PDA

View Full Version : We ALL are living in Amerika


arjan
2 januari 2005, 12:30
Amerika bashing is erg in op het moment,Son of Sam noemt ze idioten(en dat zegt iemand die zich vernoemt naar een Amerikaanse seriemoordenaar,eng mannetje)Jongen25 noemt Munchen 38 een flauw argument inzake de kwestie Irak.
Ja volgens DE MEDIA mogen we niet meer teruggrijpen op de tweede wereldoorlog,das flauw en zijn ouwe koeien.

De Amerikaanse cultuur is onze leitcultuur,die cultuur zit zo diep in ons dat we het zelf niet meer merken dan kan je wel hard schreeuwen dat het idioten zijn (en de blokker boycotten!?) maar we ZIJN gewoon Amerikanen.

Ik persoonlijk ben blij,als Nederlander ,dat Amerika die enge nationalistische landen als Frankrijk en duitsland al 60 jaar in hun kooien houden.
O ja die waren zo fijn serieus en nationalistisch volgens LaurensJ......Duh!!!!!
Ja dat hebben we gemerkt de afgelopen 200 jaar Lau!

En Robert18,ik heb je hier op dit forum tig keer de vraag zien stellen over die moslimlanden,en toen noemde ik er 1 en toen was het stil,dat paste vast niet in je straatje.

Allemaal een goed 2005 toegewenst

Tiuri
2 januari 2005, 12:48
Het is ook niet mijn bedoeling geweest om landen als Duitsland en Frankrijk te idealiseren, want daar is zeker ook veel mis mee. Maar ik vond het tijdens de Irak-oorlog wel fijn dat er even wat tegenwicht gegeven werd aan de pro-verwoestingsideeën van Bush.

Verder ben ik het met je eens dat de Europese cultuur is doordrenkt met de Amerikaanse en vice versa, maar goddank zie ik toch ook nog ontzettend veel verschillen tussen de twee continenten. En dat bedoel ik in het voordeel van Europa.

Haarmannetje
2 januari 2005, 13:30
Beste Arjan,

Het is naar mijn idee verkeerd om te beweren, dat wij Amerikanen zijn. Het is eerder andersom: Amerikanen zijn tweedehands Europeanen. Dit zul je toch moeten inzien wanneer je een willekeurig geschiedenisboek opent. Ik noem ze tweedehands omdat ik daarmee hun arrogante houding even wil tegenwerken, want jongen, arrogant zijn ze.

Natuurlijk heeft iedere natie zijn goede en slechte kanten, zo ook Duitsland en Frankrijk en ook Nederland natuurlijk. Het verschil is echter, dat Amerika een supermacht is en dat voorrecht misbruikt voor eigen gewin, zie de Irak-oorlog, de Vietnam-oorlog, het opleggen van de democratie aan andere landen (vooral communistisch ingestelde landen) enzovoort enzovoort.

Tiuri
13 januari 2005, 14:23
wanneer ga je de kerstboom eens opruimen, haarmannetje?

Haarmannetje
13 januari 2005, 14:59
wanneer ga je de kerstboom eens opruimen, haarmannetje?
Hahaha, ja ik dacht er toevallig net aan :D. Hij moet inderdaad worden opgeruimd. Ik zal ff een nieuwe avatar zoeken/bedenken/maken.

jongen25
13 januari 2005, 15:35
"Jongen25 noemt Munchen 38 een flauw argument inzake de kwestie Irak.
Ja volgens DE MEDIA mogen we niet meer teruggrijpen op de tweede wereldoorlog,das flauw en zijn ouwe koeien."


