PDA

View Full Version : androgenetica??,..areata.??wat heb ik dan?


kalerebas
21 februari 2006, 22:47
hallo allemaal
ben 26 jaar en zo'n 4 maanden geleden ontdekte ik letterlijk van de een op de andere dag,dat mijn haar aan de voorkant flink is uitgedunt.nadat ik gedouched had en mn haar had laten drogen,zag ik mn hoofdhuid er doorheen.raakte niet gelijk in paniek of zo,maar ik hield het wel in de gaten.2 maanden later zag ik niet alleen dat het voor op nog dunner werd,maar dat ook de zijkanten er aan moeste geloven.heb niet echt inhammen en op mn kruin is ook niets te voelen of te zien.ik ben toen gelijk op het internet gaan zoeken en kwam ook hier terecht en ben hier zeker een hoop wijzer geworden,behalve over wat ik nu zelf eigenlijk ervaar.ben daarvoor ook langs een dermatoloog geweest en die zei meteen dat ik een klassieke vorm van aa heb en dat de haren die ik nu kwijt raak nooit meer terug komen.ze schreef me minoxidil 5% voor en dat 1 maal daags.achteraf heeft ze geen controles uitgevoerd,alleen wat vragen gesteld en zoals zij er zo nonchalant over sprak,dacht ik van oww dat is tijdelijk en ik was binnen 10 min weer weg met mn receptje in de hand.alleen thuis achter de computer schrok ik mezelf het apenzuur,van al die verhalen hier.ben ook gelijk gaan zoeken naar een soortgelijke vorm als die ik heb,alleen kan daar niets van terug vinden.ook niet bij de androgenetica..zie hier verders ook niet veel over de diffuse vormen.
mijn haar is dus voor op nog al snel uitgedund en de zijkanten gaan net zo hard mee.ik denk nog 1 of 2 maanden en ik zie mn hoofd erdoor heen.heb totaal geen last van haaruitval.hooguit 3 of 4 haren na kammen of zo.geen jeuk wel heb ik rooie vlekkjes hier en daar onder mn haar,daar waar het dunner word.het lijkt ook of mijn haar een klein beetje grijzig word (heb donker haar)en ik kan er witte lange dikke haren tussen uit halen(heel weinig).mn haar is ongeveer zo'n 10 cm lang overal.het gaat letterlijk al 4 maanden steeds meer 8ter uit,behalve het achterste/boven gedeelte van mn hoofd.van de zomer heb ik z'on 2 weken flink in de stress gezeten,maar daarvoor en daarna tot nu(7mnd geleden),helemaal niks aan de hand.gebruik nu 2 weken minoxidil 5% en smeer dat dus ook aan de zijkanten van mn hoofd.ik denk dat ik toch maar voor een second opi ga,weet alleen nog niet waar.zoek er een bij amsterdam en omstreken...iemand?.in mijn familie is niemand kaal,zelfs mn opa's en hun broers niet.het lijkt me ook niet androgenetisch(jammer genoeg)...:confused:
of het nu aa betreft??..het zijn geen ronde/ovale plekken en het is niet mn hele hoofdhuid.vreet altijd genoeg groente en vitaminen en doe veel aan sport.
diffuus heeft er wel wat weg van,daarom bij deze;"herkend iemand mijn probleem?,zo ja plaats a.u.b hier je verhaal en alvast van bedankt voor je reactie..

greetings eggplant..

kas
22 februari 2006, 10:55
..Is er niet gesproken over telogeen efflium? Dit is een diffuse vorm (overal op het hoofd) van uitdunning van het haar.
Heb je jeuk, schilfers, roodheid kortom last van je hoofdhuid?
Telogeen efflium is meestal tijdelijk en komt vaak wel terug. In een aantal gevallen kan het een chronisch karakter krijgen... en da's een ander verhaal.
Ik denk dat je idd. goed doet aan een 2nd opnion.

Kitty

kalerebas
22 februari 2006, 17:21
hey kitty
ik kan het niet echt als jeuk beschrijfen.er zitten wel rooie vlekken daar waar het dunner word.schilfers heb ik ook(niet veel),maar denk dat dat van de minox komt.de vraag is natuurlijk wat bedoelen ze met tijdelijk haaruitval van telogeen effluvium?.2 weken,1maand?...4 maanden?wanneer wordt het chronisch?.ik kan daar niets over vinden.wel dat het mogelijk door vergiftiging kan komen,of hoge stress,of door een operatie,ijzer te kort,eiwit te kort en ga zo maar zovort...dus wel belangrijk indd dat ik een goeie derm opzoek,die goeie testen doet en weet waar hij over praat.atrium ziekenhuis heeft een goeie site over telogeen efluvium.zeer uitgebreid en duidelijk...en(hoe kan het ook anders)in het zuidelijkste puntje van ned :eek:
die dermatoloog waar ik ben geweest snapt er dus totaal niks van,zo'n mens moet zich maar blijven bezig houden met nagels vijlen en geen rare dingen vertellen.

kalerebas
22 februari 2006, 17:28
zit ik wat betreft vragen over diffuus hier wel goed?.

kas
22 februari 2006, 21:24
Hoi,

Ik denk dat je er idd goed aan doet een 2nd opinion te doen... Vraag om (bloed)onderzoeken want jouw verhaal dat je bi de kortste keren met receptje weer buiten staat is helaas niet onbekend.
Ze had het over aa, ik neem aan dat je alopecia androgenetica bedoelt? de klassieke mannelijke kaalheid? Op dit forum wordt aa term gebruikt voor alopecia aerata, maar dat heb je niet zeg/denk je.
Telogeen Efflium kan circa 3-5 mnd duren en ontstaat na bijv. ziekte, operatie, bevalling, etc. stress wordt ook nogal eens genoemd, maar daar geloof ik zelf niet in dus.. Chronische TE, dat woord zegt het al..

