PDA

View Full Version : maca


lanne
17 mei 2005, 12:51
Wat denken jullie van het volgende middel in onze strijd om haar: Maca?

http://www.orthos.nl/media/perio/DOK91/DOK91art.htm
http://ahealthya.com/HealthandAging.htm

(Op internet staan er nog veel meer links, die ook directer verwijzen naar Maca en hairloss, alleen sommigen zijn lastig om te openen)

Zou Maca inderdaad onze hormoonspiegels kunnen reguleren en zodoende ook helpen tegen haaruitval?
Zowel bij mannen als vrouwen?

Ik wil heel graag stoppen met de diane-35.
Ik vindt de risico's op borstkanker te groot en ik ben al die onnatuurlijke hormonen in mijn lichaam meer dan zat.
En ik ben op zoek naar een natuurlijk middel wat kan helpen als ik stop.
Vorig jaar ben ik ook een keer gestopt met de diane-35, toen kreeg ik vreselijk veel last van haaruitval.
Ik voelde me toen gedwongen om toch weer aan de diane-35 te gaan.
Ik hoop dat het me dit keer lukt om over 2 weken definitief te stoppen!
Dan loopt de pilstrip af en moet ik eigenlijk iets gevonden hebben zodat het me dit keer wel lukt.
Vandaar ook mijn noodkreet:
Wat kan ik doen en welk natuurlijk middel zou ik kunnen gebruiken om haaruitval te voorkomen en mijn hormonen te reguleren???????

Zou Maca kunnen helpen bij het maken van de overgang: gebruiken van de diane-35 naar niet meer aan de pil?
Ik vraag me af of Maca nu zorgt voor meer testosteron en DHT aanmaak of niet. Want dit plantje schijnt de zin is sex te bevorderen.
Dus hoe het nou precies werkt?

Georgie
17 mei 2005, 13:44
Hoi Lanne,

ik heb ook wel eens gekeken naar Maca. Maar het laatste wat jij schrijft kwam ook bij mij op: het reguleert alle hormoonspiegels (of zou dat doen).
Ook de testosteronspiegel, dus. En je gevoeligheid voor DHT verandert daardoor niet, die blijft hetzelfde. Die blijft aangeboren.

Ik heb elders gelezen dat je nu ook erg bezig bent met het aanpakken van de verzuring. Ik geloof dat dit zeker wel een factor is bij haaruitval, en heb net even gegoogled op "hairloss" en "acidity". Nog niet zo heel veel gevonden, maar er was een ayurvedische kliniek die wel de verzuringstheorie vermeldde, maar ook vermeldde dat ze geen remedie hadden tegen erfelijke alopecia.

Ik blijf er voor mezelf van overtuigd, dat haaruitval een complex van factoren is: hormonen, voeding, stress, leefstijl e.d.

Is saw palmetto wellicht geen optie voor je? Dat is toch min of meer een natuurlijk anti-androgeen.

looneytuner
17 mei 2005, 17:53
Hey Lanne,

Maca zal zeker geen haaruitval bevorderen! Het heeft echt enorm veel goede eigenschappen, en sinds ik het slik voel ik me ook beter. Je wordt er wel behoorlijk hitsig van. Of het nu helpt tegen haaruitval betwijfel ik wel.

groetjes

lanne
17 mei 2005, 19:48
Hoi Lanne,

ik heb ook wel eens gekeken naar Maca. Maar het laatste wat jij schrijft kwam ook bij mij op: het reguleert alle hormoonspiegels (of zou dat doen).
Ook de testosteronspiegel, dus. En je gevoeligheid voor DHT verandert daardoor niet, die blijft hetzelfde. Die blijft aangeboren.

Ja, dat dacht ik inderdaad. Dat zou goed bericht zijn als het alle hormoonspiegels zou reguleren. Toch vraag ik me af of die gevoeligheid voor DHT niet een afwijking is die op de een of andere manier door het lichaam zelf te corrigeren valt. Hoe weet ik uiteraard niet, anders hadden we het wiel uitgevonden.
Maar ik vraag me af of die Maca dan ook niet het DHT zou kunnen reguleren, als het ook de andere stofjes die met hormonen te maken heeft reguleert.
In iedergeval lijkt het me zo dat als het inderdaad de testosteronspiegel zou reguleren het indirect dus ook de DHT beinvloed. Of klopt mijn gedachtengang niet?: Hoe meer testosteron hoe meer DHT? Omdat DHT ontstaat uit een binding van alfa-reductase aan testosteron?
Vanuit welke overweging ben jij trouwens dan niet aan de Maca gegaan?


Ik heb elders gelezen dat je nu ook erg bezig bent met het aanpakken van de verzuring. Ik geloof dat dit zeker wel een factor is bij haaruitval, en heb net even gegoogled op "hairloss" en "acidity". Nog niet zo heel veel gevonden, maar er was een ayurvedische kliniek die wel de verzuringstheorie vermeldde, maar ook vermeldde dat ze geen remedie hadden tegen erfelijke alopecia.
Oe, dat laatste is niet zo'n goed bericht. Ook met chinese kruiden ben ik niet zo ver gekomen en konden ze op een gegeven moment niet zo veel meer voor me doen. Dus ik hoop dat er toch nog wel hoop is maar die geneeskunde daar gewoon onvoldoende ver in is gekomen.
Het klopt dat ik bezig ben met het aanpakken van verzuring. Zie inderdaad thread verzuring, waarin ik o.a. over wheatgrass schrijf. Super plantje.
Leuk dat je dat schrijft dat je ook denkt dat het een factor is die verzuring en je ook op zoek bent.
Is Acidity volgens jou de term voor dat verzuring en ontzuringsverhaal?



