PDA

View Full Version : Profielwerkstuk


Jaapie
16 maart 2005, 12:27
Ik moet voor 1 mei een profielwerkstuk inleveren. Het moet betrekking hebben op tenminste 1 profielvak. Nou lijkt het mij leuk om een natuurwetenschappelijk onderzoek te doen in de Biologie, over haar(uitval). Ik weet nog niet precies waar een profielwerkstuk aan moet voldoen etc. Maar als ik een natuurwetenschappelijk onderzoek wil doen heb ik ten eerste een obeservatie+probleemstelling nodig voordat ik aan de slag kan.
Dus kom maar op met die ideen :D

dirkjan
19 maart 2005, 11:16
een probleem: haaruitval (AGA) is erfelijk bepaald [hier heb je dus een theorie voor nodig]. Nu zie je dat mensen kaal worden terwijl je dit niet zou verwachten gezien hun bloedverwanten (empirie).

Nou hier heb je een probleem in de zin van een tegenstelling tussen theorie en empirie

Jaapie
16 april 2005, 13:04
Ok bedankt Dirkjan.

Het profielwerkstuk over haaruitval houden is te algemeen denk ik. Ik kan het beter specifiek over Alopecia Androgenetica houden. Maar, wat kan ik onderzoeken??? Het moet een natuurwetenschappelijk onderzoek zijn. Ik heb een centrale vraag nodig en een aantal deelvragen.
De evolutietheorie erbij betrekken zou ook wel leuk zijn denk ik.
HELP! Ik moet al over 12 dagen mijn profielwerkstuk bij de IB-groep inleveren. :mad:

ugh
16 april 2005, 13:37
Beetje korte tijd om een expirimenteel onderzoek te doen over haaruitval. Evolutietheorie, dus genetica eigenlijk, lijkt me ook lastig, omdat AGA (zover ik weet) polygenic is. Er zijn dan meerdere genen betrokken, wat het lastiger maakt om de oorzaak te vinden.

Je zou een onderzoek kunnen doen over bestaande literatuur, een soort van adviserend onderzoek. bijv. welke middelen zijn op langer termijn geschikt bij de bestrijding tegen AGA? ofzoiets

En je onderzoek daarna uiteraard op Haarweb plaatsen he :)

Jaapie
16 april 2005, 13:42
Beetje korte tijd om een expirimenteel onderzoek te doen over haaruitval. Evolutietheorie, dus genetica eigenlijk, lijkt me ook lastig, omdat AGA (zover ik weet) polygenic is. Er zijn dan meerdere genen betrokken, wat het lastiger maakt om de oorzaak te vinden.

Je zou een onderzoek kunnen doen over bestaande literatuur, een soort van adviserend onderzoek. bijv. welke middelen zijn op langer termijn geschikt bij de bestrijding tegen AGA? ofzoiets

En je onderzoek daarna uiteraard op Haarweb plaatsen he :)

Idd, korte tijd. Maar dat is mijn eigen schuld. Ik weet dat er 2 soorten natuurwetenschappelijke onderzoeken bestaan.
- Praktisch
- Theoretisch
Ik denk dat ik een theoretisch onderzoek moet gaan doen, een soort literatuuronderzoek dus zoals jij zegt.

Ik zal het onderzoek zeker plaatsen op haarweb :) Maar dan heb ik wel wat hulp nodig bij het verzinnen van het juiste onderwerp en deelvragen :P

Jaapie
22 april 2005, 12:53
Hoofdvraag: Hoe is Alopecia Androgenetica het best te behandelen?

Deelvragen:

Wat is Alopecia Androgenetica?
1.1 Wat is DHT (Dihydrostestosteron)?

1.2 Hoe word alopecia androgenetica geconstateerd?

1.3 Welke overige hormonen en lichaamsfuncties spelen een rol bij Alopecia Androgenetica?




Welke medicinale middelen zijn geschikt bij de bestrijding tegen Alopecia Androgenetica?
2.1 Hoe werken deze middelen?

2.1.1 Finasteride

2.1.2 Dutasteride

2.1.3 Minoxidil

2.1.4 Spironolactone

2.1.5 Overige middelen

2.2 Hoe veilig zijn deze middelen?

2.3 Werken de commerciele middelen die je dagelijks in kranten en bladen aantreft?




Welke overige middelen zijn geschikt bij de bestrijding tegen Alopecia Androgenetica?
3.1 Welke soorten haartransplantaties bestaan er?

3.1.1 FUE

3.1.2 Strip transplantatie

3.1.3 Lichaamshaar naar hoofdhuid transplantatie

3.2 De juiste haarkliniek kiezen




Wat zijn de huidige ontwikkelingen anno 2005?
4.1 Haarmultiplicatie

4.2 Genentherapie

4.3 Stamcellen

4.4 Nieuwe medicinale ontwikkelingen


Naar mijn gevoel mis ik nog iets....