Pardon?? Nieuw Rechts maakt zich aan precies dezelfde dingen schuldig als Oud Links. Melkert ('Nederland, wordt wakker!'), Rosemoller ('Dit is niet rechts, dit is extreem rechts!') en De Graaf ('Anne Frank'); terecht zijn ze keihard aangepakt vanwege het 'demoniseren' van Fortuyn. Het zijn onsmakelijke verwijten die de heren aan het adres van Fortuyn uitten, en bovendien getuigden ze van weinig historisch inzicht en schaamteloos populisme (jazeker!).
Maar Nieuw Rechts (in de vorm van Arjan hier) doet nu precies hetzelfde: WO II er maar weer eens bijslepen teneinde o.a. de bezetting/ bevrijding van Irak goed te praten. Ophouden daarmee, dergelijke zaken vallen in geen enkel opzicht met elkaar te vergelijken. Het eeuwige 'Munchen 38' erbij halen is voor mensen die weigeren na te denkn over internationale verhoudingen.

Uitgeblust
13 januari 2005, 19:25
Leuke Amerika dan!

Gruwelijke getuigenissen uit Abu Ghraib

De Irakees Hussein Mutar moest zich uitkleden, op een piramide van naakte gevangenen kruipen voor de ogen van vrouwelijke soldaten en zich dan voor iedereen masturberen.

,,Ik kon het zelf niet geloven. Ik wou zelfmoord plegen omdat er maar geen einde kwam aan die vernederingen,'' zegt de getuige op het proces van de Amerikaanse soldaat Charles Graner. Hij is een van de beulen uit de beruchte Abu Ghraig gevangenis in Bagdad. ,,Hij dwong me om varkensvlees te eten en alcohol te drinken, gewoon omdat ik een moslim ben. Al die zaken hebben mijn visie op de Amerikanen veranderd. Zelfs Saddam Hussein heeft ons dat nooit aangedaan.''

,,Graner floot, zong en lachte terwijl hij ons folterde,'' getuigt de Syriër Amin al-Sheikh. ,,,Hij sprong op mijn gekwetste been en sloeg er op met een metalen buis. Dan hing hij me acht uur lang met de handen op de rug op. Hij was de belangrijkste folteraar in de gevangenis en genoot er van. Hij heeft zelfs een Jemeniet gedwongen om uit een toilet te eten. Ik heb hem zien urineren op een gevangene en toen een soldaat me probeerde te verkrachten, vond hij dat erg grappig. De soldaten folterden ons alsof het voor hen een komedie was.''

Volgens de verdediging van Graner volgde die trouw de bevelen van zijn oversten op. ,,Hij paste gewoon de normale ondervragingstechnieken toe,'' zegt advocat Guy Womack. ,,Vijanden van Amerika moeten hard aangepakt worden.''

Charles Graner is de eerste soldaat die moet terechtstaan voor de krijgsraad wegens de onthullingen over mishandelingen in de gevangenis in Bagdad. Hij riskeert 17 jaar gevangenisstraf. Graner heeft een kind bij zijn vriendin Lynndie England, die poseerde voor compromitterende foto's en moet daarvoor nog voor de rechter verschijnen.


Lang leve de democratie! (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=G5EBKVLG)

Robert18
13 januari 2005, 21:36
En Robert18,ik heb je hier op dit forum tig keer de vraag zien stellen over die moslimlanden,en toen noemde ik er 1 en toen was het stil,dat paste vast niet in je straatje.


Ik vroeg dan ook of je er 3 wilde noemen.

arjan
14 januari 2005, 17:56
Ja Amerika kent een heel geweldadige gevangeniscultuur,strenge regimes,tot ver in deze eeuw was het zelfs verboden te spreken als inmate zijnde.

Dat beroep (gevangenisbewaarder)gaat vaak over van vader naar zoon en dat al generaties lang,zo wordt dat geweld ook steeds overervd,doorgegeven.

Ik vind dat je die kerel Graner niks kunt verwijten,hij kreeg vast schouderklopjes van zijn superieuren,"goed gedaan jochie":D

arjan
14 januari 2005, 18:37
Dus Jongen 25 ,teruggrijpen op het verleden is weigeren de huidige situatie onder ogen te zien.



Geschiedenislessen dat zijn blauwdrukken voor de toekomst.