Ik blijf er voor mezelf van overtuigd, dat haaruitval een complex van factoren is: hormonen, voeding, stress, leefstijl e.d.

Is saw palmetto wellicht geen optie voor je? Dat is toch min of meer een natuurlijk anti-androgeen.

Ik ben het met je eens dat al die factoren die jij opnoemt inderdaad mee spelen bij haaruitval en op elkaar inwerken.
Die verzuringstheorie zegt dat trouwens ook. En wat ik ook denk is dat je lichaam onder invloed van al die dingen ook je hormoonhuishouding kan veranderen.

Ik heb saw palmetto geslikt ongeveer anderhalf jaar lang, dat zat in de trix-plus pil. Maar ook een jaar lang drie keer een pilletje saw p. erbij op een dag. Ik weet niet zeker of dit positief beinvloede.
Wel zeiden mensen op een gegeven moment tegen mij dat het leek alsof mijn haar donkerder was geworden.
Maar na een jaar ben ik ermee gestopt omdat ik zelf het idee had dat mijn haar nog steeds achter uit ging. Maar ik weet niet of het beter was geworden als ik door was gegaan bij met die saw palmetto, omdat de haartjes tekort waren ofzo. Ik zag alleen verslechtering en steeds korter wordend haar.
En omdat ik net een paar weken terug, zie andere thread, gehoord heb dat de fina inderdaad voor mijn niet werkte, vanwege 6 keer zo hoge DHT waarden in mijn bloed..... vraag ik me af of het dan wel zinnig zou zijn om saw palmetto te slikken.

lanne
17 mei 2005, 19:53
Hey Lanne,

Maca zal zeker geen haaruitval bevorderen! Het heeft echt enorm veel goede eigenschappen, en sinds ik het slik voel ik me ook beter. Je wordt er wel behoorlijk hitsig van. Of het nu helpt tegen haaruitval betwijfel ik wel.

groetjes


Hi Looneytuner,


Hoe ben je er zo zeker van dat het geen haaruitval zal beinvloeden?
Ik zou het mooi vinden, maar how can you be sure?
Hmm, dat hitsige dat is minder prettig, want sinds ik gestopt ben met de fina voel ik dat mijn libido weer omhoog is gegaan... en het niveau waar ik op zit vindt ik meer dan genoeg.

Is jou haar inderdaad hetzelfde gebleven dan?
En dat bier en die patat, super verzuurders, dat meen je? Ook de chinese kruidengeneeskundigen vertelden me dat vette dingen niet zo'n goed idee zijn als je last hebt van haaruitval.

lanne
18 mei 2005, 00:05
Ik heb nog een interessant artikel gevonden over Maca:

Is Maca or DHEA trouble for the prostate?
Q. I read about Maca and DHEA and the importance of testosterone levels. There's one thing that bothers me: Can someone who has a prostate problem (say an enlarged prostate or prostate cancer) use these products safely?
R. G., Corrimal, Australia

Dr. Martin Milner answers:
A. Your question is a very important one. Let's take the items in turn.
First, there is very little data on Maca and testosterone levels. Nevertheless, when tested on women, the herb was found to raise estrogen levels slightly—so it does have an effect on hormones. We can reasonably project that it may also raise testosterone, and an increase in those levels has been associated in the medical literature with aggravating enlarged prostates and prostate cancer.

DHEA can affect testosterone levels as well—I've seen it do so in my practice.
However, the real issue here is the level of dihydrotestosterone (DHT)—the most problematic form of testosterone for prostate difficulties. Saw palmetto has been shown to block the conversion of testosterone to DHT, so you might consider using it in concert with DHEA or Maca. I'd also recommend you try 7-Keto DHEA (see the October 1999 Members Alert), since it minimizes the conversion of testosterone to DHT.

If you decide to try either of these, I highly suggest you get both a serum test and a salivary test for DHT levels and continue monitoring your testosterone with your doctor. You really don't want to be reckless with your prostate health.

7-Keto DHEA, Center for Natural Medicine Dispensary,
1330 S.E. 39th Ave.,Portland, OR 97214; tel. (888)305-4288 or (503)232-0475,
or go to www.cnm-inc.com. 60 capsules cost US $29.95 for HSI members.

bron:http://www.hsibaltimore.com/experts.html


ik heb laatst van een vriend gehoord dat als medicatie bij mannen op de prostaat slaat in negatieve zin dit bij vrouwen effect heeft op de borsten.
Nu hier dus staat dat een verhoging van bepaalde hormoonwaarden (ik weet niet of ze nu zowel testosteron als oestrogenen bedoelen?) zorgt voor een grotere kans op prostaatkanker....
Vraag ik me af of dit dan bij vrouwen invloed zou kunnen hebben op een grotere kans op borstkanker.
Want vaak is dat toch zo als de estrogenen (- zijn dat oestrogenen of estrogenen in het Nederlands?!) verhoogd zijn?

Georgie
18 mei 2005, 09:24
Je kunt zowel oestrogenen als estrogenen zeggen. Maakt niet uit.

Oestrogeen is een hormoon dat je altijd al hebt, dus op zich is niet schadelijk. Volgens mij kun je er (in normale situaties) ook niet teveel van hebben. Het zorgt onder andere voor de "vrouwelijke" vormen (borsten, smalle taille, heupen). Als de oestrogeenproductie afneemt, krijgen vrouwen vaak een mannelijker figuur (vet rond het middel, dunnere benen), en helaas ook vaak minder haar, dus vaak na de overgang. Oestrogeen, progesteron (ook een hormoon dat je van nature al hebt) en testosteron houden elkaar in evenwicht. In eerste instantie dalen de oestrogeen- en progesteronspiegels, pas jaren later de testosteronspiegel. Een "ideale situatie" voor haarverlies...

