PDA

View Full Version : Vegetarisch


Jaapie
13 maart 2005, 13:16
Wie is hier allemaal vegetarisch? Ik heb gisteren besloten om geen vlees meer te eten na het zien van een aantal filmpjes hoe die beesten geslacht worden. Schokkend, wij mensen onderscheiden ons van de dieren doordat we een geweten hebben maar op de manier hoe ze geslacht worden mogen we onszelf geeneens mensen noemen.


Als mensen elkaar afmaken doet het me niet veel (op terroristische aanslagen na), maar als een mens een dier die zich niet kan verdedigen op brute wijze pijn doet kan ik echt kwaad worden. Ik zou zo maar eens in staat kunnen zijn om bijvoorbeeld die gasten die zeehondjes doodknuppelen stuk voor stuk met dezelfde instrument hun kop in te slaan.

Ik vind dat IEDEREEN die vlees eet of bont draagt de filmpjes MOET zien.

Ik denk dat vlees van tegenwoordig slecht is voor je gezondheid en haar.
- Hormonen die ingespoten worden
- Genetische manipulatie
- Die beesten zijn zo vaak doorgefokt dat er volgens mij allemaal veranderingen optreden in de genen etc.

Voor degenen die nieuwschierig zijn wat mij van gedachten heeft verandert kunnen de volgende filmpjes bekijken:
http://www.petatv.com/tvpopup/Prefs.asp?video=agri_short&feat=agri_short&pos=fp3

http://www.petatv.com/tvpopup/Prefs.asp?video=j_lopez&feat=j_lopez&pos=fp1


Er staan er ook filmpjes op de site hoe beesten levend worden gevilt voor hun vacht! Dat is echt het meest schokkende wat ik heb gezien. Als ik nu nog iemand met bont zie lopen steek ik diegene persoonlijk in de fik.
Verder nog filmpjes hoe zeehondjes worden doodgeknuppeld (meestal leven ze dan nog wel en sterven ze een langzame dood). Hoe ganzen levend worden geplukt voor hun dons, experimenten op primaten etc. etc.

De site: http://www.petatv.com/

Marcjacobs
13 maart 2005, 13:37
Ik heb het al eens eerder gezegd, de wereld is beter af zonder de mens. Onder het mom van"de sterksten overleven" en "ik moet toch ergens mijn brood mee verdienen" worden gewetens patronen en stimulansen uitgeschakeld waarbij alles wat je mens mag noemen word verworpen. We zijn beesten in onze eigen wereld en terwijl wij onder een hypocriete sluier van menselijkheid deze wereld bevolken zijn wij niks minder dan een hoopje drek en afval.

We kunnen zo veel en misbruiken tevens ook zoveel, de mens overschat en onderschat zich altijd op de plaatsen waar het juist niet hoord en dat is wat hen ooit nog eens opbreekt. Als er ooit een God bestaat dan lacht die zich nu kapot en is droevig op hetzelfde moment. Woorden schieten eigenlijk te kort hier, maar het bewijs is er. ik wacht nu alleen op de eerstvolgende die begint te argumenteren dat men er niks aan kan doen.

Tiuri
13 maart 2005, 14:20
Hulde Jaapie!!! :worship: :worship: :worship:

Precies om deze redenen ben ik al 14 jaar vegetarisch. Het is te shocking voor woorden wat er allemaal gebeurt met dieren: het is nog veel gruwelijker dan we ons ooit voor kunnen stellen. Dat we hiermee wegkomen is gewoon ongelofelijk. En ik vind eerlijk gezegd ook dat iedereen die vlees eet (los van scharrelvlees etc.), gewoon medeplichtig is aan holocaust-achtige praktijken. Voor mij is er geen enkel verschil tussen de concentratiekampen van Hitler en de huidige bio-industrie: allebei even gruwelijk.

De mens heeft een gigantisch talent ontwikkeld voor het negeren van gruwelijke zaken. We doen gewoon net of er niets aan de hand is. En op het moment dat één vloedgolfje 300.000 mensen wegvaagt, staat heel Nederland in vuur en vlam en hangt ons volk de barmhartige samaritaan uit. Heel goed dat er geld wordt gegeven hoor, maar het geeft natuurlijk een enorme hypocrisie aan dat we daar wel wat aan doen (en zeer opzichtig), en aan alle andere vreselijke zaken niet.

Ik sluit deze post af met een mooie quote uit een van mijn lievelingsboeken: De ondraaglijke lichtheid van het bestaan van Milan Kundera (1983).

Meteen aan het begin van Genesis staat dat God de mens heeft geschapen om hem te laten heersen over vogels, vissen en levende wezens. Uiteraard werd Genesis geschreven door een mens en niet door een paard. Er is geen enkele zekerheid dat God werkelijk aan de mens de heerschappij heeft toevertrouwd over andere schepsels. Het ziet er eerder naar uit dat de mens God heeft verzonnen om de heerschappij over koe en paard, die hij zich had toegeëigend, tot een heilige zaak te verheffen. Ja, het recht een hert of een koe te doden, is het enige waarover de hele mensheid het unaniem eens is, zelfs tijdens de bloedigste oorlogen.

Dat recht vinden we vanzelfsprekend, want wij staan aan de top van de hiërarchie. Maar stel dat er een derde in het spel zou komen, bijvoorbeeld een bezoeker van een andere planeet, wiens god had gezegd: ‘Jij zult heersen over de schepsels van alle andere sterren!’ en de totale vanzelfsprekendheid van Genesis wordt op slag problematisch. De mens, voor een kar gespannen door een marsmannetje of eventueel aan het spit gedraaid door een bewoner van de melkweg, zal dan misschien denken aan de kalfskarbonade die hij gewoonlijk op zijn bord sneed, en zal (te laat!) de koe zijn verontschuldigingen aanbieden.

krullo
13 maart 2005, 14:43
Ik ben het volledig met de openingspost eens. Ben zelf al jaren vega en elk jaar sterker in m'n overtuiging. Het filmpje laat ik liever aan me voorbij gaan want ik heb op een andere site al beschrijvingen gelezen.

Wat me soms wel zorgen baart is dat je bij allerlei voor het haar gunstige stoffen zoals zink, en allerlei vitaminen en mineralen, vaak leest dat ze vooral voorkomen in vlees en vis. Maar ja, prioriteiten stellen en proberen te achterhalen wat vervangende vega-hapjes zijn moet dan maar het devies zijn.

Buutnlander
13 maart 2005, 21:13
Go Jaapie, ik word hier fucking chagrijnig van, ik heb echt zo'n medelijden met deze dieren. Als ik iemand bont zie dragen, sla ik diegene finaal in elkaar:mad:

AnthonieH
13 maart 2005, 22:31
Het is inderdaad vreselijk zoals de mensheid dieren kan misbruiken. Toch moet je ook bedenken dat in ieder geval varkens en veel van de bestaande koeienrassen zouden gaan uitsterven als iedereen vegetarier was ... of zouden we ze toch moeten blijven slachten om hun vlees voor onze carnivore huisdieren te gebruiken? Of laten we die ook uitsterven dan?

Heeft het eten van vlees overigens nadelige dan wel positieve effecten op de haargroei bij mensen?

krullo
14 maart 2005, 10:58
Het is inderdaad vreselijk zoals de mensheid dieren kan misbruiken. Toch moet je ook bedenken dat in ieder geval varkens en veel van de bestaande koeienrassen zouden gaan uitsterven als iedereen vegetarier was ... of zouden we ze toch moeten blijven slachten om hun vlees voor onze carnivore huisdieren te gebruiken? Of laten we die ook uitsterven dan?

Heeft het eten van vlees overigens nadelige dan wel positieve effecten op de haargroei bij mensen?

Hmmm, laten we ze met miljoenen tegelijk folteren op manieren die elke beschrijving tart, omdat ze anders uitsterven. :confused: Ik zou zelf als varken liever hebben dat m'n soort uitsterft dan dat 80% van m'n soort nooit daglicht ziet, zonder verdoving wordt gecastreerd, met vijf man levenslang op 1 cel zit, en door de poten zakt van de groeihormonen voordat ze naar het abbatoir worden gesleept.

Maar goed, in vlees zitten wel veel belangrijke voedingsstoffen, maar die zijn allemaal te vervangen. Kost wel wat moeite.

AnthonieH
14 maart 2005, 16:42
Hmmm, laten we ze met miljoenen tegelijk folteren op manieren die elke beschrijving tart, omdat ze anders uitsterven. :confused: Ik zou zelf als varken liever hebben dat m'n soort uitsterft dan dat 80% van m'n soort nooit daglicht ziet, zonder verdoving wordt gecastreerd, met vijf man levenslang op 1 cel zit, en door de poten zakt van de groeihormonen voordat ze naar het abbatoir worden gesleept.Ach, ik wilde even wat nuancering vragen. Wat gebeurt is vreselijk en verdient de nodige aandacht, maar door alleen naar de uitwassen (bio-industrie, rituele slacht) te kijken biedt men wel een eenzijdig beeld.

Het overleven van de soort is overigens voor de genen heus belangrijker dan het overleven van het individu. Konijnen worden al eonen op de meest afgrijselijke manieren afgeslacht door roofdieren, maar hun genen zijn wel zo op overleven gespitst dat de soort nog niet collectief heeft besloten om liever de handdoek in de ring te gooien.

Maar goed, in vlees zitten wel veel belangrijke voedingsstoffen, maar die zijn allemaal te vervangen. Kost wel wat moeite.Zelf ben ik er daarom voor dat we door genetische manipulatie gewoon groeiende vleesklompen kweken met een spijsverteringsstelsel, maar zonder zenuwen of hersenen. Dan hebben we toch vlees (met alle bestanddelen die mogelijk van belang zijn voor een gezonde haargroei) en hoeven we niet meer voelende en denkende wezens te slachten.

