PDA

View Full Version : ACCEPTATIE als oplossing


Rez
8 september 2005, 12:29
Beste forum bezoekers,

Allereerst zal ik mij even voor stellen, mijn naam is Arjen en ben op dit forum terechtgekomen vanwege nieuwschierigheid.
Ik ben 22 jaar en nog in het bezit van een redelijk gezonde haardos, maar aangezien 3 kwart van mijn, aan mijn vaders kant, famillie zo kaal als de neten is en bij mij een ook al een beetje inhammen door beginnen te schemeren ben ik toch eens nieuwschierig geworden naar waarom we eigenlijk kaal worden en hoe dit in relatie staat met voedsel, beweging en erfelijkheid.

Wat mij opviel en een beetje deed schrikken na het lezen was het feit dat zoveel mensen depressief worden en werkelijk tientallen tot honderden euros besteden om dit haarverlies tegen te gaan, of soms zelfs op het punt staan met gedachten om hun leven te beeindigen vanwege deze ''aandoening''

Misschien komt het omdat kaal in mijn famillie gewoon is en ik mijn vader en ooms niet anders heb gekent, maar hoewel ik af en toe eens in de spiegel kijk en denk van ''he verdorie, over 10 jaar kan mn vriendin mijn hoofd wel gebruiken om zich op te maken.'', komt het niet verder dan dat en heb ik het in zekere zin al geaccepteerd, ik verdom dan ook om geld uit te geven aan iets wat de kwaliteit van het leven in geen zin zou mogen beinvloeden.

Even voor de duidelijkheid, ik wijs geen vingers naar mensen, iedereen zal zo zijn redenen wel hebben, maar ik was benieuwd hoe mensen hier omgaan met de verhouding tussen medicatie en acceptatie.

Om deze post toch nog enig nut te geven een vraagje, aan mijn moeders kant komt kaalheid vrijwel niet voor, is er een verschil in welke kant de erfelijkheid doorgeeft en in welke maten of is dit bij beide kanten even goed mogelijk.

Met vriendelijke groet.

Arjen.

Pieter19
8 september 2005, 13:31
Arjen,

Welkom bij het Haarweb forum.Tja mensen reageren heel verschillend op haarverlies, sommige maken er geen punt van en scheren het meteen af en andere gaat tot het einde van de wereld om hun haren zolang mogelijk te houden. Ik denk vooral dat het proces van je haren verliezen mensen zo depressief maakt; Altijd meer & meer haarverlies, het word zichtbaarder en zichtbaarder, elke keer als je denkt dat het goed begint te komen krijg je weer een opdoffer en in die cirkel blijft het een beetje draaien. Ik persoonlijk kan er redelijk positief mee om. Ik heb alle mogelijkheden overwogen en de dingen eruit gehaalt die het beste bij mij passen en dat is bv al geen zware medicatie nemen voor mijn haren een aantal jaren langer te behouden en iedereen heeft zo zijn eigen weg die hij wilt gaan en dat leer je hier ook wel wat je mogelijkheden zijn en sommige kunnen ook gewoon medicatie nemen zonder bijwerkingen en dan behoor je tot de gelukkige natuurlijk ;). Maarja het begin van haarverlies onder ogen te komen is altijd het moeilijkste en dan wat opdoffers kunnen aanvaarden en na een tijdje leer je er mee omgaan hoor maar voor velen is wel hun zelfvertrouwen sterk vermindert door hun haarverlies en dat is één van de grootste nadelen vind ik.

Om op je vraag te antwoorden, het is niet noodzakelijk als je vader & nonkels kaal zijn dat jij dat ook zult zijn, het kan aan moeder of vader kant zijn, daar heb je een beetje geluk in of juist niet.

BTW: Niet iedereen is depressief hier hoor :D.

chriz
8 september 2005, 20:34
Welkom, ik zou ook niet weten waar we ons nu eigenlijk zorgen om maken. Ik weet echt niet waarom ik mijn haar wil behouden, en waarom ik daar moeite mee heb als dat niet goed lijkt te gaan. Ik ben niet van mening dat ik mijn haar ergens voor nodig heb ofzo. Het lijkt er inderdaad zoals Pieter19 ook al zegt, is het probleem het process van het verliezen van het haar. Eigenlijk heel eigennaardig. Dat is denk ik het lastige van de psygen.

Tiuri
8 september 2005, 21:14
Welkom Rez, leuke eerste post!

Om deze post toch nog enig nut te geven een vraagje, aan mijn moeders kant komt kaalheid vrijwel niet voor, is er een verschil in welke kant de erfelijkheid doorgeeft en in welke maten of is dit bij beide kanten even goed mogelijk.

Met vriendelijke groet.

Arjen.Er waren altijd al geruchten dat de genen van de moeder wat betreft kaalheid zwaarder zouden wegen, en in een onlangs gepubliceerd onderzoek is dat ook bevestigd. Kijk even in het Haarwoordenboekje onder Alopecia Androgenetica voor meer details.

Haarmannetje
9 september 2005, 11:16
Rez, je hebt 100% gelijk! Ik denk er net zo over, maar helaas kan ik er nog niet naar handelen :(.

Lies86
9 september 2005, 13:20
Geloof me, en haarman wij hebben het er al zo vaak over gehad, acceptatie komt niet zomaar, je krijgt het ook niet zomaar en je hebt het ook niet zomaar.
Dat duurt wel even, bij de ene persoon een maand, bij de andere tientallen jaren....

Maar als je het eenmaal hebt is het zoooo fijn!!!

Ik heb het ook geaccepteerd zoals d emeeste van jullie wel weten,
en voel me er prima bij!

Lies

Rez
9 september 2005, 13:35
Dat begrijp ik, maar dat het bij sommigen zo erg was daar schrok ik een beetje van aangezien het in mijn ogen niet meer dan normaal is dat mannen kalend zijn, een 30er met een perfecte haardos vind ik vreemder dan een kalende 30er :P, maargoed dat is uiteraard enkel mijn visie en ik kan niet voor anderen spreken.
Ik denk ook inderdaad dat het verloop van het verlies is dat mensen doet balen, je uiterlijk wordt toch tegen je zin veranderd en in een maatschappij waar het wel lijkt alsof uiterlijke perfectie het streven moet zijn kan ik me voorstellen dat velen zich dit aantrekken.
Aan de andere kant zou je eens stil moeten staan bij mensen die je al ontmoet hebt die kaal of kalend zijn en waarbij het je waarschijnlijk niet eens opgevallen is.
Ik bedoel, ik heb 2 jaar geleden stage gelopen, hield me toen totaal niet bezig met mijn haar maar mijn baas en een medewerker waren beide kaal....het laatste wat ik toen dacht was van ''hey die gasten zijn kaal''.
Voor je omgeving zal het misschien een aanpassing zijn en zul je opmerkingen krijgen, maar voor nieuwe buitenstaanders ben je gewoon kaal en is dit deel van wie jij bent, daar gaat niemand je minder om denken of op aanspreken.

Maargoed, ik denk dat iedereen inmiddels wel weet dat het om psychische elementen gaat en dat juist die het moeilijkst te verhelpen zijn, het enige wat ik zou zeggen is ga dr eens op uit, kijk om je heen en zie dat er zo ongelooflijk veel dingen zijn die het waard zijn om op deze aardkloot rond te lopen, verdiep je in dingen als kunst, muziek of wat je maar wilt en zie hoe mooi dingen kunnen zijn als je de kleine probleempjes even aan de kant zet.

Ben zelf artiest en van nature al een enorme zweefteef dus waarschijnlijk is het mss makkelijker gezegt dan gedaan voor anderen, maar de beloning is het meer dan waard.
En kaal of niet, voel je je goed van binnen dan straal je dat uit van buiten.

Maar goed tot zover deze preek vol bekende cliches.

Haarmannetje
9 september 2005, 14:12
Rez, ik herken veel van mijn persoonlijke visie in die van jou :). Ik heb wel eens gezegd: ga op een mooie zomerdag eens in een drukke winkelstraat ergens staan of zitten en kijk naar de mensen die voorbij lopen. In tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd, zie je dan juist een enorme verscheidenheid aan mensen. Het lijkt wel alsof het maatschappelijk streven naar een ideaalbeeld wel wordt geroepen van de hoogste torens, maar dat dit in de praktijk niet echt aan de orde lijkt te zijn. Maar in ieder geval, kijk dan vooral ook naar de mannelijke medemens en zie hoeveel mannen (en vooral ook jonge) kalend zijn, al dan niet in een vergevorderd stadium.

Ook ik ben er pas echt op gaan letten toen ik mij bewust was van mijn eigen situatie. Daarvoor zag ik het niet eens! Het was totaal geen issue. Uiteraard zijn er situaties uit de praktijk waarbij mensen wel degelijk een nare ervaring hebben in relatie tot hun omgeving vanwege hun haaruitval, maar die gevallen zijn zeldzaam, of in ieder geval niet generaliseerbaar.

Tiuri
9 september 2005, 14:17
Hey Arjen/Rez,
Ook ik vind het fijn om je posts te lezen, je hebt zeker gelijk. Ik vervloek mezelf ook vaak en vraag me af waarom ik het in godsnaam zo erg vind en wat ik mezelf aandoe :(
Maar ik vraag me af of jij uiteindelijk ook de verleiding om aan een haargroeimiddel te beginnen kan weerstaan, want er zijn her en der wel wat aardige middeltjes verkrijgbaar die ervoor kunnen zorgen dat je in ieder geval houdt wat je nu hebt. En kaal worden vind jij ook niet echt leuk lees ik tussen de regels door, dus waarom dan niet een middeltje slikken? Zo begint het vaak weet je, en voor je het weet slik je 3 jaar lang duta. :)

Rez
9 september 2005, 15:32
:D Eerlijk is eerlijk, ik ben nu wel een beetje op zoek naar natuurlijke middeltjes wat het enigzins tegen zou moeten gaan, het is bij mij momenteel nog niet in een stadium dat ik me echt zorgen zou moeten maken maar inderdaad, mocht het zover komen dan geef ik het niet zonder slag of stoot op.
Maar uiteindelijk is het allemaal uitstel als ik het goed begrijp aangezien er nog steeds geen perfect middel tegen is, medicijnen kosten handen met geld, geld wat je zou kunnen besteden aan leuke dingen, daarbij komt dat als je eenmaal aan de medicijnen begint je naar mijn idee in een constante cirkel terecht komt en je blijft peinzen of het nou wel werkt of nou niet en uiteindelijk toch in een positie blijft zitten waar je vaker dan nodig aan je haren denkt.

Ik beweeg veel, rook niet, drink niet en drink al lange tijd groene thee (geloof het of niet maar ik vind het nog lekker ook) en hiermee wil ik het doen, mocht ondanks deze dingen mijn haar toch uitvallen dan wil ik het daarbij laten en verder gaan met mn leven, ik zal dr wel even van balen aangezien ik ook maar een mens ben en ook mijn tere geest vervuild is door dagelijks confronterende televisie schoonheden :crybaby:

MAAR, om maar even met de titel van een albekend nr mijn stelling te bekrachtigen, I will survive :cool:

En mocht ik toch breken dan blijf ik hier gewoon wat langer rondhangen :D

Noord Hollander
9 september 2005, 16:02
Hoi REZ en de REST,

Ik heb zelf heel lang geprobeerd om mijn kaaheid te accepteren. Ik heb een dikke 14 jaar met een kaal (kalend) hoofd rondgelopen en was nou niet echt depressief of zo. Wel was ik nou ook weer niet echt happy als ik in de spiegel keek. Ik heb een raar hoofd (eivormig met een groot/hoog voorhoofd) en dat zag er kaal gewoon niet uit. Heb lange tijd gedacht; ben getrouwd met een leuke vrouw, heb mijn leven op orde maar toch bleef het knagen.

Nu met het dragen van een haarwerk bemerk ik gewoon dat ik happy ben. Ben geen adonis oid, maar het ziet er gewoon beter uit.

Groeten, Jan Arie

Tiuri
9 september 2005, 16:15
Ik heb een raar hoofd (eivormig met een groot/hoog voorhoofd) en dat zag er kaal gewoon niet uit.dat geloof ik gewoon echt niet, ik denk dat je je dat inbeeldt. Ik geloof niet dat er hoofden zijn bij wie een kaal hoofd echt niet staat. Zoiets is trouwens sowieso niet objectief vast te stellen.

Noord Hollander
9 september 2005, 16:39
dat geloof ik gewoon echt niet, ik denk dat je je dat inbeeldt. Ik geloof niet dat er hoofden zijn bij wie een kaal hoofd echt niet staat. Zoiets is trouwens sowieso niet objectief vast te stellen.

Ik ben het levende bewijs dat dat wel zo is. Voor mij dan. Mijn omgeving deelt deze mening. En dat dit niet objectief is klopt evengoed. Dit zie je natuurlijk ook met cosmetische chirurgie. Alleen wat is maatgevend? Lijkt mij voor degene die het aangaat.

Tiuri
9 september 2005, 16:57
Alleen wat is maatgevend? Lijkt mij voor degene die het aangaat.Lijkt mij juist niet. Ik vind het juist erg moeilijk om over mezelf te oordelen. Daar komt bij dat mensen die heel erg lijden onder AGA in mijn ogen vaak een verstoord zelfbeeld hebben.

Noord Hollander
9 september 2005, 17:09
Lijkt mij juist niet. Ik vind het juist erg moeilijk om over mezelf te oordelen. Daar komt bij dat mensen die heel erg lijden onder AGA in mijn ogen vaak een verstoord zelfbeeld hebben.

Nou kan ik van mezelf nou niet zeggen dat ik een verstoord zelfbeeld heb. Misschien kom ik er nog wel toe om wat foto's te plaatsen van voor en na, maar daar ben ik nu nog niet aan toe! Zelfreflectie in uiterlijk en handelen is mij niet vreemd.

Je verhaal zal vast voor een aantal mensen wel kloppen, Tiuri. Maar nog steeds is het gelukkig zo dat we niet iedereen over één kam kunnen scheren.

Tiuri
9 september 2005, 17:10
Nou kan ik van mezelf nou niet zeggen dat ik een verstoord zelfbeeld heb. Misschien kom ik er nog wel toe om wat foto's te plaatsen van voor en na, maar daar ben ik nu nog niet aan toe! Zelfreflectie in uiterlijk en handelen is mij niet vreemd.

Je verhaal zal vast voor een aantal mensen wel kloppen, Tiuri. Maar nog steeds is het gelukkig zo dat we niet iedereen over één kam kunnen scheren.Ik ben benieuwd naar je foto's dan :)

Haarmannetje
9 september 2005, 17:30
ook mijn tere geest vervuild is door dagelijks confronterende televisie schoonheden :crybaby:
Nou sorry hoor, maar dat zijn ook maar een bepaald type schoonheden. Nu kijk ik vrijwel geen televisie en zeker niet televisie waarbij het om dat soort zaken gaat, dus ik kan niet oordelen in hoeverre iemand wordt beïnvloed door de impliciete idealen, maar kom nou: hoeveel van dergelijke figuren zie je op straat in het echte leven? Daar is veel meer diversiteit gelukkig.

Haarmannetje
9 september 2005, 17:32
Ben geen adonis oid, maar het ziet er gewoon beter uit.
Nou, een adonis hoef ik niet eens te zijn. Ik ben absoluut niet geïnteresseerd in een gespierd lichaam. Wat betreft het uiterlijk ga ik alleen op het gebied van haaruitval zo ver, dat ik actief actie onderneem daartegen.

Haarmannetje
9 september 2005, 17:39
Ik weet wel zeker dat een verstoord zelfbeeld de hoofdoorzaak is van alle problemen. Een zelfbeeld klopt vaak niet en is in feite aangeleerd door jezelf. Je bent je gaan verenigen met een bepaald zelfbeeld en je denkt dat de omgeving jou bekijkt zoals jij jezelf ziet.

En zoals Laurens al eerder aanhaalde:
Heb je ooit iemand gezien bij wie een kaal hoofd echt niet stond? Ik zelf werkelijk nog nooit.

Rez
9 september 2005, 18:03
Nou sorry hoor, maar dat zijn ook maar een bepaald type schoonheden. Nu kijk ik vrijwel geen televisie en zeker niet televisie waarbij het om dat soort zaken gaat, dus ik kan niet oordelen in hoeverre iemand wordt beïnvloed door de impliciete idealen, maar kom nou: hoeveel van dergelijke figuren zie je op straat in het echte leven? Daar is veel meer diversiteit gelukkig.

Volgens mij begreep je me verkeerd, mss ook mijn fout, maar het was een beetje sarcastisch bedoeld en borduurd verder op mn vorige uitspraak dat we vandaag de dag aan een dagelijkse lading van commercials en modemagazines blootgestelt worden welke inderdaad dus een geheel vertekent beeld geven van de realiteit.
Maar niet iedereen kan de media zomaar negeren en zijn hoofd naar de realiteit keren, ik bedoel N Hollander geeft het al aan, hij is gelukkig getrouwd en de belangerijkste dingen zitten allemaal mee, maar toch is hij niet gelukkig en ik denk dat dat onbewust komt omdat hij niet voldoet aan de idealen die we dmv de media voorgeschotelt krijgen.

Voor ik iemand beledig, geen enkel normaal mens voldoet hieraan hoor :p, maar de kracht die de media op iemand heeft speelt denk ik zeer zeker wel een significante rol bij het ontwikkelen van een bepaald zelfbeeld.

Noord Hollander
9 september 2005, 18:28
Volgens mij begreep je me verkeerd, mss ook mijn fout, maar het was een beetje sarcastisch bedoeld en borduurd verder op mn vorige uitspraak dat we vandaag de dag aan een dagelijkse lading van commercials en modemagazines blootgestelt worden welke inderdaad dus een geheel vertekent beeld geven van de realiteit.
Maar niet iedereen kan de media zomaar negeren en zijn hoofd naar de realiteit keren, ik bedoel N Hollander geeft het al aan, hij is gelukkig getrouwd en de belangerijkste dingen zitten allemaal mee, maar toch is hij niet gelukkig en ik denk dat dat onbewust komt omdat hij niet voldoet aan de idealen die we dmv de media voorgeschotelt krijgen.

Voor ik iemand beledig, geen enkel normaal mens voldoet hieraan hoor :p, maar de kracht die de media op iemand heeft speelt denk ik zeer zeker wel een significante rol bij het ontwikkelen van een bepaald zelfbeeld.

Voor alle duidelijkheid: ook toen ik kaal was, was ik wel gelukkig. Alleen stond die kale knar mij niet aan. Ik verschool me niet en deed gewoon mijn ding. Ik zie genoeg zogenaamd 'lelijke mensen' die ik prachtig vind. Persoonlijk vind ik echt dat schoonheid van binnen zit. Ik heb ooit een gruwelijk mooie collega gehad die als mens walgelijk was. Hoe dan ook is dit gewoon een lastige discussie waarbij er mijn inziens geen (on)gelijk te behalen valt.

bas739
9 september 2005, 19:40
Ik weet wel zeker dat een verstoord zelfbeeld de hoofdoorzaak is van alle problemen. Een zelfbeeld klopt vaak niet en is in feite aangeleerd door jezelf. Je bent je gaan verenigen met een bepaald zelfbeeld en je denkt dat de omgeving jou bekijkt zoals jij jezelf ziet.

En zoals Laurens al eerder aanhaalde:
Heb je ooit iemand gezien bij wie een kaal hoofd echt niet stond? Ik zelf werkelijk nog nooit. Die scheidsrechter...

chriz
9 september 2005, 21:03
Ik denk dat je al de fout in gaat met uitspraken dat mensen met een kaal hoofd wel of niet mooi zijn, en of dat nu wel of niet kan staan. Dit is per persoon anders. dit noemen we smaak of voorkeur. De een vind een kaal hoofd niet leuk, de ander vind bier niet lekker, weer een ander valt niet op vrouwen.

In kijn obtiek kun je alleen zeggen "ik vind dat kaal bij iedereen past" een ander ziet dat weer heel anders en dat is normaal. Als ik b.v. bier niet lekker zou vinden, dan is dat mijn smaak / voorkeur. En dan ben ik niet minder gelukkig, ook niet als je op een feestje een glas bier vor krijgt. Dan drink e dat op en denk je hooguit dat een ander drankje lekkerder was geweest, of je slaat het af en neemt wat anders.

Zo kun je kaal blijven rond lopen, en af en toe denken was het maar anders, of je neemt een haarwerk. Heeft niets met een verstoortzelfbeeld te maken. Dat kunnen mensen wel hebben, maar dan heb je een andere situatie. Dan blijf je thuis om niet met dat biertje geconfronteerd te worden, en kruip je wellicht zelf huilend in een hoekje weg.

Haarmannetje
9 september 2005, 22:09
Volgens mij begreep je me verkeerd, mss ook mijn fout, maar het was een beetje sarcastisch bedoeld en borduurd verder op mn vorige uitspraak dat we vandaag de dag aan een dagelijkse lading van commercials en modemagazines blootgestelt worden welke inderdaad dus een geheel vertekent beeld geven van de realiteit.
Maar niet iedereen kan de media zomaar negeren en zijn hoofd naar de realiteit keren, ik bedoel N Hollander geeft het al aan, hij is gelukkig getrouwd en de belangerijkste dingen zitten allemaal mee, maar toch is hij niet gelukkig en ik denk dat dat onbewust komt omdat hij niet voldoet aan de idealen die we dmv de media voorgeschotelt krijgen.

Voor ik iemand beledig, geen enkel normaal mens voldoet hieraan hoor :p, maar de kracht die de media op iemand heeft speelt denk ik zeer zeker wel een significante rol bij het ontwikkelen van een bepaald zelfbeeld.
Ja, ik lees het nu terug, het was een interpretatiefout aan mijn kant. Sorry :).

Ik weet dat de media veel invloed uit kan oefenen op mensen, daarom ben ik ook voorzichtig bij het geven van mijn ervaring. Maar in mijn eigen geval weet ik zeker dat ik er niet door word beinvloed. Sterker nog, ik schiet eerder in een lachbui wanneer ik weer langs zo'n stompzinnig programma als Veronica's Lekkerste kom tijdens het zappen, dan dat ik denk: jeetje, ik moet ook zo'n gespierd lichaam hebben, dat wordt van mij verwacht. Donder op, is eerder mijn reactie! Iemand die wat van mij verwacht op dat terrein kan van mij naar de maan lopen.

Het is ook mijn persoonlijke mening dat commerciële televisie dient te worden afgeschaft en verboden en de media in het algemeen dient streng te worden gecontroleerd op dit soort zaken!

Guoy
10 september 2005, 00:26
Hee Arjen!

Wat een geweldig leuke eerste post! Ik las hem gisteren al, maar had nog geen tijd een reactie te sturen. Dus bij deze:

Waarom ik mijn haar wil behouden is omdat ik mijzelf met haar denk ik leuker vind, en ik denk ook (ik weet niet of ik hier goed zit) dat anderen mij leuker zullen vinden met (veel) haar. Het is misschien heel bekrompen en dit beeld is mij misschien wel door de foute media opgedrongen, dat weet ik niet, maar dat gevoel heb ik. Je geeft zelf al toe dat je een vriendinnetje hebt. Ik niet. En op de een of andere manier denk ik dat meisjes me leuker zullen vinden met een intakte haarbos. Hoewel ik geen meisje zou willen die me daarop zou beoordelen moet ik toch toegeven dat ik de meisjes waarop ik val niet voor 100% op innerlijk beoordeel. Dus ik moet er ook niet van uit gaan dat ze mij voor 100% op mijn innerlijk zullen beoordelen. Net zoals iedereen wil ik er leuk uitzien, en ik heb gewoon het gevoel dat ik met al m'n haar leuker ben.

Naast dit alles ben ik een enorme zorgenmaker en maak me om bijna alles bang of druk. Dus helemaal hierom. Ik maak me er eigenlijk al heel lang druk over zonder echte reden. Toen ik van de middelbare school naar het HBO ging merkte ik ineens op dat er al leeftijdsgenoten waren die kalend waren. Op de middelbare school had ik nooit een leeftijdsgenoot gezien die kalend was en voelde het "ouder worden" op het HBO ineens angstig dichtbij komen. Ik heb toen verschillende periodes gehad van een paar weken (meestal als ik net naar de kapper geweest was, mijn haar korter was, en ik dus ook minder haar op m'n kop had.) gehad waarin ik er stellig van overtuigd was dat ik kaal werd, terwijl ik geen inhammen had en ook geen kale plek achterop kreeg. Ik dacht dat ik een diffuse thinner was, terwijl mijn haar achteraf gezien overal even dik was. Iedere morgen telde ik m'n haren onder de douche en op m'n kussen en was al om iedere uitgevallen haar in panniek. Achteraf gezien had ik me er toen niet druk om hoeven maken. maar idd, voor het HBO lette ik er niet op of mensen kaal waren of niet, pas toen ik er achter kwam dat het heel dicht bij kon komen begon ik totaal te panniekeren. Vooral omdat de kans al groot was dat het in mijn genen zat. Twee ooms zijn helemaal kaal, m'n vader voor een best groot deel en de vader van mijn moeder was ook helemaal kaal al ergens in zijn 30en jaren. Het is me nooit aan ze opgevallen en lette er ook niet op. Mijn opa was gewoon kaal, maar dat hoorde omdat hij oud was. :) Nu ik waarschijnlijk door de media verkracht ben dat het een issue van aantrekkelijk zijn is of niet heeft het me behoorlijk beinvloed.

Maar ik weet nu iets langer dan 3 maanden dat ik AGA heb en het zit mij verre van lekker. Ik weet nog goed dat ik om 3 uur 's nachts nog wakker lag omdat ik niet kon slapen van m'n eigen angsten en gebons van m'n hart. Ik had net "ontdekt" dat er geen haar, of dunner haar groeide op plekken waar ik het eerst wel had.