De kanker-gerelateerde verhalen worden vooral gekoppeld aan toevoeging van synthetisch oestrogeen.
Bostkanker kan groeien onder invloed van oestrogenen, syntetisch, maar ook natuurlijk oestrogeen. Bij sommige borstkankerpatiëntes wordt dan de oestrogeenproductie geheel stilgelegd. E.e.a. kan worden bepaald aan de hand van de tumor.

Georgie
18 mei 2005, 12:05
Ik weet niet of je moet voeding je erfelijke GEVOELIGHEID voor DHT kan beïnvloeden.
Zowel mijn oma, moeder en zus hadden AGA. Die erfelijke lijn ligt dus duidelijk vast. Dat is gewoon een handicap die je hebt.

Ik denk dat bijv. stress de hormoonhuishouding ook danig beïnvloedt. Je kunt je dus afvragen wat er werkelijk is: is het de gevoeligheid voor DHT die ook nog eens beïnvloed wordt door de manier waarop mijn oma, zus en moeder omgaan met stress? Je kunt zoveel kanten op.

Ik ben niet specifiek op zoek naar info over verzuring, overigens. Ik had even gegoogled voor je.

Ook de hormoonverstorende stoffen die heden ten dage in grote hoeveelheden circuleren dragen niet bij aan een goede hormoonspiegel.

Gezondheid, en alles wat daarbij komt kijken, zijn complexe processen. Ik blijf er van overtuigd dat je die niet met een factor aan kunt pakken. Wellicht kan je haaruitval ook zien als een auto-immuunziekte: het lichaam valt iets van zichzelf aan, zoals ook bij andere ziektes het geval kan zijn. En dan noem ik het hier maar even ziekte (sorry Haarmannetje!).

Als haaruitval ALLEEN te wijten zou zijn aan verzuring (zoals hier door een enkeling beweerd wordt) dan zouden andere therapieën en medicijnen niet eens kunnen werken. Dan zou de Diane-pil niet werken, Fina en Duta niet, Minox niet en noem maar op. Toch zijn er mensen (en ook vrouwen) die er goede resultaten mee behalen.
Het feit dat er dus mensen zijn bij wie het niet werkt, en voor wie ook een ontzurend dieet en levenswijze niet werken, duidt voor mij aan dat er meer in het spel is.

looneytuner
18 mei 2005, 13:02
Hi Looneytuner,


Hoe ben je er zo zeker van dat het geen haaruitval zal beinvloeden?
Ik zou het mooi vinden, maar how can you be sure?
Hmm, dat hitsige dat is minder prettig, want sinds ik gestopt ben met de fina voel ik dat mijn libido weer omhoog is gegaan... en het niveau waar ik op zit vindt ik meer dan genoeg.

Is jou haar inderdaad hetzelfde gebleven dan?
En dat bier en die patat, super verzuurders, dat meen je? Ook de chinese kruidengeneeskundigen vertelden me dat vette dingen niet zo'n goed idee zijn als je last hebt van haaruitval.

Die frieten en dat bier zijn niet in extreme mate hoor ;) Max éénmaal in de week frieten, enja enkele pintjes per week geef ik niet op voor mijn haar hoor! :cool: Zal het trouwens echt niet maken!
Het laatste jaar is mijn haar heus beginnen verdunnen, en van februari ben ik pas echt begonnen met een regime. Ik ga toch ook eens wat lezen over die verzuringstheorieën. Ik heb alleen geen zin om me 100% voor iets te geven, er mijn leven door te laten omgooien om uiteindelijk geen resultaat te hebben....Dat is een beetje een vrees...

Maarja, ik denk dat je toch ook een beetje moet leven, dus af en toe iets ongezonds doen dat wel lekker is, ja waarom niet. (zolang geen overdaad)

groetjes

Tiuri
18 mei 2005, 14:43
inderdaad looneytuner, af en toe eens flink de bloemetjes buiten zetten zal je haar alleen maar goed doen hoor ;)

een relatie tussen bier en aga lijkt mij onzin - tenzij je het overdadig nuttigt. Maar dat is met alles zo.

Georgie
18 mei 2005, 15:40
Toch zijn er mensen (en ook vrouwen) ...... [/QUOTE]

Volgens mij heb ik dit toch echt zelf geschreven :eek:

lanne
18 mei 2005, 23:25
Je kunt zowel oestrogenen als estrogenen zeggen. Maakt niet uit.
Oestrogeen is een hormoon dat je altijd al hebt, dus op zich is niet schadelijk. Volgens mij kun je er (in normale situaties) ook niet teveel van hebben. Het zorgt onder andere voor de "vrouwelijke" vormen (borsten, smalle taille, heupen). Als de oestrogeenproductie afneemt, krijgen vrouwen vaak een mannelijker figuur (vet rond het middel, dunnere benen), en helaas ook vaak minder haar, dus vaak na de overgang. Oestrogeen, progesteron (ook een hormoon dat je van nature al hebt) en testosteron houden elkaar in evenwicht. In eerste instantie dalen de oestrogeen- en progesteronspiegels, pas jaren later de testosteronspiegel. Een "ideale situatie" voor haarverlies...

De kanker-gerelateerde verhalen worden vooral gekoppeld aan toevoeging van synthetisch oestrogeen.
Bostkanker kan groeien onder invloed van oestrogenen, syntetisch, maar ook natuurlijk oestrogeen. Bij sommige borstkankerpatiëntes wordt dan de oestrogeenproductie geheel stilgelegd. E.e.a. kan worden bepaald aan de hand van de tumor.


