PDA

View Full Version : rijles


japiejaap
18 maart 2005, 21:06
vandaag me eerste rijles gehad....
Mijn rijintructeur reed naar een erg rustig gebied bij de dijk. Legde een klein halfuur de basis handelingen uit. En toen mocht ik rijden, Ik zitten hem in ze 1 en reed vrij vlot weg, even later in ze 2. na 5 minuten kwam er een gecamofleerde chervolet pickup aangereden en naderde tot vlak achter me. Ik kwam bij de eerste bocht remde te hard en koppelde verkeerd en de pickup ramde recht met de bullbar in de kofferbak. einde les 1

high
18 maart 2005, 21:10
haha een goed begin :D

kevin
18 maart 2005, 21:29
:D kut voor je, volgende keer beter ;)

japiejaap
18 maart 2005, 21:32
dat zijn echt van die momenten dat je jezelf afvraagd waarom je in godsnaam altijd de lul moet zijn.

Lies86
19 maart 2005, 11:41
Dat is minder zeg!
Maar zeker niet jou schult, want je instructeur had meoten ingrijpen!
Hij heeft immers ook bediening!

Lies
Die het altijd voor elkaar kreeg om midden op de kruising de auto te laten afslaan.

Henk
19 maart 2005, 11:46
vandaag me eerste rijles gehad....
Mijn rijintructeur reed naar een erg rustig gebied bij de dijk. Legde een klein halfuur de basis handelingen uit. En toen mocht ik rijden, Ik zitten hem in ze 1 en reed vrij vlot weg, even later in ze 2. na 5 minuten kwam er een gecamofleerde chervolet pickup aangereden en naderde tot vlak achter me. Ik kwam bij de eerste bocht remde te hard en koppelde verkeerd en de pickup ramde recht met de bullbar in de kofferbak. einde les 1

Hihihi, alles goed afgelopen?
Lastig hé die gecamoufleerde pickups.

high
19 maart 2005, 12:10
nou ik had gister avond ook een lekkere actie :(

Het stoplicht ging al op oranje en d8 ik ga gewoon snel door, het was best wel glad en ja hoor ik vlieg uit de bocht over een stoep heen recht op een paaltje af die ik nog net kon ontwijken :o gelukkig was alles goed verlopen:)

Maar het schrik moment was best wel cool :D

Robert18
19 maart 2005, 18:28
Glad? Nu nog? Tijd voor nieuwe banden anders? :)

Liesje, ik denk niet dat de instructeur er veel aan het kunnen doen. Tenzij hij de rem kan ontkoppelen maar volgens mij kan dat niet.
De schuld lag gewoon bij die pick-up, die had beter op moeten letten.

Colinhos
19 maart 2005, 20:39
Heb met de hevige sneeuwval ook bijna een ongeluk gehad, een VROUW :P die remde veel te laat en kwam recht op me af. Gelukkig kon ik nog net op tijd uitwijken naar de berm. Mag trouwens 31 maart afrijden!! :D

jongen25
21 maart 2005, 15:05
31 maart afrijden?? Ik ook!:D

Lies86
21 maart 2005, 16:00
Glad? Nu nog? Tijd voor nieuwe banden anders? :)

Liesje, ik denk niet dat de instructeur er veel aan het kunnen doen. Tenzij hij de rem kan ontkoppelen maar volgens mij kan dat niet.
De schuld lag gewoon bij die pick-up, die had beter op moeten letten.

Mijn rij-instructeur zijn pendalen fungeerde volgens mij altijd boven die van mij, maar ik kan het mis hebben hoor!!!!

En trouwens, als het voor de rij instructeur net zo onverwacht was gekomen als voor Jaap had het nog niks uit gehaald.
Tis gewoon gebeurt.
Hoe ist nu met je jaap? En met de auto?

