PDA

View Full Version : programma Discovery: geslachts-verandering a.s. maandag


sigur
30 januari 2005, 18:44
Voor de mensen die het interesseren: a.s maandag (31 Januari) is er op discovery een programma:Changing sexes: Male to female. Het begint om 21.oo en eindigt om 22.00.
Omdat er veel op het haarweb wordt gesproken over hormonen enz. is het misschien ook interessant om te zien hoe hormonen ook kunnen werken/gebruikt kunnen worden bij geslachtsveranderingen.
Ik vind het in elk geval wel heel erg interessant.
Vorige keer zag je hoe een vrouw veranderde door toediening van testosteron (ze wilde man worden).

kevin
30 januari 2005, 19:31
Voor de mensen die het interesseren: a.s maandag (31 Januari) is er op discovery een programma:Changing sexes: Male to female. Het begint om 21.oo en eindigt om 22.00.
Omdat er veel op het haarweb wordt gesproken over hormonen enz. is het misschien ook interessant om te zien hoe hormonen ook kunnen werken/gebruikt kunnen worden bij geslachtsveranderingen.
Ik vind het in elk geval wel heel erg interessant.
Vorige keer zag je hoe een vrouw veranderde door toediening van testosteron (ze wilde man worden).

Kan je beter Kelly van Big Brother bellen ;)

sigur
1 februari 2005, 11:31
En Kevinme, nog gekeken?;)

Ik heb het programma wel gezien en vond het heel erg interessant.
Alhoewel ik echt wel respect heb voor deze mensen, vond ik het toch ontzettend zonde van deze mooie man die veranderde in een toch wel 'lelijke' vrouw. Grote handen 1 meter 90 lang, ondanks de hormonen een erg mannelijk en hoekig gezicht. Terwijl hij als man toch echt wel prettig was om naar te kijken, vond ik zelf.

Haarmannetje
1 februari 2005, 12:01
En Kevinme, nog gekeken?;)

Ik heb het programma wel gezien en vond het heel erg interessant.
Alhoewel ik echt wel respect heb voor deze mensen, vond ik het toch ontzettend zonde van deze mooie man die veranderde in een toch wel 'lelijke' vrouw. Grote handen 1 meter 90 lang, ondanks de hormonen een erg mannelijk en hoekig gezicht. Terwijl hij als man toch echt wel prettig was om naar te kijken, vond ik zelf.
Hoezo zonde? Het gaat er toch om wat hij wil? Dat hoor je ook wel eens als bijvoorbeeld een jonge meid overlijdt door een ongeluk ofzo: "oh wat zonde, ze was zo mooi." Dan denk ik, hallo, we zijn een wellicht vriendelijk een goed mens kwijt geraakt en dat is veel belangrijker. Als het nu een hele dikke meid was met jampotglaasjes, zou het dan niet erg zijn geweest?

De reden waarom de man zijn hoekig gezicht heeft behouden, is omdat de botstructuur al is ontwikkeld en dat blijft voor altijd zo. Dat is inderdaad een nadeel van geslachtsverandering op latere leeftijd.

Wat het een Nederlander trouwens? Hoe weet jij dat hij 1 meter 90 was :)?

pizzacat
1 februari 2005, 12:04
En Kevinme, nog gekeken?;)

Ik heb het programma wel gezien en vond het heel erg interessant.
Alhoewel ik echt wel respect heb voor deze mensen, vond ik het toch ontzettend zonde van deze mooie man die veranderde in een toch wel 'lelijke' vrouw. Grote handen 1 meter 90 lang, ondanks de hormonen een erg mannelijk en hoekig gezicht. Terwijl hij als man toch echt wel prettig was om naar te kijken, vond ik zelf.

Het punt is dat mensen ergens in hun (foetale) ontwikkeling een tik kunnen krijgen. De hormoonbalans raakt verstoord en omdat verschillende lichaamsdelen op een ander moment ontwikkelen kunnen zich vrouwelijke hersenen in een mannenlichaam ontwikkelen. Deze persoon zal zich waarschijnlijk vrouw voelen en weet zich gevangen in een mannenlichaam.
Hoe mooi je als vent bent doet er niet toe, je zit in het verkeerde lichaam.

