PDA

View Full Version : nog een lotgenoot!!


lesley
12 augustus 2005, 10:54
Hallo allemaal!

Ik ben 22 en heb hirsutisme. Het meest stoor ik me aan de haren in mijn gezicht. Ik ben er mee naar de huisarts gestapt. Hij heeft bloed getrokken en het onderzoek daarvan wees uit dat zowel cortisol en testosteron verhoogd zijn. Cortisolwaarden kunnen er verschillen qua moment van de dag enz en daarom stelde mijn huisarts voor om nog een onderzoek te doen: een 24h urine collecte. De resultaten heb ik nog niet. Als cortisol in mijn urine ook verhoogd is gaat hij nog bijkomende onderzoeken doen. Ook al is dat niet het geval, dan zou hij blijkbaar toch de Diane-35 pil voorschrijven. Ik heb al zitten grasduinen in het forum. Mijn moeder zou het maar niets vinden als ik de pil zou beginnen slikken want ik kan immers niet zwanger worden omdat ik geen vriend heb! :( Ik zit echt met een heleboel vragen.

Zijn er nog mensen waarvan de cortisol en testosteronwaarden verhoogd waren? Welke behandeling stelde jullie arts voor?

Ik denk dat mijn arts zei dat ik die pil minstens een jaar moet slikken. Maar wat gebeurd er al is er mee stop? Ik heb al gelezen dat er mensen haaruitval kregen?!? op hun hoofd of geldt dit niet voor mensen met hirsutisme?

Komt die vervelende haargroei dan niet terug als ik stop?

Lijkt het een goed idee met die pil te beginnen of heb ik nog andere mogelijkheden?

Heb zowel donkere als lichtere haren, welke epilatie kan ik dan best overwegen (laser, electrisch, ipl flits) wetende dat de lichte haren toch niet verdwijnen met laser? Ik heb niet zo heel veel ongewenst haar in mijn gezicht, welke methode is dan het beste rekening houdend met de kleur (zowel donker als licht)?

Graag reacties!

Lesley

lesley
14 augustus 2005, 10:52
niemand?!?:( :(

Sora
16 augustus 2005, 13:48
Hey lesley!
Ik ben een tijdje niet op dit forum geweest, jammer voor je dat er eerder niemand reageerde. Ik heb precies hetzelfde als jij, ik ben zelf 23. Ik kwam vorig jaar bij de dokter met onregelmatige menstruatie en steeds meer haren waar ik ze niet wilde hebben.
Bij het bloed prikken was ook mijn testosteronwaarde verhoogd. Ik ben toen naar de gyneacoloog geweest en ik blijk PCOS te hebben. Dit betekent dat je je eicellen wel laat rijpen maar niet loslaat. De oorzaak hiervan is niet echt bekend, factoren als stress, insuline en gewicht zijn er wel aan gerelateerd. Ik heb echter zelf geen overgewicht en geen stress.
Doordat ik vaak geen eisprong heb, volgt er ook geen menstruatie, en hoopt het aantal eicellen op. Het verhoogde testosteron is daardoor ook te verklaren. De fase voor de eisprong is een moment waar iedereen een testosteron piek krijgt, omdat testosteron een hormoon is dat wordt omgezet naar een ander hormoon dat nodig is voor de cyclus (technisch verhaal). Ik geloof dat het punt is dat al die opgehoopte, redelijk gerijpte eicellen dat testosteron tegelijk uitscheiden en de waarde daardoor veel hoger wordt.
Ik weet niet honderd procent meer zeker of dit het mechanisme was, je kunt er op verschillende websites in elk geval meer over lezen. Ook mij werd trouwens aangeraden de pil te nemen maar zoals uit mijn uitleg blijkt is dit meer een lapmiddel. Het zorgt er namelijk voor dat er niet méer eicellen gaan rijpen en is dus in feite een soort rem om te zorgen dat het niet erger wordt. Ikzelf heb er tot nu toe voor gekozen om niet aan de pil te gaan maar dat is persoonlijk.
Die rottige haren zijn wel vervelend, tegenwoordig scheer ik ze weg. Van epileren kreeg ik teveel last van mijn huid. Ik denk er wel over om ze te laten laseren. Ik krijg namelijk ook van scheren snel last van huidirritaties, en met electrische epilatie lijkt me dat nog erger! Het schijnt in elk geval erg pijnlijk te zijn.
Waarom ik het nog niet heb gedaan? De kosten houden me nog tegen, als schijnen er goede verzekeraars te zijn die het helemaal vergoeden. Ik zou wel tegen de huisarts beginnen over die PCOS, dat kan geen kwaad, je zou het ook kunnen hebben. Een gyneacologisch onderzoek -inwendige echoscopie- kan dan uitwijzen of je dat ook hebt. Ook kunnen ze een diepgaander bloedonderzoek doen.
Heel veel succes met de haren, mijn advies is eigenlijk om er gewoon niet aan te denken! Je hebt ze toch wel, en door er geen aandacht aan te besteden/op andere dingen te focussen heb je er in elk geval minder mentale problemen mee. Gewoon even scheren in de ochtend, heel erg wennen maar het is te doen... Ik leef met je mee!!