Druifstuif
14 maart 2005, 16:54
Maar waarom staat dit in "Haargroeimiddelen"? Lijkt me meer iets voor "van alles en nog wat". :)

Jaapie
14 maart 2005, 16:58
Het overleven van de soort is overigens voor de genen heus belangrijker dan het overleven van het individu. Konijnen worden al eonen op de meest afgrijselijke manieren afgeslacht door roofdieren, maar hun genen zijn wel zo op overleven gespitst dat de soort nog niet collectief heeft besloten om liever de handdoek in de ring te gooien.


Je haalt natuur en menselijke waanzin door elkaar.


Zelf ben ik er daarom voor dat we door genetische manipulatie gewoon groeiende vleesklompen kweken met een spijsverteringsstelsel, maar zonder zenuwen of hersenen. Dan hebben we toch vlees (met alle bestanddelen die mogelijk van belang zijn voor een gezonde haargroei) en hoeven we niet meer voelende en denkende wezens te slachten.
Idd een goede oplossing.

Jaapie
14 maart 2005, 16:58
Hulde Jaapie!!! :worship: :worship: :worship:

Precies om deze redenen ben ik al 14 jaar vegetarisch. Het is te shocking voor woorden wat er allemaal gebeurt met dieren: het is nog veel gruwelijker dan we ons ooit voor kunnen stellen. Dat we hiermee wegkomen is gewoon ongelofelijk. En ik vind eerlijk gezegd ook dat iedereen die vlees eet (los van scharrelvlees etc.), gewoon medeplichtig is aan holocaust-achtige praktijken. Voor mij is er geen enkel verschil tussen de concentratiekampen van Hitler en de huidige bio-industrie: allebei even gruwelijk.

De mens heeft een gigantisch talent ontwikkeld voor het negeren van gruwelijke zaken. We doen gewoon net of er niets aan de hand is. En op het moment dat één vloedgolfje 300.000 mensen wegvaagt, staat heel Nederland in vuur en vlam en hangt ons volk de barmhartige samaritaan uit. Heel goed dat er geld wordt gegeven hoor, maar het geeft natuurlijk een enorme hypocrisie aan dat we daar wel wat aan doen (en zeer opzichtig), en aan alle andere vreselijke zaken niet.

Ik sluit deze post af met een mooie quote uit een van mijn lievelingsboeken: De ondraaglijke lichtheid van het bestaan van Milan Kundera (1983).

Die quote is echt geniaal.

Tiuri
14 maart 2005, 18:37
Maar waarom staat dit in "Haargroeimiddelen"? Lijkt me meer iets voor "van alles en nog wat". :)Sja twijfelgeval, als je het bekijkt als wat het (niet) eten van vlees doet met AGAm, kan de thread hier blijven (net als alle andere voedingstreads), als het blijft gaan over de bioindustrie etc. zal ik de thread verplaatsen.

krop
14 maart 2005, 21:06
Ben zelf ook al een aantal jaren vegetarier, precies om ethische redenen. Bij het zien van allerlei beelden in de media, die de bio-industrie tonen in haar gruwelijke realiteit, wordt mijn beslissing om nooit nog vlees (en vis) te eten iedere keer sterker.

enroc
15 maart 2005, 00:09
Ik ben al twaalf jaar vegetarier en vroeg me af wat het voor invloed heeft op haaruitval. Ik weet helaas niet, hoe mijn haar eruit zou zien als ik vlees was blijven eten. Vis eet ik ook niet, omdat ik geen enkel verschil zie tussen welk levend wezen dan ook. De manier waarop vissen aan de haak worden geslagen en levend worden gevild, is te gruwelijk voor woorden. Omega 3 vetten zitten in vis en dat is weer goed voor haargroei geloof ik. Ik slik nu lijnzaadcapsules, is dat goed genoeg als vervanging?

Ik slik:
propecia
lijnzaadcapsules
en gebruik minoxidil 5%(bestelde altijd bij cheapregaine, na drie maanden nog niks binnen, ben opzoek naar alternatief. Iemand een suggestie?)

krop
17 maart 2005, 20:15
Mijn omega-3 vetzuren haal ik uit lijnzaadolie. Lijnzaad bevat van nature heel veel omega 3 en heeft als voordeel t.o.v. vis dat lijnzaad aanzienlijk minder zware metalen bevat. Je dient lijnzaadolie best wel te mengen in bv. fruitsap of yoghurt omdat de smaak niet zo schitterend is. Je kan ook gewoon lijnzaad kopen, dat in muesli of iets dergelijks kan worden gemengd. Mensen, die meer informatie willen over vegetarisme kunnen eens een kijkje gaan nemen op www.vegetarisme.be (http://www.vegetarisme.be) of op www.vegatopia.com (http://www.vegatopia.com). Je vindt er een heleboel informatie over vegetarische voeding en beide sites beschikken over een boeiend forum.

sigur
19 maart 2005, 19:47
Hartstikke goed van je Jaapie!!!

Ik ben ook vegetarisch. Als ik in de supermarkt langs de vleesafdeling loop dat ga ik zowat over me nek. Ikzelf ben vegetarisch geworden puur om de liefde voor dieren en omdat ik vind het recht niet te hebben om..maar omdat ik al zo lang geen vlees heb gegeten (z0'n 6 á 7 jaar) vind ik het er ook gruwelijk uitzien. Als ik al dat vlees zie liggen dan heb ik het gevoel in een horror film beland te zijn!! Het zijn letterlijk stukken vlees! De meesten mensen hebben het niet eens meer door dat ze iets eten wat ooit het leven had. Stukken vlees van een mens, die te koop zouden liggen in een supermarkt, daar moeten de mensen niet aan denken: mensentong, mensenpoot, babyfilet etc. maar dit kan allemaal wel?!!
Gelukkig zijn er ook mensen die nadenken en voelen. Ik ben het met Laurensj eens dat iedereen die vlees eet dat van de vleesindustrie afkomt, meewerkt hieraan, en meewerkt aan dierenleed. Ik vind mensen heel erg ongeloofwaardig wanneer ze zeggen zoveel van dieren te houden maar wel het goedkope vlees kopen en de grote doos eieren die van de legbatterij komt.
Het is net als met fietsendiefstal: als er geen gestolen fietsen gekocht zouden worden, zouden ze ook niet meer gestolen worden. Kortom de verandering begint bij ons!

En vleeseters: als jullie dan persé vlees willen eten, eet dan a.j.b biologisch vlees, gezonder voor jezelf, voor de natuur en vééél beter voor het dier. Denk na bij hetgeen wat je op je bord hebt liggen, smaakt het nog bij de wetenis dat het dier ontzettend veel pijn heeft geleden om vervolgens bij u op bord te komen liggen?
Wetenschappelijkonderzoek toont dat bijv. varkens in hechtenis op de manier zoals het gebeurd op de niet biologische boerderijen, ernstig depressief zijn!!

Je kunt trouwens het beste ook biologische eieren eten, deze zijn ook veel beter dan scharreleieren. Scharreleieren hebben namelijk een verkeerde naam, ze zijn wel minder erg dan de legbatterij eieren, maar nog hebben de kippen weinig ruimte (een klein uitgevallen A4tje).

Groet, sigur!

looneytuner
21 maart 2005, 09:40
Wat er gebeurt met dieren die geslacht worden is in het gros van de gevallen SCHANDALIG en een bewijst weer eens dat de mens het gruwelijkste, vettigste dier is op de aardbol MAAR ik vind het wel erg dat je je als vleeseter schuldig zou moeten voelen door wat een massa klootzakken uitsteekt om aan je vlees te geraken. Geen vlees eten is niet de oplossing om die wantoestanden te stoppen. Duidelijke richtlijnen en controle voor slachthuizen daarentegen zouden veel meer uithalen. ALLE dieren vrij laten rondlopen en pijnloos laten inslapen, geen hormoonrommel en batterijkippen,etc...Ik ben net dol op vlees en lust nauwelijks groenten. Ik heb zelfs de indruk dat ik kilos groenten moet eten voor aan de energie van mijn steak te komen, dus ik heb het zelfs echt nodig. Vlees is trouwens niet noodzakelijk ongezond, integendeel.

Salvamia
21 maart 2005, 10:55
Ik ben niet vies van een lekker stukje vlees, ben ook van mening dat de dieren in Nederland niet op deze wijze geslacht worden (maar je gaat er wel over nadenken) Wat betrefd het bont nee dat is pure onzin die moet niet meer kunnen anno 2005 nu er genoeg plaatsvervangende producten zijn!.

zolang de mens bestaat worden er dieren geslacht om te eten we zijn tenslotte carnivoren. De vraag is alleen moeten we dit soort slacht prossedures nog toestaan!.

Maar dit dialoog in de film de Matrix boeide me enorm "wij kwamen op deze planeet en probeerde elk wezen in te delen in een groep, de enige die we niet konden plaatsen waren DE MENSEN jullie gaan naar een bepaald gebied, je vermenigvuldige jezelf, je vernietigd de natuurlijke omgeving en gaan door naar het volgende gebied. Eigenlijk doen we niets anders dan een kankergezwel in een lichaam en het rare is dat we elke ziekte bestrijden en als het ware immuum worden voor ziektes en daardoor nog sneller groeien!!!

Denk hier maar eens over na, en weet je wat er zal veranderen? helemaal niets, nul, nada, noppes vegetarier of niet we werken er allemaal aan mee bewust of onbewust!

Maar dit soort dingen moesten in de gehele wereld verboden worden!!!!