sigur
1 februari 2005, 12:43
Ik ben het helemaal met jullie eens wat betreft het mooi zijn. Maar het is nu eenmaal zo dat (gaf hij zelf ook toe) het juist door zijn postuur etc. was dat hij altijd zou blijven opvallen en nooit helemaal vrouw zou worden.
Smaken verschillen niet waar? Hij wilde op en top vrouw worden, maar werd meer een soort van man/vrouw.
Ikzelf ben echt wel iemand waarbij het veel meer om het innerlijk gaat dan om het uiterlijk. Maar hoe kun je het uiterijk zo teniet doen terwijl het uiterlijk zo'n grote rol speelt in dit verhaal, voor degene die de geslachtaanpassing ondergaat al helemaal.
En het gaat er inderdaad verder niet om de waarde van iemand, ik zeg ook niet dat ik de persoon in kwestie minder vind, ik heb juist heel erg veel respect en bewondering voor deze mensen.

Ik vind die opmerking over het meisje met de jampot glazen volledig misplaatst, net alsof ik iemand waardevoller zou vinden als hij /zij mooier zou zijn in mijn ogen, wat absoluut niet waar is.
En trouwens een vollere vrouw met een leuk brilletje kan er super goed uitzien;)

Ik weet dat hij zo lang was/is doordat het in het programma duidelijk gemaakt werd.

Marsha
1 februari 2005, 13:01
Nog ff over dat 1.90 meter....dat werd gezegd....en ik vond het van te voren best een aantrekkelijke man..net als wat sigur zegt..niet vervelend om naar te kijken. Maar later vond ik het meer een verwijfde homo. (maargoed..als het hem/haar gelukkiger maakt...) Verder werdt door het programma ook nog ff goed duidelijk hoe gevaarlijk het kan zijn allerlei hormonen te slikken. Die man in kwestie heeft met zijn oestrogenen moeten stoppen omdat die last van longembolie had gekregen...

gr. Marsha

pizzacat
1 februari 2005, 13:08
Mensen zijn complexe beestjes, een tot vrouw omgebouwde man is meestal niet zo charmant. Als de persoon in kwestie zich daar beter bij voelt, prima. Hij/zij zal zich wel bewust moeten zijn van het feit dat veel mensen toch gaan kijken, het blijft opvallend.

sigur
1 februari 2005, 13:11
Hé Marcha!!
Wat is de wereld..eh haar web toch klein:) .
Ja, dat klopt ja van die hormonen. Hij nam 2 keer zoveel oestrogenen in als dat een vrouw kan produceren dit om de testosteron te blokeren.

Hoor trouwens vaker dat mannen die veel vrouwelijk hormoon innemen, door de hormonen heel rustig worden (minder opvliegerig etc) en dit als heel erg prettig ervaren.

sigur
1 februari 2005, 13:18
Volgens mij is het makkelijker om van vrouw naar man te gaan dan van vrouw naar man. Vorige week zag je drie geslachtsveranderingen: vrouw naar man, deze waren erg geloofwaardig.
De vrouwen kregen baardhaar, zware stem, werden gespierd en ja eentje werd ook kaal.

Marsha
1 februari 2005, 13:34
hey sigur!

Ik had begrepen dat hij 10 keer zoveel oestrogegen innam als dat ene vrouw produceerd..maargoed. doet er verder ook niet toe. Ik heb die aflevering van vorige week ook al eens gezien...ik vind het een eng idee..zo'n ombouwing..en ben nog altijd bang om kaal te worden. Het gaat trouwens nog steeds erg slecht met me haar..het wordt steeds dunner ondanks dat het minder utivalt..weet ff niet meer wat ik ermee aan moet. Ik kwam net uit de regen en ik kon zo op mijn hoofdhuid kijken (niet overdreven)

xmarsha

Tiuri
1 februari 2005, 15:26
[...]en ik vond het van te voren best een aantrekkelijke man..net als wat sigur zegt..niet vervelend om naar te kijken. Maar later vond ik het meer een verwijfde homo. (maargoed..als het hem/haar gelukkiger maakt...) [...]Heb je de post van Haarmannetje wel gelezen, Marsha??? :confused: :confused:

Met jouw verhaal impliceer je duidelijk dat het ZONDE is dat hij het heeft gedaan, omdat het eerst een mooie aantrekkelijke man was, en later "meer een verwijfde homo". Wat is er mis met het laatste?? :confused:

Soms kan ik me echt verbazen over de oppervlakkigheid van mijn medemens.

