PDA

View Full Version : Alopecia Androgenetica (AGA)


thomas18b
8 februari 2005, 11:51
Beste iedereen,

Ik lees nu al enige tijd dit forum door, en heb hier heel veel steun aan.
Ik zal mijn situatie beschrijven:

Ik ben 18 jaar, leef gezond (drink en rook niet), sport 4 keer peer week, eet ook erg gezond en slik zelfs vitamine pillen. Toch lijkt het erop dat ik te maken heb met AGA (ik weet gezond leven is geen garantie om onder AGA uit te komen, maar toch had ik gehoopt het zo lang mogelijk uit te kunnen stellen).
Ik heb nu inhammen van ongeveer 3 cm, voor de rest nog vol haar. Al een jaar of 2 maak ik me ernstige zorgen om kaal te worden. Het is echt een obsessie aan het worden, ik raak ook in een isolement. Ik ben altijd al vreselijk onzeker (o.a over mijn uiterlijk) geweest. En de onzekerheid over het 'mogelijk' kaal worden, verergert dit alleen maar. Ik ben met niets anders bezig dan mijn uiterlijk (en dan vooral mijn haar), school is hier erg onder gaan leiden (hierdoor ben ik ook 2 x in 4 havo blijven zitten), opzich gaat het nu wel weer goed met school, maar de onzekerheid blijft. Uitgaan heb ik ook al een jaar niet meer gedaan, dit omdat ik me zo ontzettend lelijk voel. Dit alles belemert me ook in mijn dagelijks leven, ik ben ontzettend verlegen (een meisje versieren is voor mij een onmogelijke opgave).
De angst om verder kaal te worden bepaald mijn leven, ik weet het het is zwak, maar het lukt me niet me er tegen te verzetten. Soms is het zelfs zo erg dat ik zelfmoordgedachten heb.

Ik heb mijn ouders ooit verteld dat ik inhammen heb en bang ben verder kaal te worden, ze zeggen dat ik spoken zie en dat bijna iedere man wel inhammen heeft. Mijn vader heeft zelf ook AGA. Ik heb dezelfde haarstructuur als hem, hij en ik zijn ook erg behaard. Hierdoor ben ik van mening dat ik een verhoogd risico loop en dit bevestigd en versterkt mijn angst alleen maar.

Om mijn 'kaalheid' zoveel mogelijk uit te stellen, leef ik dus erg gezond.
Eet veel noten, vette vis en slik dus vitamine pillen. Hiernaast drink ook veel groene thee en gebruik veel soya producten. Daarnaast gebruik ik een speciale shampoo (namelijk Rozemarijn Shampoo van Weleda). Sport veel, en heb zelfs sexuele onthouding (ik heb hier namelijk gelezen dat dit de aanmaak van DHT verhoogt).

Ik hoop zo dat ik van die angst afkom, en overweeg nu fina te gaan gebruiken om de kaalheid af te remmen. Ik heb hier nog nooit met iemand over gesproken, dit omdat ik me er voor schaam en een enorme binnenvetter ben.

Graag heb ik jullie mening over het feit of ik me aanstel of niet...
Moet ik me zorgen maken als ik op 18 jarige leeftijd al inhammen heb van 3cm, en erg behaard ben en dus veel DHT heb??

thomas18b
14 februari 2005, 17:31
Bedankt voor jullie advies :crybaby:

japiejaap
14 februari 2005, 17:46
Aga is heel goed mogenlijk op jouw leeftijd er zijn er meerdere waaronder ik (ook 18) die hier last van hebben.
Alleen kunnen we je situatie natuurlijk niet zien van af hier. Maar als je haaruitval hebt dat past in het standaard patroon van aga. Namenlijk inhammen en of dunner wordende kruin dan is de kans groot dat je aga hebt.
rozemarijn shampoo van weleda is goed alleen beter kun je rooscure gaan gebruiken hier zit 1% ketozanole en gaat aga tegen. Dit is verkijgbaar bij de etos en het kruidvat. Fina is idd een goed middel om aga te remmen/stoppen, ben nu 6 maanden bezig en het uitval is gestopt. Het vervelende is wel dat er soms bijwerkingen aan verbonden zitten zoals gevoellige opzwellende "borsten" en tepels. Daar heb ik nu dus last van dus ben ff een paar weken gestopt.

