PDA

View Full Version : Hirsutisme als schoonheidsideaal


409
10 februari 2005, 23:06
Ik had er al eens eerder van gehoord dat het als mooi en sexy wordt ervaren om ongeschoren benen te hebben in Brazilië maar nam het niet zo serieus totdat ik pas geleden weer verschillende foto's zag van Braziliaanse zon aanbidsters die toch zeer duidelijk naturelle benen hebben.
(zoals in de attachment)
Er is niks zo moois als glinsterend engelenhaar in de zon.

Daar hebben ze teminste goede smaak.

Ik ben meerdere keren websites en Yahoo-groups tegen gekomen die zich focussen op hirsute & naturelle vrouwen.
"Gewone" vrouwen die zich niet willen ontharen en trots zijn op hun lichaamshaar.
Bruinhaar, zwarthaar, roodhaar, blondhaar, you name it.
Lichaamshaar als schoonheid.
(zie attachment)

:mad: Fok you! aan de ontharingsindustrie die klauwen met geld verdienen aan de frustraties van vrouwen.
24/7 wordt er via de media gebrainwashed dat vrouwelijk lichaamshaar vies en on-vrouwelijk is.
Het moet allemaal sterieler en gladder.
Blijkbaar weten die mensen niet dat ongeschoren benen zachter en gladder aanvoelen dan geschoren benen.

baby
13 februari 2005, 20:17
Ik had er al eens eerder van gehoord dat het als mooi en sexy wordt ervaren om ongeschoren benen te hebben in Brazilië maar nam het niet zo serieus totdat ik pas geleden weer verschillende foto's zag van Braziliaanse zon aanbidsters die toch zeer duidelijk naturelle benen hebben.
(zoals in de attachment)
Er is niks zo moois als glinsterend engelenhaar in de zon.

Daar hebben ze teminste goede smaak.

Ik ben meerdere keren websites en Yahoo-groups tegen gekomen die zich focussen op hirsute & naturelle vrouwen.
"Gewone" vrouwen die zich niet willen ontharen en trots zijn op hun lichaamshaar.
Bruinhaar, zwarthaar, roodhaar, blondhaar, you name it.
Lichaamshaar als schoonheid.
(zie attachment)

:mad: Fok you! aan de ontharingsindustrie die klauwen met geld verdienen aan de frustraties van vrouwen.
24/7 wordt er via de media gebrainwashed dat vrouwelijk lichaamshaar vies en on-vrouwelijk is.
Het moet allemaal sterieler en gladder.
Blijkbaar weten die mensen niet dat ongeschoren benen zachter en gladder aanvoelen dan geschoren benen.

Het spijt me, maar dat gaat me toch wel net even iets te ver, ik vindt het persoonlijk gewoon vies en niet vrouwelijk het is gewoon vies om te zien
bah

409
21 februari 2005, 21:14
Het spijt me, maar dat gaat me toch wel net even iets te ver, ik vindt het persoonlijk gewoon vies en niet vrouwelijk het is gewoon vies om te zien
bah

Haargroei is erfelijk bepaald en heeft niks te maken met vrouwelijkheid.
Er is ook niks vies aan om naar een vrouwenlichaam te kijken dat sterk behaard is.
Je kan hoogstens de voorkeur hebben om liever een haarloos lichaam te willen zien maar dan hebben we het over smaak en dat staat los van vrouwelijkheid en onreinheid.

Pluisje85
24 februari 2005, 21:19
Ik heb zelf een lichte vorm van hirsutisme denk ik maar wat jij hier post vind ik gewoon degoutant.
Sorry voor de mensen die mijn reactie grof vinden maar tenslotte weet ik wel wat het is.
Ik kan me nog herinneren dat ik op 13jarige leeftijd niet met blote behaarde benen buiten wou komen en enkele jaren later krijgt iemand met zo'n haarfobie hirsutisme... Verschrikkelijk gewoon.
Gelukkig zegt mijn huidige vriend er niets op :-)

409
25 februari 2005, 14:56
Ik heb zelf een lichte vorm van hirsutisme denk ik maar wat jij hier post vind ik gewoon degoutant.
Sorry voor de mensen die mijn reactie grof vinden maar tenslotte weet ik wel wat het is.
Ik kan me nog herinneren dat ik op 13jarige leeftijd niet met blote behaarde benen buiten wou komen en enkele jaren later krijgt iemand met zo'n haarfobie hirsutisme... Verschrikkelijk gewoon.
Gelukkig zegt mijn huidige vriend er niets op :-)

Ik vind jouw reactie idd grof.

Lichamelijke haargroei bij vrouwen is gewoon volkomen normaal.
Dat het binnen ons huidige (steriele) maatschappij getigmatiseert wordt als zijnde 'vies' en 'lelijk' doet niets af aan het feit dat heel veel vrouwen van nature veel behaard zijn.

Zoals je zelf al zegt heb je last van haarfobie. Ik raad je dan ook aan om daar hulp voor te zoeken.

4roluca
26 februari 2005, 17:48
Haargroei is erfelijk bepaald en heeft niks te maken met vrouwelijkheid.
Er is ook niks vies aan om naar een vrouwenlichaam te kijken dat sterk behaard is.
Je kan hoogstens de voorkeur hebben om liever een haarloos lichaam te willen zien maar dan hebben we het over smaak en dat staat los van vrouwelijkheid en onreinheid.
Hallo 409,

Ik ben het volledig met je eens hoor 409!
Mensen kunnen zo hard zijn voor mekaar, en wat haargroei betreft word je door de maatschappij zo vlug medisch gekeurd, en vervolgens in een vakje geplaatst. :eek:
Als vrouw met overbeharing beland je dan al vlug in het 'we moeten je niet zo' vakje. Nog altijd ano 2005 is er ook dit taboe! Anderhalf jaar geleden ongeveer zag ik op canvas de documentaire 'vrouwen met baarden'. De éne vrouw met een prachtige volle zwarte lange baard werkte in een circus of zoiets. Ze werd opgevoerd als een attraktie.
Ze trok er zich (uiterlijk toch) niks van aan wat mensen van haar dachten.
Iets wat erfelijk is daar kies je toch niet voor! :frusty: :frusty: :frusty: :frusty: :frusty: Overbeharing dus ook niet, ik vond het ook normaal als mijn moeder haar gezichtsbeharing
afscheerde. Zouden we niet beter wat meer elkaar leren aanvaarden, is toch niet zo moeilijk met al de bagage die je hier meekrijgt op haarweb op dit gebied. Heb hier ook nog heel veel bijgeleerd. Eigenlijk wist ik bv helemaal niet dat er wel vrij veel mensen last van hebben. Wees nu eens lief voor mekaar en aanvaard, is dit nu zo moeilijk? Maar wie dit niet aanvaard dat zegt eigenlijk meer over de
media-gemannipuleerde anderen.
Besluit: :P 409, der zouden der meer moeten zijn als jij!
Grtn -Lu-

Pluisje85
27 februari 2005, 22:47
Lichamelijke haargroei bij vrouwen is gewoon volkomen normaal.

Dat is inderdaad normaal, maar toch niet diegene die jij toont.

409
2 maart 2005, 01:43
Hallo 409,

Ik ben het volledig met je eens hoor 409!
Mensen kunnen zo hard zijn voor mekaar, en wat haargroei betreft word je door de maatschappij zo vlug medisch gekeurd, en vervolgens in een vakje geplaatst. :eek:
Als vrouw met overbeharing beland je dan al vlug in het 'we moeten je niet zo' vakje. Nog altijd ano 2005 is er ook dit taboe!

....En het wordt helaas alleen maar erger. Tegenwoordig zie je bijna nergens meer 'natural women'. Eigenlijk alleen nog maar bij kunstenaressen, hippies, kraaksters, lesbiennes en alternatievelingen.
Alsof je een misfit moet zijn om je natuurlijke schoonheid te durven tonen.
Je moet als vrouw wel erg stevig in je schoenen staan om er rond voor uit te komen dat je liever ongeschoren door het leven gaat omdat je het natuurlijke lichaamshaar gewoon accepteert.
Vreemd genoeg zijn het vooral vrouwen die vijandig reageren wanneer ze ongeschoren vrouwen zien.
Mijn vroegere vriendin was altijd ongeschoren en liep doodleuk met een korte broek rond terwijl ze zwartbehaarde benen had. Het waren kwade blikken van andere vrouwen die ze kreeg en negatieve opmerkingen maar daarintegen heeft ze bijna nooit negatieve opmerkingen van mannen gekregen. Wel starende blikken maar voor de rest eigenlijk nooit vervelende opmerkingen.
Ik moet zeggen dat het voor mij wel eerst wennen was omdat ik, net als de rest, niet beter wist dan dat vrouwen geschoren benen en oksels moeten hebben maar al snel raakte ik eraan gewend en kwam er achter dat het alleen maar voordelen biedt. Het is lekker zacht en het voelt glad aan. En het ziet er beter uit dan van die geschoren benen met haarstoppels erop.

[B]Anderhalf jaar geleden ongeveer zag ik op canvas de documentaire 'vrouwen met baarden'. De éne vrouw met een prachtige volle zwarte lange baard werkte in een circus of zoiets. Ze werd opgevoerd als een attraktie.
Ze trok er zich (uiterlijk toch) niks van aan wat mensen van haar dachten.
Iets wat erfelijk is daar kies je toch niet voor! :frusty: :frusty: :frusty: :frusty: :frusty: Overbeharing dus ook niet, ik vond het ook normaal als mijn moeder haar gezichtsbeharing
afscheerde.

Interessant.
Ik hoorde dat het een paar eeuwen geleden ook een tijdje mode is geweest dat vrouwen baarden hadden.
Zowieso hebben heel veel vrouwen lichte snorgroei. De vrouwen die ik persoonlijk ken hebben allemaal in meer of mindere mate haargroei boven hun mond.

Zouden we niet beter wat meer elkaar leren aanvaarden, is toch niet zo moeilijk met al de bagage die je hier meekrijgt op haarweb op dit gebied. Heb hier ook nog heel veel bijgeleerd. Eigenlijk wist ik bv helemaal niet dat er wel vrij veel mensen last van hebben. Wees nu eens lief voor mekaar en aanvaard, is dit nu zo moeilijk? Maar wie dit niet aanvaard dat zegt eigenlijk meer over de
media-gemannipuleerde anderen.
Besluit: :P 409, der zouden der meer moeten zijn als jij!
Grtn -Lu-

Ik wist ook niet dat vrouwen er zo diep onder kunnen lijden. Ja dat ze zich schamen voor hun haargroei was me wel duidelijk maar dat sommige vrouwen er echt diep ongelukkig ondervoelen wist ik niet.
Het toont des te meer aan dat die idioterie rondom dit soort uiterlijke kenmerken afgelopen moet zijn maar zolang er een industrie is die er een dikke boterham mee verdient vrees ik het ergste.
Opzich heb ik er eerlijk gezegd weinig medelijden mee dat er vrouwen zijn die zich er onzeker door voelen en zich ongelukkig voelen door hun lichaamshaar maar wat me echt pissed-off maakt is dat de vrouwen die weigeren mee te doen aan dit zogenaamde 'schoonheids ideaal' af worden geschildert alsof ze vies, lelijk en onvrouwelijk zijn. Het is bijna een vorm van criminalisering t.a.v. vrouwen die hun natuurlijke schoonheid tonen.

409
2 maart 2005, 01:47
Dat is inderdaad normaal, maar toch niet diegene die jij toont.

De dame met het blonde beenhaar is idd stevig behaard maar de ander met het okselhaar is gewoon normaal behaard.

baby
11 april 2005, 08:51
Het spijt me hoor, maar haar op een vrouwelijk lichaam is niet vrouwelijk en niet mooi

Ik het zelf hirsutisme en heb jaren het probleem gehad dat ik veel haren op mijn gezicht had, nu ik eindelijk weer haarvrij ben na de ipl flitstechniek ben ik ook echt eindelijk gelukkig voel ik me ook echt veel vrouwelijker

En ik weet gewoon dat heel veel mensen op dit forum het volledig met mij eens zijn
Ik persoonlijk wordt misselijk van vrouwen die gewoon met volle oksels, of behaarde benen gaan zwemmen of in de sauna zitten, het is ook niet zo hygienisch,
Ik blijf erbij haar op een vrouwenlichaam is niet mooi, het is niet vrouwelijk

Amber79
11 april 2005, 13:28
Weet je wel hoe kwetsend je opmerking kan zijn voor een groot aantal mensen hier?? Wij komen hier om steun bij elkaar te vinden en niet om van een gefrustreerd iemand te horen hoe afschuwelijk we er inderdaad uitzien..!:mad:
Ga alsjeblieft ergens anders je verhalen verkondigen.
En zijn mannen dan ook onhygienisch?
Van dit soort opmerkingen word IK nou misselijk!
Amber

baby
11 april 2005, 18:30
Dat vindt ik nou heel erg raar, ik ben ook iemand met hirsutisme jarenlang heb ik met dit probleem rondgelopen, nu duizenden euros laten ben ik er eindelijk vanaf

Ik ben ook uitgelachen, ik heb me ook heel erg geschaamd, nachtenlang gehuild, ik geef ook advies aan vrouwen hier op dit forum
Inderdaad mannen met haar is ook vies en onhygienisch
Maar je moet mij niet vertellen dat ik hier niets te zoeken heb
Gezichtshaar is afschuwelijk voor een vrouw anno 2005, ik heb heel veel vrouwen geholpen en doorgestuurd om hier vanaf te komen
Deze topic moet hier niet geopend worden, veel hier doen er alles aan om er vanaf te komen
en ik kom hier niet om beledigd te worden

Blue-D
11 april 2005, 21:00
Inderdaad mannen met haar is ook vies en onhygienisch
Maar je moet mij niet vertellen dat ik hier niets te zoeken heb
Gezichtshaar is afschuwelijk voor een vrouw anno 2005, ik heb heel veel vrouwen geholpen en doorgestuurd om hier vanaf te komen
Deze topic moet hier niet geopend worden, veel hier doen er alles aan om er vanaf te komen
en ik kom hier niet om beledigd te worden

Ik vind mannenhaar helemaal niet vies, is juist heel gewoon en aantrekkelijk zelfs vind ik! Maar dat hoeft niet iedereen zo te vinden, het is een subjectief mening.

Maar ik vind het heel goed als iemand niets van de wrede blikken en opmerkingen aantrekt van anderen, en ik heb evenveel respect voor de mensen die lang genoeg gekwetst zijn en ervoor kiezen om een eind te maken daaraan en het haar weg te laten halen. Ik vind het veel erger om een gekwetste, ongelukkige vrouw te zien dan iemand die behaard is of de haren heeft weg laten halen.
Als ik een vrouw met haar in het gezicht zie, dan vraag ik me eerder af of ze ongelukkig is dan gelukkig, omdat ik weet hoe wreed mensen kunnen zijn wanneer iemand niet in hun idiale stereotypische schoonheidsbeeld past! Hoewel geluk een innerlijke status is, is deze helaas niet compleet uit te sluiten van de buiten omgeving voor zover ik weet.

409
13 april 2005, 15:30
Dat vindt ik nou heel erg raar, ik ben ook iemand met hirsutisme jarenlang heb ik met dit probleem rondgelopen, nu duizenden euros laten ben ik er eindelijk vanaf

Dat geeft je geen vrijbrief om andere vrouwen de grond in te trappen.