Ook ik heb net als jij geen zin honderden euro's per maand uit te geven. Het enige radicale wat ik tot nu toe doe is dat ik finasteride ben gaan slikken. Het wordt door iedereen hier aangeraden en ook door de consumentenbond (ben ik enorme fan van :D). Daarnaast gebruik ik nu andere shampoo's en ben voor de rest eigenlijk alleen maar bezig met gezonder proberen te leven. Ik eet vrijwel geen vlees meer (wel vis en visolie), ben minder bier gaan drinken, meer rode wijn gaan drinken, ben begonnen met groene thee en pompoenpitten en sinds kort zelfs appelazijn, wat ook claimt goed te zijn. Nou ja, kijk maar in m'n sig naar wat ik gebruik. :) Daarnaast ben ik meer gaan sporten (ga dit "seizoen" 3 sporten doen) en ga ik over twee weken op een introweekend van de eerstejaartjes mee waar ik me voor het eerst heb opgegeven als vega! :D

Ik heb er denk ik over een jaar of 18 (als ik 40 ben) geen probleem meer mee als ik kalend wordt of kaal ben (met zekerheid durf ik dat nu nog niet echt te zeggen). Maar ja, ik ben nu 22 en ik voel me veel jonger. Op de een of andere manier asocieer ik kaal worden met ouder worden. En daarnaast is het waarschijnlijk ook wel mijn angst voor veranderingen. Maar mijn haar is gewoon voor mijn gevoel een van mijn leukste uiterlijkheden (als dat een woord is) en ik heb er ook regelmatig complimentjes over gekregen. Ik wil niet dat dit op m'n 22ste al bij me weg gaat. Het is gewoon van mij en het hoort bij mij. Als ik ouder ben mag ik veranderen, maar ik ben nog jong.

Ik ben blij voor je dat jij het wel kan accepteren en heb er enorm veel respect voor! Welkom op dit forum en ik hoop dat je vaker langs komt op deze site!

mvg, Guoy

ray
11 september 2005, 18:26
Tja, antwoord is simpel:

als jij in de discotheek staat wie zie je eerder: het lelijke eendje of de mooie meid?

mensen kunnen lullen wat ze willen maar 90% kijkt eerst naar het uiterlijk en dan naar de rest. ook ik doe dat en tja, een kale kap staat me niet.

als kaal me net zo goed zou staan als bijv. beckham/vin diesel etc dan was de tondeusse er al een half jaar geleden over gegaan. ....

(ik ga binnenkort nog wel een keer een foto fotoshoppen om te kijken of een kale kop me echt niet staat)

Haarmannetje
11 september 2005, 19:06
Tja, antwoord is simpel:

als jij in de discotheek staat wie zie je eerder: het lelijke eendje of de mooie meid?

mensen kunnen lullen wat ze willen maar 90% kijkt eerst naar het uiterlijk en dan naar de rest. ook ik doe dat en tja, een kale kap staat me niet.

als kaal me net zo goed zou staan als bijv. beckham/vin diesel etc dan was de tondeusse er al een half jaar geleden over gegaan. ....

(ik ga binnenkort nog wel een keer een foto fotoshoppen om te kijken of een kale kop me echt niet staat)
Alsof dat het enige is in het leven zeg, tjonge jonge. Sorry dat ik het zeg, maar wat een beperkte visie.

Georgie
11 september 2005, 19:29
Alsof dat het enige is in het leven zeg, tjonge jonge. Sorry dat ik het zeg, maar wat een beperkte visie.

Kom op, Haarmannetje! Er wordt hier gesproken over wat je het eerst OPVALT. Niet over wat je nou in het algemeen in de andere sekse het belangrijkst vindt.

Of vallen jou in een horecagelegenheid altijd eerst de minder mooie dames op?

Hoe je het ook wendt of keert: het uiterlijk is het eerste wat je ziet.
Wat je daarna doet, dat is pas belangrijk.

Hoewel ik me wel degelijk verdiep in andere zaken in het leven, is er goed uitzien gewoon prettig. Als het me allemaal geen moer interesseerde, zat ik hier niet op Haarweb. En volgens mij geldt dat voor jou ook.

kevin
11 september 2005, 19:45
Kom op, Haarmannetje! Er wordt hier gesproken over wat je het eerst OPVALT. Niet over wat je nou in het algemeen in de andere sekse het belangrijkst vindt.

Of vallen jou in een horecagelegenheid altijd eerst de minder mooie dames op?

Hoe je het ook wendt of keert: het uiterlijk is het eerste wat je ziet.
Wat je daarna doet, dat is pas belangrijk.

Hoewel ik me wel degelijk verdiep in andere zaken in het leven, is er goed uitzien gewoon prettig. Als het me allemaal geen moer interesseerde, zat ik hier niet op Haarweb. En volgens mij geldt dat voor jou ook.

Wat een enorme onzin dat mooie dames eerder worden opgevallen dan wat minder mooie. Het is net wie je zoekt en die valt op, niet persee de knapperen. Je kijkt naar hoe iemand zich gedraagt, hoe spontaan iemand is etc. niet of dat ze knap is of niet. Sneu...

Haarmannetje
11 september 2005, 20:13
Kom op, Haarmannetje! Er wordt hier gesproken over wat je het eerst OPVALT. Niet over wat je nou in het algemeen in de andere sekse het belangrijkst vindt.

Of vallen jou in een horecagelegenheid altijd eerst de minder mooie dames op?
Om eerlijk te zijn: het doet me niet veel nee. Natuurlijk vallen sommige mensen (meisjes) mij op, maar wat zullen die mensen dat interesseren? Dat houdt mij persoonlijk in ieder geval absoluut niet bezig. Wat een primitief gezeur zeg!

Hoe je het ook wendt of keert: het uiterlijk is het eerste wat je ziet.
Wat je daarna doet, dat is pas belangrijk.
Nou, wat is dan het probleem? Natuurlijk is het uiterlijk het eerste wat je ziet, dus? Iemand die zijn oordeel baseert enkel en alleen op het uiterlijk is in mijn ogen gewoon naief. Je hebt op een gegeven moment toch wel zodanig veel levenservaring en -wijsheid, dat je wel beter weet, is het niet?

Hoewel ik me wel degelijk verdiep in andere zaken in het leven, is er goed uitzien gewoon prettig. Als het me allemaal geen moer interesseerde, zat ik hier niet op Haarweb. En volgens mij geldt dat voor jou ook.
En daar issie weeeeer :D! Men probeert mij weer eens met de mond vol tanden te laten staan door te wijzen op het feit dat ook ik hier ben. Nou, ik onken niet dat ik mijzelf beter voel mèt haar dan zonder (hoewel ik dat natuurlijk eigenlijk niet kan beoordelen, aangezien ik nog nooit eerder kaal ben geweest). Om die reden ben ik hier inderdaad.

Maar ik ga me niet als een slaaf opstellen richting de samenleving, want aan die tak van de samenleving waar onder andere darkster het over heeft, heb ik echt schijt. Die interesseert me werkelijk niets.

Haarmannetje
11 september 2005, 20:16
Wat een enorme onzin dat mooie dames eerder worden opgevallen dan wat minder mooie. Het is net wie je zoekt en die valt op, niet persee de knapperen. Je kijkt naar hoe iemand zich gedraagt, hoe spontaan iemand is etc. niet of dat ze knap is of niet. Sneu...
Helemaal mee eens! Dat eeuwige gezeik over schoonheid dit en schoonheid dat, ik word er zoooo moe van. Wat een zinloosheid en dan te bedenken dat het in de praktijk allemaal zo erg niet is als dat het vaak hier wordt geschetst.

ycelik
11 september 2005, 22:06
Als ik een kamer in kom dan zie ik MENSEN.
Dan zie ik dames, allerlei soorten en maten.
Maar de mooie meisjes(mijn smaak)die BENADER ik.
Het is onmogelijk boem meteen alleen maar leuke dames te zien, je hebt geen off functie voor vrouwen waar je niet op valt.
Je ziet ze zo weer zo en ook die kunnnen heel erg je aandacht trekken, maar wie ik uiteindelijk ga benaderen hangt dus wel van haar uiterlijk af.

ray
11 september 2005, 22:52
Nou die post van mij doet wel wat stof opwaaien en sommige mensen interpreteren het weer eens fout.

ten eerst heeft elk persoon een verschillende smaak. als ik het alleen al in mijn vriendengroep bekijk dan zijn er altijd wel smaakverschillen. zo heb ik dames gehad waarvan anderen zeggen dat ze nie knap is terwijl ik het supermooie dames vond.

en nee ik bedoel ook niet dat ik alleen maar de mooie dames zie of alleen maar met die dames praat. toch is het zo dat je het eerste naar het uiterlijk kijkt en vice versa.

Ik wil later gewoon een vrouw hebben die naast een goed karakter ook nog eens lekker is en waar ik graag de liefde mee bedrijf met het licht aan.

zo kijken de vrouwen ook en daar zijn denk ik de meeste mensen hier ook bang voor. als een vrouw bij wijze van een one-night-stand wil dan kiest ze ook eerder voor iemand die er lekker uitziet en een volle haarbos heeft dan een half kalend figuur.

als je mensen langer kent (bijvoorbeeld iemand van werk) dan gaat het innerlijk meespelen maar anders niet.

tja mensen zijn heel materialistisch ingesteld en dat ben ik ook. kaal worden zuigt en mits het je staat (kale kop) heb je altijd al een achterstand bij de dames voordat je ook maar ff met haar hebt gepraat!

http://www.angelfire.com/az/nativebob/imagestn3/CEL_bar_roseanne_anthem.jpg

http://adorocinema.cidadeinternet.com.br/personalidades/atores/liv-tyler/liv-tyler02.jpg

en waarzou jij sochtends het liefst naast wakker worden van deze 2!

edit ff een andere bekende actrice erin gedaan ipv van de vorige dame...

Haarmannetje
11 september 2005, 23:28
Sorry hoor, maar wat een ONZIN! En dan die twee foto's, heb je enig idee hoeveel een mens kan veranderen bij het ouder worden? Dat is toch geen enkele vergelijking gelijk, man! Die bovenste is veel ouder!

Dat je het uiterlijk het eerste ziet zal allemaal best, lijkt me overigens ook zeer logisch, dat geldt ook voor een nieuw huis, voor een nieuwe auto... ook patat zie je eerder voordat je het proeft. Dat lijkt mij allemaal heel logisch.

En darkster, gaarne niet spreken in termen als "je", "jij", "de dames"... dat generaliseren dus... want je wilt enkel je eigen frustratie en opvatting verdedigen door het anderen in de schoenen te schuiven. Zo is lang niet iedereen en dat zul je je toch moeten realiseren. Dat geldt overigens voor iedereen hier.

Alleen al dit gezanik wat maar door en door gaat op dit forum is voor mij een reden om hier te vertrekken. Ik word hier toch zo ontzettend moe van. Het moet maar eens worden gezegd zoals ik het voel, klaar. Iedereen leeft maar zoals hij of zij wil, prima, maar hou eens op met dat gegeneraliseer en dat gemekker. Op dit moment heb ik echt de neiging om volledig te kappen met mijn regime uit protest tegen deze flutmaatschappij. En neem van mij aan: ik zal er NOOIT aan toegeven. Ik keer me nog liever TEGEN de samenleving!

Cloud
11 september 2005, 23:32
Dat plaatsen van die foto's vind ik nogal goedkoop, darkster. Waarom post je niet eens een foto van jezelf zodat we een poll kunnen houden wie er naast jou wil wakker worden?

Haarmannetje
11 september 2005, 23:37
Dat plaatsen van die foto's vind ik nogal goedkoop, darkster. Waarom post je niet eens een foto van jezelf zodat we een poll kunnen houden wie er naast jou wil wakker worden?
:D :D :D! Een meesterlijk voorstel!

Maar inderdaad, zo had ik het nog niet eens bekeken: vind je, darkster, het respectvol naar die vrouw toe om haar foto in die context te plaatsen?

pizzacat
11 september 2005, 23:40
Wow, meltdown imminent!

Trek aan Haarman, ff erbij blijven!

Aan Rez.

Ik ben niet van plan mijn leven te laten leiden door mijn AGA. Ik heb een regime, dat pas ik toe maar verder besteed ik redelijk weinig aandacht eraan. Het kan natuurlijk nog minder maar daar ben ik net iets te ijdel voor op het moment. Mijn zelfbeeld leidt er niet onder. Ik zag vandaag trouwens een kale vent met gemillimeterd haar die zon indrukwekkende uitstraling had. Op dat moment drong het (nogmaals) tot me door dat het geen enkele afbreuk hoeft te doen aan je verschijning.

Haarmannetje
11 september 2005, 23:48
Wow, meltdown imminent!

Trek aan Haarman, ff erbij blijven!

Aan Rez.

Ik ben niet van plan mijn leven te laten leiden door mijn AGA. Ik heb een regime, dat pas ik toe maar verder besteed ik redelijk weinig aandacht eraan. Het kan natuurlijk nog minder maar daar ben ik net iets te ijdel voor op het moment. Mijn zelfbeeld leidt er niet onder. Ik zag vandaag trouwens een kale vent met gemillimeterd haar die zon indrukwekkende uitstraling had. Op dat moment drong het (nogmaals) tot me door dat het geen enkele afbreuk hoeft te doen aan je verschijning.
Ik ben er inderdaad vrij opgefokt over geraakt. Er knapte gewoon iets in mij bij het lezen van die berichten. Kijk, we zitten hier allemaal vanwege onze haarproblemen en ik zal de laatste zijn om te ontkennen dat het een aspect is van de zorg om uiterlijke achteruitgang. Dat is ook bij mij zo. Als ik helemaal alleen op een eilandje zou wonen, dan zou ik mij er absoluut niet druk over maken. Maar er is wel een verschil met betrekking tot de manier waarop je het ondergaat en je in het leven staat. En ik vind het gewoonweg geen goede ontwikkeling, wanneer we hier met zijn allen gaan lopen huilen om de grote vloek die over ons uitgesproken is door moeder natuur. Het bevordert niet de acceptatie.

Iedere keer lees ik weer hetzelfde verhaal, iedere keer weer en weer en weer en weer... dezelfde generaliserende argumenten, hetzelfde zelfmedelijden... ik word er gewoon zo moe van.

ray
11 september 2005, 23:49
Sorry hoor, maar wat een ONZIN! En dan die twee foto's, heb je enig idee hoeveel een mens kan veranderen bij het ouder worden? Dat is toch geen enkele vergelijking gelijk, man! Die bovenste is veel ouder!

Dat je het uiterlijk het eerste ziet zal allemaal best, lijkt me overigens ook zeer logisch, dat geldt ook voor een nieuw huis, voor een nieuwe auto... ook patat zie je eerder voordat je het proeft. Dat lijkt mij allemaal heel logisch.

En darkster, gaarne niet spreken in termen als "je", "jij", "de dames"... dat generaliseren dus... want je wilt enkel je eigen frustratie en opvatting verdedigen door het anderen in de schoenen te schuiven. Zo is lang niet iedereen en dat zul je je toch moeten realiseren. Dat geldt overigens voor iedereen hier.

Alleen al dit gezanik wat maar door en door gaat op dit forum is voor mij een reden om hier te vertrekken. Ik word hier toch zo ontzettend moe van. Het moet maar eens worden gezegd zoals ik het voel, klaar. Iedereen leeft maar zoals hij of zij wil, prima, maar hou eens op met dat gegeneraliseer en dat gemekker. Op dit moment heb ik echt de neiging om volledig te kappen met mijn regime uit protest tegen deze flutmaatschappij. En neem van mij aan: ik zal er NOOIT aan toegeven. Ik keer me nog liever TEGEN de samenleving!

wat is de reden dan voor jou om al die medicijnen te slikken en op dit forum te zitten? iedereen op dit forum droomt van een volle haardos die nooit uitvalt. waarom willen mensen dat? volgens mij nog altijd omdat het ideale schoonheidsbeeld iemand is die OOK een volle haarbos heeft (of dat kan laten groeien).

en waarom die reacties bij de foto's ....? jullie vinden het zeker zielig voor nijs en niet voor liv tyler. en waarom sneu, omdat ze lelijk is? ik heb dat niet gezegd, ik vroeg alleen waar je sochtends liever naast wakker word!
en ik durf nu wel te zeggen dat liv tyler op har 50ste nog beter zal uitzien dan nijs nu.

ik durf het iig toe te geven dat ik ook eerst naar uiterlijk kijk en die ideologie ook op mezelf reflecteer.

ray
11 september 2005, 23:54
Ik ben er inderdaad vrij opgefokt over geraakt. Er knapte gewoon iets in mij bij het lezen van die berichten. Kijk, we zitten hier allemaal vanwege onze haarproblemen en ik zal de laatste zijn om te ontkennen dat het een aspect is van de zorg om uiterlijke achteruitgang. Dat is ook bij mij zo. Als ik helemaal alleen op een eilandje zou wonen, dan zou ik mij er absoluut niet druk over maken. Maar er is wel een verschil met betrekking tot de manier waarop je het ondergaat en je in het leven staat. En ik vind het gewoonweg geen goede ontwikkeling, wanneer we hier met zijn allen gaan lopen huilen om de grote vloek die over ons uitgesproken is door moeder natuur. Het bevordert niet de acceptatie.

Iedere keer lees ik weer hetzelfde verhaal, iedere keer weer en weer en weer en weer... dezelfde generaliserende argumenten, hetzelfde zelfmedelijden... ik word er gewoon zo moe van.

ik ben wel benieuwd welk ander mensen kunnen aantonen dat niet in de catagorie hoort: "ik voldoe niet aan het ideaalbeeld van de knappe man"

acceptatie, tja ik denk dat ik het niet snel accepteer, ik hoop alleen dat ik nog een tijdje van mijn haar kan genieten alvorens ik er de tondeusse over moet halen!

zowiezo, hoeveel mensen hier accepteren echt voor 100% dat ze kaal zijn/worden?

ray
11 september 2005, 23:58
Dat plaatsen van die foto's vind ik nogal goedkoop, darkster. Waarom post je niet eens een foto van jezelf zodat we een poll kunnen houden wie er naast jou wil wakker worden?

ik zeg niet dat ik een adonis ben alleen ik probeer dus duidelijk te maken dat de meeste mensen ook voor uiterlijk gaan.

als dat voorbeeld met die foto's zo verkeerd valt wil ik hem ook wel weg halen maar ik dacht dat mensen wel begrepen wat ik ermee bedoelde!

Haarmannetje
12 september 2005, 00:34
wat is de reden dan voor jou om al die medicijnen te slikken en op dit forum te zitten? iedereen op dit forum droomt van een volle haardos die nooit uitvalt. waarom willen mensen dat? volgens mij nog altijd omdat het ideale schoonheidsbeeld iemand is die OOK een volle haarbos heeft (of dat kan laten groeien).
Als ik aan dat ideaal zou willen voldoen zou ik ook bezwaar hebben tegen grijs worden, tegen het krijgen van rimpels, zou ik regelmatig de sportschool bezoeken enzovoort... maar nee hoor, behalve mijn haaruitval laat ik alles komen zoals het kom. Ik geef toe dat ik graag een bos haar heb en dat ik het daarvoor doe, maar niet om te voldoen aan één of ander ideaalbeeld.

en waarom die reacties bij de foto's ....? jullie vinden het zeker zielig voor nijs en niet voor liv tyler. en waarom sneu, omdat ze lelijk is? ik heb dat niet gezegd, ik vroeg alleen waar je sochtends liever naast wakker word!
en ik durf nu wel te zeggen dat liv tyler op har 50ste nog beter zal uitzien dan nijs nu.
Tja, met plastische chirurgie is er geen kunst aan nee.

ik durf het iig toe te geven dat ik ook eerst naar uiterlijk kijk en die ideologie ook op mezelf reflecteer.
Wie ontkent hier dan niet eerst naar het uiterlijk te kijken?

Haarmannetje
12 september 2005, 00:37
ik ben wel benieuwd welk ander mensen kunnen aantonen dat niet in de catagorie hoort: "ik voldoe niet aan het ideaalbeeld van de knappe man"
Ik zou mijzelf niet kunnen meten aan het ideaalbeeld, maar echt, dat zal mij een worst zijn. Er zijn voor mij belangrijkere dingen in mijn leven waar ik veel meer waarde aan hecht. Ik heb het niet nodig om gelukkig te worden. Het is geen issue.

zowiezo, hoeveel mensen hier accepteren echt voor 100% dat ze kaal zijn/worden?
Niemand, maar dat is wel het streven zolang er geen wondermiddel bestaat en producten teleurstellend kunnen zijn. Dan helpt het niet om een sfeer te scheppen van taboe en afkeer.

Haarmannetje
12 september 2005, 00:40
ik zeg niet dat ik een adonis ben alleen ik probeer dus duidelijk te maken dat de meeste mensen ook voor uiterlijk gaan.
Maar waar baseer je zo'n uitspraak op? Mag ik dat weten?

als dat voorbeeld met die foto's zo verkeerd valt wil ik hem ook wel weg halen maar ik dacht dat mensen wel begrepen wat ik ermee bedoelde!
Het gaat er niet om hoe die foto door ons wordt opgevangen, maar om het principe. Hoe zou jij het vinden wanneer jij je eigen foto ergens op een forum zou aantreffen in het kader van schoonheid, waarbij jij tegenover Brad Pitt wordt geplaatst met de vraag "naast wie zou jij liever wakker worden?" Het is zonder enig respect voor de mevrouw in kwestie!

ray
12 september 2005, 02:17
Als ik aan dat ideaal zou willen voldoen zou ik ook bezwaar hebben tegen grijs worden, tegen het krijgen van rimpels, zou ik regelmatig de sportschool bezoeken enzovoort... maar nee hoor, behalve mijn haaruitval laat ik alles komen zoals het kom. Ik geef toe dat ik graag een bos haar heb en dat ik het daarvoor doe, maar niet om te voldoen aan één of ander ideaalbeeld.


Tja, met plastische chirurgie is er geen kunst aan nee.


Wie ontkent hier dan niet eerst naar het uiterlijk te kijken?

grijs haar kun je verven

rimpels kun je laten weghalen

een sixpack kun je trainen

allemaal zaken waarin je zelf de macht hebt en de middelen om er wat aan te doen. haaruitval is iets waar we tot op heden niet echt wat aan kunnen doen. het is te verlangzamen en een beetje hergroei te krijgen. feit is dat we hier allemaal net zo hulpeloos in zijn.

ouder worden en de daarbij horende fysieke verschijnselen zijn normaal. niemand zal raar staan kijken als je een vrouw van 80 hebt met rimpels en alle andere ouderdomskenmerken.

iemand die op zijn 20ste kaal is is niet iets wat bij een 20-jarige past (sommige mannen hebben het geluk dat een kale klets ze stat maar bij heel veel geld dat niet).

ik snap ook nog niet waarom jij er dan zo'n moeite mee hebt dat je kaal wordt als de rest van je uiterlijke verschijning ook niet belangrijk is in je optiek.

tja uiterlijk, zeker bij de eerste indruk belangrijk maar het is net als de mannelijke voorplantingsdrift. veel mannen hebben behoefte aan een mooie vrouw (of alle vrienden die ik ken zijn aliens) en die onderdruk je niet zomaar.

ray
12 september 2005, 02:20
Maar waar baseer je zo'n uitspraak op? Mag ik dat weten?


Het gaat er niet om hoe die foto door ons wordt opgevangen, maar om het principe. Hoe zou jij het vinden wanneer jij je eigen foto ergens op een forum zou aantreffen in het kader van schoonheid, waarbij jij tegenover Brad Pitt wordt geplaatst met de vraag "naast wie zou jij liever wakker worden?" Het is zonder enig respect voor de mevrouw in kwestie!

dus hieruit kan ik opmaken dat je haar lelijk vind. en waarom dan? en waarom heb je medelijden met haar.

Juist niemand wil lelijk zijn of naast een lelijk persoon wakker worden. ik verbaas me er echter over dat als iemand dit zo zegt dat ik dan zoveel reacties krijg.

en nee, als ik vergeleken word met brad pitt dan ga ik het ook verliezen met 1321128 tegen 123 stemmen.

Haarmannetje
12 september 2005, 06:16
grijs haar kun je verven

rimpels kun je laten weghalen

een sixpack kun je trainen

allemaal zaken waarin je zelf de macht hebt en de middelen om er wat aan te doen. haaruitval is iets waar we tot op heden niet echt wat aan kunnen doen. het is te verlangzamen en een beetje hergroei te krijgen. feit is dat we hier allemaal net zo hulpeloos in zijn.
Dit ben ik zeker met je eens.

ouder worden en de daarbij horende fysieke verschijnselen zijn normaal. niemand zal raar staan kijken als je een vrouw van 80 hebt met rimpels en alle andere ouderdomskenmerken.
Ook een vrouw van bijvoorbeeld in de 50 met rimpels en andere ouderdomskenmerken vind ik niet raar hoor, bijvoorbeeld.

iemand die op zijn 20ste kaal is is niet iets wat bij een 20-jarige past (sommige mannen hebben het geluk dat een kale klets ze stat maar bij heel veel geld dat niet).
Ten eerste, hoezo past dat beeld er niet bij? We praten onszelf dat aan, omdat wij dat VINDEN, maar dat is wat anders dan dat het ook zo IS. In mijn omgeving zijn er nu zoveel jongemannen die kalend zijn (in verschillende stadia), denk je nu echt dat ik bij die mensen zoiets heb van: "jeetje, dat is toch eigenlijk niet normaal?" Natuurlijk niet, dat is enkel mijn eigen frustratie in mijn eigen situatie. Het zit allemaal in je hoofd en nergens anders.

