PDA

View Full Version : Artikel (België): Vandenbroucke verhoogt terugbetaling pruiken


Chris
13 september 2002, 22:13
Datum : 24/05/2002
Titel : Vandenbroucke verhoogt terugbetaling pruiken (België)

Patiënten die lijden aan alopecia, dat is pleksgewijze haaruitval, zullen binnenkort 180 euro terugbetaald krijgen bij de aankoop van een pruik. Voor patiënten die tijdelijk kaal zijn ten gevolge van chemotherapie gaat de tussenkomst omhoog van 90 naar 120 euro. Dat kondigde minister van sociale zaken Frank Vandenbroucke donderdagavond aan.

De regeling zal wellicht ingaan op 1 september 2002, voor de alopecia-patiënten geldt hierbij bovendien terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2002.

Uit: Gazet van Antwerpen
http://www.gva.be/vindzoek/archief/Artikel_detail.asp?id={3DFBE852-3A91-4B33-BDDC-E1DB439A38A4}&check=Archief

bolleke
14 september 2002, 17:21
Prachtig, en nu wordt het HOOGtijd dat minister Vandenbroucke weet wat Trichotillomanie is!
Alleen vrees ik dat ik hem dat zelf zal moeten zeggen...
Bolleke

Webmaster
1 oktober 2002, 23:10
Beste Bolleke,

Ik heb deze thread vanuit de AA-rubriek naar hier gekopieerd, zoals je mij verzocht had.

bolleke
2 oktober 2002, 06:21
Bedankt Webmaster,
Ik kom hier vanavond op terug... moet nu dringend naar mijn 'wakkere bakker'!
Tot straks!

bolleke
2 oktober 2002, 20:00
Hier ben ik terug...

Ik hèb het hem dus zelf gezegd!
Na het berichtje van 'Chris' in een andere discussiegroep las ik enkele dagen later toevallig hetzelfde in het tweemaandelijks infoblaadje van ons ziekenfonds (Onafhankelijk Ziekenfonds).

"Pruiken beter terugbetaald.
Voor patiënten die kaal zijn ten gevolge van chemotherapie voorziet het ziekenfonds in een terugbetaling van 90 euro voor een pruik. Die tegemoetkoming wordt opgetrokken tot 120 euro.
De terugbetaling wordt toegekend als de behandelende arts vaststelt dat de patiënt helemaal kaal is ten gevolge van de chemokuur.
Patiënten die lijden aan alopecia, dat is een niet-ouderdoms-gelinkte pleksgewijze haaruitval die voorkomt bij vrouwen en mannen, krijgen 180 euro terugbetaald bij de aankoop van een pruik.
De tegemoetkoming wordt uitgekeerd als een dermatoloog heeft vastgesteld dat de ziekte een kaalheid van meer dan 30% heeft veroorzaakt.
Zowel personen die volledig kaal zijn ten gevolge van een chemokuur als alopecia-patiënten kunnen meermaals een beroep doen op de terugbetaling, op voorwaarde dat er meer dan 2 jaar zit tussen de verschillende aankopen.
Bij het ter perse gaan was nog niet bekend wanneer de regeling zal ingaan. Wellicht wordt dat per 1 september 2002, met terugwerkende kracht vanaf 1 januari voor de alopecia-patiënten."
Tot daar dus het bericht.

