PDA

View Full Version : Ik ben nieuw


Jeanette
1 september 2002, 13:36
Hallo allemaal, ik ben op aanraden van Monique op deze site terecht gekomen en heb me net geregistreerd. Ik heb ondertussen verschillende verhalen van jullie gelezen en herken daar een hoop van me zelf in maar ook een hoop dingen niet. Ik raak bijvoorbeeld niet in een soort van trance als ik pluk, het voelt voor mij puur als een vorm van verveling. Ik heb het ook niet zo erg dat ik kale plekken op mijn hoofd heb. Of eigenlijk moet ik zeggen dat ik het nu niet meer zo erg heb; rond mijn 16de liep ik met een compleet kaal achterhoofd! Wat voor mij meestal goed werkte was als ik mijn haar in een staart deed. Ik kon er dan simpelweg niet bij! Ik heb sinds juli m'n haar kort geknipt in de hoop dat ik er dan helemaal vanaf zou zijn maar tot mijn grote schrik ben ik nu begonnen met het uittrekken van mijn schaamhaar!
:confused: Ik heb op de site van Monique ook een hoop info gekregen waar ik van schrok. Ik dacht dat de manier waar op ik de haren selecteerde die ik er uit trok echt "mijn" manier was maar dat is dus niet zo! Ook ben ik behoorlijk geschrokken van het verhaal van dat Amerikaanse meisje die een haarbal had van 2kg. Ik eet namelijk ook mijn haren op en doe dat al sinds ik haren uit trek. Misschien is het verstandig om een huisarts op te zoeken....... Tja hier wilde ik het voor nu even bij laten, ik ga nog wat verhalen op deze site lezen en "spreek" jullie later weer. Groetjes Jeanette

dian
1 september 2002, 15:08
Hoi Jeanette,

Schaam je niet hoor, ik trek ook aan mijn schaamhaar. Ik ben ook lid van een Amerikaans forum en daar wordt hier érg vrij over gesproken. Ik durfde het hier nog niet te vertellen dus bedankt dat jij erover bent begonnen :D Ik pluk momenteel niet echt aan mijn hoofdhaar maar wel bijna dagelijks aan mijn schaamhaar.

Ook ik eet de wortels op, en als er geen wortel aanzit eet ik een stukje van het haar op. Ik ben ook best bang voor zo'n haarbal maar ik heb (wegens een maagbloeding) zo'n 4 jaar geleden een gastroscopie gehad en de arts heeft niets gezegd over haren in mijn maag. (Ik heb een slang in m'n maag gehad) Maak je er nog niet té veel zorgen over maar ik zou wel érg voorzichtig zijn. ik ben benieuwd wat je huisarts er van zegt.

In ieder geval welkom.!

Dian

yollie
1 september 2002, 16:41
Hoi Jeannette,

Ook van mij welkom op deze site en ik hoop dat je hier steun kunt vinden. Over het schaamhaar trekken gesproken (ook voor Dian), kijk eens een paar bladzijden terug op dit forum onder het kopje Prive plekje!

Groetjes, Yollie

dian
1 september 2002, 17:07
Dank je yollie, ik ben pas lid en had niet eens door hoe dat terugbladeren werkte :)

Dian.

Jeanette
2 september 2002, 19:04
Hallo Dian en Yollie, dank jullie wel voor jullie snelle reacties! Kunnen jullie me vertellen hoe ik dat terug bladeren doe? Ik ben namelijk wel benieuwd wat er eerder besproken is over het onderwerp schaamhaar. Ik heb zelf al bedacht om m'n schaamhaar te scheren maar daar krijg ik uitslag van en om nou de rest van m'n leven als "smoothy" door het leven te moeten....:eek: (denk dat mijn kersverse echtgenoot hier wel verheugt op zal reageren maar dat is een ander onderwerp:D ).

Groetjes Jeanette

yollie
2 september 2002, 19:18
Hoi Jeannette,

Ik zag je vraagje over hoe je terug kunt bladeren. Ik ben zelf ook niet zo'n ster op de computer, maar wat ik doe is: ik ga naar beneden op de TTM pagina en rechtsonder zie je staan: Pages 1,2, 3, last. Als je dan 1 of 2 aanklikt, kom je bij de volgende. De onderwerpen staan links vermeld. Ik geloof niet dat er een mogelijkheid is om echt gericht te zoeken, dus je zult alle threads dan moeten openen denk ik, om bij hetgene te komen wat je zoekt! (snap je het nog een beetje?!).
Ik hoop dat er informatie te vinden is waar je wat aan hebt. Mocht je een keer persoonlijk willen mailen over het schaamhaar trekken, dan zie ik je "private message"wel verschijnen!