Op het Auszwitschmonument staat OPDAT WIJ NIET VERGETEN.En dat doen we nu om het hardst.
Al dat jonge grut dat de ballen vestand er van heeft(wel eens een krant gelezen Robert?,en dat mag dan stemmen!!!)en de boel maar op scherp zetten met dat domme gelul.
Je moeten jullie ook realiseren dat wij maar onbetekenende burgertjes zijn,niet gehindered door enige intelligentie(anders zaten we hier niet)
Openbare discussie?waar is dat goed voor?We schofferen er alleen maar onze medeburgers(lees moslims) mee.
De toestand in de wereld op macroniveau bespreken terwijl de MAVO nog te moeilijk was.Ja lache.

Biljartbal
14 januari 2005, 20:33
Leuke Amerika dan!

Gruwelijke getuigenissen uit Abu Ghraib

De Irakees Hussein Mutar moest zich uitkleden, op een piramide van naakte gevangenen kruipen voor de ogen van vrouwelijke soldaten en zich dan voor iedereen masturberen.

,,Ik kon het zelf niet geloven. Ik wou zelfmoord plegen omdat er maar geen einde kwam aan die vernederingen,'' zegt de getuige op het proces van de Amerikaanse soldaat Charles Graner. Hij is een van de beulen uit de beruchte Abu Ghraig gevangenis in Bagdad. ,,Hij dwong me om varkensvlees te eten en alcohol te drinken, gewoon omdat ik een moslim ben. Al die zaken hebben mijn visie op de Amerikanen veranderd. Zelfs Saddam Hussein heeft ons dat nooit aangedaan.''

,,Graner floot, zong en lachte terwijl hij ons folterde,'' getuigt de Syriër Amin al-Sheikh. ,,,Hij sprong op mijn gekwetste been en sloeg er op met een metalen buis. Dan hing hij me acht uur lang met de handen op de rug op. Hij was de belangrijkste folteraar in de gevangenis en genoot er van. Hij heeft zelfs een Jemeniet gedwongen om uit een toilet te eten. Ik heb hem zien urineren op een gevangene en toen een soldaat me probeerde te verkrachten, vond hij dat erg grappig. De soldaten folterden ons alsof het voor hen een komedie was.''

Volgens de verdediging van Graner volgde die trouw de bevelen van zijn oversten op. ,,Hij paste gewoon de normale ondervragingstechnieken toe,'' zegt advocat Guy Womack. ,,Vijanden van Amerika moeten hard aangepakt worden.''

Charles Graner is de eerste soldaat die moet terechtstaan voor de krijgsraad wegens de onthullingen over mishandelingen in de gevangenis in Bagdad. Hij riskeert 17 jaar gevangenisstraf. Graner heeft een kind bij zijn vriendin Lynndie England, die poseerde voor compromitterende foto's en moet daarvoor nog voor de rechter verschijnen.


Lang leve de democratie! (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=G5EBKVLG)

Ja en dan onder het mom van wereldvrede Irak binnenvallen, en beslag leggen op de olietransport.

Wow...gaaf hoor dat Amerika :rolleyes:

arjan
14 januari 2005, 22:07
Zeg biljartbal,is dat je eigen mening of heb je dat uit een blaadje?Of heb je dat iemand horen zeggen?

Wat getuigt dat van een simpele geest zeg.

Biljartbal
14 januari 2005, 22:10
Zeg biljartbal,is dat je eigen mening of heb je dat uit een blaadje?Of heb je dat iemand horen zeggen?

Wat getuigt dat van een simpele geest zeg.


Kom op zeg, er zijn nog een tig aantal landen die ook een dictator aan het hoofd hebben. Maar oh nee, die valt de VS niet aan. Nee ben je gek, dat zijn arme landen.

Bovendien is het de VS die de olietransport regelt in Irak heb ik ooit gehoord op de TV.

Haarmannetje
14 januari 2005, 22:10
Zeg biljartbal,is dat je eigen mening of heb je dat uit een blaadje?Of heb je dat iemand horen zeggen?

