PDA

View Full Version : i.v.m. haarwerken/alopecia: film "An Everlasting Piece"


Jente
29 november 2005, 18:15
Hallo,
Even een berichtje van Janika van de TTM-afdeling. Ik volg hier normaal gezien geen discussies, alleen op het TTM-forum, maar ik wou toch speciaal hier eventjes melden dat ik zaterdag op de Belgische openbare zender een (gedeelte van een) film heb gezien, genaamd "An Everlasting Piece" (titel verwijzend naar haarstukjes). Ik was verbaasd daarin een verwijzing naar Alopecia te vinden. Het gaat over twee kappers in Belfast, een katholiek en een protestant, die samen een bedrijfje in haarstukjes oprichten. De film is komisch-tragisch. Naar het einde van de film toe vinden ze "het gat in de markt", wanneer iemand op het idee komt om te gaan leveren aan Alopeciapatiënten. Zij legt uit aan de anderen wat Alopecia is (of wat zij meent dat het is). Dan gaan ze een aantal jongeren opzoeken, in een school of kazerne ofzo (was me niet geheel duidelijk, maar die jongeren hadden allemaal kale plekken en woonden samen in één gemeenschap).
Het was gek om hier in zo'n film mee geconfronteerd te worden. Ik vond het in ieder geval wel positief en wou het even met jullie delen.
Beste groeten iedereen, en houd moed.

PS Nu ik hier toch ben: is er iets bekend over de genetische aanleg voor Alopecia? Een oom van mij lijdt er sinds enkele maanden aan, en vroeger hebben twee tantes het gehad (zij het in mindere mate en maar van korte duur). Vind ik toch wel frappant. Zelf heb ik TTM, trek mijn eigen haren uit, maar weet niet of daar ook nog een link met de familie te leggen valt.

tinny
30 november 2005, 12:40
Hey,

Wat leuk dat er een film over bestaat, die wil ik zeker en vast zien.

Over de genetische aanleg weet ik niet erg veel. Ikzelf heb Alopecia Areata Universalis, maar twee tantes van mij hebben ook af en toe een kaal plekje ... dus misschien heeft' t er wel iets mee te maken

Liefs ..
.
Tinne

Annelies
18 januari 2006, 00:22
De film valt blijkbaar onder de categorie komedie en dit zegt de recensie:
Belfast, 1980. Colin is katholiek en George is protestant, ze zijn beide kappers in een inrichting. Ze zouden vijanden moeten zijn maar tot ieders verbazing worden ze zakenpartners. Ze horen van een gestoorde man die vroeger bekend stond als 'De Scalper' en een indrukwekkende lijst heeft van kale mensen in Belfast. Als ze de lijst krijgen, begint hun gevecht om een monopoliepositie op het gebied van haarstukjes in Belfast.

Geen idee of ie leuk is?! :rolleyes: