PDA

View Full Version : Hellen de Heks


Tiuri
29 december 2004, 09:34
Naar aanleiding van deze post:
Tjee...ik wist niet dat het (ik?) zó interessant gevonden werd. Maarre..als je dat wilt, lijkt het me handig als ik maar even een ander topic open. Want ik vind het wel knap overheersend worden in een topic wat eigenlijk ging over werk en vrije-tijdsbesteding, nietwaar?

Ps..op mijn site staat ook al veel erover vermeld ;)Dus ik heb bij deze een aparte thread geopend :D

Dus Hellen, vertel! Ik ben erg nieuwsgierig! :D

Hellen
29 december 2004, 09:54
Hahahah je bent écht heel nieuwsgierig he :D

Nou okee dan. Wat zal ik je eens vertellen?
Laat ik voorop stellen dat mijn heks-zijn iets is wat bij velen allerlei fantasieën teweeg brengt die absoluut niet kloppen.

Een paar van die hardnekkige nep-feiten: ik vlieg niet op een bezemsteel. Ik heb er wel, 2 zelfs, maar die hebben vooral een rituele functie en staan ook bij de voordeur, vanwege het oude volksgeloof dat ze het kwaad buiten houden. Ik aanbid géén Duivel. Sterker nog, aangezien pagans (heksen, druïden etc) niet geloven in de Christelijk hemel en hel kennen we de duivel als zodanig niet. Ik kan niet toveren, noch spreek ik vloeken uit over mensen. Dat laatste simpelweg omdat ik geloof in Karma en ook omdat heksen een zogenaamde "wet van drie" hebben, die zegt dat alles wat je doet in drievoud naar je terugkeert. Dus ook kwaad wat je aanderen toewenst. Ow..en je hebt ook mannen die heks zijn. Zo tot zover een aantal van de onwaarheden :cool:

Wat doe ik dan wel? Ik vier de jaarfeesten volgend het Keltisch Jaarwiel. Dat zijn de feesten voor onze aarde, waarbij we zonnewendes, equinoxen en diverse landbouwfeesten ( zaaitijd, oogsttijd etc) vieren. Hierbij voeren we rituelen uit in een cirkel, rituelen voor onszelf, de aarde en de mensen erop. Verder vier ik de manen. Niet alleen de volle manen, maar soms ook de andere manen ( want elke maan heeft zijn eigen energie).

Ik probeer mensen te helpen door ze energie en kracht te sturen en dat doe ik soms in mijn eentje en soms door het opzetten van lichtcirkels door het hele land. Ik maak soms kruidenzakjes voor iemand, zoek een passende edelsteen , dat soort dingen. Verder vragen mensen me nogal eens om raad. Ik doe mijn best ze daarbij te helpen, maar ik ben dus echt geen alwetend orakel... Mja..de heks werd, vooral vroeger, erg gezien als een wijze vrouw die overal wel raad op wist. Kennelijk hecht men toch aan dat feitje over heksen.

Ik ben geen wikkan. Wikka is een heel jong natuurgeloof dat pas sinds de 60-er jaren bestaat. Wikka is zeker niet slecht, het is een tak aan de grote boom die paganisme heet, maar het is mij te hiërarchisch en te dogmatisch. Ik geloof meer in vrijheid, gelijkheid en doen wat goed voelt.

Mijn opleiding tot priesteres is er eentje in de traditie van Avalon en gaat verder dan alleen heks zijn. Heksen zijn vooral heel aarde-gericht en mijn traditie streeft naar het verbinden van aarde en kosmos. Heksen, priesteressen, lichtwerkers hebben vooral het doel om de aarde en me densen erop heling te geven. Eigenlijk is het iets heel "dienstbaars", als je begrijpt wat ik bedoel. Je doet het dus niet voor jezelf alleen....

Nou ja..het is al een heel verhaal. Ik zou zeggen lees mijn site ook eens ( daar ben je wel even zoet mee) en als je nog wat wilt weten: nu er zelfs een aparte thread is geopend, zie ik die vragen wel verschijnen :D

Robert18
29 december 2004, 17:26
Hoe ben je erbij gekomen om jouw leven op deze manier in te vullen? Waarom?

Hellen
30 december 2004, 08:35
Hoe kom je erbij? Het is niet dat je op een dag wakker wordt en denkt: ik word heks. Zo werkt het niet. Ik ben alleen al sinds mijn jeugd een beetje "anders" dan anderen, maar heb er , zeker toen niet, de vinger op kunnen leggen wat er nu aan de hand was.