En toen ben ik in mijn pen gekropen (aan mijn pc wel te verstaan). Ik heb de website van onze minister opgezocht; http://www.vandenbroucke.fgov.be (je kan daar ook het persbericht lezen ivm '750.000 euro extra voor terugbetaling pruiken')
Jammer genoeg kan ik die mail niet meer citeren omdat mijn bericht verdwenen was toen ik op 'oké' tikte.
Hoe dan ook, ik heb een poging gedaan om TRICHOTILLOMANIE in de kijker te zetten. Ik heb daarbij mezelf als voorbeeld aangegeven; 28 jaar lang een pruik gedragen... (2 per jaar).
Ik herinner me wel, toen ik als puber nog thuis was, dat ik een foto moest laten nemen van mijn kaal hoofd en dat de huisdokter toen een 'vals' briefje schreef (alopecia). Op die manier konden mijn ouders een deel van de kosten recupereren.
Toen ik op mijn 21e alleen ging wonen had ik niet meer die moed en die kracht om naar een huisdokter te gaan en hem mijn verhaal te vertellen... zodoende betaalde ik alles zelf.
Maar goed, dat is een ander verhaal.

Maar nu komt het! Binnen de twee dagen kreeg ik antwoord.
Lees mee:
"Geachte,
Ik heb je mail van 23 september goed ontvangen en met veel aandacht gelezen. Tot mijn spijt moet ik je meedelen dat de terugbetaling van een pruik enkel mogelijk is voor de twee patiëntengroepen waarnaar u verwijst, deze maatregel is voorbestemd voor personen die haarverlies hebben tengevolge van chemotherapie of omwille van de huidziekte alopecia. Andere oorzaken van haaruitval zijn niet weerhouden. Het dossier is voorbereid in overleg met experts inzake huidziekten.
Vriendelijke groeten,
Frank Vandenbroucke,
i.o. Rit Goedschalckx"

Je zou jezelf de haren uit het hoofd trekken bij het lezen van zo'n mail... (deed ik dus niet!)
Ik heb het laten bezinken, wil op de JUISTE manier reageren.
Mijn vraag naar jullie toe: REACTIES AUB!!!
Wat vinden jullie hiervan en HOE vinden jullie moeten we hierop reageren???

Aan alle Belgische lotgenoten mèt pruik; wat is jullie ervaring?
Aan alle Nederlandse lotgenoten met pruik; hoe is dit bij jullie geregeld?

Ik vind persoonlijk dat we hier héél dringend werk moeten van maken. En dan heb ik het niet alleen over de terugbetaling van de pruik, maar ook over de onwetendheid wat TTM betreft, bij kappers, huisdokters, therapeuten, dermatologen, zelfs tot in in ministriële kringen!
Groetjes, bolleke

Chris
2 oktober 2002, 20:50
Originally posted by bolleke

Voor patiënten die kaal zijn ten gevolge van chemotherapie voorziet het ziekenfonds in een terugbetaling van 90 euro voor een pruik. Die tegemoetkoming wordt opgetrokken tot 120 euro. . Mijn lieve hemel! 90 euro als vergoeding voor een pruik?! Nou, nou, nou..... die extra 30 euro maakt dan ook niet veel meer uit! Is dit nu 120 euro per jaar, per haarwerk, of wat? 180 euro is nou ook niet bepaald iets om over naar huis te schrijven.....

180 euro als vergoeding, en dan alleen nog als je Alopecia Areata hebt! Wat moet je dan in België beginnen als je als man of als vrouw kampt met Alopecia Androgenetica?!! Of als je kampt met Trichtillomanie? Je zou haast gaan denken dat de vooroordelen die de Nederlanders over Belgen hebben nog bevestigd wordt ook....... althans: de belgische regering in dit geval! Zijn ze daar nu echt d.o.m. of wat?

De tegemoetkoming wordt uitgekeerd als een dermatoloog heeft vastgesteld dat de ziekte een kaalheid van meer dan 30% heeft veroorzaakt. Ok, hier kàn ik me nog iets bij voorstellen. Als je een gedeeltelijk haarwerk nodig hebt, die 30% van je hoofdhuid bedekt, dan ben je aanzienlijk minder kosten kwijt dan aan een volledig haarwerk.