Maar het was mij al eerder opgevallen dat het voornamelijk vrouwen zijn die andere vrouwen bekritiseren.........


Ik ben ook uitgelachen, ik heb me ook heel erg geschaamd, nachtenlang gehuild,

Dus zin je nu op wraak?
En heb je je voorgenomen om andere mensen met natuurlijk lichaamshaar te vervloeken?
Probeer het tot je hersens te laten doordringen dat je andere mensen in hun waarde zou moeten laten wanneer zij ervoor kiezen om niet met veel pijn hun lichaam te modificeren.

ik geef ook advies aan vrouwen hier op dit forum
Inderdaad mannen met haar is ook vies en onhygienisch

Typisch van die leugenachtige fabeltjes........
Haar is vies, haar is onhygienisch, haar is onrein.........allemaal onzin.
Lichaamshaar heeft een functie. Schaamhaar beschermt de vagina tegen vuil.
Haar op armen en benen beschermt de huid. Wenkbrauwen beschermen de ogen. Etc. etc.



en ik kom hier niet om beledigd te worden

Nee maar je komt hier wel om andere te beledigen.

Daa-aag, rot nu maar weer op uit mijn topic!

Amber79
13 april 2005, 17:08
Dank 409, voor deze klare taal..;)

Amber

baby
13 april 2005, 19:38
Pardon???

oprotten, dit is geen puber forum
Ik geef mijn mening en dat ik beharing bij vrouwen niet mooi vindt, veel vrouwen doen er vanalles aan om ervanaf te komen
Jij loopt hier te verkondigen dat het mooi is
terwijl dat niet mooi is
Ik praat op een volwassen manier terwijl over mij heen walst als een puber zonder emoties
Ik kraak niemand af, geef echt alleen mijn mening.
Ik heb het heel zwaar gehad, en kijk niet raar naar vrouwen met hirsutisme ik toon er begrip voor
Verder kun je gewoon beharing voor vrouwen niet aanprijzen, ooit een vrouw met baard als minister gezien, politieagent???
Je moet redelijk zijn, de waarheid is gewoon dat vrouwen met heel veel haar in de maatschappij heel weinig geaccepteerd wordt.
Maar dat wil dus niet zeggen dat ik hier vrouwen afkraak, ik ben zelf slachtoffer geweest
Wat ik probeer te vertellen is dat je hier niet moet gaan verkondigen dat vrouwen met heel veel haar gewoon kan in de maatschappij van nu
dat het heel erg mooi is, het is al moeilijk genoeg te accepteren dat je het hebt je doet er vanalles aan om het te verwijderen
en dan lees je hier dat het mooi is????
Het spijt me maar in een circus werken als vrouw met een lange baard, dan kan ik mijn hand in het vuur steken dat je dan gewoon uitgelachen wordt door de hele zaal, ik vindt het gewoon luiheid en geen zin hebben om wat aan je uiterlijk te doen, je bent vrouw, en geen kermis of circusatractie
Iedereen heeft recht op een eigen mening, en je kunt mij niet gaan vertellen om op te rotten
Ik heb een mening hierover en dat schrijf ik hierbij

409
14 april 2005, 21:58
oprotten, dit is geen puber forum
Ik geef mijn mening en dat ik beharing bij vrouwen niet mooi vindt, veel vrouwen doen er vanalles aan om ervanaf te komen
Jij loopt hier te verkondigen dat het mooi is
terwijl dat niet mooi is

Ik heb deze topic geopend om te laten zien dat naturelle vrouwen ook mooi zijn en dat het normaal is om lichaamshaar te hebben.
Als jij dat maar niks vindt dan raad ik je aan om weg te blijven uit deze topic want ik heb de topic niet geopend om negatief gezeik over haargroei te krijgen.
Open je eigen topic en ga daarin lekker doorzeuren........


Ik praat op een volwassen manier terwijl over mij heen walst als een puber zonder emoties
Ik kraak niemand af, geef echt alleen mijn mening.

In deze posting stel je ongeschoren vrouwen gelijk aan kermisattracties met lange baarden.
In eerdere postings schreef je dat je misselijk wordt van ongeschoren vrouwen. Dat ze onvrouwelijk zijn en dat het onhygienisch is en vies.
En dan durf je nu te beweren dat je op een volwasen manier reageert zonder anderen af te kraken????????


Verder kun je gewoon beharing voor vrouwen niet aanprijzen, ooit een vrouw met baard als minister gezien, politieagent???

Niet iedere vrouw met haargroei heeft een baard als Sinterklaas......


Je moet redelijk zijn, de waarheid is gewoon dat vrouwen met heel veel haar in de maatschappij heel weinig geaccepteerd wordt.

En jij doet er hard aan mee om het stigma nog eens extra aan te dikken......


Wat ik probeer te vertellen is dat je hier niet moet gaan verkondigen dat vrouwen met heel veel haar gewoon kan in de maatschappij van nu
dat het heel erg mooi is, het is al moeilijk genoeg te accepteren dat je het hebt je doet er vanalles aan om het te verwijderen
en dan lees je hier dat het mooi is????

Ik heb nieuws voor je: Er zijn veel mannen die het wel mooi vinden dat een vrouw ongeschoren is.

Het spijt me maar in een circus werken als vrouw met een lange baard, dan kan ik mijn hand in het vuur steken dat je dan gewoon uitgelachen wordt door de hele zaal, ik vindt het gewoon luiheid en geen zin hebben om wat aan je uiterlijk te doen, je bent vrouw, en geen kermis of circusatractie

Welja, maak van hirsutisme een freakshow.........

Ik kan je vertellen dat mijn ex vriendin GEEN baard heeft, en dat ze niet lui is en dat ze wél aandacht besteed aan d'r uiterlijk.
Ze is vrouwelijk & sexy en ik ben niet de enige man die dat vindt.
Maar als ik jou had moeten geloven dan zijn vrouwen zoals zij een stelletje onhygienische freaks met ZZ Top baarden waarvan je misselijk wordt wanneer ze in je buurt komen......

Iedereen heeft recht op een eigen mening, en je kunt mij niet gaan vertellen om op te rotten
Ik heb een mening hierover en dat schrijf ik hierbij

Hou er dan rekening mee in welke topic je dat doet!
Je zit in de verkeerde topic............da-ag

409
14 april 2005, 22:00
Dank 409, voor deze klare taal..;)

Amber

;) Dank je.

baby
16 april 2005, 10:54
Ik heb deze topic geopend om te laten zien dat naturelle vrouwen ook mooi zijn en dat het normaal is om lichaamshaar te hebben.
Als jij dat maar niks vindt dan raad ik je aan om weg te blijven uit deze topic want ik heb de topic niet geopend om negatief gezeik over haargroei te krijgen.
Open je eigen topic en ga daarin lekker doorzeuren........



In deze posting stel je ongeschoren vrouwen gelijk aan kermisattracties met lange baarden.
In eerdere postings schreef je dat je misselijk wordt van ongeschoren vrouwen. Dat ze onvrouwelijk zijn en dat het onhygienisch is en vies.
En dan durf je nu te beweren dat je op een volwasen manier reageert zonder anderen af te kraken????????




Niet iedere vrouw met haargroei heeft een baard als Sinterklaas......




En jij doet er hard aan mee om het stigma nog eens extra aan te dikken......




Ik heb nieuws voor je: Er zijn veel mannen die het wel mooi vinden dat een vrouw ongeschoren is.



Welja, maak van hirsutisme een freakshow.........

Ik kan je vertellen dat mijn ex vriendin GEEN baard heeft, en dat ze niet lui is en dat ze wél aandacht besteed aan d'r uiterlijk.
Ze is vrouwelijk & sexy en ik ben niet de enige man die dat vindt.
Maar als ik jou had moeten geloven dan zijn vrouwen zoals zij een stelletje onhygienische freaks met ZZ Top baarden waarvan je misselijk wordt wanneer ze in je buurt komen......



Hou er dan rekening mee in welke topic je dat doet!
Je zit in de verkeerde topic............da-ag

Het spijt me hoor maar ik snap compleet je woede niet, IK HEB ZELF OOK HIRSUTISME
Ik ben ook getrouwd met een man die mijn respecteerde en mij meehielp van mij hield en daar ook overheen keek
Het is gewoon geen schoonheidsideaal, mensen op dit forum zoeken steun bijelkaar, jij walst echt over alles en iedereen hier,
Jij bent een man, een man weet niet hoe een vrouw zich voelt met haar op haar gezicht nogmaals jij bent een man, ik dacht dat jij eerst een vrouw was.
Je kunt wel meeleven, maar jij hebt geen puber jaren achter de rug gehad dat je nooit mee ging zwemmen nooit naar feesten durfde te gaan
Pubers denken niet oh WAT MOOI EEN MEID MET HAAR OP HAAR GEZICHT
Ik ben werkelijk waar zo ontzettend kwaad
Hoe kan in shemelsnaam een MAN zeggen dat je er mee kunt leven
Ga alsjeblieft ergens ander die onzin neezetten
Ik ga echt een klachtmail sturen aan de provider van deze site, je weet werkelijk waar niet hoe pschygisch en hoe diep veel vrouwen met dit probleem rondliepen en lopen waaronder ik

Je zegt je vrouw is vrouwelijk en sexy is en dat ze aandacht aan haar uiterlijk besteedt, is dat niet omdat ze netjes haar haartjes verwijdert?!?!!?hoe vindt je haar dan met een baard en stoppeltjes?????
Je gaat mij echt niet vertellen dat je daar warm van wordt?!?!?!
Je loopt hier maar te schreeuwen en om je heen te slaan dat het mooi is en dat je er niet voor hoeft te schamen
IK SCHAAM ME ER NOG STEEDS VOOR!!!!!!!!
iK BEN POTVERDOMME EEN VROUW EN GEEN VENT!!!!! Ik ben 28 en heb sinds mijn 13e veel geld vergooid aan pillen, cremes, waxen...en ga zo maar door,...terwijl ook compleet andere dingen had kunnen doen
en dat kun jij neveR nooit goedmaken door te zeggen dat haar op je lichaam en gezicht mooi kan zijn!!!

Mensen zoals jou kunnen mij zo ontzettend kwaad maken!!!!

shyra
16 april 2005, 18:49
Ik reageer eigenlijk altijd op het forum haarproblemen bij vrouwen ivm met
haarissue's. Maar toen ik dit las werd ik een beetje boos.
Maar dit snap ik niet hoor baby.....hoe wil je in godsnaam geaccepteerd worden,
als je jezelf al zo walgelijk vind. Jij ben net zoals al die andere bekrompen mensen
die hirsutisme abnormaal vinden terwijl die vrouwen er niets aan kunnen doen.
Je wilt graag geaccepteerd worden in de maatschappij, dat werkt niet als je zelf blijft verkondigen dat het vies en lelijk is.
IK heb zelf geen last van overbeharing of hirsutisme. Maar vind zulke vrouwen
absoluut niet vies of lelijk, het zijn ook maar vrouwen!
Dit forum is bedoeld om elkaar steun te geven ....en niet om duidelijk te maken dat als je hirsutisme hebt je een parialijer bent.
Accepteer het toch dat somminge mensen zoals 409 het wel mooi vinden.
Het lijkt wel als je dit gewoon niet wilt horen....ofzo.
Ik denk dat jij therapie nodig hebt.....
Het is niet mijn bedoeling om met dit berichtje je te kwetsen...maar ik kon het even niet laten.

Groetjes,
Shyra

baby
17 april 2005, 09:31
Ik reageer eigenlijk altijd op het forum haarproblemen bij vrouwen ivm met
haarissue's. Maar toen ik dit las werd ik een beetje boos.
Maar dit snap ik niet hoor baby.....hoe wil je in godsnaam geaccepteerd worden,
als je jezelf al zo walgelijk vind. Jij ben net zoals al die andere bekrompen mensen
die hirsutisme abnormaal vinden terwijl die vrouwen er niets aan kunnen doen.
Je wilt graag geaccepteerd worden in de maatschappij, dat werkt niet als je zelf blijft verkondigen dat het vies en lelijk is.
IK heb zelf geen last van overbeharing of hirsutisme. Maar vind zulke vrouwen
absoluut niet vies of lelijk, het zijn ook maar vrouwen!
Dit forum is bedoeld om elkaar steun te geven ....en niet om duidelijk te maken dat als je hirsutisme hebt je een parialijer bent.
Accepteer het toch dat somminge mensen zoals 409 het wel mooi vinden.
Het lijkt wel als je dit gewoon niet wilt horen....ofzo.
Ik denk dat jij therapie nodig hebt.....
Het is niet mijn bedoeling om met dit berichtje je te kwetsen...maar ik kon het even niet laten.

Groetjes,
Shyra

Shyra, je begrijpt met niet goed denk ik, wat ik erg smerig vindt is super veel beenhaar bij vrouwen en klotsende oksels onder een zwempak, een volle bos tussen de benen, daar hoef je niet eens hirsutisme te hebben
Begrijp me goed, als ik een vrouw met haar op haar gezicht zie denk ik ook die moet zich net als ik voelen.
Het gaat mij meer zoals die dames op die fototjes hierboven
Mensen weten niet hoe het is om hirsutisme te hebben, deze term bestaat ook niet zo lang, daarom raad ik iedereen aan de plasmalite behandeling te nemen.
Ik neem aan dat jij ook niet met volle behaarde benen naar het zwembad gaat of volle behaarde oksels, je scheert ze gewoon , doornormaal verschijnsel
Maar om te gaan zeggen dat gezichtshaar bij een vrouw heel aantrekkelijk kan zijn, en dan met voorbeelden komen over het circus ben je bij mij bij het verkeerde adres.
Ik heb een boel beroepen niet uit kunnen oefenen omdat ik dus een probleem had met mijn gezichtshaar, maar ik ben door blijven zoeken naar oplossingen
vroeger verbord ik mijn gezicht altijd met mijn haar los te dragen, lange coltruitjes aan , nu gelukkig niet meer
Maar mensen die dat probleem niet hebben weten totaal niet hoe het is om met hirsutisme te leven het verandert je leven compleet, ziekenhuis in en uit
Eindelijk anno 2005 wordt het dit ziektebeeld beetje bij beetje erkend en durft men te zeggen ik heb hirsutisme
Nogmaals misselijk wordt ik pas als ik in de sauna zit te relaxen en ik zie een vrouw die gewoon met lange haren op haar benen en een volle bos onder haar oksels zit, vindt ik geen fris gezicht.
En als er mensen zijn die dat wel heel erg mooi vinden, zitten ze verkeerd op dit forum, hier zitten juist mensen die er vanaf willen komen en er juist niet mee willen pronken.
En gezichtshaar wil geen 1 vrouw op deze wereldbol, vraag alle doktoren en dermatologen maar en veel mensen op dit forum
Stoppeltjes op je gezicht, roodheid door allerlei soorten cremes
Ik heb doorgezet, en hoop dat veel vrouwen met mijn probleem ook de kracht hebben om door te zetten om van deze vervelende haargroei af te komen, en hun leven wat rustiger en leefbaar wordt.
Ik steun iedereen die daar last van heeft

JanetteM
26 april 2005, 20:36
Weet je wel hoe kwetsend je opmerking kan zijn voor een groot aantal mensen hier?? Wij komen hier om steun bij elkaar te vinden en niet om van een gefrustreerd iemand te horen hoe afschuwelijk we er inderdaad uitzien..!:mad:
Ga alsjeblieft ergens anders je verhalen verkondigen.
En zijn mannen dan ook onhygienisch?
Van dit soort opmerkingen word IK nou misselijk!
Amber

Hallo Amber (en anderen)

Het verbaast me eigenlijk dat er zo geschokt wordt gereageerd nadat iemand met hirsutisme zegt dat ze een vrouw met plaatselijk dikke beharing niet echt mooi vindt om te zien.
Je zegt dat hier mensen mee gekwetst worden.
Maar al die mensen met hirsutisme (waar ik er ook een van ben) en die dit als een probleem ervaren, vinden het toch zelf ook niet mooi!? Anders had je er toch geen problemen mee??? En deed je toch niet zoveel moeite om van alles te proberen om het weg te halen??

