laten uitvoeren, waarbij de hormoonwaarden gewoon normaal waren?

Tiuri
28 december 2004, 16:23
Jemig, dat is een zeer interessante bevinding, Laurens! Maar dan zou dutasteride dus wel een goed middel moeten zijn. Ik bedoel, het neemt veel DHT "weg" en misschien zakt het DHT-niveau daardoor nog wel onder het niveau van het "normale" niveau.
Ja, duta is een goed middel. Fina ook. Maar daar is toch nauwelijks aan getwijfeld? :) Het enige probleem is dat duta ook de testosteronspiegel doet stijgen, en de rol van testo in AGA is mij nog niet geheel duidelijk (ook al zal het zeker een kleine rol zijn).

sonofsam
28 december 2004, 16:27
Ik gebruik zelf de volgende regel:

Kans om te lijden aan ERFELIJKE alopecia, dus AGA =

100% - (de leeftijd waarop de eerste verschijnselen van haarverlies optraden)

Dus stel: ik heb wat haarverlies op mijn 21ste:

100 - 21 = 79% dat het AGA is
en 21% dat het haarverlies een andere oorzaak heeft

Son of Sam

Haarmannetje
28 december 2004, 16:40
SonOfSam, dat is toch helemaal niet logisch?

Dus 100 - 5 = 95%? Kom nou, een 5-jarige kan helemaal geen last hebben van AGA.

En 100-50 = 50%... een 50 jarige kan net zo goed pas op die leeftijd last krijgen van AGA.

:)

Haarmannetje
28 december 2004, 16:41
Ja, duta is een goed middel. Fina ook. Maar daar is toch nauwelijks aan getwijfeld? :) Het enige probleem is dat duta ook de testosteronspiegel doet stijgen, en de rol van testo in AGA is mij nog niet geheel duidelijk (ook al zal het zeker een kleine rol zijn).
Jawel, maar hoe kan het dan, dat bij AGA-mannen veel DHT weg genomen moet worden, wil het effectief zijn, terwijl mannen zonder AGA met een normaal niveau geen last hebben van AGA?

Tiuri
28 december 2004, 16:43
Jawel, maar hoe kan het dan, dat bij AGA-mannen veel DHT weg genomen moet worden, wil het effectief zijn, terwijl mannen zonder AGA met een normaal niveau geen last hebben van AGA?het zal wel een combinatie zijn van verhoogde hormoonwaarden en gevoeligheid van de AR.

Haarmannetje
28 december 2004, 16:45
het zal wel een combinatie zijn van verhoogde hormoonwaarden en gevoeligheid van de AR.
Ja inderdaad, want anders zou een middel als spiro ook niet goed werken denk ik; een AR-blokker. Lekker allemaal hoor, dat AGA.

sonofsam
28 december 2004, 20:39
SonOfSam, dat is toch helemaal niet logisch?

Dus 100 - 5 = 95%? Kom nou, een 5-jarige kan helemaal geen last hebben van AGA.

En 100-50 = 50%... een 50 jarige kan net zo goed pas op die leeftijd last krijgen van AGA.

:)
Haha! Ja duh!

Een 5 jarige tel ik effe niet mee. Het gaat me om de leeftijdscategorie van 15 tot en met 65.

Als je op 50ste haarverlies krijgt, dan is de kans minder groot dat het AGA is dan voor een 20-jarige.

beste haar-creatuur (haarmannetje): je moet niet op de details letten :D

Haarmannetje
28 december 2004, 21:22
Haha! Ja duh!

Een 5 jarige tel ik effe niet mee. Het gaat me om de leeftijdscategorie van 15 tot en met 65.

Als je op 50ste haarverlies krijgt, dan is de kans minder groot dat het AGA is dan voor een 20-jarige.

beste haar-creatuur (haarmannetje): je moet niet op de details letten :D
:confused:, niet op de details letten? En dat uit de mond van een wetenschapper in spé? Mag ik vragen waar dit model op gebaseerd is?

Juist op latere leeftijd is het eerder AGA volgens mij.

sonofsam
28 december 2004, 21:38
:confused:, niet op de details letten? En dat uit de mond van een wetenschapper in spé? Mag ik vragen waar dit model op gebaseerd is?

Juist op latere leeftijd is het eerder AGA volgens mij.
Hoe kom je erbij dat AGA een ziekte is voor ouderen?
Integendeel zou ik haast willen zeggen, want:

Erfelijkheid uit zich meestal op jeugdige leeftijd, denk aan:

bijna alle ziekten met een erfelijke factor

SoS

Haarmannetje
28 december 2004, 22:52
Hoe kom je erbij dat AGA een ziekte is voor ouderen?
Integendeel zou ik haast willen zeggen, want:

Erfelijkheid uit zich meestal op jeugdige leeftijd, denk aan:

bijna alle ziekten met een erfelijke factor

SoS
Helemaal geen ziekte speciaal voor ouderen, voor volwassenen. Maar voor ouderen net zo goed als voor jonge mannen. Het ligt er maar net aan wanneer het bij je begint en/of hoe snel het proces zich voltrekt.

Tiuri
29 december 2004, 08:47
volgens mij is de gemiddelde leeftijd waarop AGA begint ook niet rond de 20, maar rond de 30.