Tiuri
21 maart 2005, 11:12
Wat er gebeurt met dieren die geslacht worden is in het gros van de gevallen SCHANDALIG en een bewijst weer eens dat de mens het gruwelijkste, vettigste dier is op de aardbol MAAR ik vind het wel erg dat je je als vleeseter schuldig zou moeten voelen door wat een massa klootzakken uitsteekt om aan je vlees te geraken. Geen vlees eten is niet de oplossing om die wantoestanden te stoppen. Duidelijke richtlijnen en controle voor slachthuizen daarentegen zouden veel meer uithalen.En wat wil je daar dan concreet aan doen om het doorgevoerd te krijgen, looneytuner? Het klinkt zo makkelijk om de schuld in andermans schoenen te schuiven, maar volgens mij zoek je gewoon naar een excuus om toch je lekkere lapje vlees op te peuzelen iedere avond :)

Terwijl jij ook wel weet dat de beschuldigende vinger naar een ander wijzen en zelf niets doen, niet zal bijdragen aan een betere wereld. Een beter milieu begint bij jezelf, en dus zou het de mens netjes staan om in ieder geval een duidelijk signaal af te geven door geen (bio-industrie)-vlees meer te eten. Geen woorden maar daden.

zolang de mens bestaat worden er dieren geslacht om te eten we zijn tenslotte carnivoren. De vraag is alleen moeten we dit soort slacht prossedures nog toestaan!.De mens is geen carnivoor maar een omnivoor. Eigenlijk zijn we niet eens omnivoren, omdat omnivoren zowel vlees als planten eten. De mens heeft als enige dier ter wereld de KEUZE. Wij zijn onze dierlijke instincten namelijk ontgroeid en hebben zelfbewustzijn en bovenmatige intelligentie verworven. Daardoor kunnen wij nu niet meer simpelweg onder de groep "carnivoren" of "omnivoren" worden geschaard.

Wij weten dat we kunnen kiezen wat we eten en wij weten ook dat we 100% gezond kunnen eten door dierlijke producten te laten staan. Een aap heeft niet de intelligentie om ervoor te kiezen wat we eten en wat niet, wij wel. Dus laten we daar dan ook gebruik van maken.

Tiuri
21 maart 2005, 11:16
Het is toch uitgelopen op een ethische discussie, dus ik heb het naar Van alles en nog wat verplaatst...

AnthonieH
21 maart 2005, 16:30
En wat wil je daar dan concreet aan doen om het doorgevoerd te krijgen, looneytuner? Het klinkt zo makkelijk om de schuld in andermans schoenen te schuiven, maar volgens mij zoek je gewoon naar een excuus om toch je lekkere lapje vlees op te peuzelen iedere avond :)Een stukje vlees is wel erg lekker ook! Vooral met een lekker pepersausje en wat champignons er bij.Terwijl jij ook wel weet dat de beschuldigende vinger naar een ander wijzen en zelf niets doen, niet zal bijdragen aan een betere wereld. Een beter milieu begint bij jezelf, en dus zou het de mens netjes staan om in ieder geval een duidelijk signaal af te geven door geen (bio-industrie)-vlees meer te eten. Geen woorden maar daden.Het is inderdaad voor het milieu gunstig als iedereen vegetarier wordt. Er gaat veel energie verloren bij het omzetten van plantaardig materiaal naar vlees, dus kan het landoppervlak gunstiger benut worden om een bevolking te voeden met akkerbouw dan met veeteelt. Maar ook als iedereen vegetarier wordt zal moeder natuur steeds verder in een hoekje worden gedrongen (bij de huidige aanwas van de wereldbevolking ligt de mensheid ergens begin 27e eeuw 10 meter dik over het aardoppervlak uitgespreid, maar lang voor die tijd al is alles wel grondig verpest).

Als je werkelijk een daad wil stellen moet je in ieder geval geen kinderen krijgen en misschien moet je wel zelfmoord plegen of eco-terrorist worden. Zoveel mogelijk mensen meenemen bij je zelfmoord lijkt me dan het mooiste streven.De mens is geen carnivoor maar een omnivoor. Eigenlijk zijn we niet eens omnivoren, omdat omnivoren zowel vlees als planten eten. De mens heeft als enige dier ter wereld de KEUZE. Wij zijn onze dierlijke instincten namelijk ontgroeid en hebben zelfbewustzijn en bovenmatige intelligentie verworven. Daardoor kunnen wij nu niet meer simpelweg onder de groep "carnivoren" of "omnivoren" worden geschaard.Er zijn theorieen die zeggen dat we het huidige intelligentieniveau hebben kunnen bereiken dankzij het feit dat we naast plantaardig ook dierlijk voedsel zijn gaan eten. Meer energie en meer voedingstoffen met minder rompslomp. Het menselijk gebit heeft zich in die tijd ook aan het veranderende dieet aangepast. We hebben nu misschien de keus om vegetarier te worden omdat we met het verstoken van een paar litertjes onvervangbare aardolie uit alle hoeken van de wereld allerlei producten kunnen krijgen (en bereiden) die het eten van vlees overbodig maken, maar onze arme voorouders die het moesten doen met wat ze in dit zompige moeras konden vinden zouden zeer waarschijnlijk het loodje hebben gelegd.Wij weten dat we kunnen kiezen wat we eten en wij weten ook dat we 100% gezond kunnen eten door dierlijke producten te laten staan. Een aap heeft niet de intelligentie om ervoor te kiezen wat we eten en wat niet, wij wel. Dus laten we daar dan ook gebruik van maken. .... de keuze is wat minder zwart-wit dan je doet voorkomen. Tenminste, als het je om milieudoelstellingen gaat. Gaat het puur om dierenleed, dan heb je natuurlijk een punt. Al blijf ik er dan wel voor om de overbodig geworden koeien en varkens wel gewoon op te eten en ze niet op natuurlijke wijze te laten uitsterven :cool:

simbah
21 maart 2005, 17:11
Geef mij maar een broodje kalfskroket met ketchup en uien.

Jaapie
21 maart 2005, 17:14
Geef mij maar een broodje kalfskroket met ketchup en uien.

Hier heb je je broodje kalfsvlees bikkel: http://www.petatv.com/tvpopup/Prefs...i_short&pos=fp3 (http://www.petatv.com/tvpopup/Prefs.asp?video=agri_short&feat=agri_short&pos=fp3)

Tiuri
21 maart 2005, 19:12
Een stukje vlees is wel erg lekker ook! Vooral met een lekker pepersausje en wat champignons er bij.Wat wil je hiermee zeggen? Dat is toch niet relevant? Ik vind vlees ook verrukkelijk, maar als ik er bij nadenk wat er allemaal is gebeurd voordat het op mn bord lag, heb ik ineens geen honger meer.

Het is inderdaad voor het milieu gunstig als iedereen vegetarier wordt. Er gaat veel energie verloren bij het omzetten van plantaardig materiaal naar vlees, dus kan het landoppervlak gunstiger benut worden om een bevolking te voeden met akkerbouw dan met veeteelt. Maar ook als iedereen vegetarier wordt zal moeder natuur steeds verder in een hoekje worden gedrongen (bij de huidige aanwas van de wereldbevolking ligt de mensheid ergens begin 27e eeuw 10 meter dik over het aardoppervlak uitgespreid, maar lang voor die tijd al is alles wel grondig verpest).Mja dat soort populistische argumenten verwijs ik door naar de prullenbak :) Het wordt steeds beter mogelijk om planten intensief te telen, daar is helemaal niet meer veel oppervlakte voor nodig.

Als je werkelijk een daad wil stellen moet je in ieder geval geen kinderen krijgen en misschien moet je wel zelfmoord plegen of eco-terrorist worden. Zoveel mogelijk mensen meenemen bij je zelfmoord lijkt me dan het mooiste streven. :confused:

Er zijn theorieen die zeggen dat we het huidige intelligentieniveau hebben kunnen bereiken dankzij het feit dat we naast plantaardig ook dierlijk voedsel zijn gaan eten. Meer energie en meer voedingstoffen met minder rompslomp. Het menselijk gebit heeft zich in die tijd ook aan het veranderende dieet aangepast. We hebben nu misschien de keus om vegetarier te worden omdat we met het verstoken van een paar litertjes onvervangbare aardolie uit alle hoeken van de wereld allerlei producten kunnen krijgen (en bereiden) die het eten van vlees overbodig maken, maar onze arme voorouders die het moesten doen met wat ze in dit zompige moeras konden vinden zouden zeer waarschijnlijk het loodje hebben gelegd. .... de keuze is wat minder zwart-wit dan je doet voorkomen. Tenminste, als het je om milieudoelstellingen gaat. Gaat het puur om dierenleed, dan heb je natuurlijk een punt. Al blijf ik er dan wel voor om de overbodig geworden koeien en varkens wel gewoon op te eten en ze niet op natuurlijke wijze te laten uitsterven :cool:En wat wil je hiermee zeggen? :) Ik ben ook niet tegen het eten van vlees, maar tegen de manier waarop vlees geproduceerd wordt. Dat onze voorouders af en toe een in het wild lopend dier slachtten en opaten is natuurlijk geen probleem.

Dieren worden in de bioindustrie gezien als levenloze producten, en niet als wezens die (minstens) evenwaardig zijn aan de mens. Ze zijn net zoals wij geschapen door de natuur of door God, hoe je het ook zien wilt, en er is geen ENKELE reden voor ons om er zo respectloos mee om te gaan zoals we doen (op zeer grote schaal).

Kijk eens even goed naar die beelden van Jaapie... Het feit dat er op DIT moment bio-indutsrie plaatsvindt in Nederland is iets om je kapot voor te schamen. Niets minder dan concentratiekampen zijn het. Massale, respectloze slachtingen.