Sterke
Kitty

Georgie
22 februari 2006, 22:47
Alopecia Androgenetica hoeft ook bij mannen geen echt 'vast patroon' te volgen (even aannemende dat je een man bent). Ik betwijfel of het TE is, anders zou het op het hele hoofd plaats moeten vinden. Een second opinion is nooit weg, dus dat zou ik doen.

De meeste dermatologen weten erg weinig van haaruitval, de dermatoloog waar je bent geweest is geen uitzondering. Je hebt nog geluk dat ze je Minoxidil voorschreef, sommige dermatologen doen dat zelfs niet, die roepen gewoon dat er helemaal niets aan te doen is. Verwacht niet dat de volgende er wél veel van weet, tenzij je er een weet te vinden waarvan je zeker weet dat hij/zij goed op de hoogte is. En verwacht ook dan geen pasklare oplossing of wondermiddel.

Heeft de dermatoloog je overigens wel verteld dat door de Minox na een paar weken in eerste instantie extra haaruitval op kan treden? Dat is op zich heel normaal, kijk maar eens in het Haarwoordenboekje bij 'Shedding'.
Ik zeg het maar even, anders schrik je je binnenkort de tandjes.:eek:

Georgie
22 februari 2006, 22:49
Overigens zegt het feit dat je het 'ineens' zag niet zo veel. Soms kan ineens je oog er op vallen.

kalerebas
24 februari 2006, 00:10
hoi kas en georgie
ben indd een man:cool: .ze had het over alopecia areata en ze zei daarbij nog duidelijk pleksgewijze kaalheid..daarna had ze het ook over dat het haar dat ik verlies nooit meer terug komt.en op het internet lees ik dat 80% weer hergroei krijgt:confused: ...ik denk dat ik dat niet heb,omdat wat ik heb niet echt overeen komt met wat ik allemaal lees.
indd dat minox shedding geeft was me bekent,maar dat had ik ook alleen maar hier gelezen.kan dat ook al na 1 of 2 weken?.ze zei wel dat ik er een conditioner erbij moest nemen,vanwege het droge haar dat je van minox krijgt.
had nog wat vraagjes aan kas;"die 3-5 maanden,is dat gelijk na de stress etc..?,of gaan daar nog wat maanden overheen?.en als het langer duurt dan 5 maanden,betekent dat dan dat het chronisch is en wat houd dat in?..en bestaat er in beide gevallen een kans op hergroei van haar?
ik ga zeker voor een second opi.alleen nu eerst een goeie zien te vinden.bij de doktor had ik al mn bloed laten onder zoeken,maar dat zag er goed uit.

kas
24 februari 2006, 11:03
Hoi,

Die 3-5 maanden is gemidd. de periode dat zo'n TE duurt, vaak na eerder beschreven situaties Ik heb zelf aantal jaren geleden na een operatie TE gehad en na circa 1 maand na die operatie begon die haaruitval en verloor ik veel haar, maar wel met behoud van gezonde hoofdhuid, oftewel geen jeuk, schilfers etc. die periode duurde ong. 3 mnd en stopte eigenlijk bi een paar dagen toen en na nog eens ong. 3 mnd zag ik dat haar allemaal terugkomen...
Gemiddeld wordt gesteld dat TE, start na een maand of 3 na de oorzaak die het getriggerd heeft. Bij mij was dat dus echt veel eerder....

Minox shedding heb ik ook gehad (gebruik het nu niet meer) die ontstond na circa een week of 3 a 4 gebruik van dat produkt.

Van hergroei bij Chronische TE weet ik echt helemaal niks... .
Ik vind Dr Munte in het erasmus mc in rotterdam een prettige arts die meer dan de gemidd. weet over haarproblematiek. misschien een tip, wel lange wachttijden.:confused:
Kitty

leentje
24 februari 2006, 12:04
hoi Kalerebas.

AA= alopecia areata, daar zit je nu op het forum,
ik denk dat je dat niet hebt in ieder geval. Je zou even kunnen kijken op de andere forums hier op haarweb, misschien dat jou verhaal er bekend voorkomt.
sterkte!
groetjes Marleen

kalerebas
25 februari 2006, 14:51
bedankt dames:D

dus eigenlijk is die minox overbodig?.mischien alleen op de plekken waar aga kan ontstaan,want volgens iets dat ik ooit gelezen heb,maar niet meer kan vinden.is dat daar op die plekken geen hergroei komt na TE.ik ben ook geopereerd in juli,maar dat was plaatselijk,met plaatselijke verdoving..en van te voren pillen moeten slikken,voor de operatie.
denk dat die shedding bij mij al gekomen is en als ik nu stop blijft die bestaan ook.als ik dus TE zou hebben,dan is dat dan eigenlijk geen haar probleem.gewoon een tijdelijke situatie...vandaar dat daar geen aparte forum voor is..
ik heb ook geen jeuk en heel af en toe een schilfertje.
weet je kitty,ik had al eens 2x eerder gelezen over Dr.munte.volgens mij was jij dit ook die hem voorschreef.heb toen gebeld naar erasmus,afdeling dermatologie,maar ze wisten niet waar ik het over had.Kitty heb jij mischien dat telefoon nr van die man?.
mn vriendin zei dat het achterop ook dunner is geworden,maar dat is moeilijk te zien bij mij.ze zei ook dat ze daar zwarte puntjes zag,alsof het haar nog moest groeien:confused: ..
ik denk dat het een kwestie van afwachten is.haal wel een berg vitaminen b en zink pillen en probeer die Dr.munte te bereiken.meer kan je ook niet doen..