Wat getuigt dat van een simpele geest zeg.
Hij heeft wel gelijk, Amerika deugt niet. Dan bedoel ik natuurlijk niet de individuele burger.

arjan
14 januari 2005, 22:38
Olie?Welke Olie?Olie is al bijna absolute,voor elk vat dat we oppompen,verbruiken we er drie.Alleen lullig dat onze economien er nog op draaien,maar niet lang meer.

Amerika is Irak binnengevalllen om Iran tegengewicht te geven,(hele goede reden imho)dat is pas een eng land (atoombommen),daar mogen mn Amerikaanse vrienden zo binnenvallen voor mijn part.Of platgooien.

arjan
14 januari 2005, 22:40
The blessing of American bombings!

Uitgeblust
15 januari 2005, 00:52
Amerika is Irak binnengevalllen om Iran tegengewicht te geven,(hele goede reden imho) dat is pas een eng land (atoombommen),daar mogen mn Amerikaanse vrienden zo binnenvallen voor mijn part.Of platgooien.

Hoe zou jij je voelen als ik zeg dat de 1 miljard moslims wel even de Verenigde Staten mogen binnenvallen. En dan even koppen hakken, leuk Arabisch deuntje erbij, videocameraatje, kickeh!! Wat is het nou voor onzin dat landen uit superioriteitsoverwegingen andere landen mogen binnenvallen. Laat hun nu ook eens serieus natuurwetenschap bedrijven, en als daar zoiets vruchtbaars als een atoombom uitkomt, so be it! Internet is ook een produkt van de wetenschap.

Robert18
15 januari 2005, 13:54
lulverhaal

Arjan, wat lul jij een partij uit je nek. Ten eerste heb ik op geheel eigen kracht VWO gehaald (staatsexamens) en ten tweede: Ik lees vaak genoeg kranten en check minstens 3x per dag een groot nieuwsmedium.

Je vergelijking met de 2e Wereld Oorlog is trouwens pure onzin. Het conflict dat komen gaat in West Europa kun je niet vergelijken met Nazi-Duitsland.

Robert18
15 januari 2005, 13:56
...beslag leggen op de olietransport...


Hoe the FUCK kom je hier nou weer bij?

Ben je echt zo kortzichtig? ZO kortzichtig? Jongen, heel die operatie in Irak kost inmiddels al 2x zoveel dan de waarde van de Iraakse olie!!! Gebruik je hersenen eens, ipv van die linkse propaganda!

Haarmannetje
15 januari 2005, 14:31
en check minstens 3x per dag een groot nieuwsmedium.
NBC, Fox News en CNN zeker? De paradepaardjes voor Amerikaande propaganda ;).

Robert18
15 januari 2005, 15:39
NBC, Fox News en CNN zeker? De paradepaardjes voor Amerikaande propaganda ;).

Nope, je kunt er WEER eens niet meer naast zitten.

Denk eerder aan NOS, RTLnieuws, RTLZ, en het AD + wat kleinere 'minder grote' bronnen als Metro/Spits en Fok.nl/Nu.nl.

Henk
15 januari 2005, 19:33
Nope, je kunt er WEER eens niet meer naast zitten.

Denk eerder aan NOS, RTLnieuws, RTLZ, en het AD + wat kleinere 'minder grote' bronnen als Metro/Spits en Fok.nl/Nu.nl.

Dezelfde bronnen als waar die "Nederlander" Arnaud de Borchgrave bijdrage aanlevert? ;)

En kun je mij een andere reden geven dan olie, dat ze Irak wel zijn binnengevallen en niet één van die andere 100 landen waar ook mensenrechten worden geschonden.

Tiuri
15 januari 2005, 20:00
En kun je mij een andere reden geven dan olie, dat ze Irak wel zijn binnengevallen en niet één van die andere 100 landen waar ook mensenrechten worden geschonden.weapons of mass destruction, Henk, weapons of mass destruction... ;)

Biljartbal
15 januari 2005, 20:51
Hoe the FUCK kom je hier nou weer bij?