En hoe kom je erbij dat het bij slechts sommigen staat? Ik heb zelf werkelijk nog nooit een kale / kalende man gezien bij wie het NIET stond.

ik snap ook nog niet waarom jij er dan zo'n moeite mee hebt dat je kaal wordt als de rest van je uiterlijke verschijning ook niet belangrijk is in je optiek.
Ja, dat is een goed punt. Maar dat is hoe ik het ervaar. Ik ben ook al langzaam aan aan het grijzen. Niet dat het opvalt, maar er zitten al redelijk wat grijze haren aan de zijkanten en achterkant. Ik zal waarschijnlijk rond mijn 30ste aan de zijkanten en achterkant al goed grijs zijn. Maar dat vind ik werkelijk geen enkel bezwaar. Sterker nog, ik verwelkom iedere nieuwe grijze haar met vreugde :). En gespierd zijn en blijven is al helemaal iets wat me niet kan boeien. Dat zijn voor mij gewoon geen zaken die mij zaligmakend zijn.

Het is overigens niet zo dat ik mij niet verzorg ofzo. Natuurlijk geef ik op dat vlak wel om mijn uiterlijke verschijning, maar dat heeft niet zozeer met het streven naar het voldoen aan een ideaalbeeld te maken.

tja uiterlijk, zeker bij de eerste indruk belangrijk maar het is net als de mannelijke voorplantingsdrift. veel mannen hebben behoefte aan een mooie vrouw (of alle vrienden die ik ken zijn aliens) en die onderdruk je niet zomaar.
Tja, belangrijk bij de eerste indruk... dat is persoonlijk. Het klinkt misschien als een oude opa, wanneer ik praat over levenswijsheid, maar ik ga het toch doen. Ik heb in mijn relatief korte leventje al wel zoveel levenswijsheid mogen verkrijgen, dat ik weinig waarde hecht aan de eerste indruk. Ik weet natuurlijk wel dat iedereen automatisch op iets reageert, maar de vraag is wat je daarmee doet. Ik vind het zwak om simpelweg toe te geven aan je eerste indruk. Dat is pure zwakheid. Want je bent natuurlijk wel een mens met het vermogen tot rede en iemand met een beetje levenswijsheid weet tegelijkertijd dat de eerste indruk in de meeste gevallen niet juist is.

Ik liep eens een stage bij een bedrijf waarbij de manager (tevens mijn stagebegeleider) en ik een discussie hadden daarover in verband met sollicaties enzovoort. Hij zei dat hij in de eerste 5 seconden van een sollicatiegesprek al precies in kan schatten hoe iemand is. Ik zei dat ik dat vrijwel onmogelijk acht. Uiteraard gooide hij het op zijn ruime ervaring daarmee en achtergrondkennis daarover, maar daar imponeer je mij echt niet mee.


Maar goed, ik realiseer mij natuurlijk wel dat ik misschien niet tot het gemiddelde behoor wat dit betreft. Ik geef bijvoorbeeld ook niets om status in het algemeen (iets waar het willen hebben van een aantrekkelijk uiterlijk ook zeker mee verbonden is). Ik hecht weinig waarde aan materieel bezit en ik ben overeenkomstig ook werkelijk totaal ongevoelig voor het bezit van anderen. Dat geldt dus ook voor het uiterlijk. Kijk, ik heb natuurlijk wat betreft het uiterlijk ook bepaalde persoonlijke voorkeuren bij vrouwen. De ene vrouw vind ik aantrekkelijker dan de ander. Daar is niets mis mee. In een relatie moet je je bijvoorbeeld toch wel in een bepaalde mate aangetrokken voelen tot je partner, anders gaat het niet werken. Maar geloof maar niet dat een vrouw die ik op het eerste gezicht aantrekkelijk vind bij mij meer voor elkaar krijgt dan een vrouw die ik niet aantrekkelijk vind. Je hebt ook vrouwen die van zichzelf weten dat ze door veel mannen aantrekkelijk worden gevonden en daarom verwachten dat ze daaraan bepaalde privileges kunnen ontlenen. Nou, dan ben je bij mij dus echt aan het verkeerde adres, want dat zal niet gebeuren!

Je hebt het verder nog over de voortplantingsdrift. Dat is ook iets waar ik mij mateloos aan stoor. Vanaf het moment dat we echt meer inzicht hebben verkregen in de menselijke natuur, lijkt het alsof dat een vrijbrief vormt voor bepaald gedrag. Voorheen werd de norm bepaald door religie, waarbij de mens duidelijk een bijzondere plaats in nam en door God verantwoordelijk kon worden gehouden voor zijn doen en laten. Nu wil ik niet zeggen dat die situatie wenselijker is dan een situatie zoals nu, waarbij we wel beter weten hoe de mens eigenlijk in elkaar zit, maar dat betekent in mijn ogen niet dat je zomaar die hele moraal aan de kant kunt schuiven.


En zoals ik wel eens vaker heb verkondigd. Eigenlijk vind ik het nog niet eens zo'n slechte zaak, dat vroeg kalend zijn. Het is goed voor bewustwording en de ontwikkeling van relativeringsvermogen. En daarbij komt dat ik vind dat we ons eigenlijk enorm moeten schamen. Wij maken ons druk om dit soort onzin, terwijl een enorme hoeveelheid mensen op de wereld dagelijks moet vechten voor hun leven, door armoede, oorlog, hongersnood en onderdrukking. En ook niet te vergeten het totale gebrek aan respect van de mensheid voor dieren en planten. Nee, als je het mij vraagt verdient de mensheid dit soort dingen eigenlijk best wel. Net zolang totdat we ons eens leren gedragen.

Haarmannetje
12 september 2005, 06:28
dus hieruit kan ik opmaken dat je haar lelijk vind. en waarom dan? en waarom heb je medelijden met haar.
Nee, ik vind haar geen lelijke vrouw. Gewoon een normale vrouw uit haar eigen leeftijdscategorie. Ik vind haar niet (seksueel) aantrekkelijk, maar dat vind ik ook Liv Tyler ook niet. Het gaat erom dat JIJ het suggereert. Jij plaatst haar met die bedoeling. Je moet natuurlijk de zaak nu niet omdraaien :). Het gaat er niet om wat ik of een ander vind. Jij plaatst haar in die context waarbij je overduidelijk zelf al iets suggereert.

Ik vind dat geen stijl. Die vrouw heeft jou nooit iets gedaan en jij vindt het nodig om haar op deze manier te gebruiken om je eigen verhaal te onderbouwen.

Juist niemand wil lelijk zijn of naast een lelijk persoon wakker worden. ik verbaas me er echter over dat als iemand dit zo zegt dat ik dan zoveel reacties krijg.
Omdat je generaliseert op grond van werkelijk niets! Spreek gewoon enkel voor jezelf en het probleem is opgelost, klaar.

Georgie
12 september 2005, 09:47
En daar issie weeeeer :D! Men probeert mij weer eens met de mond vol tanden te laten staan door te wijzen op het feit dat ook ik hier ben. Nou, ik onken niet dat ik mijzelf beter voel mèt haar dan zonder (hoewel ik dat natuurlijk eigenlijk niet kan beoordelen, aangezien ik nog nooit eerder kaal ben geweest). Om die reden ben ik hier inderdaad.



Ik probeer jou helemaal niet met je mond vol tanden te laten staan. Ik probeer alleen aan te geven dat het uiterlijk voor vrijwel iedereen in ZEKERE MATE belangrijk is.

That's all.

Haarmannetje
12 september 2005, 10:05
Ik probeer jou helemaal niet met je mond vol tanden te laten staan. Ik probeer alleen aan te geven dat het uiterlijk voor vrijwel iedereen in ZEKERE MATE belangrijk is.

That's all.
Maar dat heb ik ook nooit ontkend. Ik zeg alleen dat het geen zin heeft en dat het niet bevorderend is voor de sfeer hier, dat we het constant weer op zo'n negatieve manier aanhalen.

ray
12 september 2005, 10:25
Maar dat heb ik ook nooit ontkend. Ik zeg alleen dat het geen zin heeft en dat het niet bevorderend is voor de sfeer hier, dat we het constant weer op zo'n negatieve manier aanhalen.

ja maar jij ziet het steeds zo negatief. ik zeg gewoon dat uiterlijk bij de eerste indruk een grote rol speelt en dat haar een zekerheidsgevoel geeft.

door media en dergelijk (tmf/soaps/modebladen) en dergelijke is er een cultuur gemaakt waarin het ideaalbeeld een (mannelijk) persoon is die veel haar heeft (mooi trendy kapsel). en ja, gelukkig is dit een klein beetje aan het veranderen (beckham/negers met kale kop, waarbij wel weer moet worden opgemerkt dat je er het hoofd voor moet hebben.

ik denk dat acceptatie van het feit dat je kaal of kalend bent belangrijk is maar dan moet je eerst wel inzien dat je het hebt en er in feite niks tegen kunt doen.

ik maak mezelf ook niks meer wijs! ik heb nu officieel erfelijke haaruitval :(
zuigt wel maar als ik dan naar mijn pa kijk is er hoop.
net als mij al vroeg inhammen maar toch een supermooie vrouw aan de haak geslagen ;)

Haarmannetje
12 september 2005, 10:36
ja maar jij ziet het steeds zo negatief. ik zeg gewoon dat uiterlijk bij de eerste indruk een grote rol speelt en dat haar een zekerheidsgevoel geeft.
Ja, maar is het iets om positief over te zijn? Ik weet dat het uiterlijk bij de eerste indruk bij veel mensen een grote rol speelt, maar daarom hoef je daar niet aan toe te geven. Tuurlijk, als ik net voor het eerst kennis maak met iemand, of gewoon iemand zie voorbij komen, dan heb ik daar wel een gevoel bij en een oordeel over. Dat gaat automatisch. Maar de vraag is: wat doe je daarmee? Blijf je naief door je houding tegenover die persoon in te stellen op basis van die eerste indruk, of ben je wijs en stop je die eerste indruk even weg om een open houding aan te nemen in de wetenschap dat de eerste indruk vaak vekeerd is? Ik kies altijd het laatste omdat ik dat wel zo eerlijk vind naar die andere persoon, maar vooral ook naar mijzelf.

door media en dergelijk (tmf/soaps/modebladen) en dergelijke is er een cultuur gemaakt waarin het ideaalbeeld een (mannelijk) persoon is die veel haar heeft (mooi trendy kapsel). en ja, gelukkig is dit een klein beetje aan het veranderen (beckham/negers met kale kop, waarbij wel weer moet worden opgemerkt dat je er het hoofd voor moet hebben.
Maar nogmaals de vraag: heb jij ooit iemand gezien bij wie het echt niet stond?

Het klopt natuurlijk wel dat die cultuur geschapen is door de media en ik geloof ook wel dat veel mensen zich daar door laten beïnvloeden, maar dat is een slechte zaak. Zie alleen al hoe mensen op dit forum soms kunnen reageren vanwege hun haaruitval. Sommigen hebben zelfs zelfmoord overwogen! Dat is toch te gek voor woorden? De samenleving faalt ernstig door een culturele verandering te accepteren die leidt tot dit soort situaties! Je ziet het ook veel bij tienermeisjes die zichzelf tot vel over been uithongeren. Triest als je het mij vraagt en dat verwijst een afwijzende houding tegenover de media en die gehele cultuur.

Wat mij betreft wordt vandaag de dag nog actie ondernomen om het zo snel mogelijk de keel dicht te knijpen!

ik denk dat acceptatie van het feit dat je kaal of kalend bent belangrijk is maar dan moet je eerst wel inzien dat je het hebt en er in feite niks tegen kunt doen.
Dat ben ik met je eens!

ik maak mezelf ook niks meer wijs! ik heb nu officieel erfelijke haaruitval :(
zuigt wel maar als ik dan naar mijn pa kijk is er hoop.
net als mij al vroeg inhammen maar toch een supermooie vrouw aan de haak geslagen ;)
Ja, het is kloten, dat ben ik ook absoluut met je eens. Maar kijk inderdaad vooral naar de positieve situaties, dat is gewoon veel prettiger voor jezelf.

Georgie
12 september 2005, 11:17
Maar dat heb ik ook nooit ontkend. Ik zeg alleen dat het geen zin heeft en dat het niet bevorderend is voor de sfeer hier, dat we het constant weer op zo'n negatieve manier aanhalen.


Ik bedoel het niet negatief, en haal het ook niet negatief aan. Dat is jouw insteek.

Rez
12 september 2005, 11:23
Poeh wat een discussie heb ik weer op doen waaien.

Darkster, ik begrijp je punt en ook ik kijk uiteraard graag naar mooie dames, maar mooi is verre van een standaard in de maatschappij, het is relatief en iedereen heeft een andere smaak qua uiterlijk, laatst zag ik een programma waarin uitgebreid inging op mannen die op vollere en zeg maar gerust dikke vrouwen vielen en ik vond het jammer dat hier een programma over gemaakt moest worden, alsof het zo abnormaal is dat dit zou kunnen gebeuren.

Je hebt het al gezegt maar ik ga er toch nog even op terug.

Een kale kop betekent nog niet dat je tekent voor een eenzaam en vrouwloos bestaan, het belangerijkste is uitstraling.
Je noemt Vin Diesel bijvoorbeeld, niet de beste acteur op de planeet, maar die gast straalt zelfvertrouwen uit en dat maakt em zo karakteristiek, denk je dat alsie niet zo gespierd was of constant met zn kop omlaag liep van de schaamte dat iemand dan naar em zou omkijken.
Daarom mijn statement, ga er wat aan doen maar op een andere manier, duik de sportschool bijvoorbeeld in en niet om eruit te zien als een bulldozer, want daar gaat het helemaal niet om, maar om dat beetje zelfvertrouwen te kweken waardoor je met een opgeheven kale kop rond kan lopen en zeggen dat je trots op jezelf bent....dan komen de vrouwen vanzelf naar je toe lopen.

Daarbij denk ik dat, hoewel uiterlijk altijd wel een rol blijft spelen aangezien visuele aantrekkings kracht belangrijk is binnen een relatie, dat naarmate je ouder wordt je ook minder eisen gaat stellen.
Ik merk het bij mezelf wel, als ik in het centrum loop en je ziet een ongelooflijk knap meisje, maar aan de kleding en manier waar op ze praat merk je al dat het om het type breezah gaat als je snapt wat ik bedoel :P, dan draai ik net zo snel mn kop weer om.
Inhoud en uiterlijk moet je een beetje tegen elkaar afwegen en zodra ik merk dat het inhoudelijk wel goed zit kijk ik ook veel sneller over mindere uiterlijkheden heen.
Het tegenovergestelde merk ik nu aan mijn huidige relatie, heel knap meisje en fysiek voel ik me ook zeker tot haar aangetrokken, maar qua innerlijk verschillen wij zoveel dat ik steeds vaker mijn twijfels trek over onze toekomst.

Life's a bitch, so make it your bitch :cool:

EDIT: om even op het onderwerp media terug te komen.
Ik denk wel dat het een onmogelijke zaak is om dit tegen te gaan, het blijft vrijheid van meningsuiting en het aan banden leggen zou tegen zekere verdragen ingaan.
Maar dat houdt niet in dat er meer campagnes zouden gevoerd kunnen worden om dit tegen te gaan.
Uiteraard ben ik het er zeker mee eens dat het nu wel de spuigaten uitloopt, kijk bv eens naar TMF (kotssmiley), je wordt daar doodgegooid met ringtone troep en dan komt daar nog eens de slogan tegen aan ''hoe weet je wanneer iemand cool is?, door zn RINGTONE natuurlijk''...ik bedoel wat de fuck???, stelletje indoctrinerende nazi's zijn het.

Georgie
12 september 2005, 12:17
Een kale kop betekent nog niet dat je tekent voor een eenzaam en vrouwloos bestaan, het belangerijkste is uitstraling.
Je noemt Vin Diesel bijvoorbeeld, niet de beste acteur op de planeet, maar die gast straalt zelfvertrouwen uit en dat maakt em zo karakteristiek, denk je dat alsie niet zo gespierd was of constant met zn kop omlaag liep van de schaamte dat iemand dan naar em zou omkijken.
Daarom mijn statement, ga er wat aan doen maar op een andere manier, duik de sportschool bijvoorbeeld in en niet om eruit te zien als een bulldozer, want daar gaat het helemaal niet om, maar om dat beetje zelfvertrouwen te kweken waardoor je met een opgeheven kale kop rond kan lopen en zeggen dat je trots op jezelf bent....dan komen de vrouwen vanzelf naar je toe lopen.

Nou vanzelf.... maar je komt een eind in de richting (mag ik als vrouw met geheel kale man wel even opmerken).


Uiteraard ben ik het er zeker mee eens dat het nu wel de spuigaten uitloopt, kijk bv eens naar TMF (kotssmiley), je wordt daar doodgegooid met ringtone troep en dan komt daar nog eens de slogan tegen aan ''hoe weet je wanneer iemand cool is?, door zn RINGTONE natuurlijk''...ik bedoel wat de fuck???, stelletje indoctrinerende nazi's zijn het.

Als het allemaal om de ringtone draait hoeven we ons over de rest geen zorgen meer te maken :D .

Tiuri
12 september 2005, 13:07
OOoooohhhh die ringtones op TMF!!! Dat is echt verschrikkelijk, hoe LAAG kan iets zijn!! Het is zo NIETS allemaal, zo SLECHT! Staat ook al heel lang in mijn TV-ergernissen-Top-5.

ray
12 september 2005, 13:56
OOoooohhhh die ringtones op TMF!!! Dat is echt verschrikkelijk, hoe LAAG kan iets zijn!! Het is zo NIETS allemaal, zo SLECHT! Staat ook al heel lang in mijn TV-ergernissen-Top-5.

lol, van acceptatie van kaal worden komen we terecht bij breezah-meisjes en irritante jamba reclame :rolleyes:

tja zelfvertrouwen is idd ook belangrijk. ik merk bij mezelf dat dat wel achteruit is gegaan bij mij.

toen ik lang geleden een hele mooie vaste vriendin had was dat wel anders. ik had zoveel zelfvertrouwen dat dat soms zeer irritant voor anderen kon zijn:P.
iig was het destijds zo dat ik regelmatig ruzie had met mijn toenmalige ex wanneer ik met meisjes zat te praten en zij beweerde dat die zaten te flirten (had ik kennelijk niet door).
nu heb ik dat zelfvertrouwen veel minder. alleen als ik bezopen ben dan komt dat die oude persoon weer naar boven met een schepje erbovenop zodat ik me weer voor lul zet (iig voor mijn gevoel) en ik me weer een paar dagen schaam :o

Guoy
12 september 2005, 15:31
Wauw heftige discussie!!

Haarmannetje, respect! Gaaf dat je direct verder kijkt dan de eerste indruk. Je bent hier echt de Zen meester lijkt het wel! :D Positief levensbeeld heb jij toch!

Toch hoef je darkster niet zo hard aan te pakken. Wat hij zegt is niet wereldvreemd moet ik zeggen en volgens mij kijkt iedereen wel naar uiterlijk. Ook wij natuurlijk want haar op je kop hebben heeft puur en alleen met uiterlijk te maken en niets met je innerlijk. Via je haar en kapsel kan je je uiten, net als via je kleding. En iedereen wil er leuk uitzien. Ik denk niet dat darkster totaal kapot is gemaakt door de media. Hij zegt zelf geloof ik dat iedereen op andere meisjes valt met allemaal een ander uiterlijk. (Liv Tyler als voorbeeld nemen was een beetje misplaatst misschien aangezien vrijwel iedereen naast haar wakker wil worden en mevrouw nijs ergens in de vijftig is en wij allemaal in de twintig zijn geloof ik.)

Beter zou zijn geweest een foto van een quasi alto meisje naast een huppel meisje te zetten. Want dat werkt ook via het uiterlijk, maar iedere jongen heeft zo zijn voorkeur. En dat is toch leuk? Als iedereen er hetzelfde uit zou zien zou het toch superkut zijn? Dus een beetje naar uiterlijk kijken is niets mis mee. Het is gewoon leuk!

Ik val bijvoorbeeld net als Rez niet op breezersletjes. Een aantal van mijn vrienden wel en die zien deze meisjes als schoonheidsideaal. Vet relaxed voor hun. Ik val daar niet op en was laatst bijvoorbeeld met een meisje waar ik al knetterverliefd op dreigde te worden. Toen ik het de volgende dag het aan een vriend vertelde riep hij verbaasd: "WAT!? die dikke?" En mij was dit weer niet opgevallen. :)

ycelik
12 september 2005, 15:44
wat is de reden dan voor jou om al die medicijnen te slikken en op dit forum te zitten? iedereen op dit forum droomt van een volle haardos die nooit uitvalt. waarom willen mensen dat? volgens mij nog altijd omdat het ideale schoonheidsbeeld iemand is die OOK een volle haarbos heeft (of dat kan laten groeien).

en waarom die reacties bij de foto's ....? jullie vinden het zeker zielig voor nijs en niet voor liv tyler. en waarom sneu, omdat ze lelijk is? ik heb dat niet gezegd, ik vroeg alleen waar je sochtends liever naast wakker word!
en ik durf nu wel te zeggen dat liv tyler op har 50ste nog beter zal uitzien dan nijs nu.

ik durf het iig toe te geven dat ik ook eerst naar uiterlijk kijk en die ideologie ook op mezelf reflecteer.

Ik doe het voor mezelf en de verklaring is wat haarmannetje ook ooit zei: "je vind het kut omdat je iets kwijt raakt WAT VAN JOUW IS EN BIJ JE HOORT" , iets in die trend dan.
Ik doe het omdat ik mij als gitarist zijnde en rock liefhebber graag wil uitdrukken met haar tot mijn kin(headbangen lolz).
Ik doe het omdat haar een hele mooie accesoires is en wil het graag houden.
Serieus : meisjes, zijn echt de laatste waar ik het voor doe.

Guoy
12 september 2005, 15:45
Dus ik bedoel te zeggen dat "mooi" zijn voor iedereen iets anders betekend en dat iedereen op andere types valt. Wat darkster alleen zegt, en ik denk dat iedereen dat hier wel vindt is dat een kop met haar hebben nou eenmaal hoort bij een algemeen ideaal wat mannen moeten hebben. Of je aan dit ideaal zou moeten toegeven is idd een tweede....

Maar ik denk helemaal niet dat dit het punt was wat darkster wilde maken. Hij wil gewoon er leuk uitzien voor zowel zichzelf als eventueel toekomstige vriendin. En hij denkt denk ik dat met een bos haar dat makkerlijker gaat. En dat gevoel heb ik denk ik ook en ik denk wij allemaal. Als ik net zo zelfverzekerd in m'n schoenen zou staan als uber-pauper Vin Diesel zou ik er misschien ook geen moeite mee hebben. Ik bedoel ik vind Andre Agassi met zijn kale kop deadsexy, en het staat hem misschien wel beter dan zijn voorgaande kapsels, maar ja ik lijkt toch liever op Roger Federer!:)

Georgie
12 september 2005, 16:10
Wauw heftige discussie!!

Haarmannetje, respect! Gaaf dat je direct verder kijkt dan de eerste indruk. Je bent hier echt de Zen meester lijkt het wel! :D

Het is niet te hopen voor Haarmannetje. Zen-meesters zijn vrijwel altijd zo kaal als een biljartbal.:eek:


Ik val bijvoorbeeld net als Rez niet op breezersletjes. Een aantal van mijn vrienden wel en die zien deze meisjes als schoonheidsideaal. Vet relaxed voor hun. Ik val daar niet op en was laatst bijvoorbeeld met een meisje waar ik al knetterverliefd op dreigde te worden. Toen ik het de volgende dag het aan een vriend vertelde riep hij verbaasd: "WAT!? die dikke?" En mij was dit weer niet opgevallen. :)

Leuk, Guoy.
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer, zeggen ze wel eens.

Guoy
12 september 2005, 16:27
Nou ze was niet twee keer mijn lichaamsgewicht ofzo dat het me op die manier totaal niet was opgevallen. Ze was gewoon ietsje dikker dan het gemiddelde meisje denk ik. Maar ik houd wel van een meisje met een klein buikje! :D

Haarmannetje
12 september 2005, 17:40
Het is niet te hopen voor Haarmannetje. Zen-meesters zijn vrijwel altijd zo kaal als een biljartbal:eek:
Ik denk niet dat het Zen meester zijn en je zorgen maken om je haar samengaat. Sterker nog, ze zijn in conflict met elkaar! Dus ik kan mijzelf geen Zen meester noemen, hoewel ik wel op die manier in het leven zou willen leren staan.

Cloud
12 september 2005, 17:52
ik zeg niet dat ik een adonis ben alleen ik probeer dus duidelijk te maken dat de meeste mensen ook voor uiterlijk gaan.

als dat voorbeeld met die foto's zo verkeerd valt wil ik hem ook wel weg halen maar ik dacht dat mensen wel begrepen wat ik ermee bedoelde!Ik kende die Nijs helemaal niet (zal wel een bekende Nederlandse zijn) en dacht dat het om een foto van een anonieme vrouw ging die je van het net had geplukt. Vandaar vooral mijn ergernis. Vond het ook onnodig om foto's te plaatsen, je standpunt was zonder ook al duidelijk.

Peace,
Cloud

ycelik
12 september 2005, 18:37
Tjaah het foute van de foto's waren dat jij vrouwelijk schoon bepaalde en wat een lelijke vrouw volgens jouw zou zijn.
Probleem echter is dat, niemand dit mag beslissen.

Georgie
12 september 2005, 19:11
Ik denk niet dat het Zen meester zijn en je zorgen maken om je haar samengaat. Sterker nog, ze zijn in conflict met elkaar! Dus ik kan mijzelf geen Zen meester noemen, hoewel ik wel op die manier in het leven zou willen leren staan.

Nog sterker: ze maken zich niet eens druk over wat anderen vinden....

