PDA

View Full Version : een grote stap overwonnen!


bolleke
7 oktober 2002, 10:59
Dag allemaal,

Gisteren was voor mij een belangrijke dag. Al een hele tijd weet ik dat mijn moeder een grote rol speelt in het 'onderhouden' van mijn TTM-gedrag. Zolang ik met haar niet heb kunnen praten zal de 'dwang' me altijd blijven achtervolgen. Dààr was ik gelukkig al een tijd achtergekomen. Want het is zoals Grover zegt, je kan je trekgedrag dan wel onder controle krijgen, zolang je niet de oorzaak van je dwang wegneemt zal die er altijd blijven en zàl het ook moeilijk vechten worden. Want de stap die je zet tegen je trekgedrag alleen is een stap in een cirkel. Je hebt wel het gevoel dat je vooruitkomt (je zèt ook wel stappen) maar telkens opnieuw kom je weer bij de plaats waar je vandaan kwam (terugval). Nu kan je wel uit elke terugval leren, maar alleen als je ook wéét waarom je terugviel én als je bereid bent om met die oorzaak ook iets te doen! Nu, dit is een andere discussie...

Wat ik wou vertellen. Ik had zaterdag een gesprek met een goede vriendin. Zij kent mij en mijn probleem. Zij heeft me 'over de brug' gehaald om met mijn moeder te praten. Ik moet zeggen dat ze niet zacht was: "Hoe lang ga je nog wachten? Nog eens dertig jaar? Je wacht al lang genoeg! Wat heb je te verliezen? Je zegt wel dat je in je 'eigen kracht' staat, maar dat doe je helemaal niet!!!" En dat laatste was natuurlijk de doorslag.
Zondagmorgen was het dan zo slecht op de winkel, echt intriest. Ik voelde toen dat ik moest bellen naar mijn moeder, ik MOEST praten. Dàt kon ik er nu ook nog maar bijnemen.
Ze was thuis en verwachtte me.
Ik bèn gereden, 60 km naar Gent. Ik kwam thuis en er brandde een kaarsje op tafel. "Vader zou vandaag 80 jaar zijn geworden" zei ze... ook dat nog...
Ze ging aan tafel zitten, gaf me een kop koffie en zei toen: "Vertel het nu maar." ALsof ze er al jaren zat op te wachten!
Ik begon te vertellen dat ik een boek aan het schrijven was. "Waarover" vroeg ze. "Over mijn haar en mijn verleden" zei ik. Ze keek me vragend aan. "Moeder, wat ik heb, dat doe ik zelf. Ik trek mijn eigen haren uit." Haar ogen werden toen nog groter en ze zei niets. "Maar dat wist jij toch" zei ik toen. "NEEN" antwoordde ze "Dat wist ik niet. Ja, de huisdokter heeft ons dat ooit verteld maar jij hebt toen gezegd dat dat niet zo was en toen hebben we die dokter aan de deur gezet, omwille van die leugens." "Tja" zei ik toen "dat klopt, maar jullie vroegen aan mij; 'Dat doe jij toch niet, dat kàn toch niet dat jij zoiets doet'"
"Ik wou jullie geen verdriet aandoen en heb daarom gezegd dat ik dat niet deed. Maar dat zeg ik nu al dertig jaar tegen jou en dat HOU IK NIET MEER VOL"
Het huilen kwam toen heel dichtbij...
En toen vroeg ik of ze wist wat vader vroeger met me had gedaan. Ja, dat wist ze. Ze had hem betrapt op mijn kamer (gek, dat wist ik zelfs niet meer, moet waarschijnlijk het een en ander verdrongen hebben). Ze heeft toen heel veel ruzie met hem gemaakt, ze heeft ermee gedreigd om hem het huis uit te zetten, zij zou nooit gaan, zij zou nooit haar kinderen in de steek laten. Hij heeft toen heel hard geweend (ik heb mijn vader nooit zien wenen) en ook gezegd dat het hem heel hard speet, dat het nooit meer zou gebeuren. "Dat klopt" zei ik toen, "hij heeft me nooit meer aangeraakt". Ze leek opgelucht. "Maar, hij heeft me ook nooit meer een knuffel gegeven, nooit een zoen, nooit eens aangehaald, nooit een aai over mijn bol, nooit hebben we nog een woord gesproken, nooit hebben we elkaar een hand gegeven, zag jij dat dan niet dat er iets kapot was?" "Neen" zei ze "want ik wist van niet beter, ik heb thuis ook nooit anders gezien, wij waren met tien kinderen en wij kregen alleen maar slaag, zelfs met een zweep, nooit kregen wij vriendschap of affectie..." Zelf was mijn moeder misbruikt geweest door de zoon van de boer, meerdere keren zelfs, maar in die tijd werd daar niet over gepraat, die dingen gebeurden gewoon.
Toen had ik het over het boek en daar had ze het moeilijk mee. "Doe me dat niet aan" smeekte ze "Wat zullen ze zeggen, de familie, mijn broers en zussen..." Ik zei dat zij zichzelf niets te verwijten had, dat zij er geen schuld aan had, dat ze gedaan had wat ze kon, dat ze haar best gedaan had, dat ik de dingen heel summier zou vertellen en dat ik haar niets verwijt.
Maar evengoed zei ik dat ik zelf dertig jaar gezwegen had en al die tijd verdriet had gehad en al die tijd de schuld op mezelf had genomen.
Ik zei dat het nu tijd werd om aan mezelf te denken....