Ben je echt zo kortzichtig? ZO kortzichtig? Jongen, heel die operatie in Irak kost inmiddels al 2x zoveel dan de waarde van de Iraakse olie!!! Gebruik je hersenen eens, ipv van die linkse propaganda!

doe niet zo raar. Waarom heeft Amerika Irak aangevallen? En kom niet met de moes; wapens. ER ZIJN GEEN WAPENS GEVONDEN. Ik neem aan dat je een land pas binnenvalt als je keihard bewijs hebt.

Amerika heeft geconstateerd dat de olie-voorraad over 30 jaar zowat op is. Dus dan gaan ze het maar stelen, simpel toch :rolleyes:

Robert18
16 januari 2005, 09:03
Idd Henk, WMD's, of anders een poging tot stabilisatie in het Midden-Oosten, het kruidvat van de wereld zo'n beetje.

Als dat zo was Biljartbal, dan zouden ze wel een ander land met een veel grotere olie-voorraad binnenvallen. Maar ja, jij bent zo gehersenspoeld door de linkse propaganda... (btw, laat mij eens met betrouwbare bronnen (niet van die conspiracy-dingen dus) zien dat de VS nu meer olie uit Irak halen, dan dat dat het geval was vóór de oorlog? Ik ben benieuwd.)

Weet je wat pas erg is? Landen als Frankrijk, die Saddam 100% steunden, omdat Frankrijk veel olie uit Irak kreeg. Dat is pas ziek, een dictator steunen die honderdduizenden mensen doodt, zodat je er zelf beter van wordt.

DHTkiller
16 januari 2005, 09:14
Saddam was inderdaad een dictator. Irak opnieuw opbouwen gaat een hele grote probleem worden (is het allang), dit kan tientallen jaren in beslag nemen omdat daar nog steeds een heleboel 'andersdenkenden' zijn. Wat dat betreft heeft Amerika geen makkie, want de mensen moeten veranderen, en probeer dat maar eens te doen.

Henk
16 januari 2005, 09:33
Dat is pas ziek, een dictator steunen die honderdduizenden mensen doodt, zodat je er zelf beter van wordt.

Wie steunde Irak, door middel van wapenleveranties, toen ze in oorlog waren met Iran?

Haarmannetje
16 januari 2005, 09:37
Weet je wat pas erg is? Landen als Frankrijk, die Saddam 100% steunden, omdat Frankrijk veel olie uit Irak kreeg. Dat is pas ziek, een dictator steunen die honderdduizenden mensen doodt, zodat je er zelf beter van wordt.
Hmmm, ik zie hier een parallel in de relatie tussen Nederland en Amerika.

DHTkiller
16 januari 2005, 10:28
Wie steunde Irak, door middel van wapenleveranties, toen ze in oorlog waren met Iran?
Het is inderdaad heel gemakkelijk om mensen tegen elkaar op te zetten. Vooral het Arabische volk is onwetend, ongeschoold, haatvol en uiterst agressief. Dit zijn voldoende eigenschappen om een hele oorlog op gang te brengen, en sommige westerse landen stimuleren dat. En wat betreft het geloof; hier in het westen is meer Islam aanwezig dan in het Midden-Oosten. In het Midden-Oosten hebben mensen geen respect voor elkaar, dan is er daar dus ook geen geloof.

Georgie
16 januari 2005, 11:29
Het is inderdaad heel gemakkelijk om mensen tegen elkaar op te zetten. Vooral het Arabische volk is onwetend, ongeschoold, haatvol en uiterst agressief. Dit zijn voldoende eigenschappen om een hele oorlog op gang te brengen, en sommige westerse landen stimuleren dat. En wat betreft het geloof; hier in het westen is meer Islam aanwezig dan in het Midden-Oosten. In het Midden-Oosten hebben mensen geen respect voor elkaar, dan is er daar dus ook geen geloof.

