PDA

View Full Version : Finasteride en immuunheid na lang gebruik


Alonso
26 oktober 2001, 13:08
Hoi

Ik gebruik nu 3 jaren Finasteride, hierdoor is mijn haaruitval gestabiliseerd. Echter ik kreeg bij Transhair te horen, van zowel een consultant als een bekende haarchirug dat het laatste nieuws is dat het beter is om de eerste drie maanden iedere dag 1 mg Finasteride te gebruiken en daarna om de 2 dagen 1 mg omdat anders het lichaam "immuun" wordt voor Finasteride en na ongeveer 5 jaren het haar gewoon weer opnieuw uitvalt. Zijn er mensen die dit kunnen bevestigen? Zo ja kun je ook zeggen wat je informatiebron is?

Alvast bedankt.:confused:

thomas
27 oktober 2001, 16:46
Ik ben zeer benieuwd of deze theorie klopt en hoop dat iedereen hierover informatie gaat opvragen. Persoonlijk denk ik overigens dat deze theorie nogal speculatief is. Ik heb nog nooit op het net gelezen dat hierover uitgebreide onderzoeken zijn gedaan.

Wellicht dat Jorn (via thanshair) en Jay (via Boersma) de nodige informatie hierover kan verzamelen.

Ik zelf heb zojuist op de site www.hairlosshelp.com de vraag gesteld aan Dr Peter Proctor (andere experts zijn op dit moment niet voor vragen bereikbaar) Hopenlijk heeft hij nog wat zinnigs te melden hierover en wordt mijn vraag uberhaupt beantwoord.
Zodra ik iets weet laat ik het jullie weten.

Groet,
Thomas

thomas
27 oktober 2001, 23:19
Alonso,

Hierbij dan de link voor het antwoord van Proctor


www.hairlosshelp.com/qna/Detail.Cfm?faqid=2275

ik hoop dat jij en de overige leden hier wat aan hebben. Ik zelf zie op dit moment geen enkele reden mijn dosering te wijzigen todat er gefundeerd wetenschappelijk bewijs is.

Groet,
Thomas

Jay
31 oktober 2001, 20:32
Over een weekje of 2 spreek ik Boersma nog een keer, en ik zal het er met hem over hebben. Ik heb trouwens op fokforum.nl een post van iemand gelezen die van Boersma ditzelfde te horen had gekregen. Na een jaar dagelijks ProHair te hebben geslikt, moest hij het nu om de 2 dagen slikken. Het kan best waar zijn.

Verder weet ik wel te vertellen over de studie naar mensen die 5 jaar propecia hebben geslikt: 65% van de mensen hadden evenveel of meer haar na 5 jaren.

En dan hebben we het alleen over finasteride... Maar in ProHair zitten beduidend meer werkzame stoffen. Een echte aanrader dus.

En ja...... over 5 jaar zijn er natuurlijk alweer andere, betere medicijnen beschikbaar he. Of misschien is er tegen die tijd al wel HM. Wie zal het zeggen...

Rocco
16 november 2001, 20:18
I geloof niet dat er immuunheid ontstaat.



Bij de 5 jaren resultaten van propecia hadden 65 % ofzo.......zoals Jay boven vermeld meer haar of evenveel haar als in het begin . Maar de overige zouden volgens een wetenschapper in een overgangs fase hebben gezeten omdat haren een groeiperiode van 4-5 jaren hebben. Hij ging er dus ook van uit dat de 6 jaren resulten .......dat er meer mensen hergroei zouden hebben.................dus er is naar mijn mening geen sprake van immuunheid.......

Rocco
27 december 2001, 16:26
Sjee........


Ik krijg geen reacties terug.....heb ik dan zooo'n sterk argument neer gezet ;)



Yoooooo

cees
27 december 2001, 17:40
Ben vorige week bij dr. Boersma geweest en heb gevraagd of je daadwerkelijk je dosering van het gebruik van de capsules moet aanpassen, maar hij zei hierop dat dat geen enkele zin had en dat je gewoon elke dag je finasteride inneemt?
big up winston.

thomas
27 december 2001, 17:44
Ik krijg geen reacties terug.....heb ik dan zooo'n sterk argument neer gezet

Volgens mij heb ik dat artikel van die wetenschapper ergens op internet in het verleden gelezen. Die wetenschapper is werkzaam bij MSD (procucent van propecia) dus niet echt neutraal. Bovendien is zijn stelling suggestief. Zolang er nog geen zes of meer--jaarsresultaten van Prop. zijn, blijven we voorlopig nog in (grote) onzekerheid. Helaas.


Thomas

Rocco
27 december 2001, 21:22
Thomas...


Bro....ik geef je geen ongelijk!....ik maak me daar nu niet meer druk om. Nu Duta......en als die kuren toont......dan zal er vast wel weer een opvolger komen :P



Yoooooooo

jornkielman
30 december 2001, 12:44
hoi allen,
ik heb van Boersma gehoord dat je na 2 jaar gebruik van propecia zelfs een klein jaar kan stoppen met propecia, omdat je haarwortels aangesterkt zijn. Na dat jaar zou je weer kunnen aanvangen met propecia/prohair.
Van onze chirurgen bij transhair krijg ik het advies om propecia om de dag te slikken.
Mensen die voor het eerst propecia slikken zouden inderdaad 3 maanden elke dag een pil moeten nemen en dan om de dag.

Of dit wetenschappelijk aangetoond is...Volgens mij niet

Jorn


PS

thomas
30 december 2001, 12:56
Jorn of anderen die Boersma hebben gesproken:

Klopt het nou inderdaad dat propecia 2 jaar nodig heeft om de boel in orde te maken dus bereik je pas na 2 jaar je maximale resultaat. NB ik ben allleen geinteresseerd in de mening van Boersma (niet in andere interentgoeroes)


Groet

Thomas

Rocco
30 december 2001, 14:21
Thomas...


Merck ..de fabrikant van Propecia geeft aan dat NA 2 jaren de haar aantal hetzelfde was gebleven of zelf toegenomen.

Ja dus je zou kunnen zeggen dat het 2 jaren nodig heeft om de boel op een gestabiliseerd niveau te krijgen.

Dr Boersma zou het zelfde zeggen ( neem ik aan ).

Ik heb een van zijn telefonisten aan de lijn gehad, die zei dat ik geduld moest hebben en na 2 jaren conclusies moest trekken.

Van alle kanten komt dat geven "2 jaren " naar voren...dus.......

Boris
27 juni 2010, 09:56
Ik haal een tread van 9 jaar geleden nog eens aan. Ik ben bang dat mijn lichaam niet meer op fina werkt. Ik zie in deze tread staan dat men na de eerste 3 maanden om de dag fina neemt om imuumheid te voorkomen. Mij is dat destijds nooit verteld. Heeft iemand dit eerder gehoord of ervaringen met dit schema???

Ook jammer te constateren dat de ontwikkelingen de afgelopen 10 jaar nauwelijks vooruit zijn gegaan...

AnthonieH
27 juni 2010, 18:04
Ik haal een tread van 9 jaar geleden nog eens aan. Ik ben bang dat mijn lichaam niet meer op fina werkt. Ik zie in deze tread staan dat men na de eerste 3 maanden om de dag fina neemt om imuumheid te voorkomen. Mij is dat destijds nooit verteld. Heeft iemand dit eerder gehoord of ervaringen met dit schema???

Ook jammer te constateren dat de ontwikkelingen de afgelopen 10 jaar nauwelijks vooruit zijn gegaan...Fina blijft volgens mij altijd werken. 5-alphareductase blijft 5-alphareductase en het kan zich niet aanpassen om niet meer op finasteride te reageren. Om de dag gebruiken lijkt me dan ook niet heel zinvol om 'gewenning' te voorkomen. Als gewenning echt zou kunnen optreden, dan zullen langere pauzes nodig zijn om dat proces te voorkomen. Iedere jaar drie maanden zonder of zo.

Doet fina echt niks meer bij je, of zie je je haarstatus alleen weer achteruit gaan? Anders moet je eens stoppen en een fotodagboek bijhouden. Dan kun je zien of een paar maanden na stoppen het kaler worden nog verder versnelt.

Boris
28 juni 2010, 21:54
Hi AnthonieH,

Thanx voor je info, dat stemt me happy! Heb jij als ik het goed begrijp dus ook niet na de eerste 3 maanden iedere dag fina om de dag geslikt. M.a.w. sinds jij begon met fina slik je het altijd iedere dag?

AnthonieH
28 juni 2010, 22:02
Thanx voor je info, dat stemt me happy! Heb jij als ik het goed begrijp dus ook niet na de eerste 3 maanden iedere dag fina om de dag geslikt. M.a.w. sinds jij begon met fina slik je het altijd iedere dag?Ja, trouw vanaf dag 1 iedere dag. Ik geloof niet dat ik sindsdien ooit een dag gemist heb.

GEorGE
3 juli 2010, 16:56
Interessant onderwerp, zeker omdat ik hier lang niet meer geweest ben.
Even een update.

Ongeveer 8 jaar geleden ben ik begonnen met het slikken van Fina.
Heb dat lange tijd elke dag gedaan en afgelopen 2 jaar was ik er wat minder strict in.
Dat maakte wel verschil, dus ik ben weer terug naar een strict regime :D

Bij mij heeft het geleid tot voornamelijk stabilisatie en misschien een lichte terug groei op de kruin.
Bovenop is het wel ietsjes minder geworden, kan zijn omdat ik het de afgelopen 2 jaar niet heel consistent geslikt heb.
Sinds 3 maanden ongeveer slik ik weer elke avond voor het naar bed gaan.

