PDA

View Full Version : Targretin (Bexarotene) tegen AA


Tiuri
22 november 2005, 12:11
Beste mensen,
Ik las net toevallig ergens dat er een onderzoek wordt gestart naar de werking van Targretin (werkzame stof: Bexarotene) tegen alopecia areata. Het is oorspronkelijk een middel tegen kanker, en omdat het de deling van T-cellen (cellen van het immuunsysteem) remt zou het ook wat kunnen doen tegen AA, is de redenering. Misschien handig om even in de gaten te houden?
En mochten er hier mensen in Amerika wonen, dan kun je je zelfs opgeven als proefpersoon voor het onderzoek... :)

http://clinicaltrials.gov/ct/show/NCT00063076

kattemie
22 november 2005, 13:04
Dit klinkt me eerlijk gezegd als een behoorlijk paardemiddel in de oren. :confused: Je legt je hele immuunsysteem plat en stelt je daardoor bloot aan de meest vreselijke infecties en ander ongemak en waarvoor? Voor de kans dat je haar weer gaat groeien? Dat zou het voor mij niet waard zijn.
En wat gebeurt er als je stopt met deze medicijnen? Valt het haar dan weer uit?

Ik weet dat er ook AA-patiënten zijn die hebben geëxperimenteerd met Neoral, een middel dat wordt voorgeschreven na orgaantransplantaties, maar ook bij ernstige auto-immuunziekten zoals psoriasis, wat in principe hetzelfde doet. Het legt je hele immuunsysteem plat, zodat het niet meer in de aanval kan gaan tegen je eigen cellen. De nadelen van een paardemiddel als Neoral (hoge bloeddruk, leverschade, ernstige infecties) wegen echter bij lange na niet op tegen de mogelijke positieve effecten op AA, en daarom zijn er maar weinig dermatologen die het voorschrijven.

En ze hebben gelijk, vind ik. Van AA word je niet fysiek ziek, het doet geen pijn en je gaat er niet dood aan. Ik laat de kankermedicijnen en de anti-afstotingsmiddelen liever over aan de mensen die het echt nodig hebben. Ik leef liever met een overactief immuunsysteem dan zónder immuunsysteem... :rolleyes:

Maar dat is maar mijn bescheiden mening. Ik ben benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken.

Karen

Tiuri
22 november 2005, 13:14
Hoi Karen,
Het gaat bij dit onderzoek om topische toepassing van het product, en niet om orale inname. Eén van de doelen van het onderzoek zal dan ook zijn om uit te vinden of Bexarotene een lokale werking heeft, waardoor systemische bijwerkingen vermeden kunnen worden.

kattemie
22 november 2005, 14:07
Oké, dat klinkt inderdaad al een stuk beter. :)
Er zijn twee eczeemzalven (Protopic en Elidel) die ook het immuunsysteem onderdrukken en die ook wel eens bij AA worden voorgeschreven. Het helpt maar matig omdat de werkstame stoffen niet ver genoeg in de huid weten door te dringen om bij de follikels hun heilzame werk te doen. Ik ben erg benieuwd of dat bij deze zalf (?) wel zal lukken.

Bedankt voor je toelichting.

Karen

Tiuri
22 november 2005, 14:13
Beste Karin,
Ik vraag me af of Protopic en Elidel niet goed werken tegen AA doordat ze niet diep genoeg doordringen in de huid, zoals jij zegt. Beide zalven penetreren voor zover ik weet goed in de huid. De matige werking zal eerder toe te schrijven zijn aan het feit dat het andere mechanismen aanpakt dan die ten grondslag liggen aan die van AA. De zalven remmen weliswaar de ontstekingsreactie die eczeem tot gevolg heeft, maar waarschijnlijk is de ontstekingsreactie die AA tot gevolg heeft een andere.

Overigens moeten resultaten van de grootste onderzoeken naar Protopic en Elidel tegen AA nog komen, dus over de effectiviteit van deze zalfjes is nog even weinig te zeggen.