Het lijkt me duidelijk dat alle vrouwen hier het zelfde probleem hebben:
We hebben te veel haar en we vinden het niet mooi en zeker niet prettig!!

Dus waarom elkaar aanvallen als dit gezegd wordt?

Ik heb zelf al sinds mijn 11e last van hirsutisme (ben nu 44) en ik doe er zoveel mogelijk aan. Dit kost erg veel tijd, maar ik voel me wel heel prettig als ik de zaak onder controle heb. (Heb overigens ook al van alles geprobeerd, electrisch epileren, laser, hormoonpreparaten, noem het maar op). Echt kwijt raken doe je het niet. Over het algemeen kan ik er mee leven en zo nu en dan ben ik het weer even zat en reageer me af op mijn omgeving.

Overigens ben ik er heel open over tegen mensen die ik goed ken. En dat leeft ook erg prettig. Mijn collegae, mijn gezin en familie weten er allemaal van. Dit maak dat je gewoon jezelf kunt zijn en er ook gewoon de tijd voor kunt nemen om te epileren e.d.

Nou, dit was even mijn mening en en stukje van mijn ervaring.

gr. JanetteM

409
27 april 2005, 17:56
Hallo Amber (en anderen)

Het verbaast me eigenlijk dat er zo geschokt wordt gereageerd nadat iemand met hirsutisme zegt dat ze een vrouw met plaatselijk dikke beharing niet echt mooi vindt om te zien.
Je zegt dat hier mensen mee gekwetst worden.
Maar al die mensen met hirsutisme (waar ik er ook een van ben) en die dit als een probleem ervaren, vinden het toch zelf ook niet mooi!? Anders had je er toch geen problemen mee??? En deed je toch niet zoveel moeite om van alles te proberen om het weg te halen??



Beste Janette,
Het gaat op de manier waarop dit gebeurt.
Tuurlijk moet het mogelijk zijn om je mening te kunnen ventileren zonder daarbij aangevallen te worden maar we zitten hier op een forum en er zijn spelregels op een forum.
Deze topic is niet bedoelt om vrouwen met hirsutisme te bekritiseren.
Als Baby of andere daar wel zin in hebben dan doen ze dat maar in andere topics.
Maar het belangrijkste is toch de wijze waarop er gereageerd wordt.
Vrouwen met veel lichaamshaar worden hier afgeschilderd als üntermenschen waar je ver van uit de buurt moet blijven.
Al met al zijn het grove beledigingen die wel degelijk kwetsend zijn.

Gr.

JanetteM
27 april 2005, 21:44
Beste Janette,
Het gaat op de manier waarop dit gebeurt.
Tuurlijk moet het mogelijk zijn om je mening te kunnen ventileren zonder daarbij aangevallen te worden maar we zitten hier op een forum en er zijn spelregels op een forum.
Deze topic is niet bedoelt om vrouwen met hirsutisme te bekritiseren.
Als Baby of andere daar wel zin in hebben dan doen ze dat maar in andere topics.
Maar het belangrijkste is toch de wijze waarop er gereageerd wordt.
Vrouwen met veel lichaamshaar worden hier afgeschilderd als üntermenschen waar je ver van uit de buurt moet blijven.
Al met al zijn het grove beledigingen die wel degelijk kwetsend zijn.

Gr.

Beste 409,

Is misschien wel zo, maar ik denk niet dat het zo kwetsend bedoeld is. Ik denk eerder dat de schrijfster bedoelde dat het verbazingwekkend is dat iemand hier last van heeft en er niets aan doet en zich op een haast chokkerende manier laat fotograferen. Persoonlijk ben ik ook die mening toegedaan.
Niemand kan er iets aan doen hoe zijn lichaam is. En dat het pijnlijk en verdrietig is is een vaststaand feit. Maar ik denk dat we daarom alle mogelijke moeite doen om naar buiten toe zo "normaal" mogelijk te lijken.
Ik zou me persoonlijk nooit zo willen laten fotograferen (ik zou het niet eens voor mekaar krijgen om alles zo te laten groeien zonder dat mijn handen jeuken om het haar weg te halen.

Ik denk dat de meesten onder ons dat hebben.

gr. JanetteM

shyra
27 april 2005, 22:50
Beste baby,


Ik denk dat het per vrouw verschilt of ze er problemen mee hebben.
Ik loop rustig in de zomer rond met ongeschoren okselhaar en beenhaar.
Zal mij een worst wezen. Ik bepaal zelf wel hoe ik erbij wil lopen.
Mijn vriend heeft er geen problemen mee dus....en ik ook niet.
Maar goed.....wat je al zegt...ik weet niet of ik dit zou doen als ik een
baard zou hebben.
Wat ik met mijn mail bedoel is, dat ik wel degelijk snap hoe ellendig
en rottig het voor andere vrouwen kan zijn....ik ken zelf iemand die het ook heeft. Ze heeft zelfs een volle baard ....misschien daarom mijn ietwat kwade reactie. IK heb jou mail een beetje opgevat als vrouwen met hirsutisme zijn
abnormaal en MOETEN er wat aan doen anders zijn het gedrochten en dat vind ik dus niet.

baby
28 april 2005, 19:27
Beste Janette,
Het gaat op de manier waarop dit gebeurt.
Tuurlijk moet het mogelijk zijn om je mening te kunnen ventileren zonder daarbij aangevallen te worden maar we zitten hier op een forum en er zijn spelregels op een forum.
Deze topic is niet bedoelt om vrouwen met hirsutisme te bekritiseren.
Als Baby of andere daar wel zin in hebben dan doen ze dat maar in andere topics.
Maar het belangrijkste is toch de wijze waarop er gereageerd wordt.
Vrouwen met veel lichaamshaar worden hier afgeschilderd als üntermenschen waar je ver van uit de buurt moet blijven.
Al met al zijn het grove beledigingen die wel degelijk kwetsend zijn.

Gr.

Beste 409,
Hoe kun jij als man weten hoe het is om als vrouw te leven met hirsutisme???
Ik heb niemand beledigd, immers ik heb zelf jarenlang hirsutisme, nog steeds,
Jij bent een man die het beeld verheerlijkt, vrouwen met hirsutisme vinden het niet mooi, anders kwamen ze hier niet om elkaar tips en vertrouwen te geven, ik heb lang niet met iemand hierover kunnen praten tot ik dit forum tegenkwam en mijn huisarts mij naar de juiste adressen doorverwees.
Weet je wel hoeveel jaren ik verspild heb aan het zoeken naar oplossingen.
Nogmaals je kunt niet weten hoe het voelt als vrouw met hirsutisme te leren leven. Dat duurt jaren voordat je het pschygologisch aan kunt.
Ik ben blij dat de medische technologie zo ver is dat ze vrouwen zoals ik en velen anderen op dit forum kunnen helpen.
En als er inderdaad vrouwen zijn die het geen bal uitmaakt dat ze met behaarde benen of oksels rondlopen, dan weet ik gewoon zeker dat deze vrouwen geen hirsutisme hebben.
Hier steunen vrouwen elkaar die dit probleem hebben en helpen elkaar met tips om er vanaf te komen.
Als jij heel veel haar op een vrouwengezicht, lichaam prachtig vindt. Zit je echt helemaal verkeerd op dit forum. Hier zitten vrouwen die er vanaf willen komen en zien het helemaal niet als een schoonheidsideaal.

baby
28 april 2005, 19:32
Beste baby,


Ik denk dat het per vrouw verschilt of ze er problemen mee hebben.
Ik loop rustig in de zomer rond met ongeschoren okselhaar en beenhaar.
Zal mij een worst wezen. Ik bepaal zelf wel hoe ik erbij wil lopen.
Mijn vriend heeft er geen problemen mee dus....en ik ook niet.
Maar goed.....wat je al zegt...ik weet niet of ik dit zou doen als ik een
baard zou hebben.
Wat ik met mijn mail bedoel is, dat ik wel degelijk snap hoe ellendig
en rottig het voor andere vrouwen kan zijn....ik ken zelf iemand die het ook heeft. Ze heeft zelfs een volle baard ....misschien daarom mijn ietwat kwade reactie. IK heb jou mail een beetje opgevat als vrouwen met hirsutisme zijn
abnormaal en MOETEN er wat aan doen anders zijn het gedrochten en dat vind ik dus niet.


Ik heb zelf hirsutisme, zelfs op mijn trouwdag had ik gewoon stoppels op mijn gezicht, het is verschrikkelijk als vrouw om te leven met hirsutisme, het ging er ook om wat IK ervan vindt, maar die foto's van hierboven zijn echt geen vrouwen met hirsutisme!
Nogmaals hier komen vrouwen bijeen die het juist NIET mooi vinden om heel veel lichaamsbeharing hebben, en die een diagnose hirsutisme van de doktoren hebben gekregen.

409
29 april 2005, 22:25
Beste 409,

Is misschien wel zo, maar ik denk niet dat het zo kwetsend bedoeld is. Ik denk eerder dat de schrijfster bedoelde dat het verbazingwekkend is dat iemand hier last van heeft en er niets aan doet en zich op een haast chokkerende manier laat fotograferen. Persoonlijk ben ik ook die mening toegedaan.

Als naturelle vrouwen zich laten fotograferen en zich niet schamen voor hun natuurlijke lichaamshaar dan is dat alles behalve shockerend! Integendeel.
Het is shockerend dat er (heel veel) vrouwen zijn die zoiets niet durven omdat ze onzeker zijn over hun lichaamshaar en doodsbang zijn voor negatieve reakties uit hun omgeving. Dát is shockerend.

Maar ik denk dat we daarom alle mogelijke moeite doen om naar buiten toe zo "normaal" mogelijk te lijken.

Weer zo'n opmerking waarbij je achterstevoren redeneert.
Het is dus juist wel normaal om je niet te scheren. En het is niet normaal dat je jaar in jaar uit met veel pijn en geweld je natuurlijke haargroei kapot maakt. Ik vind dat abnormaal.
-- Ik heb het dan over haargroei op benen, armen, schaamstreek en oksels. --
(Ik kan me voorstellen dat je haargroei op het gezicht wel te lijf gaat vanwege sociale acceptatie.)

409
29 april 2005, 22:32
Beste baby,


Ik denk dat het per vrouw verschilt of ze er problemen mee hebben.
Ik loop rustig in de zomer rond met ongeschoren okselhaar en beenhaar.
Zal mij een worst wezen. Ik bepaal zelf wel hoe ik erbij wil lopen.
Mijn vriend heeft er geen problemen mee dus....en ik ook niet.
Maar goed.....wat je al zegt...ik weet niet of ik dit zou doen als ik een
baard zou hebben.
Wat ik met mijn mail bedoel is, dat ik wel degelijk snap hoe ellendig
en rottig het voor andere vrouwen kan zijn....ik ken zelf iemand die het ook heeft. Ze heeft zelfs een volle baard ....misschien daarom mijn ietwat kwade reactie. IK heb jou mail een beetje opgevat als vrouwen met hirsutisme zijn
abnormaal en MOETEN er wat aan doen anders zijn het gedrochten en dat vind ik dus niet.

:worship: Respect.
Wat een verademing om hier ook eens zo'n reaktie te lezen!

sharon58
6 mei 2005, 13:11
Allereerst kan ik me heel goed voorstellen dat vrouwen met hirsutisme zich alles behalve prettig voelen.
Het mode beeld is vrouwen moeten zich scherwen? Wie heeft dit verzonnen?
En een vrouw met overbeharing voldoet niet aan dit beeld.
In de Europese landen is het ideaal beeld een super slanke vrouw in sommige Afrikaanse landen is het net andersom, dikke en vette vrouwen.
Mijn vrouw heeft ook overbeharing en ik vind het prachtig en opwindend.
Jezelf afwijzen heeft geen zin en je bereikt er ook niets mee.

Tiuri
6 mei 2005, 13:59
Zeer interessante thread, dit.

Ik onderschat het leed van de mensen met hirsutisme niet, maar het is belangrijk om te beseffen dat de normen die zijn gesteld aan mooi en lelijk ook maar cultureel bepaald zijn. Het is natuurlijk niet zo dat het vanzelfsprekend is dat onbehaarde vrouwen mooi zijn en behaarde vrouwen lelijk. Smaak is NOOIT absoluut, dat is ALTIJD cultureel bepaald.

Het is erg knap als je je tegen deze culturele gemeenplaatsen kunt verzetten. Als je overbeharing zelf niet lelijk vindt, waarom zou je er dan iets van aantrekken als een ander dat wel vindt? De ideeen en smaak van het grote publiek zijn vaak zo slecht en kortzichtig. Ik hou er zelf ook van om mij van tijd tot tijd juist NIET conventioneel te gedragen of te kleden.

Hirsutisme als schoonheidsideaal? Why not.

sharon58
7 mei 2005, 13:48
Goed verwoord laurensj helemaal mee eens.

Haarmannetje
7 mei 2005, 16:32
Vreemd dat mensen beweren dat harige benen niet vrouwelijk zouden zijn. Zoals op de eerste pagina al is aangegeven, is lichaamsbeharing erfelijk bepaald... of je nu man bent of vrouw.

Haarmannetje
7 mei 2005, 16:43
Met alle respect Baby, maar ik heb zo het gevoel dat jij meer baat zou hebben gehad bij een goede psycholoog, die jou het één en ander kon leren over relativeren en accepteren. Hoe jij jezelf hier presenteert... het lijkt wel alsof jij een slaaf bent van je eigen omgeving en nu, nu je zelf van je 'probleem' af bent, reageer je je af op je lotgenoten door ze onder andere te lui te noemen om iets aan hun uiterlijk te doen! Niet normaal meer zeg!

lis
21 mei 2005, 20:12
Ik denk dat vrouwen die (veel) meer haar hebben op plaatsen waar vrouwen het volgens de norm niet horen te hebben, zoals benen, armen, gezicht, vaak lijden onder de afwijzing van hoe ze eruit zien.
Zij zelf vinden het vaak niet mooi dat ze haar hebben dat zichtbaar is op ongewone plekken (voor vrouwen), en het is zeker zo dat veel anderen het afwijzen. Hoe erg je dat vindt, hangt natuurlijk helemaal van jezelf (en je omgeving en je bui) af...