Groetjes, Yollie

yollie
2 september 2002, 19:22
Hoi Dian,

Ik las in je stukje dat je het over een Amerikaans forum had, waar veel gesproken wordt over schaamhaar trekken. Zou je misschien de gegevens door kunnen (willen) geven?
Ik zou daar graag eens kijken en misschien andere lotgenoten ook wel. Alvast bedankt!

Yollie

yollie
2 september 2002, 19:30
Hoi Jeannette, ik heb net even zitten zoeken en zag dat je WEL gericht kunt zoeken.
Boven aan de pagina zie je SEARCH, als je dan een woord invult (heb het met schaamhaar geprobeerd), dan geeft hij netjes alle threads door waar over dit onderwerp is geschreven.
Ik geef het maar gelijk weer aan je door, voordat ik door de webmaster op mijn vingers wordt getikt, voor het geven van verkeerde info;) !
Succes!

Yollie

Jeanette
2 september 2002, 19:41
Hoi Yolli,

Ben net 4 pagina's lang op zoek geweest naar "jouw" prive plekje! Dit klinkt vreemder dan het bedoelt is :D Ben wel erg blij met wat ik daar gelezen heb want ik herken mezelf in een hoop. Ik las daar dat er vrouwen zijn die ook hun schaamhaar opeten, dat doe ik dus ook. Niet alle haren; er moet bij voorkeur wel een groot haarzakje aan zitten (terwijl ik dit typ bedenk ik me hoe raar dit moet klinken voor een buitenstaander). Het feit dat ik m'n haren opeet baart me echter nog steeds grote zorgen maar ik heb de stoute schoenen aangedaan en heb morgenochtend een afspraak met m'n huisarts. Ik zie hier behoorlijk tegenop zoals je waarschijnlijk zult begrijpen. Mijn grootste angst is dat hij nog nooit van deze ziekte heeft gehoord en ik hem moet gaan uitleggen wat het is.......... Ik denk dat ik dan alleen maar het adres geef van Monique d'r webpage en hard wegloop: Sorry dokter tot volgend jaar!!

Groetjes Jeanette

dian
2 september 2002, 21:08
Hoi allemaal,

Yollie, die site waar ik het over heb is deze

http://www.trichotillomania.ab.ca/rwpeta/ttm.html

De site is bijzonder uitgebreid met diverse persoonlijke verhalen en foto's. Ook staan er veel "feiten en mythes" op. Daar heb ik persoonlijk érg veel aan gehad.

Je moet er wel lid van worden om de berichten te kunnen lezen.
(zeg maar dat ik je gestuurd heb, haha). Ik had er gisteren een berichtje naar gestuurd dat ik me af wilde melden, (omdat ik al die mailtjes van 2 forums nooit bij kan houden) en ik kreeg zoveel reacties dat ik niet weg mocht gaan, haha, ik ben pas 3 weken lid ofzo.

Dit forum is wel veeeeeeeeeeel fijner hoor! Lekker kleppen in je eigen taal. Het is soms een beetje moeilijk om gevoelens te uiten in een andere taal. (maar dat maakt eigenlijk niet eens zoveel uit.)

Liefs,
Dian

marita
2 september 2002, 22:09
Hallo
Van harte welkom op dit forum. Wat een verhalen he?
Ik heb al een beetje gelezen wat je hebt geschreven.
En wat goed van je dat je over dat schaamhaar durfde te vertellen
Ik heb dat niet ik pluk allen mijn hoofdhaar, Ik zou me er maar niet voor schamen als ik jou was haar is haar en waar je ook plukt we zitten allemaal in hetzelfde schuitje .En zo zie je maar weer dat als je hier wat verteld er is altijd wel iemand met hetzelfde soort verhaal.Nou voor zover eerst maar eens .
Veel liefs Marita