Hi Georgie,

Thanks voor nogmaals reageren. Prettig om zo even met iemand hierover te kunnen praten.
Ook al zijn een aantal dingen mij wel bekend toch bevestig je met een aantal reacties ook wat ik zelf denk en kom ik weer verder met mijn zoektocht.
In het artikel wat ik zelf gevonden heb heb je gelezen dat het lichaam meer estrogenen aanmaakt. Enerzijds is mijn angst dat Maca het lichaam zou stimuleren tot de aanmaak van mannelijke hormonen daardoor wat afgenomen.
Plus de reacties die ik tot nu toe van jullie heb gekregen.
Een jaar geleden heb ik het potje Maca namelijk thuisgestuurd gekregen door een orthomoleculaire dieetist, maar durfde ik het om die reden niet te nemen.
Vooral omdat overal op internet ook te lezen was dat het lustopwekkend was etc, dacht ik dat het dan wel heel erg de mannelijke hormonen moest stimuleren.
Wat denk jij daar dan van? Het lijkt zo tegenstrijdig al die info.

Wat je schrijft lijkt voor mij ook enerzijds tegenstrijdig:
- dat je enerzijds niet te veel oestrogenen kunt hebben.
- Maar anderzijds dat je wel borstkanker kunt krijgen van zowel synthetische maar ook te veel eigen oestrogenen.
Ik denk dat dat laatste mogelijk niet alleen speelt voor vrouwen die borstkanker hebben gekregen maar mogelijk ook bij het vergroten van het risico van het krijgen van...
Of niet?
Waarvoor zou dat alleen voor synthetische hormonen gelden en niet voor een toevoer van eigen vrouwelijke hormonen?
En werkt Maca niet stiekum toch als een fythohormoon (ook al staat er in het artikel dat het die nadelen niet heeft)?
Waarom ben je het zelf niet gaan slikken of overweeg je het alsnog?


P.S. Ik heb even op mijn pilstrip gekeken gister en zag dat ik nog maar 1 weekje moet slikken en dan een week ongesteld. En daaaan.....help een sprong in het .... met Maca?
Ik overweeg toch steeds meer om mogelijk Maca te gaan nemen. :rolleyes:
Maar ik ga nog even door met mailen hier om te zien wat de conclusies zijn.

liefs, Lanne

Georgie
19 mei 2005, 09:37
Hi Georgie,

Wat je schrijft lijkt voor mij ook enerzijds tegenstrijdig:
- dat je enerzijds niet te veel oestrogenen kunt hebben.
- Maar anderzijds dat je wel borstkanker kunt krijgen van zowel synthetische maar ook te veel eigen oestrogenen.
Ik denk dat dat laatste mogelijk niet alleen speelt voor vrouwen die borstkanker hebben gekregen maar mogelijk ook bij het vergroten van het risico van het krijgen van...
Of niet?
Waarvoor zou dat alleen voor synthetische hormonen gelden en niet voor een toevoer van eigen vrouwelijke hormonen?
En werkt Maca niet stiekum toch als een fythohormoon (ook al staat er in het artikel dat het die nadelen niet heeft)?
Waarom ben je het zelf niet gaan slikken of overweeg je het alsnog?



Hoi Lanne,

ook over het ontstaan van borstkanker zijn er vele theorieën...

Zeker is, dat na een bepaalde leeftijd (zeg maar eind 40), toediening van syntethische oestrogenen de kans op borstkanker aanzienlijk vergroot.
En dat veel (niet alle) borsttumors groeien onder invloed van het eigen oestrogeen, en onder invloed van synthetisch oestrogeen.
Ook voeding en alcoholgebruik schijnen een rol te spelen.
En natuurlijk de genetische aanleg.

Je kunt dus niet zomaar stellen dat het een het ander per definitie veroorzaakt.

Waarom ik geen Maca neem of ga nemen? Ik heb myomen (vleesbomen, reden waarom ik ook de Diane niet meer slik), die groeien onder invloed van oestrogenen, dus ik wil op dit moment niet gaan experimenteren met toevoegingen die al of niet een oestrogene werking hebben.

lanne
19 mei 2005, 10:44
Hoi Lanne,

ook over het ontstaan van borstkanker zijn er vele theorieën...

Zeker is, dat na een bepaalde leeftijd (zeg maar eind 40), toediening van syntethische oestrogenen de kans op borstkanker aanzienlijk vergroot.
En dat veel (niet alle) borsttumors groeien onder invloed van het eigen oestrogeen, en onder invloed van synthetisch oestrogeen.
Ook voeding en alcoholgebruik schijnen een rol te spelen.
En natuurlijk de genetische aanleg.

Je kunt dus niet zomaar stellen dat het een het ander per definitie veroorzaakt.

Waarom ik geen Maca neem of ga nemen? Ik heb myomen (vleesbomen, reden waarom ik ook de Diane niet meer slik), die groeien onder invloed van oestrogenen, dus ik wil op dit moment niet gaan experimenteren met toevoegingen die al of niet een oestrogene werking hebben.


Ja, klopt wat je schrijft.
En inderdaad is het zo dat niet alle soorten van borstkanker hormoongevoelig zijn. Mijn moeder heeft twee jaar geleden borstkanker gehad, en nu recent weer een recidive en bij haar was de kanker, hoewel zeer agressief, niet hormoongevoelig.