En dan noemen we ons een beschaafd volk...

Haarmannetje
21 maart 2005, 22:50
Hoe meer ik erbij nadenk, hoe meer ik overtuigd raakt van de glorie van het vegetarisme. Verschrikkelijk hoe die dieren tegenwoordig behandeld worden. De dieren zijn consumptiegoederen geworden. Respectloos, dat is de westerse houding tegenover zij die naast ons deel uitmaken van het netwerk des levens. Een schande!

Haarmannetje
21 maart 2005, 23:13
Ik heb sowieso geen hoge pet op van de mensheid vanwege de manier waarop men omgaat met de dieren, de planten, de medemensen en eigenlijk de gehele bereikbare omgeving (nu ook de ruimte). We hebben totaal geen respect voor al datgene wat ons gegeven is. We consumeren, we nemen in, we vernielen en vervuilen, we moorden, we roven van anderen enzovoort enzovoort. Eigenlijk is de mens een storende factor voor het totale biologische evenwicht.

Vlees eten is geen enkele schande, maar het is inderdaad de manier waarop het vlees verkregen is. Het dier heeft geen enkele kans gehad. Het is geen eerlijke strijd geweest, zoals daar voorheen sprake van was toen mens en dier zich samen in één vrije natuurlijke omgeving bewogen en die vrije omgeving konden benutten om te jagen en/of te vluchten.

Tiuri
23 maart 2005, 09:53
Haarmannetje, betekent dat dat jij ook zult stoppen met vlees eten of gaat overstappen op scharrelvlees?

Haarmannetje
23 maart 2005, 10:43
Haarmannetje, betekent dat dat jij ook zult stoppen met vlees eten of gaat overstappen op scharrelvlees?
Laten we zeggen dat ik het ten zeerste overweeg :). (Stoppen met het eten van vlees.)

Tiuri
23 maart 2005, 10:44
je PM-box zit trouwens al een paar weken vol. :)

Haarmannetje
23 maart 2005, 17:04
je PM-box zit trouwens al een paar weken vol. :)
Haha ik zie het. Jemig, ik ben populair zeg ;).

Hij is nu geleegd!

Tiuri
23 maart 2005, 19:28
Haha ik zie het. Jemig, ik ben populair zeg ;).Mja, PM's die je zelf verstuurt worden ook opgeslagen, dus wie weet is het wel zo dat jij heel desperate alle leden zit te PM'en maar nooit een reactie krijgt ;) :D

Pantau
24 maart 2005, 19:49
Ik eet al meer dan tien jaar geen vlees of vis(alles met een gezicht). Mijn haar toestand is al tien jaar hetzelfde gebleven(conclusie). Het enigste stukje vlees dat ik eet smaakt een beetje naar vis. ;)

Haarmannetje
24 maart 2005, 19:59
Ik eet al meer dan tien jaar geen vlees of vis(alles met een gezicht). Mijn haar toestand is al tien jaar hetzelfde gebleven(conclusie). Het enigste stukje vlees dat ik eet smaakt een beetje naar vis. ;)
Hahahahahaha :D!

Cloud
24 maart 2005, 22:23
Mja, PM's die je zelf verstuurt worden ook opgeslagen, dus wie weet is het wel zo dat jij heel desperate alle leden zit te PM'en maar nooit een reactie krijgt ;) :D
Ja... die tientallen berichten van Haarmannetje per dag in mijn box... het begint wat vervelend te worden. ;) :D

Haarmannetje
24 maart 2005, 23:33
Ja... die tientallen berichten van Haarmannetje per dag in mijn box... het begint wat vervelend te worden. ;) :D
Ssssst Cloud, niemand hoeft te weten van al die liefdesverklaringen richting jou ;).

Hmmm, wel jammer dat ik er op deze manier achter moet komen, dat mijn liefde onbeantwoord blijft :crybaby:!

;)

japiejaap
25 maart 2005, 20:46
[hans teeuwen modus]
Alle dieren zijn klootzakken. Ik lust geen vlees, maar ik eet het uit principe!!!
[/hans teeuwen modus]

Haarmannetje
23 augustus 2005, 11:39
[off-topic]
Ja dat klopt :) Ik heb verder niets tegen vleeseters hoor, eigenlijk eet zowat iedereen die ik ken vlees (ook mn beste vrienden), maar ik ben een voorstander van whole process thinking (zelfbedachte term! ik lijk haarmannetje wel :D). Dat wil zeggen dat ik me bij meer en meer dingen ga afvragen wat er aan vooraf is gegaan. Bij vlees is dat dus bijv. de bio-industrie, bij chocola is dat kinderslavernij etc etc. Als de consumenten dan op de hoogte zijn van de whole process information kunnen ze beter beoordelen of het aanschaffen van het betreffende product wel of niet overeenkomt met hun normen en waarden.
[/off-topic]
[off-topic]Hahahahaha, whole process thinking :D! Maar ik vind het een goed punt. Ook ik ben van plan om vlees van mijn menu te schrappen. Ik walg van de manier waarop mensen met dieren (en planten) omgaan. Maar waar ik zelf nu mee zit: als je geen vlees eet, eet je wel plantaardig voedsel, maar is het moreel hoe we met planten omgaan? Planten worden ook in kassen gestopt in kluitjes bij elkaar en wij bepalen wanneer ze worden 'gekapt' om te worden verkocht. Nu snap ik wel dat je ergens een grens moet trekken, want ja, zonder voedsel kun je het wel shaken, maar ik vind het erg moeilijk. In ieder geval is er niets zo walgelijks als legbatterijkippen, koeien die nooit vrij op het gras in de openlucht mogen grazen enzovoort![/off-topic]

kevin
23 augustus 2005, 11:47
Uh..planten zeg je? Volgens mij kunnen planten niet voelen, zien of horen..

Haarmannetje
23 augustus 2005, 11:51
Uh..planten zeg je? Volgens mij kunnen planten niet voelen, zien of horen..
Jawel hoor, ze kunnen wel degelijk 'emoties' ervaren. Zo heeft een onderzoek aangetoond dat planten die worden verzorgd door blije en gelukkige mensen beter groeien en gezonder blijven dan planten die worden verzorgd door depressieve mensen. Ook heeft men een expirement uitgevoerd waarbij twee planten naast elkaar heeft gezet en één plant gemeten met een instrument (ik weet niet precies WAT ze gemeten hebben, maar zal iets te maken hebben met bepaalde spanningen/trillingen). Bij de niet gemeten plant verschroeiden ze een blaadje en men zag dat de gemeten plant daar op reageerde.

Tiuri
23 augustus 2005, 11:54
Uh..planten zeg je? Volgens mij kunnen planten niet voelen, zien of horen..Geloof het of niet, maar er zijn wel degelijk onderzoeken die aantonen dat planten en bomen gevoel hebben. Er bestaan daarom ook "fruitariërs" (serieus!): zij eten enkel fruit omdat een vrucht een niet-levend product is van een plant en geen plant zelf. :)

Gaat wel erg ver allemaal natuurlijk, ieder moet voorzich maar bepalen waar de grens precies ligt.

Haarmannetje
23 augustus 2005, 11:56
Geloof het of niet, maar er zijn wel degelijk onderzoeken die aantonen dat planten en bomen gevoel hebben. Er bestaan daarom ook "fruitariërs" (serieus!): zij eten enkel fruit omdat vruchten een niet-levend product is van een plant en geen plant zelf.

Gaat wel erg ver allemaal natuurlijk, ieder moet voorzich maar bepalen waar de grens precies ligt.
Ja, het gaat ver, maar op zich kan ik het wel begrijpen. Maar de vraag is: kun je leven op alleen fruit? Of beter gezegd, kun je GEZOND leven door alleen fruit te eten?

Tiuri
23 augustus 2005, 11:58
Ja, het gaat ver, maar op zich kan ik het wel begrijpen. Maar de vraag is: kun je leven op alleen fruit? Of beter gezegd, kun je GEZOND leven door alleen fruit te eten?Opzich ben je theoretisch al een heel eind als je alleen fruit, noten en water nuttigt.

Groene thee kun je dan in ieder geval niet drinken, want daar zijn dan theeplanten voor omgebracht. :)

kevin
23 augustus 2005, 12:01
Pff nooit geweten dat planten iets menselijks hebben. Raar eigenlijk.

Haarmannetje
23 augustus 2005, 12:02
Pff nooit geweten dat planten iets menselijks hebben. Raar eigenlijk.
Nou ik zou het niet echt iets menselijk willen noemen :), maar gewoon een functie van leven. Planten, dieren en mensen zijn allemaal levende wezens. We reageren anders op het leven, we leven op een ander niveau, maar dat we leven hebben we gemeen met elkaar.

Haarmannetje
23 augustus 2005, 12:03
Opzich ben je theoretisch al een heel eind als je alleen fruit, noten en water nuttigt.
Maar is dat wel goed voor je lichaam? Mis je dan niet veel noodzakelijke stoffen?

Groene thee kun je dan in ieder geval niet drinken, want daar zijn dan theeplanten voor omgebracht. :)
Ja, ik weet dat we weer ontopic moeten gaan ;).

Tiuri
23 augustus 2005, 12:09
Maar is dat wel goed voor je lichaam? Mis je dan niet veel noodzakelijke stoffen?


Ja, ik weet dat we weer ontopic moeten gaan ;).Ik heb wat posts van de groene thee-thread afgesplitst. Laten we hier verder gaan. :)

ycelik
23 augustus 2005, 12:10
Maar is dat wel goed voor je lichaam? Mis je dan niet veel noodzakelijke stoffen?