Bolleke

ernestina
7 oktober 2002, 11:33
Bolleke,

Het moet veel energie hebben gekost, deze samenkomst met je moeder. En dat op je vaders verjaardag! Het getuigt van moed dat je dit nu hebt gedaan.

Ik voel een diep respect voor jou.

Bravo, Ernestina

Oilily
7 oktober 2002, 13:27
Wauw Bolleke, fantastisch wat je hebt gedaan!! Echt waar, je hebt gewoon gezegd hoe je je voelt en hebt gevoeld zonder er doekjes om te winden!

Je hebt je ook niet laten intimideren en met je beide voeten op de grond gebleven.. Dat moet aan de andere kant (bij je moeder) zwaar zijn aangekomen.. Jij hebt heel juist gehandeld in deze moeilijke en zware tijd... Zo zie je maar, je schuwt geen enkel obstakel maar gaat er recht op in... Dat zal wel een danig verschil zijn met enkele maanden en jaaaren terug...

Hier mag je werkelijk trots op zijn. Hou dit stukje ook maar bij voor in je boek... Daarin schuilt de sleutel... Erkenning voor je probleem, erover durven praten zonder schroom met anderen en je verleden kunnen trotseren door je in het heden ôp een andere manier te gedragen. Je kunt je verleden niet veranderen maar je kunt wel met andere ogen naar het heden kijken.

Om 't op zen Aantwaarps te zeggen: 'sjieke dinges!'

XXX

monique3
7 oktober 2002, 13:29
Dag Bolleke,
Ik moet zeggen dat ik het heel erg goed van je vind dat je juist Nu dit moeilijke, bijna onmogelijke hebt gedaan.
Dat gesprek zat er al heel lang aan te komen, dus je vriendin heeft gelijk gehad toen ze zei, dat je al lang genoeg ermee had gewacht en rondgelopen.
Maar om het dan toch te doen, Petje af !!!!
En dan ook nog op de dag dat hij jarig was, een dubbele overwinning.
Hoe gaat het nu met je?
Heeft het praten met je moeder je nu opgelucht?
Het zal wel heel erg moeilijk zijn geweest om dit te doen, maar ik ben ondertussen ervan overtuigd dat je heel sterk bent, en goed voor je zelf zorgt.
Bolleke, ik denk aan je.
Liefs van Monique3.

Madelief
7 oktober 2002, 19:38
Ik wil mij aansluiten bij de woorden van mijn voorgangers hier. Hopelijk heeft deze moeilijke stap je opluchting gegeven om weer verder te kunnen. Sterkte!
liefs Madelief.

bolleke
7 oktober 2002, 20:36
Bedankt voor jullie reacties!
Ik heb nu wel even tijd nodig om alles te verwerken en te laten bezinken. En ook met het boek heb ik het nu even moeilijk. Ik wil mijn moeder geen verdriet aandoen. Ik zal dus een aantal zaken 'afvlakken' en/of weglaten.
Zij heeft het zelf behoorlijk moeilijk gehad en mij die hele tijd OOK geen vragen gesteld. Zij heeft dus evengoed een geheim gehad, net zoals ik...
Heel die tijd heb ik gedacht, door haar stilzwijgendheid, dat ze 'medeplichtig' was aan de daden van mijn vader.
Dom natuurlijk, heel dom... maar hoe denkt een kind als er niet wordt gepraat? Het gist alleen maar en gaat zichzelf vanalles wijsmaken.
Moeilijk hoor, ik heb het er heel moeilijk mee...
Toch ben ik er zeker van dat het goed was wat ik gedaan heb.
Ik weet zeker dat ik de juiste beslissing heb genomen.
Tja, de laatste tijd ga ik er nogal vandoor, maar ik heb soms het gevoel dat ik niets meer te verliezen heb. Even opletten nu dat ik mezelf niet voorbijhol. Even een rustpauze.
Liefs, bolleke