Guoy
12 september 2005, 19:40
Ok Ok! Dan komt hij gewoon het DICHTSTE in de buurt van zen-meester! :P

chriz
12 september 2005, 20:32
HALLELUJA! Wat een reacties. Haarmennetje go!

Sors immanis et inanis, rota tu volubilis,
status malus, vana salus semper dissolubilis,
obumbrata et velata michi quoque niteris;
nunc per ludum dorsum nudum fero tui sceleris. Ideo terribilis est mundi iste.

Zoals het bij MIJ werkt, is dat als eerste de luidruchtige mensen op vallen, daarna vallen de aparte mensen op, dan de spontane, dan de mooie, dan de rest. En waarom? heel simpel als je ergens binnenloopt en daar zit een mooie dame (naar welke maatstaaf dan ook), en in die zelfde ruimte is iemand zoals fabiola aan wezig, dan valt hij/zij als eerste op. Ziet er heel raar uit, en screeuwd/krijst overal boven uit.

Ander voorbeeld als er 2 zitten, een blood mooie die strak voor uitkijkt, en een spontaan lachende. Dan valt die 2de eerder op. Die bloed mooie moet je eerst ontdekken, waarom vallen mensen mij op? Als ze opvallend zijn, en niet als ze passief zijn.

Ook wordt ik niet het liefst wkker naast iemand die er mooi uitziet. Als eerste als je wakker wordt zit er slaap in je ogen en ben je nog te slaperig om het op te merken. Ik wordt liever naast iemand wakker die aardig is, en dat we elkaar goed begrijpen en aanvoelen.

En dat over die rellatie die hier even gesteld wordt tussen de voortplanting en het ideaal uiterlijk. Wat een onzin. Dit is iets dat door de media wordt opgeligt. In mijn ogen zijn mensen die dit soort beweringen maken, zelf zonder veel ervaring/kennis, die dit soort gedachten hebben, of alleen maar uitspreken, om er bij te horen en 'cool' te zijn.



Als je echt naar de natuur wilt kijken om het te vergelijken: daar zie je zo ongeveer het tegenovergestelde. Daar kun je 2 grove categorieen onderscheiden. a) de partner keuze is voorkomen willekeurig b) er vind selectie plaats.

Wat darkster zo even stelt "uiterlijk, zeker bij de eerste indruk belangrijk maar het is net als de mannelijke voorplantingsdrift. veel mannen hebben behoefte aan een mooie vrouw" geldt niet bij deze selectie. Hierbij wordt geselecteerd op het meest sterke, overlevingsvatbare vrouwtje / mannetje. Dus zou die 'mannelijke voorplantingsdrift' juist moeten leiden tot het uitkiezen van de lekkere stevige dames met een paar flinke poten er onder, een bolle toet en breedt gebouwd, zodat die babies er lekker uit kunnen floepen. En zijn alle vrienden van darkster aliens omdat ze op de dunne, kwetsbare poppetjes uit de media vallen.

Pieter19
12 september 2005, 21:23
Ja ik moet inderdaad zeggen dat Haarmannetje een positieve persoonlijkheid is en wel wat heeft van een Zen meester heeft :D.

Guoy
13 september 2005, 00:31
Ik ben nu trouwens "Zen en de kunst van het verliefd worden" van Brenda Shoshanna aan het lezen. Niet dat ik moeite heb met verliefd worden, maar ik zou het wel eens in Zen stijl willen doen! :D

Pieter19
13 september 2005, 01:13
Guoy, klinkt intressant. Ben recent aan een nieuw boek van Thich Nhat Hanh gestart, de Zen meester die we al eens eerder hadden besproken. Het boek noemt "Zoeken naar vrede in je hart", zeer boeiend maar bevat ook redelijk wat meditatie technieken en daar ben ik al aardig mee weg. Ik begin meer en meer te beseffen dat de "mind" alles is en dat alles gecreeert word door hoe wij denken en met dat inzicht te krijgen word ook alles lichter... Het is pas een probleem als jij er een probleem om maakt. Iets is een probleem als het tegen werkt met onze principes & inzicht, maar wij willen altijd dat probleem doden interplaats onze principes te verzetten en ons inzicht te vergroten en dan vraag je om een wat rot leven.

Ik kijk regelmatig op de nederlandse zender en regelmatig kom ik op Boeddhistisch uitzendingen, echt boeiend, soms wel te cultuureel gericht maar ook regelmatig Westers gericht en dat is echt wel heftig & diep. Veel mensen denken dat Boeddhisme een religie is maar dat is het zeker niet... Boeddha was geen god of jesus, gewoon een hele wijze man met een zeer groot inzicht en dat maakt het juist zo boeiend vind ik omdat het al die nonsense overtreft en gewoon gezondverstand gebruikt en geen god of jesus of wat dan ook maar gewoon jezelf. Ik was nog niet zo lang geleden een programma aan het kijken en het ging over een studie van hoe gelukkig bevolkingen zijn op deze wereld en het resultaat was dat Boeddhistische monniken de gelukkigste bevolking op aarde zijn :rolleyes:. Maarja ik zie me ook niet zo'n leven lijden maar dat is waarschijnlijk omdat wij niet op dat niveau zitten qua inzicht natuurlijk maar is toch straf als je dat kan en zo gelukkig kunt zijn zonder luxe, chapeau.

Onze haar problemen zijn inderdaad echt een lastige zaak en voor sommige wat lastiger dan de ander maarja het is idd niet altijd even makkelijk...

Georgie
13 september 2005, 10:19
Een van mijn eerste boeken over Zen was de trilogie "De lege spiegel", "Het dagende niets" en "Zuivere Leegte" van Jan-Willem van de Wetering.

Prachtig, en zeer verhelderend.

Een mooie definitie van Zen vind ik overigens de volgende:

Zen is geen diepzinnige leer, evenmin een soort magie of religie. Zen is ontspannen, Zen is concentratie, Zen is waarnemen, Zen is genieten van weinig. Zen is alles zo goed mogelijk doen. Het is eten wanneer je honger krijgt; slapen wanneer je vermoeid raakt. Het klinkt zo bedrieglijk eenvoudig, maar het blijkt moeilijk in praktijk te brengen. Het wezen van Zen is wellicht het best te interpreteren als het onvoorwaardelijk aanvaarden van het bestaan.
Meditatie begint daar, wanneer je je eigen bestaan volledig onder ogen ziet.


Om je eigen bestaan volledig onder ogen te kunnen zien, moet je bereid zijn om al je ideeën, opvattingen en verwachtingen over jezelf en over 'de werkelijkheid' prijs te geven. Je bestaan zonder enig voorbehoud onder ogen durven zien, veronderstelt een zekere 'geestelijke rijpheid', d.w.z. een onafhankelijke, vrije, open geest. Vrij van vooringenomenheid, vrij van autoriteit, vrij van angsten en complexen, en daarom vrij om op een onbevangen manier uitdrukking te geven aan je eigen unieke bestaan.

Guoy
14 september 2005, 14:40
Guoy, klinkt intressant. Ben recent aan een nieuw boek van Thich Nhat Hanh gestart, de Zen meester die we al eens eerder hadden besproken. Het boek noemt "Zoeken naar vrede in je hart", zeer boeiend maar bevat ook redelijk wat meditatie technieken en daar ben ik al aardig mee weg.

Heh? Ik lees van hem het boek "vrede aanraken" Hoeveel kan dit verschillen van "zoeken naar vrede in je hart"? Die lieve held van een Thich schrijft voor mijn gevoel iets teveel boeken die elkaar misschien teveel overlappen? Hij zou het toch niet voor het geld doen? :eek:

Op dit moment ben ik trouwens verre van Zen. Misschien wel het tegenovergestelde. Ik word de laatste twee weken bijna iedere dag wakker met hoofdpijn na bizarre dromen over kaler worden.

Maar sinds ik weet dat ik AGA heb ben ik m'n ex in ieder geval wel totaal vergeten! :D:confused::eek::(

Nou ja, het is kwart voor drie. Laat ik maar eens gaan ontbijten. :confused:

Pieter19
14 september 2005, 15:04
Heh? Ik lees van hem het boek "vrede aanraken" Hoeveel kan dit verschillen van "zoeken naar vrede in je hart"? Die lieve held van een Thich schrijft voor mijn gevoel iets teveel boeken die elkaar misschien teveel overlappen? Hij zou het toch niet voor het geld doen? :eek:

Op dit moment ben ik trouwens verre van Zen. Misschien wel het tegenovergestelde. Ik word de laatste twee weken bijna iedere dag wakker met hoofdpijn na bizarre dromen over kaler worden.

Maar sinds ik weet dat ik AGA heb ben ik m'n ex in ieder geval wel totaal vergeten! :D:confused::eek::(

Nou ja, het is kwart voor drie. Laat ik maar eens gaan ontbijten. :confused:

Guoy, Thich heeft idd heel wat boeken geschreven :D maar ik betwijfel wel dat het hij het voor het geld zou doen sinds hij in de jaren 70 een Nobelprijs heeft gekregen van Martin Luther King voor vreden enzo verder. Hij is ook wel in de 8O jaar nu en was al vroeg begonnen met schrijven... Laten we zeggen dat de goede man leefde om zijn mede mens inzicht bij te brengen :).

Spijt me te horen over je dromen van haaruitval enzo :(, ik heb dat ook al gehad hoor en ik weet wel wat je door maakt maar het beste dat me geholpen heeft in die tijden is proberen in het "Nu" te leven en dat leer je met je al goed begonnen lectuur :D.

Pieter19
15 september 2005, 12:59
Voor de mensen die Mediteren eens willen proberen moeten deze link eens gaan opzoeken: http://www.mindfulness.be/NL/med_insp.html
Hij bevat een paar geleide basis meditaties in audio formaat (nederlands). In het begin is het moeilijk om je volledige gedachten even op stop te zetten maar hoe meer je het doet, hoe beter het gaat :).

Pieter19
5 oktober 2005, 17:05
Ik wil jullie even informeren voor de gene die Zen bestuderen dat ik een nieuw boek heb bestelt "When you are falling, dive!" van Cheri Huber. Volgens sommige een prachtig boek over accepteren van de dingen des levens & zelf acceptatie.

Meer informatie hier: http://www.ipgbook.com/showbook.cfm?bookid=097103091X

MVG,
Pieter.

Guoy
5 oktober 2005, 22:49
Dat klinkt als een handig boek Pieter! Alleen ik heb er nog zoveel te lezen over deze onderwerpen die al hier in de kast staan. Ik zoek daarnaast nog een heel algemeen boek over zen, en niet een die zen aan iets koppelt (zoals ik nu het boek lees "Zen en de kunst van het verliefd worden"). Het is een heel leuk boek, maar ik ben veel meer geinterreseerd in de zen gedeeltes aangezien ik op dit moment toch geen relatie heb en over het algemeen niet superveel moeite heb om verliefd te worden.

Maar houd ons/mij maar op de hoogte van wat je van het boek vindt! Ik ben zeer benieuwd. :)

Guoy
5 oktober 2005, 23:00
Trouwens in dat Zen boekje stond nog een mooie uitspraak van Jean-Paul Sartre die wel een toepasselijke is misschien....

We beschouwen de manier waarop anderen ons zien
als realistischer dan de manier waarop we onszelf zien.
Dit betekent dat we onszelf zien als object en voorbijgaan
aan de kern van wie we werkelijk zijn.

Pieter19
5 oktober 2005, 23:41
Ik zal je zeker laten weten wat ik vond van het boek. Ook van deze autheur is er 6uur durende cd set (6 cd's) uit helemaal over Zelf Acceptatie genaamed "Unconditional Self Acceptance" (http://www.toolsforwellness.com/51046.html)

Cheri Huber is trouwens een zeer gerespecteerde & geliefde Zen Buddhiste ben ik net achter gekomen :).

Leuke qoute Guoy.

laurens7
1 april 2006, 00:26
erf. kaalheid bij mannen:
geen succesvole behandeling,er zijn wel producten die kunnen helpen
Hier wordt nog altijd teveel geredeneert vanuit veronderstellingen ipv uit concrete bewijzen(die echte wet. waarde hebben).
De actieve stoffen Minoxidil,finasteride(duc.?) zijn de enige die kunnnen! helpen.
Dat sommigen finasteride willen gebruiken kan er bij mij niet in, het is geen onschuldig product,verre van (ontwikkeld tegen prostaatkanker=> mag dan ook erge bijwerkingen hebben als het de kanker maar voorkomt), dat is het echt niet waard!
Hoe dan ook,op latere leeftijd is de kans groot dat je ondanks alle middelen toch minder haargroei gaat hebben.
Natuurlijk kunnen vitaminen helpen als je geen erfelijke kaalheid hebt en geen goede voedingsgewoonten hebt,maar een teveel kan eerder meer kwaad.
Wat je kunt doen en zeker effect heeft is je haar korter laten knippen en van die speciale shampoo gebruiken om het haar er dikker te laten uitzien.
Wat je ook kunt doen is de farma-industrie massaal sponseren door allerlei producten uit te proberen die zeer wss toch niet gaan werken(of mss toch omdat je last hebt van een of andere schimmel,bacterie,... (en evt. gecom. bij verkeerde diagnose).Je moet leren leven met je "haarprobleem",is ook enkel een probleem als je er zelf een probleem van maakt.Dik haar ga je nooit meer hebben,ook bij een haartransplantatie,het gaat mss wel minder/niet opvallen.
Een haarstukje zou ook een oplossing kunnen bieden,maar dan zou ik toch wachten tot het min of meer gestabiliseerd is (moet maar ff nr mn vader kijken),anders kan je constant nieuwe haarstukjes laten maken.
Ik heb weken gelezen,vooral wetenschappelijke artikels,geneesmiddelenhandleidingen/adviezen,... bijna alles wat je mogelijk kan vinden ivm dit thema.Ik doe ook wetenschappelijke studies dat maakt het allemaal wat makkelijker om te begrijpen.

DIt is wat ik ga doen:

1.minoxidil nog een jaar gebruiken,kijken of het effectief helpt(heb echt wel nieuwe haren gekregen maar het is maar de vraag of ze doorgroeien,vrees er eerlijk gezegd voor).
2.Indien niet mijn haar stilaan inkorten(minox mss toch blijven gebruiken indien haren klein blijven).

Haar is niet het enige dat je mooi maakt,mn nonkel zijn haar is helemaal kaal geschoren,best wel mooi,staat hem wel goed,kan hem niet met haar voorstellen.

Bekijk het positief of leer het te aanvaarden:

-vroeger bevroor mn lang haar altijd op de moto
-weer iets dat makkelijker/sneller te wassen,goedkoper (niet naar de kapper hoeven te gaan)
-je bent niet alleen,er zijn honderden miljoenen mensen met haaruitval
-geen vettig haar meer
-...

Mvg laurens

hoi
5 april 2006, 19:44
Misschien raar maar zit er eigelijk over te denken om het gewoon te accepteren en er verder geen aandacht meer aan geven. Ik heb al door dat de ideale oplossing nog lang niet bestaat. Dus waarom allemaal dingen uitproberen die zo weinig tot geen effect hebben.

Ik denk dat het beter is gewoon accepteren en door gaan met je leven. Het kaal worden valt altijd veel meer op bij mensen die zelf kalend zijn. Nooit is het mij eigelijk opgemerkt dat mensen kaal werden etc. maar nu ik het zelf wordt kijk ik bij iedereen en valt het pas op. Dus diegene die het waarschijnlijk opvallen bij jou zitten met het zelfde probleem. Als je je haar met rust laat en er niet meer zo mee bezig bent heb je toch veel meer tijd om andere leuke dingen te doen of ligt dat aan mij?

ray
5 april 2006, 20:57
Misschien raar maar zit er eigelijk over te denken om het gewoon te accepteren en er verder geen aandacht meer aan geven. Ik heb al door dat de ideale oplossing nog lang niet bestaat. Dus waarom allemaal dingen uitproberen die zo weinig tot geen effect hebben.

Ik denk dat het beter is gewoon accepteren en door gaan met je leven. Het kaal worden valt altijd veel meer op bij mensen die zelf kalend zijn. Nooit is het mij eigelijk opgemerkt dat mensen kaal werden etc. maar nu ik het zelf wordt kijk ik bij iedereen en valt het pas op. Dus diegene die het waarschijnlijk opvallen bij jou zitten met het zelfde probleem. Als je je haar met rust laat en er niet meer zo mee bezig bent heb je toch veel meer tijd om andere leuke dingen te doen of ligt dat aan mij?

als je zo kunt denken heb je idd een oplossing, alleen veel denken zo niet.
ikzelf stel mijn uitval uit en zie zo snel ook geen wonderpil komen die me een weeldige haardos geeft. over een paar jaar stop ik ws ook wel met de medicatie.

flappie
5 april 2006, 21:15
Same here. Maar dan hoop ik wel een vriendin te hebben :P. Hoef je je daar tenminste geen zorgen meer over te maken :rolleyes:

Tilly
5 april 2006, 21:20
ja flappie

hier ook hetzelfde
ik maak mij er momenteel zoveel zorgen over gewoon omdat ik maar denk aan dat:crybaby:, moest ik nu een vriend hebben die dit kan aanvaarden dan kun je het zelf ook beter aanvaarden,niet??:confused:
maar ja
als ik iemand leer kennen en hij komt aan mijn haar dan geef ik hem altijd een blauw oog!!!!!!!!!!hahahahahahah:D :D :D

groetjes
Tilly

laurens7
6 april 2006, 00:54
Misschien raar maar zit er eigelijk over te denken om het gewoon te accepteren en er verder geen aandacht meer aan geven. Ik heb al door dat de ideale oplossing nog lang niet bestaat. Dus waarom allemaal dingen uitproberen die zo weinig tot geen effect hebben.

Ik denk dat het beter is gewoon accepteren en door gaan met je leven. Het kaal worden valt altijd veel meer op bij mensen die zelf kalend zijn. Nooit is het mij eigelijk opgemerkt dat mensen kaal werden etc. maar nu ik het zelf wordt kijk ik bij iedereen en valt het pas op. Dus diegene die het waarschijnlijk opvallen bij jou zitten met het zelfde probleem. Als je je haar met rust laat en er niet meer zo mee bezig bent heb je toch veel meer tijd om andere leuke dingen te doen of ligt dat aan mij?

het is helemaal niet raar,dat is eigenlijk de enige oplossing,die middelen die je kunt nemen blijven niet eeuwig werken?(over een periode van 10j of langer,..)
Bijna iedereen wordt kaal,20% bij de leeftijd van 20,50% bij de leeftijd van 40j.Ik had het ook gewoon geaccepteerd totdat mijn dokter erover begon dat er medicijnen zijn die kunnen helpen.Dat "kunnen" moet je erg relativeren dat weet ik nu ook.Naast minoxidil ga ik niets gebruiken,mss vinden ze nog iets op de markt dat wel een goede behandeling is, is het niet zo dan is dat maar zo.
Paar dagen geleden is mijn auto gestolen,dan merk je wel dat dat haarprobleem eigenlijk maar zo'n luttel detail is.

Ik heb ook nog bijna nooit opmerkingen gehad van mensen.Kzie er anders nog altijd erg goe uit, atletisch lichaam,energierijk,verstandig,leuk,grappig,slim,z otte gedachten,satirisch,realistisch,... wat wil je nog meer? (Een auto lol)

Een vriend/vriendin raak je ooit toch kwijt.
Je haar is enkel een probleem als je er zelf een probleem van maakt,mannen weten waarom :d.

Morehair
6 april 2006, 16:01
Een vriend/vriendin raak je ooit toch kwijt.

:confused: :confused:

Beetje negatief?

kevin
6 april 2006, 16:36
:confused: :confused:

Beetje negatief?

De waarheid is hard.

Morehair
6 april 2006, 16:54
Hebben jullie zulke slechte ervaringen met vrouwen dan?

kevin
6 april 2006, 17:03
Hebben jullie zulke slechte ervaringen met vrouwen dan?

Hij bedoelt waarschijnlijk van ouderdom, net als ik bedoelde ;)

Morehair
6 april 2006, 17:07
Ik dacht al.......;)

Guoy
6 april 2006, 17:26
het is helemaal niet raar,dat is eigenlijk de enige oplossing,die middelen die je kunt nemen blijven niet eeuwig werken?(over een periode van 10j of langer,..)
Bijna iedereen wordt kaal,20% bij de leeftijd van 20,50% bij de leeftijd van 40j.Ik had het ook gewoon geaccepteerd totdat mijn dokter erover begon dat er medicijnen zijn die kunnen helpen.Dat "kunnen" moet je erg relativeren dat weet ik nu ook.Naast minoxidil ga ik niets gebruiken,mss vinden ze nog iets op de markt dat wel een goede behandeling is, is het niet zo dan is dat maar zo.
Paar dagen geleden is mijn auto gestolen,dan merk je wel dat dat haarprobleem eigenlijk maar zo'n luttel detail is.

Ik heb ook nog bijna nooit opmerkingen gehad van mensen.Kzie er anders nog altijd erg goe uit, atletisch lichaam,energierijk,verstandig,leuk,grappig,slim,z otte gedachten,satirisch,realistisch,... wat wil je nog meer? (Een auto lol)

Een vriend/vriendin raak je ooit toch kwijt.
Je haar is enkel een probleem als je er zelf een probleem van maakt,mannen weten waarom :d.

Jij was inactief geworden! Kom dan ook niet meer terug!!!!!! :mad:

Trouwens liever m'n auto gestolen en voor de rest een prachtige haarbos voor de rest van mijn leven! :) But it sucks for you.

kevin
6 april 2006, 17:44
Jij was inactief geworden! Kom dan ook niet meer terug!!!!!! :mad:

Trouwens liever m'n auto gestolen en voor de rest een prachtige haarbos voor de rest van mijn leven! :) But it sucks for you.

Het was meer een roep om aandacht net als Jaapie deed.:confused:

hoi
9 april 2006, 19:32
Maar valt het jullie ook op dat sinds dat je kaal wordt dat het je ook meer opvalt bij andere. En toen je zelf nog niet kaal werd dat het je niet echt opviel bij andere. Ik merk dat namelijk heel erg.

flappie
9 april 2006, 20:07
Ja, maar dat komt vooral omdat je er nu juist op bent gaan letten. Stom voorbeeldje:
Toen ik aan het rijlessen was, merkte ik opeens op hoeveel rijles auto's er wel niet rondrijden :P

Dus misschien is het ook wel weer een geruststelling, dat wanneer je er zelf niet mee geconfronteerd wordt, je er ook niet op let bij anderen. Misschien dat andere mensen dan ook niet denken dat je aan kaalheid lijdt (moet je natuurlijk niet een NW6 ofzo hebben ><), simpelweg omdat ze er gewoon niet op letten.

Haarmannetje
9 april 2006, 20:12
Langzaam maar zeker ben ik er anders over gaan denken. Inmiddels heb ik het geaccepteerd en ik moet zeggen dat het een ware bevrijding is voor mijn geest. Natuurlijk, liever geen AGA dan wel, maar het speelt geen rol meer verder in mijn leven. Ik heb ingezien dat het probleem enkel zo groot is als dat je het zelf maakt en dat het zich ook enkel in jezelf afspeelt en dat het werkelijk niets te maken heeft met je omgeving en jouw plaats daarin.

wilfried
9 april 2006, 20:56
Stroom mee met de zee
en maak het leven tot een gebed,
wanneer niets je kan raken
en je je onkwetsbaarheid voelt,
dan ben je bij je kern,
dan ben je bij wie je in wezen bent.

Je kunt veel meer dan je denkt,
het zijn de hersenschimmen die je remmen.
Je mogelijkheden zijn oneindig,
maar je moet erin geloven.

Geloof niet in je beperkingen,
geloof in je mogelijkheden.
Gun jezelf het allerbeste
en denk niet "dat is niet voor mij".

Je zult bereiken wat je denkt te kunnen bereiken,
niet meer, niet minder.
Je beperkingen liggen niet in je bewuste denken.
Juist dat onderbewuste kan je aan banden leggen.

Kijk naar je angsten, doorgrond ze, begrijp ze.
En laat ze vallen.
Je bent geen kind meer dat bang is voor het donker,
jij kunt het donker doorgronden.
Jij kunt licht brengen in het donker.
Je kunt de schimmen aanschouwen.

Probeer te zien wat je tegenhoudt.
Alleen als je dat weet kun je er iets tegen doen.
Wat je niet kent, is onbeheersbaar.

Waar het in de eerste plaats omgaat is om stil te zijn
en zo bij je ziel te komen,
als je die stilte hebt bereikt.
Voel dan wat je werkelijk wilt
en ga daarvoor.

Zie wat je tegenhoudt,
en voel hoe je verder kunt.
Je idealen in de stof realiseren is niet eenvoudig,
maar het is wel mogelijk.

Je bent hier om je volledige potentie te verwezenlijken.
Je bent hier om tot volledige bloei te komen.
En dat zal lukken,
als je echt wilt,
als je erin gelooft,
als je doorzet.

Soms zal dat geloof getest worden.
Het zal lijken of je idealen onbereikbaar zijn.
Maar dat is alleen maar een test.
Jij kunt je idealen bereiken, maar alleen als je geloof sterk genoeg is.

Vaak is het bereiken van je ideaal een lange weg,
vol met tegenslagen en teleurstellingen,
maar geef je idealen nooit op.
Alleen dan zullen ze gerealiseerd worden.

Een mens met idealen is een mooi mens.
Het is een mens die iets met zich meedraagt,
er gaat iets van hem of haar uit.

Leef je ziel, doe wat je ziel wilt
en je zult leven zoals je moet leven
en je dromen zullen realiteit worden.


*** Sinds ik inzicht kreeg in deze mogelijkheden in mezelf,
heb ik geen AA. en geen AGA. meer.

Groetjes,
Evaatje.

wilfried
9 april 2006, 21:19
Het is inderdaad een bevrijding als je je niet meer verliest in uiterlijkheden.
Het uiterlijke is schijn.
Het mooiste is datgene wat altijd bij je is.
En dat mooiste kan niemand je afpakken.