Zowel personen die volledig kaal zijn ten gevolge van een chemokuur als alopecia-patiënten kunnen meermaals een beroep doen op de terugbetaling, op voorwaarde dat er meer dan 2 jaar zit tussen de verschillende aankopen. 2 jaar?! Tjonge....dit zijn wel héle strenge eisen zeg! Vaak doe je maar 1 tot 1,5 jaar met een haarwerk (afhankelijk van soort haarwerk en gebruik) en veel mensen schaffen (om diverse redenen) 2 haarwerken per jaar aan......

En toen ben ik in mijn pen gekropen (aan mijn pc wel te verstaan). Ik heb de website van onze minister opgezocht; http://www.vandenbroucke.fgov.be (je kan daar ook het persbericht lezen ivm '750.000 euro extra voor terugbetaling pruiken')

Ja, het persbericht vind je hier: http://www.vandenbroucke.fgov.be/P-020523tris.htm

En voor die mensen die geen zin hebben met hun muis te klikken:

--------------------------------------------------
Persbericht Frank Vandenbroucke van 23 mei 2002:
Pruiken

750.000 euro extra voor terugbetaling pruiken
terug naar lijst persberichten

Patiënten die lijden aan alopecia, dat is pleksgewijze haaruitval, zullen binnenkort 180 euro terugbetaald krijgen bij de aankoop van een pruik. Voor patiënten die tijdelijk kaal zijn ten gevolge van chemotherapie gaat de tussenkomst omhoog van 90 naar 120 euro. Dat antwoordt minister van Sociale Zaken Vandenbroucke vanavond op de vraag van twee patiënten in het TV-programma Ombudsjan. De regeling zal wellicht ingaan op 1 september 2002, voor de alopecia-patiënten geldt hierbij bovendien terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2002.

Alopecia treedt, in tegenstelling tot ouderdomskaalheid, net zo goed bij vrouwen als bij mannen op en kan ook jonge kinderen treffen. Het is moeilijk om in te schatten hoeveel Belgen aan alopecia lijden, maar in Amerika wordt het aantal 50-plussers met deze aandoening op 1,7 procent geraamd. De ziekte gaat gepaard met (meestal) plaatselijke kaalheid, die doorgaans na een jaar terug verdwijnt. Over de oorzaken van de aandoening tast men nog in het duister, het zou gaan om een storing in het afweersysteem, kan te maken hebben met stress, mogelijks is de ziekte erfelijk, … In elk geval lijden de patiënten zwaar onder de kaalheid: velen voelen zich minder aanvaard door hun omgeving en mijden bijgevolg sociale contacten.

Een goede pruik biedt voor vele patiënten een oplossing, maar de kosten van een kwaliteitsvolle pruik lopen algauw op tot 400 euro. Om te voorkomen dat enkel begoede mensen zich dit kunnen veroorloven, voorziet minister Vandenbroucke voor de alopecia-patiënten nu een terugbetaling van 180 euro. De tussenkomst wordt uitgekeerd als een dermatoloog heeft vastgesteld dat de ziekte een kaalheid van meer dan 30 procent heeft veroorzaakt.

Voor patiënten die kaal zijn tengevolge van chemotherapie bestaat momenteel al een terugbetaling van 90 euro voor een pruik. Deze tussenkomst wordt opgetrokken tot 120 euro. De terugbetaling is mogelijk als de behandelende arts vaststelt dat de patiënt helemaal kaal is ten gevolge van de chemo-kuur. Afgaande op de cijfers van voorgaande jaren zullen meer dan 5000 mensen een beroep kunnen doen op deze verhoogde tussenkomst. Zowel personen die volledig kaal zijn ten gevolge van een chemo-kuur als alopecia-patiënten kunnen meermaals een beroep doen op de terugbetaling, op voorwaarde dat er meer dan 2 jaar zit tussen de verschillende aankopen.

Frank Vandenbroucke verhoogt voor deze maatregel het pruikenbudget van 500 000 naar 1 250 000 euro. Hij wil dat de regeling gepubliceerd raakt vóór 1 september 2002 en garandeert dat de alopecia-patiënten met terugwerkende kracht voor aankopen sinds 1 januari 2002 terugbetaald zullen worden. Voor chemotherapie-patiënten start de nieuwe regeling vanaf de publicatie./.