Haarmannetje
1 februari 2005, 15:58
Heb je de post van Haarmannetje wel gelezen, Marsha??? :confused: :confused:

Met jouw verhaal impliceer je duidelijk dat het ZONDE is dat hij het heeft gedaan, omdat het eerst een mooie aantrekkelijke man was, en later "meer een verwijfde homo". Wat is er mis met het laatste?? :confused:

Soms kan ik me echt verbazen over de oppervlakkigheid van mijn medemens.
Bedankt, heer Laurens, voor deze constatering, want toen ik het topic van boven naar beneden las (vanaf het punt waar ik was opgehouden :)) en toen dit bericht van Marsha las, gingen mijn nekhaartjes (en daar heb ik er wel veel van ;)) weer omhoog staan.

Ik hoor het wel vaker... het is net alsof sommige mensen anderen zien als hun bezit. Zo van: "nee, je mag je niet om laten bouwen, dat is zonde van je mooi mannelijk uiterlijk en dan moet ik dat missen." Denk je nu echt dat het die man ook maar iets interesseert hoe zonde sommige vrouwen het wel niet vinden? Die man zit met een enorm psychologisch probleem en daar heeft hij mee te maken en daar moet een oplossing voor komen en als die oplossing een paar hitsige dames niet aanstaat, dan is dat pech hebben!

Marsha, misschien hebben we je verkeerd begrepen, dus voel je niet direct aangevallen door deze woorden. Deze woorden bedoel ik in het algemeen. Ik heb eenzelfde voorbeeld in het geval van kaalheid. Ik zat eens in de trein en toen hoorde ik twee meiden achter mij praten. Even een korte profielschets zoals ik die kon opmaken:

Meid 1 en meid 2 waren vriendinnen die kennelijk ook bij elkaar in de klas zaten op de lagere school. Beiden kennen ze ene Paul, die destijds (in groep 8) een klasgenootje van hun was. Ik schatte ze iets van 20 jaar.

Meid 1: "Goh, ik zag laatst Paul weer eens, die heb ik al sinds groep 8 van de basisschool al niet meer gezien."
Meid 2: "Oh ja joh? Ik herinner mij hem nog wel. Was wel een schattig knulletje altijd. Hoe ging het met hem?"
Meid 1: "Wel goed, maar ik schrok wel een beetje toen ik hem zo zag."
Meid 2: "Hoezo?"
Meid 1: "Nou hij was al goed kaal aan het worden. Hij had inhammen en zo'n hoog voorhoofd. Dat is toch zonde? Hij had anders zo'n leuke jongen kunnen worden. Hij begon er trouwens zelf al direct over toen we het erover hadden dat het zo lang geleden was. Hij moest er een beetje om lachen, hij zat er totaal niet mee. Maar toch is het zonde."
Meid 2: "Ach, het gebeurt de besten."

Hoewel ik natuurlijk zelf ook kalend ben, doet zoiets me niets. Ik erger me wel kapot aan de manier waarop erover gepraat wordt en dat terwijl de beste jongen het zelf geen moer uitmaakt. Op de één of andere manier krijg ik dan altijd de indruk dat zo'n meisje iets te kort komt.

Als we ooit een streep verder willen komen om een samenleving te schapen waarin een ieder zich prettig voelt, dan moeten we eens af van dat gedrag om onze eigen moraal en onze eigen preferenties (men kan zich afvragen hoe eigen die twee dingen eigenlijk zijn) op te leggen aan anderen. Het gaat erom waar iemand zichzelf fijn bij voelt. Dit is toch niet ze heel moeilijk om aan te nemen.

Ja, Laurens, de oppervlakkigheid van veel mensen is een blok aan het been in het leven.

sigur
2 februari 2005, 15:52
Een mens moet wel heel simpel zijn om een mens oppervlakkig te noemen, vanwege één mening of één uitspraak. Dat is pas simpel:confused: !

Tiuri
2 februari 2005, 16:05
Een mens moet wel heel simpel zijn om een mens oppervlakkig te noemen, vanwege één mening of één uitspraak. Dat is pas simpel:confused: !daar ben ik het niet mee eens.

