PDA

View Full Version : AA of traag werkende schildklier


Jansy
1 december 2005, 16:09
2 jaar geleden had ik AA, hier en daar een kale plek en achter in mn nek ook geen haar meer. Daarna ben ik zwanger geworden en al mn haar kwam terug. Nu 6 maanden na de geboorte van de baby kreeg ik weer hier en daar een kale plek, tot 3 weken terug toen viel het overal uit, het is nu al wel heel erg uitgedund. Weer bij de dokter geweest, bloedonderzoek gehad en nu hoor ik gisteren dat mn schildklierhormoon veel te laag is, een traag werkende schildklier geeft o.a. dus ook haaruitval en brokkelende nagels. Nu is mijn vraag zijn er mensen hier die hier ook meer van weten? Groeten Jansy.

Evi77
10 december 2005, 19:17
Hoi,

ik heb AA sinds men 3 jaar en 4 jaar geleden is bij mij ook een schildklierafwijking vastgesteld, nl Hachimoto. Dit houdt in dat mijn lichaam antistoffen aanmaakt tegen mijn schildklier waardoor de schildklier zal stilvallen. op zich geen ernstig probleem aangezien dit met medicatie op te vangen is.
Zowel AA als Hachimoto zijn auto-Immuumziekten en mij HA zegt dat een auto-Immuumziekte zelden alleen voorkomt dus dat beiden als samenhangend aanzien kunnen worden...

Dat is uiteraard in mijn geval en ik weet niet hoe het met jou is...
Als je Hachimoto hebt zijn die antistoffen terug te vinden in je bloed. Vraag dit maar eens aan je HA om het te testen.

Groetjes
XXX...

JC77
11 december 2005, 00:26
Hoi,

Ik heb sinds mijn 7e AA, sinds mijn 20e diabetes type 1. Ik ben nu 28 en mijn schildklier begint nu ook te haperen ( TSH te hoog ). Ik word in maart geprikt op schildklier anti-stoffen. Auto-immuunziektes hebben onderling inderdaad verband met elkaar.

Gr.
JC

jackie
11 december 2005, 13:55
Hallo,

Ik heb sinds mijn 13e diabetes, sinds mijn geboorte (39 jaar geleden) exceem
sinds 7 jaar een traag werkende schildklier en sinds een paar jaar AA.
Mijn huidarts zegt dat er wel een verband is. Het zijn in ieder geval 3 auto-immunziekten en exceem staat ook hoog in het rijtje risicofactoren.

groetjes Jackie

Jansy
19 december 2005, 15:07
Bedankt voor jullie reacties!!. Dat het allemaal verband houdt met elkaar zal zeker wel ja, exceem heb ik ook eigenlijk al van kleins af aan, al ging dat de laatste jaren heel goed. Slik nu ruim 2 weken de schildklierpilletjes, krijg wel stoppeltjes (weet nog niet of die vast blijven zitten) maar op die eerste kale plekken komt nog niks door. Maar we zien wel, als die stoppels maar weer goede gezonde haren mogen worden kan ik die kale plekken wel weer verbergen haha. Succes jullie en groetjes Jansy.

JC77
19 december 2005, 19:54
Ik ben wel benieuwd of je inderdaad ( blijvend ) haar terug krijgt. Mijn haar valt sinds jaren extreem uit in het voorjaar en groeit richting de winter vaak weer helemaal terug, behalve dit jaar. Dit heeft dan misschien te maken met dat mijn schildklierwaarde nu echt te hoog is. Ik hoop het maar...en ik hoop ook dat schildkliermedicatie mijn haar probleem ook minder maakt. Ik zou in elk geval een gat in de lucht springen dan!