MVG.
Evaatje;)

ps. Heb je het boek : het visionaire venster van Amit Goswami ondertussen al uit?

ray
9 april 2006, 22:36
sinds ik merk dat ik kaal word ga ik ook meer letten op kalende mensen en zie er dus meer.

op dit moment ben ik niet echt met mijn haar bezig, ik maak me meer zorgen om annelien.
een vriendin vind ik momenteel veel belangrijker en net als mijn haar zijn ook de vrouwen waar ik op val eigenwijs en moeilijk te behouden :cool:

(yep, annelien is nog steeds in de kijker en ik ben bezig met een comeback :P)

Guoy
10 april 2006, 00:10
Het is inderdaad een bevrijding als je je niet meer verliest in uiterlijkheden.
Het uiterlijke is schijn.
Het mooiste is datgene wat altijd bij je is.
En dat mooiste kan niemand je afpakken.

Hoe kan ik van binnen mooier worden? :eek:

Trouwens haarmannetje, laat je nu je regime vallen aangezien je het geaccepteerd hebt of ga je daarmee door?

Pat
11 april 2006, 00:47
Ik heb ook al heel lang nergens meer op gereageerd.
Reden: simpelweg de acceptatie.
Had ik veel eerder moeten doen en kan het iedereen aanraden. Hoe? Simpel: Scheer maar een keer je kop kaal. Gewoon echt een keer helemaal! Glad. Geen stoppels. En kijk nu gewoon maar eens wat de reacties zijn. Ik denk dat vele van jullie gewoon, net als ik, ook verbaasd en verrast zullen zijn. Natuurlijk denken de meesten dat het jou niet zal staan zo'n kale kop (dacht ik ook). Toch: probeer het gewoon. Ik heb het in 1 keer allemaal glad geschoren en een ringbaardje laten staan. Resultaten sindsdien: gemiddeld wordt ik zo'n 5 jaar jonger geschat dan daarvoor. Inmiddels ruim een jaar later kan bijna niemand je meer voorstellen met haar. En hoewel ik op dat moment dacht 'ik probeer het gewoon, op vakantie, kan het altijd weer laten groeien' is er (letterlijk) geen haar op mijn hoofd die er nog aan denkt dat ooit te doen.
Kan het iedereen aanraden. Voordelen:

- nooit meer voor de spiegel kijken en gefrustreerd worden van weer minder haar (en hoe kut ook: je weet het, het wordt toch steeds minder terwijl je tegen beter weten in hoopt van niet: gevolg: frustraties nemen alleen maar toe en jij gaat er steeds triester door kijken)

- je ziet er beter uit: je bent geen kale, maar iemand die bewust zijn hoofd heeft kaal geschoren (sterker: ik werd met mn dunne haar vaker voor kale uitgemaakt dan nu met een echt kale kop!)

- geen gekloot met middeltjes smeren en zeker geen medicijnen die wel eens niet zo onschuldig zouden kunnen blijken (FINA)

- meer zelfvertrouwen waardoor je er automatisch ook 3x beter uit ziet (gaat uiteindelijk toch om uitstraling)

Nadelen? Het enige is dat het 's winters echt f..ing koud is met een kale kop (maar goed, een gave muts of pet helpt goed en ziet er ook nog goed uit)

Ik heb inmiddels 2 kale(nde) vrienden over gehaald: PRECIES dezelfde reacties na een aantal maanden. Houden het ook zo. (en hun eerste reactie: 'ja makkelijk praten, bij jou staat een kale kop goed'). Bij hen dus ook. Bij de meeste mensen.

Ik ben heel benieuwd of er nog meer mensen zijn die de stap durven nemen en over een paar maanden hier hun ervaringen delen (en zo meer mensen tot de, tot nu toe helaas, enige oplossing motiveren: acceptatie!).

O ja, wat ben ik blij dat ik nooit die eerder overwogen HT heb laten doen!!!


Pat


Motto: Beter kaal dan kalend

Henk
11 april 2006, 06:44
Hé die Pat! Ik heb nu weinig tijd, maar ik ben blij dat je die stap hebt genomen en ik wens je veel succes in je verdere leven.
Groet, Henk.

Thijs2
11 april 2006, 10:00
He Pet!

Dit klinkt allemaal best goed :), toch begin ik er nog niet aan, vind dat ik nog voldoende haar heb en als het echt dun wordt en lastig om in model te brengen wie weet..Ook is het zo dat jij al een stuk ouder bent dat er misschien een andere zaak van maakt als je nog maar 18 bent

ray
11 april 2006, 11:49
hoi pat, ik denk ook wel eens aan het kaalscheren maar betwijfel ook of het me staat.

zou jij foto's voor en na durven te posten?

ben eigenlijk wel heel benieuwd

hoi
11 april 2006, 16:24
Ja, maar dat komt vooral omdat je er nu juist op bent gaan letten. Stom voorbeeldje:
Toen ik aan het rijlessen was, merkte ik opeens op hoeveel rijles auto's er wel niet rondrijden :P

Dus misschien is het ook wel weer een geruststelling, dat wanneer je er zelf niet mee geconfronteerd wordt, je er ook niet op let bij anderen. Misschien dat andere mensen dan ook niet denken dat je aan kaalheid lijdt (moet je natuurlijk niet een NW6 ofzo hebben ><), simpelweg omdat ze er gewoon niet op letten.

Wat je zegt over de lesauto's dat heb ik ook.
En zo is het ook met kaal worden gegaan, ik had eigelijk neit door dat ik kaal werd viel het ook nooit op bij andere mensen. Pas toen het echt ver was merkte ik het, toevallig was het iemand die zelf al heel stuk kaler was dan mij die het opmerkte, jammer, want sinds dien ben ik er mee bezig en sindsdien valt het mij ook op. Ik heb dan alleen last van inhammen niet bij mijn kruin ofzo.

Maar ik denk ook zeker dat het een hele geruststelling mag zijn dat het de meeste veel en veel minder opvalt dan jij zelf.

Colinhos
13 april 2006, 14:43
Dit fenomeen is idd veel beschreven in psychologische literatuur. Kan alleen niet meer op de naam komen.

Jaapie
13 april 2006, 15:14
Dit fenomeen is idd veel beschreven in psychologische literatuur. Kan alleen niet meer op de naam komen.

Haha je avatar is meesterlijk, i love teringherrie haha :worship:

Colinhos
13 april 2006, 18:20
Haha, thnx man. Vond hem zelf ook erg leuk. Bovendien toepasselijk.

randolph
21 april 2006, 17:42
Ik ben het op zich wel eens met wat pat zegt, maar daarbij moet ik wel zeggen dat ik een kale kop bij oudere mannen. meestal nooit storend vind. Als je nog maar 18 bent zoals thijs2 zegt dat vind ik weet ik ook niet of ik mijn kop kaal zou scheren.

Waar ik me meestal aan stoor zijn de kapsels die veel kalende mannen hebben. Ik ben van mening dat kort haar er bij kalende mannen meestal beter beter uitziet dan lang haar, waarbij geprobeerd wordt de kale plekken zoveel mogelijk te bedekken. Dat ziet er ook gelijk een stuk onverzorgder uit en ik denk dat vrouwen daar een stuk sneller op afknappen dan een kalende man op zich.

kas
21 april 2006, 20:34
Ik ben van mening dat kort haar er bij kalende mannen meestal beter beter uitziet dan lang haar, waarbij geprobeerd wordt de kale plekken zoveel mogelijk te bedekken. Dat ziet er ook gelijk een stuk onverzorgder uit en ik denk dat vrouwen daar een stuk sneller op afknappen dan een kalende man op zich.


Volledig mee eens! Ben vrouw dus.. zie idd liever man met heel kortgeknipt haar of zelfs afgeschoren tot op de huid, dan die dunnen plukken en pluizen die met elk zuchtje wind alle kanten opgaan.

Haarmannetje
22 april 2006, 11:55
Als je al wat ouder bent en kalend, dan vind ik wat langer haar helemaal niet storend. Ik zelf hou niet van heel kort haar en voor een kaal hoofd zal ik werkelijk nooit kiezen. Zoals Jeroen van Inkel het heeft vind ik bijvoorbeeld heel goed kunnen en ook vooral dat grijze vind ik er mooi:

http://www.qmusic.nl/data/media/db_images/big/16468.jpg

DHTkiller
22 april 2006, 12:12
Als je al wat ouder bent en kalend, dan vind ik wat langer haar helemaal niet storend. Ik zelf hou niet van heel kort haar en voor een kaal hoofd zal ik werkelijk nooit kiezen. Zoals Jeroen van Inkel het heeft vind ik bijvoorbeeld heel goed kunnen en ook vooral dat grijze vind ik er mooi:
Mee eens, Haarmannetje, ik zou ook nooit kiezen voor een zeer kort kapsel of een kaalgeschoren hoofd. Heb 't ooit eens een keertje gedaan, een volledig kaalgeschoren kop, echt geen gezicht. Moet wel toegeven dat het bij sommige mannen wel staat, maar ik heb er geen hoofd voor.

Ik heb lang haar, zo tot mijn schouders. Van tijd tot tijd laat ik het een beetje afknippen, maar houd het toch nog lang.

Haarmannetje
22 april 2006, 12:21
Mee eens, Haarmannetje, ik zou ook nooit kiezen voor een zeer kort kapsel of een kaalgeschoren hoofd. Heb 't ooit eens een keertje gedaan, een volledig kaalgeschoren kop, echt geen gezicht. Moet wel toegeven dat het bij sommige mannen wel staat, maar ik heb er geen hoofd voor.
Precies, dat is natuurlijk ook een belangrijk aspect: heb je er een hoofd voor. Ik zelf in ieder geval ook niet en zal het dus ook nooit kaal scheren en zelfs niet heel kort (millimeteren).

Ik heb lang haar, zo tot mijn schouders. Van tijd tot tijd laat ik het een beetje afknippen, maar houd het toch nog lang.
Als je het verder goed verzorgd, dan zie ik geen enkel probleem. Jeroen van Inkel was eens (poos geleden) te gast in Goedemorgen Nederland en toen had hij het dus ook gewoon vrij vol aan de zijkanten en achterkant, terwijl hij bovenop volledig kaal is. Zoals ik al zei, zoiets vind ik helemaal niet storend, maar zelfs mooi.

Guoy
22 april 2006, 14:00
Precies, dat is natuurlijk ook een belangrijk aspect: heb je er een hoofd voor. Ik zelf in ieder geval ook niet en zal het dus ook nooit kaal scheren en zelfs niet heel kort (millimeteren).


Als je het verder goed verzorgd, dan zie ik geen enkel probleem. Jeroen van Inkel was eens (poos geleden) te gast in Goedemorgen Nederland en toen had hij het dus ook gewoon vrij vol aan de zijkanten en achterkant, terwijl hij bovenop volledig kaal is. Zoals ik al zei, zoiets vind ik helemaal niet storend, maar zelfs mooi.

Hee Haarmannetje! :) Je schreef laatst in deze thread dat je je AGA volledig hebt geaccepteerd en nu zelfs dat je boven kaal en lang van zij- en achterkanten mooi vindt. Je (dure) regime staat echter nog wel in je signature. Ben je hiermee gestopt omdat je het hebt geaccepteerd, of heb je het nog niet ZO geaccepteerd? :)

Haarmannetje
22 april 2006, 14:27
Hee Haarmannetje! :) Je schreef laatst in deze thread dat je je AGA volledig hebt geaccepteerd en nu zelfs dat je boven kaal en lang van zij- en achterkanten mooi vindt. Je (dure) regime staat echter nog wel in je signature. Ben je hiermee gestopt omdat je het hebt geaccepteerd, of heb je het nog niet ZO geaccepteerd? :)
Ik gebruik op het moment inderdaad niets meer :).

Georgie
22 april 2006, 16:53
Ik gebruik op het moment inderdaad niets meer :).

Och, dat vind ik ook weer het andere uiterste. Ik accepteer mijn haaruitval, doe er iets aan, en ga verder met mijn leven. Het gaat er niet om of je er omgaat, maar HOE je er mee omgaat. Als je als een bezetene de hele dag in de spiegel staat te turen, het internet af blijft speuren e.d., dan is er geen acceptatie. Maar als je kunt accepteren dat je het hebt, kun je ook gewoon iets blijven gebruiken. Waarom niet? Zolang het je leven maar niet beheerst. Je kunt ook gewoon accepteren dat er middelen zijn die helpen:cool: .

Tiuri
22 april 2006, 17:49
Ik gebruik op het moment inderdaad niets meer.
Dat vind ik niet Georgie, ik denk dat het 100% stoppen met alle middeltjes de ultieme kroon is op het doel acceptatie, en dat dat je uiteindelijk meer bevrediging kan geven dan doorgaan met middeltjes. In Haarmannetje blijkt een heuse zen-master te schuilen!!!! Hoera!!!

http://www.compumess.nl/daf/smileys/sm1/baloon.gifhttp://www.xs4all.nl/~olie/fok/smilies/Smilies/cheerlie3.gifhttp://www.xs4all.nl/~olie/fok/smilies/Smilies/sjoerule.gifhttp://www.xs4all.nl/~olie/fok/smilies/Smilies/worshippy-6x.gifhttp://www.compumess.nl/daf/smileys/sm1/applaus.gifhttp://www.xs4all.nl/~olie/fok/smilies/Smilies/cheerlie2.gifhttp://www.compumess.nl/daf/smileys/sm1/baloon.gif

http://smile.smilies.nl/474.gifhttp://www.xs4all.nl/~olie/fok/smilies/Smilies/disco.gifhttp://smile.smilies.nl/474.gif

Haarmannetje
22 april 2006, 18:21
Dat vind ik niet Georgie, ik denk dat het 100% stoppen met alle middeltjes de ultieme kroon is op het doel acceptatie, en dat dat je uiteindelijk meer bevrediging kan geven dan doorgaan met middeltjes. In Haarmannetje blijkt een heuse zen-master te schuilen!!!! Hoera!!!

Hehehe Tiuri :). Ik moet wel toegeven dat het niet opeens een bewuste keuze is geweest zo van: "en nu is het afgelopen!" Het ging heel geleidelijk. Ik werd steeds lakser in het gebruiken van Fluridil en twee weken geleden was ik door mijn voorraad heen en heb tot op heden geen bijbestelling gedaan en voel dus ook niet de drang om het te doen. Leuk vind ik kaal worden niet, maar ik heb er geen kracht meer voor om er tegen te vechten en zoals ik al eens vaker heb gezegd: het maakt in de praktijk niets uit. De frustratie zit voornamelijk in jezelf. In ieder geval is dat mijn ervaring.

kevin
22 april 2006, 18:22
Ja ik vind het heel knap dat je dat kan Haarmannetje.

Haarmannetje
22 april 2006, 18:24
Ja ik vind het heel knap dat je dat kan Haarmannetje.
Nou, ik denk dat het vooral ook een bepaald proces is. Zoals ik al zei heb ik niet vanuit een 'moedige daad' de knop omgedraait, maar is deze verandering langzaam aan automatisch ontstaan. Maar wie weet komt er straks wel weer een paniekfase en ik weer ga zoeken naar oplossingen :).

Maar trouwens, als er op den duur een middel op de markt komt welke daadwerkelijk in staat is om gegarandeerd al je haar terug te laten groeien, dan zal ik er nog steeds als de kippen bij zijn :). Ik heb alleen geen zin meer in dat gevecht en die onzekerheid van "zal het werken????"

kevin
22 april 2006, 18:27
Maar hoe is dat proces zo snel gegaan dan? Want ik dacht dat je nog met Fluridil bezig was en 1mg Finasteride wilde proberen. Maar inderdaad, de onzekerheid is het ergste om te ondervinden. De rest valt daarbij nog wel mee.

Haarmannetje
22 april 2006, 18:29
Maar hoe is dat proces zo snel gegaan dan? Want ik dacht dat je nog met Fluridil bezig was en 1mg Finasteride wilde proberen.
Fluridil is inmiddels op en ik heb sindsdien geen nieuwe lading besteld. Het klopt inderdaad dat ik 1mg fina wilde proberen destijds, maar dat is dan weer een poging en dan maar hopen of het wel of niet werkt. Op die manier kom ik er niet los van. Dan mag fina uit alle andere middelen wel bewezen en goed zijn, maar garanties zijn er niet en wonderen hoef je er niet van te verwachten... hoewel je natuurlijk geluk kunt hebben.

Tiuri
22 april 2006, 18:31
Zoals ik al zei heb ik niet vanuit een 'moedige daad' de knop omgedraait, Oh. http://images.fok.nl/s/nopompom.gif

Haha nee hoor grapje ;)

Guoy
22 april 2006, 20:45
Ik gebruik op het moment inderdaad niets meer :).

Wauw, dat is wel heel knap. :) Ik weet alleen nog niet of ik er heel blij om moet worden. :confused: Ik vind het heel goed van je dat je het accepteerd. Zoals Tiuri zegt ben je inderdaad een ware zen-meester die nu daad bij woord voegt. Aan de andere kant voel ik me, hoe vreemd het misschien ook klinkt een beetje sip.

Ik heb toen ik net lid was van dit forum eerst enkele tientallen topics gelezen met nu inmiddels meer dan 4000 bijdragen van jou hand/toetsenbord. Ik moest wel vaak lachen (positief) als er een nieuw middeltje op de markt was gekomen en er komt een reactie van jou als MENSEN DIT IS HET! HALLELUJAH WE KRIJGEN WEER HAAR! of iets in die trant. :) En nu heb je het toch geaccepteerd of opgegeven (?)

Ik vind het dan op de een of andere manier zonde dat jij zoveel tijd besteed en geld uitgeeft aan je probleem en dat je maar niet beloond wordt met HET middel. Misschien is dat wel wat ik probeer te zeggen. Ik kan er niet bij dat er niet gewoon een goede oplossing is hiervoor en dat iedereen door kan met z'n leven.

Nu kijk ik er nog een beetje dubbel tegen aan, maar morgen ben ik waarschijnlijk heel blij voor je. :)

Georgie
22 april 2006, 21:55
Dat vind ik niet Georgie, ik denk dat het 100% stoppen met alle middeltjes de ultieme kroon is op het doel acceptatie, en dat dat je uiteindelijk meer bevrediging kan geven dan doorgaan met middeltjes. In Haarmannetje blijkt een heuse zen-master te schuilen!!!! Hoera!!!




Ik heb de Zen-meester in Haarmannetje nog niet ontdekt. Ik denk dat jullie, wanneer je '100% stoppen met alle middeltjes' zien als 'ultiem doel', iets specifiek on-Zenachtigs doen. Zen stelt geen doelen, veroordeelt niet, en laat iedereen zijn keuze. De ene keuze is ook nooit beter dan de andere. Juist het streven NAAR is heel erg on-Zen.
Ik zou Haarmannetjes keuze dan ook niet als 'ultiem resultaat' willen betitelen. Wellicht voor hem, maar dat kan ik verder niet beoordelen, want ik ken Haarmannetje alleen maar van Haarweb.

Guoy
23 april 2006, 02:19
Ik heb de Zen-meester in Haarmannetje nog niet ontdekt. Ik denk dat jullie, wanneer je '100% stoppen met alle middeltjes' zien als 'ultiem doel', iets specifiek on-Zenachtigs doen. Zen stelt geen doelen, veroordeelt niet, en laat iedereen zijn keuze. De ene keuze is ook nooit beter dan de andere. Juist het streven NAAR is heel erg on-Zen.
Ik zou Haarmannetjes keuze dan ook niet als 'ultiem resultaat' willen betitelen. Wellicht voor hem, maar dat kan ik verder niet beoordelen, want ik ken Haarmannetje alleen maar van Haarweb.

Zen heeft trouwens wel doelen zoals verlicht raken. En haarmannetje streefde eerst naar een kop vol haar en nu niet meer. Hij is dus wat dat betreft gestopt met streven. :) Erg Zen. :P

Nu weet ik niet wat de exacte definitie is van Zen, maar het heeft voor mijn gevoel te maken met bevrijding. Voornamelijk bevrijding van het lichamelijke en je meer bezig houden met je "geest". Het vast blijven houden aan lichamelijke idealen is voor mij behoorlijk on-Zen (niet te verwarren met onzin).

We hebben het hier al lang en vaak gehad over uiterlijk. Waarom er bepaalde idealen zijn. Of het wiskundig te verklaren is of dat het van buitenaf door de media in ons hoofd is gepompt. Wat de verklaring ook is, het feit dat Haarmannetje het "ideale" NW1 idee links laat liggen bewijst toch dat hij het lichamelijke ideaal en misschien ook wel een onzinnig ideaal iets minder als heilig gaat zien. Niet dat hij geen ruk meer aan zijn uiterlijk zal doen. Maar hoe ik en menig persoon op Haarweb panisch blijf zoeken naar een NW1 ideaal of in ieder geval iets wat er zo dicht mogelijk bij in de buurt komt omdat we bang zijn wat de omgeving van ons zal vinden met minder haar vind ik het tegenovergestelde van Zen. Misschien overdrijf ik het wel en ziet Haarmannetje het wel helemaal niet zo. :) Maar als ik ervan uit mag gaan dat iedereen zijn hoofd vol met haar wilt voor zijn omgeving en niet voor zichzelf dan is Haarmannetje een held dat hij zich op deze manier los kan laten van maatschappelijke druk. Ik vind het knap. :)

Georgie
23 april 2006, 10:10
Zen heeft trouwens wel doelen zoals verlicht raken. En haarmannetje streefde eerst naar een kop vol haar en nu niet meer. Hij is dus wat dat betreft gestopt met streven. :) Erg Zen. :P

Nu weet ik niet wat de exacte definitie is van Zen, maar het heeft voor mijn gevoel te maken met bevrijding. Voornamelijk bevrijding van het lichamelijke en je meer bezig houden met je "geest". Het vast blijven houden aan lichamelijke idealen is voor mij behoorlijk on-Zen (niet te verwarren met onzin).

Er is geen duidelijke definitie van Zen. Ik zeg niet dat het niet meer streven naar een hoofd vol haar van Haarmannetje niet knap zou zijn, ik stel dat het niet per se 'Zenmeesterschap' in hoeft te houden. Ik hield me eerder bezig met mijn geest dat met mijn haar (logisch: het was eerder niet relevant). Toen ik AGA kreeg, heb ik gezocht naar oplossingen, omdat ik liever wel haar heb dan geen haar. Uiteindelijk heb ik een oplossing gevonden (regimen dan werkt), en dan laat ik het weer los. Had ik die oplossing niet gevonden, dan had ik het ook los gelaten. De essentie van mijn betoog is, dat het niet uitmaakt wat je doet, het gaat erom HOE het je doet. Er is geen goed en kwaad, er is geen beter of slechter. Dat wordt slechts bepaald door hoe wij er naar kijken.


We hebben het hier al lang en vaak gehad over uiterlijk. Waarom er bepaalde idealen zijn. Of het wiskundig te verklaren is of dat het van buitenaf door de media in ons hoofd is gepompt. Wat de verklaring ook is, het feit dat Haarmannetje het "ideale" NW1 idee links laat liggen bewijst toch dat hij het lichamelijke ideaal en misschien ook wel een onzinnig ideaal iets minder als heilig gaat zien. Niet dat hij geen ruk meer aan zijn uiterlijk zal doen. Maar hoe ik en menig persoon op Haarweb panisch blijf zoeken naar een NW1 ideaal of in ieder geval iets wat er zo dicht mogelijk bij in de buurt komt omdat we bang zijn wat de omgeving van ons zal vinden met minder haar vind ik het tegenovergestelde van Zen. Misschien overdrijf ik het wel en ziet Haarmannetje het wel helemaal niet zo. :) Maar als ik ervan uit mag gaan dat iedereen zijn hoofd vol met haar wilt voor zijn omgeving en niet voor zichzelf dan is Haarmannetje een held dat hij zich op deze manier los kan laten van maatschappelijke druk. Ik vind het knap. :)

Haarmannetje, en dan baseer ik me op andere discussies dan deze, heeft vaak heftig gefulmineerd tegen het 'maatschappelijk ideaal' en de mensen die daar volgens hem ongezond mee bezig zijn. Een 'zenmeester' (er daarvan zijn er maar heel weinig) doet dat niet. Hij laat anderen respectvol hun mening, zonder zich druk te maken over het feit of iemand überhaupt een andere mening heeft. Dat is voor mij Zen: het loslaten geldt niet alleen jezelf, het loslaten geldt ook dat wat anderen daarvan vinden. Op wat voor manier dan ook. Dat houdt overigens geen onverschilligheid in. Gewoon de constatering dat iedereen zijn eigen weg te gaan heeft. En dat dat hoe dan ook gerespecteerd moet worden, zonder dat te veroordelen.