Ik kan me voorstellen dat je i.v.m. die myomen niet te veel wil experimenteren. Vervelend joh, voor je.
Heb je al iets gevonden tegen die myomen om ze op een natuurlijke manier af te breken?
Maar ik meen dat jij toch ook fina slikt van intermedica?
Ben je dan niet bang dat dat invloed kan hebben op die myomen?
Ik vraag me nog steeds of er geen verband is tussen de bobbel die in mijn borst te voelen is niet ontstaan is door de fina. Eerder had ik 'm niet. Kort nadat ik met grapefruitsap ben gaan experimenteren voelde ik het.
Ik weet niet hoor met die fina. Bij mij hielp het geen zak.
Intermedica lult ook maar wat over verbeteringen en mijn haar nu op zijn dikst zouden zijn, terwijl bij mij uit de bloedtest bleek uiteindelijk dat ik gelijk had en er helemaal geen verbetering was omdat omdat mijn DHT 6 keer zou hoog was.
Ook al staan ze er bij Intermedica niet om te springen: Heb jij al om een DHT test gevraagd?
Ik kan het je aanraden. Dan zie je tenminste in je bloed what's going on in your body en kun je vergelijken over een aantal maanden.
Ik heb meer dan 1000 euro voor niets betaald, blijkt nu achteraf.
Ze kunnen jou in iedergeval nu niet meer wijsmaken dat het bij alle vrouwen aanslaat, want ik ben een voorbeeld waarin het dus niet werkte.
Maargoed, wie weet, heb jij al wel resultaat gezien, ik hoop het voor je.


Waar ik nog benieuwd naar ben en waar ik je reactie nog niet op gehoord heb is vooral ook waarom jij denkt dat Maca absoluut geen vermannelijkende invloed kan hebben. -?
Oftewel een grotere testosteron productie zou bevorderen.
I.v.m. al die berichten over dat het lustopwekkend zou zijn.
Dan zou je toch verwachten dat de testosteronproductie omhoog gaat of is een ander hormoon verantwoordelijk voor vermeerdering van het libido?
Ik meen dat Son of Sam ooit eens iets geschreven heeft over dat ook een vermeerdering van het testosteron werken als kleine speldenprikjes op je hoofdhuid die ook mee spelen in het DHT gebeuren.
Maar of dat waar is? Joost mag het weten.

lanne
19 mei 2005, 10:56
Die frieten en dat bier zijn niet in extreme mate hoor ;) Max éénmaal in de week frieten, enja enkele pintjes per week geef ik niet op voor mijn haar hoor! :cool: Zal het trouwens echt niet maken!
Het laatste jaar is mijn haar heus beginnen verdunnen, en van februari ben ik pas echt begonnen met een regime. Ik ga toch ook eens wat lezen over die verzuringstheorieën. Ik heb alleen geen zin om me 100% voor iets te geven, er mijn leven door te laten omgooien om uiteindelijk geen resultaat te hebben....Dat is een beetje een vrees...

Maarja, ik denk dat je toch ook een beetje moet leven, dus af en toe iets ongezonds doen dat wel lekker is, ja waarom niet. (zolang geen overdaad)

groetjes

Hi Looneytuner,

Oo, ik dacht dat je elke dag aan de frieten en bier zat.
Haha.
Weet je wat ook al zou schelen als je per ongezond wat je eets en er het tweedubbele gezonde tegenover zet.
Dat scheelt ook al.
Ik kan me wel voorstellen dat je je twijfels hebt over of het ontzeggen van dingen het je allemaal waard is omdat je niet weet of het echt zal helpen.
Waarvoor haal je geen PH test of laat je bekijken via een test of er verzuring blijkt in je haarwortels?
Dan weet je tenminste meer over je eigen situtatie.
Ik denk dat af en toe 'zondigen' best moet kunnen.
Alleen als ik echt een dagje weg ga sta ik mezelf wat andere dingen toe, hoewel met mate, maar toch.
Maar het gaat erom hoe vaak en hoe je verder leeft.
Ik merk alleen aan mezelf dat het voor mij beter werkt om over het algemeen mijn eigen gezonde regels aan te houden.
Anders merk ik dat ik ga denken, nou als ik dit slageroomgebakje gehad heb kan ik ook nog wel even dat snoepje of koekje erbij nemen.
Maar als ik het niet echt streng aanpak voor mezelf kan ik over een poosje ook niet echt zeggen of het geholpen heeft.
Daarbij komt, i.v.m. hypoglycemie en eczeem moet ik uberhaubt oppassen met suiker en alcohol anders wordt ik moe en krijg ik jeuk. Dus ik ben wel gemotiveerd, ik voel me gewoon beter zonder.
En als je je erin verdiept en weet waarom suiker zo slecht is heb je er gelijk ook een stuk minder zin in.
Soms zit ik echt vol verbazing te kijken wat al die mensen toch allemaal voor zoete chemische rotszooi naar binnen proppen.
Bedenk bijvoorbeeld dat 1 theelepeltje suiker 6 uur lang inwerkt op je immuunsysteem.
Goed van je dat je die verzuringstheorie wil onderzoeken.
Dat kan nooit kwaad. En of het nu uiteindelijk je haar kwaliteit zal verbeteren of niet, het is wel een investering in een gezond lichaam en preventie voor de toekomst. Dat is een ding wat zeker is.

Mooi dat je je in iedergeval beter bent gaan voelen door die Maca.
Waar merk je dat met name aan?
En had het ook invloed op beharing op je lichaam en of op puistjes, vetheid van je haren bijvoorbeeld?
Hoezo ben jij er zo zeker van dat Maca niet meer haaruitval zou kunnen bevorderen??????? Ik hoop het uiteraard.

Georgie
19 mei 2005, 13:15
Hoi Lanne,

ik slik geen Fina via Intermedica. Toen ik bij Intermedica was, was er eigenlijk nog geen echte haaruitval te bespeuren. Hoewel ze gelijk met de "eigen verklaring" aan kwamen zetten, ben ik er niet aan begonnen. Ik vond dat erg voorbarig. Ik ken de verhalen over het niet werken bij vrouwen, hoewel er wel degelijk vrouwen zijn voor wie het wel werkt. Intermedica ziet Fina als enige medicijn, en dat vind ik een nogal voortvarende houding.
Ze willen vooral veel Fina verkopen, want dat levert het meest op...
De dermatoloog met wie ik sprak had zelfs nog nooit gehoord van andere anti-androgenen als Spironolactone e.d., hij kende maar één middel: Finasteride.

