PDA

View Full Version : trichotillomanie


Elly
3 juli 2001, 07:35
Hallo allemaal,

Ik heb al jaren trichotillomanie, alhoewel ik nog maar een jaar weet dat het zo heet. Ik trek obsessief de haren uit mijn lijf.
Via duitse sites ben ik er meer over te weten gekomen, maar ik heb tot nu toe de moed niet gehad om naar een arts te gaan.
Het schijnt dat 1 op de 200 mensen er last van hebben.
Graag zou ik in contact komen met mensen die het ook hebben en ermee worstelen om eraf te komen.

Ik wacht in spanning.:)

shillita
15 augustus 2001, 21:27
hallo elly,
ik ben nieuw op deze site, maar ik ben gelijk geboeid door dit onderwerp omdat ook ik last heb van trichotillomanie.
Sinds vorige week ben ik achter de naam gekomen want het is mij ook nooit bekendgemaakt door de dokter of riagg.
ik ben heel blij te mogen weten dat ik niet de enige ben die hier last van heeft.
Ik trek namelijk de haren uit mijn hoofd sind mijn 12 of 13e het is al zolang geleden dat ik het niet meer zeker weet.
Al jaren ben ik op zoek naar hulp maar heb die tot op heden nog niet gevonden .Maar misschien lezen er nog meer vrouwen dit en komen we een stukje dichterbij de oplossing.
Trouwens weet jij de reden waarom jij dit doet,
Ik weet het namelijk niet van mezelf waarom ik het doe
Je kan er met niemand over praten omdat ze je dan voor gek uitmaken

ok dat was het dan ik hoop heel gauw van jou te horen
groetjes

mirjam
18 augustus 2001, 12:51
Hoi!
Ik ben Mirjam en ik ben 26 jaar, ik heb vanaf mijn 16e ttm. Ik trek alleen hoofdhaar uit en zou niet weten waarom ik daar ooit mee begonnen ben. Ik heb bij het RIAGG en bij de KUN gedragstherapie gehad en dat hielp wel even maar mijn ervaring is dat je daarna toch weer terugvalt. Een site die je kan bekijken is die van de OCD vriendenkring daar gaat het over dwanghandelingen waar ook mensen met ttm op reageren. Contact met mensen die de problematiek herkennen geeft altijd steun. Ik vind het leuk om in contact te komen met meer mensen met ttm, mail maar via deze site of naar mij persoonlijk.
Groetjes en veel sterkte!
Mirjam

mandy
24 augustus 2001, 19:30
ik heb nog ff een vraagje voor allemaal :hebben jullie er last van? krijgen jullie opmerkingen?
Schaam je je zelf ervoor?
Hebben jullie er wat aan gedaan?
groetjes Mandy

mirjam
25 augustus 2001, 12:45
Hoi!

Reactie op je vragen, ik heb geen last van opmerkingen maar ik probeer het ook zoveel mogelijk te verbergen door mijn haar in een staartje te dragen. Goede vrienden weten het maar m'n haar los dragen durf ik alleen als ik samen met m'n man ben.
Als ik het aan mensen vertel reageren ze vaak verbaasd, ze kennen me meestal ook alleen maar met vrij dun haar want ik trek nu toch al 10 jaar...
In het begin toen ik ook nog niet wist wat het was en dat ik niet de enige was schaamde ik me er wel voor, het heeft lang geduurd voordat ik het iemand vertelde. Door het mensen te vertellen kom je wel uit een bepaald isolement maar het blijft heel moeilijk. Zoals ik hierboven al schreef heb ik wel gedragstherapie gehad maar daar alleen kortstondig baad bij gehad.

Groetjes,
Mirjam