PDA

View Full Version : baaldag leren aanvaarden


Oilily
30 augustus 2002, 10:06
Ik ben gisteren naar mijn psy geweest en ik zit weer eens in een hele goeie week (dat verschilt van week tot week bij mij). Hij vond dat het vrij goed ging met mij en met mijn alleen wonen en beetje bij beetje niet meer zo hard vastklampen aan mijn relatie (terwijl ik er nog wel één heb).

Ik moet alleen nu leren om de avonden dat ik alleen ben niet propvol te stouwen met afleiding (direct afspreken met vrienden enz) en dat ik moet leren van de dag te laten komen zoals hij komt. Als er tijdens een avond de verveling toeslaat, die laten komen, zodat ik de volgende dag meer kan genieten van andere dingen. Immers, je kent geen geluk zonder ongeluk te beleven, snap je.. Hij zei: 'Alj je op een avond naar de vliegen ligt te staren op het plafond, is dat helemaal niet erg' en 'de leukste dingen gebeuren je onverwacht, wie weet valt er wel iets leuks uit de bus tijdens een baalavond, veel leuker dan dat je alles op voorhand plant'. Ik tracht die woorden te laten doordringen want bij mij brengt dit vaak stress met zich mee. Alles op voorhand steeds plannen en me slecht voelen als ik besef dat ik niet alle touwtjes in handen hebt (bv. er belt iemand af ofzo..). Herkennen jullie dit? Dit wordt mijn nieuwe doel, telkens ik met mijn psy iets belangrijks voor mezelf heb bijgeleerd, schrijf ik dit hier van me af en peil naar jullie reacties. Zo krijgen sommige van jullie misschien een stukje gratis therapie ;)

groetjes!

bolleke
30 augustus 2002, 19:44
Hoi Oilily,

Dit vind ik een heel goed initiatief hoor, en ik ben er zeker van dat het inderdaad ook voor anderen kan helpen, delen is helen...

Wat je peut zegt, daar kan ik inkomen.
Misschien kan je voor jezelf eens proberen je 'eigen leuke avond' te 'plannen'.
Ik bedoel maar, koop eens een bloemetje, huur een goeie film, haal wat chips in huis of iets anders wat je lekker vindt en ja, doe maar eens een flesje wijn open...
Ga dan op de zetel (NL: bank) liggen en GENIET... wedden dat, als de bel gaat, je gewoon geen zin hebt om open te doen?
We moeten echt onszelf gaarne zien, ik heb dit ook moeten leren hoor, nu lukt het en ik vind het zàlig...

Laatst vroeg ik mezelf af wat het verschil was tussen 'goed voor mezelf zorgen' en egoïsme. Ik denk dat ik het weet, het eerste heeft te maken met 'zijn', het laatste met 'hebben.'

Het ga je goed!
Lieve groet, bolleke

vaantje
30 augustus 2002, 21:43
Hoi,



Wat is het verschil en de overeenkomst tussen een baaldag en een dag lekker voor mezelf. Voor mij is dat dat ik zelf iets mag doen, hiep hoi, wat ik leuk vind. Met kleine kinderen is die vrijheid me wel veel ontnomen. Ik vind het dan het handigste om lekker weg te gaan. Als ik thuis blijf is er altijd wel wat, mama zijn is uiterst vermoeiend. Als de kinderen dan in bed liggen heb ik het soms wel gehad en dan onstaat bij mij wel eens dat balen gevoel. Uitgeteld op de bank zappend naar stomme programma's. Als ik alleen ben en ik voel me zo moe en ik heb nergens meer zin in dan wil ik geamusseerd worden, dan kan ik de klok erop gelijk zetten dan gaat de ene haar na de andere. Wat ik moeilijker vind is om niet altijd de vrijheid te hebben om iets voor mezelf te doen zonder dat ik dat hoef te plannen. Heerlijk zo nu even bedenken, ik ga lekker nu naar de sauna, mmm, even lekker gaan eten. Die leuke dingen doen zonder dat te moeten plannen zonder mezelf op de tweede plaats te hoeven zetten.
Ieders leven is anders en wat voor jou balen is voor mij weer heerlijk. 's Avond lekker mogen doen waar je zin in hebt zonder in je achterhoofd te bedenken wat eigenlijk ook nog zou moeten. Ik ken jouw situatie natuurlijk niet goed maar ik lijd uit je verhaal af je verdriet hebt om alleen te zijn, je voelt je in de steek gelaten. Dat verdriet mag en moet er in jouw geval zijn om verder te komen maar dat veroorzaakt wel dat rottige gevoel. Soms is het dan ook prettig, zo ervaar ik dat om een leuke activiteit te doen om hiermee weer wat positieve energie op te doen, ik heb dat met naar de sauna gaan of een massage.
Ook een soort ritme van de dag en week geeft mij in dat soort moeilijke tijden steun om niet te verzuipen in depressie. Als het bij een aantal balen dagen blijft vind ik het niet erg. Als ik het gevoel krijg; het overspoelt me, dan plan ik in mijn geval een avondje sauna of een gezellig avondje met mijn man of een vriendin. Verder heb ik behoefte aan steun van het ritme. Nu daar zorgen mijn kindertjes wel voor. School eten slapen etc voor hun is dat ritme heel belangrijk en voor mij is dan automatisch een ritme ontstaan. Daar voel ik me ook fijn bij. En mijn kinderen geven me ook dat positieve gevoel als ik met ze iets grappigs, educatiefs, creatief beleef. Met de kinderen op ontdekkingsreis en af en toe doe ik kinderlijk met ze mee. Gelukkig zeggen ze nog niet tegen me: Ma doe niet zo stom hi hi

Groetjes en doe ik fijns voor jezelf
Tijd heel wonden