PDA

View Full Version : nog een nieuwe...


Elketje
3 november 2001, 11:38
Hoi,
Ik ben Elke, 18 jaar, en ik lijd al sinds mijn kindertijd aan ttm, ik weet niet meer hoe lang, het kan sinds mijn achtste zijn, maar evengoed sinds mijn twaalfde, ik kan mij ook niet meer zo goed herinneren hoe het is begonnen, in het begin tilde ik er niet zo zwaar aan, het was gewoon een tic nerveux dacht ik...
Sinds een tijdje zag ik op tv een reclame over een reportage van mensen die hun haren uittrekken, trigomanie, had ik toen verstaan, maar toen ik dat op internet opzocht vond ik niets, dus het gevoel dat ik niet alleen was, was maar van korte duur...
Maar deze week kwam ik op het idee om trichomanie zo te gaan spellen, en op het net vond ik zoveel info dat ik bijna kon huilen van blijdschap...
Ik denk niet dat de ttm bij mij erg is, want ik heb het altijd voor de buitenwereld kunnen verbergen, ik zorgde ervoor dat de kale plekken verstopt waren onder de andere haren, ik heb veel en dik haar, dus dat is mijn geluk, maar af en toe was het zo erg dat je het wel moest zien, ik stond uren voor de spiegel, zeker dat iedereen het wist, en dat iedereen erover sprak, ik lette op het haar van anderen om te zien hoe duidelijk het verschil, ik durfde niet meer zwemmen met school, want met natte haren kon ik de plekken niet meer verbergen, dus jaren had ik een zwemexcuus op school, niemand mocht aan mijn haar komen, zelfs mijn vriendjes niet, in de winter was ik de koude dankbaar, dan kon ik altijd met muts rondlopen...
Ik kan me niet voorstellen hoe het moet zijn om zo erg aan ttm te lijden dat iedereen het kan zien
:(
Tot voor kort had ik er met niemand ooit over gesproken, als mijn moeder er een opmerking over had (zij ziet alles ;) ) dan sloeg ik in paniek, ik liep weg of werd boos, maar dit jaar heb ik mijn vriend mijn "grote geheim" verteld, hij doet zijn best om het te begrijpen, maar toch heb ik het gevoel dat hij denkt: als je het dan toch zo vervelend vind, waarom stop je er dan niet gewoon mee?
Het feit dat er nog mensen zoals ik zijn, met een verhaal dat erg op dat van mij lijkt is een hele opluchting!
Nog iets over de teruggroei, wat besproken werd in een andere topic, bij mij groeit geen kroeshaar terug, ik pluk voornamelijk op de grens tussen voorhoofd en haar, maar wel krullend, ik heb altijd een krullende froe, en als mensen mij daarover aansprekken, dan zeg ik dat dat komt omdat die haren groeien waar (leuk toeval) een weerborstel staat.

Ik ben niet van plan om hiervoor in behandeling te gaan, daar heb ik het lef (nog) niet voor, ik hoop dat ik het alsnog zal ontgroeien...

Ik zou graag in contact komen met mensen die hetzeflde meemaken, dus al wie zich geroepen voelt mag mij mailen, mijn icq nummer is beschikbaar,... Ik ben vrij verlegen en ik praat er hel moeilijk over, maar ik hoop dat dit een stap is in de goeie richting...

Anne
12 november 2001, 22:43
Hoi nieuwe:)

Welkom erbij. Er wordt hier niet zo druk gepost, dat vind ik wel jammer omdat volgens mij contact met lotgenoten toch wel goed helpt. We zijn een beetje terughoudend (nog)? Aan de andere kant, het forum is nog best jong en ondertussen loopt het toch wel, hopelijk hebben we er allemaal wat aan om iig iedereens verhaal te lezen.

Ik heb (had) sinds een paar jaar ttm en ben nu 21, ik kan me dus ook niet voorstellen hoe het is om het al zo lang te hebben als jij. Omdat het er bij mij opeens was (nouja, het begon geleidelijk) heb ik altijd het idee gehad: als het begonnen is moet het ook weer te stoppen zijn. Klaar. Maar door zo streng te denken heb ik het mezelf ook wel moeilijk gemaakt, want iedereen met ttm weet gewoon dat je niet zomaar kunt ophouden. Ik heb al een paar maanden geen haren meer getrokken, en hoop dat het zo blijft. Mijn haar is van 1 mm gegroeid tot een paar centimeter, maar de verleiding om weer te trekken lijkt ipv groter juist steeds kleiner te worden.

Nog een vraagje: heb je dat programma ook gezien?
Of weet je wanneer het was/ komt?

Hier posten was vast een goede stap, en verder helpt veel info lezen denk ik ook goed, hoe beter je weet hoe het in elkaar zit of kan zitten, hoe meer je zelf kunt doen, zo heb ik het ervaren tenminste. Heb je al eens geprobeerd te stoppen? Als je serieus probeert er vanaf te komen, niet te snel opgeven of moedeloos worden, de weg van ttm naar het einde van ttm is lastig.

dag, groetjes anne

Elketje
13 november 2001, 07:29
Dat programma heb ik niet gezien nee, dat was meer dan een jaar geleden geloof ik, een human intrest ducu, maar ik weet niet meer in welk programma...

Ja ik heb al geprobeerd om te stoppen, nuja, ik heb nog niet veel middeltjes gebruikt, gewoon geprobeerd om het niet meer te doen, en ik was van plan om iedere dag ik pull-free was bij te houden (niet noodzakelijk dagen die elkaar opvolgen) maar het is me nog geen enkele dag gelukt, het gebeurt gewoon zonder dat ik er erg in heb, ik hoef me niet eens te vervelen, voor ik het weet, zit ik weer met zo een onschuldig haar in mijn handen... :frusty: