PDA

View Full Version : draad kwijt ...


karin_68
4 juli 2002, 15:04
Pfff, er moet me toch iets van het hart, ... en 't is niet voor het ene of het andere, ... maar dit forum kent een enorm succes. Wat natuurlijk wel goed is, maar als ik eventjes durf mijne rug te draaien (en een tijdje niet op dit haarweb kom door een aantal omstandigheden) zijn er onnoemelijk vee berichtjes bij en kan ik zonder een grondige studie niet meer volgen wat wie en hoe. Dit is eigenlijk wel iets dat me soms wat dwars zit.

Ik wil gerust mensen helpen, maar op deze manier is het heel moeilijk, en trekt het forum me echt niet aan daar ik eerst die studie telkens moet doen.
Dit is geen verwijt of gelijk wat, maar ik wou dit gevoelen gewoon effe aangeven.

Ik ben hier echt helemaal de draad kwijt.

vr. gr.

Webmaster
4 juli 2002, 17:07
Beste Karin,

Inderdaad: het HaarWeb Forum is een succes! En daar zijn wij héél erg blij mee.

En waar wij ook blij mee zijn is jouw kritische opmerking die je hierboven maakt, aangezien jij niet de enige TTM-er bent die hier tegenaan loopt. De TTM rubriek wordt inderdaad steeds groter. En aangezien wij bezig zijn met een aparte site voor TTM èn aangezien de op te richten patiëntenverenigingen straks óók gebruik gaan maken van HaarWeb als digitiaal support-medium voor hun organisaties, zal de TTM rubriek op HaarWeb alleen nog maar groter gaan worden. Dit is simpelweg niet te voorkomen. Ons doel is nu JUIST om zoveel mogelijk mensen op de hoogte te brengen van TTM en zoveel mogelijk lotgenoten de kans te geven hier op HaarWeb hulp en steun te vinden!

Juist omdat de TTM-rubriek zo'n succes is, heeft dit veel TTM-lotgenoten al enorm geholpen. Je ontmoet hier veel mensen die met hetzelfde kampen als jijzelf. Je kunt beter een grote rubriek hebben, met veel mensen waar je steun kunt vinden als een kleine discussiegroep waarop nauwelijks iets gebeurd. Dit is dan ook precies de reden dat bijvoorbeeld de OCDVK heeft voorgesteld hun TTM-rubriek over te plaatsen naar HaarWeb: op hun website is de TTM-rubriek nauwelijks nog actief. Dus inderdaad: onze TTM site en rubriek zal steeds drukker bezocht gaan worden, omdat HaarWeb de enige niet-commerciële support-site in Nederland en België is die zich straks volledig concentreert op TTM.
Er zitten enorm veel voordelen aan om alles in 1 centrale site samen te brengen.
Maar, en daar heb je gelijk in: er kleeft wellicht ook een nadeel aan (zoals met elk voordeel....): het zal drukker gaan worden. Een heel stuk drukker. En jij geeft nu -terecht- aan welk nadeel jij daarvan ondervindt. En dat vatten wij uiteraard niet als verwijt op, maar als een terechte opbouwende kritische opmerking.

Feitelijk zitten wij dus een klein beetje met een dillema. Aan de ene kant is HaarWeb nu al een succes (en wij zijn nog geeneens GOED begonnen! ;)), aan de andere kant kan het succes zich tegen onszelf gaan keren....hoe moet nl. niet meteen TE druk gaan worden, want ook de organisatie en mensen achter HaarWeb moeten alles STAPJE VOOR STAPJE gaan doen......
Wij willen met hart en ziel TTM-lotgenoten helpen en er melden zich ook steeds meer TTM-ers aan. Echter, hoe méér TTMers, hoe méér berichten en hoe méér tijd je nodig gaat hebben om alle berichten door te spitten als je inderdaad een tijdje niet op het Forum hebt gekeken.
Maar goed, wat hieraan te doen? Het heeft geen zin om HaarWeb op te splitsen en het Forum gedeeltelijk elders onder te brengen, want wij willen nu juist alles op 1 plaats houden. Het heeft ook geen zin om een ledenstop in te stellen. 'Sorry mevrouw, maar u bent ons 51-ste lid en er is geen plaats meer voor uw TTM op ons Forum!' Nee, zulke uitspraken zullen wij natuurlijk nooit of te nimmer doen!

Feit is simpelweg dat HaarWeb groeit en blijft groeien. Dat is nu juist ook één van de doelen van een support-website. De ENIGE manier op iets aan het probleem van de 'drukte' te doen, is de MANIER waarop je daarmee omgaat: wij zullen dus INTERN (Bolleke, Monique en ikzelf en alle lotgenoten die ons in de toekomst behulpzaam willen zijn) richtlijnen gaan opstellen hoe wij die hoeveelheid aan berichten gaan 'handelen'.
Wat overigens ook opmerkelijk is, is dat uitsluitend een aantal TTM-lotgenoten op de TTM rubriek hier tegenaan loopt en dat bijv. de overige 'grotere' rubrieken hier niet direct tegenaan lopen. Ikzelf -in mijn functie als webmaster- ben ook lid van andere forums, bijv. in het buitenland. Om een voorbeeld te noemen: 1 van die discussiegroepen heeft een ledenaantal van........18.650 (!), heeft 48.707 threads en 299.153 berichten!!
Deze mensen bladeren ook niet elke week de honderden nieuwe berichten door......ze kiezen er wat berichten uit en bantwoorden alleen berichten die ze op dat moment aanspreken bijvoorbeeld. Je ziet ook vaak dat er bepaalde 'kliekjes' ontstaan: het klikt nl. niet altijd met iedereen evengoed. Dus een aantal mensen richt zich bijvoorbeeld voornamelijk op een bepaald lid/lotgenoot waarmee ze een bepaalde band hebben. Je KAN simpelweg niet op ALLES reageren. Wellicht dat je iets aan deze voorbeelden hebt?

Een groeiend ledenaantal/berichtenaantal is dus nooit te voorkomen, want anders lopen wij ook ons doel voorbij. We gaan ervoor, of wij gaan er niet voor, zo simpel ligt het.
En aangezien wij er met hart en ziel voor gáán, zullen wij dus ook moeten bepalen hoe wij met het succes van de TTM-rubriek om moeten gaan om alles in goede banen te kunnen leiden.

Je geeft aan dat je graag mensen wilt helpen, maar dat de hoeveelheid berichten je weerhoudt dit te doen.
Éen suggestie die ik je in dit geval bijvoorbeeld kan geven is de volgende: je bent NIET VERPLICHT om éérst een hele studie van de berichten te houden. Het is niet te doen om in je eentje IEDEREEN te willen kunnen helpen. Dat is ook niet de intentie van het HaarWeb Forum: het forum is bedoeld om steun bij ELKAAR te vinden. Niemand hier is DE verantwoordelijke op het gebied van steun en toeverlaat. Als je elkaar wilt helpen: prima! Maar je bent NIETS verplicht. Als jij niet de tijd/zin hebt al de berichten door te bladeren, dan doe je dat NIET.
Je kan er ook voor kiezen er 1 of 2 uit te kiezen en daarop te reageren. Iemand anders zal er dan bijvoorbeeld weer voor kiezen een paar andere berichten te beantwoorden. En zo helpen wij elkaar. Maak het jezelf dus niet te moeilijk.

(Ik zou bijna willen zeggen: probeer niet TE perfectionistisch te zijn.... en ik zou eraan toe kunnen voegen: 'perfectionisme komt de meeste TTM-ers zowiezo niet onbekend voor', maar dat doe ik maar niet, want dan krijg ik jullie ALLEMAAL over mij heen! ;) En.....wat ook wel opvalt: als het rustig is......dan horen wij ook geluiden dat het 'zo rustig is', en als het dan weer wat drukker is, dan komen er opeens geluiden naar boven 'dat het zo druk is qua berichten!' Hmmm.... wellicht is het eens een goed idee het te nemen ZOALS HET IS?!)

Ik hoop in ieder geval niet dat onze TTM-lotgenoten zich laten afschrikken door het succes van hun eigen rubriek! De OCDVK rubriek wordt waarschijnlijk opgeheven, JUIST omdat er te weinig opstaat en activiteit is.... wij zij uiteraard NIET van plan de HaarWeb TTM-rubriek op te heffen, JUIST omdat het zo'n succes is!!!!!!
Probeer in je achterhoofd te houden dat je NIETS verplicht bent: reageren MAG, maar hoeft niet. Alle nieuwe berichten doorbladeren MAG, maar HOEFT niet!