Lies

Robert18
22 maart 2005, 09:06
Ja maar lees dan wat ik schrijf Lies. Als de leerling remt, hoe moet de instructeur dat dan tegenhouden? Dan zou hij 4 pedalen moeten hebben, ook eentje om de rem te ontkoppelen.
Volgens mij is dat niet zo, ik kan het mis hebben natuurlijk.

Saar
22 maart 2005, 18:34
De pedalen van de instructeur hebben dezelfde "kracht" als die van de leerling... Een lesauto is een gewone auto met het enige extra wat extra pedalen (max. 3: rem, gas, koppeling) Als een leerling remt kan een instructeur dat niet tegen houden...

Als de leswagen correct is uitgerust dus er moet een L-bordje van (16x16 cm) van zowel voor als achter te zien zijn voor het overige verkeer en bij het examen moet die bovenop het dak aan de kant van de leerling zitten. Doordat een lesauto dat duidelijk kenbaar maakt is hij redelijk ingedekt. Als je als leerling de koppeling laat schieten bij het wegrijden en iemand klapt achterin (bijv. als je stond te wachten bij een stoplicht) dan is die ander fout... Zo ook in het eerste geval; je moet altijd zoveel afstand houden dat je logischerwijs kan stoppen als de auto voor jou remt... helemaal als er voor je een lesauto rijdt; je weet van te voren niet de hoeveelste les het is.

Colinhos
22 maart 2005, 19:45
Jongen25, hou me ff op de hoogte of je het gehaald hebt ja of nee!! Hoe laat moet je afrijden??

jongen25
4 april 2005, 16:34
Ha Colinhos, heb het helaas niet gehaald..:confused: En jij?

simbah
4 april 2005, 16:56
ik heb zaterdag mijn eerste motorrijles....iemand tips....hoeveel gemiddeld rijlessen nodig zijn voor motor?

Saar
5 april 2005, 17:02
Ligt eraan of je al een autorijbewijs hebt, brommer hebt gereden, hoe goed je durft af te schuinen enz. Heb je een schakelbrommer gehad dan is het schakelen ongeveer hetzelfde, heb je brommer gereden heb je in ieder geval ervaring met het gevoel van balans op zo'n motor (motor weegt natuurlijk wel wat meer maar het idee is er) en zul je waarschijnlijk eerder durven af te schuinen, een autorijbewijs zorgt dat je in ieder geval wat verkeersinzicht hebt ontwikkeld (als het goed is ;) )

Hoeveel lessen je nodig hebt ligt er vooral aan hoe makkelijk je de bijzondere verrichtingen doet. De één kan dat met 10 lessen de ander heeft er minimaal 20 nodig daarna het rijden op de openbare weg dat is goed te doen is 5 tot 10 lessen maar er zijn er natuurlijk ook die met veel meer (of mionder) lessen het af kunnen, dit zijn gemiddeldes.

Tips tjah.. de gouden regel is kijken waar je heen wilt. Daar kom je vanzelf wel achter.
Ik was er ook aan begonnen en ga in augustus weer beginnen denk ik... Het viel mij reuze mee en kan niet wachten tot ik weer mag. Veel plezier! :)

Colinhos
5 april 2005, 17:23
Yes!! Ik heb het gehaald vorige week. Heb wel 1x de motor af laten slaan en het keren op de weg verliep ook niet erg soepel, maar ik was een veilige weggebruiker :D . Wat een opluchting!! Voor iedereen die nog moet: Succes ;)

simbah
6 april 2005, 23:55
ik heb toen ik 16 was wel scooter gehad, geen 1 waarop je kan schakelen ook heb ik mijn autorijbewijs al en ruime rijervaring. Heb al 3 mei een afspraak staan voor theorie. Wil het zo snel mogelijk afmaken. Colinhos kan je me als je wil vertellen hoe de examen ongeveer gaat? Hetzelfde als auto of is het net anders. Heb je gemideld meer of minder lessen nodig dan iemand die voor het eerst in een auto stapt. Saar had jij al je autorijbewijs en hoeveel lessen had jij nodig?

