PDA

View Full Version : afscheid van m'n therapeut


bolleke
24 september 2002, 22:55
Dag allemaal,

Het is vandaag net één week geleden dat ik een stop zette achter mijn therapie. Twee jaar lang was mijn therapeut mijn steun en toeverlaat. Hij heeft me heel goed op weg geholpen, maar sinds het weekend van 19 januari '02 zijn een hoop andere dingen; ontmoetingen, inzichten én mensen een minstens even belangrijke rol beginnen spelen in mijn 'helingsproces'.

De laatste tijd gaat het op privé-vlak heel slecht. De zaak raakt maar niet verkocht, en we kunnen nu echt geen kant meer op. Maar elke dag opnieuw zo vroeg moeten opstaan om te 'vechten tegen de bierkaai', maakt een mens echt wel moe en soms lijken ook alle andere dingen dan zo zinloos...

Zo vond ik ook dat mijn therapie niet veel zin meer had. De visie van mijn therapeut was en is oké tot op een zeker punt. Als hij echter niet bereid is om zijn blik te verruimen dan kan ik niet verder geholpen worden.
Ik vertelde hem dat ons 'onderhoudscontract' (ging slechts één keer om de vier à vijf weken) nèt genoeg was om mijn gedrag (lees TTM) te 'onderhouden'.
Want zolang ik mezelf afhankelijk van hem opstelde, zou ik nooit in mijn Eigen Kracht gaan staan.
Ik bewonder deze man en vind nog steeds dat hij fantastische dingen doet, maar het werd tijd dat ik ook mezelf ging bewonderen...
Misschien moesten we nog wat verder boren. Ik weet dat een aantal obstakels nog niet verwerkt zijn, de relatie met mijn vader, met mijn moeder, mijn seksbeleving. Allemaal moeilijke onderwerpen. Maar om daar echt intensief aan te werken zijn minstens wekelijkse sessies nodig en dat kan ik nu niet opbrengen, niet in tijd en ook niet financieel. Dus probeer ik nu met zelf-therapie de dingen een plaats te geven in mijn leven.

Ik heb hem 'losgelaten' op een moment dat ik zelf in de grootste shit zat (zit) en ik ben daar echt wel een paar dagen niet goed van geweest, heb daar om geweend en ben zelfs boos geweest om mezelf en om de beslissing die ik had genomen. Gelukkig had ik een fantastische vriendin die me heeft opgevangen. Maar omdat ze WIST dat ik op die manier van de ene 'afhankelijkheid' in de andere zou vallen heeft ze terzelvertijd ook 'afstand' genomen. "Ik weet dat je de kracht hebt om hier zelf uit te komen," zei ze. Ze was er op het moment dat ik haar nodig had, op het moment dat ik om hulp vroeg. Maar ze heeft me heel goed laten aanvoelen dat enkel en alleen IKzelf mijn problemen kon oplossen.
Het moeilijkste was niet het afscheid nemen maar het feit dat er twee dingen niet gezegd zijn; ten eerste had ik verwacht dat hij me succes zou wensen bij deze toch wel moeilijke stap en ten tweede had ik gehoopt dat hij zou gezegd hebben dat 'de deur zou blijven openstaan'.
Nu, achteraf ben ik blij dat hij dat tweede niet gezegd heeft.

Ik ben de laatste weken weer helemaal trekvrij en zelfs na het afscheid van mijn therapeut lukt het me nog steeds. (Pluim voor mezelf!) Zeggen dat ik niemand nodig heb is een groot woord, maar dat ik het uiteindelijk zélf moet doen is me nu meer dan duidelijk.
En hoe meer je denkt, ik heb anderen nodig om er van af te komen, ik heb hulp nodig, ik moet me aan iemand kunnen optrekken... hoe meer je op die manier jezelf naar beneden haalt en meer je behoefte zal voelen om jezelf te 'ont-krachten'!

Dit moest me allemaal even van het hart. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben en meer en meer beginnen te geloven in jezelf!