In ieder geval, (als ik zo doorga dan kan ik een roman gaan schrijven! ;)) : ik vind het zéér goed dat je dit gevoel van je hebt kenbaar gemaakt (deden maar méér mensen dat in het dagelijkse leven!) en wij zullen je opmerking meenemen in het overleg tussen Monique, Bolleke en mijzelf. Als jijzelf suggesties hebt in hoe wij één en ander zouden kunnen verbeteren, laat het ons dan horen!

Groetjes,

roosje
4 juli 2002, 19:44
Hallo allemaal,

ik heb niet zo veel zinnigs te vermelden. En dat hoeft hier natuurlijk ook niet. Ben druk met m'n werk en binnenkort op vakantie. Dus extra drukte. Zelfs geen tijd om aan m'n haar te frunniken.
Wilde alleen even kwijt dat wat Karin-68 vertelde, ik ook een beetje had.
Ik voel me niet verplicht om overal op te antwoorden hoor.
Het is denk ik ook een beetje mijn nieuwsgierige aard ;-) en de hoop er ooit iets te vinden om me van mijn drang af te helpen. En als ik iemand ergen mee kan helpen wil ik dat ook zeker doen, als het in mijn mogelijkheden past.

Liefs allemaal van roosje

ernestina
5 juli 2002, 08:33
Webmaster:

Jouw reactie op Karin68 vind ik getuigen van een enorm inzicht in de problemen van (de meeste) mensen met ttm - denk ik. Ik geloof dat perfectionisme een groot obstakel voor ons is. Net als het altijd willen helpen van andere mensen - liefst voor je aan jezelf toekomt, als dat er al van komt.
Misschien is dit waar je bang voor was toen je zei dat je bang was ons allemaal over je heen te krijgen, maar je moet het opvatten als een opsteker.

Karin68:

Probeer wat los te laten van wat je op het Forum leest. Misschien ben je nu sowieso erg druk (thuis of met je werk of...) en lijkt het een enorme opgave om alle berichtjes te lezen/te beantwoorden. Wat betreft dat beantwoorden heeft Webmaster goed gezegd dat je natuurlijk niet op alles hoeft te reageren.
Als je eens rustig de tijd hebt om wat berichtjes door te lezen (op je gemak, wanneer jij daar zin in hebt) kun je altijd nog reageren! Het hoeft niet altijd direct natuurlijk.

Er is al eens gesproken over de mogelijkheid van chatten. Daarmee krijg je 'meteen' antwoord op een vraag van iemand die dan toevallig ook aanwezig is. Voor jou een rustig idee misschien?

In ieder geval succes ermee,
Ernestina

karin_68
5 juli 2002, 09:46
amai, bedankt voor jullie opbouwende reacties op mijn kreetje ...
ik ga er eens goed over nadenken, enne, ... uiteindelijk (web)master ik zou het ook erg vinden dat je een rem zou zeten op het aantal leden. Dat is erg voor de mensen die er daardoor afvallen.

vr. gr.

Webmaster
5 juli 2002, 10:37
Originally posted by ernestina
Webmaster:

Jouw reactie op Karin68 vind ik getuigen van een enorm inzicht in de problemen van (de meeste) mensen met ttm - denk ik. Ik geloof dat perfectionisme een groot obstakel voor ons is. Net als het altijd willen helpen van andere mensen - liefst voor je aan jezelf toekomt, als dat er al van komt.
Misschien is dit waar je bang voor was toen je zei dat je bang was ons allemaal over je heen te krijgen, maar je moet het opvatten als een opsteker.
Hoi Ernestina! Ik ben nooit zo goed in het ontvangen van complimentjes (misschien komt jou dit ookwel bekend voor? ;)), maar toch erg bedankt voor je opmerking! Ik moet zeggen dat het me erg goed doet. Als je nl. niet oppast dan kan het nogal ontmoedigend werken als je binnen 1 week van 3 TTM-ers te horen krijgt dat men de TTM-rubriek te groot vind worden en daarom niet meer actief deelneemt aan discussie's. Het kan nogal ontmoedigend overkomen als je (samen met Bolleke en Monique) zo ontzettend veel tijd en energie in alles steekt om dan vervolgens te horen dat SOMMIGE mensen niet 'happy' met het succes van hun EIGEN rubriek zijn...... :( Een beetje krom is dit nl. wel, om eerlijk te zijn.