Haarmannetje
2 februari 2005, 16:29
Een mens moet wel heel simpel zijn om een mens oppervlakkig te noemen, vanwege één mening of één uitspraak. Dat is pas simpel:confused: !
Dat is niet helemaal waar. Eén uitgesproken mening kan een hele goede indicator zijn voor het karakter en het soort mens van de persoon die de mening heeft uitgesproken.

sigur
2 februari 2005, 16:33
Nou, dan verschillen we van mening;) .
Ik vind dat men door te zeggen dat iemand oppervlakkig is puur door een mening, een discussie onmogelijk maakt. Je kunt zeggen dat je het er niet mee eens bent, of dat je het een oppervlakkige mening vindt, maar om dan meteen te zeggen dat diegene een oppervlakkig mens is:confused: .
Erg simpele uitspraak! En maakt dat jou ook tot een simpel mens dan? Want andersom kan het dan natuurlijk ook.

Tiuri
2 februari 2005, 16:35
Nou, dan verschillen we van mening;) .
Ik vind dat men door te zeggen dat iemand oppervlakkig is puur door een mening, een discussie onmogelijk maakt. Je kunt zeggen dat je het er niet mee eens bent, of dat je het een oppervlakkige mening vindt, maar om dan meteen te zeggen dat diegene een oppervlakkig mens is:confused: .
Erg simpele uitspraak! En maakt dat jou ook tot een simpel mens dan? Want andersom kan het dan natuurlijk ook.ik zeg toch niet simpel? ik zeg oppervlakkig.

Ik vond het erg oppervlakkig van Marsha, laten we met zn allen bidden dat haar post niet representatief is voor haar karakter.

en verder mag jij me best een simpel mens vinden hoor sigur, daar heb ik geen problemen mee :)

sigur
2 februari 2005, 16:40
Maar Haarmannetje,

Als ik het goed begrijp vind je me dus oppervlakkig, omdat ik er een mening over heb? Ik heb al eerder gezegt dat ik ontzettend veel respect voor deze mensen heb, heb me zelfs verdiept in geslachtverandering. Ik denk zowiezo niet dat een oppervlakkig mens zich er in die zin zo mee bezig houd.
Ik wil me absoluut niet gaan verdedigen maar wil bij deze wel zeggen dat van iedereen die ik ken, er niemand is die mij oppervlakkig vind, integendeel. En dan zou ik dat wel zijn vanwege de uitspraak van 1 of twee personen? Van het haarweb???
:D :D :D :D

Cloud
2 februari 2005, 16:51
Je kunt zeggen dat je het er niet mee eens bent, of dat je het een oppervlakkige mening vindt, maar om dan meteen te zeggen dat diegene een oppervlakkig mens is:confused:

Volkomen mee eens.
En overigens, noch Sigur, noch Marsha lijken mij oppervlakkige mensen te zijn.

Tiuri
2 februari 2005, 17:12
Als ik nog even iets hierover mag zeggen, hier is dus de post van sigur waar het om draait:

En Kevinme, nog gekeken?;)

Ik heb het programma wel gezien en vond het heel erg interessant.
Alhoewel ik echt wel respect heb voor deze mensen, vond ik het toch ontzettend zonde van deze mooie man die veranderde in een toch wel 'lelijke' vrouw. Grote handen 1 meter 90 lang, ondanks de hormonen een erg mannelijk en hoekig gezicht. Terwijl hij als man toch echt wel prettig was om naar te kijken, vond ik zelf.

Ik volg sigur's posts zeer geregeld en ik vind het ook een leuke en ZEKER geen oppervlakkige dame. Maar dit vind ik dus wel een ronduit oppervlakkige post. Ik vind het frappant dat je nota bene ALS EERSTE komt met het feit dat het zonde is dat de heer zich heeft laten ombouwen. Ik zou eerst een relaas hebben geplaatst waarin ik bewondering uit voor deze persoon, hoe hij (nu: zij) zich dapper over taboes heeft geplaatst en risico's heeft genomen om zichzelf uit z'n (waarschijnlijk) diepe, diepe ongelukkigheid te halen. Wat een moed! Wat een held is dit! Wat een prachtig persoon moet dit zijn!! Wie heeft het hier over grote handen en hoekige kaaklijnen?? Dat valt toch in het niet bij deze daad van grootheid??