Tiuri
23 april 2006, 10:24
Haarmannetje, en dan baseer ik me op andere discussies dan deze, heeft vaak heftig gefulmineerd tegen het 'maatschappelijk ideaal' en de mensen die daar volgens hem ongezond mee bezig zijn. Een 'zenmeester' (er daarvan zijn er maar heel weinig) doet dat niet. Hij laat anderen respectvol hun mening, zonder zich druk te maken over het feit of iemand überhaupt een andere mening heeft. Dat is voor mij Zen: het loslaten geldt niet alleen jezelf, het loslaten geldt ook dat wat anderen daarvan vinden. Op wat voor manier dan ook. Dat houdt overigens geen onverschilligheid in. Gewoon de constatering dat iedereen zijn eigen weg te gaan heeft. En dat dat hoe dan ook gerespecteerd moet worden, zonder dat te veroordelen.
Je spreekt jezelf een beetje tegen, want eerst zeg je dat er geen scherpe definitie is van een zenmeester en vervolgens zeg je wat een zenmeester wel en niet hoort te doen. Ik weet ook te weinig af van zen om te zeggen hoe het precies zit, maar als een zenmeester inderdaad is zoals jij het beschrijft vind ik dat niet iets wat je moet ambiëren. Iedereen gaat zijn eigen weg, alles loslaten en oordelen vellen mag niet - dus als de joden vergast worden in concentratiekampen moet je dat als zenmeester gewoon maar laten gebeuren, of sterker nog, respecteren? :confused:

Georgie
23 april 2006, 12:09
Je spreekt jezelf een beetje tegen, want eerst zeg je dat er geen scherpe definitie is van een zenmeester en vervolgens zeg je wat een zenmeester wel en niet hoort te doen. Ik weet ook te weinig af van zen om te zeggen hoe het precies zit, maar als een zenmeester inderdaad is zoals jij het beschrijft vind ik dat niet iets wat je moet ambiëren. Iedereen gaat zijn eigen weg, alles loslaten en oordelen vellen mag niet - dus als de joden vergast worden in concentratiekampen moet je dat als zenmeester gewoon maar laten gebeuren, of sterker nog, respecteren? :confused:

Nee, en daarom is het ook zo moeilijk uit te leggen. Iets loslaten is niet hetzelfde als onverschillig zijn. Wat je wel in kunt zien, is dat iedereen zijn eigen weg gaat en tot iets komt. En dat proces, die weg respecteer je (of je ziet het in). Dat je dan langs de zijlijn gaat staan, is iets anders. Als ik iemand zie lijden, kan ik twee dingen doen.

Ik kan roepen dat dat nou eenmaal zo is, dat dingen gaan zoals ze moeten gaan en er niets aan doen. Op dat moment word ik onverschillig, ik neem er afstand van. Ik weiger het lijden van een ander te erkennen.

Ik kan hetzelfde roepen, en er tóch iets aan doen. Want het is ook op míjn pad gekomen. En vanuit mijn gevoel, de weg die ik tot dan toe heb afgelegd, heb ik de behoefte anderen te helpen, en er wél iets aan te doen.

Reageren vanuit oprechte, zuivere gevoelens is soms moeilijk. Het is hetzelfde als wanneer er iemand in het water ligt, en niemand iets doet. Ik ben er van overtuigd dat vrijwel iedereen in zo'n situatie degene in het water te hulp wil schieten vanuit een zuivere behoefte te helpen. Toch doen velen het niet. Ze gaan denken: dat een ander het wel doet, dat het misschien wel gevaarlijk is, etc. etc. Ze praten zichzelf iets aan, ze verliezen hun zuivere gevoel uit het oog. De 'onthechtheid' van Zen is in feite een stimulans die zuivere gevoelens te volgen, aandacht te hebben voor wat er gebeurt.

Het wezen van Zen is wellicht het best te interpreteren als het onvoorwaardelijk aanvaarden van het bestaan, las ik ergens. Daar kan ik me wel in vinden.

Je accepteert dat je AGA hebt. Je accepteert dat je de behoefte daar iets aan te doen. Je accepteert dat er middelen zijn die helpen. Je accepteert dat die situatie is zoals die is. En vanuit die acceptatie komt er misschien wel iets anders. Wellicht verdwijnt de behoefte er iets aan te doen. Wellicht blijft die bestaan. Maar het is nooit een streven om ermee op te houden omdat je dat zou moeten, of omdat je vindt dat je 'beter' zou zijn als je die middelen niet gebruikte. Of omdat je vindt dat je eigenlijk niet mag 'toegeven' aan de wens wél haar te hebben.

Zo, en nu weer aan het werk.

wilfried
23 april 2006, 12:10
Door niet-twee te zijn is alles één;
alles wat is, wordt erin bevat;
de wijzen van over de hele wereld,
zij allen behoren tot dit absoluut geloof.

Dit absoluut geloof gaat voorbij tijd en ruimte.
Eén moment is tienduizend jaren,
en alle dingen die zijn en die niet zijn,
openbaren zich onvervalst aan je.

Het oneindig kleine is zo groot als maar kan,
omdat de omstandigheden geen rol meer spelen,
het oneindig grote is zo klein als maar kan,
omdat er geen begrenzingen meer bestaan.

Wat is, is gelijk aan wat niet is;
wat niet is, is gelijk aan wat is.
Wanneer het jou nog niet aldus voorkomt,
zorg dat je niet in die toestand blijft.

Het ene bevindt zich in alle dingen,
alle dingen bevinden zich in het ene-
als dit nu ook voor jou zo is,
maak je dan geen zorgen meer over volkomenheid!

Het gelovig denken is niet verdeeld,
en de onverdeeldheid is het gelovig denken-
dit is waar taal ontoereikend wordt,
want er is hier van verleden, toekomst en heden
geen sprake meer.

Guoy
23 april 2006, 12:53
Kan je je gedichtje misschien ook uitleggen? Ik snap er niets van.

Tiuri
23 april 2006, 17:02
Nee, en daarom is het ook zo moeilijk uit te leggen. Iets loslaten is niet hetzelfde als onverschillig zijn. Wat je wel in kunt zien, is dat iedereen zijn eigen weg gaat en tot iets komt. En dat proces, die weg respecteer je (of je ziet het in). Dat je dan langs de zijlijn gaat staan, is iets anders. Als ik iemand zie lijden, kan ik twee dingen doen.

Ik kan roepen dat dat nou eenmaal zo is, dat dingen gaan zoals ze moeten gaan en er niets aan doen. Op dat moment word ik onverschillig, ik neem er afstand van. Ik weiger het lijden van een ander te erkennen.

Ik kan hetzelfde roepen, en er tóch iets aan doen. Want het is ook op míjn pad gekomen. En vanuit mijn gevoel, de weg die ik tot dan toe heb afgelegd, heb ik de behoefte anderen te helpen, en er wél iets aan te doen.

Reageren vanuit oprechte, zuivere gevoelens is soms moeilijk. Het is hetzelfde als wanneer er iemand in het water ligt, en niemand iets doet. Ik ben er van overtuigd dat vrijwel iedereen in zo'n situatie degene in het water te hulp wil schieten vanuit een zuivere behoefte te helpen. Toch doen velen het niet. Ze gaan denken: dat een ander het wel doet, dat het misschien wel gevaarlijk is, etc. etc. Ze praten zichzelf iets aan, ze verliezen hun zuivere gevoel uit het oog. De 'onthechtheid' van Zen is in feite een stimulans die zuivere gevoelens te volgen, aandacht te hebben voor wat er gebeurt.

Het wezen van Zen is wellicht het best te interpreteren als het onvoorwaardelijk aanvaarden van het bestaan, las ik ergens. Daar kan ik me wel in vinden.

Je accepteert dat je AGA hebt. Je accepteert dat je de behoefte daar iets aan te doen. Je accepteert dat er middelen zijn die helpen. Je accepteert dat die situatie is zoals die is. En vanuit die acceptatie komt er misschien wel iets anders. Wellicht verdwijnt de behoefte er iets aan te doen. Wellicht blijft die bestaan. Maar het is nooit een streven om ermee op te houden omdat je dat zou moeten, of omdat je vindt dat je 'beter' zou zijn als je die middelen niet gebruikte. Of omdat je vindt dat je eigenlijk niet mag 'toegeven' aan de wens wél haar te hebben.

Zo, en nu weer aan het werk.
Ja Georgie mooi gesproken, maar als ik nou zeg dat het gevoel om je haar te behouden per definitie in geen enkel geval legitiem is? Dat gevoel komt volgens mij altijd voort uit eigen onzekerheid of angst wat anderen van ons vinden (is hetzelfde). Hoe dan ook gevoels dus die in strijd zijn met de zuivere, oprechte gevoelens van een zenmeester.

Georgie
23 april 2006, 17:31
Ja Georgie mooi gesproken, maar als ik nou zeg dat het gevoel om je haar te behouden per definitie in geen enkel geval legitiem is? Dat gevoel komt volgens mij altijd voort uit eigen onzekerheid of angst wat anderen van ons vinden (is hetzelfde). Hoe dan ook gevoels dus die in strijd zijn met de zuivere, oprechte gevoelens van een zenmeester.

Iets is op een bepaald moment legitiem. Je zult eerst je eigen drijfveren moeten accepteren. Pas dan zullen ze eventueel (kunnen) veranderen.
Zodra je stelt dat het nooit legitiem is om je haar te willen behouden, leg je jezelf dwang op, en ben je alleen maar bezig met bepalen wat je wel of niet zo moeten willen.
Zen is feitelijk het ophouden met willen, loslaten. Niet vooraf al uitgaan van vastgesteld doelen. Net zoals het obsessief haar willen geen goede zaak is (het vertroebelt je gedachten) is het per se niet meer willen gebruiken van middelen niet goed. Elk doel dat je jezelf stelt en dat jou beheerst is onzuiver.
Laat wat gebeurt voortkomen vanuit het moment. Doe dingen die je plezier geven, die zuiver zijn. Behandel anderen, maar ook jezelf, met liefde. Eet als je werkelijk wilt eten, slaap als je werkelijk wilt slapen. Leef vanuit het nu. Verwacht niets, hecht je aan niets. En alles wordt mogelijk.

Stel dat ik vanaf dit moment fanatiek besluit dat ik over tien jaar 'een volmaakt, zuiver mens (al dan niet met haar:D ) wil zijn. Het besluit wordt doel. Het wordt zinloos. Ik leef niet meer vanuit het nu. Ik leef naar wat ik later wil zijn.

Tiuri
23 april 2006, 18:29
Iets is op een bepaald moment legitiem. Je zult eerst je eigen drijfveren moeten accepteren. Pas dan zullen ze eventueel (kunnen) veranderen.
Zodra je stelt dat het nooit legitiem is om je haar te willen behouden, leg je jezelf dwang op, en ben je alleen maar bezig met bepalen wat je wel of niet zo moeten willen.
Zen is feitelijk het ophouden met willen, loslaten. Niet vooraf al uitgaan van vastgesteld doelen. Net zoals het obsessief haar willen geen goede zaak is (het vertroebelt je gedachten) is het per se niet meer willen gebruiken van middelen niet goed. Elk doel dat je jezelf stelt en dat jou beheerst is onzuiver.
Laat wat gebeurt voortkomen vanuit het moment. Doe dingen die je plezier geven, die zuiver zijn. Behandel anderen, maar ook jezelf, met liefde. Eet als je werkelijk wilt eten, slaap als je werkelijk wilt slapen. Leef vanuit het nu. Verwacht niets, hecht je aan niets. En alles wordt mogelijk.

Stel dat ik vanaf dit moment fanatiek besluit dat ik over tien jaar 'een volmaakt, zuiver mens (al dan niet met haar:D ) wil zijn. Het besluit wordt doel. Het wordt zinloos. Ik leef niet meer vanuit het nu. Ik leef naar wat ik later wil zijn.Hmmm raar dan zeg, dat Zen. In feite spreekt het zichzelf tegen: je stelt jezelf als doel om geen doel te hebben. Dat is een contradictio in terminis.

Hoe dan ook lijkt het mij zo dat een zenmeester geheel verlicht is en dus geen waarde meer hecht aan oordelen van de buitenwereld. Een zenmeester zal het dus nooit in haar of zijn hoofd halen om aan haargroeimiddeltjes te beginnen lijkt me. :)

Georgie
24 april 2006, 09:46
Hmmm raar dan zeg, dat Zen. In feite spreekt het zichzelf tegen: je stelt jezelf als doel om geen doel te hebben. Dat is een contradictio in terminis.

Hoe dan ook lijkt het mij zo dat een zenmeester geheel verlicht is en dus geen waarde meer hecht aan oordelen van de buitenwereld. Een zenmeester zal het dus nooit in haar of zijn hoofd halen om aan haargroeimiddeltjes te beginnen lijkt me. :)

Het is geen tegenspraak. Je stelt jezelf geen doelen. Je stelt jezelf dus ook niet ten doel GEEN doel te hebben. Je stelt jezelf niets meer.

En een zenmeester zal wellicht geen haargroeimiddeltjes gebruiken. Maar niet omdat het oordeel van de buitenwereld hem niet interesseert. Maar omdat hij ZELF de behoefte niet heeft.

Tiuri
24 april 2006, 09:56
Het is geen tegenspraak. Je stelt jezelf geen doelen. Je stelt jezelf dus ook niet ten doel GEEN doel te hebben. Je stelt jezelf niets meer.Het blijft een tegenspraak, want jezelf niets stellen is een bewuste handeling en dus streef je een doel na. :) In feite kan Zen alleen op zeer filosofisch-abstract niveau bestaan, want zodra je het een naam geeft en het dus werkelijkheid wordt, graaft het in feite zijn eigen graf.
"Men kan niet het doel hebben doelloos te zijn. Daarom spreekt iedere zenmeester in paradoxen over het doel en zegt altijd met nadruk dat je niets moet willen." [bron (http://nl.wikipedia.org/wiki/Zen_%28religie%29)]

En een zenmeester zal wellicht geen haargroeimiddeltjes gebruiken. Maar niet omdat het oordeel van de buitenwereld hem niet interesseert. Maar omdat hij ZELF de behoefte niet heeft.Precies wat Haarmannetje nu ervaart dus. :cool:

En los van Zen (want dat blijkt een vrij onhandelbare theorie/visie), ik blijf erbij dat het alleen mogelijk is om zelf de behoefte niet te voelen als de buitenwereld je niet meer interesseert. Ik geloof niet in een behoefte die geheel vanuit jezelf komt die zegt dat haarverlies tegengegaan moet worden.

Georgie
24 april 2006, 12:38
Precies wat Haarmannetje nu ervaart dus. :cool:

En los van Zen (want dat blijkt een vrij onhandelbare theorie/visie), ik blijf erbij dat het alleen mogelijk is om zelf de behoefte niet te voelen als de buitenwereld je niet meer interesseert. Ik geloof niet in een behoefte die geheel vanuit jezelf komt die zegt dat haarverlies tegengegaan moet worden.

Ik zeg niet dat Haarmannetje dat niet zou ervaren. Ik zie in hem echter niet de zenmeester die velen hier in hem zien (inclusief bijbehorende hallelujahkreten). Minstens de helft van de kale mannen op de wereld gebruikt geen haargroeimiddelen. Gewoon omdat zij haargroei niet belangrijk genoeg vinden. Zijn zij zenmeesters? (Hoewel de boeddha-natuur natuurlijk wel in ons allen is.)

Maar je draait dingen om: het zijn je reacties op de buitenwereld die maken hoe je ergens tegenaan kijkt. Het is niet de buitenwereld zelf. In die zin zal een behoefte dus ALTIJD uit jezelf voortkomen. Het is dus niet de buitenwereld die jou al of niet interesseert (en beïnvloedt), het is de mate waarin jij je voor de buitenwereld interesseert (en er door beïnvloed wordt).
Het lijkt hetzelfde, maar is het niet.

Georgie
24 april 2006, 12:43
Het blijft een tegenspraak, want jezelf niets stellen is een bewuste handeling en dus streef je een doel na.


Jezelf niets stellen is geen handeling. Het is gewoon niets.... doen.

Tiuri
24 april 2006, 13:02
Precies wat Haarmannetje nu ervaart dus. :cool:

En los van Zen (want dat blijkt een vrij onhandelbare theorie/visie), ik blijf erbij dat het alleen mogelijk is om zelf de behoefte niet te voelen als de buitenwereld je niet meer interesseert. Ik geloof niet in een behoefte die geheel vanuit jezelf komt die zegt dat haarverlies tegengegaan moet worden.

Ik zeg niet dat Haarmannetje dat niet zou ervaren. Ik zie in hem echter niet de zenmeester die velen hier in hem zien (inclusief bijbehorende hallelujahkreten). Minstens de helft van de kale mannen op de wereld gebruikt geen haargroeimiddelen. Gewoon omdat zij haargroei niet belangrijk genoeg vinden. Zijn zij zenmeesters? (Hoewel de boeddha-natuur natuurlijk wel in ons allen is.)Ik denk niet dat minstens de helft van de mannen haargroei niet erg vindt. Als je goed doorvraagt zijn vaak zelfs de meest ogenschijnlijk laconieke mannen niet blij met hun haaruitval. Of ze de stap nemen om er iets tegen te doen is een andere, maar dat heeft ook weer met taboes te maken. De meeste mannen doen niks tegen haaruitval omdat ze het niet in het stoere mannelijke beeld vinden passen. Maar de kleine groep van mannen die er niets tegen doet omdat ze het gewoonweg niet interesseert, daar heb ik wel bewondering voor ja. Zij zijn in een bepaalde mate verlicht van de waarde die in de Westerse maatschappij wordt gehecht aan uiterlijkheden en verwachtingen daarover, en ik vind het zeer positief als je je daar van los kan weken. Maar nogmaals: dit is een hele kleine groep denk ik, en ook een uitstervend ras, gezien het feit dat uiterlijkheden steeds belangrijker worden in de generaties onder ons. Ook is er een duidelijke verschuiving zichtbaar van vroeger alleen de vrouwen die werden gezien als lustobjecten en die aan bepaalde standaarden moeten voldoen, maar tegenwoordig ook mannen door bladen als de Men's Health en de brede, glad geschoren, gespierde en bovenop behaarde mannen die steeds vaker op de Billboards verschijnen. Je zou dit kunnen zien als een uitvloeisel van de emancipatiebeweging van de vrouw: er is meer gelijkheid tussen mannen en vrouwen, maar ik vind het wel te betreuren dat nu ook mannen steeds meer aan bepaalde ideaaltypes moeten voldoen, ipv ook de vrouwen steeds minder.

Maar je draait dingen om: het zijn je reacties op de buitenwereld die maken hoe je ergens tegenaan kijkt. Het is niet de buitenwereld zelf. In die zin zal een behoefte dus ALTIJD uit jezelf voortkomen. Het is dus niet de buitenwereld die jou al of niet interesseert (en beïnvloedt), het is de mate waarin jij je voor de buitenwereld interesseert (en er door beïnvloed wordt).
Het lijkt hetzelfde, maar is het niet.Ja dat klopt, een behoefte komt altijd uit jezelf. Maar er zijn behoeftes die door jezelf bepaald worden (bijv. de behoefte om te eten, te vrijen en andere primaire behoeftes) en behoeftes die door de omgeving/cultuur worden opgelegd (bijv. de behoefte om haar te hebben).

Het blijft een tegenspraak, want jezelf niets stellen is een bewuste handeling en dus streef je een doel na.


Jezelf niets stellen is geen handeling. Het is gewoon niets.... doen.Jezelf niets stellen zal in ieder geval mentale inspanning vereisen en daarmee is het dan minstens een mentale handeling.

Georgie
24 april 2006, 13:51
Ik denk niet dat minstens de helft van de mannen haargroei niet erg vindt. Als je goed doorvraagt zijn vaak zelfs de meest ogenschijnlijk laconieke mannen niet blij met hun haaruitval. Of ze de stap nemen om er iets tegen te doen is een andere, maar dat heeft ook weer met taboes te maken. De meeste mannen doen niks tegen haaruitval omdat ze het niet in het stoere mannelijke beeld vinden passen. Maar de kleine groep van mannen die er niets tegen doet omdat ze het gewoonweg niet interesseert, daar heb ik wel bewondering voor ja. Zij zijn in een bepaalde mate verlicht van de waarde die in de Westerse maatschappij wordt gehecht aan uiterlijkheden en verwachtingen daarover, en ik vind het zeer positief als je je daar van los kan weken. Maar nogmaals: dit is een hele kleine groep denk ik, en ook een uitstervend ras, gezien het feit dat uiterlijkheden steeds belangrijker worden in de generaties onder ons. Ook is er een duidelijke verschuiving zichtbaar van vroeger alleen de vrouwen die werden gezien als lustobjecten en die aan bepaalde standaarden moeten voldoen, maar tegenwoordig ook mannen door bladen als de Men's Health en de brede, glad geschoren, gespierde en bovenop behaarde mannen die steeds vaker op de Billboards verschijnen. Je zou dit kunnen zien als een uitvloeisel van de emancipatiebeweging van de vrouw: er is meer gelijkheid tussen mannen en vrouwen, maar ik vind het wel te betreuren dat nu ook mannen steeds meer aan bepaalde ideaaltypes moeten voldoen, ipv ook de vrouwen steeds minder.

Ik ken legio mannen die hun haarverlies geen enkel punt vinden. Ik denk dat ik meer ken die het GEEN punt vinden, dan die het WEL een punt vinden. En ik mag zeggen dat ik daar redelijk vaak gesprekken over gehad heb. Hoewel een man zich misschien tegenover een vrouw minder uit. Gezien het feit dat ook 'kaalscheren' steeds meer geaccepteerd wordt, denk ik dat er voor velen wat dat betreft minder druk is. Ik zie veel kaalgeschoren mannen, ook zo in het straatbeeld. En in hoeverre je jezelf laat 'sturen' door alles dat getoond of aangeprezen wordt, is aan jou. Als je langs een bakkerswinkel loopt, voel je je toch ook niet gedwongen alles op te eten alleen maar omdat het er ligt?

Ja dat klopt, een behoefte komt altijd uit jezelf. Maar er zijn behoeftes die door jezelf bepaald worden (bijv. de behoefte om te eten, te vrijen en andere primaire behoeftes) en behoeftes die door de omgeving/cultuur worden opgelegd (bijv. de behoefte om haar te hebben).

Dat laatste kan ik het absoluut niet mee eens zijn. Geen enkele behoefte wordt door iets buiten jezelf opgelegd. Als jij besluit dat je haar zou moeten hebben omdat 'men' dat vindt, dan laat je jezelf een behoefte opleggen. Dat is een keuze. Iemand, of iets anders, kan jou nooit een behoefte opleggen. Dat kun je alleen zelf. Hoe moeilijk of extreem het ook lijkt: je hebt altijd keuzes.

Jezelf niets stellen zal in ieder geval mentale inspanning vereisen en daarmee is het dan minstens een mentale handeling.

Nee, volgens mij niet, en daar draait het nu juist om. Is iets loslaten een mentale 'inspanning'? Juist niet. Als je daarbij inspanning probeert te gebruiken lukt het nooit.

ray
24 april 2006, 13:57
heeft toch allemaal met oerinstincten te maken.

de mens wil zich voortplanten en die drift is volgensmij erg hoog bij mannen ivm vrouwen.

een man zoekt een goede vrouw om kinderen bij te krijgen. in principe wil een man een sterk nageslacht. dus een goed verzorgde vrouw, brede heupen, mooi strak lichaam en een gezonde geest.

vroeger sloegen we elkaars koppen in om een vrouwtje te bemachtigen, de sterkste kreeg de meeste/mooiste vrouwtjes (zoals je nu nog bij de dieren ziet, en de bavaria reclame :cool:).

aangezien we nu de cel ingaan als we elkaars koppen inslaan wordt de concurrentie op een andere gebieden uitgevochten.

-uiterlijk
-karakter
-humor
-status/macht/rijkdom

etc.

de eerste indruk wordt meestal gevormd door uiterlijk. dus geen wonder dat heel veel mensen zwaar tillen aan uiterlijke verzorging en looks.

als dat niet zo was dan gaven mannen geen geld uit aan dure kleding/verzorgingsprodukten maar spendeerden ze hun geld aan mannendingen als snelle auto's, bier, steaks en computers :P

zelfde zal ook wel voor vrouwen opgaan.

maar nu ga ik zo de stad in shoppen, heb nieuwe broek en schoenen nodig voor een feestje binnenkort :rolleyes:

@georgie
hoeveel mannen zullen eerlijk zeggen dat ze het heel moeilijk hebben met hun kaal worden? mannen willen niet graag als een watje overkomen en gaan echt niet tegen hun vrouw beginnen over hun haarprobleem.

daarnaast zal leeftijd ook een rol spelen. als je in je roerige tijd zit waar je veel uitgaat en achter de vrouwen aangaat dan wil je er gewoon goed uitzien. als je huisje-boompje-beestje hebt dan zal het minder belangrijk worden.

kijk maar eens naar hoe weinig mannen die getrouwd zijn en kids hebben nog hun haar doen of mooie kleding halen...

wilfried
24 april 2006, 14:00
Iemand die gevonden heeft wie hij werkelijk is, zal zich niet meer verliezen in uiterlijkheden zoals haaruitval.
Zo iemand is gelukkig met hele simpele dingen.
Hij stelt geen eisen, geen voorwaarden, en is ook niet op zoek naar geluk.
Hij IS geluk.
Diegenen die ophouden met zoeken, diegenen die ophouden met het najagen van geluk, die ZIJN gelukkig.
Zij keren naar BINNEN en vinden daar hun werkelijke IK, hun ziel.
Geluk is niet afhankelijk van wat je in de buitenwereld vindt.
Geluk is afhankelijk van in hoeverre je jezelf gevonden hebt.

Ik denk dat Georgie dit duidelijk wil maken, of niet?;)

ray
24 april 2006, 14:03
Iemand die gevonden heeft wie hij werkelijk is, zal zich niet meer verliezen in uiterlijkheden zoals haaruitval.
Zo iemand is gelukkig met hele simpele dingen.
Hij stelt geen eisen, geen voorwaarden, en is ook niet op zoek naar geluk.
Hij IS geluk.
Diegenen die ophouden met zoeken, diegenen die ophouden met het najagen van geluk, die ZIJN gelukkig.
Zij keren naar BINNEN en vinden daar hun werkelijke IK, hun ziel.
Geluk is niet afhankelijk van wat je in de buitenwereld vindt.
Geluk is afhankelijk van in hoeverre je jezelf gevonden hebt.