Natuurlijk is het wél natuurlijk. Mannen hebben ook haar op allerlei plekken als gezicht, benen en armen, en vooralsnog vinden wij (de maatschappij) dat ook prima, een teken van mannelijkheid en veelal aantrekkelijk. Diezelfde maatschappij keurt dezelfde (natuurlijke) haargroei bij vrouwen af. En dat levert als gevolg op dat vrouwen die wel haar hebben als 'onvrouwelijk' gezien worden, hoewel dat strikt genomen natuurlijk nonsens is. Desalniettemin is het moeilijk om je daar los van te maken. Er zijn dus niet heel veel vrouwen (vooralsnog) die blij of trots zijn op hun baard of beenhaar.
Het zou theoretisch heel goed kunnen dat het schoonheidsideaal op een dag verandert. In San Francisco is een hele groep vrouwen die samen komt in het café The Bearded Lady; de dames hebben allemaal een sik, sommigen slikken zelfs hormonen om die te kweken.
In de succesvolle televisieserie Carnivale (www.hbo.com) komt een vrouw voor met een baard, die in die serie verdomd intrigerend is. Haar baard valt me eigenlijk niet echt meer op (zie plaatje en maak kennis met Lila).

In sommige kraak/actie scene omgevingen scheren vrouwen lang niet allemaal oksels of benen, maar het is me wel opgevallen dat ook daar natuurlijk dames rondlopen die zo weinig haar hebben dat die 'tegendraadse aktie' ook wel heel makkelijk is: ze voldoen tóch wel aan het schoonheidsideaal van weinig haar. Ik was eens in een sauna die uit de kraakscene voortkwam en dacht er wel zonder mijn benen te ontharen heen te kunnen (middenwinter), maar de steelse, afkeurende en opnemende blikken schokten zelfs mijn toenmalige partner die zei: je hebt gelijk; het kán kennelijk niet, rondlopen met écht veel haar, zelfs niet hier.

De weerzin ertegen is wellicht zelfs groter bij vrouwen die dat zelf meemaken zoals ik Baby's bijdrage lees, dan bij sommige anderen. Anderen vinden een weg met haar en al om zich mooi te voelen. De maatschappelijke norm is in ieder geval zo dat vrouwen mét haar afwijken.

Bottomline: op dit moment is het geen lolletje om dame met haargroei te zijn.

yoeri35
23 mei 2005, 18:27
Wat een discussie over lichaamshaar.... en 't is allemaal de schuld van de cosmetica-industrie, in tijden dat vrouwen menen te moeten leven volgens opgelegde schoonheidsnorm is niks hun teveel...
borsten vergroten of verkleinen, neuzen moeten recht en mooi zijn, billen weggezogen, lippen opgespoten, dr mag nergens nog een spiertje lichaamshaar op staan... you name it... wel wel als dit zo doorgaat hoeven we straks geen mensen te gaan klonen... velen willen 'gelijk' zijn willen de coverbabe look hebben... Wat is mooi hé... Voor mij zijn dat vrouwen die niet meedoen aan die dolle draaimolen ... en door mijn afkeur over de gang van zaken heb ik een uitgesproken voorkeur gekregen voor vrouwen met lichaamsbeharing, en hoe gek het mag klinken met liefst nog erg veel...
Het jammere is dat je bijna geen ongeschoren vrouwen meer ziet en als ik er dan eentje zie betrap ik mezelf erop dat ik een te opvallende interesse betoon... wat een gekke wereld toch...
Mijn zoektocht naar een toffe ongeschoren vrouw zet ik verder.... en have fun op dit tof forum
yoeri

409
30 mei 2005, 23:01
Ik denk dat vrouwen die (veel) meer haar hebben op plaatsen waar vrouwen het volgens de norm niet horen te hebben, zoals benen, armen, gezicht, vaak lijden onder de afwijzing van hoe ze eruit zien.
Zij zelf vinden het vaak niet mooi dat ze haar hebben dat zichtbaar is op ongewone plekken (voor vrouwen), en het is zeker zo dat veel anderen het afwijzen. Hoe erg je dat vindt, hangt natuurlijk helemaal van jezelf (en je omgeving en je bui) af...

Natuurlijk is het wél natuurlijk. Mannen hebben ook haar op allerlei plekken als gezicht, benen en armen, en vooralsnog vinden wij (de maatschappij) dat ook prima, een teken van mannelijkheid en veelal aantrekkelijk. Diezelfde maatschappij keurt dezelfde (natuurlijke) haargroei bij vrouwen af. En dat levert als gevolg op dat vrouwen die wel haar hebben als 'onvrouwelijk' gezien worden, hoewel dat strikt genomen natuurlijk nonsens is. Desalniettemin is het moeilijk om je daar los van te maken. Er zijn dus niet heel veel vrouwen (vooralsnog) die blij of trots zijn op hun baard of beenhaar.
Het zou theoretisch heel goed kunnen dat het schoonheidsideaal op een dag verandert. In San Francisco is een hele groep vrouwen die samen komt in het café The Bearded Lady; de dames hebben allemaal een sik, sommigen slikken zelfs hormonen om die te kweken.
In de succesvolle televisieserie Carnivale (www.hbo.com (http://www.hbo.com/)) komt een vrouw voor met een baard, die in die serie verdomd intrigerend is. Haar baard valt me eigenlijk niet echt meer op (zie plaatje en maak kennis met Lila).

In sommige kraak/actie scene omgevingen scheren vrouwen lang niet allemaal oksels of benen, maar het is me wel opgevallen dat ook daar natuurlijk dames rondlopen die zo weinig haar hebben dat die 'tegendraadse aktie' ook wel heel makkelijk is: ze voldoen tóch wel aan het schoonheidsideaal van weinig haar. Ik was eens in een sauna die uit de kraakscene voortkwam en dacht er wel zonder mijn benen te ontharen heen te kunnen (middenwinter), maar de steelse, afkeurende en opnemende blikken schokten zelfs mijn toenmalige partner die zei: je hebt gelijk; het kán kennelijk niet, rondlopen met écht veel haar, zelfs niet hier.

De weerzin ertegen is wellicht zelfs groter bij vrouwen die dat zelf meemaken zoals ik Baby's bijdrage lees, dan bij sommige anderen. Anderen vinden een weg met haar en al om zich mooi te voelen. De maatschappelijke norm is in ieder geval zo dat vrouwen mét haar afwijken.

Bottomline: op dit moment is het geen lolletje om dame met haargroei te zijn.

Goed stuk.
Bedankt voor je reactie.

Bedoel je die sauna in de Binnenpret?
Ja je hebt gelijk, er zijn in de kraakscene en in de alternatieve cultuur voornamelijk vrouwen met 'normale' haargroei. Hirsutisme zul je er niet tegenkomen.
Maar desondanks is het er eerder regel dan uitzondering dat vrouwen hun oksels niet scheren. Dat vind ik al heel wat.

Dat binnen de maatschappelijke norm vrouwen met haargroei als afwijkend wordt gezien is helaas waar ja. Maar dat is geen reden om dat klakkeloos te accepteren.
Ik begrijp niet waarom vrouwen er zo makkelijk in meegaan en zich erbij neerleggen.
Ik ben nu 32 en heb sinds mn 13e jaar langhaar. De laatste 6 jaar in combinatie met een lange baard.
Volgens de maatschappelijke norm draag je als man geen langhaar en liever ook geen lange baard.
Het aantal keren dat ik uitgemaakt ben voor Jezus, hippie, hardrocker, zwerver, junkie, en landloper is niet te tellen en tegenwoordig is er ook moslim fundamentalist bij gekomen als scheldwoord. Af en toe is het vervelend maar ik peins er niet over om me te moeten gaan aanpassen aan de maatschappelijke norm.
Zeker niet nu ik zie hoe onze maatschappij steeds meer sterieler wordt en hoe lichaamshaar steeds vaker als onrein wordt afgedaan. Zowel bij vrouwen als bij mannen.

Was er maar wat meer rebels gedrag bij de vrouwen om zich te verzetten tegen de maatschappelijke norm.
Een gezond portie weerstand bieden tegen intolerant acceptatiegedrag zou geen kwaad kunnen.
Maar ja, zolang het grotendeels vrouwen zelf zijn die elkaar het hardst bekritiseren zie ik weinig hoop aan de horizon...

409
30 mei 2005, 23:08
Het jammere is dat je bijna geen ongeschoren vrouwen meer ziet en als ik er dan eentje zie betrap ik mezelf erop dat ik een te opvallende interesse betoon... wat een gekke wereld toch...
Mijn zoektocht naar een toffe ongeschoren vrouw zet ik verder.... en have fun op dit tof forum
yoeri

Ze zijn er wel maar je moet goed zoeken.
Hier op dit forum zul je ze iniedergeval niet aantreffen want hier zitten mannen en vrouwen die juist van hun haargroei af willen komen.

;) Succes met je zoektocht! Ik hoop voor je dat je vindt wat je zoekt.

chouke
1 juni 2005, 06:58
Sorry, maar als ik dit hier allemaal zo lees dan moet ik toch concluderen dat sommige mensen, ook al hebben ze hetzelfde meegemaakt, een beetje meer respect zouden mogen tonen voor een ander. Ikzelf heb ook erg last van haargroei (vooral in mijn gezicht en dan spreek ik niet gewoon van een donker snorretje) en ik verwijder het elke dag zodat ik me toonbaar op mijn werk of bij vreemden kan vertonen. Dit is MIJN keuze maar indien ik iemand zou zien die de natuur gewoon zijn gang laat gaan dan zou ik het zeker niet wagen om dat als vies of onhygienisch te noemen. By the way : lichaamsbeharing bestond reeds in de oertijd en was een vorm van bescherming tegen kou; neusharen,okselhaar,..alles heeft zijn functie(zweet,stof..). Men moet er inderdaad wel geen freakshow van maken.
Iemand die hele heisa om Julia Roberts' okselharen op een oscaruitreiking ooit gezien ? Ze zwaaide gewoon en ze had geen tijd gehad om haar oksels te ontharen(lieve hemel! wat een schande! Hoe durfde ze!blablablabla.....). Op tv, in de roddelpers, ze werd uitgespuwd alsof ze iemand vermoord had. Maar dat van die mooi 'geshavede' babes met de helft van hun tieten bloot rondhuppelen ,meiden met onthaarde bikinilijnen hun (sorry voor het woord dat nu volgt) 'poes' bijna in je kop rammen, dat is normaal zulle! Laat ieder in hun eigen waarde, maak er geen show van, probeer gewoon elkaar te helpen en te steunen waar nodig is, en begin gewoon de veranderingen bij jezelf en je ingesteldheid.
Voilà,'t is eruit!!!!!Groetjes:worship:

Marte
2 juni 2005, 11:58
Eerlijk gezegd valt mijn mond open bij het lezen van de vele reacties. (voor het eerst) Niet alleen vanwege de geweldige reacties van "lotgenoten", maar ook vanwege de inderdaad vrij kwetsende reacties van anderen.

Ik heb zelf last van overbeharing en niet van hirsutisme. Het verschil is dat hirsutisme een typisch mannelijk overbeharingspatroon veroorzaakt, en overbeharing over het gehele lichaam is. Ik ben over het gehele lichaam "begroeid en bezaaid" met blonde lichaamsharen die veel langer dan normaal zijn, veel dichter begroeid en overal. Dat betekent praktisch gezien dus geen open truitjes, open rug, jurkjes, rokjes, zwempak, zwemmen uberhaupt heb ik al 8 jaar niet meer gedaan, niet in de zon zitten want dan valt alles dubbel zo hard op, altijd een hand voor mijn snor, haren halflang zodat ik de haren in mijn gezicht kan verbergen, etc.... Ik slik elk soort medicijn, (flink wat hormenen) die er zijn, zonder resultaat, en een viertal keer per jaar, ongeveer, krijgt de overbeharing weer een flinke groeistoot, waardoor het weer erger wordt, en ik weer opnieuw kan beginnen met accepteren, durven buitenkomen, ... (En dit al 6 jaar lang, zonder dat er ook maar enige verbetering in komt)

Mijn hele leven draait hier inmiddels om. Er zullen mensen onder jullie zijn die hierop zullen reageren met, "zoek een psychologe". Dat heb ik meermaals gedaan, je kunt echter moeilijk je hele leven lang daarnaartoe gaan, daarbij, blikken(vooral de blikken) en opmerkingen van mensen( onbehaarde vrouwen en mannen) zijn genoeg om dat zelfvertrouwen onmiddelijk in de grond te boren.

Laserherapie heb ik al geprobeerd, daar mjin lichaamsbeharing echter te blond is heeft de laser er geen vat op, en ben ik 700 euro verder, nog steeds even behaard. Elektrische epilatie gaat niet aangezien mijn huid zo ontstekingsgevoelig is dat ik er meer kwaad mee doe dan goed, gewoon epileren en harsen en waxen gaat evenmin aangezien ik mezelf dan rijkelijk zou versieren met een acnehuid vanwege de vele ontstekingen (heb ik om die reden al moeten stoppen).
Het enige wat er dus overblijft is scheren. Maar 's morgens scheren, betekent een paar uur later al weer stoppels erop. Dus dat kan enkel op mijn benen, en niet in mijn gezicht of zo.

Kortom ik kan mijn haren in mijn gezicht en o de rest van mijn lichaam ongewild niet weghalen(of toch niet volledig).

Ik krimp al ineen als ik ook maar een man bespeur, of in de bus naast iemand moet zitten, een stukje op straat in de zon moet lopen wanneer er net mensen passeren, aangezien mensen zo hard en grof zijn, en blikken vaak meer zeggen dan mensen in de gaten hebben. Oke, het is blond, en in schemering zie je niet zo veel, maar in de zon even zo meer...

Sorry voor deze reactie, maar na een aantal grove reacties die ik net gelezen had hier moest ik dit even kwijt. Mensen hebben blijkbaar niet in de gaten wat het betekent vrouw en overbehaard te zijn.

Marte
2 juni 2005, 12:00
Sorry, maar als ik dit hier allemaal zo lees dan moet ik toch concluderen dat sommige mensen, ook al hebben ze hetzelfde meegemaakt, een beetje meer respect zouden mogen tonen voor een ander. Ikzelf heb ook erg last van haargroei (vooral in mijn gezicht en dan spreek ik niet gewoon van een donker snorretje) en ik verwijder het elke dag zodat ik me toonbaar op mijn werk of bij vreemden kan vertonen. Dit is MIJN keuze maar indien ik iemand zou zien die de natuur gewoon zijn gang laat gaan dan zou ik het zeker niet wagen om dat als vies of onhygienisch te noemen. By the way : lichaamsbeharing bestond reeds in de oertijd en was een vorm van bescherming tegen kou; neusharen,okselhaar,..alles heeft zijn functie(zweet,stof..). Men moet er inderdaad wel geen freakshow van maken.
Iemand die hele heisa om Julia Roberts' okselharen op een oscaruitreiking ooit gezien ? Ze zwaaide gewoon en ze had geen tijd gehad om haar oksels te ontharen(lieve hemel! wat een schande! Hoe durfde ze!blablablabla.....). Op tv, in de roddelpers, ze werd uitgespuwd alsof ze iemand vermoord had. Maar dat van die mooi 'geshavede' babes met de helft van hun tieten bloot rondhuppelen ,meiden met onthaarde bikinilijnen hun (sorry voor het woord dat nu volgt) 'poes' bijna in je kop rammen, dat is normaal zulle! Laat ieder in hun eigen waarde, maak er geen show van, probeer gewoon elkaar te helpen en te steunen waar nodig is, en begin gewoon de veranderingen bij jezelf en je ingesteldheid.
Voilà,'t is eruit!!!!!Groetjes:worship:

Geweldig chouke, dacht iedereen er maar zo over. Dat zou ons een hoop leed besparen.

sigur
13 juni 2005, 20:23
Ik begrijp de argumenten van de 'voor' en 'tegenstanders' betreft over-beharing.
Maar vinden jullie niet dat we af moeten van al die schoonheids-idealen?
Zelf vind ik niet dat over-beharing een schoonheidsideaal moet worden, en ik vind ook dat we af moeten van dat geen haar dat wel is.
Als je van over-beharing een ideaal maakt ben je namelijk net zo bezig als de mensen die weinig haar idealiseren.
Als overbeharing een schoonheidsideaal wordt, zijn de mensen met weinig haar vervolgens de dupe, en wordt er naar weinig lichaamshaar gekeken zoals er nu gekeken wordt naar een kaal hoofd (bijvoorbeeld) want als overbeharing een schoonheidsideaal zou zijn, zou er dus gekeken worden naar weinig haar zoals er nu naar overbeharing wordt gekeken.
En dit is niet goed, zo draai je het alleen maar om.

