PDA

View Full Version : resultaat van mijn research: Telogen Effluvium


Persian
17 november 2005, 19:13
Beste haarweb leden,



Een aantal dagen terug heb ik een bericht geplaatst waarin ik in aangeef dat het haar boven op mijn hoofd en met name wat meer richting de haarlijn wat minder aan het worden is.Ik zie al wat stukjes doorschijnen aan de voorkant.

Laatse paar maanden (jaar) ben ik door verscheidene omstandigheden in een wat stresserige cyclus terecht gekomen waar ik maar niet uit kan komen. Ik maak me druk om de kleinste dingen en er heerst constant spanning in mij.

Ik heb wat geresearched op het i-net en ben tot de bevinding gekomen dat Telogen effluvium het meeste overeenkomt met mijn situatie. Ik heb een normaal patroon van haaruitval (nooit meer dan 50 /70 haartjes) maar sinds kort ( +/- 2 maanden) merk ik duidelijk dat mijn haar diffuss aan het uitdunnen is met name aan de voorkant wat ik zo net beschreef.

De symptomen van AGA zijn toch dat je duidelijk inhammen gaat krijgen en haarverlies rondom de kruin. Dit is bij mij totaal niet het geval.

Hieronder laat ik een korte omschrijving zien van Telogen Effluvium, het vetgedrukte is op mij van toepassing.


Telogen effluvium is a form of nonscarring alopecia characterized by diffuse hair shedding, often with an acute onset. A chronic form with a more insidious onset and a longer duration also exists. Telogen effluvium is a reactive process caused by a metabolic or hormonal stress or by medications. Generally, recovery is spontaneous and occurs within 6 months.

It’s is a condition where more than normal amounts of hair fall out. There is a general 'thinning' of the hair. Unlike some other hair and scalp conditions, it is temporary and the hair growth usually recovers.

Causes:

During pregnancy, more hair follicles are maintained in the growth phase. After pregnancy, a greater proportion of these hairs go into the resting phase, causing a temporary self-correcting increased shedding of the hair.
The same phenomenon can be seen after stopping birth control pills.
The flu or stress can also cause telogen effluvium.

Symptomps:

· If you have telogen effluvium, you'll notice more hair than usual accumulating on your pillowcase, on the shower or bathroom floor and in your hairbrush. Your scalp hair may feel or look less dense than usual. Often, though, the hair loss is subtle, and other people may not notice anything different about your hair.

See your doctor if you experience excessive hair loss or obvious thinning patches on your scalp.


Prognosis

The outlook for telogen effluvium is very good. Most cases run their course within six to nine months, and the hair usually grows back. In some cases, the disorder may last longer. In other cases, not all hairs grow back


Treatment:

There is no treatment for telogen effluvium. The problem will correct itself. All the lost hair will eventually be replaced. Once the stressful event is passed, your hair thickness will usually return to normal within a few months.


Om deze gedachte bevestigd te krijgen ga ik binnenkort naar de dermatoloog.

Nou had ik een aantal vragen:

Groeit het uitgevallen haar weer terug na een aantal maanden zoals word beweerd?
Kunnen lotgenoten met hetzelfde probleem aan mij vertellen wat hun ervaringen zijn met TE.

Groetjes,

Persian.

Boris
17 november 2005, 20:18
Beste Persian,

Ik heb ook Telogen effluvium gehad. Exact dat dunne aan de voorkant. Ik kreeg het ook in een stress- depri periode van ongeveer een jaar. Ben na dat jaar bij dr. Boersma geweest en die zei dat ik begintekens van AA had (terwijl die andere dokter in die kliniek die met zo'n microlens alle haren telt ofzoiets, niets van AA zag, alleen veel, maar dunnig haar). Boersma zei toen wel dat het beter was een jaar met fina te wachten. heb ik dus gedaan. Het duurde ongeveer een half jaar voordat het zich aardig herstelde. Ik moet wel zeggen dat ik in de 2de helft van het stressjaar al zeer goed ging letten op mijn vitamentekort, genoeg water en aardig wat vis consumeerde.

Desalniettemin ben ik een jaar na dat stressjaar aan de fina gegaan (nooit meer naar Boersma geweest overigens). Stress heeft wellicht toch wel het startschot voor mijn AA gegeven. Gelukkig ben ik er i.i.g heel snel bij geweest. Nu na 3 jaar fina slikken merk ik dat mijn inhammen heel langzaam groter worden, helaas.

kas
17 november 2005, 20:58
Hoi,

Ik heb een periode gehad van circa 3mnd van telogeen efflium na een operatie met narcose ong. 4 jaar geleden. Begon circa 1 mnd na de ingreep en duurde circa 3 mnd waarna het afnam tot (in mijn geval toen) volledig stoppen van haaruitval. Het was sowieso niet te zien omdat ik heel erg veel haar had maar ik zag na 3 mnd na het stoppen van de haaruitval ook overal kleine haartjes terugkomen.
Het grote verschil tussen aga en TE vind ik nu (sinds een half j ong. alopec. androgenetica diagnose) dat de AGA haaruitval bij mij (nogal wat) hoofdhuid irritatie met zich brengt, lichte roos+veel jeuk+haar dat veel sneller vet wordt.
In de periode van TE, waren deze (zeer vervelende) bijverschijnselen er helemaal niet en uiteraard herstelde de TE zich en AGA (voorals nog ondanks regime zeker niet). Gekke was dat ik indertijd niets van allerlei vormen van haaruitval wist en t.t.v. TE-periode me daar totaal niet druk om maakte...
Toen het aga was, dacht ik toen dit zich openbaarde met eerdergenoemde randverschijnselen, ondanks mijn onkunde op haaruitval-gebied indertijd meteen dat het "foute boel was" Terecht bleek...