Ik wacht op jullie reacties,

Henk
7 april 2005, 06:36
ik heb zaterdag mijn eerste motorrijles....iemand tips....hoeveel gemiddeld rijlessen nodig zijn voor motor?

Ik had er volgens mij een stuk of twaalf gehad voordat ik examen deed.

Saar
7 april 2005, 10:14
Henk; waneer heb je examen gedaan? Sinds vorig jaar is er nogal wat veranderd... zo heb je nu 2 examens voor je motorrijbewijs. Eerst de bijzondere verrichtingen daar moeten ze nu zo'n 12 leren waarvan er 7 tijdens het examen gevraagd worden. Hebben ze dat examen gehaald dan kunnen ze examen doen op de openbare weg.. slagen ze daarvoor dan kunnen ze hun rijbewijs ophalen. Voordat ze exmane doen op de openbare weg moeten ze natuurlijk nog wel ff theorie-examen doen.

Als je al een rijbewijs hebt ben je zeker in het voordeel tegenover iemand die nog helemaal geen rijbewijs hebt; je hebt ervaring met rijden op de openbare weg, nadeel is dat je misschien wat nonchalanter rijdt juist omdat je zoveel ervaring hebt maar das een kwestie van verkeerde dingen afleren en wat je al weet misschien wat bijschaven.

Ik heb mijn auto ja en de eerste keer kon ik ook gewoon met zo'n motor wegrijden.. Het viel mij reuze mee. Ik zal het meeste moeite hebben met de bijzondere verrichtingen maar schat dat ik daar in totaal een les of 15 voor nodig heb... de openbare weg is geen probleem, dat is puur om wat exmaneroutes te rijden ter voorbereiding hooguit 5 lessen. In totaal dus voor beide examens rond de 20 lessen

Colinhos nog gefeliciteerd... ;)

simbah
7 april 2005, 11:13
ja dank je wel voor julllie reacties ik weet er nu meer over.

Henk
7 april 2005, 17:31
Henk; waneer heb je examen gedaan? Sinds vorig jaar is er nogal wat veranderd...

Dat is al een tijdje geleden.... Mei 1990.
Sindsdien is er indertijd al veel veranderd, ook met het motorrijbewijs.

Saar
7 april 2005, 20:29
Dat is al een tijdje geleden.... Mei 1990.
Sindsdien is er indertijd al veel veranderd, ook met het motorrijbewijs.

Vandaar ik was al verbaasd in 12 lessen... de gemiddelde leerling heeft al bijna 12 lessen nodig om tegenwoordig alle bijzondere verrichtingen onder de knie te krijgen. Als ik de kans had gehad in 1990 had ik toen ook al m'n motor gehaald. Was toen net iets simpeller helaas speelde ik toen nog met duplo :rolleyes:

Henk
7 april 2005, 20:47
Vandaar ik was al verbaasd in 12 lessen... de gemiddelde leerling heeft al bijna 12 lessen nodig om tegenwoordig alle bijzondere verrichtingen onder de knie te krijgen. Als ik de kans had gehad in 1990 had ik toen ook al m'n motor gehaald. Was toen net iets simpeller helaas speelde ik toen nog met duplo :rolleyes:

Het lijkt wel een eeuwigheid geleden hé, vanergens tussen het stenen en het ijzeren tijdperk.
Ik had er toen ook niet genoeg aan, hoor. Ik heb na de eerste keer nog een paar lessen gehad en toen ben ik geslaagd.

Eminem
15 april 2005, 16:20
Zelf ben ik ook met rijlessen bezig en heb mijn rijschool gevonden op deze site http://www.degoedkoopsterijschool.nl/
Echt de perfecte site om een rijschool te vinden !!.... ;)

Saar
15 april 2005, 18:21
http://www.rijschoolgegevens.nl/index.asp?pageid=2

of deze... :D