Kan ik echt niet met je eens zijn. In het Midden-Oosten is ook respect voor elkaar, alleen bepaalde groeperingen hebben dat niet. De Irakese bevolking is heel lang afgesneden geweest van welke informatie dan ook. Ik heb veel gereisd in het Midden-Oosten, niet in Irak, maar wel in Jordanië, Soedan en Egypte (waar ik ook gewoond heb). De mensen daar zijn net als jij en ik, en over het algemeen zeer sociaal en vriendelijk. Ik heb wel eens gesproken met mensen die in Irak gewerkt hebben, en de onwetendheid van de Irakezen is lange tijd groot geweest: alle media werden zeer streng gecensureerd. Na de eerste Golfoorlog hebben veel Irakezen geleefd met de illusie dat zij de oorlog gewonnen hadden: de Amerikanen waren gekomen en weer weggegaan, verdreven door het machtige Irakese leger. Dat werd ze op de televisie, radio en in de krant onophoudelijk verteld. Natuurlijk waren er groeperingen met een andere mening, maar die mening was nauwelijks te verspreiden. De gemiddelde Irakees werd bewust dom en onwetend gehouden.
Het "Arabische volk" bestaat niet, net zoals er geen "Europees volk" bestaat.
Het is een zeer groot en divers gebied, met veel verschillende nationaliteit en geloven. De extreme Islamieten, zoals zich die hier wel eens manifesteren, ben ik er overigens nooit tegengekomen.
Je kunt Nederland ook niet beoordelen naar de mensen die er in Staphorst wonen.

Er zullen helaas altijd elementen zijn die zich richten op negatieve aspecten, en diverse naties hebben daar dankbaar gebruik van gemaakt naar het hun uitkwam, al of niet voor olie of de wapenverkoop.

DHTkiller
16 januari 2005, 12:04
Het is wel zo dat in landen waar de welvaart en economische groei (en de mensenrechten) op een zeer lage pitje staat, de mensen ook 'anders' zijn. Het heersen van dictators en slechte (corrupte) regeringen is een afspiegeling van het volk zelf (een onderdrukte volk). Daarom moeten dictatorale regimes worden opgeheven om het land weer op te bouwen, om de mensen weer vrijheid te geven, zodat ze weer kunnen zeggen wat ze vinden en denken. De onderdrukking en corruptie moeten verdwijnen, en er moeten juiste mensen geplaatst worden in de overheidsfuncties.

Georgie
16 januari 2005, 12:18
Daar zit natuurlijk wat in.

Als ik bijvoorbeeld in Jordanië ben (schitterend land overigens), dat een democratie is, met godsdienstvrijheid in de grondwet, is dat weer een heel ander land dan Egypte en Soedan. Daar spreekt door het redelijk goede onderwijs iedereen Engels, is open en geïnteresseerd. Maar de diverse koningen hebben daar dan ook al een hele tijd aan de weg getimmerd.

In Soedan is het armoe troef, en kan vrijwel niemand zich veroorloven zijn kinderen een opleiding te geven. Toch zijn ook daar de mensen hartelijk en open. Je vind er nog veel "echt Arabische gastvrijheid", die je ook in het zuidelijkste deel van Egypte vindt (daar heb ik gewoond onder de lokale bevolking). Noord-Egypte blijft een moeilijke regio voor de toerist :confused: .

Dictators slaan vaak toe in landen waar veel onrust is, en mensen onwetend en ongeschoold zijn. Die zijn een stuk makkelijker onder de duim te houden, en als je zo goed ongeschoold houdt, hou je je positie lang.

DHTkiller
16 januari 2005, 12:41
Een heleboel mensen, zowel westers als niet-westers, zijn tegen de Amerikanen. De meningen zijn dan ook sterk verschillend. Ik geloof dat Amerika lang niet zo slecht is als sommigen denken. Gaat 't om de olie? Ik denk 't niet, want daar zit ook geen toekomst in. Best mogelijk dat zonder het ingrijpen van Amerika de toestand in Irak pas echt zou escaleren. Ik denk ook dat niemand exact weet wat er precies aan de hand is, het kan ook om zaken gaan waar we niets van af weten.