Einde persbericht.
--------------------------------------------------


En hier http://www.vandenbroucke.fgov.be/Bijlage020523bis.htm vind je de bijbehorende nota.

En voor die mensen die nog steeds onder de categorie 'ik-hoef-niet-op-mijn-muis-te-klikken,-want-het-artikel-wordt-hier-toch-netjes-gekopieerd-door-Chris' vallen, hierbij de bewuste nota:


--------------------------------------------------
NOTA IN VERBAND MET DE NIEUWE TEGEMOETKOMING INZAKE HAARPROTHESEN

1. RATIO

1. Alopecia areata patiënten en patiënten met cicatriciële alopecia krijgen – met ingang van 1 januari 2002 (zoals beloofd en begroot) – een tegemoetkoming van de verplichte verzekering.

2. De tegemoetkoming (± 50 % van de kost van een aanvaardbare haarprothese)

- wordt (niet retroactief, wegens administratieve overlast) opgetrokken voor chemotherapiepatiënten tot 120 € (nu 3.600 BEF of 89,24 €);

- bedraagt 180 € voor alopecia areata en cicatriciële patiënten die in regel permanent een (dus langer mooi blijvende) haarprothese nodig hebben, daar waar voor chemo-patiënten het haar in regel na 6 à 9 maanden terugkomt.

3. De voorschrijver, de VI’s en de patiëntenverenigingen zorgen voor de patiëntenvoorlichting; de VI’s en de patiëntenverenigingen voor de sociale controle op de kwaliteit en de prijs van de afgeleverde haarprothesen.

2. HAARPROTHESE
A. De verzekeringstegemoetkoming in de levering van een haarprothese wordt toegekend in geval van:

1. totale kaalhoofdigheid door chemotherapie;

2. alopecia areata zo het alopeciaoppervlak meer dan 30 % bedraagt;

3. cicatriciële alopecia van physico-chemische, traumatische of inflammatoire oorsprong zo het alopeciaoppervlak meer dan 30 % bedraagt.

B. De haarprothese wordt voorgeschreven door:

1. de behandelende arts in geval van totale kaalhoofdigheid door chemotherapie;

2. de behandelende dermatoloog in geval van alopecia areata en van cicatriciële alopecia.

C. De tegemoetkoming bedraagt:

1. 120 euro voor een haarprothese in geval van kaalhoofdigheid door chemotherapie;

2. 180 euro voor een haarprothese in geval van kaalhoofdigheid door alopecia areata of door cicatriciële alopecia.

Deze tegemoetkoming, die evenwel nooit meer dan het effectief betaalde bedrag mag bedragen, wordt verleend op het voorleggen van een verklaring van de voorschrijvende geneesheer dat de rechthebbende beantwoordt aan de voorwaarden voorzien in het onderhavig koninklijk besluit en dit, hetzij voor een tegemoetkoming van 120 €, hetzij voor een tegemoetkoming van 180 € en van de voldane factuur van de haarprothese.

D. De vernieuwing van de tegemoetkoming voor een haarprothese mag slechts worden toegestaan:

1. in geval van totale kaalhoofdigheid door chemotherapie, als tengevolge van een nieuwe chemotherapie opnieuw totale kaalhoofdigheid opgetreden is en ten vroegste na een termijn van twee jaar te rekenen vanaf de datum van de vorige tegemoetkoming.

2. in geval van alopecia areata of van cicatriciële alopecia, na een termijn van twee jaar te rekenen vanaf de datum van de vorige tegemoetkoming.

Einde nota.
--------------------------------------------------


genoeg kan ik die mail niet meer citeren omdat mijn bericht verdwenen was toen ik op 'oké' tikte.
Hoe dan ook, ik heb een poging gedaan om TRICHOTILLOMANIE in de kijker te zetten. GOED ZO!!!


