PDA

View Full Version : Newbie Adoptie


Haarmannetje
29 mei 2005, 16:29
Niet lang geleden kreeg ik een visioen over een mogelijk nieuw interessant concept voor HaarWeb. En wel het concept van de...

Newbie Adoptie

Hoe vaak gebeurt het wel niet dat newbies door de bomen het bos niet meer zien, daardoor ofwel afhaken (wat zeer te betreuren valt), ofwel vervallen in het aanmaken van topics waarvan er al een tig bestaan (wat wel zeer begrijpelijk is). Kennelijk is het voor veel newbies niet goed mogelijk om zelf de weg in dit HaarWeb-oerwoud te vinden en deze te bewandelen.

Hierdoor kwam, ergens vroeg in de ochtend, om een uur of 4, tussen slapen en ontwaken, spontaan het idee tot mij van de Newbie Adoptie. Deze regeling moet een einde kunnen maken aan de reddeloosheid van de newbie en derhalve de ergenissen van de vele oude rotten.

De precieze uitwerking heb ik nu nog niet zo klaarliggen, maar misschien dat wij daar samen in dit topic tot een concretisering kunnen komen. Ik zie het op dit moment zo voor mij.

Er wordt een apart sticky topic ingericht welke dient als een soort 'adoptiemarkt'; een markt van vraag en aanbod. Iedere newbie die zich net heeft aangemeld krijgt eerst de mededeling dat hij of zij zich kan opgeven ter adoptie in het desbetreffende topic, om zo door een senior bij de hand genomen te worden bij de eerste stapjes binnen HaarWeb.

Voor de romantiek van het concept zou ik dit een 'mentor-leerling' relatie willen noemen. De mentor is de geestelijke en praktische begeleider van zijn of haar leerling om alles duidelijk te maken met betrekking tot HaarWeb wat voor de leerling niet duidelijk is. Het privéberichtensysteem zou voor dit doel prima volstaan.

De aaneensluiting van een mentor en een leerling geschiedt geheel op vrijwillige basis. De newbie meldt zich aan op de adoptiemarkt en een oude rot kan zelf beslissen of hij of zij als mentor wil optreden door in te gaan op het verzoek. Het staat beide partijen te allen tijde vrij om de relatie te beëindigen, in het geval dat deze bijvoorbeeld niet klikt. De newbie kan zich dan opnieuw aanmelden op de adoptiemarkt.

Hoe staat men tegenover dit voorstel? En laat dit topic ook fungeren als een uitkristalisering van dit concept, onder het HaarWeb-motto: 'voor de leden, door de leden.'

pizzacat
29 mei 2005, 16:41
Leuk idee... je hebt weer veel Star wars gekeken...de Jedi master and his Padawan...

Maar er moet wel duidelijk aangegeven worden wat wel en niet van een 'mentor' verwacht kan worden. Het moet niet zo zijn dat men ipv van even zoeken alles maar richting de mentor afvuurt.

Maar ik sta er wel open voor.

Haarmannetje
29 mei 2005, 16:47
Hahahaha PizzaCat, ja, ik ben geïnspireerd door Star Wars inderdaad :).

Maar ja, er moet duidelijkheid bestaan over de precieze mogelijkheden. Een soort adoptie-overeenkomst.

Jaapie
29 mei 2005, 16:47
"Always two there are, a master and an apprentice." - Yoda.

Haarmannetje
30 mei 2005, 12:04
Juist, Jaapie, het is dus alleen maar logisch dat dergelijke koppels worden gevormd :).

Verder valt mij de bijstand hier wat tegen. Ik had op meer enthousiasme gerekend. Misschien komt het nog. Haar groeien is immers ook tijdrovend ;).

Tiuri
31 mei 2005, 09:30
Juist, Jaapie, het is dus alleen maar logisch dat dergelijke koppels worden gevormd :).

Verder valt mij de bijstand hier wat tegen. Ik had op meer enthousiasme gerekend. Misschien komt het nog. Haar groeien is immers ook tijdrovend ;).Ik vind het een BIJZONDER origineel en leuk plan!!

Haarmannetje
31 mei 2005, 09:58
Ik vind het een BIJZONDER origineel en leuk plan!!
Bedankt, Laurens ;).

Colinhos
31 mei 2005, 13:47
Ik vind het een zeer goed plan, mits er idd goede richtlijnen opgesteld worden.

Cloud
31 mei 2005, 18:04
Uitstekend idee... het voorkomt ergernissen bij de ouwe rotten, en de newbies zelf voelen zich meer welkom, wat hen dan ook meer zal aanmoedigen om actief te zijn op het forum.

Haarmannetje
31 mei 2005, 18:07
Ja, Cloud, newbie's worden inderdaad echt warm opgenomen in de groep en dat is juist alleen maar beter. Het is echt een win-win situatie en dat is iets waar we altijd naar moeten streven.

Heeft de Webmaster hier een gedachte bij?

Kretos
1 juni 2005, 00:24
Aan de ene kant vind ik het leuk dat je dit forum probeert te verbeteren en mensen wilt helpen.