Ik denk dat Georgie dit duidelijk wil maken, of niet?;)

geluk hoor je te delen. het maakt me geen fuck uit of ik later rijk wordt, een dure auto rijdt of in een villa woon.

wil later gewoon een lieve mooie vrouw die voor je gaat, een paar toffe kids en goede vrienden.
ga ik liever in een oude escort naar een schoolreunie dan in een porsche met naast me een of andere dom mokkel waarvan ik de vader zou kunnen zijn :cool:

het grappige is dat ik eigenlijk in een behoorlijk goed nest ben geboren(finacieel), mensen zijn dan vaak jaloers of denken dat ik superverwend ben. ik kan behoorlijk veel dingen van mijn ouders krijgen maar ik heb daar nooit wat om gegeven. de laatste paar jaar heb ik zelfs geen verjaardagscadeau meer gehad omdat ik toch niks weet wat ik wil hebben. het enigste wat ik nog zoek is een onbedorven meisje die niet zo materialistisch is ingesteld zoals zoveel mensen.

ik weet niet waar het bij mij is misgegaan in mijn opvoeding of jeugd maar ik onvoorwaardelijke liefde, trouw en vriendschap vind ik veel belangrijker.
geluk is voor mij het gevoel dat als ik later doodga dat ik met een ontzettende brede glimlach sterf en dat ik weet dat geslaagd ben in wat ik zocht.

of zoals in the notebook word gezegd:

"Ik ben niet bijzonder.
Een gewone man met gewone gedachten.
En een gewoon leventje.
Er zijn geen standbeelden van mij en mijn naam zal gauw vergeten zijn. Maar in één opzicht heb ik meer bereikt dan wie dan ook.
Ik heb van iemand gehouden met heel mijn hart en ziel.
En voor mij is dat altijd voldoende geweest"

Tiuri
24 april 2006, 15:20
Ik ken legio mannen die hun haarverlies geen enkel punt vinden. Ik denk dat ik meer ken die het GEEN punt vinden, dan die het WEL een punt vinden. En ik mag zeggen dat ik daar redelijk vaak gesprekken over gehad heb. Hoewel een man zich misschien tegenover een vrouw minder uit. Gezien het feit dat ook 'kaalscheren' steeds meer geaccepteerd wordt, denk ik dat er voor velen wat dat betreft minder druk is. Ik zie veel kaalgeschoren mannen, ook zo in het straatbeeld. En in hoeverre je jezelf laat 'sturen' door alles dat getoond of aangeprezen wordt, is aan jou. Als je langs een bakkerswinkel loopt, voel je je toch ook niet gedwongen alles op te eten alleen maar omdat het er ligt?Het feit dat jij veel mannen kent die hun haarverlies geen enkel probleem vinden is denk ik op een aantal manieren te verklaren: 1) toeval; 2) de mannen zijn niet eerlijk naar je omdat het altijd nog een taboe is om haaruitval erg te vinden; 3) je hebt vooral veel vrienden op het platteland, waar uiterlijkheden van oudsher een minder grote rol spelen dan in de stedelijke cultuur; 4) er is nu al een kloof zichtbaar tussen jouw generatie en de mijne. Vergeet ook niet dat veel mannen het wellicht op het begin erg vonden maar inmiddels niet meer. Ze zijn dus al een soort acceptatieproces doorgegaan, en dat is erg positief denk ik want ook vormend voor het karakter.

Hoe dan ook denk ik dat je kunt stellen dat een grote meerderheid van de mannen moeite heeft met zijn haaruitval en dat ze het liever niet hadden gehad als ze de keuze hadden.

Dat laatste kan ik het absoluut niet mee eens zijn. Geen enkele behoefte wordt door iets buiten jezelf opgelegd. Als jij besluit dat je haar zou moeten hebben omdat 'men' dat vindt, dan laat je jezelf een behoefte opleggen. Dat is een keuze. Iemand, of iets anders, kan jou nooit een behoefte opleggen. Dat kun je alleen zelf. Hoe moeilijk of extreem het ook lijkt: je hebt altijd keuzes.Geheel mee eens. :) Echter, de mens is een sociaal dier (kuddedier) en dus zeer vatbaar voor cultuurelementen. De meeste cultuur wordt door mensen onbewust opgenomen, en daar zit het probleem. Voordat een mens zijn haaruitval kan accepteren zal het dus eerst moeten beseffen dat het een keuze is om de cultuursverwachtingen al dan niet te volgen. Als dit inzicht is bereikt kan de mens bewust een andere keuze maken. Het is dus hard werken om cultuurverwachtingen los te laten en een andere keuze te maken, en het is niet een kwestie van afwachten tot het vanzelf gebeurt.

Nee, volgens mij niet, en daar draait het nu juist om. Is iets loslaten een mentale 'inspanning'? Juist niet. Als je daarbij inspanning probeert te gebruiken lukt het nooit.Iets loslaten is voor ieder mens een enorme mentale inspanning denk ik ja. :) Dit komt omdat je van kinds af aan wordt geleerd om dingen te leren en doelen te bereiken. Om hiermee te breken zal enorm veel kracht vereisen. Het is ook niet voor niks dat er ontzettend veel oefeningen bestaan om je het Zen eigen te maken (zie wikipedia), het gaat dus alles behalve vanzelf.

heeft toch allemaal met oerinstincten te maken.

de mens wil zich voortplanten en die drift is volgensmij erg hoog bij mannen ivm vrouwen.

een man zoekt een goede vrouw om kinderen bij te krijgen. in principe wil een man een sterk nageslacht. dus een goed verzorgde vrouw, brede heupen, mooi strak lichaam en een gezonde geest.Hier ben ik het dus absoluut niet mee eens. "Schoonheid" is een cultureel bepaald begrip en dus subjectief, er bestaat niet een objectief schoonheidsideaal. Hier hebben we al eens eerder over gediscussieerd in de discussie Uiterlijke schoonheid: biologisch of cultureel bepaald?. Wel geinig om dat eens door te lezen denk ik.

Iemand die gevonden heeft wie hij werkelijk is, zal zich niet meer verliezen in uiterlijkheden zoals haaruitval.
Zo iemand is gelukkig met hele simpele dingen.
Hij stelt geen eisen, geen voorwaarden, en is ook niet op zoek naar geluk.
Hij IS geluk.
Diegenen die ophouden met zoeken, diegenen die ophouden met het najagen van geluk, die ZIJN gelukkig.
Zij keren naar BINNEN en vinden daar hun werkelijke IK, hun ziel.
Geluk is niet afhankelijk van wat je in de buitenwereld vindt.
Geluk is afhankelijk van in hoeverre je jezelf gevonden hebt.

Ik denk dat Georgie dit duidelijk wil maken, of niet?;)Hier ben ik het ook geheel mee eens, Evaatje. Het verschil tussen Georgies opvatting en de mijne is volgens mij meer in de manier waarop je kunt bereiken dat je ophoudt met najagen van geluk. Georgie bepleit dat je dat kunt doen door in het geheel te stoppen met doelen nastreven, ik bepleit dat daar heel veel oefening voor nodig is om zo in te kunnen zien dat je veel dingen wilt doordat de cultuur dat zo voorschrijft en dat je dus in feite ook een andere keuze kan maken.

Georgie
24 april 2006, 17:30
Het feit dat jij veel mannen kent die hun haarverlies geen enkel probleem vinden is denk ik op een aantal manieren te verklaren: 1) toeval; 2) de mannen zijn niet eerlijk naar je omdat het altijd nog een taboe is om haaruitval erg te vinden; 3) je hebt vooral veel vrienden op het platteland, waar uiterlijkheden van oudsher een minder grote rol spelen dan in de stedelijke cultuur; 4) er is nu al een kloof zichtbaar tussen jouw generatie en de mijne. Vergeet ook niet dat veel mannen het wellicht op het begin erg vonden maar inmiddels niet meer. Ze zijn dus al een soort acceptatieproces doorgegaan, en dat is erg positief denk ik want ook vormend voor het karakter.

Ik denk dat het een feit is, dat meer 'oudere mannen' (hoewel ik er ken van 16 tot 96) hun haaruitval accepteren een gevolg is van geestelijke groei op veel meer vlakken. Haaruitval is maar één ding. Een van de heerlijke dingen van het ouder worden (sprak oma), is dat veel onbelangrijk wordt. Overigens woon ik vlakbij Den Haag. Niet echt platteland. Mijn sociale leven speelt zich daar vrijwel helemaal af.

Hoe dan ook denk ik dat je kunt stellen dat een grote meerderheid van de mannen moeite heeft met zijn haaruitval en dat ze het liever niet hadden gehad als ze de keuze hadden.

Misschien zouden veel mannen liever een volle bos hebben als ze het voor het uitkiezen hadden. Maar die keuze hebben ze nu eenmaal niet (of zeer beperkt). Maar een PROBLEEM is het voor veel mannen helemaal niet. Ik denk ook dat je, als je op Haarweb komt, wordt geconfronteerd met dat deel van de mensheid dat er juist wel problemen mee heeft. Ook dat geeft een vertekend beeld.

Geheel mee eens. :) Echter, de mens is een sociaal dier (kuddedier) en dus zeer vatbaar voor cultuurelementen. De meeste cultuur wordt door mensen onbewust opgenomen, en daar zit het probleem. Voordat een mens zijn haaruitval kan accepteren zal het dus eerst moeten beseffen dat het een keuze is om de cultuursverwachtingen al dan niet te volgen. Als dit inzicht is bereikt kan de mens bewust een andere keuze maken. Het is dus hard werken om cultuurverwachtingen los te laten en een andere keuze te maken, en het is niet een kwestie van afwachten tot het vanzelf gebeurt.

Het lijkt misschien hard werken, maar uiteindelijk is het dat helemaal niet.

Iets loslaten is voor ieder mens een enorme mentale inspanning denk ik ja. :) Dit komt omdat je van kinds af aan wordt geleerd om dingen te leren en doelen te bereiken. Om hiermee te breken zal enorm veel kracht vereisen. Het is ook niet voor niks dat er ontzettend veel oefeningen bestaan om je het Zen eigen te maken (zie wikipedia), het gaat dus alles behalve vanzelf.

Uiteindelijk kom je, zoals ik hierboven stel, tot de conclusie dat loslaten geen zware arbeid is. Integendeel. Hoe harder je het probeert, hoe moeilijker het zal zijn. Ook de essentie van de 'oefeningen' van zen komen neer op loslaten. Natuurlijk is het oefenen, maar in zijn geheel gericht op zaken die eigenlijk ook weer niet 'te oefenen zijn'. Een uitspraak van Lao Tse is: "En het is mogelijk dat wij het weten leren, maar het is uiterst onwaarschijnlijk." Het duurde járen voordat ik die spreuk enigszins begreep. Hij irriteerde me mateloos. Want ook ik vond dat ik, als ik maar hard genoeg oefende, uiteindelijk toch wel inzicht MOEST krijgen. Niets is minder waar. Juist dat omslagpunt is heel moeilijk in woorden te krijgen. Ook omdat woorden vaak onze beleving in de weg staan.

Hier ben ik het dus absoluut niet mee eens. "Schoonheid" is een cultureel bepaald begrip en dus subjectief, er bestaat niet een objectief schoonheidsideaal. Hier hebben we al eens eerder over gediscussieerd in de discussie Uiterlijke schoonheid: biologisch of cultureel bepaald?. Wel geinig om dat eens door te lezen denk ik.

Ja, die herinner ik me nog. Ik weet ook dat ik er op een bepaald moment niet meer gepost heb, omdat het naar mijn gevoel niets meer bijdroeg. Misschien kijk ik er nog wel eens.

Hier ben ik het ook geheel mee eens, Evaatje. Het verschil tussen Georgies opvatting en de mijne is volgens mij meer in de manier waarop je kunt bereiken dat je ophoudt met najagen van geluk. Georgie bepleit dat je dat kunt doen door in het geheel te stoppen met doelen nastreven, ik bepleit dat daar heel veel oefening voor nodig is om zo in te kunnen zien dat je veel dingen wilt doordat de cultuur dat zo voorschrijft en dat je dus in feite ook een andere keuze kan maken.

Zie boven. De mens verwacht beloningen: als ik maar dit doe, dan.... Als ik maar dat doe, dan.... We doen vaak dingen omdat we verwachten dat het ons iets oplevert. Zo ben ik in ieder geval wel opgevoed. Maar ach, iedereen zijn eigen manier.

ray
24 april 2006, 17:39
hahaha,

ik liep vanmiddag in de stad met een vriend van mij.
mijn vriend wijst me op een dame en zegt die is lekker.
was dus Kim Kotter die stond te praten met wat mensen.

veel mensen vinden haar onwijs knap maar ze heeft niet iets wat haar bijzonder maakt. kim kotter is de verwezelijking van wat tmf/yes/break-out etc. als ideaalbeeld voorstellen.

ik ben toch blij dat ik daar absoluut niet op val.

wat ik niet snap is dat men vroeger op een rubensvrouw viel, dat dat het ideaalbeeld was. volgensmij was dat meer statusbepaald (dik=rijkdom) dan dat mensen het echt mooi vonden.

dat is nog wel een ontzettende afknapper voor mij, obese mensen.

edit: zag op de markt nog een alto-meisje.
ze had een verschrikkelijk kapsel, een foute jurk en verschrikkelijke make-up.
toch had ze ook een bepaalde aantrekkingskracht wat kim kotter dus niet had. alleen hoe vraag je als redelijk normaal persoon een alto uit en wat voor date heb je dan wel niet.

Guoy
24 april 2006, 18:03
hahaha,

ik liep vanmiddag in de stad met een vriend van mij.
mijn vriend wijst me op een dame en zegt die is lekker.
was dus Kim Kotter die stond te praten met wat mensen.

veel mensen vinden haar onwijs knap maar ze heeft niet iets wat haar bijzonder maakt. kim kotter is de verwezelijking van wat tmf/yes/break-out etc. als ideaalbeeld voorstellen.

ik ben toch blij dat ik daar absoluut niet op val.

wat ik niet snap is dat men vroeger op een rubensvrouw viel, dat dat het ideaalbeeld was. volgensmij was dat meer statusbepaald (dik=rijkdom) dan dat mensen het echt mooi vonden.

dat is nog wel een ontzettende afknapper voor mij, obese mensen.

edit: zag op de markt nog een alto-meisje.
ze had een verschrikkelijk kapsel, een foute jurk en verschrikkelijke make-up.
toch had ze ook een bepaalde aantrekkingskracht wat kim kotter dus niet had. alleen hoe vraag je als redelijk normaal persoon een alto uit en wat voor date heb je dan wel niet.

Heh? Wat heeft dit met accepteren te maken? alto meisjes zijn trouwens wel vaker dead sexy! :)

kevin
24 april 2006, 18:36
Ben ik blij dat smaken verschillen zeg :D

Georgie
24 april 2006, 19:36
Iemand die gevonden heeft wie hij werkelijk is, zal zich niet meer verliezen in uiterlijkheden zoals haaruitval.
Zo iemand is gelukkig met hele simpele dingen.
Hij stelt geen eisen, geen voorwaarden, en is ook niet op zoek naar geluk.
Hij IS geluk.
Diegenen die ophouden met zoeken, diegenen die ophouden met het najagen van geluk, die ZIJN gelukkig.
Zij keren naar BINNEN en vinden daar hun werkelijke IK, hun ziel.
Geluk is niet afhankelijk van wat je in de buitenwereld vindt.
Geluk is afhankelijk van in hoeverre je jezelf gevonden hebt.

Ik denk dat Georgie dit duidelijk wil maken, of niet?;)

Jawel, maar dan gedeeltelijk. Het prettige 'gesprek' met Tiuri ging meer over het 'hoe' dan het 'wat'.

Georgie
24 april 2006, 19:38
Iemand die gevonden heeft wie hij werkelijk is, zal zich niet meer verliezen in uiterlijkheden zoals haaruitval.
Zo iemand is gelukkig met hele simpele dingen.
Hij stelt geen eisen, geen voorwaarden, en is ook niet op zoek naar geluk.
Hij IS geluk.
Diegenen die ophouden met zoeken, diegenen die ophouden met het najagen van geluk, die ZIJN gelukkig.
Zij keren naar BINNEN en vinden daar hun werkelijke IK, hun ziel.
Geluk is niet afhankelijk van wat je in de buitenwereld vindt.
Geluk is afhankelijk van in hoeverre je jezelf gevonden hebt.

Ik denk dat Georgie dit duidelijk wil maken, of niet?;)

Kan het met je eens zijn, maar de discussie ging niet echt hierover, maar ging meer over het 'hoe' (de manier waarop) dan over het 'wat'.

wilfried
24 april 2006, 23:06
Zet je 'prettige' gesprek met Tiuri over het 'hoe' maar gerust verder.
....door zulke 'gesprekken' blijf ik echter wel aan dit forum kleven....:eek:

"En het is inderdaad mogelijk dat wij het weten leren, maar het is uiterst onwaarschijnlijk" van Lao Tse.
http://www.innerned.org/tao.html

Tja, door het boek Alledaagse onsterfelijkheid, meditaties voor spirituele transformatie van Deepak Chopra, heb ik me enkele jaren geleden ook doorheen geworsteld.
Nu leest het als een kinderboekje.

Groeten,
Eva.

Georgie
25 april 2006, 10:20
Zet je 'prettige' gesprek met Tiuri over het 'hoe' maar gerust verder.
....door zulke 'gesprekken' blijf ik echter wel aan dit forum kleven....:eek:

Ik ken het 'probleem', Evaatje. Normaal kom ik 1x daags even kijken, maar tijdens zo'n 'gesprek' veel vaker. Ik vind het altijd wel fijn om over dit soort dingen te discussiëren.

"En het is inderdaad mogelijk dat wij het weten leren, maar het is uiterst onwaarschijnlijk" van Lao Tse.
http://www.innerned.org/tao.html

Tja, door het boek Alledaagse onsterfelijkheid, meditaties voor spirituele transformatie van Deepak Chopra, heb ik me enkele jaren geleden ook doorheen geworsteld.
Nu leest het als een kinderboekje.

Groeten,
Eva.

Grappig is dat toch altijd. Er zijn dingen waarmee je vreselijk kunt 'worstelen', terwijl ze uiteindelijk kinderlijk eenvoudig blijken.

Overigens even op je link gekeken, en daar staat het deel van de bijbel dat ikk het mooiste vind, Prediker. Kan geen toeval zijn :cool: .

wilfried
25 april 2006, 11:49
Ook ik vind het fijn om over dit "soort dingen" te discussiëren.
Met jou kan ik ( jammer genoeg ) geen discussie hierover aangaan, we zitten duidelijk op dezelfde golflengte.;)

Prediker, prachtig ja, even prachtig als de andere teksten die ik op de haarweb plaats.
Je kan die gedichten onmogelijk begrijpen met je verstand.
Je begrijpt ze door te voelen met je Ziel, door stilte, door te mediteren op je hart.
Want wie niet denkt
zal alles kunnen begrijpen.
Het antwoord zal komen,
als je niet denkt.
Open daarom je hart
en stop met ratelen.
Het antwoord komt,
en het komt in stilte.

MVG.
Evaatje.

Tiuri
26 april 2006, 11:12
Zie boven. De mens verwacht beloningen: als ik maar dit doe, dan.... Als ik maar dat doe, dan.... We doen vaak dingen omdat we verwachten dat het ons iets oplevert. Zo ben ik in ieder geval wel opgevoed. Maar ach, iedereen zijn eigen manier.
Ik heb je reactie gelezen Georgie, interessant allemaal, je kunt het goed verwoorden. Ik kan alleen even geen antwoord meer verzinnen, ook omdat het me nu ook onduidelijk is geworden waar we eigenlijk over discussieren. Over de vraag of zen paradoxaal is zijn we het nog niet eens, maar of dat een interessante discussie is, is de vraag. In ieder geval wel grappig om je posts te lezen. Ben jij zelf veel met Zen bezig geweest?

Georgie
26 april 2006, 16:51
Ik heb je reactie gelezen Georgie, interessant allemaal, je kunt het goed verwoorden. Ik kan alleen even geen antwoord meer verzinnen, ook omdat het me nu ook onduidelijk is geworden waar we eigenlijk over discussieren. Over de vraag of zen paradoxaal is zijn we het nog niet eens, maar of dat een interessante discussie is, is de vraag. In ieder geval wel grappig om je posts te lezen. Ben jij zelf veel met Zen bezig geweest?

Ik lees regelmatig over Zen, mediteer zelf al jaren. En ik merk wel dat dat na verloop van tijd toch een verandering in jezelf teweeg brengt. Ik ben oneindig veel relaxter dan vroeger, geniet van het leven, van het 'nu'. Materiele zaken interesseren me veel minder. Hetgeen niet wegneemt dat ik heel erg kan genieten van lekker eten, reizen en dat soort dingen. Juist het feit dat ik veranderd ben, maakt dat ik het veel beter kan. Het is een soort open deur, een populaire term, maar ik ben veel meer 'mezelf'. Ik word veel minder afgeleid door negatieve dingen, ben veel positiever.
Ik ben trouwens op dit moment bezig met een vreselijk mooi boek, 'Een nieuwe aarde', van Eckart Tolle, over de invloed van het ego. Waarbij het 'ego' gezien wordt als de 'laag' bovenop onze persoonlijkheid, een onbewustheid, die ons weerhoudt van werkelijk bewustzijn.

Ken je de ervaring, dat je iets heel, heel erg moois meemaakt, of ziet, en dat die ervaring zo verschrikkelijk puur en zuiver kan aanvoelen? Dan kijk je alleen nog maar vanuit je bewust-zijn, en wordt die ervaringen niet 'afgeschermd' door een on-bewust ego, dat vaak gebukt gaat onder negativiteit, nare ervaringen uit het verleden e.d., en conditionering.

wilfried
27 april 2006, 09:21
Hoi Georgie

Net als jij mediteer ik ondertussen ook al enkele jaren.
Het geeft mij innerlijke rust en wijsheid.
Ik wist dat er "meer" moest zijn en ben op zoek gegaan.
Waarom ben ik hier? Wat doe ik hier? Waar gaat al die dwaasheid en waanzin over? Wat is de zin van dit alles?
Boeken en nog eens boeken heb ik gelezen over meditatie, yoga, chakra' s, ayurveda, holistisch bewustzijn, wonderbaarlijke genezingen, dianetics, kwantumgenezing, kwantumfysica, sjamanisme, boedhisme, antieke esseense teksten, de bijbel, enz...enz...
Ik vond overal éénzelfde leiddraad terug.
Tja, en toen stond ik toch even heel perplex!
Alles is "bewustzijn"!
Het is mijn bewustzijn die in de brij van holografische lijnen mijn werkelijkheid creërt.
Eens ik dat wist bracht ik stilaan kleine veranderingen teweeg in mijn holografisch lichaam.
En het werkt.
De geest en de dingen die ik geloof bepalen mijn werkelijkheid.
Ik ben de tekenaar op het superhologram.
Dit "weten" maakt het leven inderdaad heel wat "rustiger"!

MVG.
Evaatje.
http://www.stayaerusa.nl/
http://www.whatthebleep.be/

wilfried
12 mei 2006, 09:58
Een groot geleerde kwam bij Nan-In om Zen te leren.
Nan-In die zeer bedreven was in de kunst van het thee zetten, schonk een grote kop voor hem in maar bleef door schenken toen de kop allang vol was.
De professor kon zich niet langer bedwingen : " De kop is allang meer dan vol, er gaat niets meer in".
"Zoals deze kop", zei Nan-In, "is ook jouw kop : vol van meningen en illusies.
Hoe kan ik je Zen tonen als je niet eerst je kop leeg maakt?".

Een Hemel op Aarde.
Ongelooflijk maar mogelijk.
Eenvoudige handleiding van A tot Z om weer MENS te worden.

http://kettingloos.punt.nl/?id=285662&r=1&tbl_archief=&

MVG.
Evaatje.

laurens7
14 mei 2006, 22:59
Ik heb het ook (voor de 2e keer(1e keer was verteld dat er medicatie bestond)) geaccepteerd.Ik ben volledig gestopt met medicatie, HT of pruik interesseren mij niet, ik ben geen pop.
Nu ga ik mn kapsel binnenkort aanpassen en de mogelijkheden bekijken hoe het er het best uitziet,heb al veel blonde koppen gezien met heel kort haar,das best nog mooi en vooral praktisch.


Zen toestanden en andere theorieën interesseren me eigenlijk niet,tis maar wat haar hee.

groeten laurens

mariav
15 mei 2006, 14:58
Ws heb je gelijk .Zelf vind ik een man zonder haar ook aantrekkelijk.....sommige mannen zijn zelfs aantrekkelijker zonder haar dan met haar.Helaas heb ik nog nooit een man dat horen beweren van een vrouw. Het zou prettig zijn als dat voor vrouwen ook zou kunnen gelden!