Maar nu komt het! Binnen de twee dagen kreeg ik antwoord.
Lees mee:
"Geachte,
Ik heb je mail van 23 september goed ontvangen en met veel aandacht gelezen. Tot mijn spijt moet ik je meedelen dat de terugbetaling van een pruik enkel mogelijk is voor de twee patiëntengroepen waarnaar u verwijst, deze maatregel is voorbestemd voor personen die haarverlies hebben tengevolge van chemotherapie of omwille van de huidziekte alopecia. Andere oorzaken van haaruitval zijn niet weerhouden. Het dossier is voorbereid in overleg met experts inzake huidziekten. Mijn hemel! Het is niet te geloven, vooral die laatste zin: 'Het dossier is voorbereid in overleg met experts inzake huidziekte.....'!!! Bij deze bij voorbaat mijn excuses aan alle belgische lotgenoten hier (hoi Bolleke! ;) ): maar zijn ze daaro nu ècht achterlijk, of hoe zit dat? Ik kan me hier enorm kwaad over maken. 'Experts' ? Als men kennis van zaken heeft en zich 'expert' mag noemen, hoe komt het dan dat er compleet aan Alopecia Androgenetica voorbij wordt gegaan? Deze ziekte komt nòg meer voor als Alopecia Areata. En voor de zoveelste keer wordt er helemaal voorbij gegaan aan lotgenoten met Trichotillomanie.....

(vervolg hieronder.....)

Chris
2 oktober 2002, 20:51
Je zou jezelf de haren uit het hoofd trekken bij het lezen van zo'n mail... (deed ik dus niet!)
Ik heb het laten bezinken, wil op de JUISTE manier reageren.
Mijn vraag naar jullie toe: REACTIES AUB!!!
Wat vinden jullie hiervan en HOE vinden jullie moeten we hierop reageren??? Precies, op de juiste manier reageren: inderdaad! (dus niet op mijn manier.....maar goed: ik wilde even mijn frustratie kwijt!)


Aan alle Belgische lotgenoten mèt pruik; wat is jullie ervaring?
Aan alle Nederlandse lotgenoten met pruik; hoe is dit bij jullie geregeld? Deze vragen kun je denk ik beter in de Haarwerken-rubriek stellen. Er bestaan nl ook al threads over, zoals: http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=81

Ikzelf zit bij CZ in Nederland en daar krijg je zelfs 2 (!!) haarwerken per jaar vergoed. Dit is overigens wel een uitzondering, want de meeste maatschappijen vergoeding 1 haarwerk per jaar voor een gemiddeld bedrag van 262 euro, plus 69 euro als je aanvullend verzekerd bent. Da's dus 329 euro bij elkaar.

329 euro per jaar dus! Da's wel ff een verschil met die 180 euro per 2 jaar in België!!!

-----------------------
Bij CZ krijg je het volgende vergoed (jaar 2002):

€ 260,00 (=573,00 NLG) per jaar per haarwerk bij een standaard verzekering.

Als je aanvullend verzekerd bent (zoals ikzelf) krijg je daar nog € 69,00 (=152,00 NLG) bij.
In totaal krijg je dus: € 260 + € 69 = € 329,00 (= 725,00 NLG) per haarwerk vergoed.

EN..... je krijgt er dus 2 per jaar vergoed! Dus in totaal krijg je: 2 x € 329,00 = € 658,00 (= 1.450,00 NLG) vergoed per jaar voor 2 haarwerken.
-----------------------

Dus, al helemaal als je bij CZ zit is het verschil enorm! Je krijgt 658 euro per jaar vergoed voor 2 haarwerken. In belgie krijg je 180 euro per 2 jaar. Da's 90 euro per jaar.

658 euro per jaar bij CZ in Nederland...... 90 euro per jaar in Belgie!!!. Dit is wel errug hè!?