Natuurlijk kun je je voorkeur hebben, je persoonlijke voorkeur, maar ik ben erop tegen dat het een maatschappelijke voorkeur is.
Ik wens een samenleving waar iedereen geaccepteerd word zoals hij of zij is, met of zonder haar!

Ik begrijp de tegenreactie natuurlijk wel, maar pas op dat je niet precies hetzelfde gaat doen, namelijk teveel haar beter vinden dan te weinig haar, natuurlijk mag je je voorkeur hebben, maar het ene is niet beter dan het andere en dit is wat wij mensen moeten leren, elkaar gewoon met rust laten. Als iemand weinig haar heeft, oké, als iemand veel haar heeft ook oké, gewoon elkaar accepteren zoals we zijn. Het is toch echt belachelijk dat we elkaar beoordelen op zulke dingen?!!
Het interesseert mij echt helemaal niets of een vrouw veel of weinig lichaamshaar heeft, ik vind dat mensen die zich druk maken over een ander een hobby moeten zoeken of iets dergelijks. Het is toch van de zotte dat iemand die je niet kent, waar je toevallig langsloopt, zich druk gaat maken over hoe jij eruit ziet, of dat jij je druk maakt om hoe die ander eruit ziet?

Marte
13 juni 2005, 20:34
Sigur, ik ben het volledig met je eens.
Overigens gaat het mij albsoluut niet om het omdraaien van de rollen maar inderdaad puur om de acceptatie, om het jezelf kunnen zijn zonder aangestaard te worden, uitgelachen, bespot en verschrikkelijk kwetsende opmerkingen te horen. Zonder bij iedere stap buiten de deur te moeten denken aan of het zichtbaar is, of de sjaal niet wat hoger moet opgetrokken tot net onder de ogen, of de mensen niet teveel kijken, zonder voortdurend de afschuw te moeten zien; maar gewoon naar buiten te kunen stappen zoals ieder ander( met wellicht eigen complexen en verlangens wat betreft het lichaam, zoals ieder mens streeft (onbewust) naar een zekere vorm van perfectie (wat die prefectie ook moge zijn)) en je daarbij onder de mensen te begeven en als ieder ander mens bekeken te worden (ipv die ene vrouw met die overbeharing, of die ene met die kale kop voor de mensen met haaruitval onder ons).

Maar goed, voorlopig is dat een illusie, een schone schijn, een idealistische, idillische toekomstvisie, waarvan ik hoop dat ze ooit waarheid wordt. (ahum, wel erg moralistisch merk ik niet. Bijna een tweede lutherspeech.)

4roluca
30 juni 2005, 21:30
Eerlijk gezegd valt mijn mond open bij het lezen van de vele reacties. (voor het eerst) Niet alleen vanwege de geweldige reacties van "lotgenoten", maar ook vanwege de inderdaad vrij kwetsende reacties van anderen.

Ik heb zelf last van overbeharing en niet van hirsutisme. Het verschil is dat hirsutisme een typisch mannelijk overbeharingspatroon veroorzaakt, en overbeharing over het gehele lichaam is. Ik ben over het gehele lichaam "begroeid en bezaaid" met blonde lichaamsharen die veel langer dan normaal zijn, veel dichter begroeid en overal............................................ .....
..........................daarbij die blikken(vooral de blikken) en opmerkingen van mensen( onbehaarde vrouwen en mannen) zijn genoeg om dat zelfvertrouwen onmiddelijk in de grond te boren............................................. ..........
Het enige wat er dus overblijft is scheren. Maar 's morgens scheren, betekent een paar uur later al weer stoppels erop. Dus dat kan enkel op mijn benen, en niet in mijn gezicht of zo.

Kortom ik kan mijn haren in mijn gezicht en o de rest van mijn lichaam ongewild niet weghalen(of toch niet volledig).

Ik krimp al ineen als ik ook maar een man bespeur, of in de bus naast iemand moet zitten, een stukje op straat in de zon moet lopen wanneer er net mensen passeren, aangezien mensen zo hard en grof zijn, en blikken vaak meer zeggen dan mensen in de gaten hebben. Oke, het is blond, en in schemering zie je niet zo veel, maar in de zon even zo meer...

Sorry voor deze reactie, maar na een aantal grove reacties die ik net gelezen had hier moest ik dit even kwijt. Mensen hebben blijkbaar niet in de gaten wat het betekent vrouw en overbehaard te zijn.
Klopt Martje Kerkhof. :rolleyes: Je word zo beoordeeld en soms veroordeeld door je uiterlijk dat het niet meer normaal is. We moeten mekaar wat meer leren aanvaarden. Toch zal er altijd wel de groep 'Doordemediagebrainwashtebed (http://www.sitesearchcentral.com/text/search.php?qq=Bed)roddelweters' blijven rondlopen op onze aardbol. Pas als hun gebreken of afwijkingske :eek: aan het licht komt worden ze wakker. Negeren Martje.
-Lu-

Marte
5 juli 2005, 21:49
Klopt Martje Kerkhof. :rolleyes: Je word zo beoordeeld en soms veroordeeld door je uiterlijk dat het niet meer normaal is. We moeten mekaar wat meer leren aanvaarden. Toch zal er altijd wel de groep 'Doordemediagebrainwashtebed (http://www.sitesearchcentral.com/text/search.php?qq=Bed)roddelweters' blijven rondlopen op onze aardbol. Pas als hun gebreken of afwijkingske :eek: aan het licht komt worden ze wakker. Negeren Martje.


-Lu-


i know, i know, maar je weet het, dat is niet simpel... enfin, we blijven proberen he... ; )

xxx marte

ycelik
5 juli 2005, 22:17
Ik als man lijdt aan best wel borst beharing , en toch vind ik het super kut soms maar boeie het houd me warm :D.
En ik denk dat het ook de reden is dat ik het heb :D.
Maar weetje bij vrouwen die er niks tegen kunnen tjaaaah wat moet ik zeggen ga het ecccchhht niet lelijk vinden hoor.
Ik bedoel als ik een vriendin zou hebben die prachtig is maar met wat arm haar of been haar kampt soooo wat weetje.
Maar wel moet ik zeggen ,ik weet dat ik hiervoor word uitgejoeld , oksel haar, schaamhaar en baard vind ik minder aantrekkelijk. vooral een baard dat vind ik gewoon niks stoppels zou ik niet zo erg vinden maar een john lennon baard is voor mij niet aantrekkelijk.

Nijneke
8 juli 2005, 18:58
De hele discussie hier is een beetje onnozel vind ik. Mensen als 409 schilderen beharing af als een schoonheidsideaal en vinden dat elke vrouw haar haar maar weelderig moet laten groeien, mensen als baby vinden dan weer dat het eraf moet. In principe doen ze dus alletwee hetzelfde: veroordelen! Want vrouwen die hun haar afdoen volgen slaafs de maatschappelijke norm volgens de ene, volgens de andere zijn zij die het laten staan niet hygiënisch en blablabla.

Ik scheer mijn haar af omdat ik het zelf mooier vind, en de meeste vrouwen hier willen hun haartjes kwijt. Is dat niet mijn recht?
Andere vrouwen laten alles mooi groeien. Is dat niet hun recht?

Hallo? Waar gaat het hier dan om? Elke vrouw mag toch voor zichzelf uitmaken wat ze wil doen?

irenebrug
9 juli 2005, 01:35
Ik scheer mijn haar af omdat ik het zelf mooier vind, en de meeste vrouwen hier willen hun haartjes kwijt. Is dat niet mijn recht?
Andere vrouwen laten alles mooi groeien. Is dat niet hun recht?

Hallo? Waar gaat het hier dan om? Elke vrouw mag toch voor zichzelf uitmaken wat ze wil doen?
uhmm. Dit geld ook voor de mannen op dit forum hoor. ;)

Nijneke
9 juli 2005, 10:41
Ja, uiteraard geldt dat voor mannen ook...

Tiuri
9 juli 2005, 10:49
De hele discussie hier is een beetje onnozel vind ik. Mensen als 409 schilderen beharing af als een schoonheidsideaal en vinden dat elke vrouw haar haar maar weelderig moet laten groeien, mensen als baby vinden dan weer dat het eraf moet. In principe doen ze dus alletwee hetzelfde: veroordelen! Want vrouwen die hun haar afdoen volgen slaafs de maatschappelijke norm volgens de ene, volgens de andere zijn zij die het laten staan niet hygiënisch en blablabla.

Ik scheer mijn haar af omdat ik het zelf mooier vind, en de meeste vrouwen hier willen hun haartjes kwijt. Is dat niet mijn recht?
Andere vrouwen laten alles mooi groeien. Is dat niet hun recht?

Hallo? Waar gaat het hier dan om? Elke vrouw mag toch voor zichzelf uitmaken wat ze wil doen?Nee Nijneke, volgens mij begrijp je het niet.

Momenteel ligt er een sterke sociaal/culturele druk bij vrouwen - en ook meer en meer bij mannen - om zich te scheren. Een behaarde vrouw is cultureel gezien not done op dit moment.

Jij zegt heel terecht dat iedereen voor zichzelf moet bepalen wat hij/zij het mooist vindt staan, maar deze discussie gaat er nu juist over dat men dat veelal NIET doet. Juist doordat het not done is om behaard te zijn als vrouw scheren alle vrouwen zich massaal. In deze discussie wordt gepleit voor het loslaten van deze culturele verwachtingen zodat men er weer uit kan gaan zien zoals men dat zelf wil of zoals de natuur dat bepaald heeft. In vind die discussie totaal niet onnozel, ik vind dat zelfs een zeer belangrijke discussie.

Nijneke
10 juli 2005, 11:49
Het loslaten van culturele verwachtingen is een utopie! Er zijn altijd culturele verwachtingen en die zullen er altijd zijn. Misschien erg... maar wel realiteit! En er is hier wel degelijk gedaan alsof vrouwen die zich ontharen verkeerd bezig zijn, en dat is niet per se zo. Alsof ze slaafjes zijn van de maatschappij, en dat is niet per se zo...

409
16 juli 2005, 15:10
Het loslaten van culturele verwachtingen is een utopie! Er zijn altijd culturele verwachtingen en die zullen er altijd zijn. Misschien erg... maar wel realiteit! En er is hier wel degelijk gedaan alsof vrouwen die zich ontharen verkeerd bezig zijn, en dat is niet per se zo. Alsof ze slaafjes zijn van de maatschappij, en dat is niet per se zo...

Als jij het leuk vindt om met een kaal hoofd en met geschoren oksels rond te lopen dan moet je dat helemaal zelf weten. Het interesseert me geen zak hoe je erbij loopt!
Wat me wel interesseert is dat er op steeds agressievere wijze de natuurlijke haargroei van vrouwen wordt afgeschilderd als vies en onverzorgd met als resultaat dat de vrouwen die zich niet willen ontharen gezien worden als minderwaardige schepsels.

Komt bij dat er heel, heel, heel veel vrouwen zijn die zich daardoor schamen voor hun natuurlijke haargroei. (de verhalen op dit forum spreken boekdelen).
Van gekkigheid weten ze niet hoe ze er vanaf moeten komen. Met veel pijn en met veel geld wordt het haar 'bestreden' om te kunnen voldoen aan de hoge eisen die gesteld worden aan het uiterlijk.

Dáár ageer ik tegen.

Dat staat voor de rest los van het feit dat jij en anderen het leuk vinden om je te scheren.
Maar goed, dat heeft tiuri al duidelijk geschreven.

ell
16 juli 2005, 18:38
Jeetje, wat een reacties hier.... Kwetsend en positief...... even mijn verhaal....
Ik ben nu 28 jaar en heb ontzettend veel last hirtuïsme. Ik voel me niet vies of een abonoraal mens dat niet maar mensen MOOI IS HET NIET!!! en zeker niet vrouwelijk! In de winter gaat het nog wel dan kun je het verbloemen met koltruien en lange broeken maar de zomer kan voor mij gestolen worden. Ik ben al een tijd bezig om mijn gezicht 'haarvrij" te maken en dan ook nog mijn benen... Ik kan me niet voorstellen dat ik met haren op mijn benen gezellig en op mijn gemak door de stad ga lopen. Je wordt raar aangekeken en daar heb ik nou echt geen zin in ookal wordt er door sommige beweerd dat het heel normaal is. WAS HET MAAR NORMAAL DAN HADDEN WE DIT FORUM NIET NODIG! Ik heb me er wel bij neergelegd dat ik het heb maar het accepteren NEVER..... Ik heb me ook al bij neergelegd dat ik alleen door het leven zal gaan want ik kan me niet voorstellen dat ik een lief iemand zou tegenkomen waarbij ik mezelf echt op mijn gemak zou kunnen voelen...... Heb wel eens een relatie gehad maar ze kon me niet op mijn gemak stellen... :(
Iedereen met hirtuïsme nog succes met de komende zomermaanden en zoals we allemaal weten: je bent niet de enige!!! (maar dit neemt meestal niet de pijn weg!!! )

Marte
18 juli 2005, 18:28
thx, jij ook. (ben blij dat k niet de enige ben die drdr een hekel aan de zomer heeft gekregen, en dat als rasechte zon- warmte- en zomeraanbidster)

xxx marte

lis
21 juli 2005, 17:40
Ik begrijp de argumenten van de 'voor' en 'tegenstanders' betreft over-beharing.
Maar vinden jullie niet dat we af moeten van al die schoonheids-idealen?

Goed stuk.
Bedankt voor je reactie.

Dat binnen de maatschappelijke norm vrouwen met haargroei als afwijkend wordt gezien is helaas waar ja. Maar dat is geen reden om dat klakkeloos te accepteren.
Ik begrijp niet waarom vrouwen er zo makkelijk in meegaan en zich erbij neerleggen.

Ik denk dat iedereen het erover eens zal zijn dat dwingende schoonheidsidealen niet goed zijn. De kracht van idealen is echter groot en het is heel lastig om je daar los van te maken.
Immers, het is éen ding om je oksels - waar íedereen, vrouw, man haar heeft - niet te scheren. Dan gaat het om een mild protest tegen de gewone 'orde', niet voor iedereen een optie, want je moet enigszins standvastig zijn en niet iedereen vindt dat zelf mooi.
Je nauwelijks behaarde benen niet scheren vergt ook wat recalcitrantie in deze samenleving, maar er zijn vrouwen die dat doen (helemaal als ze vier blonde haren hebben).

