PDA

View Full Version : Ziekenfonds vergoed hij dit?


Boemi
8 februari 2006, 19:46
Wanneer men een operatie ondergaat (haartransplantatie, iets waarbij kaalheid stopt) zou het dan zijn dat de ziekenfonds deels vergoed?

Mark82
8 februari 2006, 21:47
nope, haartransplantatie is voor het opleuken van het uiterlijk. Het zal nooit worden vergoed door een verzekeraar. Ik zie dat je 18 bent, op deze leeftijd is het zowiezo niet handig om aan een haarransplantatie te denken. Je weet namelijk niet hoeveel haar je nog gaat verliezen na een eventuele transplantatie. Na je 24ste is meestal het ergste geweest en is het verantwoord om er aan te denken. Als ik jou was zou ik gewoon aan de finasteride (zie haarwoordenboekje onder medicijnen & haargroeimiddelen) gaan om je haarverlies te remmen/stop te zetten en over een paar jaar nog eens kijken. Wie weet wat over 5 jaar op de markt is...

another
17 april 2006, 20:39
Geen aanval op jou hoor, maar is het niet belachelijk dat zoiets enkel onder uiterlijke verbetering valt?

psychisch kunnen mensen er onder lijden (en psychiaters worden wel vergoed)
en is het streven naar een mooi/behoorlijk uiterlijk niet een streven naar het normaal gevonden worden in de samenleving (iemand met bepaalde andere aandoeningen* die wordt geholpen, wordt ook vaak om die reden geholpen).
De reden dat mensen worden geholpen door artsen is om normaal in de samenleving te kunnen functioneren.

Waarom wordt dit dan niet vergoed?

* ik zeg met nadruk geen specifieke aandoeningen, daar er ook levensbedreigende aandoeningen zijn, die ik buiten dit verhaal wil houden

marije1
21 april 2006, 20:13
Hoi!

Mij is altijd verteld dat haartransplantaties bij voorbaat al hopeloos zijn als je alopecia hebt. Ze implanteren namelijk een haar met haarzakje in je hoofdhuid, maar omdat je alopecia hebt werkt je lichaam dat haar er net zo hard weer uit.:( Kan zijn dat ik het verkeerd heb hoor, maar een "implanteur"of hoe je dat ook noemt heeft mij verteld dat hij niks voor me kon doen.

Groetjes Marije

Marit
21 april 2006, 20:16
dat klopt, dat is mij ook verteld