Ook de dermatoloog was niet zo enthousiast over Fina, maar wilde het, als ik het wilde, wel voorschrijven. Hij zag veel vaker goed resultaat bij vrouwen met Minoxidil 5%, en dat heb ik uiteindelijk vorige week voorgeschreven gekregen, maar ben er nog niet mee begonnen. Wel net vandaag binnen uit Amerika.

Of je vleesbomen natuurlijk af kunt laten breken weet ik niet. Zo'n 40-50% van alle vrouwen heeft ze, vaak zonder klachten, en ze verdwijnen na de overgang, als de oestrogeenspiegels lager worden. Dus vanzelf.

Ik ben er meer van overtuigd dat het Mirena-spiraaltje bij mij de haaruitval in gang heeft gezet (bevat alleen progesteron en is heel licht androgeen). Twee dagen na de plaatsing kreeg ik voor het eerst jeuk en branden op mijn hoofd. Maar de vleesbomen zijn bij mij moeilijk te verwijderen, en ik heb er wel veel klachten van, dus dat was het enige alternatief... Of een baarmoederverwijdering, maar je moet je maar weer afvragen wat dat met je lichaam doet (best een zware ingreep, narcose e.d.). En met je haar.
Ik aarzel in ieder geval om op dit moment iets te nemen dat veel met mijn lichaam doet. Zoals gezegd: vandaar ook geen Maca. Voel me verder prima!

Georgie
19 mei 2005, 13:22
Overigens ben ik ook niet meer van plan Intermedica te bezoeken. Ik heb nu een prima dermatoloog, echt een heel fijne dokter.

Ik heb overigens een zeer gezond voedingspatroon: ik at al nooit suiker, geen kant-en-klaarproducten, geen kunstmatige zoetstoffen, geen vlees, wel soms vis, veel groenten, veel fruit e.d. Heel, heel weinig alcohol.
Wat dat betreft ben ik absoluut niet verzuurd (ook niet volgens Pierre's lijstjes ;) ). Maar dat heeft me niet behoed voor AGA. Ik heb verder geen enkele lichamelijke klacht, ik mediteer al jaren, doe aan poweryoga, en noem maar op.

Vleesbomen ontstaan overigens vooral door de oestrogeenpieken voor de menopauze. En ik ben natuurlijk "al" 46...:D .

lanne
19 mei 2005, 23:54
Hoi Lanne,

ik slik geen Fina via Intermedica. Toen ik bij Intermedica was, was er eigenlijk nog geen echte haaruitval te bespeuren. Hoewel ze gelijk met de "eigen verklaring" aan kwamen zetten, ben ik er niet aan begonnen. Ik vond dat erg voorbarig. Ik ken de verhalen over het niet werken bij vrouwen, hoewel er wel degelijk vrouwen zijn voor wie het wel werkt. Intermedica ziet Fina als enige medicijn, en dat vind ik een nogal voortvarende houding.
Ze willen vooral veel Fina verkopen, want dat levert het meest op...
De dermatoloog met wie ik sprak had zelfs nog nooit gehoord van andere anti-androgenen als Spironolactone e.d., hij kende maar één middel: Finasteride.

Ook de dermatoloog was niet zo enthousiast over Fina, maar wilde het, als ik het wilde, wel voorschrijven. Hij zag veel vaker goed resultaat bij vrouwen met Minoxidil 5%, en dat heb ik uiteindelijk vorige week voorgeschreven gekregen, maar ben er nog niet mee begonnen. Wel net vandaag binnen uit Amerika.

Of je vleesbomen natuurlijk af kunt laten breken weet ik niet. Zo'n 40-50% van alle vrouwen heeft ze, vaak zonder klachten, en ze verdwijnen na de overgang, als de oestrogeenspiegels lager worden. Dus vanzelf.

Ik ben er meer van overtuigd dat het Mirena-spiraaltje bij mij de haaruitval in gang heeft gezet (bevat alleen progesteron en is heel licht androgeen). Twee dagen na de plaatsing kreeg ik voor het eerst jeuk en branden op mijn hoofd. Maar de vleesbomen zijn bij mij moeilijk te verwijderen, en ik heb er wel veel klachten van, dus dat was het enige alternatief... Of een baarmoederverwijdering, maar je moet je maar weer afvragen wat dat met je lichaam doet (best een zware ingreep, narcose e.d.). En met je haar.
Ik aarzel in ieder geval om op dit moment iets te nemen dat veel met mijn lichaam doet. Zoals gezegd: vandaar ook geen Maca. Voel me verder prima!


De ervaringen die jij bij Intermedica hebt: gericht op maar 1 ding, en dat is fina, deel ik. Ik vindt ze ook zeer beperkt. Helaas, pindakaas.
En goed dat je niet aan de fina bent gegaan en ook op de zo puur mogelijke toer bent!
Keep up the good work!
Toch wil het niet zeggen dat er geen sprake zou kunnen zijn van verzuring ook al laat je al die dingen. Maar daar schrijf ik in de andere verzuringsthread wel verder over een dezer dagen.