Jeanette
9 september 2002, 18:08
Hallo allemaal,

Ik ben vandaag bij mijn huisarts geweest. Heb hier behoorlijk veel stress van gehad (dat doet het haartrekken niet echt goed:mad: ) maar het is allemaal boven verwachting goed gegaan. Ik had een afspraak gemaakt omdat ik niet alleen mijn haar uit trek maar het ook opeet. Ik doe dit nu zo'n 20 jaar (sinds mijn elfde) en ik ben bang voor een haarbal. Ik slik al een aantal jaren maagtabletten (losec) en ik ben nu bang dat het een (haar eten) wel eens kan samenhangen met het ander (maag problemen). Ik had dus heel stoer een afspraak gemaakt bij mijn huisarts. M'n grootste angst was dat ie nog nooit van ttm gehoord zou hebben dus ik had de hele site van Monique uitgeprint! Na wat "gestotter" heb ik uiteindelijk verteld waarom ik op spreekuur was. Mijn huisarts reageerde helemaal "enthousiast" en wist precies waar ik het over had. Bleek dat hij ttm had gebruikt voor zijn scriptie voor het artsenexamen!! Heb die scriptie nu meegekregen om te lezen wat overgens niet meevalt met al die medische termen!
Ik heb een verwijsbrief mee gekregen van 'em om een maag foto te laten maken want hij is ook bang dat ik een haarbal in mijn maag heb. Nu nog moed verzamelen om naar het ziekenhuis te gaan!

ilseke
9 september 2002, 18:30
Hoi Jeanette,
mocht ik je nog geen welkom geheten hebben wil ik dit hiermee goedmaken.
Misschien ben je al een paar mailtjes van mij tegen gekomen en heb je al gelezen dat ook ik mijn haren opeet! De schrik voor zo'n haarbal zit er bij mij dus ook in. Eet +/- 10 jaar mijn haren op, dus zal daar (in mijn maag) ook al een vuilbakje zijn vrees ik.
Ik voel wel niets, heb jij klachten?
Je bent dus zeker niet alleen hoor!
Tof dat jouw huisarts vertrouwd is met TTM, je hebt misschien een vertrouwenspersoon in hem gevonden?
Hou je goed en tot later!
Ilse(ke)

dian
9 september 2002, 19:13
Hoi Jeanette,

Wat goed van je dat je naar je huisarts geweest bent.

Ik ben benieuwd wat die maagfoto op zal leveren, wanneer moet je? Ik slik ook al jaren Losec en heb zo'n 13 jaar maagproblemen.
(eet m'n haren zo'n 27 jaar) maar toch was bij mijn gastroscopie niets te zien, tenminste, de arts zei er niks van. Ik verpulver mijn haren (vooral de wortels) tussen mijn tanden en zodra ik géén enkel stukje meer kan vinden in mijn mond slik ik het door. Het lijkt me dus sterk dat ik daar een haarbal van kan krijgen.

Hoe doe jij dat dan? Slik je grote stukken van je haar door?

Sterkte
Dian

Jeanette
11 september 2002, 21:58
Hoi Dian,

Nee ik slik mijn haren niet "lang" door, ik bijt ze met m'n voortanden in stukjes van ca. 0,5 cm en dan ...tja ik slik niet bewust. Het is meer een kwestie van dat ze in m'n mond zitten en ....nu ik er over nadenk weet ik het eigenlijk niet. Ik moet er eens op letten wat ik doe. Dat ik ze naar binnen werk staat buiten kijf maar het is niet zo dat ik bewust ga slikken zoals je met eten en drinken doet. Zodra ik heb uitgedoktert wat er vervolgens gebeurt laat ik het je weten; het mysterie van de haren........:D

groetjes Jeanette

ilseke
12 september 2002, 09:34
Ik eet mijn haren volledig op, liefst met het haarzakje er nog aan. Ik vermaal ze ook tussen mijn tanden (ik denk dat -voor mij-deze gewaarwording het belangrijkste van heel het proces is)
Het 1ste haartje steek ik meestal vrij bewust in mijn mond, maar diegene die er op volgen....dat gebeurt zonder dat ik er bij stil sta.
Nu heb ik ondervonden dat door het doorbreken van de cyclus: uittrekken, opeten, uittrekken, opeten,... het opeten achterwege te laten, de 'fun' er voor mij af is. Ik trek beduidend minder (1 à 2 haren per dag, waarvan ik me heel bewust ben)
Zolang ik dus vecht tegen de drang voor het opeten (en dat doe ik nog elke dag) heb ik ttm min of meer onder controle en ondertussen krijgt mijn haar terug de kans om te groeien.
Dus misschien kunnen jullie ook eerst beginnen met de bewustwording van het opeten (ik heb dit telkens genoteerd), dit heet gedragstherapie en het kan soms helpen.
Veel moed!
Ilse

bloempje
16 april 2003, 10:15
ik pluk ruim 10 jaar mijn haar...en ongeveer 8 jaar eet ik mijn haarwortels op...ik maak me nu zorgen over de befaamde haarbal...of moet ik me geen zorgen maken???

monique3
16 april 2003, 13:45
Dag Bloempje, ik wil je bij deze welkom heten op ons ttm-forum.
Ik kan me eerlijk gezegd niet herinneren dat ik dat al gedaan had...
Dus alsnog welkom hier!!