Uhm als ik een inbreng op mag brengen.
Het ligt natuurlijk aan welke fruitsoorten,noten enzo je eet.
Sommigen kunnen ook rijk zijn aan ijzer enzo, waar normaal gesproken vlees voor zorgt.
Ik denk als je het goed aanpakt je best wel van noten,groente en fruit en water kunt leven, je zult misschien nog gezonder zijn dan iemand die hele dagen alleen maar hormonaal rooie vlees eet.

Haarmannetje
23 augustus 2005, 12:12
Uhm als ik een inbreng op mag brengen.
Het ligt natuurlijk aan welke fruitsoorten,noten enzo je eet.
Sommigen kunnen ook rijk zijn aan ijzer enzo, waar normaal gesproken vlees voor zorgt.
Ik denk als je het goed aanpakt je best wel van noten,groente en fruit en water kunt leven, je zult misschien nog gezonder zijn dan iemand die hele dagen alleen maar hormonaal rooie vlees eet.
Hmmm, dit is interessant zeg. Ik zal er eens een boek ofzo over kopen, want als dit echt mogelijk is, dan sta ik daar wel voor open.

Bedankt voor de Tiuri!

Tiuri
23 augustus 2005, 12:53
Velen onder ons groeiden op met de USDA's oude basisgroep van vier voedselgroepen (vlees, zuivel, granen, groente&fruit), eerst ingevoerd in 1956. Met het verloop van de jaren is onze kennis toegenomen over het belang van vezel, de gezondheidsrisico's van cholestrol en vetten, en de ziekte-preventiekracht van verschillende nutriënten die uitsluitend in plantaardige voeding aangetroffen worden. We hebben ook ontdekt dat het plantenrijk uitstekende bronnen van nutriënten bevat die ooit enkel toegeschreven werden aan zuivel en vlees - namelijk proteïne en calcium.

De USDA stelde haar aanbevelingen bij met de Voedsel Piramide, een voedselplanner die minder porties dierlijke produkten en plantaardige vetten voorstelde. PCRM (Physicians Committee of Responsible Medicine) stelde vast dat regelmatige consumptie van zulke voeding - zelfs in lagere hoeveelheden - ernstige, onnodige gezondheisrisico's inhield, en ontwikkelde de Nieuwe Vier Groepen Voedsel in 1991. Dit cholestrolvrije, vetarme plan voorziet in alle nutriënten die een gemiddelde volwassene nodig heeft, met inbegrip van belangrijke hoeveelheden vezel.

De belangrijkste doders van Amerikanen - hartziekte, kanker en beroerte - komen dramatisch minder voor onder mensen die hoofdzakelijk plantaardige dieëten consumeren. Gewichtsproblemen - die bijdragen tot een hele reeks gezondheidsproblemen - kunnen ook onder controle gebracht worden door het volgen van de aanbevelingen van de Nieuwe Vier Groepen Voedsel.
[bron (http://users.telenet.be/myprojects/gezondevoeding/voeding/groep4.html)]

De nieuwe schaal van vier essentiele voedingsgroepen is dus:

1) groenten
2) granen
3) fruit
4) peulvruchten

Als fruitariër zul je toch problemen hebben met 1) en 2), maar een vegetariër eet toch een stuk gezonder dan een vleeseter. :cool:

rizla
2 september 2005, 04:31
hey mensen

ik las dit hier eens door en zag een paar filmpjes en las mensen die om dit soort filmpjes geen vlees eten

ok moeten jullie natuurlijk helemaal zelf weten maar slachten is heel iets anders als deze beelden laten zien
DIT is martelen en voor mensen die dit soort werk voor hun kost/plezier doen hoop ik dat er iets als een hel is
ok dit zal heus wel eens gebeuren maar niet in een NORMAAL slachthuis
in een normaal slachthuis sterft een dier waarschijnlijk ook geen volledig pijnloze dood maar het zal een stuk pijnlozer zijn dan hoe wij zullen sterven...
klinkt niet echt vrolijk maar ach zo is het leven;)

ik eet lekker biologisch macrobiotisch en weet ik het allemaal(jah mn moeder doet de boodschapen) VLEES en voel me hier zeker niet schuldig over.
denk je nu echt dat een dier in nederland op deze wijze geslacht word?
en de dieren die ik eet hebben nog eens vrij rondgehobbeld ook.

ik vind het al triest hoe moslims dieren ritueel slachten of die inheemse stammen in afrika een beest laten stikken om geen bloed te verspillen.
of hoe verschillende katachtigen een dier doden door alleen zn luchtpijp door te halen,
nog maar niet te spreken over hyenas die aan een levende prooi zn buik beginnen te knabbelen tot de hele zooi eruit valt...
dit is de natuur dat snap ik ook wel.

maar als een koe hier een pin direct in zn hersenen geschoten krijgt en dood is voordat de eerste druppel het beton raakt... maak ik me echt niet druk als ie lekker geBBQed op mn bordje ligt.

je kan je dr wel heel druk over maken dat het een levend wezen is en shit maar dat beest weet zelf nog niet eens dat het geslacht is als ie in de koeling van de appie ligt.

en dan beginnen er nog eens mensen te verkondigen dat planten ook gevoel hebben... so what! een plant heeft geen zenuwstelsel en dus geen pijn. nog ff en je kan de vruchten ook niet eten want dat zijn de ongeborenen van een wezen met gevoel en dat is ethisch niet verantwoord...

waar wil men heen? als je alles in deze thread serieus moet nemen kan je alleen nog maar stenen en bagger eten... eet smakelijk:D
geniet!we staan bovenaan de voedselketen en wie het tegendeel beweerd eet ik op:P

Georgie
2 september 2005, 09:37
Er is niets mis met goed uitgevoerd ritueel slachten. Daarbij lijdt het dier echt niet meer (eerder minder) dan bij "gewoon" slachten.

In principe is alles in de slachthuizen perfect geregeld. In de praktijk gaat het alleen wel even anders.

Daarnaast gaat het in deze thread niet alleen over het slachten, maar over vlees eten in het algemeen.

rizla
3 september 2005, 03:26
jah oke vlees eten in het algemeen.

maar hievoor word de manier van slachten als argument gebruikt.
dat terzijde. zoals ritueel geslacht word is vind ik wel degenlijk een stuk erger omdat een rund zn strot afsnijden wel zeker een paar seconden leven toelaat.
en de normale manier een vergruizing van de hersenen veroorzaakt binnen een nanoseconde. en in theorie word er goed geslacht jah... in nederland in het echt ook. ik heb ook heus wel eens een slachthuis gezien. een pa van een vriend van me heeft er een en deze beesten hebben het echt niet zo moeilijk als in de filmpjes... totaal niet.

ethische redenen oke, maar dat filmpje gaat echt nergens over... dat is een bedrijf waar ze niet eens kunnen slachten, gewoon een stelletje inferrieure dwazen aan het werk.

ycelik
3 september 2005, 11:13
jah oke vlees eten in het algemeen.

maar hievoor word de manier van slachten als argument gebruikt.
dat terzijde. zoals ritueel geslacht word is vind ik wel degenlijk een stuk erger omdat een rund zn strot afsnijden wel zeker een paar seconden leven toelaat.
en de normale manier een vergruizing van de hersenen veroorzaakt binnen een nanoseconde. en in theorie word er goed geslacht jah... in nederland in het echt ook. ik heb ook heus wel eens een slachthuis gezien. een pa van een vriend van me heeft er een en deze beesten hebben het echt niet zo moeilijk als in de filmpjes... totaal niet.

ethische redenen oke, maar dat filmpje gaat echt nergens over... dat is een bedrijf waar ze niet eens kunnen slachten, gewoon een stelletje inferrieure dwazen aan het werk.

Ik ben het er een beetje mee eens.
Ik bedoel je ziet zo vaak van die filmpjes waar ze in restaurants, de gekste dingen met voedsel uithalen.
Dus nu betekend het dat het in elke restaurant gebeurt?
Niet toch?

wilfried
26 januari 2007, 11:20
Wereldwijd voert men jaarlijks 735 miljard kilo graan aan de totale veestapel. Vervoerd in een goederentrein zou deze hoeveelheid in 12,3 miljoen goederenwagons geladen moeten worden. Die trein zou 6 keer de evenaar kunnen omspannen.
Voor de voeding van iedere Nederlander is er in binnen- en buitenland 1,20 hectare land in gebruik, terwijl er per wereldburger slechts 0,2 hectare landbouwoppervlakte beschikbaar is.
In Nederland is ongeveer 1,3 miljoen hectare in gebruik voor de productie van gras en maïs voor het rundvee. Nederland gebruikt naast de eigen grond ook nog evenveel grond in ontwikkelingslanden als Thailand (cassave), Maleisië, Brazilië (soja) en Argentinië voor de productie van veevoer. Voor de geïmporteerde mengvoeders is in andere landen 5,4 miljoen hectare in gebruik.
De grondstoffen voor het kippen- en varkensvoer worden voor ca. 75% uit het buitenland gehaald. Ongeveer één derde daarvan is afkomstig uit derdewereldlanden.
Vleesproductie is milieuvervuiling

De grootste bron van de zure neerslag die bossen en heide ernstig aantast, zijn veehouderij (61%) en verkeer (18%).
In 1997 produceerde de Nederlandse veestapel 77.093 miljoen kilo mest. Uitgestort over de gemeente Amsterdam zou dit een laag van 25 cm stinkende gier opleveren.
Met de mest produceerde onze veehouderij in 1997 140 miljoen kilo ammoniak (NH3), een schadelijke stof die sterk bijdraagt aan de 'zure regen'. Met die hoeveelheid zou je 1,45 miljard flessen ammonia (gebruikt in het schildersbedrijf e.d.) kunnen produceren.

