PDA

View Full Version : kan iemand mij helpen?


lizzie
13 mei 2005, 09:36
hallo allemaal!

ik ben erg blij dat ik deze site gevonden heb, er staat heel veel bruikbare info op! ben alleen ook wel een beetje bang geworden. ik ben nu 17 en heb last van overbeharing. zoals ik lees, is het niet zo erg als bij een aantal van jullie. maar ik heb wel gelezen dat het bij veel mensen rond hun 17e is begonnen :confused:
ik heb veerl haar op mijn benen en armen wat langzaam steeds dikker en langer wordt en ik zie het af en toe ook een beetje zwart worden. ook heb ik veel haren rond mijn bikinilijn, liezen en billen. dit is nog wel redelijk weg te werken, maar sinds een paar maanden beginnen er ook donkere haren te groeien op mijn buik. ook ontdek ik af en toe een donkere haar rond mijn tepels.. ik word hier zwaar depressief van, maar dat hoef ik jullie geloof ik niet te vertellen.
mijn grote angst is dat het nog veel erger gaat worden. krijg ik straks ook haar in mijn gezicht/baardgroei??:crybaby:

op internet heb ik gelezen dat overbeharing kan komen door teveel mannelijke hormonen en dat het dan vaak gepaard gaat met onregelmatige menstruatie. hier heb ik op zich ook wel last van. pas was ik 3 maanden niet ongesteld. stel dat dit de oorzaak is, hoe kom ik hier achter en wat kan ik er dan tegen doen?

tot slot wil ik nog even zeggen dat ik echt heel erg met iedereen hier meeleef en dat ik deze site echt te gek vind! het geeft veel steun. ik hoop ook dat er iemand is die mij kan helpen.

groetjes lizzie

Sora
13 mei 2005, 12:01
Haai,
Dat had ik ook! Ik zou gewoon naar de huisarts gaan. Als je met dit verhaal komt, verwijst die je denk ik wel door naar de gynaecoloog. Die heeft mij eerst naar een huisartsenlab gestuurd om bloed te prikken. Naar aanleiding van die uitslag ben ik doorverwezen naar een gynaecoloog. Er zijn meerdere oorzaken mogeljik, maar de meest voorkomende is PCOS, eigenlijk een verzamelnaam voor symptomen waarvan de oorzaak niet echt bekend is. Hoewel het lastig is, is het niet echt ernstig gelukkig. Je kunt het wel googlen, dan vind je er best veel over op internet.
Groetjes!

irenebrug
14 mei 2005, 07:53
Hallo Lizzie,

Leuk dat je deze site gevonden heb! Ik zit zelf regelmatig mee te lezen in deze rubriek wat anderen zoal allemaal schrijven. Als je deze rubriek helemaal doorleest zul je best op veel vragen waarschijnlijk al antwoorden vinden.

groetjes,
Remko.

irenebrug
14 mei 2005, 07:59
Sora,

Je had het over PCOS. Ik vroeg me af waar de afkorting/term PCOS voor staat. Ik heb inmiddels op internet wat zitten zoeken en hiervan een beschrijving gevonden.

Deze korte beschrijving heb ik hieronder geplaatst. Ik zal toch niet de enige zijn die dit niet weet. Of komt het omdat ik een man ben? :P

groetjes,
Remko.


PCOS is de afkorting van Poly Cysteus Ovarium Syndroom. Normaal komen na de menstruatie bij de vrouw in de eierstokken enkele follikels of eiblaasjes tot ontwikkeling, waarvan er meestal maar één verder groeit en tot eisprong of ovulatie komt. Bij vrouwen die aan PCOS leiden worden in de eierstok meerdere kleine follikels gevormd. Deze kunnen maar moeilijk tot groei en ovulatie komen. Dit wordt veroorzaakt door een verstoring in de natuurlijke hormoonbalans. De onderontwikkelde vochtblaasjes die zo ontstaan, worden cysten genoemd.

Naar schatting heeft 4 tot 6% van de vrouwen last van PCOS en daarmee is dit de meest voorkomende hormonale afwijking bij vrouwen. PCOS is geen ziekte maar een syndroom. Dit houdt in dat er meerdere symptomen aan verbonden zijn die niet allemaal tot uiting hoeven te komen bij elke vrouw. Het beeld van dit syndroom is dus bij elke vrouw anders.

lis
21 mei 2005, 18:48
Hi,

Ik kreeg ook haargroei op mijn benen rond die tijd, misschien iets eerder. Je bent slim dat je snel bent gaan zoeken naar informatie. Ik heb in gene vooral in stilte 'geleden' (ahum).
Bovendien zijn er nu meer manieren plus hier althans meer openheid over wat je eraan kunt doen.

Ik heb jaren geharst. Niet leuk, maar je bent wel enige tijd af van de ellende. Bij sommige mensen die ik ken werd daardoor na verloop van tijd de haargroei ook minder maar bij mij niet jammer genoeg. Ik ben nu begonnen met lichtflitsbehandeling van mijn benen en dat slaat briljant aan. Mijn onderbuik is na drie behandelingen eigenlijk haarvrij.

Toen ik een jaar of 25 was kreeg ik inderdaad wel haar in mijn gezicht ook. Maar natuurlijk hoef je daar niet bang voor te zijn, want evengoed gebeurt het niet en indien wel: gewoon niet lang wachten en meteen naar een dermatoloog voor advies en ook hier geldt dat lichtflitsbehandeling goed werkt. Ik ben er bijna vanaf.
Elektrische epilatie zou ik niet aanraden, maar dat komt omdat ik er niet zo veel aan leek te hebben.

Ik heb qua gezicht lang rondgelopen met 't idee dat ik hier zowel alleen in stond als dat ik het niet mocht scheren en gek genoeg dacht ik pas zeer laat aan een dermatoloog zodat ik mi vrij lang voor gek heb gelopen :)
Dat hoeft dus niet.

Haar is balen, maar gelukkig is er wel van alles aan te doen.
En je zult wellicht jaloers kijken naar al die meiden die bij de eerste zon hun korte rokjes aantrekken terwijl jij eerst je benen moet laten harsen of scheren (of definitiever dan dat), maar 't is niet anders. In ieder geval hoef je niet eeuwig je lange broek aan hoor!

succes