Wil je misschien wat meer over jezelf vertellen, je hebt al 10 jaar last van ttm zeg je.
En je eet/bijt ook op je ''haarwortels'', en nu wil je weten of je daar een haarbal van kunt krijgen?

Zolang het geen hele haren zijn, hoef je je denk ik geen zorgen te maken.
En wat jij voor haarwortels aanziet, zijn haarzakjes, dus wees gerust de wortels blijven zitten waar ze zitten.
Er is in een andere thread meer aandacht aan de haren en wortels besteed, lees alles maar eens goed door.

http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=1150&highlight=haarwortels

groeten en succes, Monique3.

miss
16 april 2003, 17:27
Heykes,

Ik ben nu ook net begonnen aan een gedragstherapie en ik kan me helemaal vinden in jouw uitleg. Doordat je tegen die drang vecht om het haar niet op te eten (omdat je dat allemaal moet noteren en meebrengen) is de zin weg van het haar uit te trekken. Dus dit is echt wel waar. Zelf ben ik nu van zondag trekvrij en hopelijk kan ik dit onder controle houden.
Ik wou gewoon eens tegen iedereen zeggen dat er dus echt wel hoop is... Maar het is niet gemakkelijk, dat weet ik, maar daarvoor zijn we hier ook allemaal hé, om elkaar te steunen en om je hart eens te luchten als je het zelf nodig hebt...
Ik dacht een weke geleden dat ik de enige was die zo'n 'rare' gewoonte had en kijk nu, door hier op de site te komen heeft jullie steun me al enorm geholpen!!!
Veel moed
Miss

wiepwiep
16 april 2003, 20:20
Hoi Allemaal,

Ik heb eens aan iemand gevraagd hoe het zit met een haarbal en dergelijk. En kreeg te horen dat je daar echt niet al te veel zorgen over hoeft te maken. Zeker als je ze klein bijt komen ze gewoon in je darm kanaal terecht en kom je er op die manier ook gemakkelijk weer vanaf.

Ik hoop dat degene die ik het gevraagd heb gelijk heeft.

liefs,
Wiep

ilseke
16 april 2003, 23:48
hoi iedereen,

het is lang geleden dat ik hier geweest ben. Ik lees wel af en toe nog eens de berichtjes, maar reageren is niet altijd makkelijk.
Ik ben nu 1 jaar gestopt met haartjes opeten, maar het blijft vechten, elke dag opnieuw.
De drang om haren op te eten is voor mij nu grotendeels weg en daardoor lukt het ook om het plukken te laten. Ik heb gedurende mijn therapie echt ontdekt dat plukken voor mij niet zo veel betekent. Voor mij was de grootste voldoening het opeten...en zolang ik dit kan laten zie ik het positief.
TTM zal altijd een deel van mij uitmaken, dat besef ik, maar ik blijf vechten...en voorlopig lukt dit goed.
Als het mij lukt om ttm onder controle te houden, waarom zou het jullie dan niet lukken!
Ik heb nu een bepaalde inwendige rust gevonden en ik voel me stukken beter....
Geef de moed niet op meiden!

groetjes,
Ilseke (die een zekere rust gevonden heeft)

bloempje
17 april 2003, 23:58
hallo

hoe zal ik beginnen......
Ben nu 21 jaar en heb vanf mijn 10/11de erge drang om mijn haar te trekken...mijn familie snapt niet waarom ik aan mijn haren trek...ik weet het zelf ook niet precies...maar het geeft me rust als ik eenmaal bezig ben...het lijkt wel of ik in een trance zit...
ik doe het vaak als ik alleen ben, stress of als ik me verveel...
in ieder geval na veel huilen en praten begrijpt mijn familie wel een beetje maar ze vergelijken mijn probleem met rookverslavingprobleem. En dat is totaal anders...