Bovendien kost de productie van één pond vlees ongeveer 11.250 liter water.
Er is veel minder water voor nodig om een pure vegetariër of veganist een jaar lang van voedsel te voorzien (een die geen vlees, eieren of melkproducten eet), dan dat er nodig is om één maand voedsel voor een vleeseter te produceren. Met het water dat verbruikt wordt voor de Nederlandse rundvleesconsumptie, kan een derde van de hele wereldbevolking een jaar lang in haar drinkwaterbehoefte worden voorzien.

Vleesproductie kost levens

Gemiddeld eet een Nederlander 88 kilo vlees per jaar. Daarnaast drinkt hij in een jaar ook nog eens 45 liter halfvolle melk en eet hij 178 eieren.
Alles bij elkaar sparen de 800.000 Nederlanders die geen vlees eten jaarlijks het leven van ongeveer 6 miljoen dieren.
In zijn leven bespaart iemand die geen vlees eet ongeveer 6 a 7 runderen, 45 varkens en enkele honderden kippen.

Zou er in Nederland minder vlees geproduceerd worden in de bio-industrie dan was er minder dierenleed. Zou Nederland ook geen vlees meer exporteren, dan zou er wereldwijd minder vlees worden gegeten en dan zou er minder voedsel worden verspild. Zouden alle varkensbedrijven biologisch en ecologisch gaan werken dan konden alle varkenshouders in principe hun vak blijven uitvoeren.

Het Informatiecentrum Vlees heeft berekend dat sinds uw bezoek aan deze pagina 511 mensen gestorven aan ondervoeding. Sinds 1 januari 2006 zijn dat 637012 mensen.

Voor 1 kilo dierlijk eiwit is zo'n 5 kilo plantaardig eiwit nodig. Zodoende wordt gigantisch veel voedsel verspild aan veevoer

Gezondheidspiramide

Als onze vleesproductie nu eens verminderd werd en ook onze vleesconsumptie wat moeten we nog wel eten om gezond te blijven?

Het eten van vlees en zuivel is niet essentieel en als je er dagelijks veel van eet zelfs niet goed. Uit Amerikaans universiteitsonderzoek blijkt dat consumptie van dierlijk eiwit de kans op lymphe-kanker verhoogt. Tomaten, broccoli en andere groenten hebben juist een tegenovergesteld effect.

Met het aantal dieren dat in 1998 in Nederland geslacht werd, kun je een goederentrein vullen van 1233 kilometer lang. Die trein zou beginnen in Utrecht en eindigen op het station van Rome.
Ongeveer 96 miljoen mensen voornamelijk binnen Europa eten jaarlijks Nederlands vlees.

Vleesproductie is energieverspilling

Bij de omzetting van plantaardig in dierlijk eiwit gaan veel voedingsstoffen verloren. Met 4 kilo plantaardig eiwit (veevoer) produceer je gemiddeld slechts 1 kilo dierlijk eiwit.
Gemiddeld kost de productie van 1 kilo vlees(waren) 14,7 x meer energie dan de productie van een kilo plantaardige voeding. Om een kilo kalfsvlees te produceren heb je 100 keer zoveel energie nodig als om een kilo aardappels te produceren. Een normale akker met grasland produceert ongeveer 330 kilo vlees. Hetzelfde stukje grond kan ook 40.000 kilo aardappelen produceren. In 1994 voerde Nederland 40% van de eigen graanconsumptie op aan het vee; dat is genoeg voor 44 broden per jaar per Nederlander.

De vleesproductie in Nederland kost jaarlijks 450 tot 500 miljoen dieren het leven. 70% daarvan wordt geëxporteerd. Dit vlees komt niet altijd terecht bij de mensen die het nodig hebben, want elke dag sterven er op de wereld 20.000 kinderen aan ondervoeding. Er is voldoende voedsel op de wereld om ook deze kinderen te voeden. Het zou beter zijn als mensen in het westen minder vlees zouden eten en als mensen in de Derde Wereld zelf het plantaardige voedsel dat in hun land wordt verbouwd zouden opeten.
Het food-info.net laat zien welke gevaarlijke bacteriën in dierlijk voedsel voorkomt. laat je dan goed informeren over een optimale voeding.

http://www.animalfreedom.org/paginas/informatie/vleeseten.html (http://www.animalfreedom.org/paginas/informatie/vleeseten.html)

waterengel
26 januari 2007, 20:03
Vegetarisme prima helemaal goed. En erg goed te doen en erg lekker om te eten. Heb zelf als kok gewerkt in een biologisch vegetarisch specialiteiten restaurant. Echt je kunt de lekkerste gerechten maken zonder vlees (en overigens ook zonder de namaakvleesjes die in de super te koop zijn) Ik heb altijd een beetje moeite met de nepvleesjes. Het zit toch volgens mij aardig vol met allerlei extrasmaakstofjes om het maar zoveel mogelijk op vlees te laten lijken. Vind ik jammer.

Overigens eet ik zelf wel vlees. Geheel biologisch zonder leed en zonder toevoegingen. Hooguit 2 keer per week. Daarnaast nog bewust gekozen vis 1 á 2 keer per week en de rest van de week vegetarisch. Zo kan het dus ook. Het is helemaal niet slecht om wat vlees te eten. Alleen heeft vlees in onze huidige maatschappij de hoofdrol gekregen op ons bordje, boterhammetje, tussendoortje, snackje enz.

En ja het is een schande dat er bioindustrie bestaat en ja het is een schande dat de meeste mensen zich superieur voelen t.o.v. alle andere dingen waar ze mee moeten leven.

gletscher
27 januari 2007, 10:32
Vegetarisme prima helemaal goed. En erg goed te doen en erg lekker om te eten. Heb zelf als kok gewerkt in een biologisch vegetarisch specialiteiten restaurant.


Waterengel, kun jij me vertellen waar dat restaurant is?
Bij voorbaat dank.

waterengel
27 januari 2007, 11:07
Dat is restaurant "De Imme" zit in de WillemII straat te Tilburg. Is op loopafstand van het station.

Heel erg lekker eten, niet overdreven duur en gegarandeerd biologisch. Ze hebben er trouwens ook 1 of 2 biologische vlees gerechten en 1 of 2 visgerechten op de kaart. Dus je kunt ook diehardvleeseters meenemen.

gletscher
28 januari 2007, 12:16
Ah dat klinkt goed, waterengel.
Gaan we zeker binnenkort proberen.
Dank je wel!.

Gletscher.

another
28 januari 2007, 17:11
als je teveel vlees eet is het slecht voor je...als je teveel groente eet ook.
Ik heb een beter idee, laten we alle carnivorische dieren op aarde doodmaken, dan is het nog beter voor het mileu..:D

ray
30 januari 2007, 23:39
je moet gewoon een goede balans vinden.
elke dag vlees vind ik ook niet nodig, daarom wissel ik het af met vis :rolleyes:

binnenkort toch ook eens wat echt wild gaan eten om te kijken hoe dat smaakt. gezellig met vrienden klein wil schieten en dan klaarmaken op de meest rare manieren (we zijn fan van ray mears :cool:).

Guoy
22 februari 2007, 00:22
Geinig stukje dat ik hier (http://www.vegetariers.nl/actualiteiten_detail.asp?rubriek=1&acid=57) vond :) :

"LONDEN - Kinderen met een hoog IQ hebben een grotere kans om later vegetariër te worden dan die met een lage intelligentie. Dat blijkt uit een vrijdag gepubliceerd Brits onderzoek onder ruim 8000 mannen en vrouwen van dertig jaar oud.

Van alle deelnemers werd op tienjarige leeftijd de intelligentie gemeten. Hoe hoger het IQ, hoe groter de kans dat ze er op latere leeftijd voor kozen geen vlees meer te eten. Bij een stijging van de IQ-score met vijftien punten, steeg de kans dat iemand vegetariër is met 38 procent.

De resultaten komen overeen met eerdere onderzoeken die uitwezen dat intelligente mensen vaker gezonder eten."

Dan ben ik denk ik dom met mate. :D

MisterT
23 februari 2007, 18:20
Er bestaat voor zover ik weet wel een verband tussen vegetarisme en haaruitval. En dit zou dan vooral voorvallen bij vegetariërs die niet voldoende vleesvervangers en supplementen zouden innemen. Even door pubmed ploeteren en daar vind je wel wat.

Voor alle duidelijkheid: ik ben geen vegetariër en ben van mening dat een mens in adequate mate dierlijke proteïnen nodig heeft om een optimale gezondheid te bereiken. De stelling is dan ook dat de homo sapiens zo geëvolueerd is dankzij de consumptie van vis en vlees. Vooral de ontwikkeling van de hersenen zouden hiervan gebruik gemaakt hebben.

Desondanks heb ik toch respect voor de hedendaagse vegetariër. Laat dit even duidelijk zijn.

Het probleem ligt volgens mij in het feit dat zowel de niet-vegetariër als de vegetariër niet meer beseffen wat voor waarde (in alle opzichten) een dier heeft voor ons. Het is allemaal een beetje een ver van ons bed show aangezien de gemiddelde westerling geen dieren slacht.

Eefste
10 december 2007, 18:58
Ik ben ook vegetarier.. Eigenlijk veganist... Maar daar houd ik me niet altijd even streng aan (mede ivm haaruitval :(!!)
Draag iig geen leer, drink geen melk, eet geen ei en natuurlijk geen vlees en vis.
(komt nog eens bij dat ik ook allergisch ben voor dierlijke eiwitten.. extra motivatie dus. lastig alleen dat mmn haar niet meewerkt)

vrosjnivosj
13 december 2007, 17:26
Hoe kun je allergisch zijn voor dierlijke eiwitten, plantaardige eiwitten zijn hetzelfde gewoon minder compleet (ander aminozuurprofiel)?
Is het niet door andere stoffen?
Van waar haal je dat je haaruitval krijgt van het eten van dieren of producten die afkomstig zijn van dieren.