Dus hartstikke bedankt voor deze opsteker!!!!

Anyway, we passen er dus voor op ons niet te laten ontmoedigen en nemen dit soort kritische geluiden zeker mee als constructieve kritiek, zodat wij kunnen gaan kijken wat hier de mogelijke oplossingen voor zijn (zoals ik al aangaf o.a. de manier waarop je ermee omgaat en inderdaad de toevoeging van een chat, enz...) mochten die nodig blijken.

En, '....maar dat doe ik maar niet, want dan krijg ik jullie ALLEMAAL over mij heen!' was een grapje...(zie de smiley). Ik grapte dat ik jullie allemaal over mij heen zou krijgen n.a.v mijn opmerking over perfectionisme..... ;)

Het feit dat ik wellicht het nodige inzicht heb in mensen met TTM, komt vooral omdat ikzelf door mijn eigen persoonlijke situatie ontzettend veel ervaren en geleerd heb m.b.t. ziektes. En daarbij komt dat ikzelf óók een vorm van dwang heb gehad die in verband stond met mijn haren, ookal was het géén TTM. Maar het leek er erg veel op! Op de een of andere manier heb ik hier nooit zo bij stilgestaan, totdat ik laatst met Bolleke en Monique aan het praten was en ik beseffte dat ikzelf óók een vorm van dwang heb gehad! Maar daar vertel ik je ooit nog weleens over......

Er is al eens gesproken over de mogelijkheid van chatten. Daarmee krijg je 'meteen' antwoord op een vraag van iemand die dan toevallig ook aanwezig is. Voor jou een rustig idee misschien?
Juist. Dit is één van de mogelijkheden die wij straks gaan aanbieden op HaarWeb en dit kan een oplossing zijn voor mensen die eventjes geen puf hebben om op het Forum te schrijven, maar hun verhaal direct kwijt willen op de chat. Via deze weg nemen we dus ook wat 'drukte' van het Forum af, voor die mensen die daar last van ondervinden.....

Groetjes,

Oilily
5 juli 2002, 13:03
Hey Webmaster

Hoe zal het in de toekomst dan in zijn werk gaan? Toen ik hier opkwam voor de eerste keer vond ik het ontbreken van een chatsite een minpunt maar nu ik er al een tijdje opzit, lijkt me dit evenwel een pluspunt.. Net omdat we nu alle berichtjes kunnen lezen (behalve diegene die je privé wil posten) en we op alles kunnen reageren. In elk berichtje steek je wel wat op voor jezelf. Als er echt nog superveel mensen bijkomen is het misschien onoverkomelijk om het via een forum te blijven verder werken maar voorlopig... Het is nl. zo, ik kan enkel op de website via het werk en ik veronderstel dat de meesten 's avonds op het web surfen. Dan kan ik niet mee actief deelnemen aan zo'n chatsessie..en ben ik bang om een hoop te missen. Immers, in echte noodsituaties kan je elkaar beter telefonisch bereiken en alles eruitgooien dan alles in te tikken.., niet?

groetjes

Kim

Webmaster
5 juli 2002, 14:09
Originally posted by Oilily
Hey Webmaster

Hoe zal het in de toekomst dan in zijn werk gaan? Toen ik hier opkwam voor de eerste keer vond ik het ontbreken van een chatsite een minpunt maar nu ik er al een tijdje opzit, lijkt me dit evenwel een pluspunt.. Net omdat we nu alle berichtjes kunnen lezen (behalve diegene die je privé wil posten) en we op alles kunnen reageren. In elk berichtje steek je wel wat op voor jezelf. Als er echt nog superveel mensen bijkomen is het misschien onoverkomelijk om het via een forum te blijven verder werken maar voorlopig...
Hey Oilily,

Inderdaad, ik ben het helemaal met je eens. Zie bijv. http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?s=&postid=1745#post1745 ,waarin ik al eens de voordelen van het Forum tov een Chat heb neergezet.

Wat ik echter wel anders zie, is de toekomst van ons Forum. Het HaarWeb Forum vormt feitelijk het hart van HaarWeb. Ookal komen er steeds meer mensen bij: HaarWeb Forum IS en BLIJFT het meest effectieve medium om met lotgenoten in contact te komen op HaarWeb. Dat er steeds meer mensen bijkomen, is nl. helemaal geen groot probleem, als je daar goed mee omgaat Wij zullen dan ook altijd via het Forum blijven werken: het is simpelweg de allerbeste manier.