Ik vond het hele "er is maar 1 mannelijke god" verhaal een beetje vreemd ( we hebben immers allemaal een moeder en een vader he?) en ook had ik heel veel voeling met de natuur, met mensen. Ik voel dingen aan, was gefascineerd door kruiden, plantjes, noem maar op. Ook mijn levenshouding paste nooit echt binnen een bepaald beeld. Totdat ik, na mijn eerste Reiki-inwijding merkte dat ik op allerlei sites kwam over hekserij. En wat ik daar las, dat boeide me enorm. Ineens zag ik dingen staan die ik altijd al zo voelde, waar ik altijd al zo over dacht en toen legde ik voor mezelf de connectie.

Er is een tekst die heet "ik ben een heks" en op wat kleine details na, geeft ie aardig weer hoe ik over dingen denk, wat me bezighoudt. Ik zal um wel ff linken hier, want het is een aardig stukje tekst. Maar als je er doorheen wilt spitten: be my guest!

http://www.hydrangeaonline.nl/index.php??pagina=showpagina&subcategorieid=22&categorieid=5pagina=showpagina&subcategorieid=22&categorieid=5


Oww...voor degenene die het nu misschien denken: heksen zijn geen evengelisten, dus ik ben hier niet om zieltjes te winnen ofzo, maar om mijn haar zoveel mogelijk te behouden.:)

Tiuri
30 december 2004, 08:59
kan iedereen heks worden of moet je een soort gave hebben?

Hellen
30 december 2004, 09:23
Hahaha worden? Het is net als met je geaardheid, zeggen de meesten van mijn heksen-kennissen: je bent het of je bent het niet. Alleen niet iedereen geeft het een naampje of wil het zo noemen ( wij zeggen wel eens gekscherend: uit de bezemkast komen). Als je er echt diepe interesse voor hebt, zo is de meest algemene gedachte erover, en je komt er telkens maar weer mee in contact, dan hoort dat kennelijk bij je pad.

Er is overigens wel een heuse heksenschool in Nederland ( nee..geen grapjes over Zwijnstein nu!) . Zij die dus verder willen op dat gebied kunnen zich daar in een groep min bekwamen. Overigens: je hoeft niet persé deel uit te maken van een groep he ... Er zijn vele zogenaamd solitaire heksen die de kennis zelf vergaren middels boeken, internet maar vaak ook door overleveringen uit hun naaste familie.

Robert18
31 december 2004, 18:13
...

Sorry hoor, maarruh...

Naja... Laat maar.

Ik zeg maar niks.

Jammer dat er zo weinig nuchtere mensen zijn.

Hellen
2 januari 2005, 23:52
Jammer dat er zo weinig mensen zijn die respect hebben voor andermans ding.

Maar goed.For the record: als je denkt met een geitenwollen sok te maken te hebben, moet ik je helaas teleurstellen.

Ik zeg maar zo: the mind is like a parachute, it only works when it is open ;)

Het was een leuk expiriment, Laurensj, maar gooi um maar dicht......

Tiuri
3 januari 2005, 00:05
ik gooi niks dicht! :) ik vind het een zeer interessante topic. Als ik je verhalen lees komt het mij over als een bijzonder interessante, vreedzame en mooie levenswijze.....

Hellen
3 januari 2005, 00:27
Whahaha eigenwijs... I like that!

Maarre: als het ontaard in een heuse heksen-jacht : kom je me dan ook redden :D ?

Max
3 januari 2005, 07:21
Wat is dan precies zwarte magie? Of wat voor heksen houden zich daar mee bezig?

Hellen
3 januari 2005, 08:18
Zwarte magie is, in mijn beleving, niet iets wat ik zou toepassen. Als het wordt gebruikt, is dat om anderen te treffen op een nare manier. Er zijn , zeker in andere culturern, wel gevallen bekend waarin slachtoffers stierven. Interessant is dan wel de discussie die je kunt voeren in hoeverre de magie zelf de oorzaak was, alswel het geloof van die ander in die vloek/spreuk. Want ik geloof zeker dat dat er in zeer grote mate aan bijdraagd. Dingen hebben de meeste kracht, zo niet alle, als je er vast in gelooft....

InhamXtreme
4 januari 2005, 00:52
Hey hellen

zin in een potje zwerkbal??
haha gekheid.
maar hoe kom jij er achter als een spreuk/ritueel gewerkt heeft dan?
Ik heb een idee!!!
Wat als jij nou een spreuk uitspreek over mij, dat ik
100 eurie op straat vind!
en dan met de wet van 3 vind jij de volgende dag 300 eurie op straat!!!:D
It's a win-win situation!!!
haha just playin
ik kan om advies altijd wel bij jouw terrecht hé;)

en oja....
hope springs eternal in the human breast: Man never is,
but always to be blest
zei iemand die "Pope" heet ;)

Max
4 januari 2005, 07:36
Zwarte magie is, in mijn beleving, niet iets wat ik zou toepassen. Als het wordt gebruikt, is dat om anderen te treffen op een nare manier. Er zijn , zeker in andere culturern, wel gevallen bekend waarin slachtoffers stierven. Interessant is dan wel de discussie die je kunt voeren in hoeverre de magie zelf de oorzaak was, alswel het geloof van die ander in die vloek/spreuk. Want ik geloof zeker dat dat er in zeer grote mate aan bijdraagd. Dingen hebben de meeste kracht, zo niet alle, als je er vast in gelooft....

