PDA

View Full Version : hormoontabletten en laser


julia91
10 november 2005, 16:35
Ik probeer het nog maar eens....ging net geloof ik wat mis...?

Hallo ik ben een 24 jarige meid met PCO...Hierdoor helaas ook last van ernstige overbeharing.

Ben nu al 3 jaar bezig om er wat aan te laten doen, vergoedingen proberen te regelen bij de verzekering, uitzoeken wat de beste laser is, prijzen vergelijken, onderhandelen, het is een drama > sorry kan niet anders zeggen...

Om het 'kwaad van 2 kanten te bestrijden' stelde de arts van het lasercentrum voor om ook eens te na te latenkijken of er iets aan dat PCO gedaan kan worden. Ik kreeg hormoontabletten mee en de pil. Van beide word ik hartstikke beroerd, dus ben gestopt...

Ik begin over drie weken EINDELIJK met de eerste behadeling door de diodelaser. Met 500 euro vergoeding (en zelf 250,- bijleggen) kan ik net mijn gelaat laten doen. Overigens had ik eerder de toezegging 1000 euro vergoed te krijgen, maar toen ik van particulier naar ziekenfonds moest vanwege mijn stage, moest ik het doen met de helft. wat een misselijke mensen bij Groene Land, zo dat heb ik even gezegd!

Maar goed ik maak me zorgen om het feit dat ik steeds meer haren om vreemde plaatsen (voor een vrouw dan) krijg, ben bang dat als ik straks het ene heb laten behandelen, er op een andere plek weer een groot probleem ontstaat. Het wordt ook alsmaar erger bij me...

Nu vraag ik me af of mensen willen reageren want mijn omgeving kan zich er niets bij voorstellen. Ik wil graag weten wat de ervaring is met hormoontabletten en de diode laser. Misschien is er ook iemand die tips heeft om nog meer vergoed te krijgen? Alle reacties zijn welkom want voel me er nu een beetje alleen in staan....

Alvast bedankt!

julia91
10 november 2005, 16:36
Ik probeer het nog maar eens....ging net geloof ik wat mis...?

Hallo ik ben een 24 jarige meid met PCO...Hierdoor helaas ook last van ernstige overbeharing.

Ben nu al 3 jaar bezig om er wat aan te laten doen, vergoedingen proberen te regelen bij de verzekering, uitzoeken wat de beste laser is, prijzen vergelijken, onderhandelen, het is een drama > sorry kan niet anders zeggen...

Om het 'kwaad van 2 kanten te bestrijden' stelde de arts van het lasercentrum voor om ook eens te na te latenkijken of er iets aan dat PCO gedaan kan worden. Ik kreeg hormoontabletten mee en de pil. Van beide word ik hartstikke beroerd, dus ben gestopt...

Ik begin over drie weken EINDELIJK met de eerste behadeling door de diodelaser. Met 500 euro vergoeding (en zelf 250,- bijleggen) kan ik net mijn gelaat laten doen. Overigens had ik eerder de toezegging 1000 euro vergoed te krijgen, maar toen ik van particulier naar ziekenfonds moest vanwege mijn stage, moest ik het doen met de helft. wat een misselijke mensen bij Groene Land, zo dat heb ik even gezegd!

Maar goed ik maak me zorgen om het feit dat ik steeds meer haren om vreemde plaatsen (voor een vrouw dan) krijg, ben bang dat als ik straks het ene heb laten behandelen, er op een andere plek weer een groot probleem ontstaat. Het wordt ook alsmaar erger bij me...

Nu vraag ik me af of mensen willen reageren want mijn omgeving kan zich er niets bij voorstellen. Ik wil graag weten wat de ervaring is met hormoontabletten en de diode laser. Misschien is er ook iemand die tips heeft om nog meer vergoed te krijgen? Alle reacties zijn welkom want voel me er nu een beetje alleen in staan....