Het ging een keer goed...ik had meegedaan aan een project in nijmegen...na het project trok ik veel minder haar..kreeg een vriendje..school ging goed...ik had bijna een jaar niet aan mijn haren getrokken...maar op 1 of ander reden ben ik weer begonnen..nu gaat het vrij slecht..heel veel grote kale plekken...

ik probeer nu voor mezelf voor te houden om minder aan mijn haar te zitten...maar het is moeilijk..ik heb dagen dat ik niet doe en ik heb dagen waarvan ik meer dan 20 haren eruit trek...

ik draag geen pruik..beetje creatief met mijn haren doen en je ziet er bijna niks van.....

soms heb ik het gevoel dat het wel weer goed komt met mij..maar jah..dat denk ik al 10 jaar...wie weet..

bloempje

Oilily
22 april 2003, 10:08
Hey Ilseke

Blij nog eens van jou te horen... Heel goed dat je nog eens iets schrijft en af en toe aan ons denkt. Een bemoedigend woord of wat goed nieuws is ook al eens leuk... Ik heb trouwens nagedacht over jouw woorden en ik heb naar mezelf gekeken en begrepen dat het uittrekken van haren niet de grootste sensatie geeft maar wel de haarwortels voelen tegen mijn lip en ernaar kijken (hoe dikker hoe beter). Daarom heb ik voor mezelf een nieuwe test klaar. Ik ga, net als jij, als ik haren uittrek ze ineens weggooien zonder ervan verder te 'genieten'. Volgens mij hoop ik dan het harentrekken sneller af te remmen en ietwat te reduceren. Het is het proberen waard... Ik moet er wel heel erg met mijn hoofd bij zijn want anders zitten ze zo weer aan mijn lip.

Nog veel succes en liefs

Kim

ilseke
22 april 2003, 19:50
Hoi Oilily en alle anderen ook natuurlijk,

ik kan alleen maar zeggen dat deze manier voor mij echt heeeft geholpen. Het is wel niet zo dat ik het van de een op de andere dag heb kunnen laten (haar opeten bedoel ik dan).
Ook bij mij sloop er af en toe een haartje in mijn mond. Maar de keren dat je er bewust van bent moet je de moed hebben om het weg te gooien. Op den duur word je hier meer en meer van bewust en lukt het beter om neen te zeggen en het weg te gooien.
Zelfs nu heb ik af en toe de neiging om een haartje tussen mijn tanden te voelen en soms geef ik hier zelfs aan toe, maar ik laat het nooit meer zo ver komen dat ik er op knabbel (dit is voor mij de grens) Deze mag ik voor mezelf niet meer overschrijden.
Vandaag zat ik op de bus en ik was in mijn haar aan het voelen. Opeens stoot ik op zo'n stug dik ribbelig haartje (klinkt het voor jou ook zo lekker ;) ) en toen moest ik beslissen. Zou ik het toch niet eens uittrekken en langs mijn lippen gaan? Ik heb het uiteindelijk NIET gedaan en daar ben ik heel tevreden over.

Ik kan hier nu wel wat zitten gekscheren, maar het is nog steeds moeilijk, hoewel ik er een goed gevoel over heb dat het me deze keer ga lukken om niet te hervallen.
Oilily, misschien moet je deze methode eens proberen. Het kan geen kwaad om het eens te proberen. (ik heb ook nog geprobeerd om het neer te pennen, maar dit is voor mij uiteindelijk te omslachtig. Eigenlijk hield ik de score in mijn hoofd bij. Je weet zelf wel best of je er vandaag 2 of 20 hebt uitgetrokken)

Ik ben niet altijd actief aanwezig op dit forum (ik ben zelfs een hele tijd non-actief geweest, behalve af en toe eens wat te lezen), maar soms had ik het wat moeilijk om bepaalde gevoelens bij mezelf op te roepen en mezelf in te leven in TTM. (was te confronterend en ik had schrik dat dit voor mij zou betekenen dat ik opnieuw zou trekken) Het klinkt misschien bizar, maar ik kan het niet beter uitleggen.

Je moet blijven geloven dat je kan stoppen, ook al is het vandaag nog niet... kleine stapjes met ne keer. Ik blijf het herhalen: Probeer rust te vinden bij jezelf!

Liefs en veel sterkte,
Ilse (wanneer je een hart onder de riem nodig hebt, roep je me maar:) )

Pip
11 augustus 2009, 21:27
Hoi Ilseke, hoe gaat het nu met geen haren meer eten? Lukt het je nog steeds?
Ik kom je thread nu pas tegen, terwijl ik al een tijdje op het forum rondsurf. Ik herken veel in de dingen die je schrijft. Geen haren eten is een stap richting de oplossing, heb ik ook net ontdekt na een flinke tijd misselijk geweest te zijn. Misselijk? Totaal geen behoefte om haren te trekken. Beter? Een veldslag.
Ben benieuwd of je nu na 5 jaar nog steeds "trekvrij" bent.

groetjes,
Pip