Eefste
14 december 2007, 15:11
Ik ben echt allergisch voor de meeste dierlijke eiwitten: koemelk, (dus ook kaas) ei en vlees. Maar ook voor tarwe en noten (schimmels en eiwit getest, beide allergisch voor). Schapen en geitenmelk gaat wel goed. Tja.. hoe dat kan weet ik ook niet.. :(.
Mijn haaruitval is waarschijnlijk gekomen doordat ik tekorten heb opgebouwd omdat ik zo weinig mag eten. ijzer en B12 zit namelijk vooral in dierlijke producten. Ik slik wel vitamines, maar tot nu toe blijkbaar nog niet genoeg om alle tekorten op te vullen. Mijn haaruitval komt dus niet door de dierlijke producten hoor.

ray
24 december 2007, 12:18
vegetarier zijn is leuk maar een druppel op de gloeiende plaat.

we zijn op zoveel manieren bezig de aarde kapot te maken dat als je wilt dat het ophoudt we over moeten gaan op schonere energie, geboortebeperking, herverdeling macht en rijkdommen, ophouden oorlogen, etc.

en de mens is een omnivoor, af en toe een stukje vlees/vis hoort erbij.
een leeuw zet je toch ook niet op een dieet van groente en fruit omdat die gazelle zo lief is :cool:

Sophietje
11 januari 2008, 17:39
haaay:)! ik ben net nieuw hier..."aangenaam" Bedankt voor de tip over de lijnzaadolie!!! Ik eet nu anderhalf jaar geen vlees meer "erg knap van mezelf want ik vond het vreselijk lekker" maar ik vind dat je jezelf geen dierenvriend kan noemen als je je "vrienden" eerst is vreselijke situaties brengt en ze vervolgens opeet. Ik ben 14 en dus "in de groei..jippiej.." mijn moeder vind het goed dat ik geen vlees eet maar ze vind het slecht dat ik geen vis eet omdat daar erg belangrijke stoffen in schijnen te zitten. Is het inderdaad waar dat je deze stoffen met lijnzaadolie kunt vervangen?:) dat zou amazing zijn! ik wil geen dieren eten!!! ook al zou ik het bij vissen iets minder erg vinden omdat ze niet opgesloten worden in hokjes voordat ze "geslacht" worden. ik vind het ook echt vreselijk als ze zo'n dier levend koken:O Heel veel liefs Sophie

maaike1
14 januari 2008, 12:45
Bah, wat zielig met die koeien enzo. Ik zou lachen als ik die slager daar zag liggen. Dieren mishandeling! Ik denk dat ik ook maar anti vlees wil worden!:crybaby: Ik had het sl eens geprobeerd maar werd er ziek van, maar liever ik een keertje ziek dan dierenmishandeling!

Guoy
14 januari 2008, 13:13
Bah, wat zielig met die koeien enzo. Ik zou lachen als ik die slager daar zag liggen. Dieren mishandeling! Ik denk dat ik ook maar anti vlees wil worden!:crybaby: Ik had het sl eens geprobeerd maar werd er ziek van, maar liever ik een keertje ziek dan dierenmishandeling!

Nou, nou. :D Rustig, rustig! Je hoeft niet direct slagers te slachten of anti-vlees te worden om wat bij te dragen. Word gewoon vegetarier of part-time vegetarier. :)

Wat bedoel je met "Ik had het sl eens geprobeerd maar werd er ziek van"? Heb je één dag geen vlees gegeten en werd je ziek? Dat is wel heel snel, maar aangezien je het over "een keertje ziek" hebt. :confused: Het lichaam van sommige mensen kan inderdaad niet tegen compleet vegetarier worden, maar tegenwoordig zijn er wel zat goede vleesvervangers. In alle groenteburgers van de AH worden extra vitaminen B12 ingespoten. Dus probeer dat eens een tijdje. Ik vind het zelf lekkerder dan vlees, en het schuldgevoel blijft ook uit. ;)

agatha
14 januari 2008, 13:32
Ik ben dol op vlees maar word ook misselijk als ik zie hoe we met dieren in de industrie omgaan. Scharrelvlees is dus een goede oplossing. Veel duurder maar ik eet dan minder vaak vlees en varieer dat met vis die niet met uitsterven bedreigt wordt.Kan ik toch genieten van alles zonder dat er misselijk makende beelden door me hoofd flitsen. Voor de eieren hebben we een kip geadopteerd (25 euries per jaar) en kan dan met bonnen gartis de eitjes halen bij mijn eco winkel.

Guoy
14 januari 2008, 14:26
Voor de eieren hebben we een kip geadopteerd (25 euries per jaar) en kan dan met bonnen gartis de eitjes halen bij mijn eco winkel.

---> adopteereenkip.nl (http://www.adopteereenkip.nl/) neem ik aan? :)

ray
14 januari 2008, 19:36
Ik ben dol op vlees maar word ook misselijk als ik zie hoe we met dieren in de industrie omgaan. Scharrelvlees is dus een goede oplossing. Veel duurder maar ik eet dan minder vaak vlees en varieer dat met vis die niet met uitsterven bedreigt wordt.Kan ik toch genieten van alles zonder dat er misselijk makende beelden door me hoofd flitsen. Voor de eieren hebben we een kip geadopteerd (25 euries per jaar) en kan dan met bonnen gartis de eitjes halen bij mijn eco winkel.


volgensmij was scharrelvlees nog minder diervriendelijk ...

ik denk dat de oplossing ligt in het feit dat we omnivoor zijn en dat we de balans moeten herstellen.
tegenwoordig ligt bij elk gezin elke avond wel vlees op het bord en vlees is relatief niet duur.
ik hou graag van groenten maar gezien de absurde prijzen is bewust vegetarier een behoorlijke luxe aangezien je niet op wortels alleen kunt overleven.

laat ze de vleesindustrie in europa maar eens flink verminderen door subsidies in te trekken.
ik heb liever een argentijns natuurlijk biefstukje van een beest wat zijn leven in de zon op de prairie heeft gesleten dan een beest wat in een hok van 2x1 heeft gestaan :confused:

maar 100% vegetarier word ik nooit, das hetzelfde als een leeuw of iets dergelijks alleen nog fruit en groente geven :eek:

http://www.dumpert.nl/mediabase/38623/2ee52921/jamie_oliver,_de_kippenslachter.html

dit is ook wel erg sneu.
In principe vind ik niet dat een dier een gebruiksvoorwerp moet worden waar geen respect meer voor is.
dieren doden oke maar aangezien het meeste word omgezet in overgewicht bij mensen is dit echt totale onzin waar we nu mee bezig zijn.

agatha
15 januari 2008, 09:24
---> adopteereenkip.nl (http://www.adopteereenkip.nl/) neem ik aan? :)

Yep

agatha
15 januari 2008, 09:26
[quote=ray;152643]volgensmij was scharrelvlees nog minder diervriendelijk ...

quote]

Is dat zo? Ik dacht dat dat meer bewegingsvrijheid, geen antibiotica en allerlei andere vreselijke toevoegingen beter waren? Ray, ik hoor er graag meer over.

Groetjes van Agatha

Guoy
15 januari 2008, 15:19
volgensmij was scharrelvlees nog minder diervriendelijk...

Effe dat bronnetje geven Ray. ;)

tegenwoordig ligt bij elk gezin elke avond wel vlees op het bord en vlees is relatief niet duur.Hmmm, bij mij zelden tot nooit. Bij mijn ouders en broer trouwens ook niet. Ik ken trouwens ZAT vegetariers nu ik er over nadenk.

laat ze de vleesindustrie in europa maar eens flink verminderen door subsidies in te trekken.Mee eens. Maar daar wordt het vlees wel duurder van. Dan moet je alsnog aan de groentes. :D

maar 100% vegetarier word ik nooit, das hetzelfde als een leeuw of iets dergelijks alleen nog fruit en groente geven :eek:Nee, zoals je al zegt is de mens omnivoor. Een leeuw is een carnivoor. Voor een mens vegetarier worden is dus niet hetzelfde als voor een leeuw om dat te worden. Daarnaast heeft de mens zoiets als zelfbewustzijn en sommige van ons ook ethiek. Wij kunnen dus voor onszelf bepalen of het wel ethisch verantwoord is om dieren op te eten die slechts hebben geleefd om op ons bord te eindigen. Een leeuw kan dit niet. Daarnaast eten leeuwen gewoon voedsel waar ze op gejaagd hebben. Dat doen wij al lang niet meer. Ook hebben we zoiets als vleesvervangers wat een leeuw niet heeft.

ray
15 januari 2008, 21:20
Effe dat bronnetje geven Ray. ;)

Hmmm, bij mij zelden tot nooit. Bij mijn ouders en broer trouwens ook niet. Ik ken trouwens ZAT vegetariers nu ik er over nadenk.