Georgie
16 januari 2005, 14:22
Inderdaad, DHT Killer. Het is allemaal moeilijk te voorspellen.
Veel Islamieten zijn trouwens helemaal niet zo Anti-Amerikaans. Ons worden op televisie vaak de krijsende horden getoond, maar in de praktijk valt dat allemaal mee. Ik heb vooral in Soedan (al heel lang verboden gebied voor Amerikanen) ellenlange discussies over deze ellende gehad. De meeste Soedanezen keuren de terroristische acties e.d. zeer sterk af.

Een Amerikaanse vriend van ons doet nu zes maanden zijn "plicht" (of hoe je het wilt noemen) in Irak... Veel soldaten en hun families lanceren kleine, eigen initiatieven om de mensen daar te helpen. Zijn vrouw heeft bijv. een "Shoe drive" georganiseerd, omdat zoveel van de Irakezen geen behoorlijk schoeisel hebben. Het resultaat: een zending van 1500 paar schoenen, van vrienden en kennissen, en een bedrijf als de plaatselijke Walmart heeft gratis honderden paren ter beschikking gesteld. Andere soldaten en families doen weer iets anders.
Ze zoeken daarmee echt de publiciteit niet, maar helaas zie of hoor je nooit iets over dit soort dingen.

jongen25
17 januari 2005, 15:58
[QUOTE=arjan]Dus Jongen 25 ,teruggrijpen op het verleden is weigeren de huidige situatie onder ogen te zien.
Geschiedenislessen dat zijn blauwdrukken voor de toekomst.


Ehm..de hedendaagse geschiedkunde bezondigt zich over het algemeen niet meer aan copy/ paste gedrag van gebeurtenissen uit het verleden naar het heden. Met dank aan de historicus/ socioloog Max Weber. Hij maakte het heldere onderscheid tussen erklaren en verstehen: m.n de natuurwetenschappen zijn op zoek naar wetmatigheden (causaliteit), interpretatieve wetenschappen als de geschiedkunde moeten dit nadrukkelijk NIET doen. Ze moeten geisoleerde gebeurtenissen binnen een bepaalde context beschouwen en ze niet extrapoleren naar een andere tijd en plaats.
'Geschiedenislessen, dat zijn blauwdrukken voor de toekomst': het lijkt me dat je een beetje voor je beurt praat, beste arjan.

jongen25
19 januari 2005, 13:11
Condoleeza Rice, de nieuwe vrouw op BuZa, heeft gisteren overigens tegen de Senaat gezegd dat Amerika wat haar betreft het unilaterale pad gaat verlaten. Zelfs Bush kwam tot een wijze uitspraak: 'Geen land kan op eigen houtje een veiligere en betere wereld opbouwen'.
Droom ik, of gebeurt dit echt?:)

Tiuri
20 januari 2005, 17:03
de amerikaanse regering heeft op veel gebieden verbazingwekkend genoeg een ruk naar links gemaakt. Het grondwettelijke verbod op het homohuwelijk, waar hij ook altijd fel voorstander van was, heeft ie ook al laten varen.

vraag niet hoe het kan maar profiteer ervan, zou ik zeggen :)

sonofsam
1 februari 2005, 12:29
Amerika bashing is erg in op het moment,Son of Sam noemt ze idioten(en dat zegt iemand die zich vernoemt naar een Amerikaanse seriemoordenaar,eng mannetje)....

Jij hebt er klaarblijkelijk geen kaas van gegeten. Het surplus van Amerikanen is inderdaad idioot. Bron: verkiezingsuitslag 2004.

Ik noem mij wellicht Son of Sam, hooguit als stil protest tegen deze Amerikaanse tirannie (de VS als geheel) die in de waan leeft de wereld te kunnen domineren...

Arjan, go back to school, kom terug als je baardhaar door gegroeit is. Als er iemand on-Amerikaans is, dan ben ik het wel...

Son of Sam