Ik heb eigenlijk geen noemenswaardige bijwerkingen ondervonden.

De vader van mijn moeder had op mijn leeftijd, afgaande op de foto's die ik gezien heb, rond de 20-25% minder haar dan ik op dezelfde leeftijd. (midden 30)
Ik denk dat de Finasteride wel enigszins heeft bijgedragen tot afremmen, lichte bijgroei.
Bij de slapen zie ik geen verschil.
Voorzover ik weet helpt Finasteride ook met name voor de kruin, maar ik heb me er lange tijd niet meer in verdiept.

Ik dacht 8 jaar geleden dat ik nu geen haar meer zou hebben, dus dat is in ieder geval winst :D

Naast Fina slik ik alleen multivitamines.
Ik krijg het van de huisarts in 5mg vorm en snij ze in twee.

AnthonieH
3 juli 2010, 18:54
Naast Fina slik ik alleen multivitamines.
Ik krijg het van de huisarts in 5mg vorm en snij ze in twee.2,5 mg fina per dag? Aangenomen dat je een man bent, is dat niet wat veel?

GEorGE
4 juli 2010, 01:09
2,5 mg is misschien wat veel, heb daar nooit zo bij stil gestaan.
Ik hou dat aan omdat kleiner snijden erg lastig is.

Is 1mg optimaal?
Als je hoger gaat dan geeft dat geen extra werking, dat weet ik wel.
Praktische overweging.

Ik heb 5mg tabletten van de huisarts nu ongeveer 3 jaar, en heb er geen merkbare nadelige bijwerkingen van ondervonden.
Daarvoor had ik 1 mg, maar die werden op een gegeven moment niet meer vergoed, 5mg nu ook niet meer overigens.

Welke niet waarneembare nadelige bijwerkingen/gevolgen het zal hebben op de langere termijn, is natuurlijk de vraag.

edit: bijna vergeten, man idd

cees
4 juli 2010, 16:52
He george,

Dat is in ieder geval goed nieuws dat je na dik acht jaar vrijwel nog steeds dezelfde haarbos hebt, en dat alleen met finas. Ook uiteraardx mooi dat je geen bijwerkingen hebt ondervonden. Ik denk dat veel mensen hier weer hop uit kunnen putten, na veel spookverhalen.

Succes

thomas
4 juli 2010, 19:59
Grappig om na te lezen na al die jaren. Ik realiseerde mij opeens dat ik inmiddels 10 jaar finasteride gebruik. Het werkt voor mij nog prima. Wel heb ik sinds een jaar de stap gezet om de tondeuse te gebruiken standje 2 mm. Een verademing, bevrijding etc. Geen gedoe meer met hairspray. Ik blijf overigens stug finasteride gebruiken. Voor de rest zijn mijn zenuwen over kaal worden sinds een jaar voor 100% verdwenen dus. Heerlijk na ruim 25 jaar stressen!

Groet Thomas

46 jr (met rooscure gestopt rest ongewijzigd)

HairCoach
9 juli 2010, 13:33
Gemilimeterd ?
Met een FUT achter de rug (gezien deze in 1999 is uitgevoerd en LA vrijwel geen FUE heeft uitgevoerd).

Limbo
9 juli 2010, 13:46
Idd Thomas, niemand die je litteken ziet??

thomas
9 juli 2010, 14:06
Uiteraard ging het om een FUT destijds. Echter ik heb het bij die ene behandeling gelaten en dat scheelt. M.i. is het litteken na een 2e fut behandeling een stuk forser. Daarnaast is standje 2mm op de tondeuse het absolute minimum dat ik met mijn kapper goed heb besproken destijds (hij weet van de behandeling). In ieder geval: Ik heb het nu een jaar zo (om de 6 weken gaat de tondeuse erover) en nog nooit een vraag of opmerking over het litteken gehad.
Groet Thomas

Limbo
9 juli 2010, 14:13
Mooi!

HairCoach
9 juli 2010, 16:19
Uiteraard ging het om een FUT destijds. Echter ik heb het bij die ene behandeling gelaten en dat scheelt. M.i. is het litteken na een 2e fut behandeling een stuk forser. Daarnaast is standje 2mm op de tondeuse het absolute minimum dat ik met mijn kapper goed heb besproken destijds (hij weet van de behandeling). In ieder geval: Ik heb het nu een jaar zo (om de 6 weken gaat de tondeuse erover) en nog nooit een vraag of opmerking over het litteken gehad.
Groet Thomas

Klopt...na mijn eerste fut was het nauwelijks zichtbaar...nu kan ik geen korte kapsels meer dragen.