PDA

View Full Version : Vettig hoofdhuid en lang haar versus kort haar en constant wassen


ycelik
21 augustus 2005, 15:44
http://maroon.uchicago.edu/news/articles/2003/11/25/men_face_the_naked_t.php

Jongens ik kwam deze artikel tegen via HLH(hairlosshelp.com) en vond het zelf echt bullshit.
Er word beweerd dat je haren kort moet houden en ervoor zorgen dat het niet vettig word , als je dat doet dan je behoudt je blijkbaar je haar, tenopzichte lang haar en vettig haar.
Dat het voor de wortel slecht zou zijn, dat is gewoon bullshit, vind ik tenminste.
Als ik eerlijk moet zijn wil ik niet eens dat het waar is want mijn haar is snel vettig en wil het laten lang groeien.
Probleem is toch niet de haarlengte of het vet maar dat de DHT hormoon zich bind aan de gevoelige wortels.
Dit is een verhaal die ik constant hoor, het lijkt wel alsof iedereen denkt dat je met haar scheren en verkorten je ervoor zorgt dat je geen last meer hebt van AGA.
Graag wil ik jullie inbreng hier over weten.

heyoo
21 augustus 2005, 17:17
Bij mij is het ook zo dat ik met kort haar tot 3 cm ongeveer bijna geen haaruitval heb en ik gebruik dan van alles door mn haar en het valt niet uit. Maar zodra ik het wat langer laat groeien rond de 6/7 cm en langer dan krijg ik opeens last van haaruitval en jeuk. En dit is echt niet subjectief, met haren stylen merk ik bijna geen haar op mn handen als ze kort zijn en bij lang haar toch wel. Ook met kammen, haren 'trekken' enz is het effect nihil bij kort haar in tegenstelling tot lang haar.
Ik probeer er achter te komen hoe dat komt, maar het is zeer ingewikkeld dit AGA. :confused:

chriz
21 augustus 2005, 23:42
Wat een eigennaardig artikel! Ik moet ook toegven dat de lengte van het haar en de vettigheid invloed heeft op het aantal haren dat je los aatreft. Mijn visie:

Lange haren geven veel meer weerstand bij kammen waardoor je dit voorzichtiger moet doen anders breek je ze zelf af of trek je ze er uit.
losse haren blijven in wat vettiger haar achter en vallen dus meer op.
lange haren zijn zwaarder en geven iets meer belasting op het haarzakje. Waardoor ze iets eerder las laten.
Bij een vettige huid komt er minder zuurstof bij
100 uitgevallen haren bij elkaar van een meter lijkt 20,000 maal zo veel uitval als 100 haren van 1 centimeter
Wat ik aan het artikel nog wel het raarste vind is de opmerking dat die kapper 'jongere' weigeren te knippen als ze het niet gemillimeter willen hebben!

Ook raar dat je er maar voor moet zorgen dat je haar niet vettig wordt. Het istoch algemeen bekend dat het erg slecht voor je haar is als je het heel veel gaat wassen? En om het vet er uit te halen moet je wel zeep gebruiken, wat nat maken werkt juist averechts.

ycelik
21 augustus 2005, 23:50
Wat een eigennaardig artikel! Ik moet ook toegven dat de lengte van het haar en de vettigheid invloed heeft op het aantal haren dat je los aatreft. Mijn visie:

Lange haren geven veel meer weerstand bij kammen waardoor je dit voorzichtiger moet doen anders breek je ze zelf af of trek je ze er uit.
losse haren blijven in wat vettiger haar achter en vallen dus meer op.
lange haren zijn zwaarder en geven iets meer belasting op het haarzakje. Waardoor ze iets eerder las laten.
Bij een vettige huid komt er minder zuurstof bij
100 uitgevallen haren bij elkaar van een meter lijkt 20,000 maal zo veel uitval als 100 haren van 1 centimeter
Wat ik aan het artikel nog wel het raarste vind is de opmerking dat die kapper 'jongere' weigeren te knippen als ze het niet gemillimeter willen hebben!

Ook raar dat je er maar voor moet zorgen dat je haar niet vettig wordt. Het istoch algemeen bekend dat het erg slecht voor je haar is als je het heel veel gaat wassen? En om het vet er uit te halen moet je wel zeep gebruiken, wat nat maken werkt juist averechts.

Haar breken is iets heel anders als haar verliezen en het dunner en korter terug krijgen.
Belasting van het haarzakje , hmmm weet niet of dat wel zo is en of het wel een invloed heeft op het kalingsproces.
Ook wat je zegt over minder zuurstof lijkt me ook heel erg onwaarschijnlijk, bedoel er zijn mensen die dragen eeuwig petten en die raken ook niet kaal, zwervers wassen ook niet hun haar voor maanden en die lopen ook met een volle vettige bos haar.
Je hebt wel gelijk over dat lang haar sneller opvalt als korter haar, wanneer het uitvalt.
Ook ben ik het eens dat je niet je haar moet "over" wassen maar ook dat kan denk ik je niet kaler maken.


Stelling: Als het verkorten van haar, veel vaker wassen van haar zo succesvol was in het stoppen/vertragen van het manelijke kaalheidspatroon dan hadden we dat allemaal wel gedaan en hadden we deze forum ook niet nodig.

chriz
22 augustus 2005, 00:16
Haar breken is iets heel anders als haar verliezen en het dunner en korter terug krijgen. Geeft beide wel losse haren die je aantreft bij kammen, wassen, door je haar gaan.

Belasting van het haarzakje , hmmm weet niet of dat wel zo is en of het wel een invloed heeft op het kalingsproces.Niet op het wel of niet last hebben van kalen door welke oorzaak dan ook. Maar als je hier al last van hebt, zou ik me zo kunnen indnken dat de levensduur van de haren net effe iets verkort wordt niet heel erg veel.

Ook wat je zegt over minder zuurstof lijkt me ook heel erg onwaarschijnlijk, bedoel er zijn mensen die dragen eeuwig petten en die raken ook niet kaal, zwervers wassen ook niet hun haar voor maanden en die lopen ook met een volle vettige bos haar.Met een pet loopt je niet dag en nacht rond (neem ik aan) als je hem 'savonds weer afoet kan het weer helemaal goed ademen. En we hebben he hier alleen over mensen die last hebben van haaruitval. Iemand die daar geen last van heeft, zal het zeker niet krijen door zijn haar afte dekken met een pet, het langer te laten groeien of het een tijd lang niet te wassen.

Ook ben ik het eens dat je niet je haar moet "over" wassen maar ook dat kan denk ik je niet kaler maken. Als je het te vaak wast wordt het haar steeds droger en zal gaan splijten en breken. Ook de hoofdhuis kan er geiriteerd van raken, of zelfs ontstoken en exceem, daar krijg je zeker haar uitval vaan. Maar inderdaat geen AGA enzo.


Stelling: Als het verkorten van haar, veel vaker wassen van haar zo succesvol was in het stoppen/vertragen van het manelijke kaalheidspatroon dan hadden we dat allemaal wel gedaan en hadden we deze forum ook niet nodig. Helemaal mee eens, er zijn heleboel oorzken van kaalheid die zeker niet te vertragen of ver helpen zijn. In sommige specifieke gevallen echter wel. (op het veel wassen na)