PDA

View Full Version : PUVA lichttherapie


Lies86
4 januari 2005, 16:15
HAllo allemaal,


Deze post heb ik ook al gepost bij ontwikkelingen, maar was bang dat jullie m misschien over het hoofd zouden zien, dus post m ook nog maar even hier!!
Vandaag ben ik bij de dermatoloog geweest voor mijn eczeem,
Ik heb chronische eczeem die met diverse zalven en een aantal regels behandeld gaat worden. Als dit binnen drie weken niet aanslaat wil de arts gaan beginnen met PUVA lichttherapie.
Heeft iemand hier ervaringen mee?
Het wordt over het algemeen ook gebruikt tegen psoriasis (sorry weet niet precies hoe je het schrijft) en AA.
Wat zijn jou ervaringen?
Voor en nadelen? Ik hoor het graag!!!

Lies

Evi
4 januari 2005, 18:04
hello,

Ik heb van mijn 13 jaar tot mijn 19 jaar de PUVA-therapie gevolgd. Niet voor eczeem, maar omdat mijn dermatoloog dacht dat dit zou kunnen helpen tegen mij AA.
Het is een soort van zonnebank waar je in kan staan (of soms ook liggen)... Ik moest een zalfje op mijn hoofd smeren alvorens daar in te gaan en dat, in combinatie met de PUVA, irriteerde mijn hoofdhuid. Soms stonden er zelfs blazen op mijn hoofd. Hierdoor kan het soms pijnlijk zijn maar over het algemeen viel dat goed mee...
De Puva heeft mij mij enkel hier en daar donzig haar bezorgd wat intussen terug uitgevallen is:( ... Maar wie weet hé ;)

Groetjes
Xxx

Lies86
4 januari 2005, 18:20
Ja het licht schijnt erg goed te zijn voor je allergieen. en daar heb ik behoorlijk wat last van!
T schijnt dat je er behoorlijk bruin van wordt klopt dat?
Slikte jij van te voren geen pil? alleen zalf?

Lies

Evi
4 januari 2005, 18:24
Dat was ik vergeten te zeggen ja dat je er een mooi huidskleurtje van krijgt;) :D

Ik heb enkel die zalf moeten smeren ja, nooit geen pil moeten nemen...

Lies86
4 januari 2005, 18:28
Dat was ik vergeten te zeggen ja dat je er een mooi huidskleurtje van krijgt;) :D

Ik heb enkel die zalf moeten smeren ja, nooit geen pil moeten nemen...
Bedankt voor de info!!!
Ik hoop dat ik het zonder puva kan.. want 3 keer in de week daarheen lijkt me wat veel! maja als het niet anders kan....
Hoe vaak moest jij? en hoe lang per sessie?

Lies

Evi
4 januari 2005, 19:33
goh, ik weet eigenlijk niet meer hoe vaak ik in de week moest gaan. zeker 2 keer per week, maar kan ook zijn dat het 3 keer was. De duur ervan werd stilaan opgebouwd. Op het einde moest ik een half uur per beurt denk ik.

Dat is nu allemaal ongeveer 8 jaar geleden dus heel veel weet ik er eigenlijk niet meer van...:confused:

Groetjes
Xxx