Guoy
15 mei 2006, 15:23
Haha, leuk dat je dat zegt Mariav! Maar Laurens7 is weer alive en kickin' op dit forum hoor. Het is ook zo verslavend! Hij is welliswaar nog steeds gestopt met medicatie wat ik bewonderingswaardig vind! Leuk dat je zegt dat je kale mannen ook aantrekkelijk vindt. :) Dat vind ik leuk om te horen omdat ik echt het gevoel heb dat meisjes alleen maar jongens willen met een grote bos haar en mede daardoor probeer ik met medicatie/zalven en pillen m'n haar te behouden. Maar hopelijk vallen vrouwen in de praktijk niet alleen maar op jongens met een grote bos en een strakke haarlijn. Op mijn beurt vind ik het soms overdreven hoe op vrouwenfora iedere vrouw bang is voor hoe de buitenwereld op haar uiterlijk zal reageren. Persoonlijk maakt het me geen ene hol uit of vrouwen hun benen, oksels, vagina scheren, maar vrouwen zijn er als de dood voor hoe mannen op hun lichaam reageren. Ik heb niet enorm veel ervaring met meisjes, maar als ik dan een vriendinnetje had merkte ik vaak dat ze hun buik strak inhielden of hun excuses gingen aanbieden als ze niet volledig glad geschren waren, wat ik altijd wel jammer vond. Over kale meisjes zou ik niet echt weten hoe ik daar op zou reageren. Om eerlijk te zeggen ken ik geen enkel kaal meisje en wist ik niet eens dat meisjes/vrouwen haarproblemen konden hebben totdat ik op dit forum kwam. Ik let niet echt op meisjes hun haar moet ik zeggen. Maar misschien wel onderbewust. Ik heb geen idee. Ik zou een meisje dat ik leuk zou vinden denk ik niet beoordelen op de kwaliteit of kwantiteit van haar haar. Maar zoals ik al eerder zei ken ik eigenlijk geen meisjes met haarproblemen. Misschien wel, maar dan valt het me gewoon niet op!

mariav
15 mei 2006, 16:00
Het is zelfs zo......een jongere vriend van mij werd begin twintig al kalend ...jaren onzeker,allerlei middeltjes... rond zijn dertigste uiteindelijk acceptatie...schoor zich helemaal kaal...en kreeg ineens veel meer belangstelling van de dames .....werd veel sexier bevonden !
Het voelt overigens echt lekker om zo"n kale bol te aaien en te kussen!

ray
15 mei 2006, 17:15
Het is zelfs zo......een jongere vriend van mij werd begin twintig al kalend ...jaren onzeker,allerlei middeltjes... rond zijn dertigste uiteindelijk acceptatie...schoor zich helemaal kaal...en kreeg ineens veel meer belangstelling van de dames .....werd veel sexier bevonden !
Het voelt overigens echt lekker om zo"n kale bol te aaien en te kussen!

ik zou ook wel eens mijn kop willen kaalscheren, puur om te kijken hoe het staat.
maar stel dat je er dan niet uitziet. kun je 3 maanden wachten voordat je enigzins weer een beetje haar op je koppie hebt.

trouwens zijn er hier nog mensen die goed kunnen fotoshoppen?
als ik een goede foto van me maak moet iemand me toch kaal kunnen maken :rolleyes:

als het zou staan dan zou ik het misschien nog wel doen ook ;)

ray
15 mei 2006, 22:00
vandaag heb ik voor het eerst tegen een vrouwelijke vriendin gezegd dat ik inhammen heb.
voor het eerst dat ik zoiets nuchter heb verteld.

stelt misschien voor weinigen niet veel voormaar vind het zelf wel een stap :P

edit: het is dus een vriendin die ik al 6 jaar ken maar weinig nog zie laatste tijd en die in junie ff bij me langs komt.

Bas6562
15 mei 2006, 22:35
vandaag heb ik voor het eerst tegen een vrouwelijke vriendin gezegd dat ik inhammen heb.
voor het eerst dat ik zoiets nuchter heb verteld.

stelt misschien voor weinigen niet veel voormaar vind het zelf wel een stap :P

edit: het is dus een vriendin die ik al 6 jaar ken maar weinig nog zie laatste tijd en die in junie ff bij me langs komt.

Vrouwelijke vriendin? :P

ray
16 mei 2006, 00:01
Vrouwelijke vriendin? :P

hahaha, ja dat ging ff mis.
vrouwelijke vriend :P

naja, ik was haar een beetje aan het jennen over haar kleding en dergelijke (tis een alto-meisje). en toen vroeg ze of ik nog mannelijke kwalen had, naja inhammen dus :rolleyes:

bij haar was ik altijd bang dat ze het zou zien, tis namelijk een meisje waar ik misschien nog wel een beetje gek op ben, en dat is kennelijk wederzijds.
alleen ze heeft al 2 jaar een vriend:rolleyes:

maja, volgensmij vind ze het niet zo erg van die inhammen, ik heb voor het eerst sinds lange tijd echt weer een leuk gesprek gehad met een meisje :D

Thijs2
16 mei 2006, 19:14
Ik denk dat het ook al langzaam wat meer begin de accepteren. Ik kom minder op dit forum en zit niet elke dag meer te kijken of er een oplossing hier wordt gepost. Ik blijf gewoon mn regiem volhouden en maak me er niet meer zo druk om (omdat ik denk ik het id heb dat ik meer niet kan doen dat ik nu doe...), ook sta ik steeds minder voor de spiegel :)

Guoy
16 mei 2006, 20:27
Ik denk dat het ook al langzaam wat meer begin de accepteren. Ik kom minder op dit forum en zit niet elke dag meer te kijken of er een oplossing hier wordt gepost. Ik blijf gewoon mn regiem volhouden en maak me er niet meer zo druk om (omdat ik denk ik het id heb dat ik meer niet kan doen dat ik nu doe...), ook sta ik steeds minder voor de spiegel :)

Wat is jou huidige regime?

vrosjnivosj
16 mei 2006, 21:59
Laat me raden: minox ?

Guoy
16 mei 2006, 22:14
Laat me raden: minox ?

Om minox goed aan te brengen moet je toch de spiegel gebruiken? :rolleyes:

laurens7
17 mei 2006, 23:11
Vrouwelijke vriendin? :P

heb dat ook al eens heel uitgebreid gedaan, na verloop van tijd verandert is haar kijk erop ook verandert. En daar ben ik ook blij om, is een heel goeie vriendin.

Van mij mag het opvallen,ik ga het zeker niet verbergen,het hoort bij mij.


Toen ik op dit forum kwam had ik iets van "nu ga ik het eens oplossen", mss is het beter om een sticky aan te maken met de melding in de meeste gevallen kan het niet-nauwelijks bestreden worden,maar u kan altijd proberen natuurlijk(maar reken er niet op).

Greetz

ray
17 mei 2006, 23:19
heb dat ook al eens heel uitgebreid gedaan, na verloop van tijd verandert is haar kijk erop ook verandert. En daar ben ik ook blij om, is een heel goeie vriendin.

Van mij mag het opvallen,ik ga het zeker niet verbergen,het hoort bij mij.


Toen ik op dit forum kwam had ik iets van "nu ga ik het eens oplossen", mss is het beter om een sticky aan te maken met de melding in de meeste gevallen kan het niet-nauwelijks bestreden worden,maar u kan altijd proberen natuurlijk(maar reken er niet op).

Greetz

extreme hergroei kun je momenteel met de medicatie nog niet echt verwachten (uitzonderingen daargelaten).
ik probeer wat ik heb in stand te houden en natuurlijk hoop je een beetje op hergroei.
misschien dat binnen 5 jaar er iets is wat ons een volle haarbos weer kan geven maar over 5 jaar hoop ik er niet zo mee bezig te zijn.

ja, ik heb inhammen maar ik heb ook dingen waarvan andere delen of het geheel ontbreekt bij harige mensen :cool:

ik moet alleen mijn zelfvertrouwen weer een beetje opbouwen, vroeger was ik dat figuur die altijd het hoogste woord had, vrolijk irritant was en iniatiefrijk, vooral dat laatste heeft een flinke deuk opgelopen.

maar ja, ik moet wat meer kijken naar mijn vader. begonnen als zoon in een groot arm gezin, hele wereld rongereist om vervolgens een van de mooiste meisjes te versieren :rolleyes:, en dat terwijl die inhammen had.
nu renteniert mijn ouwe en zit mij lastig te vallen dat ik niet zo moet piekeren en zo ;)

laurens7
17 mei 2006, 23:59
misschien dat binnen 5 jaar er iets is wat ons een volle haarbos weer kan geven maar over 5 jaar hoop ik er niet zo mee bezig te zijn.

ja, ik heb inhammen maar ik heb ook dingen waarvan andere delen of het geheel ontbreekt bij harige mensen :cool:

ik moet alleen mijn zelfvertrouwen weer een beetje opbouwen, vroeger was ik dat figuur die altijd het hoogste woord had, vrolijk irritant was en iniatiefrijk, vooral dat laatste heeft een flinke deuk opgelopen.

maar ja, ik moet wat meer kijken naar mijn vader. begonnen als zoon in een groot arm gezin, hele wereld rongereist om vervolgens een van de mooiste meisjes te versieren :rolleyes:, en dat terwijl die inhammen had.
nu renteniert mijn ouwe en zit mij lastig te vallen dat ik niet zo moet piekeren en zo ;)

Jup compenseren is ook een goeie oplossing,ik heb bvb een zeer sterk dierlijk instinkt en heel goeie conditie en voldoende spiermassa om sommige matcho's direct te vloeren,...
Meiskes versieren wordt steeds makkelijker, ma dat is mss omdat ik er dagelijks tussen zit. Ik neem altijd de leiding,zet het merendeel naar mijn hand, ben niet te vaak serieus (alleen spijtig dat niet iedereen mijn (sarcastische) grappen door heeft.Ik kan uren in trance zijn.

Tip: vrouwen letten enkel (onbewust) op de feromonen die je vrijgeeft en reageren daar positief/negatief/neutraal op.ale kort samengevat dan toch.

Heb de indruk dat het kaler worden op zich totaal geen probleem is, maar de aandacht die je eraan geeft het probleem is.

Kzou zot worden als ik nog 10jaar minoxidil zou gebruiken en af en toe de resultaten zou bekijken.wanhoop drijft ons soms verder dan goed voor ons is.

Langs de ene kant ben ik blij dat ik het heb geaccepteerd, langs de andere kant is het zo onnozel geweest om er (zoveel)tijd aan te besteden/verspillen.

Het ga je goed, ik heb 1,5maand examens/blok.

laurens7
18 mei 2006, 01:10
Haha, leuk dat je dat zegt Mariav! Maar Laurens7 is weer alive en kickin' op dit forum hoor. Het is ook zo verslavend! Hij is welliswaar nog steeds gestopt met medicatie wat ik bewonderingswaardig vind! Leuk dat je zegt dat je kale mannen ook aantrekkelijk vindt. :) Dat vind ik leuk om te horen omdat ik echt het gevoel heb dat meisjes alleen maar jongens willen met een grote bos haar en mede daardoor probeer ik met medicatie/zalven en pillen m'n haar te behouden. Maar hopelijk vallen vrouwen in de praktijk niet alleen maar op jongens met een grote bos en een strakke haarlijn. Op mijn beurt vind ik het soms overdreven hoe op vrouwenfora iedere vrouw bang is voor hoe de buitenwereld op haar uiterlijk zal reageren. Persoonlijk maakt het me geen ene hol uit of vrouwen hun benen, oksels, vagina scheren, maar vrouwen zijn er als de dood voor hoe mannen op hun lichaam reageren. Ik heb niet enorm veel ervaring met meisjes, maar als ik dan een vriendinnetje had merkte ik vaak dat ze hun buik strak inhielden of hun excuses gingen aanbieden als ze niet volledig glad geschren waren, wat ik altijd wel jammer vond. Over kale meisjes zou ik niet echt weten hoe ik daar op zou reageren. Om eerlijk te zeggen ken ik geen enkel kaal meisje en wist ik niet eens dat meisjes/vrouwen haarproblemen konden hebben totdat ik op dit forum kwam. Ik let niet echt op meisjes hun haar moet ik zeggen. Maar misschien wel onderbewust. Ik heb geen idee. Ik zou een meisje dat ik leuk zou vinden denk ik niet beoordelen op de kwaliteit of kwantiteit van haar haar. Maar zoals ik al eerder zei ken ik eigenlijk geen meisjes met haarproblemen. Misschien wel, maar dan valt het me gewoon niet op!

Wou toch ff reageren,want er worden toch zoveel onjuistheden verteld en als ik kan helpen dan wil ik dat wel.

Mja bij vrouwen ligt dat anders he.Bij mannen wordt het merendeel kaal,bij vrouwen is dat eerder een uitzondering(mss 2%? en meestal op vergevorderde leeftijd). Vrouwen zijn ook meer met hun uiterlijk bezig he, de tijdschriften die ze lezen,bestellingen,shoppen,...
Kvind het enerzijds tijdverspilling,anderzijds merk je toch wel verschil vind ik.

@darkster Dan is het nu de moment,haar groeit nu nl. een pak sneller dan in de winter.Ga dan eens shoppen en ga paar keer uit,dan ben je het wel gewoon.En hoelang is 3maand nu? dat is zo voorbij (aan >1cm maand).Nu (ex)kennis van mij zijn schedelbotten zijn opnieuw aaneen gezet,en waar ze de incisie gemaakt hebben gaat nooit meer haar groeien en het haar was 0.5cm lang en dat zag er al niet meer kaal uit.

Nu je het zegt in mn jaar zitten er toch een paar (6 van de 30mannen) die een kaalgeschoren kop hebben,een paar met heel kort haar, 2man met lang haar(ik en de metalfreak).Alleen als je ermee bezig bent valt het bij iemand op en staat er iemand ook daadwerkelijk bij stil.

Ik vind mijn haar nog veel te mooi om het al af te doen (en nu dat de festivals eraan komen).Blond haar hebben heeft zo zijn voordelen.Het is alweer op headbang niveau :),nuja is maar een detail ze.

DHTkiller
18 mei 2006, 06:32
Dat sommigen finasteride willen gebruiken kan er bij mij niet in, het is geen onschuldig product,verre van (ontwikkeld tegen prostaatkanker=> mag dan ook erge bijwerkingen hebben als het de kanker maar voorkomt), dat is het echt niet waard!Even een correctie: Finasteride is een medicijn ter behandeling van een goedaardige prostaatvergroting en AGA.

noaky
18 mei 2006, 13:48
Ws heb je gelijk .Zelf vind ik een man zonder haar ook aantrekkelijk.....sommige mannen zijn zelfs aantrekkelijker zonder haar dan met haar.Helaas heb ik nog nooit een man dat horen beweren van een vrouw. Het zou prettig zijn als dat voor vrouwen ook zou kunnen gelden!

Ik ben het helemaal met je eens!
Mijn vriendje is van Antiliaanse afkomst en heeft dus ontzettend kroeshaar, wat voor hem onmogelijk is bij te houden en dus scheert hij zijn koppie altijd kaal.
Ik ben sowieso een meisje dat mannen met gemillimeterd haar en kale koppies veel sexier vind en mijn blik zal dan ook eerder afdwalen naar iemand met een kaal hoofd dan naar iemand met een gigantische krullenbol.
Maar ook mannen met veel en mooi haar zijn erg aantrekkelijk, maar niet echt mijn smaak, maar goed dat smaken verschillen he! :D
Maar tis inderdaad wel zo dat als ik mijn haar echt zou verliezen ik doodsbang zou zijn voor de reactie van de buitenwereld.
Ik denk dat dat voor vrouwen echt heel anders ligt.. Vooral ook door het modebeeld wat ons dagelijks wordt voorgeschoteld, allemaal mooie dames met mooie volle bossen haar, daar kun je gewoon niet omheen.. En dan nog, hoevaak hoor je niet van mannen, dat ze de voorkeur geven aan meisjes/vrouwen met veel en lang haar, ipv: "nou doe mij maar een kort koppie!"
Ik heb t in ieder geval nog nooit gehoord...Jammer genoeg...:(

Noaky.

ray
18 mei 2006, 14:04
als ik heel eerlijk ben vind ik een vrouw met een kaal hoofd vaak niet mooi, gi jane, v for vendetta. mooie dames die het kopje kaalscheren, sommigen vinden het sexy en anderen niet, bij die laatste groep hoor ik dus.
(maar ik sluit ook niet uit dat ik niet gek op word op een dame met een kaal hoofd). ik viel vroeger ook nooit op roodharige dames :cool:

daarnaast lijkt het mij voor een vrouw makkelijker om een pruik te dragen dan een man aangezien een vrouw vaak lang haar heeft en het me dan lijkt dat het minder opvalt dan bij een man met vaak een kort kapsel.

gletscher
21 mei 2006, 16:47
Ik belandde zo rond een uur of half elf op een doordeweekse dag op RTL5.
Het programma van Jensen was gaande, een luchtig BN-ers praatprogramma met veel humor. Jensen kondigde Herman Bergmans aan. Herman is bekend van Idols.
Het succes van Idols heeft meerdere kanten, zoals het laten zien van mensen die beslist niet kunnen zingen. Een opvallend figuur is Herman, die meerdere malen heeft meegedaan en op een hele foute manier in een soort Idols "special" is neergezet waarbij alle "vals-zingers" met liefst een lachwekkende performance nog een maal de revue passeerden.
Herman's hobby is dansen en geeft hierbij een spetterende performance weg met zijn zelfgebreide song: "I'm a dancer".
De mensen die hem gezien hebben weten nu vast wel wie ik bedoel.
Deze link geeft je een foto:

http://www.erikderuijter.nl/foto's/studio/Herman%202.jpg

Jensen, altijd in om mensen een beetje naar het belachelijke toe te trekken, gebruikt Herman nu als terugkerende act omdat hij op zoek is naar een meisje voor Herman.
Gelukkig buit Herman zijn TV appearances goed uit. Hij treed regelmatig op in Nederland en vangt daar een mooie snabbel mee.
Herman heeft het gemaakt in zijn jonge leven, maar mist nog een leuke vriendin. Hij vertelde dat ie goed op de hoogte is betreffende zijn uiterlijk, wat niet voldoet aan de maatstaven gesteld door de Idols jury. En reken erop dat dergelijke maatstaven als regel gehanteerd worden.
Maar hij heeft er geen probleem mee: "Want ik ben zoals ik ben. En ze nemen me maar zoals ik ben".
Ik voldeed toen ik de leeftijd van Herman had misschien een klein beetje beter aan de maatstaven van de Idols jury, maar Herman is een stuk verder op het gebied van acceptatie.
Ik hoop dat Herman snel een leuke vriendin vind, iemand die het niet uitmaakt hoe je eruit ziet of dat je misschien wel kaal bent.

Herman is OK!

Gletscher.

hoi
23 mei 2006, 14:36
Ik denk dat het voor Herman makkelijker accepeteren is omdat hij waarschijnlijk heel zijn leven al niet moeders mooiste is geweest om het maar recht door de bocht te zeggen.
Mensen die kaal aan het worden zijn zeker ronde de leeftijd van 18 en als je dan merkt dat je kaal wordt en (waarschijnlijk) daardoor minder mooi is dat veel moeilijker te accepteren. Ik zelf heb precies het zelfde dus mee gemaakt en heb er nog steeds eigelijk best last van ben nu 20 jaar.. het is begonnen toen ik 16/17 was. Ik heb wel alleen last van inhammen en ze zeggen dat dat niet zo'n groot probleem is. Maar voor mij dus wel. Een vriendin van mij zegt dat heeft iedereen wel een beetje dat het misschien wat verder is bij jou is niet erg. Op zo'n moment denk ik wel je hebt misschien wel gelijk en misschien valt het allemaal voor mij veel meer op. Maar ik krijg soms er ook opmerkingen over en dan denk ik weer dat het allemaal niet mee valt.

Maar goed hoe het precies zit weet ik ook niet, als ik in de spiegel kijk en ik zie voor me hoe mijn haren eerst waren en hoe ik er uit zou zien als ik hier geen last van had denk ik toch dat het allemaal een stuk fijner zou zijn. Dan zou ik voor mij gewoon perfect zijn en nu dus niet. Ok nobody is perfect er zijn ook wel meer dingen maar als ik dit probleem niet had, had ik zeker niks te klagen betreft mijn uiterlijk!

ray
23 mei 2006, 15:46
herman is nou niet bepaald een goed voorbeeld.
die gast is gewoon heel erg lelijk, mist uitstraling en is volgensmij ook niet helemaal 100.

niet dat ik een don guan ben maar toen ik nog geen inhammen had zag ik er gewoon beter uit.

als ik er zo uitzag als herman dan had ik de hoop ook al opgegeven hoor :cool:

gletscher
25 mei 2006, 00:18
Ik denk dat het voor Herman makkelijker accepeteren is omdat hij waarschijnlijk heel zijn leven al niet moeders mooiste is geweest om het maar recht door de bocht te zeggen.

Een vriendin van mij zegt dat heeft iedereen wel een beetje dat het misschien wat verder is bij jou is niet erg. Op zo'n moment denk ik wel je hebt misschien wel gelijk en misschien valt het allemaal voor mij veel meer op. Maar ik krijg soms er ook opmerkingen over en dan denk ik weer dat het allemaal niet mee valt.

Hoi Hoi.

Acceptatie valt niet mee. Ook niet als je heel je leven niet moeders mooiste bent. Raar gezegde overigens. Moeders hebben alleen maar mooiste(n).
Mensen maken opmerkingen over je uiterlijk, en je laat direct je stemming beïnvloeden. Ik heb dat jaren ook over me heen laten gaan. Bekijk je haarprobleem ook eens van de positieve kant.
Juist jou inhammen geven je direct indicaties over de personen in je leven. Als je opmerkingen krijgt over die paar haartjes die je mist, dan heb jij het voorrecht om, op zo'n eenvoudige manier die mensen eruit te pikken, die je weinig gaan brengen in de toekomst. Ik zou daar persoonlijk niet te veel energie in stoppen. Daarintegen zou ik veel energie steken in die ene hele speciale vriendin die je hebt. Ze zegt: "dat heeft iedereen wel een beetje dat het misschien wat verder is bij jou is niet erg."
Zo'n vriendin willen we allemaal.
Ik zou haar een leuke kaart sturen, een mooi cadeautje geven, of uitnodigen voor een leuk uitstapje.

Groeten
Gletscher.

gletscher
25 mei 2006, 00:20
die gast is gewoon heel erg lelijk, mist uitstraling en is volgensmij ook niet helemaal 100.
als ik er zo uitzag als herman dan had ik de hoop ook al opgegeven hoor :cool:


Hallo Darkster,

Emotioneel gaat ie wel. Maar zag je eruit als Herman, dan zou je wat anders vermelden bij "Emotioneel" namelijk: de hoop opgegeven.
Herman mag naar jou mening dan niet helemaal 100 zijn, maar ik vind hem meer dan 100. Ooit iemand gezien die precies 100% is? Ik niet, gelukkig niet.
Herman laat zich beslist niet tegenhouden door de maatschappelijk ingegeven idiote schoonheidsstandaarden.
Wanneer jij en Herman ruilen van uiterlijk, heb jij een probleem en Herman maakte het niet uit.
Als we allemaal deden wat Herman doet, doen wat je het liefste doet zonder schade te berokkenen aan wie of wat dan ook, en je niet laten tegenhouden door iets wat je niet (meer) hebt, dan zou de wereld er een stuk interessanter uitzien. Denk je niet?

Groeten
Gletscher.

Haarmannetje
25 mei 2006, 15:28
Het grappige is altijd: mensen om hem (Herman) heen schijnen zich meer druk te maken over zijn verschijning, dan hijzelf :D. Dat is ook bijvoorbeeld zo in het geval van onze MP Balkenende. Dat eeuwige gezeur over zijn haar bijvoorbeeld (met name in het begin). Dan denk ik: wat een stelletje idioten zijn het ook. Hoe zielig is het om je druk te maken over dat soort zaken, terwijl de persoon in kwestie het geen moer interesseert.

En ook zie je dit soort dingen bij invaliden en mensen met bepaalde afwijkingen. Het is altijd de omgeving die zich met name druk loopt te maken.

gletscher
9 juni 2006, 08:24
Het grappige is altijd: mensen om hem (Herman) heen schijnen zich meer druk te maken over zijn verschijning, dan hijzelf :D.

Da's ook precies de reden waarom wij haarwebbers, althans voor het grootste deel, problemen hebben. Juist om de te verwachten reacties van anderen. Voor de zoekende jongeren onder ons: het ogenschijnlijk verminderen van je scoringskans op een aantrekkelijke partner. Het zal niet voor iedereen de nr. 1 reden zijn maar ik verwacht dat ie behoorlijk meetelt.

Met de oranjecarnaval in het zicht, sluit het seizoen Jensen af. Bang voor te weinig kijkers. Gisterenavond een extra lange Jensen aflevering met Herman Bergmans in de hoofdrol. Tot mijn groot plezier heeft Herman een leuk limburgs meisje aan de haak geslagen, mede dankzij het programma. Limburgse meisjes zijn leuk! Herman in zijn nopjes. Bij het bekijken van het programma moest ik weer aan de zoekende haarwebbers denken. Ga er voor, ongeacht wat voor een uit proporties getrokken haargrens je bezit. Herman lukt het ook! Je bent vast in het bezit van een minstens zo goed "optie pakket" als Herman. Ik heb overigens volop genoten van Herman en zijn meisje en ben zo blij dat er ook jonge mensen zijn, die volledig uit de pas lopen met hetgeen de Idols standaard voorschrijft, maar toch op alle vlakken succesvol zijn, ook in de showbizz.

Voor de haarweb bezoekers, die de aflevering gemist hebben, en zich afvragen of er engelen bestaan, zie deze pagina:

http://www.rtl.nl/shows/jensen/video/

Zoek dan naar de topics : "Herman zoekt vrouw".
Zojuist stond de aflevering van gisteren er nog niet bij maar zal snel komen.

Ik wil hierbij de kersverse vriendin van Herman bedanken voor haar vertrouwen in hem, en Herman voor het onbewust meewerken aan de ~Acceptatie~ thread van Haarweb!

Gletscher.

pleetje
28 augustus 2007, 01:28
ik vind het erg leuk en bemoedigend dat jullie er zo over denken
dat een man met een kaal hoofd er aantrekkelijk kan uitzien
ik ben nl volop bezig met het acceptatie proces
en dacht dat vrouwen alleen een man met een bos haar leuk vonden
maar kom er toch steeds meer achter dat dit niet zo. is gelukkig maar!
maar desalnietemin vind ik het toch nog wel moeilijk om kaal te worden
ben gestopt met de fina dus zal het waarschijnlijk wel snel verder gaan
ik ken trouwens wel een paar mannen die kaal zijn en er goed uitzien
(zover als ik dat kan beoordelen als man zijnde)
en staan goed in het leven dus daar probeer ik mij dan wel een beetje aan op te trekken.