Wat die vleesbomen betreft, tja ik kan me voorstellen dat zo lang het mogelijk is je zo lang mogelijk kiest om je baarmoeder te houden. Groot gelijk.
Maar wel vervelend die poliepen. Je zou ze er graag tussen uit laten poliepiepen.
Ik heb ongeveer een jaar geleden ergens gelezen dat je die dingen ook, ik meen met een laser, kon laten wegbranden. Dit kon niet in elk ziekenhuis, het was een wat nieuwere techniek, geloof ik. Dit ken je?
En ik meen mij ook te herinneren dat er een natuurlijk middel is wat helpt bij het vleesbomen afbreken. Als ik er wat over tegen zou komen de komende tijd laat ik het je weten.
Als ik mijn tante spreek zal ik het haar ook vragen want zij heeft ook vleesbomen en daar volgens mij wel eens iets orthomoleculairs voor geslikt.
Maar je zou zelf ook eens een orthomoleculaire arts kunnen raadplegen.
Ik denk dat er wel iets voor is namelijk.


Ik heb vandaag zelf ook met een orthomoleculair arts gesproken over Maca.
Hij gaat ook nog e.a. na proberen te trekken.
Ze werken nu samen met andere artsen uit Leuven en die zijn nu bezig met een groot onderzoek naar de invloed van de pil, onvruchtbaarheid etc.
Hoe het komt dat steeds meer vrouwen onvruchtbaarheidsklachten hebben en of hier een deficientie aan ten grondslag ligt of niet.
Ik heb nu alleen nog niet helemaal duidelijk begrepen of ze nu ook specifiek Maca aan het onderzoeken zijn of alleen die bovenstaande dingen.
Maar ik hoor er volgende week meer over.
Toch vindt ik het ook plezierig om mijn eigen conclusies te trekken en dingen na te gaan. (Het is een hele vriendelijke man maar soms een beetje wazig. )
Wat hij wel zei was dat iets van 40% van de vrouwen met onvruchtbaarheidsklachten na het 3 of 4 maanden slikken zwanger was.
That's pretty much.
Ik heb gevraagd wat Maca precies met de oestrogeen en testosteronspiegels doet.
Hij dacht ook dat het invloed had op de oestrogenen, net als wat in dat artikel stond.
Ik hoor er volgende week meer van als hij e.a. nog wat dieper heeft uitgezocht en overlegd met anderen.

P.S. Fijn dat je een goede ervaring hebt gehad. Naar welke dermatoloog ga je nu dan?

Georgie
20 mei 2005, 09:52
Ik ga nu naar Dr. v.d. Rhee, Leyenburg Ziekenhuis, Den Haag.

lanne
22 mei 2005, 17:13
Ik ga nu naar Dr. v.d. Rhee, Leyenburg Ziekenhuis, Den Haag.

Okay, thanks for the mogelijke tip, als ik nog eens een keer naar een andere dermatoloog zou willen.
Weet je toevallig ook of er een goede endocrinoloog in dit zelfde ziekenhuis zit?
En heeft dokter v.d. Rhee echt meer kaas van deze materie gegeten dan dan menig ander dermatoloog of is hij gewoon gemiddeld qua kennis maar gewoon veel menselijker en vriendelijker?

lanne
22 mei 2005, 17:14
ik weet niet of dit artikeltje al ergens op het haarweb staat.
Maar er staat wel zinnig info in over progesteron en andere vrouwelijke hormonen:

http://www.fibrocystic.com/progest.htm

lanne
24 mei 2005, 20:02
Beste mensen,


Ik heb vanavond contact gehad met die orthomoloculaire arts over Maca.
Ik werd er niet echt blij van.
Ze raden het me wel aan.
Maar de artsen waar ze het mee kort hadden gesloten kenden de inhoud van mijn verdere casus niet en ze beperkten hun onderzoek en hun onderzoek strekte zich niet uit tot haaruitval.
Het adres van die orthomoleculaire praktijk gaat het de komende maand nog 1 keer kort sluiten met een andere arts.
Maar hij gaf me niet zo veel hoop dat ze verder nog veel aan mijn haarverlies konden doen.
Maar ik heb wel te horen gekregen dat Maca invloed heeft op de remming van DHT, het zou een zelfde soort werking hebben als saw palmetto wat dat betreft.
Normaliter zou je zeggen dat is dan toch positief dan.
Maar in mijn situatie weet ik niet of dat zo positief moet vinden.
Want ik vermoed dat die fina een omgekeerd effect bij mij heeft gehad.
Omdat mijn DHT-gehalte 6 keer zo hoog was.
Ik ben bang dat chemische en misschien ook natuurlijke medicatie die DHT verlaagd bij mij misschien weer een omgekeerd effect heeft.
Wat denken jullie er van?

En ik snap trouwens ook niet dat als het invloed heeft op DHT, het ook wordt aangeraden aan vrouwen die zwanger willen raken.
Want dan zou je toch juist zeggen dat het niet slim is om dan met je DHT te gaan klooien.
Die opmerking ben ik vergeten te maken naar dat ortho-adres, maar zal ik de volgende keer dat ik ze spreek wel maken.

Ik begin na een lange periode van hoop weer moedeloos te worden.
Ik ga dat verzuringsverhaal ook nog steeds wel proberen. Maar ik weet nog helemaal niet of dat me echt gaat opleveren wat ik er van hoop.
Shit Shit Shit, ik wil niet een groter haarwerk.
En als ik niet meer moet gaan rotsooien met dat DHT verhaal dan weet ik niet wat ik er verder nog meer aan kan doen.

Georgie
25 mei 2005, 08:02
Hoi Ianne, vervelend allemaal, joh!

Wacht nog even op bericht van die andere ortho-arts e.d. Ik ben benieuwd.