Aan de andere kant vraag ik me af of dit nu de manier is om nieuwe leden wegwijs te maken. Een prettig aspect van een forum, dan heb ik het over internetfora in het algemeen, is dat je anoniem bent. Je kunt op je gemak rondkijken waar en wanneer je wilt. Je kunt vragen stellen, als je daar behoefte aan hebt. Dit verandert wanneer je constant rekening moet houden met een eventuele 'mentor', die, hoe goed bedoeld ook, steeds op je lip zit, veel van je posts leest en vertelt wat je moet doen.

Ook is het niet vanzelfsprekend dat iemand die lid wordt, in de 'Haarweb-wereld' gesleept wil worden.

Bovendien vind ik dat je de kans moet krijgen om je eigen meningen/visies te vormen over haarproblemen en het al dan niet gebruiken van één of meerdere medicijnen/haargroeimiddelen. Er zijn mensen op dit forum die groot voorstander zijn van bijvoorbeeld finasteride. Een ander is daar weer fel op tegen. Je zal maar net de verkeerde mentor treffen.

Mocht de 'Newbie Adoptie' ingevoerd worden, dan vind ik dat op z'n minst met bovenstaande rekening moet worden gehouden en dat het newbies duidelijk wordt gemaakt dat het alleen goed bedoeld is, bedoeld om hen wegwijs te maken op het forum en dat ze nergens toe verplicht zijn.

Haarmannetje
1 juni 2005, 00:55
Beste Kretos,

Dat is een zeer goed punt! Maar mijn persoonlijk uitgangspunt is ook altijd geweest dat het initiatief moet liggen bij de leerling en niet bij de mentor. De mentor moet zich juist niet opstellen als een 'baasje van zijn hond', maar als een soort van VVV-kantoormederwerker waar een newbie informatie in kan winnen, wanneer de newbie dat zelf wenst. Uiteraard mag op geen enkele wijze de bewegingsvrijheid en de 'anonimiteit' van de leden (dus ook de newbie's) worden geschonden.

Maar het is niet de bedoeling dat newbie's zomaar wat topics gaan openen wanneer ze iets niet begrijpen omdat ze het niet kunnen vinden. Daarvoor moeten ze dan juist wèl gebruik maken van een mentor. Dat voorkomt die vele overbodige en ergeniswekkende topics.

pizzacat
1 juni 2005, 10:05
Precies..ik zou als mentor mn padawan hehe, niet op de lip gaan zitten, sterker nog ik heb een heleboel betere dingen te doen.

Tiuri
1 juni 2005, 10:09
Waar ik mee zit is de complexiteit ervan. Als het forum blijkbaar al zo ingewikkeld is dat er een mentor voor nodig is om het uit te leggen aan newbies, hoe leg je aan een newbie dan dit hele Star Wars-idee uit? Als newbies hun weg niet kunnen vinden op het forum, hoe zorg je er dan voor dat ze wel hun weg naar de Newbies Adoptie-zone kunnen vinden?

pizzacat
1 juni 2005, 10:19
met een geautomatiseerd mailtje als ze zich aanmelden op het forum misschien.

Kretos
2 juni 2005, 00:25
Maar als je dan toch een mailtje stuurt, kun je net zo goed een mailtje met andere informatie geven.

Iets in de zin van:

Welkom,

er is veel informatie, probeer voordat je een vraag stelt uit te zoeken in welke rubriek jou vraag past en of er al dan niet iets over gevraagd is.

Je kunt veel informatie vinden in het Haarwoordenboekje.



Niet letterlijk dit natuurlijk, maar een mailtje om iemand wegwijs te maken.

pizzacat
2 juni 2005, 00:43
je kan het beide doen.

AnthonieH
5 juni 2005, 09:51
Op zich heeft het idee zijn charmes, al zal de invulling ervan in de praktijk heel moeilijk zijn. Het is gebaseerd op een systeem van vrijwilligheid en dan ben je afhankelijk van de discipline van mensen. Zowel van de newbies als van de oude rotten, die het na 10 newbies de man misschien wel zat zijn.

Ik vind zelf dat je beter kunt kijken naar een manier om newbies juist vragen te laten stellen als ze daar behoefte aan hebben. Dit is een forum, een plein waar je kunt praten, en niet een bibliotheek waar je stilletjes je informatie moet opzoeken.

Wat dat betreft vind ik het haarwoordenboekje waar Laurens aan werkt prachtig. Dààr staat eigenlijk alle informatie in die een newbie nodig heeft. Het is een soort super-FAQ. Als een newbie een vraag stelt waarvan het antwoord erop overduidelijk daarin staat, geef dan een minimaal antwoord en verwijs verder naar het haarwoordenboekje.

Ontmoedig het vragensteller niet, maar stimuleer hem/haar om de mogelijkheden van het forumarchief te gaan ontdekken. Wat namelijk niet in het haarwoordenboekje staat zijn de persoonlijke ervaringen van mensen. Die wil ik ook graag horen en iemand die zijn vragen hier niet kwijt kan, zal ook minder snel geneigd zijn om zijn ervaringen te delen.