Misschien heb je iets aan deze info!
Groet
Kitty

Kretos
17 november 2005, 22:40
Goed dat je naar de dermatoloog gaat! Ik denk dat die beter in staat is zo'n conclusie te trekken.

Persian
18 november 2005, 00:56
Beste Persian,

Ik heb ook Telogen effluvium gehad. Exact dat dunne aan de voorkant. Ik kreeg het ook in een stress- depri periode van ongeveer een jaar. Ben na dat jaar bij dr. Boersma geweest en die zei dat ik begintekens van AA had (terwijl die andere dokter in die kliniek die met zo'n microlens alle haren telt ofzoiets, niets van AA zag, alleen veel, maar dunnig haar). Boersma zei toen wel dat het beter was een jaar met fina te wachten. heb ik dus gedaan. Het duurde ongeveer een half jaar voordat het zich aardig herstelde. Ik moet wel zeggen dat ik in de 2de helft van het stressjaar al zeer goed ging letten op mijn vitamentekort, genoeg water en aardig wat vis consumeerde.

Desalniettemin ben ik een jaar na dat stressjaar aan de fina gegaan (nooit meer naar Boersma geweest overigens). Stress heeft wellicht toch wel het startschot voor mijn AA gegeven. Gelukkig ben ik er i.i.g heel snel bij geweest. Nu na 3 jaar fina slikken merk ik dat mijn inhammen heel langzaam groter worden, helaas.

Beste boris,

Bedank voor je reactie. Dus als ik het goed begrijp groeide je haar weer terug zoals het was toen je stress over was?

Boris
18 november 2005, 18:02
nou, meer voor 80% herstel, van de situatie. Blijft jammer van die 20%...

pizzacat
20 november 2005, 17:04
TE en AGA kunnen ook samen gaan, stressreductie is ten allen tijde aan te bevelen. Hopelijk is het alleen TE maar dat zal lastig te bepalen zijn, tenzij jou TE heel duidelijk een begin en eind van een periode kent.

Persian
21 november 2005, 01:07
TE en AGA kunnen ook samen gaan, stressreductie is ten allen tijde aan te bevelen. Hopelijk is het alleen TE maar dat zal lastig te bepalen zijn, tenzij jou TE heel duidelijk een begin en eind van een periode kent.AGA is toch niet diffuus? Bij aga zie je duidelijke patronen van inhammen en kaalheid bij de kruin. Bij mij is dat niet het geval.

pizzacat
21 november 2005, 10:09
AGA heeft ook diffuse patronen, dat heb ik bv. Je ziet het veel meer in mediterane en aziatische en noord-afrikaanse landen.

Persian
21 november 2005, 13:19
AGA heeft ook diffuse patronen, dat heb ik bv. Je ziet het veel meer in mediterane en aziatische en noord-afrikaanse landen.Beste pizzacat,

Hoe kan het vastgesteld worden of het bij mij om de stress gaat of dat het hormonaal is?

pizzacat
21 november 2005, 14:07
Beste pizzacat,

Hoe kan het vastgesteld worden of het bij mij om de stress gaat of dat het hormonaal is?
Dat is heel moeilijk, alleen als er duidelijke stressperioden zijn die gepaard gaan met extra haarverlies dan is er waarschijnlijk sprake van TE. Maar je kunt het dus ook allebei hebben.

Persian
21 november 2005, 20:20
Dat is heel moeilijk, alleen als er duidelijke stressperioden zijn die gepaard gaan met extra haarverlies dan is er waarschijnlijk sprake van TE. Maar je kunt het dus ook allebei hebben.Maar mijn vraag is: als het hormonaal is, dan kan de dermatoloog dat toch wel vaststellen?

pizzacat
21 november 2005, 23:23
nee, DHT (dihydrotestosteron, een derivaat van testosteron) heeft namelijk iedereen, het gaat erom dat DHT zich aan de haarfolikel bindt. Bij sommige mensen is dit het signaal voor het auto-imuunsysteem om de haarfolikel aan te vallen. het hormoon DHT is eigenlijk maar een deel van het proces en eigenlijk niet bepalend voor de ziekte, dat is namelijk de afwijking in het auto-imuunsysteem.

Persian
22 november 2005, 22:38
nee, DHT (dihydrotestosteron, een derivaat van testosteron) heeft namelijk iedereen, het gaat erom dat DHT zich aan de haarfolikel bindt. Bij sommige mensen is dit het signaal voor het auto-imuunsysteem om de haarfolikel aan te vallen. het hormoon DHT is eigenlijk maar een deel van het proces en eigenlijk niet bepalend voor de ziekte, dat is namelijk de afwijking in het auto-imuunsysteem.

Beste pizzacat,

Hoe ben jij erachter gekomen dat je AGA hebt?

pizzacat
22 november 2005, 23:31
Beste pizzacat,

Hoe ben jij erachter gekomen dat je AGA hebt?

Gewoon een aanname, na mijn 18e werd mijn haar langzaam minder vol. Het feit dat duta en minox verbetering hebben gebracht staaft dus deze aanname.

Persian
22 november 2005, 23:53
Gewoon een aanname, na mijn 18e werd mijn haar langzaam minder vol. Het feit dat duta en minox verbetering hebben gebracht staaft dus deze aanname.Merkte je dat door minox je haar weer wat voller werdt? Ik zie dat je pas sinds vorig jaar aan de duta bent, en ook waarschijnlijk geen fina hebt gebruikt?

pizzacat
22 november 2005, 23:55
Merkte je dat door minox je haar weer wat voller werdt? Ik zie dat je pas sinds vorig jaar aan de duta bent, en ook waarschijnlijk geen fina hebt gebruikt?
kleine verbeteringen, dus das beter dan achteruitgang. Heb geen fina gebruikt.