PDA

View Full Version : Daar ben ik weer


Diable
2 juli 2002, 15:33
Lieve allemaal,

Ik as even weg van dit forum ja, ik ontliep het even, dat ik blijkbaar nodig. :frusty: maar ik loop daarmee ook voor mijn probleem weg en dat wil ik niet, dus hier een nieuwe poging.

Ik ben met gedragstherapie begonnen, dwz, ik heb 4 inleidende gesprekken gehad en volgende week gaan we echt beginnen. de inleidende gesprekken waren al heel erg goed. De therapeut is erg aardig, het klikt goed. We gaan werken aan trucjes om bewust te worden van het trekken en daarnaast psychoanalyse, om mijn andere problemen proberen te overzien en mijn angsten onder controle te krijgen. Dat schijnt vaak gepaard te gaan met TTm en het een kan niet zonder het ander dus zullen we beide problemen aan moeten pakken.

Helaas ging de psych na de 4e keer op vakantie zodat ik hem als ik ers traks weer heen ga een maand niet gezien heb. daarna ga ik ook nog eens 3 weken op vakantie, daar baal ik wel van. maar het stelt me gerust dat ik bij hem terecht kan, dat hij me serieus neemt en dat we er aan gaan werken.

Nu krab ik nog vrolijk door want de psych vond een maand te lang voor een eerste registratieopdracht. We beginnen dus pas volgende week met het echte werk.

Heeft iemand hier ervaring met dit soort dingen? Heeft een van jullie wel eens zulke opdrachten gedaan? Ik wil nu liever geen slechte ervaringen daarmee horen, maar alleen goede, of tips voor dingen die je kan doen om je bewust te worden van je gedrag, zoals turfen als je trekt of haren bewaren, dat soort dingen. dank je. :)

ilseke
3 juli 2002, 08:06
Hoi diable,
ik ben ook bezig met gedragstherapie en voor mij werkt het!!!
Je begint inderdaad met het noteren hoeveel haren je uittrekt (of bijhoudt, bij mij niet het geval aangezien ik ze opat) en onder welke omstandigheden. Ondertussen zogt ik voor manieren om het trekgedrag te onderbreken zoals, bijv. vuisten maken om de spanning af te leiden. Voor mij helpt het om rustig en diep adem te halen daarna een paar minuutjes ontspannen te blijven zitten. Natuurlijk werk ik ook aan bepaalde angsten, maar ook hier hou ik bepaalde situaties bij en bespreek deze later met mijn psychologe. Zo probeer ik om met bepaalde reacties anders om te gaan. Ik leer mezelf beter kennen, maar besef heel goed dat ik altijd op mijn hoede zal moeten zijn voor ttm. Momenteel ben ik al een maand gestopt, maar soms is het echt opboksen tegen de trekdrang. Maar wat voor mij ook heel goed helpt is , telkens wanneer ik de drang voel aanzetten, bij mezelf dezelfde zin herhaal: nl. 'je hoeft dit niet te doen en je wil dit ook niet doen want je bent nu juist goed bezig en je zal eindelijk trug lang haar krijgen' Dit is voor mij een enorme oppepper!!!
Ik hoop dat jij ook gebaat bent bij gedragstherapie, maar alleen al te weten dat je bij iemand je verhaal kwijt kan en die je steunt kan ook al enorme stimulans geven, echt waar!!!
Succes en laat maar eens weten hoe het gaat!
Ilse

ernestina
3 juli 2002, 08:11
Ik heb morgen een gesprek met een therapeut over hoe hij denkt eraan te gaan werken. Ik ben erg benieuwd hoe dat gesprek zal lopen. Als ik meer weet, zal ik het melden.

Sterkte, Ernestina