Het is nl. zo, ik kan enkel op de website via het werk en ik veronderstel dat de meesten 's avonds op het web surfen. Dan kan ik niet mee actief deelnemen aan zo'n chatsessie..en ben ik bang om een hoop te missen.
EXACT. Weer een goed punt van je. Dat is één van de vele nadelen aan een Chat: een chat voer je 'in real-time', dat wil zeggen: je kan alleen chatten als er OP DAT TIJDSTIP ook andere lotgenoten aanwezig zijn. En als je dan ook specifiek een bepaald persoon wilt spreken, moet hij/zij óók op dat tijdstip aanwezig zijn.....
En inderdaad.....de dingen die er gezegd worden in een chat worden NIET in zijn totaliteit bewaard, dus je kunt nooit nalezen wat iemand gezegd heeft....en inderdaad: op het HaarWeb Forum kan dit wèl.

Met een Forum heb je van al deze nadelen geen enkele last, want je kunt een bericht schrijven wanneer JOU DAT HET BESTE UITKOMT. En mensen kunnen reageren wanneer hun dat het beste uitkomt.

Immers, in echte noodsituaties kan je elkaar beter telefonisch bereiken en alles eruitgooien dan alles in te tikken.., niet?
Ja, hier ben ik het ook grotendeels mee eens. Hoewel er ook de nodige situatie denkbaar zijn waarbij een Chat beter kan uitkomen. Naast de nodige nadelen zitten er natuurlijk ook voordelen aan een Chat. Echter, de voordelen van het Forum zijn vele malen groter: vandaar dat het HaarWeb Forum ons grootste prioriteit is. Maar goed, wij willen lotgenoten zoveel mogelijk interactie bieden; terwijl sommigen van jullie bedenkingen tegen een Chat hebben, zijn andere er juist weer wèl enthousiast over. Wij willen jullie dan ook zèlf de keuze geven door beiden vormen van online contact mogelijk te maken.
Mocht de Chat om wat voor reden dan ook niet voldoen aan de verwachtingen, dan kunnen wij altijd alsnog besluiten om de Chat niet meer beschikbaar te maken. Maar goed, daarvoor moeten we eerst kijken hoe het loopt en na een evaluatie kunnen wij dan alsnog beslissen wat te doen.

(PS: de Chat is overigens al bijna klaar.... ik verwacht binnen 2 weken de eerste versie beschikbaar te hebben op HaarWeb).

Groetjes,

bolleke
5 juli 2002, 20:09
Hallo allemaal,

Mag ik even een paar bedenkingen maken bij het onderwerp 'de draad kwijt'?
Ook ik had het gevoel alsof ik bijna verloren liep in de plotse groei van dit forum. Trouwens, dat gevoel heb ik nog steeds.
Maar ik denk dat ik dat gevoel nu, en als TTM'er, een beetje kan 'plaatsen'....

Zou het kunnen dat sommigen onder ons het gevoel hebben dat ze een stukje 'veiligheid' moeten afgeven, een stukje 'geborgenheid', een beetje erkenning... (We waren nou net 'thuisgekomen' na een véél te lange, eenzame reis!)

Misschien gaan we niet zo graag op in de 'massa' omdat we 'anders' zijn... (alhoewel, massa??? met 40 mensen???)
Misschien zijn we bang om onszelf te 'verliezen', terug te verliezen...

Misschien hebben wij, meer dan andere mensen, nood aan een woord van begrip, van ondersteuning, van 'WETEN DAT JE D'ER BIJ HOORT'...

Misschien houden we er niet van om genegeerd te worden. (Ik vind dit zelf een vreselijk gevoel... dan maak je maar beter eens goed ruzie, heb je tenminste nog 'contact'!) We wórden natuurlijk niet genegeerd, maar misschien voelt het zo aan...!

Misschien gaat het allemaal iets te snel. Eerst was er niemand, jaaaaaaaaaren lang... en opeens zijn er zoveel! En van TTM raak je niet zomaar vanaf, we hebben dus echt wel tijd nodig...

Misschien willen we ons heel hard vasthouden aan wie of wat ons bekend is, en zijn we een beetje bang voor het onbekende...