Het is natuurlijk niet gezegd dat Maca op jouw DHT-spiegels hetzelfde effect zal hebben.
Gezondheid is een complex iets. Ik denk dat je het moet zoeken in een aantal dingen: voeding en andere middelen.
Is een ondersteunende topical niets voor jou?

lanne
26 mei 2005, 00:50
Hi Georgi,

Bedankt voor je reactie, ik zal er de komende dagen op reageren.
Het is nu laat en ik moet mijn bedje in.
Maar ik wilde nog even reageren op jou verhaal.
Ik heb het gister voor je gevraagd aan de orthomoleculaire dieetist voor die vleesbomen.
Zijn antwoord was dat er wel een orthomoleculaire behandeling voor bestaat. Maar er is wel een kanttekening dat als de vleesbomen echt erg groot zijn dan is een o. behandeling niet meer mogelijk en moet het operatief verwijderd worden.
Maar kleinere kunnen nog wel behandeld.
Wat je er dan precies voor zou krijgen, daar kan ik geen middelen in noemen.
Wel gaf hij dat het ook vaak te maken heeft met de hormoonhuishouding van een vrouw en ze daar in hun middelen die ze kiezen ook rekening houden.
Je zou een keer een vrijblijvend inhoudelijk advies kunnen vragen aan een orthomoleculaire arts en dan overwegen wat je er mee wilt doen.
Je weet nu in iedergeval dat er dus mogelijkheden zijn.

lanne
30 mei 2005, 00:40
Hoi Ianne, vervelend allemaal, joh!

Wacht nog even op bericht van die andere ortho-arts e.d. Ik ben benieuwd.

Het is natuurlijk niet gezegd dat Maca op jouw DHT-spiegels hetzelfde effect zal hebben.
Gezondheid is een complex iets. Ik denk dat je het moet zoeken in een aantal dingen: voeding en andere middelen.
Is een ondersteunende topical niets voor jou?
Hi Georgie,

Ja, ik vind het inderdaad ook vervelend. Ik vraag me af of het nog goed komt.
Ik houd m'n hart een beetje vast hoe het de komende tijd gaat.
Ik kan niet zo veel haarverlies meer hebben, zonder dat het op valt.
En dan ook nog stoppen met de pil.
Ik heb trouwens besloten dat ik a.s. dinsdag aan mijn laatste pilstrip begin.
Want mijn zusje trouwt zeer binnenkort en ik heb met mijn nieuwe blote jurkje weinig zin om pukkels te riskeren.
Dus over drie weken stop ik definitief met de pil, als mijn haaruitval tenminste de komende weken niet toeneemt door het al gestopt zijn met fina.
Ondertussen hoop ik te horen wat ik met die Maca aanmoet.

Een topical.... tja.
Daar heb ik ook over zitten denken.
Ik ben die topicals eigenlijk behoorlijk zat.
Het is zo'n gedoe. Het is vaak duur en de helft komt in je haar en niet op je hoofdhuid. En ik probeer mijn haar weinig te wassen maar met spiro lukt dat bijna niet want dan wordt je haar een beetje apart vettig.
Minoxidil leek me niet wat omdat je dan last kan krijgen van haargroei op ongewenste plekken.
Dus wat er dan overblijft?

En wat voor effect Maca heeft op mij dat is inderdaad niet gezegd.
Maarja, het geeft toch te denken of het verlagen van DHT niet tot een uiteindelijke verhoging zou kunnen zorgen.

zo, ik zit hier te knikkebollen, ik zal nu nodig mijn nest in gaan duiken.

Georgie
30 mei 2005, 17:15
Ik weet je voorgeschiedenis niet zo goed, en ook niet wat je al gebruikt hebt. Maar waarom alles tegelijk? Voel je je vervelend met de Diane? Dat je geen fina meer neemt kan ik goed begrijpen, dat heeft denk ik bij jou geen zin.


Is het geen idee, als je dat zou willen, de Diane nog even te blijven slikken, en verder op andere fronten "aan te vallen"? Ontstressen, ontzuren e.d.

Heb je al last van overmatig lichaamshaar dat je niet aan de Minox wilt?
Het blijft een van de "bewezen" middelen voor vrouwen, en kent weinig bijwerkingen.

Als je met alles tegelijk stopt, weet je straks niet meer wat door wat komt...

sjef
31 mei 2005, 08:36
Ik heb overigens een zeer gezond voedingspatroon: ik at al nooit suiker, geen kant-en-klaarproducten, geen kunstmatige zoetstoffen, geen vlees, wel soms vis, veel groenten, veel fruit e.d. Heel, heel weinig alcohol.
Wat dat betreft ben ik absoluut niet verzuurd (ook niet volgens Pierre's lijstjes ;) ). Maar dat heeft me niet behoed voor AGA. Ik heb verder geen enkele lichamelijke klacht, ik mediteer al jaren, doe aan poweryoga, en noem maar op.

Hallo Georgie.

Voeding is slechts een onderdeel van een eventuele "verzuring".
Heb je ook al eens naar de andere mineraal afbrekende factoren gekeken?

Dit is nu exact wat je gaat krijgen als een moderator een titel gaat wijzigen zoals de titel van deze thread ongevraagd is gewijzigd.
De vaakgenoemde "ontzuringstheorie" is niet waar het uitsluitend om gaat (dit is slechts een onderdeel).
Het gaat uiteindelijk om de "mineralenroof".

Ik merk vaak dat iedereen meteen gaat denken aan het dieet. Tegenwoordig zijn er echter nog een paar zeer duidelijke veranderingen in de maatschappij waardoor je lichaam "mineralenroof" pleegt.

Die zou je eigenlijk ook bij het lijstje moeten neerzetten.

Weet dan ook nog zeker of je nog in het bezit bent van een rijk "depot" aan mineralen?

Groeten van Pierre.

Georgie
31 mei 2005, 10:49
Hallo Georgie.

Weet dan ook nog zeker of je nog in het bezit bent van een rijk "depot" aan mineralen?

Groeten van Pierre.

Laatst nog laten meten, Pierre. Was prima.