bolleke
28 oktober 2002, 15:16
Dag allemaal,

Ik heb alweer een grote stap gezet! Ondanks de shit, waar ik me op dit moment in bevind, ga ik door... op een positieve manier bezig zijn met TTM maakt me sterk, werken aan mijn proces is het enige wat me moed geeft. En elke stap overwin ik een stuk schaamte, en elke stap doet me meer en meer beseffen dat er eigenlijk niets IS om beschaamd over te zijn!

Mijn enige broer (2 jaar ouder dan mij) woont al 28 jaar in Parijs. Hij weet dus hoe ik eruit zag toen ik 14, 15, 16 jaar was. Hij weet ook dat ik al die jaren een pruik gedragen heb. Maar hij weet niets méér. Tot vorige week... toen heb ik hem een mail gestuurd, met mijn 'verhaal'. Na enkele dagen had ik geen reactie en was ik bezorgd. Toen kwam het verlossende bericht:

"Sorry voor het uitblijvend antwoord. Ik had tijd nodig om erover na te denken en de "zware kost" te verteren. Zoveel gedachten en gevoelens die in mijn hoofd ronddraaien en op elkaar botsen: blij dat je er eindelijk over spreekt ( in t'engels heet dat een " coming out " geloof ik ); beschaamd omdat ik van niets bewust was; geschokt wat ons vader betreft; bezorgd wat ons moeder betreft; weetgierig wat de TTM betreft.
Dat laatste was het makkelijkste, dank zij internet. Ik heb de helft van de nacht zitten "surfen" om er meer over te weten. Ik moet bekennen dat de getuigenissen me veel meer geleerd hebben dan de "professionnele" sites. Vooral deze site : http://www.tricho.suripages.com/index.html (maar ja, dàt weet je zelf ook beter, hé)

Daarna heb ik het moeilijk gehad om te antwoorden. Niet dat ik er geen zin in heb, integendeel. Maar ik zou er toch liever met jou " in levende lijve" over spreken. In afwachting is er toch de e-mail, god zij dank. Aarzel niet om mij te " relanceren " ( kijk, dat is iets dat op mijn zenuwen begint te werken, mijn vlaams laat mij soms in de steek ) Er zijn zoveel dingen waarover ik wil spreken dat ik niet weet met wat te beginnen.

De vragen komen nog, ik moet nu gaan werken.

Je broer die nog maar pas beseft dat hij een zuster heeft. "

Ik was ontroerd door deze mail. Maar ik weet zeker dat alle puzzelstukken in elkaar zullen vallen. Ik heb hem prompt een mail teruggestuurd én een foto waar Monique en ik samen op staan.
Dus Monique, nu hangen we ergens 'onder de Eiffeltoren'!

Goed hé!!!

monique3
28 oktober 2002, 22:22
In een woord GEWELDIG Bolleke.
Eerst een zwaar gesprek met je moeder, nu je broer die je volledig inlicht.
Ik neem mijn Petje (Pruikje) af voor jou hoor, en dat terwijl je onder zeer grote druk staat.
Ga zo door, wie weet put je er de ''broodnodige'' energie uit.
Sterkte en liefs van Monique3.

monique3
28 oktober 2002, 22:23
Oja, het is wel leuk om te horen dat je broer die site die je noemt zo goed vond!!! ;-)
Leuk om te horen dat we vlakbij de Eifeltoren hangen, dan zie ik hem toch nog, hahaha.
groetjes Monique3.

bolleke
28 oktober 2002, 22:26
Hoi Monique, we kunnen misschien, als al mijn shit ooit achter de rug is, eens samen naar Parijs gaan!!! Of anders met de hele bende! Wat denken jullie? Een therapeutische uitstap!
Groetjes, bolleke

monique3
28 oktober 2002, 22:36
Lijkt me een goed plan, ik wil Parijs weleens met mijn eigen ogen zien.
Lijkt me leuk om dat met een paar meiden onder elkaar te doen, toch!!
Monique3.

Madelief
29 oktober 2002, 21:01
Fijn dat je zo'n brief van je broer terug kreeg. Knap dat je nu toch al die stappen zet, het maakt je vast sterker. Sterkte.
groetjes Madelief.