Ik vind persoonlijk dat we hier héél dringend werk moeten van maken. En dan heb ik het niet alleen over de terugbetaling van de pruik, maar ook over de onwetendheid wat TTM betreft, bij kappers, huisdokters, therapeuten, dermatologen, zelfs tot in in ministriële kringen!
ABSOLUUT HELEMAAL MEE EENS! :frusty:

Chris.

bolleke
4 oktober 2002, 20:01
Bedankt 'Chris' om je snelle en eerlijke reactie!

Graag zou ik ook van anderen horen wat jullie er van vinden.
Ik vind dat ik moet terugschrijven, mag het hier niet bij laten... weet alleen niet goed hoe.
Wat ik eigenlijk bedoelde 'Chris' met die terugbetaling voor pruiken was bestemd voor lotgenoten met TTM (maar je mag natuurlijk ook jouw verhaal doen!;)).
Of moet ik het zo begrijpen dat ze daar bij jullie in Nederland geen onderscheid maken om welke reden je een pruik nodig hebt? Je krijgt gewoon sowieso de kosten terugbetaald?
Hebben jullie dan ook een medisch attest nodig of gewoon een foto?

Zijn er nog Belgische lotgenoten die (door TTM) een pruik dragen? En hoe hebben jullie die betaald? Alles uit eigen zak, zoals ik al die tijd gedaan heb???
Wordt het dan niet hoogtijd dat we opkomen voor onszelf???

Volgende week schrijf ik terug naar de Minister (of zijn Kabinet). Ik moet dit thema warm houden. Ook in mijn boek heb ik al een plaatsje vrijgehouden voor dit onderwerp, is iets té belangrijk.
Al heb ik nu zelf geen pruik meer nodig (en laat ons hopen dat dat voor altijd zo blijft) ... ik ben niet alleen op dit stukje aardbol (België) met TTM.

Groetjes, bolleke

bolleke
8 oktober 2002, 20:54
Hallo,
Ik heb gisteren opnieuw een mail gestuurd naar het kabinet van Minister Vandenbroucke.
Ik heb een poging gedaan om ze ginder aan het verstand te brengen dat ze zich niet moesten laten informeren door experts inzake huidziekten, maar dat TTM een psychische aandoening is en dat ze zodoende hun licht moesten opsteken bij psychiaters, psychologen en/of therapeuten (in de hoop dat ze bij de 'juiste' mensen terecht komen!)
Op hoop van zegen. Ik hou jullie op de hoogte!
Bolleke

monique3
9 oktober 2002, 13:50
Hoi bolleke, ik vind het heel goed dat je de minister aanschrijft, en hem op de hoogte brengt van het bestaan van ons probleem TTm, en alle sores die daarbij komen kijken.
Ik neem aan dat je hem hebt gewezen op het bestaan van Haarweb, laat hem daar maar eens lezen zou ik zeggen.
En ik sluit me dan ook helemaal aan bij jou en Chris, en hoop dat de huidige situatie zich in Belgie gaat verbeteren, zeker nu we al een tijdje 1 Europa zijn, toch....
Veel succes met je actie, als we kunnen helpen zeg het dan..
monique3.

bolleke
29 oktober 2002, 19:42
Hier zijn we weer...
Sinds mijn laatste mail van 7 oktober had ik geen nieuws, geen antwoord meer ontvangen. Dus heb ik gisteren terug een mail gestuurd:

"Geachte,
We zijn nu reeds een paar weken verder en ik heb geen antwoord meer gekregen op mijn laatste mail.
Toch weet ik zeker dat er nood is aan hulp en steun voor mensen die lijden aan trichotillomanie.
Ik hoop dat U deze berichten niet negeert en daadwerkelijk stappen onderneemt om meer te weten te komen over deze aandoening.
Wilt U me verder op de hoogte brengen van de 'stand van zaken'?
Ik zal blijven aandringen op de erkenning van onze 'ziekte'."