Jaapie
14 februari 2005, 18:30
Zou je eens foto's van je haar kunnen posten? Zodat we je situatie beter kunnen inschatten.
Seks is gezond, en heeft niets met AGA te maken. Seks werkt goed tegen stress, depresiviteit etc. Dus met regelmaat een slinger aan je paal geven is hartstikke gezond.
Goed dat je een multivitamine slikt, maar kijk even of de goede B6 er wel in zit.
Begin eens met de basismiddelen:
- Goede shampoo zoals nizoral 2% of rooscure
- minoxidil 5%
- MSM, biotine, en andere vitamines die gunstig zijn voor haargroei.
- (als je jeuk hebt zou je ook een anti-histamine kunnen proberen)


Ga naar de huisarts, die zou misschien kunnen oordelen of je al "rijp" genoeg bent voor finasteride. Vraag om een bloedtest. Of laat je doorverwijzen naar een dermatoloog.

high
15 februari 2005, 09:58
hee thomas18 (hee me naam :D )

ik heb al vanaf me 16de te maken met aga ofwel haaruitval het gaat bij mij erg langzaam inham nu 1,5-2 cm heb me er ook vreselijk druk over gemaakt :crybaby: Met de jaren ga je het steeds meer accepteren heb ik gemerkt mischien een schrale troost

Het was een hele geruststelling dat ik de stap had gemaakt naar finasteride, omdat je het gevoel hebt dat je er iets tegen doet wat
met fina is er zeker wat gestabaliseerd hergroei amper waargenomen maar ben er zeer tevreden over.

thomas18b
15 februari 2005, 15:14
http://models.com/model_culture/50topmalemodels/images/alexis.jpg
Zulke inhammen heb ik ook, alleen ik ben dan 18 he:crybaby:

Maar bijna elke man heeft toch wel een klein beetje inhammen...?? 1 - 2 - 3 cm is toch eigenlijk normaal... of niet?

Haarmannetje
15 februari 2005, 16:37
Dat zijn toch geen inhammen man! :confused:

Jaapie
15 februari 2005, 17:03
Mini inham. En ik dacht dat ik kleine inhammen had...

Haarmannetje
15 februari 2005, 17:05
Mini inham. En ik dacht dat ik kleine inhammen had...
Nou sorry dat ik het dan zeg, thomas, ik vind het toch wel een beetje aanstellerij. Ik vind dat gewoon gezeur. Hoeveel mannen hebben wel niet van zulke hoekjes?

Jaapie
15 februari 2005, 17:20
Nou sorry dat ik het dan zeg, thomas, ik vind het toch wel een beetje aanstellerij. Ik vind dat gewoon gezeur. Hoeveel mannen hebben wel niet van zulke hoekjes?

The name is Jaapie.

Haarmannetje
15 februari 2005, 17:26
The name is Jaapie.
Ik had het tegen Thomas :), maar ik reageerde op Thomas naar aanleiding van jouw bericht als het ware :).

Buutnlander
15 februari 2005, 17:44
The name is Jaapie.

Count me in

thomas18b
15 februari 2005, 19:01
Ik dacht zelf ook wel dat ik me aanstelde, maar ik las hier verhalen van mensen met die inhammen hadden van 3cm of minder, en die al actie ondernamen...

Vervolgens ben ik bij mezelf te raden gegaan, moet ik ook actie ondernemen want mijn inhammen zijn ook ongeveer 3cm... Dit maakte mij vreselijk onzeker. Maar als jullie zeggen dat ik me aanstel, dan is dat voor mij eigenlijk een opluchting!! In ieder geval bedankt voor de reacties

Haarmannetje
15 februari 2005, 19:18
Thomas, ik wil mij toch even verontschuldigen daarover. Ik was te hard en te bot. Natuurlijk mag je actie ondernemen en beter te vroeg dan te laat natuurlijk :). Maar ik zag nog niet eens dat die jongen op die foto inhammen had en als ik dan naar mijn inhammen kijk raak ik wat gefrustreerd :).

thomas18b
15 februari 2005, 20:05
Ik begrijp het wel haarmannetje, je hebt misschien wel een beetje gelijk...
Kijk mij maakt het nix uit als het zo blijft, maar ik was bang dat het erger zou worden. Maar ik heb door mijn onzekerheid heb ik er een groter drama van gemaakt dan het werkelijk is. Zoals ik al zei heb ik het hierover ook met mijn ouders gehad, zij zeiden ook dat ik me aanstelde. Ik dacht echter dat ze dit alleen zeiden, om me niet de put in te praten. Maar nu ik ook jullie mening (van onafhankelijke personen hoor, om het maar even zo te zeggen), realiseer ik me dat ik NOG niet veel te klagen heb.

Bedankt daarvoor, en succes jullie