PDA

View Full Version : Trichotillomanie (haren uittrekken)


abygail
19 september 2001, 19:55
Trichotillomanie (haren uittrekken)

Ik zit met een groot probleem. Ik trek namelijk haren uit mijn kop. Al zo’n drie jaar. En ik kan er maar niet van afblijven. Steeds als ik bv. Televisie aan het kijken ben of ik zit rustig een boek te lezen, gaat al snel mijn hand richting mijn hoofd en trek ze er automatisch uit (haarwortels) dit is echt een vreselijke tic. Vroeger had ik heel mooi dik haar, maar nu is het allemaal veel dunner geworden en ik heb zelfs kale plekken op mijn hoofd zitten. Het probleem is dat ik steeds door blijf plukken.


wie kan mij helpen met deze dwangmatige tic!



halo :frusty: :frusty: :confused: :rolleyes: :) :o :cool:

Karin
19 september 2001, 23:10
Ik kan je niet zeggen hoe je er vanaf kan komen.
Heb je al hulp gehad van psycholoog? of medicijnen geprobeert?
Ik weet wel dat je in jezelf moet geloven en niet bij de pakken neer moet gaan zitten.

groetjes karin

monique3
20 september 2001, 11:19
Beste Abygail
Fijn dat je ons hebt gevonden,je bent hier aan het goede adres,want er zijn hier nog meer vrouwen die bij zichzelf de haren uittrekken,en ik ben er daar een van.
Wat je kunt doen is net wat Karin zegt proberen hulp te krijgen,vraag aan je huisarts of hij je doorverwijst naar het RIAGG of naar een psycho-therapeut.Verder zou ik je aanraden om eens een tijd op te schrijven wanneer en hoelang je plukt en waarom je het denkt te doen,het kan zijn dat je dan na een tijd een patroon erin kunt vinden,dat er bepaalde tijden op de dag zijn dat je het (meer)doet.En je kunt er zo achter komen wat voor soort dingen jou aanzetten om te gaan plukken.Verder proberen om je te ontspannen,want als je dat niet doet dan blijft de spanning oplopen en dan kun je de spanning alleen nog maar kwijtraken door te gaan plukken.En als je denkt te gaan plukken of het al doet,iets in je handen nemen,in ieder geval bezig blijven met je handen.Ga kleuren of tekenen,neem een knijpballetje of stressballetje in de handen,doe pleisters om je vingers,zeg het tegen iemand en praat erover,dat kan ook spanning wegnemen.
Je mag mij en anderen e-mailen als je wilt,als dat je kan helpen.
Probeer jezelf niet tehard te veroordelen want dat levert alleen maar meer spanning op,je kunt het op het moment niet helpen,maar neem maar van mij aan dat het ook weer beter met je zal gaan.Ik heb TTM al vanaf mijn 8ste en de laatste tijd begin ik het behoorlijk positief in te zien,ik ben al een lange weg gegaan en die is nog niet ten einde ,maar ik weet dat ik het onder controle kan krijgen,ik heb hoop en niet alleen voor mezelf maar ook voor de anderen met TTM.Ik hoop dat je hier wat aan hebt,want je voelt je op het moment zeker behoorlijk hopeloos,en gelooft zeker niet dat er iets aan te doen is,maar ik wel hoor.SUCCES ABYGAIL(jij kijkt zeker naar de soapserie ATWT=as the world turns)?