Ik vind deze opmerking te vergelijken met de volgende situatie. Stel een man met prachtig haar krijgt plots kanker. De artsen zien het zeer somber in en de man is eigenlijk opgegeven. Ze proberen hem als laatste redmiddel nog te bestralen, ook al zijn de verwachtingen slecht. Maar wis en waarachtig: de therapie slaat wonderwel aan, en hoewel de man zijn prachtige haarbos verliest leeft hij nog, en is hij een halfjaar later volledig herstelt! Hij kan nu weer tennisles geven en bij zijn vrouw en kinderen zijn. Stel hij loopt dan voor het eerst weer door de Albert Heijn, alwaar hij twee buurvrouwen ziet. Als de man nog geen seconde voorbij is gelopen, fluisteren de vrouwen elkaar toe: "wat vreselijk toch dat hij zijn prachtige haren is verloren door die behandeling!". In plaats van de doorzettingsvermogen en wonderbaarlijke wederopstanding te prijzen, vallen deze dames alleen over het verloren kapsel. Dat vind ik dan ook oppervlakkig.

Dus niets ten nadele van jou, sigur, maar ik vond de hierboven aangehaalde post wel een tikje oppervlakkig.

En die oppervlakkigheid merk ik veel in mijn omgeving. Het voorbeeld dat Haarmannetje hierboven aanhaalt van het geval in de trein. Ik denk dat iedereen het wel herkent die wel eens met de trein reist. Wat een oppervlakkigheid heerst er onder mijn medemens! Je broek zakt er soms toch vanaf wat mensen elkaar toeschreeuwen door irritante mobieltjes in drukke coupe's. Ik lijk nu wel een ouwe lul maar toch is het zo.

Ik kan me ook wel voorstellen waarom al die honderdduizenden nederlanders in 2002 op JP hebben gestemd. Hij kwam aan met z'n normen en waarden, iets waar inderdaad veel behoefte aan is in Nederland. Alleen kon niemand toen nog weten dat JP zijn normen en waarden later alleen aan de Marokkanen ging toetsen, en de rest van de bevolking met rust laat.

Maargoed, ik geraak nu te ver offtopic. Excusez-moi.

Haarmannetje
2 februari 2005, 18:11
Laurens weerspiegelt ook mijn mening heel mooi hierboven.

Maar Haarmannetje,

Als ik het goed begrijp vind je me dus oppervlakkig, omdat ik er een mening over heb? Ik heb al eerder gezegt dat ik ontzettend veel respect voor deze mensen heb, heb me zelfs verdiept in geslachtverandering. Ik denk zowiezo niet dat een oppervlakkig mens zich er in die zin zo mee bezig houd.
Ik wil me absoluut niet gaan verdedigen maar wil bij deze wel zeggen dat van iedereen die ik ken, er niemand is die mij oppervlakkig vind, integendeel. En dan zou ik dat wel zijn vanwege de uitspraak van 1 of twee personen? Van het haarweb???
:D :D :D :D
Nee Sigur, ik vind je geen oppervlakkig mens, omdat ik je al langer ken en ik juist een heel positief beeld van je heb. Dus misschien is het ook wat kortzichtig om iemand oppervlakkig te noemen op basis van één mening, bovendien kan het ook zijn dat jij het heel anders bedoelde als hoe wij het opvatten. Maar toch vind ik dat het wel iets zegt over in ieder geval een aspect van een persoon.

Mensen houden er kennelijk van om anderen tot hun bezit te nemen in de ruimste betekenis van het begrip: lichamelijk bezit, of geestelijk, of het gedrag enzovoort. Men doet dan net alsof de wereld een enorm verlies lijdt, wanneer die ander iets doet wat men niet wil of wat men niet verwacht: "wat zonde he, van zo'n persoon?" Zoals Laurens ook zegt, hoor je het ontzettend veel en vooral ook in de trein (daar zit je doorgaans voor een wat langere tijd dicht op elkaar met vreemde mensen).

Dus Sigur, voel je niet aangevallen (want gezien de laatste twee zinnen van jouw reactie voel je je wel iets aangevallen).

Haarmannetje
2 februari 2005, 18:16
En die oppervlakkigheid merk ik veel in mijn omgeving. Het voorbeeld dat Haarmannetje hierboven aanhaalt van het geval in de trein. Ik denk dat iedereen het wel herkent die wel eens met de trein reist. Wat een oppervlakkigheid heerst er onder mijn medemens! Je broek zakt er soms toch vanaf wat mensen elkaar toeschreeuwen door irritante mobieltjes in drukke coupe's. Ik lijk nu wel een ouwe lul maar toch is het zo.
Hahahah :D. Ook zoiets inderdaad, je mag er tegenwoordig niets over zeggen, of je bent meteen een moraalridder, of een oude opa, of een oud wijf enzovoort. Nou, het interesseert mij niets en ik ben het volledig met je eens. Een simpel voorbeeldje van een mobiel gesprek welke ik regelmatig in de trein:

*Irritant polyfoon muziekje...
Persoon A (in de trein achter mij ofzo): "Ja hallo, met Wim."
Persoon B (aan de andere kant van de lijn): "......" (ik hoor niet wat hij of zij zegt natuurlijk)
Persoon A: "Ja, ik zit in de trein."
Persoon B: "......."
Persoon A: "Ja, ik ben over vijf minuten op het station. Tot straks."