Je ziet het regelmatig, met mensen die zich aangemeld hebben en die pas maanden later schorrevoetend hun eerste berichtje tikken. En er zullen nog veel meer mensen zijn die langskomen, na lang zoeken zelfstandig hun informatie vinden en die zonder iets gezegd te hebben weer verdwijnen. Ik vind dat jammer, ik had zo graag gehoord wat zij hebben ervaren en hoe zij daar mee omgaan. Maak vragen stellen juist makkelijker.

Ik vind persoonlijk dat eindeloze groeien van threads veel vervelender. Als een thread bestaat uit honderden berichtjes, dan is het doorlezen daarvan ondoenlijk. Ik zie veel liever dat vragen keer op keer gesteld worden en keer op keer beantwoord worden zolang er mensen zijn die willen antwoorden. De groep belangstellenden hier is denk ik groot genoeg daarvoor.

Ik weet dat je kunt zoeken op termen en dat je dan in de 'juiste' thread komt. Maar zoeken kan ook als er tientallen threads zijn waarin de informatie staat. In mijn ogen zouden de moderators dus veel terughoudender moeten zijn met het samenvoegen van threads en ook met het op slot doen ervan.

Tiuri
5 juni 2005, 16:02
Ik vind persoonlijk dat eindeloze groeien van threads veel vervelender. Als een thread bestaat uit honderden berichtjes, dan is het doorlezen daarvan ondoenlijk. Ik zie veel liever dat vragen keer op keer gesteld worden en keer op keer beantwoord worden zolang er mensen zijn die willen antwoorden. De groep belangstellenden hier is denk ik groot genoeg daarvoor.

Ik weet dat je kunt zoeken op termen en dat je dan in de 'juiste' thread komt. Maar zoeken kan ook als er tientallen threads zijn waarin de informatie staat. In mijn ogen zouden de moderators dus veel terughoudender moeten zijn met het samenvoegen van threads en ook met het op slot doen ervan.Als we daarmee stoppen, heb je binnen 2 weken al 60 threads over fina. HW is een redelijk groot forum, dat heeft voordelen en nadelen. het is redelijk moeilijk zoeken in een grote megathread, maar het lijkt me helemaal vreselijk om tussen 60 threads op zoek te moeten gaan naar het juiste antwoord.

Cloud
5 juni 2005, 21:27
Je vindt gemakkelijker de informatie die je zoekt als je de functie Advanced search gebruikt, en als je dan niet de standaardoptie Show results as threads aanvinkt, maar Show results as posts.

Webmaster
26 april 2007, 11:35
Heeft de Webmaster hier een gedachte bij?

Beste Haarmannetje,

Bedankt voor je suggestie!

Inderdaad een bijzonder origineel plan, zoals onze Moderator Tiuri al aangaf (http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?p=67577&postcount=6).

Hoewel het een nobel idee is, denk ik dat de praktische uitvoering ervan de nodige moeilijkheden met zich meebrengt. AnthonieH zegt daarover het volgende:

Op zich heeft het idee zijn charmes, al zal de invulling ervan in de praktijk heel moeilijk zijn. Het is gebaseerd op een systeem van vrijwilligheid en dan ben je afhankelijk van de discipline van mensen. Zowel van de newbies als van de oude rotten, die het na 10 newbies de man misschien wel zat zijn.

Ik vind zelf dat je beter kunt kijken naar een manier om newbies juist vragen te laten stellen als ze daar behoefte aan hebben. Dit is een forum, een plein waar je kunt praten, en niet een bibliotheek waar je stilletjes je informatie moet opzoeken.

Wat dat betreft vind ik het haarwoordenboekje waar Tiuri aan werkt prachtig. Dààr staat eigenlijk alle informatie in die een newbie nodig heeft. Het is een soort super-FAQ. Als een newbie een vraag stelt waarvan het antwoord erop overduidelijk daarin staat, geef dan een minimaal antwoord en verwijs verder naar het haarwoordenboekje.

Ik zie het hetzelfde. Een mentor-leerling constructie is afhankelijk van de beschikbaarheid/bereidwilligheid, kortom de vrijwilligheid van zo'n mentor zoals AnthonieH al aangeeft. Ik denk dat een nieuw HaarWeb-lid daar niet afhankelijk van zou moeten zijn, maar zélf al zijn informatie zou moeten kunnen vinden op HaarWeb. Het haarwoordenboekje is daar een goed voorbeeld van inderdaad. Daarom voel ikzelf meer voor het volgende idee wat eerder is aangedragen : 'Stappenplan' voor nieuwe leden (http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=10112)

Als deze informatie eenmaal beschikbaar is op HaarWeb, zou het inderdaad een goed idee zijn om onze nieuwe leden hiervan op de hoogte te stellen in de aanmeldingsmail die wij hen sturen, zoals pizzacat en Kretos hier hebben aangegeven.

Mochten jullie nog aanvullende ideeën hebben, dan horen wij ze graag!