Vandaag kreeg ik nieuws:

"Geachte
In antwoord op de mail van 28 oktober moet ik tot mijn spijt terug verwijzen naar het antwoord dat ik u gegeven heb op 25 september. Het probleem van trichotillomanie is momenteel niet weerhouden als indicatie voor terugbetaling van pruiken.

Ik zal informatie opvragen over het voorkomen van trichotillomanie als psychisch probleem om te weten in welke mate dit probleem gepaard gaat met ernstige haaruitval ."


Tjonge... ze snappen het dus echt niet hé....

Nogmaals een oproep aan NEDERLAND!!!
Hoe is het bij jullie geregeld???
Is bij jullie onze 'ziekte' erkend?
Krijgen jullie een tegemoetkoming van de ziekteverzekering en zo ja, hoeveel?
Hebben jullie daarvoor een medisch attest, foto's of wat nodig?

Oproep aan BELGIE!
Hoeveel van jullie dragen een pruik of een haarwerkje?

Ik vind dat ik hier moet blijven op reageren tot ze ginds wakker worden. Wat vinden jullie?

Groetjes, Bolleke

Madelief
29 oktober 2002, 20:57
Het hangt van de ziektekosten verzekeraar af of die vergoed en hoeveel? TTM zal ook bij de verzekeraars niet bekend zijn. Ik kan naar de huisarts gaan voor een verwijsbrief (naar een haarwerk- specialist voor een pruik/haarwerk). De vergoeding is 260 euro, meende ik per haarwerk. Bij mijn verzekeraar kan ik zelfs (zonodig)meerdere keren per jaar een nieuw haarwerk aanschaffen en krijg ik weer die 260 euro vergoeding. Maar goed, een haarwerk is natuurlijk veeeeel duurder dan die 260 euro. In vergelijking tot jullie mag ik dan zeker niet klagen en ik ben natuurlijk ook al heel blij met deze vergoeding, die je toch maar terug krijgt.........en toch is het niet eerlijk, het zou toch gewoon wel vergoed moeten worden. Dus Bolleke blijf ervoor gaan, succes.
groetjes Madelief.

marita
29 oktober 2002, 20:58
Hallo Bolleke

De afgelopen keer heb ik een bedrag van 325 euro vergoed gekregen maar dat verschilt per verzekering.
Ik ben gewoon naar de dokter gegaan daar kreeg ik een brief mee voor de ziektekostenverzekering die heb ik opgestuurd
en toen kreeg ik bericht dat mijn haarwerk vergoed werd.
Nu hoef ik niet steeds meer een papier bij de dokter halen.
Zolang de verzekering loopt mag ik elke negen maanden een nieuw haarwerk uitzoeken. Eerst was dat een per jaar maar ik heb aangegeven dat ik er wel eerder eentje nodig had en dat was geen probleem.
Bij mij was dus een brief van de dokter voldoende, geen foto's
of andere onderzoeken.
Bolleke veel succes en ik hoop dat het bij jullie in belgie ook goed voor elkaar komt
Veel liefs Marita

monique3
29 oktober 2002, 21:06
Hoi, ik wil niet onbeschofd zijn, maar mag ik vragen bij welke zorgverzekeraar jullie verzekerd zijn?
Het is allemaal zo uiteenlopend, het is gewoon niet te begrijpen.
En als ik dan lees over hoe het in Belgie gesteld is, dan is dat gewoon armzalig.
bedankt alvast, Monique3.

marita
29 oktober 2002, 21:22
Hallo Monique
Ik ben bij zilveren kruis verzekerd Ik heb daar een particuliere
verzekering Ik weet niet of het verschil maakt met ziekenfonds
Toen ik nog bij het ziekenfonds zat werd het namelijk ook wel goed geregeld alleen mocht ik toen maar 1 haarwerk per jaar opgeven
groetjes marita