Nochtans willen we HEEL graag dat andere lotgenoten ons vinden! We willen toch héél graag elkaar helpen! We willen zo graag meer bekendheid geven aan TTM zodat anderen niet zo LANG hoeven te lijden als ieder van ons reeds gedaan heeft en/of nog steeds doet!

Onze Webmaster heeft natuurlijk gelijk, we zullen steeds groter worden en daar moeten we dan, elk van ons op haar eigen manier, een houding in vinden die voor ons oké is...

Laten we eerst duidelijk stellen dat we hier ALLEMAAL belangrijk zijn én de moeite waard om erbij te horen!!!
Het zou misschien goed zijn om elkaar maar eens meer persoonlijk te ontmoeten. Zo kan je een gezicht kleven op een naam en verdwijnt een bericht niet in de anonimiteit.

Je kan elkaar natuurlijk ook steeds privé mailen. We kunnen niet voor iedereen evenveel betekenen. Ieder van ons voelt zich, om welke reden dan ook, meer of minder tot iemand anders aangetrokken... het kàn gewoonweg niet met iedereen even goed klikken. We hebben dan wel één gezamenlijke noemer, voor de rest zijn we wél uniek!

We hoeven ook niets te forceren! Laat het ons allemaal maar rustigaan doen. We komen van zover en we hebben nog een heel eind te gaan... maar we hebben nog een zee van tijd! Stap voor stap, ja toch!!! Anders zouden we wel eens heel diep kunnen terugvallen, en dat doet pijn... weten we...

Belangrijk is dat we 'WEG' kunnen met onze emoties en onze gevoelens. Dat we beseffen dat we ons voor elkaar niet hoeven te schamen...
Als we hier, op dit forum, af en toe een uit-weg vinden om wat ons bezighoudt neer te pennen... dan hoeven we onze angsten en ons verdriet én onze boosheid niet op ONSZELF AF TE REAGEREN!!!

Belangrijk vind ik ook dat we blijven 'delen'. Ook als we elkaar, in de toekomst, in kleinere groepjes zullen ontmoeten... dan denk ik dat het héél goed is om hier op het forum te komen vertellen wat de ervaringen en de verwachtingen zijn.
Laat ons die kennis met elkaar blijven delen, we kunnen er alleen maar van leren.
Er bestaat geen kant-en-klare oplossing voor TTM. Niets helpt voor iedereen, maar voor iedereen helpt IETS!

Ik wil nog één ding zeggen ...
ALS je een moment van twijfel hebt, probeer je dan dat euforische gevoel terug voor de geest te halen toen je voor de eerste keer dit forum ontdekte!!! Ga terug naar dat moment en gelóóf er terug in dat je niet alleen bent en dat er HOOP is!!!

Liefs, bolleke

lotte
7 juli 2002, 12:33
soms denk ik ook weleens; hoe zou dat in de praktijk gaan, dat chatten?, want inderdaad, er zitten voor en nadelen aan .
We zouden bijvoorbeeld eens af kunnen spreken om op een bepaald tijdstip,dag, op de chat bij elkaar te komen. Mischien zou het ook wat zijn om een onderwerp van tevoren centraal te laten staan, zodat je hierover van tevoren ook al over nagedacht hebt.
volgens mij zijn er mogelijkheden zat om ook deze vorm van communicatie tot iets geslaagds te maken. !.
groetjes lotte.:D

Kaantje
8 juli 2002, 23:04
Ik wist niet waar ik dit berichtje moest plaatsen dus doe ik het maar hier :)
Ik sta er nog steeds verbaasd over hoe groot haarweb is gegroeid en helemaal op het gebied van ttm.
Ik weet nog wel dat ik bij het begin van deze site er ook kwam en toen waren er heel weinig members, nu ik weer een tijdje terug bij haarweb ben is het vreselijk gegroeid.
Ik wist werkelijk niet dat er zoveel mensen last van hadden.
Ik vind dat het onzettend mensen helpt en steun bied.
En ik geniet er eigenlijk wel van dat het zo groot is geworden zodat ik meer kan lezen hehe. genoeg geslijm. Doegies!

ps: ik kan me wel voorstellen dat sommige mensen de draad kwijt raken en het niet meer kunnen volgen. Het kan ook allemaal heel overweldigend zijn. Lees alleen wat je interesseert en wat je boeit.

Groetjes karin