Echter, wanneer het gaat om héel sterke beharing, met dikke donkere haren op de benen, in de trant van schaamhaar tot je enkels, dán is het iets heel anders.

En hoewel het natuurlijk triest is dát dit niet geaccepteerd is, is het een totaal andere zaak dan een incidentele ongeschoren enkel of oksel.

Ik krijg dan ook de indruk dat de mannen die vinden dat vrouwen op dit forum hun haren eigenlijk zouden moeten laten staan, hetzij omdat ze daarmee de norm onderuit halen of zich verzetten tegen de dwingende ideaalbeelden, hetzij omdat zij ménen dat behaarde benen juist mooi zijn, dat deze mannen eerder aan normale variaties van haargroei denken dan aan vrouwen met overbeharing of hirsutisme.

Hoewel ik deze discussie op zich interessant vindt, inclusief de bijdragen van de mannen die graag meer behaarde damesbenen zouden willen zien in 't straatbeeld, heb ik toch de indruk dat zij té gemakkelijk voorbij gaan aan het diepe gevoel van 'dit haar hoort niet en ik vind het lelijk' dat veel vrouwen op dit forum ervaren omdat ze er zo enorm veel van hebben. Vanuit zichzelf en hun omgeving.
En soms overvalt me de gedachte dat een pleidooi voor meer haar in feite niet op dit forum thuishoort, waar vrouwen juist delen wat ze kwijt willen. Maar dit terzijde.

Onderstaande quote vind ik dan ook opmerkelijk:

Ik ben nu 32 en heb sinds mn 13e jaar langhaar. De laatste 6 jaar in combinatie met een lange baard.
Volgens de maatschappelijke norm draag je als man geen langhaar en liever ook geen lange baard.
Het aantal keren dat ik uitgemaakt ben voor Jezus, hippie, hardrocker, zwerver, junkie, en landloper is niet te tellen en tegenwoordig is er ook moslim fundamentalist bij gekomen als scheldwoord. Af en toe is het vervelend maar ik peins er niet over om me te moeten gaan aanpassen aan de maatschappelijke norm.
Zeker niet nu ik zie hoe onze maatschappij steeds meer sterieler wordt en hoe lichaamshaar steeds vaker als onrein wordt afgedaan. Zowel bij vrouwen als bij mannen.

Je haar lang dragen en een baard laten groeien vind ik persoonlijk op geen enkele manier vergelijkbaar met de problematiek rond overbeharing bij vrouwen (en sommige mannen).
Iedereen heeft hoofdhaar (de meesten althans) en vrijwel alle mannen hebben vanzelfsprekend baardgroei.

Of je dat allemaal laat groeien als man, is een kwestie van Keuze.

Dit voorbeeld vergelijk ik liever met het dragen van een hoed, of bepaalde kleren, die weliswaar door de samenleving soms worden afgekeurd, maar die je kiest te dragen.
Omdat je weigert je aan te passen aan keurslijven. Goede zaak op zich.
Maar een keus.

Overbeharing bij vrouwen is geen keus. Het is een feit.

Was er maar wat meer rebels gedrag bij de vrouwen om zich te verzetten tegen de maatschappelijke norm.
Een gezond portie weerstand bieden tegen intolerant acceptatiegedrag zou geen kwaad kunnen.

Je hebt rebels gedrag uit keuzevrijheid - die paar haren laten staan, je oksels niet scheren, een hoed dragen, je gezicht groen schilderen etc, en je hebt zaken die je niet zelf kiest, zoals een rolstoel, doofheid en overbeharing.

Bij allemaal kun je rekenen op afkeurende blikken, maar de eerste categorie kun je zelf kiezen of je dat trekt of niet. Zo niet, hupla af die hoed. De tweede categorie zul je mee moeten leven, ondanks alle blikken.
Uiteraard is het goed als je in staat bent om weerstand te bieden aan alle normen en gelukkig kunt zijn ookal wijk je per definitie af en trek je als zodanig de aandacht.
Voor veel mensen zal dit simpelweg geen aantrekkelijke gedachte zijn. De meeste mensen wíllen niet graag afwijken - en al helemaal niet als ze daar niet zelf voor kunnen kiezen.

Kortom,
hoewel er een kern van waarheid zit in je betoog, vind ik het veel te kort door de bocht.

409
24 juli 2005, 17:03
Echter, wanneer het gaat om héel sterke beharing, met dikke donkere haren op de benen, in de trant van schaamhaar tot je enkels, dán is het iets heel anders.

Ik weet niet wat daar in de kern zo anders aan is. Het gaat me niet om de hoeveelheid haar ansich. Het gaat me erom dat lichaamshaar bij vrouwen niet geaccepteert wordt. Of het nou veel of weinig haar is doet daar weinig aan af.

Ik krijg dan ook de indruk dat de mannen die vinden dat vrouwen op dit forum hun haren eigenlijk zouden moeten laten staan, hetzij omdat ze daarmee de norm onderuit halen of zich verzetten tegen de dwingende ideaalbeelden, hetzij omdat zij ménen dat behaarde benen juist mooi zijn, dat deze mannen eerder aan normale variaties van haargroei denken dan aan vrouwen met overbeharing of hirsutisme.

Ik kan niet namens andere mannen spreken maar persoonlijk maakt het mij opzich niet uit of een vrouw bovenmatig behaard is. Mijn ex-vriendin is donker behaard en heeft zo'n beetje overal lichaamshaar. Op d'r rug, onder de navel, rond de tepels, benen, armen, oksels.
Ze is een knappe vrouw.
Ze heeft weinig gezichtshaar. Alleen een lichte bakebaard en een licht snorretje maar volgens mij is het volkomen nromaal om dat soort gezichtshaar te hebben.
Ze had in iedergeval geen baardgroei.

Ik kan me wel voorstellen dat baardgroei een serieus probleem is voor vrouwen.

heb ik toch de indruk dat zij té gemakkelijk voorbij gaan aan het diepe gevoel van 'dit haar hoort niet en ik vind het lelijk' dat veel vrouwen op dit forum ervaren omdat ze er zo enorm veel van hebben. Vanuit zichzelf en hun omgeving.

Je moet je afvragen wáárom vrouwen denken dat het haar lelijk is en dat het er niet hoort.
We leven in een tijd waarin haar op het lichaam als onvrouwelijk en onverzorgd wordt beschouwd. Elk haartje is er 1 teveel.
Dit wordt stelselmatig gepropageerd met als gevolg dat vrouwen gaan denken dat hun lichaamshaar lelijk is en dat het onnatuurlijk is om veel lichaamshaar te hebben. Daarbij wordt voorbij gegaan aan het punt dat het in de meeste gevallen wel natuurlijk is en dat het volkomen normaal is dat ze veel lichaamshaar hebben.
(zelfs gezichtshaar is normaal)

En soms overvalt me de gedachte dat een pleidooi voor meer haar in feite niet op dit forum thuishoort, waar vrouwen juist delen wat ze kwijt willen. Maar dit terzijde.

Ik heb het idee dat het hier juist wel thuishoort.
Ik wil laten zien dat lichaamshaar ook als iets moois gezien kan worden. Dat het een vorm van schoonheid kan zijn en dat lichaamshaar helemaal niet onvrouwelijk of lelijk is.
Ik heb de indruk dat de meeste vrouwen die dit forum bezoeken denken dat alle mannen het lelijk vinden wanneer een vrouw ongeschoren is. En dat het onnatuurlijk is om veel lichaamshaar hebben.
Ik wil laten zien dat het niet zo is en dat er (veel) mannen zijn die het wel mooi vinden of die het niet uitmaken dat vrouwen ongeschoren zijn.
Eigenlijk zou het als een mantra keer op keer hier op dit forum herhaald moeten worden dat de schoonheid van een vrouw niet afhankelijk is van lichaamshaar.
Positive vibrations zijn gezond en goedkoop. Dit in tegenstelling tot pijnlijke en dure behandelingen om het haar te verwijderen.

Je haar lang dragen en een baard laten groeien vind ik persoonlijk op geen enkele manier vergelijkbaar met de problematiek rond overbeharing bij vrouwen (en sommige mannen).

Ik ben het met je eens dat het bij de vrouwen minder geaccepteerd wordt dan bij mannen. Maar ook van een man wordt verwacht dat hij "verzorgd" is. (lees= korthaar en een geschoren gezicht of een kort geschoren baard).
Het aantal keren dat ik gediscrimineerd ben omwille van mijn uiterlijk is niet te tellen.

Iedereen heeft hoofdhaar (de meesten althans) en vrijwel alle mannen hebben vanzelfsprekend baardgroei.

Maar hoe vaak zie jij mannen met lange baarden?
Vast niet veel. Religieuze mannen willen nog weleens een volle baard hebben. Van hun wordt het geaccepteert omdat ze het laten groeien vanwege hun religie. Maar los daarvan wordt een man met lange volle baard niet meer geaccepteert in onze maatschappij. Alleen mannen die aan de kant vd samenleving staan hebben lange baarden zoals Hells angels, zwervers en vrijbuiters. Maar in het uitgaansleven, in de media, op straat, op het werk en in het openbaar vervoer zie je zelden mannen met lange baarden. het wordt namelijk als vies en onverzorgd beschouwd.


Of je dat allemaal laat groeien als man, is een kwestie van Keuze.
Dit voorbeeld vergelijk ik liever met het dragen van een hoed, of bepaalde kleren, die weliswaar door de samenleving soms worden afgekeurd, maar die je kiest te dragen.

Overbeharing bij vrouwen is geen keus. Het is een feit.

Het is in beiden gevallen een keuze. Ook een vrouw met overbeharing kiest er zelf voor om het te scheren.
Het enige verschil is dat het bij de vrouw minder geaccepteert wordt maar ook zij heeft de vrijwillige keuze om het wel of niet te scheren.

Overigens heeft mijn insteek weinig te maken met rebels gedrag. Ik vind het gewoon vanzelfsprekend om het haar te laten groeien en heb geen zin om me te moeten scheren en om naar de kapper te gaan.

Je hebt rebels gedrag uit keuzevrijheid - die paar haren laten staan, je oksels niet scheren, een hoed dragen, je gezicht groen schilderen etc, en je hebt zaken die je niet zelf kiest, zoals een rolstoel, doofheid en overbeharing.

Ik zou overbeharing bij de vrouw niet gelijk willen stellen aan doofheid of aan een lichamelijke gehandicap.
Lichaamshaar is geen lichamelijk mankement waar je fysieke last van hebt.
Veel lichaamshaar doet geen pijn en je ondervindt er geen fysieke beperkingen mee in het dagelijkse leven. Overbeharing is in de meeste gevallen een cosmetisch probleem. Veroorzaakt door intolerant gedrag vd maatschappij en door de harde eisen die gesteld worden aan het schoonheidsideaal volgens de algemene norm
Maar het blijft hoe dan ook voor de vrouw een eigen vrije keuze om het wel of niet te scheren.

maar de eerste categorie kun je zelf kiezen of je dat trekt of niet. Zo niet, hupla af die hoed. De tweede categorie zul je mee moeten leven, ondanks alle blikken.

Het gaat in beiden gevallen om dezelfde kern: De algemene norm bepaald of het acceptabel is om wel of niet een hoge herenhoed te dragen en de algemene norm bepaald of het al dan niet acceptabel is om als vrouw ongeschoren te zijn.

Voor veel mensen zal dit simpelweg geen aantrekkelijke gedachte zijn. De meeste mensen wíllen niet graag afwijken - en al helemaal niet als ze daar niet zelf voor kunnen kiezen.

Ze kunnen er wel zelf voor kiezen. Alleen is het zo dat onze maatschappij intolerant is tegenover sommige van die keuzes.
De beste manier om die intolerantie tegen te gaan is door je middelvinger op te steken.
Ik begrijp het wel dat mensen over het algemeen niet graag willen afwijken. Maar als de algemene norm zodanig begint af te wijken van wat normaal en natuurlijk is dan komt er een punt waarop je zegt: Tot hier en niet verder!


hoewel er een kern van waarheid zit in je betoog, vind ik het veel te kort door de bocht.

;) Ik ga kort door de bocht zodat ik recht op de kern vd zaak afga.

sarahxxx
24 juli 2005, 18:07
Pfjieuw... Zwaaaaar topic dit!

Maar euh, geen verwijt, 409, maar ik heb het gevoel dat je hier moraalridder wil spelen, en zo'n beetje jouw smaak/mening wil opdringen aan de andere mensen hier. Waarom start je anders zo'n controversieel (jaja, dat kan je toch niet ontkennen?) topic?

Ik denk dat dit sowieso een forum is waar iedereen terecht kan, zonder daarbij gestigmatiseerd te worden. Het zou ook leuk zijn moest jij dat niet doen (n.a.v. jouw reactie op baby; die was toch vrij laag hoor)

Ik ken persoonlijk twee meiden die ook vrij zwaar behaard zijn, en die zijn stikjaloers op het feit dat ik heel weinig oksel-, been- en schaamhaar heb. Als ik hoor hoe zij hiervan afzien, dan denk ik ook wel ff "heeey, fok joe, klotemaatschappij!". Maar dat maakt dus he-le-maal nix uit, het is vechten tegen iets wat veel groter is dan je... En voor je eigen gemoedsrust, denk ik dat je daar sowieso beter niet aan begint.
Sja, aan de andere kant, ik mag dan heel erg weinig lichaamsbeharing hebben, dat weerspiegelt zich ook op mijn hoofd hé; AGA-hebbende... En dan kan ik weer pijn in mijn hart krijgen als ik hun volle haarbos zie...
Ik ga hier ook geen topic openen met AGA als schoonheidsideaal bij vrouwen hoor, omdat ik weet dat dat gewoon hopeloos is... Schoonheidsideaal is véél te hoog gegrepen, echt wel! Laten we beginnen met acceptatie door onszelf, en door de personen die ons dierbaar zijn, en dan denk ik dat we al hééééél ver zijn...


Just my two cents,

Sarah

409
24 juli 2005, 19:37
Maar euh, geen verwijt, 409, maar ik heb het gevoel dat je hier moraalridder wil spelen, en zo'n beetje jouw smaak/mening wil opdringen aan de andere mensen hier. Waarom start je anders zo'n controversieel (jaja, dat kan je toch niet ontkennen?) topic?

Mijn mening is dat iedereen gewoon moet kunnen zijn zoals ie is.
Leven en laten leven zonder dat we ons hoeven te schamen voor ons lichaamshaar of andere uiterlijke kenmerken.
Dat die mening opdringerig over kan komen is niet mijn bedoeling.
Ik heb slechts 1 topic geopend op dit forum en ik reageer op de reacties die er komen. Voor de rest dring ik niemand iets op.

Ik vind het wel bizar dat het als controversieel wordt gezien als ik zeg dat vrouwelijk lichaamshaar ook mooi kan zijn.

Ik denk dat dit sowieso een forum is waar iedereen terecht kan, zonder daarbij gestigmatiseerd te worden. Het zou ook leuk zijn moest jij dat niet doen (n.a.v. jouw reactie op baby; die was toch vrij laag hoor)


Ik weet niet welke reactie je bedoelt maar Baby draagt het soort intolerantie uit waar ik allergisch voor ben.