Sora
16 augustus 2005, 13:50
Ik herlees je bericht even en ik zie dat je vooral lichte haren hebt, dan helpt die laser misschien niet. Bij mijzelf weet ik het ook nog niet, dus daar kan ik je niet bij helpen!!

lene
16 augustus 2005, 14:06
Hoi Lesley,

Ik ben een meid van 25 en heb zelf last van lichte hirsutisme ook in mijn gezicht, dit is bij mij pas een jaar geleden begonnen. Ook kreeg gelijdelijk aan last van een steeds zwaardere menstruatie, dus ben ik 4 maanden geleden naar de dokter gegaan. Deze schreef mij gelijk de Diane pil voor, ook omdat ik nogal eens last had van mijn huid, hij heeft overigens geen bloed of andere onderzoeken gedaan bij mij. Ik was aanvankelijk altijd tegen de pil, omdat het toch hormonen zijn die je in je lijf krijgt en ik geen vriend heb, maar ben er toch mee begonnen.

Ik slik hem nu 4 maanden en ben heel erg tevreden, ik heb geen last meer van zware menstruatie, mijn huid is opgeknapt, en ik zie eindelijk dat langzaam aan de haartjes in mijn gezicht ook beginnen af te nemen. Op mijn bovenlip heb ik nog wel wat haartjes, maar deze bleek ik en het is nu alwel zover afgenomen dat je het dan bijna niet meer ziet (epileren doe liever niet, dat maakt het uiteindelijk vaak alleen erger).
Wat de haaruitval betreft, ik heb een aantal vriendinnen die gestopt zijn met de Diane en zij hebben daar geen last van. Wel is het zo dat de haargroei terug komt op het moment dat je stopt met de pil, voorzover ik altijd hoor.

Mocht je besluiten met de pil te beginnen, let er dan op de je echt de Diane krijgt en niet een merkloze (goedkopere) variant. Deze wordt tegenwoordig vaak automatisch door de apotheek verstrekt, ik heb deze een maand geslikt en kreeg er acne van, een opgezwollen lijf en ik was heel moe. Toen ben ik overgegaan op de echte Diane en hier heb ik nooit klachten van gehad.

He, ik hoop dat ik je heb kunnen helpen, als je nog vragen hebt spui maar (pm sturen mag ook) en heel veel sterkte met je keus en het 'haarleed'. :)

groetjes Lène

Marte
16 augustus 2005, 21:27
begrijp ik het goed dat jullie haar uitvalt en verdwijnt door het slikken van diane 35?

Dan snap ik neit waarom die bij mij alleen maar doorgroeien en erger worden ondanks een 10dubbele dosis oestrogenen.

lene
18 augustus 2005, 12:34
Ik weet niet precies hoe het werkt met de Diane 35, het is wel specifiek een medicijn tegen acne en lichte hirsutisme die voortkomen uit 'hormoonstoringen'.