Alvast bedankt![/QUOTE]

TES
19 november 2005, 17:45
Hei Julia

Ik heb 18 jaar en heb ook hirsutisme. Dit is, net als bij jou, een gevolg van PCOS. Momenteel ben ik bezig met een kombinatie van laserbehandeling en elektrische ontharing voor m'n gezicht (dit wordt voor 75% door de verzekering De Friesland vergoed). Voor de rest zitten er overal op mijn benen, armen, buik en billen donkere haren. Ik loop wel altijd gewoon met korte mouwen, maar ik loop dus echt niet in een broek die niet minimaal over mijn kniëën komt. Mijn onderbenen scheer ik namelijk wel, maar aan mijn boven benen durf ik niet te beginnen, uit angst dat het allemaal nog veel erger wordt. Wat ik nog het ergste vind, is dat ik niet meer durf te gaan zwemmen, terwijl ik dat erg graag doe. Deze behandeling wordt maar tot een bepaald bedrag vergoed en ik kwam hier op een gegeven moment overheen (juist omdat hirsutisme door de PCOS een hormonale oorzaak heeft). De therapeute heeft toen een brief geschreven naar mijn verzekering om meer te vergoeden, maar ik ben bang dat ook dit niet afdoende zal zijn. De gynaecoloog zegt dat ik tot m'n 25e de Diane kan gebruiken. Dit niet zo zeer tegen hirsutisme, als wel om regelmatig te menstrueren, dit is namelijk niet het geval als je PCOS hebt. Ik weet niet zo goed of ik hier wel aan wil. Het is niet erg natuurlijk. Ik heb gehoord dat er een natuurlijk middel bestaat dat de ballans tussen mannelijke en vrouwelijke hormonen weer iets stabiliseert. Het is een produkt met soja.Weet jij hier misschien ook meer van af? Ik slik momenteel nog geen medicijnen voor PCOS, maar weet ook niet precies wat ik me 'aan moet laten smeren'. Hoe wordt jij verder behandeld? Ik voel helemaal met je mee. Vaak voel je je alleen staan, maar als je alleen al op dit forum leest, blijken we niet de enige te zijn...

Marte
29 november 2005, 21:23
Hallo beiden;

wat dat product met soja betreft; het gaat hier om phytooestrogenen, een natuurlijke en onbewerkte vorm van oestrogenen die in soja zitten. Je kunt die ook bij de apotheker krijgen. Ze zijn wel wat prijzig(maar niet meer dan de pil of cyproplex of oz), maar i kheb de indruk dat ze wel enigszins werken, althans, ze hebben bij mij precies dezelfde effecten als cyproplex en diane 35 en spironolactone. Het nadeel is wel dat het maar in vrij lage doseringen bestaat en je dus al een paar capsules per dag moet nemen bij ernstige hotmonale overbeharing. Ikzelf pak spironolactone (een middel dat op de bijnieren werkt en zo een poging doet om de hormonen door de bijnieren geproduceerd te vermidneren) (100mg per dag), cyproplex of androcur (50 mg per dag) en diane 35. Wanneer ik niet boven deze dosering kom gaat het redelijk goed (alleen heeft het bij mij helaas (te)weinig remmend effect op de overbeharing). Zodra ik hierboven kom krijg ik last van dagelijkse zeer hevige baarmoederkrampen, duizeligheid, misselijkheid en overgeven ongeveer 1 a 2 keer per dag over een periode van een half uur, de baarmoederkrampen naar een climax toewerkend, waarna ik moet overgeven zodra de de krampen net over hun hoogtepunt heen zijn. Dat kan opgewerkt worden door weinig eten, honger, net iets te hard uitrekken, naar het toilet gaan, ..... Ik meot hier wel bij zeggen dat de gynecologe voor een raadsel stond, want dit had ze nog niet meegemaakt. Dus ik veronderstel dat dit geen gangbare reactie is.

ik hoop dat het jullie wat op weg helpt?? In ieder geval zou ik sowieso eerst proberen via de phytooestrogenen, daar dezen veel natuurlijker zijn en dus minder een ingreep en aanslag op de rest van het lichaam. ( het blijven natuurlijk wel hormonen die je slikt.Dus probeer wel iets van uitleg aan een apotheker of arts te vragen.)

xx marte