Als ik hoor hoe zij hiervan afzien, dan denk ik ook wel ff "heeey, fok joe, klotemaatschappij!". Maar dat maakt dus he-le-maal nix uit, het is vechten tegen iets wat veel groter is dan je... En voor je eigen gemoedsrust, denk ik dat je daar sowieso beter niet aan begint.

Zo makkelijk hoef je je er niet bij neer te leggen. Onze maatschappij is maakbaar.
Een algemene opinie kunnen we beïnvloeden.


Sja, aan de andere kant, ik mag dan heel erg weinig lichaamsbeharing hebben, dat weerspiegelt zich ook op mijn hoofd hé; AGA-hebbende... En dan kan ik weer pijn in mijn hart krijgen als ik hun volle haarbos zie...

Ja dat is vervelend. Kan me voorstellen dat je jaloers naar volle haarbossen kijkt.

Vind je het trouwens niet vreemd dat we hier wel vrouwen mooi vinden met een lange en dikke bos hoofdhaar maar dat de rest van het lichaam haarvrij moet zijn?

Ik ga hier ook geen topic openen met AGA als schoonheidsideaal bij vrouwen hoor, omdat ik weet dat dat gewoon hopeloos is... Schoonheidsideaal is véél te hoog gegrepen, echt wel!

AGA is volgens mij een aandoening terwijl het lichaamshaar bij vrouwen in de meeste gevallen een normaal kenmerk van het lichaam is.
(hirsutisme als ziekte uitgezonderd)

Waarom is het te hoog gegrepen om ongeschoren vrouwen als schoonheidsideaal te zien?
Je zegt dat het hopeloos is maar persoonlijk vind ik dat wat nu als schoonheidsideaal gezien wordt juist hopeloos is:
Broodmagere vrouwen die kaal geschoren zijn met grote borsten.
In de meeste gevallen is dit een schoonheidsideaal dat écht te hoog gegrepen is want de meeste vrouwen zijn van nature niet zo. En kunnen dit ideaal niet bereiken.
Waarom wordt dit dan wel als een schoonheidsideaal gezien? En waarom vindt men het vanzelfsprekend om dit als schoonheidsideaal te zien?


Laten we beginnen met acceptatie door onszelf, en door de personen die ons dierbaar zijn, en dan denk ik dat we al hééééél ver zijn...


Dat zijn mooie woorden!
:)

sarahxxx
24 juli 2005, 20:04
"Ik vind het wel bizar dat het als controversieel wordt gezien als ik zeg dat vrouwelijk lichaamshaar ook mooi kan zijn."

=> Dat bedoel ik ook niet, ik had het eerder over je aanpak, en het posten van die foto's (maar daar gaat het in essentie natuurlijk niet om)

"Ik heb slechts 1 topic geopend op dit forum en ik reageer op de reacties die er komen. Voor de rest dring ik niemand iets op."

=> Daar heb je dan weer gelijk in; mijn excuses :)

"Zo makkelijk hoef je je er niet bij neer te leggen. Onze maatschappij is maakbaar.
Een algemene opinie kunnen we beïnvloeden."

=> Sja, als je duizenden en duizenden mensen meekrijgt :eek: The fucking media zitten écht niet te wachten op een stelletje wereldverbeteraars die het schoonheidsideaal radicaal willen omvergooien... (Tenzij ze er een freakshow van willen maken, want daar lijkt het de laatste tijd sterk op :rolleyes:)

"Vind je het trouwens niet vreemd dat we hier wel vrouwen mooi vinden met een lange en dikke bos hoofdhaar maar dat de rest van het lichaam haarvrij moet zijn?"

=> Nix vreemds aan; we zijn nu eenmaal allemaal groot geworden met het idee dat een volle haarbos gelijk staat aan een gezond lichaam...

"AGA is volgens mij een aandoening terwijl het lichaamshaar bij vrouwen in de meeste gevallen een normaal kenmerk van het lichaam is.
(hirsutisme als ziekte uitgezonderd)"

=> Mja, maar in essentie zijn het twee "problemen" die ervoor zorgen dat je als vrouw afwijkt van "de norm" (zware woorden, maar het is nu eenmaal zo, al keur ik het niet goed!)

"Waarom is het te hoog gegrepen om ongeschoren vrouwen als schoonheidsideaal te zien?
Je zegt dat het hopeloos is maar persoonlijk vind ik dat wat nu als schoonheidsideaal gezien wordt juist hopeloos is:
Broodmagere vrouwen die kaal geschoren zijn met grote borsten.
In de meeste gevallen is dit een schoonheidsideaal dat écht te hoog gegrepen is want de meeste vrouwen zijn van nature niet zo. En kunnen dit ideaal niet bereiken.
Waarom wordt dit dan wel als een schoonheidsideaal gezien? En waarom vindt men het vanzelfsprekend om dit als schoonheidsideaal te zien?"

=> Ja, en ik denk dat we wel een stap in de goeie richting aan het zetten zijn, eerlijk gezegd; denk maar aan de reclame-campagne van Dove. Maar om nu eensklaps ongeschoren vrouwen als ideaal te gaan stellen... Die overgang is toch veel té groot?
Hmmm, als ik eerlijk ben, ik vind het gewoon makkelijker zonder haar, en dan duid ik vooral op okselhaar: veel minder vlug onaangename geurtjes wanneer je daar geschoren bent... Ik kan zo blijven doorgaan, over benen en schaamstreek (ik scheer beiden), maar dat doe ik puur omdat ik het makkelijker vind zonder haar, en omdat het voor mij geen overdreven werk is om me daar te scheren. Maar ik doe dit niet omdat het "in de mode" is! Ik ben nog nooit in mijn leven gevoelig geweest voor modetrends, eerlijk gezegd... Ben altijd nogal rebels en eigenzinnig geweest op dat vlak :D

Maar euh... Zou het niet kunnen dat het nu langzaamaan anders gaat worden? L'histoire se repète, n'est-ce pas? De seventies komen op haarvlak ook ooit wel terug ;)

"Dat zijn mooie woorden!
:)"

=> Hé, dank je :D

ycelik
24 juli 2005, 20:34
De seventies komen op haarvlak ook ooit wel terug
Laten we hopen dan kan ik en de mode volgen en mijn haar heel lang houden :D.

Offtopic ijsbreker.

T4BuL4 R4S4
25 juli 2005, 01:05
(sorry voor het woord dat nu volgt) 'poes'

:worship::worship: :worship:

Marte
26 juli 2005, 18:18
AGA is volgens mij een aandoening terwijl het lichaamshaar bij vrouwen in de meeste gevallen een normaal kenmerk van het lichaam is.
(hirsutisme als ziekte uitgezonderd)


Sorry, maar jullie vergeten "overbeharing" als ziekte of afwijking van het lichaam. (Is namelijk anders dan hirsutisme en heeft ook andere gevolgen, namelijk over gehele lichaam vacht ipv enkel op mannelijke plaatsen.)

Tiuri
7 september 2005, 12:09
Sorry, maar jullie vergeten "overbeharing" als ziekte of afwijking van het lichaam. (Is namelijk anders dan hirsutisme en heeft ook andere gevolgen, namelijk over gehele lichaam vacht ipv enkel op mannelijke plaatsen.)Hoezo vergeten we dat, Martje? Wat bedoel je precies?

Bert Tomus
24 oktober 2006, 23:57
Jeetje, wat een reacties hier.... Kwetsend en positief...... even mijn verhaal....
Ik ben nu 28 jaar en heb ontzettend veel last hirtuïsme. Ik voel me niet vies of een abonoraal mens dat niet maar mensen MOOI IS HET NIET!!! en zeker niet vrouwelijk! In de winter gaat het nog wel dan kun je het verbloemen met koltruien en lange broeken maar de zomer kan voor mij gestolen worden. Ik ben al een tijd bezig om mijn gezicht 'haarvrij" te maken en dan ook nog mijn benen... Ik kan me niet voorstellen dat ik met haren op mijn benen gezellig en op mijn gemak door de stad ga lopen. Je wordt raar aangekeken en daar heb ik nou echt geen zin in ookal wordt er door sommige beweerd dat het heel normaal is. WAS HET MAAR NORMAAL DAN HADDEN WE DIT FORUM NIET NODIG! Ik heb me er wel bij neergelegd dat ik het heb maar het accepteren NEVER..... Ik heb me ook al bij neergelegd dat ik alleen door het leven zal gaan want ik kan me niet voorstellen dat ik een lief iemand zou tegenkomen waarbij ik mezelf echt op mijn gemak zou kunnen voelen...... Heb wel eens een relatie gehad maar ze kon me niet op mijn gemak stellen... :(
Iedereen met hirtuïsme nog succes met de komende zomermaanden en zoals we allemaal weten: je bent niet de enige!!! (maar dit neemt meestal niet de pijn weg!!! )

Ell,

Sinds kort heb ik dit forum gevonden.
Ik ben een man van 47 en vind behaarde vrouwen gewoon mooi!
Je verstopt je haren zodat anderen je er niet op aan kunnen kijken;
zij bepalen voor zichzelf wat de norm is.
Laat ze zich met hun eigen normen bezig houden!
Ik kan me trouwens goed voorstellen dat je het niet mooi vind, maar dat je je erbij neer ligt om alleen door het leven te gaan is nu ook wat te ver gezocht.
Mensen moeten beter leren om elkaar te accepteren, of het nu gaat om vrouwen met overbeharing, hangende borsten of een dikke kont etc.etc.
Er zijn tientallen sites waar vrouwen hun overbeharing tonen; teken dat er toch vrouwen of mannen zijn die dit mooi vinden.

Ik hoop dat ik je hiermee wat getroost heb en laat nog wat van je horen.

Groetjes Bert

Sanne
9 november 2006, 16:44
jeetje, ik ben hier al lang niet meer geweest. te lang niet.
Ik zag de foto's op de eerste pagina (van de vrouwen die niet geschoren waren) en ik verschoot en voelde een soort van walging terwijl ik zelf last heb van overbeharing!!
ookal kan ik redeneren dat er niks mis mee is en dat heeeeeeel af en toe ook zo voelen, toch merk ik (zoals bij het zien van een simpel plaatje) dat ik het idee dat de hedendaagse maatschappij heb overgenomen. Dit vind ik toch kwalijk voor eigenlijk alle mensen die niet aan een of ander ideaal plaatje voldoen maar toch kan ik het zelf ook niet van me af zetten en belemmerd zoiets een groot deel van mijn leven.

Sipke
10 november 2006, 21:26
ik vind het lelijk
dat uitstekende haar
vooral die vrouw met die behaarde benen.

Ik heb ook haar onder mijn oksels maar niet zo'n hanekam.

Heb ook een lichte vorm van overbeharing en ben er niet blij mee.

Gelukkig zijn er mannen die het niks kan schelen en die je willen om je karakter en persoonlijkheid.

seutemie
8 maart 2007, 17:05
hmmm, blij eens deze site gevonden te hebben. Ik heb ook wat last van overbeharing, maar weet eigenlijk niet of ik 't al hirsutisme kan noemen.
Ik haat 't als ik moet gaan zwemmen, ik scheer altijd alles af, maar dan zie je gewoon zwarte stoppeltjes, omdat mijn haar veel te donker is :( ik haat 't dus.. ik kan ook nooit rokken aandoen en om eens met mn vriend gelijk wanneer te .. 'je weet wel wat', kan ook niet.. ik moet altijd op voorhand scheren en zo.. pfff, en soms trek ik 't uit met een pincet, maar dan komt 't na een week terug en hoé! allemaal rode vlekken en 't doet zelfs pijn als 't teruggroeit :(
het helpt wel om in de zomer wat te bruinen, (gelukkig dan alleen in mijn tuin).. hoe meer de zon erop schijnt, hoe bruiner ik dan word, en hoe lichter mn haren worden.. dus is 't toch al iets minder.. maar in belgië kan je jammergenoeg niet altijd buiten zonnen

nog even reactie op 409: ik vond dat je een beetje te hard reageerde tegenover baby... zij heeft haar mening en jij respecteerde dat niet, omdat je wél je mening wou opdringen, onbewust: JIJ wil dat 't schoonheidsideaal verandert... baby voelt zich niet goed met haar, waarin ik haar heel goed kan begrijpen, dus heeft ze 't recht te zeggen dat zij dat lelijk vindt..
maar ik kan begrijpen dat jij 't moeilijk vindt, dat sommige mensen NIET met jouw idealen willen verdergaan... c'est la vie..

ben toch blij hier mensen tegen te komen met dezelfde problemen, maar wist niet eens dat die erger konden zijn dan de mijne :crybaby: en ik maar klagen.. vanaf nu trek ik 't me ook niet teveel meer aan dat ik donkerder haar heb.. ik wil trouwens dat mensen accepteren om wie ik ben, en niet om hoe ik eruit zie.. kijk naar al die modellen: die kunnen niet eens trouwen, omdat er teveel mannen rond hen zitten, want ze zien er te goed uit.. zou k niet willen :D

gegroet :P

Marte
9 maart 2007, 16:12
dag seutemie, of een probleem erger is of minder erg dan een ander, hangt vooral af van hoe je eronder lijdt. Gradueel kan je overbeharing mss minder erg, of juist meer zijn, terwijl de last die je ervan ondervindt, respectievelijk veel meer of juist veel minder is.
k hoop dat je wat hebt aan dit forum.

xxx m

naturist
18 april 2007, 21:23
Hallo iedereen,

Ik ben nieuw hier maar jullie onderwerp interesseert me wel.
Ik vind behaarde vrouwen wel best sexy in de zin dat ik het aantrekkelijk vind als ze natuurlijk behaard zijn. Schaamhaar en okselhaar zijn normale secundaire geslachtskenmerken bij de vrouw. De tendens om dit tegenwoordig zo veel mogelijk te scheren is toch recent. Voor de oudere mannen onder ons, denk maar aan de Playboy's van de jaren 70 en 80.
Hirsutisme is het voorkomen van mannelijke beharing bij vrouwen en is in feite een medisch probleem. Ikzelf vind een sterk behaarde vrouw zeker niet per definitie onaantrekkelijk in tegendeel! Maar echt mannelijke beharing zoals snor en baardhaar is inderdaad niet vrouwelijk, en daar kan ik baby zeker begrijpen.
Het gewoon laten groeien van okselhaar is een persoonlijke keuze van de vrouw in kwestie. Dit gebeurt echter te weinig tegenwoordig hetgeen ik betreur...

bjorn
23 april 2007, 17:40
Ik kan maar 1 ding zeggen respecteer een vrouw met of zonder lichaams haar. Mijn vriendin wil zich zelf niet scheren intiem en ook niet bij knippen. in de winter laat zij ook alles groeien. En ze scheert zich maar 4 keer perjaar 1maal mei juni julie augustus. is dat dan het verschil voor respect te hebben voor een vrouw. Ik vind het nammelijk zeer aantrekkelijk. een behaarde vrouw.

Ik denk wel dat dit zeer moeilijk moet zijn voor mensen die hirsutime hebben. en die willen rond lopen als een gladde vis.

Maar ik kan maar 1 goeieraad geven. Negeer de mensen die geen respect toten voor u. Zij weten niet wat vele vrouwen mee maken.

groetjes bjorn.

Marte
24 april 2007, 10:18
dag Bjorn, je raad is alleszins heel goed bedoeld. En het is zeker plezierig te weten dat er mensen zijn die veel verdraagzamer zijn dan anderen. Maar de raad 'negeer de mensen die geen respect voor je (overbeharing) tonen, en dan veronderstellend dat dit gelinkt is aan de overbeharing, is zo goed als onuitvoerbaar, daar het gros van de mensen overbeharing afkeurt.
Persoonlijk vind ik het erg jammer dat mensen sterk afkeurend reageren, niet beseffend inderdaad wat overbeharing met zich teweeg brengt, maar het is erg moeilijk mensen er volledig voor te veroordelen. Tenslotte zijn zij gedeeltelijk ook maar kind van hun tijd, en het blijft een feit dat veel mensen op dat vlak niet langer dan hun neus kijken, tot ze er zelf mee geconfronteerd worden. Deze mensen daarop be- of veroordelen, en bijgevolg negeren, gaat mij te ver. Waarmee ik niet wil zeggen dat ze er toaal niets aan kunnen doen, je het bijgevolg maar op zijn beloop moet laten, want dat zou ervoor zorgen dat er nooit iets verandert, er is tenslotte ook nog zoeits als een eigen keuze en wil.

Verdraagzaamheid is naar mijn mening erg belangrijk, het moet natuurlijk van twee kanten komen, maar zelf de eerste stap zetten kan naar mijn mening nooit kwaad.

Alleszins ben ik erg blij te lezen dat jij op dat vlak een erg positieve houding hebt.

pipilover
25 mei 2007, 20:29
Eerlijk gezegd valt mijn mond open bij het lezen van de vele reacties. (voor het eerst) Niet alleen vanwege de geweldige reacties van "lotgenoten", maar ook vanwege de inderdaad vrij kwetsende reacties van anderen.

Ik heb zelf last van overbeharing en niet van hirsutisme. Het verschil is dat hirsutisme een typisch mannelijk overbeharingspatroon veroorzaakt, en overbeharing over het gehele lichaam is. Ik ben over het gehele lichaam "begroeid en bezaaid" met blonde lichaamsharen die veel langer dan normaal zijn, veel dichter begroeid en overal. Dat betekent praktisch gezien dus geen open truitjes, open rug, jurkjes, rokjes, zwempak, zwemmen uberhaupt heb ik al 8 jaar niet meer gedaan, niet in de zon zitten want dan valt alles dubbel zo hard op, altijd een hand voor mijn snor, haren halflang zodat ik de haren in mijn gezicht kan verbergen, etc.... Ik slik elk soort medicijn, (flink wat hormenen) die er zijn, zonder resultaat, en een viertal keer per jaar, ongeveer, krijgt de overbeharing weer een flinke groeistoot, waardoor het weer erger wordt, en ik weer opnieuw kan beginnen met accepteren, durven buitenkomen, ... (En dit al 6 jaar lang, zonder dat er ook maar enige verbetering in komt)

Mijn hele leven draait hier inmiddels om. Er zullen mensen onder jullie zijn die hierop zullen reageren met, "zoek een psychologe". Dat heb ik meermaals gedaan, je kunt echter moeilijk je hele leven lang daarnaartoe gaan, daarbij, blikken(vooral de blikken) en opmerkingen van mensen( onbehaarde vrouwen en mannen) zijn genoeg om dat zelfvertrouwen onmiddelijk in de grond te boren.

Laserherapie heb ik al geprobeerd, daar mjin lichaamsbeharing echter te blond is heeft de laser er geen vat op, en ben ik 700 euro verder, nog steeds even behaard. Elektrische epilatie gaat niet aangezien mijn huid zo ontstekingsgevoelig is dat ik er meer kwaad mee doe dan goed, gewoon epileren en harsen en waxen gaat evenmin aangezien ik mezelf dan rijkelijk zou versieren met een acnehuid vanwege de vele ontstekingen (heb ik om die reden al moeten stoppen).
Het enige wat er dus overblijft is scheren. Maar 's morgens scheren, betekent een paar uur later al weer stoppels erop. Dus dat kan enkel op mijn benen, en niet in mijn gezicht of zo.

Kortom ik kan mijn haren in mijn gezicht en o de rest van mijn lichaam ongewild niet weghalen(of toch niet volledig).

Ik krimp al ineen als ik ook maar een man bespeur, of in de bus naast iemand moet zitten, een stukje op straat in de zon moet lopen wanneer er net mensen passeren, aangezien mensen zo hard en grof zijn, en blikken vaak meer zeggen dan mensen in de gaten hebben. Oke, het is blond, en in schemering zie je niet zo veel, maar in de zon even zo meer...

Sorry voor deze reactie, maar na een aantal grove reacties die ik net gelezen had hier moest ik dit even kwijt. Mensen hebben blijkbaar niet in de gaten wat het betekent vrouw en overbehaard te zijn.

En dit alles is zo waar en hoe kan een psychologe je nou hiermee helpen het is niet iets dat tussen iemands hoofd zit het is een feit en iemand anders kan jou gevoel toch niet veranderen met praten, dit kan alleen maar als je van dit "probleem" af zou zijn. Bepaalde mensen kiezen voor zorgen, die vinden het al erg als ze ven met vriendlief ruzie hebben en daarna krijgen ze weer aandacht, nou geef mij dat maar. En dan heb je ook nog mensen die zelf ergens voor kiezen bijv. dat ze op dansles gaan en worden nog gesteund en beloond ook met prijzen omdat ze zo hard werken, nou echt niet, ik/wij werken hard, het is een dagelijkse strijdt en we worden ook niet eens bewonderd :(

Marte
26 mei 2007, 11:16
nu moet ik hier toch eventje het volgende aan toevoegen, deze post heb ik een lange tijd geleden geplaatst, en meer vanuit de reactie op die grove opmerkingen. Voor andere mensen is het namelijk zeer moeilijk te begrijpen wat een bepaalde situatie inhoudt en met zich meebrengt. Waardoor ze dergelijke reacties stellen.

Kijk, ik denk dat een psychologe wel een hulp kan zijn in het aanvaardingsproces of althans een eerste stap. Je zult het wel zelf moeten doen, het aanvaarden van jezelf. Ik weet hoe frustrerend het is, dat je inderdaad nooit eens onbekommerd kan doen en zijn zoals veel mensen. Maar evengoed is het belangrijk gelukkig te zijn met hetgeen je hebt, het heeft geen zin je te wentelen in je ongeluk, aangezien je er enkel jezelf mee hebt. En, je bent al enkel bewonderenswaardig door het feit dat je dit doet, door het aanvaarden van je situatie en dit niet in de weg te laten staan van genot en geluk in je leven. Ik weet dat dit makkelijk klinkt, zeker wanneer je nog maar pas geconfronteerd bent met dit probleem, maar je maakt het jezelf en je eigen leven leven een stuk aangenamer en plezieriger als je vanuit deze instelling leeft. Wat volgns mij erg belangrijk is.

athena1
17 september 2007, 22:20
ik ben het helemaal eens met 409 en amber. Ik had het niet beter kunnen verwoorden dan beide dames. Top gewoon!

lanny
17 september 2007, 23:44
Wat voor overbeharing geldt gaat ook op voor dikke mensen, extreem dunne mensen, mensen met spleten tussen hun tanden etc. Hoe mensen daar mee omgaan weet je niet en je weet ook niet waarom mensen reageren op andere mensen. Wat ik wil zeggen is dat waar de een last van heeft dat deert iemand anders weer helemaal niet! Gelukkig is aar Hirsutimse wat te doen. Afvallen is nog een stuk moeilijker omdat de vetzellen weer aan kunnen groeien en haarwortels als ze dood zijn niet! Het haarprobleem is bijna opgelost (het mijne) mijn overgewicht niet ik heb heel wat gejojoot en ik ben nu heel langzaam opweg naar wat minder.....heel heel langzaam.

Marte
5 oktober 2007, 13:52
Wat voor overbeharing geldt gaat ook op voor dikke mensen, extreem dunne mensen, mensen met spleten tussen hun tanden etc. Hoe mensen daar mee omgaan weet je niet en je weet ook niet waarom mensen reageren op andere mensen. Wat ik wil zeggen is dat waar de een last van heeft dat deert iemand anders weer helemaal niet! Gelukkig is aar Hirsutimse wat te doen. Afvallen is nog een stuk moeilijker omdat de vetzellen weer aan kunnen groeien en haarwortels als ze dood zijn niet! Het haarprobleem is bijna opgelost (het mijne) mijn overgewicht niet ik heb heel wat gejojoot en ik ben nu heel langzaam opweg naar wat minder.....heel heel langzaam.

Kleine correctie lanny, aan haarproblemen valt niet per definitie iets te doen(anders was ik inmiddels al lang en breed haarloos geweest), evenmin inderdaad als aan zwaarlijvigheid of overgewicht, dat klopt, het is inderdaad precies hetzelfde. Ik hoop voor je dat het je uiteindelijk toch lukt je doel te bereiken, welke dat ook mag zijn. xxx marte

lis
26 oktober 2007, 21:18
Ik weet niet wat daar in de kern zo anders aan is. Het gaat me niet om de hoeveelheid haar ansich. Het gaat me erom dat lichaamshaar bij vrouwen niet geaccepteert wordt. Of het nou veel of weinig haar is doet daar weinig aan af.

Maar daar gaat het in dit forum wel over.
Hirsutisme is niet zomaar wat haartjes hier en daar. Het is overbeharing op plekken waar doorgaans geen of weinig haar groeit. Niet een gewone oksel, niet wat pluis op de schenen, niet een bosje schaamhaar of één haar op de bovenlip. Kortom, de hoeveelheid maakt voor de (meeste) vrouwen hier wel degelijk het grote verschil.

Je moet je afvragen wáárom vrouwen denken dat het haar lelijk is en dat het er niet hoort...
Dit wordt stelselmatig gepropageerd met als gevolg dat vrouwen gaan denken dat hun lichaamshaar lelijk is en dat het onnatuurlijk is om veel lichaamshaar te hebben. Daarbij wordt voorbij gegaan aan het punt dat het in de meeste gevallen wel natuurlijk is en dat het volkomen normaal is dat ze veel lichaamshaar hebben.

Zeker, de afkeer van (veel) vrouwen tov lichaamshaar en gezichtsbeharing wordt beinvloed door beeldvorming.
Dit neemt echter niet weg, dat het verdraaid moeilijk is om je helemaal daaraan te ontrekken.
Bovendien, je kunt wel zelf beslissen dat overbeharing geen probleem voor jezelf is, maar daarmee heb je nog niet de omgeving mee, die afkeurend kijkt naar vrouwen met veel haar op benen of in het gezicht en dat maakt (zelf) acceptatie ook moeilijk.

Het is dus éen ding om te zeggen, mijn ideaal is dat mensen zich niets aantrekken van beeldvorming, maar zodra het gaat om iets waarvoor je niet zelf gekozen hebt, dan wordt het snel theorie.

Als buitenstaander, zonder een dergelijk probleem, heb ik de indruk dat het onmogelijk is om in te voelen waarom zoveel vrouwen zich niet aan de beeldvorming kunnen ontworstelen.

Ik wil laten zien dat lichaamshaar ook als iets moois gezien kan worden. Dat het een vorm van schoonheid kan zijn en dat lichaamshaar helemaal niet onvrouwelijk of lelijk is...Positive vibrations zijn gezond en goedkoop. Dit in tegenstelling tot pijnlijke en dure behandelingen om het haar te verwijderen.

Op zich niks mis met het aankaarten van een andere realiteit. Maar als vrouwen zelf te veel last hebben van overbeharing en de bijbehorende omgevingsproblemen, dan ben ik helemaal voor behandeling. Als dat maakt dat ze géen energie meer kwijt zijn aan iets dat niet zoveel energie zou hoeven moeten kosten.

Ik ben het met je eens dat het bij de vrouwen minder geaccepteerd wordt dan bij mannen. Maar ook van een man wordt verwacht dat hij "verzorgd" is. (lees= korthaar en een geschoren gezicht of een kort geschoren baard). Het aantal keren dat ik gediscrimineerd ben omwille van mijn uiterlijk is niet te tellen.

Ik herhaal: vervelend voor je, maar baard of stubble zijn gewoon voor mannen. Mannen krijgen algemeen baardgroei vanaf hun tienertijd. Het is de norm. Of je kiest voor een baard of niet, is een persoonlijke keus. Het is een teken van onverdraagzaamheid binnen de samenleving dat jouw baard niet geaccepteerd werd, maar als je er genoeg van had, kon je 'm zonder probleem afscheren.
Voor vrouwen ligt dat anders. De norm is nu eenmaal: geen baard voor vrouwen. Heb je die wel of scheer je die en zie je bij een vrouw stubble, dan levert dat een heel ander plaatje op.
Of we dat nu eerlijk, ideaal of niet vinden.

Ik zou overbeharing bij de vrouw niet gelijk willen stellen aan doofheid of aan een lichamelijke gehandicap.
Lichaamshaar is geen lichamelijk mankement waar je fysieke last van hebt. Veel lichaamshaar doet geen pijn en je ondervindt er geen fysieke beperkingen mee in het dagelijkse leven. Overbeharing is in de meeste gevallen een cosmetisch probleem. Veroorzaakt door intolerant gedrag vd maatschappij en door de harde eisen die gesteld worden aan het schoonheidsideaal volgens de algemene norm

Klopt.
Je kunt er prima mee horen, lopen etc.
Maar ik hou vol dat het een handicap is.
Niet alleen omdat het afwijkt, maar ook omdat je er niets aan kunt doen (je wordt er mee geboren als het ware) en omdat je er net als bij een zichtbare handicap als bv klompvoet (waar je ook prima mee kunt functioneren) net zo sterk onwillekeurige reacties op krijgt.
You're always a spectacle whether you want to or not. Niks geen keuze.


Ik begrijp het wel dat mensen over het algemeen niet graag willen afwijken. Maar als de algemene norm zodanig begint af te wijken van wat normaal en natuurlijk is dan komt er een punt waarop je zegt: Tot hier en niet verder!

Iedereen die het op kan brengen moet vooral zijn middelvinger opsteken.
Alleen blijf ik van mening dat het makkelijk praten is, zolang je niet in die positie zit. Voor de meeste vrouwen is het het niet waard om telkens af te wijken, geen leuke rokjes te kunnen dragen zonder dat de hele straat je nakijkt of Gordon op tv tegen een Idols kandidaat zegt: vergeten je snor te scheren?

lanny
28 oktober 2007, 16:58
Iedereen die het op kan brengen moet vooral zijn middelvinger opsteken.
Alleen blijf ik van mening dat het makkelijk praten is, zolang je niet in die positie zit. Voor de meeste vrouwen is het het niet waard om telkens af te wijken, geen leuke rokjes te kunnen dragen zonder dat de hele straat je nakijkt of Gordon op tv tegen een Idols kandidaat zegt: vergeten je snor te scheren?

Helaas kunnen we in grote steden steeds minder rokken/rokjes aan omdat onze medeburgers dan denken dat je een slet bent, ze willen alle vrouwen in een Boerka zien. Het is geen grapje of zo probeer maar eens in Osdorp op donderdag middag in de zomer rond te lopen, het gesis en de domme opmerkingen zijn dan niet van de lucht:mad:. Dus rokken met haarvrije benen moet mogen en iedereen die hier op tegen is moet maar binnen blijven
http://www.haarweb.nl/forum/images/statusicon/user_offline.gif http://www.haarweb.nl/forum/images_dutch/buttons/report.gif (http://www.haarweb.nl/forum/report.php?p=145442)