Het is niet dat het haar echt uitvalt. Maar de haarcyclus verloopt in 3 maanden, dan valt de haar uit en komt er een nieuwe, vandaar dat IPL en laser behandelingen ook eens in de 3 maanden zijn. En ik merk dat nu ik vier maanden de Diane slik de haartjes bij mij korter en dunner terugkomen. Misschien heeft heeft het ook te maken met de zwaarte van de overbeharing, bij mij was de overbeharing al redelijk licht...

groetjes,
Lene

Marte
22 augustus 2005, 16:47
Ik weet niet precies hoe het werkt met de Diane 35, het is wel specifiek een medicijn tegen acne en lichte hirsutisme die voortkomen uit 'hormoonstoringen'.

Het is niet dat het haar echt uitvalt. Maar de haarcyclus verloopt in 3 maanden, dan valt de haar uit en komt er een nieuwe, vandaar dat IPL en laser behandelingen ook eens in de 3 maanden zijn. En ik merk dat nu ik vier maanden de Diane slik de haartjes bij mij korter en dunner terugkomen. Misschien heeft heeft het ook te maken met de zwaarte van de overbeharing, bij mij was de overbeharing al redelijk licht...

groetjes,
Lene

waaw; dat vind ik dan erg knap. Ik slik al 5 jaar diane in combi met een hele rits andere gelijkaardige producten (oestrogenen), en bij mij wordt het helaas al 5 jaar een flink aantal keer per jaar veel erger in plaats van minder. en van haaruitval of vermindering kan ik al helemaal niet spreken.

Marte
22 augustus 2005, 16:52
lesley,

je kunt eventueel ook "phyto soya" of "isoflavon" gebruiken. Dit zijn fyto-oestrogenen, die dezelfde werking gaan hebben als diane 35 en net iets natuurlijker zijn dan de pil. (Verder hebben ze grotendeels wel dezelfde bijwerkingen aangezien die gekoppeld zijn aan het hormoon zelf. een aantal bijwerkingen vallen vanwege de natuurlijke vorm wel af. ) Kun je in natuurvoedingswinkels en apothekers krijgen.

succes
xx marte

TES
9 september 2005, 20:38
Hallo allemaal,


Ik heb nog niet eerder op het forum geschreven, maar volg het al wel een poosje. Daarom zal ik eerst even wat meer over mezelf vertellen. Ik ben 18 jaar en heb hirsutisme. Dit is een gevolg van PCOS. Momenteel ben ik bezig met een kombinatie van laserbehandeling en elektrische ontharing voor m'n gezicht (dit wordt voor 75% door de verzekering vergoed). Voor de rest zitten er overal op mijn benen, armen, buik en billen donkere haren. Ik loop wel altijd gewoon met korte mouwen, maar ik loop dus echt niet in een broek die niet minimaal over mijn kniën komt. Mijn onderbenen scheer ik namelijk wel, maar aan mijn boven benen durf ik niet te beginnen, uit angst dat het allemaal nog veel erger wordt. Wat ik nog het ergste vind, is dat ik niet meer durf te gaan zwemmen, terwijl ik dat erg graag doe.
De gynaecoloog zegt dat ik tot m'n 25e de Diane kan gebruiken. Dit niet zo zeer tegen hirsutisme, als wel om regelmatig te menstrueren, dit is namelijk niet het geval als je PCOS hebt. Ik weet niet zo goed of ik hier wel aan wil. Het is natuurlijk niet erg natuurlijk. Ik heb gehoord dat er een natuurlijk middel bestaat dat de ballans tussen mannelijke en vrouwelijke hormonen weer iets stabiliseert. Het is een produkt met soja. Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand hier iets meer van af? Ik slik momenteel nog geen medicijnen voor PCOS, maar weet ook niet precies wat ik me 'aan moet laten smeren'. Hoe worden andere PCOS-mensjes behandeld?

Graag reacties!

TES

TES
21 september 2005, 13:14
Niemand???:(