Mee eens. Maar daar wordt het vlees wel duurder van. Dan moet je alsnog aan de groentes. :D

Nee, zoals je al zegt is de mens omnivoor. Een leeuw is een carnivoor. Voor een mens vegetarier worden is dus niet hetzelfde als voor een leeuw om dat te worden. Daarnaast heeft de mens zoiets als zelfbewustzijn en sommige van ons ook ethiek. Wij kunnen dus voor onszelf bepalen of het wel ethisch verantwoord is om dieren op te eten die slechts hebben geleefd om op ons bord te eindigen. Een leeuw kan dit niet. Daarnaast eten leeuwen gewoon voedsel waar ze op gejaagd hebben. Dat doen wij al lang niet meer. Ook hebben we zoiets als vleesvervangers wat een leeuw niet heeft.

mmm, hier in twente zijn veel mensen vleeseters :D
je hebt hier van die "spearrib buffeten" waar je je zat kunt eten in vlees voor een x bedrag, zeer populair hier.

de wereld is normaliter een balans, de mens leefde vroeger in harmonie met de natuur wat ook inhoud dat hij de wildstand in de gaten moet houden en zonodig moet uitdunnen omdat anders er vreselijke ziekten uitbreken als toen laatst met de konijnen.
ik heb zelf ook wel eens konijnen geschoten als er weer eens een plaag in onze tuin en buurt was, niks mis mee als je het goed doet en beter voor de konijnen ook.

het enige waar de mens heel erg in faalt is om een dier fatsoenlijk te behandelen en gezien de vele surrogaten vlees gebruik te minderen.
de allereerste holbewoners waren ook meer verzamelaar dan carnivoor ;)

kan die bron zo ff niet vinden, er was wel wat met de biologische kip iig :cool:
zal nog eens kijken

Hanna
16 januari 2008, 11:07
Het enige echte scharrelvlees is van een wild dier dat zijn levenlang lekker in bos/heide/grasland/water heeft geleefd en nooit antibiotica of andere medicijnen toegediend heeft gekregen. Dat vlees is meestal alleen in de kerstperiode verkrijgbaar.

Een biologische kip mag als enige leghen naar buiten. Dit is niet het geval bij de ongeveer 5,5 miljoen scharrelkippen. Deze lopen met duizenden in een hok binnen vrij rond en delen met zijn negenen een vierkante meter. De snavels worden gekapt.

agatha
17 januari 2008, 10:19
Het enige echte scharrelvlees is van een wild dier dat zijn levenlang lekker in bos/heide/grasland/water heeft geleefd en nooit antibiotica of andere medicijnen toegediend heeft gekregen. Dat vlees is meestal alleen in de kerstperiode verkrijgbaar.

Een biologische kip mag als enige leghen naar buiten. Dit is niet het geval bij de ongeveer 5,5 miljoen scharrelkippen. Deze lopen met duizenden in een hok binnen vrij rond en delen met zijn negenen een vierkante meter. De snavels worden gekapt.

Echt scharrelvlees is volgens mij alleen buiten Europa verkrijgbaar hoewel ik soms het idee heb dat van alle landen in West Europa Nedereland het wel heel bont maakt. Ons vlees is zo smakeloos dat het, net als onze tomaten, duidelijk is dat er teveel aan gekloot is. In Duitsland en Belgie knopen ze de slager op bij zoveel onsmakelijks.

En omdat een biologische kip redelijk blij is heb ik er een geadopteerd en kan ik via de webcam zien of ie toch niet stiekem wordt gemarteld.

AnthonieH
17 januari 2008, 11:21
Echt scharrelvlees is volgens mij alleen buiten Europa verkrijgbaar hoewel ik soms het idee heb dat van alle landen in West Europa Nedereland het wel heel bont maakt. Ons vlees is zo smakeloos dat het, net als onze tomaten, duidelijk is dat er teveel aan gekloot is. In Duitsland en Belgie knopen ze de slager op bij zoveel onsmakelijks.

En omdat een biologische kip redelijk blij is heb ik er een geadopteerd en kan ik via de webcam zien of ie toch niet stiekem wordt gemarteld.Schieten ze niet af en toe zwijnen en herten op de Veluwe? Dat is echt goed scharrelvlees.

Ik vind het wel interessant overigens om met een webcam een kip in de gaten te houden. Heerlijk milieubewust ook :cool:

Hanna
17 januari 2008, 13:16
Schapenhaasjes (bij de Turkse slager) vind ik wel lekker, evenals hazenrug, struisvogel- en hertenbiefstuk (van de Aldi), alhoewel die door de diepvries hun structuur hebben verloren.

Hier in het oosten van het land wordt niet alleen geschoten, maar ook veel gestroopt, vooral konijnen. In Frankrijk is dat ook de normaalste zaak van de wereld, evenals de jacht op wilde zwijnen, waarbij je de jagers ook moet toestaan over jouw terrein of dwarsdoor je tuin te rennen; als dank voor je medewerking krijg je dan naderhand een paar kilo zwijnenvlees.

ray
17 januari 2008, 17:08
Schapenhaasjes (bij de Turkse slager) vind ik wel lekker, evenals hazenrug, struisvogel- en hertenbiefstuk (van de Aldi), alhoewel die door de diepvries hun structuur hebben verloren.

Hier in het oosten van het land wordt niet alleen geschoten, maar ook veel gestroopt, vooral konijnen. In Frankrijk is dat ook de normaalste zaak van de wereld, evenals de jacht op wilde zwijnen, waarbij je de jagers ook moet toestaan over jouw terrein of dwarsdoor je tuin te rennen; als dank voor je medewerking krijg je dan naderhand een paar kilo zwijnenvlees.

konijnen uit onze tuin vonden ook gretig aftrek, ze hadden zich dan ook lekker vol gegeten met de biologisch geteelde groenten uit mijn ouders moestuin :P

Guoy
17 januari 2008, 20:55
Ik hoorde gisteren een verhaal over Nederlandse kippenvlees in het buitenland. Ik ben vergeten of het over India of Egypte ging, maar hoe dan ook, erg mooi was het niet. Komt ie:

Nederlanders die in één van bovenstaande landen op vakantie waren vonden Nederlands kippenvlees in een supermarkt, exact zoals wij het ook hebben: met Nederlandse tekst op het etiket. Dus hun naar de supermarkteigenaar: "Jee! Nederlands kippenvlees! :D Wat gaaf om dat hier te vinden! Wij komen uit Nederland!" Eigenaar: "Haha, dat is de allerlaagste kwaliteit kippenvlees! Alleen de armste mensen kopen dit vlees. Het komt uit de bioindustrie en heeft vrijwel geen smaak!"

Nice! Ja, ons superieure westerse land heeft crappy vlees wat in 3e wereldlanden alleen door de allerarmste mensen gekocht wordt. Daar gaan we! :D

AnthonieH
17 januari 2008, 22:28
Ik hoorde gisteren een verhaal over Nederlandse kippenvlees in het buitenland. Ik ben vergeten of het over India of Egypte ging, maar hoe dan ook, erg mooi was het niet. Komt ie:

Nederlanders die in één van bovenstaande landen op vakantie waren vonden Nederlands kippenvlees in een supermarkt, exact zoals wij het ook hebben: met Nederlandse tekst op het etiket. Dus hun naar de supermarkteigenaar: "Jee! Nederlands kippenvlees! :D Wat gaaf om dat hier te vinden! Wij komen uit Nederland!" Eigenaar: "Haha, dat is de allerlaagste kwaliteit kippenvlees! Alleen de armste mensen kopen dit vlees. Het komt uit de bioindustrie en heeft vrijwel geen smaak!"

Nice! Ja, ons superieure westerse land heeft crappy vlees wat in 3e wereldlanden alleen door de allerarmste mensen gekocht wordt. Daar gaan we! :DBroodje aap :cool:

Guoy
17 januari 2008, 23:03
Broodje aap :cool:

Nee, kip. Waarom denk je dat het om een broodje aap gaat?

AnthonieH
18 januari 2008, 07:07
Nee, kip. Waarom denk je dat het om een broodje aap gaat?Zo kwam het in eerste instantie over. Arm land, weet niet precies waar, kippen van eigen teelt en dan gaat iemand een ingevroren en door dure werknemers verwerkte, verpakte en gelabelde kip helemaal uit Nederland invliegen om vervolgens nog goedkoper dan de lokale kippen te verkopen.

Maar ik heb ondertussen bij milieudefensie wel een artikel gelezen over export van diepvrieskip naar Afrika (artikel: ondergang van lokale boeren (http://www.milieudefensie.nl/publicaties/magazine/2007/mei/)). Niet zo maar kip, de slechtste kwaliteit die we hier niet willen hebben .... Een heel slechte ontwikkeling, maar het zegt niets over de kwaliteit kip die we in Nederland eten.

Hanna
18 januari 2008, 13:02
Ik geloof dat het Llink(Ned.3) was, die onlangs een reportage liet zien over kippenvleugeltjes, strotjes e.d. die in NL onverkoopbaar zijn en daarom worden geëxporteerd naar Afrika. Daar wordt 't verkocht tegen lagere prijzen dan de inheemse kip (ondanks de transportkosten), waardoor vele lokale kippenboeren al failliet zijn. Ze hebben een importverbod gevraagd, maar dat werd geweigerd door het IMF.

ray
18 januari 2008, 13:09
Broodje aap :cool:

is al heel lang bekend.
die kipfiletjes zijn ook heel waterig omdat ze binnen no time groot moeten zijn voor de consumptie.


in spanje een haan van de grill smaakt ook zoveel beter dan een nederlandse kip.

we verneuken wel meer, tomaten, komkommers, rundvlees, etc.
ben zelf heel erg mals rundvlees fan maar daar heb je zelfs in nederland al heel veel onderscheid tussen, beste is nog een argentijnse steak :P

Hanna
18 januari 2008, 13:17
Sophietje,

Geen vlees is geen probleem, zolang je maar wèl melk en eieren blijft eten. IJzer en vitamines B6 en B12 moet je op een andere manier binnen zien te krijgen.
En vetten zijn belangrijk, er wordt niet voor niets aangeraden om twee keer per week honderdvijftig gram vette vis te eten.