Om je kapot te ergeren. Wat een zinloze gesprekken en dan te bedenken dat mijn hersenen worden doorboort met de straling! Echt, ik pleit voor een verbod op mobiele telefonie op de manier zoals die nu gaande is.

sigur
3 februari 2005, 10:46
Haarmannetje,
ik voelde me inderdaad een tikje aangevallen, daar ga ik ook niet moeilijk over doen door het tegen te spreken.

Laurensj,
Ik begrijp wat je bedoeld met: waarom ik met de deur in huis val over zijn hoekige gezicht etc. en niet over mijn bewondering voor zijn/haar keuze. Maar de bewondering voor deze man, was voor mij als vanzelfsprekend, de bewondering stond ook volledig los van wat ik verder zei. Ik begrijp dat het misschien moeilijk volgbaar is voor een ander om deze gedachtes te lezen en volledig te plaatsen zoals ze bij mij 'geplaatst zijn'.
Mijn uitspraak lag ook in het verlengde van het programma zelf. Ik benoemde de problemen die hij zelf als probleem zag. Ik begreep dus wat hij bedoelde en verwoordde deze in mijn eigen woorden op het haarweb.
Ik weet niet meer of ik het woordje zonde heb gebruikt (terwijl ik dit schrijf kan ik niet terug kijken anders ben ik mijn tekst kwijt) maar als ik dat heb gedaan dan wil ik dat woordje terug nemen. Het is natuurlijk nooit zonde als iemand de reis durft te maken naar zijn eigen ik.

Wel zou ik over het onderwerp nog wel even kwijt willen dat er nog steeds transsexuelen zijn die uiteindelijk spijt krijgen van hun keuze. De redenen die gegeven worden om zo'n operatie te willen is nogal uiteenlopend, volgens wetenschappers. Wat Pizzacat noemde is er één van (en de meest waarschijnlijke) een andere reden die ook aangegeven wordt door menig wetenschapper is dat je moeder/ vader je geslacht heeft geaccepteerd, anderen weer dat het een voorbode is van een psychose: "ik ben".

Uitspraak van een psychiater tijdens het programma:
"Omdat men de hersens niet kan aanpassen, passen we het lichaam aan". De arts had overigens nogal zijn bedenkingen en zei: "Moeten we ook anders gaan luisteren naar een aorexia patient en haar een maagverkleining geven als zij dat wenst?" Want immers een geslachtsaanpassing is ook levensbedreigend en heeft ook te maken met hoe je jezelf voeld en ziet en uiteindelijk wilt zijn.
De wetenschap is zeer zakelijk en meer dan eens ongevoelig, maar aan de andere kant, zolang de oorzaak nog niet helemaal zeker is, moeten deze mensen wel voor een verkeerde beslissing behoed worden. Hierbij heb ik het natuurlijk over de mensen die er spijt van zouden kunnen krijgen (Wat je helaas niet altijd van tevoren kunt inschatten.
Maar voor de transsexueel die zich eindelijk één voeld met zijn lichaam is het natuurlijk fantastisch!! Niets dan respect van mijn kant naar deze persoon!!

En over oudbolligheid: zo voel ik me meer dan eens in de maatschappij. Ik spreek meer dan eens over ' de jeugd van tegenwoordig' terwijl ikzelf nog maar 28 lentes jong ben. Ik kan me niet vinden in de muziek van de dag van vandaag, evenmin in de kleding, snelle scooters, taal etc.
En de reden waarom ik me aangevallen voelde door de sticker 'oppervlakkig' was niet alleen doordat ik vind dat je dat niet aan de hand van één uitspraak kunt zeggen maar ook doordat ik zelf al menig keer 'het slachtoffer' ben van de oppervlakige mens. Ik irriteer me aan deze mensen en wil er dus ook absoluut niet mee vergeleken worden. Als ik op mijn omafietsje zit, met mijn kleurige jurk, sandaaltjes en flaphoed, dan moet je de mensen eens zien kijken. Ik ben van de stad naar een dorp verhuist en van een dorp weer naar de stad. In het dorp werd ik absoluut niet geaccepteerd. De gordijntjes gingen opzij als ik de huizen passeerdd. Mensen die ik nog nooit eerder had gesproken, meenden mij te kennen. Gelukkig woon ik nu weer in de stad.
Ik kan het me goed voorstellen dat (ook bij transexuelen) het vooral de mensen om je heen zijn die het je moeilijk maken jezelf te zijn.