Maar dat betekend dan wel dat de persoon in kwestie van de vloek of spreuk moet afweten die over hem is uitgesproken. Dat hoeft toch niet?

Weet jij of er wel eens wetenschappelijk onderzoek of zo naar gedaan is, naar magie?

high
4 januari 2005, 07:55
he hellen dus jij doet aan witte magie??

Hellen
4 januari 2005, 08:31
@Inhamextreme: Pope is goed he..op een ander forum heb ik een stukje van zijn tekst als onderschrift:
All nature is but art, unknown to thee; All chance, direction, which thou canst not see; All discord, harmony not understood; All partial evil, universal good; And spite of pride, in erring reason's spite, One truth is clear, Whatever is, is right.

Maarre... ik gebruik mijn energie eigenlijk liever om iemand op het mentale vlak (en soms fysieke) te helpen. Ik werk zelden met magie, eigenlijk. Ik vind dat iets waar je heel erg goed over moet nadenken (lees ook mijn laatste reactie hier onderaan) en ik vind het ook veel meer een Wicca-ding. En ik ben geen wiccan.Verwarrend he ;) ?

@ Max: dat vind ik een interessante vraag Max. Ik weet dat er in andere werelddelen, waar nog vrij veel met witchdoctors, medicijnmannen, voodoo, Guna-guna en soortgelijke tradities wordt gewerkt er wel onderzoek is geweest. Ik heb pas nog iets gelezen over het "wijzen met het bot" een ritueel waarbij mensen nadien soms echt letterlijk de dood vinden door allerlei fysiologische veranderingen in hun lichaam, die vaak veroorzaakt worden door pure angst.

Vloeken ...sommige mensen weten niet dat ze er het slachtoffer van zijn en dan werkt het toch, las ik. Voor mijn website ben ik me nog flink in het inlezen op deze materie, want als ik daar iets over publiceer, wil ik niet dat het aan alle kanten rammelt. Wie weet kan ik je later meer vertellen ? Als je uitgaat van het feit dat alles energie is en je door concentratie in staat bent om energie in andere banen te leiden, zou je, in theorie althans, dus ook andermans leven kunnen beïnvloeden. Ik geloof dat wel, alleen wend ik het uit puur positieve redenen ook alleen positief aan.

@ High: witte magie..Ik doe niet zoveel aan magie. Ik maak wel eens kruidenzakjes, doe iets met edelstenen, pendel wat. Maar vooral hou ik me bezig met jaar- en maanrituelen (waarbij je ook wel wensen mag uitspreken hoor) en reiki ( da's niet een typisch heksen-ding, trouwens). Magie bedrijven is iets waarvoor je sterk in je schoenen moet staan om te overzien wat de gevolgen kunnen hebben. Er zijn nu eenmaal een aantal universele wetten, zoals die van oorzaak en gevolg, maar ook de wet die zegt dat wat op microniveau geldt, ook op macroniveau uitkomt. Dus als je bijvoorbeeld wenst: "meer geld", dan zou het zomaar kunnen zijn, dat bijvoorbeeld je een ongeluk krijgt , voor de rest van je leven gehandicapt bent en een fikse smartengelduitkering krijgt. Of dat je dorp wordt getroffen door een ramp. Als je denkt het anders aan te pakken en zegt "meer geld, zonder dat mij iets overkomt" kan het zomaar zijn dat partner overlijdt en je daardoor een levensverzekering uitbetaald krijgt. Je moet dus heel goed opletten met wat je wenst.

Ik ken het voorbeeld van iemand die in en cirkelceremonie in de tijd van dood en afscheid wenste dat ze " alles achter zich wilde laten" . Prompt brandde een week later haar huis tot op de grond toe af. Tja...dat kan toeval zijn geweest...maar ik zeg maar zo: wees voorzichtig met het doen van wensen...

Hellen

sigur
23 januari 2005, 18:09
...

Sorry hoor, maarruh...

Naja... Laat maar.

Ik zeg maar niks.

Jammer dat er zo weinig nuchtere mensen zijn.




Ik vind juist dat de nuchtere mens de westerse wereld overbevolkt.
De nuchtere mens is in onze westerse maatschappij toch echt wel in de meerderheid. Als de mens wat minder nuchter zou zijn (en dan heb ik het niet over de wetenschap, die is het aan zichzelf verplicht de dingen nuchter te bekijken) zou de wereld waarschijnlijk veel creatiever en veel plezieriger zijn om in te wonen. Ook zouden de mensen veel ruimdenkender zijn en veel toleranter ten opzichte van hun medemens.