Succes en sterkte allemaal.

francisca82
7 januari 2006, 13:42
sinds een aantal 2maanden slik ik thyrax omdat bleek dat mijn schildklier te traag werkt. sinds 5jaar heb ik aa en mijn haar groeit terug, kan mijn haarwerk weer af doen, ik was steeds heel moe daarom ben ik naar de dokter gegaan en dacht eigenlijk dat ik bloedarmoede had.. maar nu bleek het mijn schilklier te zijn..

dus het terug groeien en uitvallen van je haar hoeft niet altijd wat met je schildklier te maken hebben, bij mij in ieder geval niet.. voordat ik thyrax ging slikken was mijn haar al bijna terug..

veel sterkte allemaal, hou je taai!

liefs

cis

Jansy
12 januari 2006, 14:54
Voor degenen die deze thread volgen wil ik nog even het verloop van mijn haar doorgeven. De Thyrax-pillen (voor de schildklier) hebben mijn bloedwaardes op peil, maar het haar valt nog steeds uit, ook wimpers en oogleden beginnen uit te vallen. Ben ondertussen wel zo kaal en dun op mn hoofd, de stoppels die er zaten zetten ook niet door, dat ik gisteren een pruik besteld heb en dan zien we wel of er nog haar terug komt en hoe lang dat gaat duren. Groeten Jansy.

hazel
26 januari 2006, 09:35
hey,
ik ben 22 en heb vanaf m'n 7e aa,ik heb ook altijd exeem gehad en in de brugklas kwam ik er achter dat ik een te langzaam werkende schildklier heb.
dit komt dus best vaak in deze combinatie voor lees ik net,
'xxxx hazel :)

DCarmen
31 januari 2006, 17:22
2 jaar geleden had ik AA, hier en daar een kale plek en achter in mn nek ook geen haar meer. Daarna ben ik zwanger geworden en al mn haar kwam terug. Nu 6 maanden na de geboorte van de baby kreeg ik weer hier en daar een kale plek, tot 3 weken terug toen viel het overal uit, het is nu al wel heel erg uitgedund. Weer bij de dokter geweest, bloedonderzoek gehad en nu hoor ik gisteren dat mn schildklierhormoon veel te laag is, een traag werkende schildklier geeft o.a. dus ook haaruitval en brokkelende nagels. Nu is mijn vraag zijn er mensen hier die hier ook meer van weten? Groeten Jansy.

ja ik herken dit.. teminste mijn moeder dan..
mijn eerste vraag aan je is heb je bij de behandeling van aa lichttherapie gehad..
dat blijkt dus schadelijk te zijn voor je schildklier!.
en een kenmerk van schildklier is ook haaruitval (op verschillende plaatsen ook hoor)
dit hoeft niet zozeer aa te zijn,

DCarmen
31 januari 2006, 17:24
maar aangezien dit ook autoimmuum ziekte zijn.. kunnen ze wel degelijk met elkaar in verband liggen maar dat hoeft nie!

Patty's
16 april 2006, 13:58
Hoi hoi,

Zit net jullie stukjes te lezen en ik ging mij af vragen of onder de zonnebank gaan ook schadelijk is voor je schildklier i.v.m. lichttherapie....of sla ik de plank nu volledig mis!!

Groetjes Patricia

Daantje2
16 april 2006, 17:26
hallo allemaal,

Ik heb ook al een tijdje AA, bij mij komt haartjes telkens terug en vallen weer uit. Na bloedprikken is gebleken dat ik schildklier heb, het kan dus wel te maken hebben dat AA door schildklier komt. En nu lees ik dat het bij jullie (sommige) ook AA is door schildklier.

Mijn vraag is nu welke behandelingen jullie gehad hebben voor schildklier. En of er na ontdekking en behandeling van schildklier haartjes terug zijn gekomen???

Lies86
16 april 2006, 18:01
Voordat je je schildklier kunt behandelen moet je eerst weten of er wat mis mee is natuurlijk!
Dat kan de arts heel simpel zien door bloed te laten prikken.
Uiterlijk 2 weken later heb je de uitslag.

Vergeet niet dat je van het behandelen van je schildklier wel enorm ziek KUNT worden......

Groetjes!

Jansy
18 april 2006, 17:08
Voor mn schildklier heb ik dus Thyrax-pillen, maar dat helpt niet voor mn haar. Ik ben ondertussen helemaal kaal geworden, heb zelf nog niks geprobeerd met zalfjes of therapieen voor de Alopecia en dat was ik ook (nog) niet van plan en die paar keer dat ik onder een zonnebank gelegen heb zullen daar niets mee te maken hebben. Gr. Jansy.