sigur
3 februari 2005, 10:51
Ik bedoelde natuurlijk dat moeder het moeilijk vond je geslacht te accepteren i.p.v moeder en vader accepteren je geslacht (zie redenen aangegeven door wetenschappers, in het verhaal hiervoor).

Tiuri
3 februari 2005, 13:29
Haarmannetje,
ik voelde me inderdaad een tikje aangevallen, daar ga ik ook niet moeilijk over doen door het tegen te spreken.

Laurensj,
Ik begrijp wat je bedoeld met: waarom ik met de deur in huis val over zijn hoekige gezicht etc. en niet over mijn bewondering voor zijn/haar keuze. Maar de bewondering voor deze man, was voor mij als vanzelfsprekend, de bewondering stond ook volledig los van wat ik verder zei. Ik begrijp dat het misschien moeilijk volgbaar is voor een ander om deze gedachtes te lezen en volledig te plaatsen zoals ze bij mij 'geplaatst zijn'.
Mijn uitspraak lag ook in het verlengde van het programma zelf. Ik benoemde de problemen die hij zelf als probleem zag. Ik begreep dus wat hij bedoelde en verwoordde deze in mijn eigen woorden op het haarweb.
Ik weet niet meer of ik het woordje zonde heb gebruikt (terwijl ik dit schrijf kan ik niet terug kijken anders ben ik mijn tekst kwijt) maar als ik dat heb gedaan dan wil ik dat woordje terug nemen. Het is natuurlijk nooit zonde als iemand de reis durft te maken naar zijn eigen ik.OK, ik snap wat je bedoelt.

Wel zou ik over het onderwerp nog wel even kwijt willen dat er nog steeds transsexuelen zijn die uiteindelijk spijt krijgen van hun keuze. De redenen die gegeven worden om zo'n operatie te willen is nogal uiteenlopend, volgens wetenschappers. Wat Pizzacat noemde is er één van (en de meest waarschijnlijke) een andere reden die ook aangegeven wordt door menig wetenschapper is dat je moeder/ vader je geslacht heeft geaccepteerd, anderen weer dat het een voorbode is van een psychose: "ik ben".

Uitspraak van een psychiater tijdens het programma:
"Omdat men de hersens niet kan aanpassen, passen we het lichaam aan". De arts had overigens nogal zijn bedenkingen en zei: "Moeten we ook anders gaan luisteren naar een aorexia patient en haar een maagverkleining geven als zij dat wenst?" Want immers een geslachtsaanpassing is ook levensbedreigend en heeft ook te maken met hoe je jezelf voeld en ziet en uiteindelijk wilt zijn.
De wetenschap is zeer zakelijk en meer dan eens ongevoelig, maar aan de andere kant, zolang de oorzaak nog niet helemaal zeker is, moeten deze mensen wel voor een verkeerde beslissing behoed worden. Hierbij heb ik het natuurlijk over de mensen die er spijt van zouden kunnen krijgen (Wat je helaas niet altijd van tevoren kunt inschatten. Daar haal je een zeer goed punt aan, daar had ik zo nog niet over nagedacht!

sigur
3 februari 2005, 14:06
Ik wil nog even zeggen dat ik met mijn verhaaltje over 'de stad' en 'het dorp' absoluut niemand wil beledigen van de mensen die in een dorp wonen. Dat deze mensen mij niet accepteerde (zo voelde het in elk geval) had te maken met de mensen die er woonde en natuurlijk omdat ik weigerde me aan te passen. Dit zegt natuurlijk niks over alle dorpen en zeker niet over alle mensen die in een dorp wonen.
Bovendien heb je wijken in steden waar het er heel erg 'dorps' aan toegaat (veel sociale controle) en ik geloof ook best dat er ook dorpen zijn waar mensen wonen die een ander lekker zijn/haar gang laten gaan.