PS: Met dit schrijven wil ik niemand overtuigen om jullie therapieën af te ronden of te stoppen. Ikzelf heb tien therapeuten gehad. Ben bij de laatste twee jaar in behandeling geweest en daar ben ik heel blij en heel dankbaar om. Maar ik voelde dat het tijd werd om deze therapeut te 'lossen'. Dit is mijn verhaal en mijn proces. Iedereen moet doen waar hij/zij zichzelf goed bij voelt. Maar denk eraan dat JIJ-zelf het uiteindelijk moet waarmaken! Stel je niet te afhankelijk op! Luister naar jezelf en naar wat je diepste kern te vertellen heeft.

Sterkte!
Bolleke

monique3
25 september 2002, 13:02
Dag Bolleke.
Ik weet hoelang je al in de shit zit, en daarom vind ik het heel knap van je, dat je juist nu afscheid hebt genomen van je peut.
Lijkt me heel erg moeilijk, omdat net wat je zegt, er nu een paar dingen door elkaar lopen.
Het is een harde leerschool, afstand moeten nemen, van dingen, bepaalde mensen, maar o zo nodig.
Ik herken dat heel erg op het moment.
Op het moment voelt het waarschijnlijk nog niet goed aan, maar over een tijdje dan weet je wel beter.
Ik hoop echt dat er in jouw situatie verandering gaat komen, wat prive betreft, want vechten tegen ttm is al erg genoeg.
Heel veel sterkte, Monique3.

bolleke
27 september 2002, 00:37
Monique,
Bedankt om je berichtje maar ik moet even iets rechtzetten.
Je zegt dat vechten tegen TTM al erg genoeg is.
Eigenaardig genoeg heb ik op dit moment geen enkel probleem wat de TTM betreft. Ik voel geen trekdrang en moet zodoende ook niet vechten. Dit is een ongelooflijk gevoel en ik kan alleen maar hopen dat het een tijdje blijft duren...
Het gekke is natuurlijk dat al de rest shit is, maar dat bewijst alleen dat TTM geen oplossing is voor spanning en problemen. TTM is voor mij een antwoord op 'afhankelijkheid'. Neem een stap opzij en laat de TTM los... Het enige gevecht dat ik op dit moment lever is dus niet tegen de TTM maar wel tegen de 'verlokkelijke afhankelijkheid'. Haren-trekken is op dit moment niet aan de orde, afstand nemen des te meer...
Groetjes voor wie dit begrijpt.
Bolleke

Oilily
27 september 2002, 14:10
Lieve bolleke

Ik snap heel goed wat je bedoeld met 'afstand nemen' van iets of iemand. Ik ervaar dat nu ook heel sterk, nu dat ik alleen woon. Ik en mijn vriend zijn nog samen maar we doen nu echt een stap achteruit. Het 'loslaten' valt me erg moeilijk en om eerlijk te zijn verwart die stap terug me wel wat. Van alles naar veel minder is heel raar? Anders dan dat je alleen woont en een nieuw vriendje zou hebben. Soms kan ik er heel goed mee omgaan en valt het me goed om zelfstandig te zijn maar er zijn van die momenten zo 's avonds of 'smorgens of wanneer de dingen niet meer gebeuren zoals ze steeds gebeurden dat het me erg moeilijk valt en ik me heel ongelukkig voel. We zien wel wat de toekomst brengt, zeker?

Voor jou alleszins veel moed en doorzettingsvermogen!

groetjes

waltos
27 oktober 2002, 03:41
tok, tok ....mag ik binnenkomen?

"please allow me to introduce myself, I'm a man of ...."

tja, Mick Jagger kan het wel mooi zingen maar ik vind het verdorie lastig om mezelf voor te stellen. Ik heb geen TTM maar ik denk (en hoop) dat mijn bijdrage aan deze thread zeker iemand van nut is. Hoe een no-TTMer (sorry voor dat lelijke woord) erop aan kijkt bijvoorbeeld.

had ik deze thread gelezen zonder te weten wat TTM is, dan zou ik er zeker van overtuigd zijn dat het een drug is waar jullie proberen van af te kicken. Als metafoor doet dit mij makkelijker dingen te begrijpen. Of niet soms?

leanore
29 oktober 2002, 23:25
snap je zelf wat je bedoelt?:rolleyes: