PDA

View Full Version : Frambozen


Tiuri
7 mei 2006, 12:11
Zoals jullie waarschijnlijk een tijdje terug in de kranten hebben kunnen lezen heeft een recente studie van de onvolprezen Universiteit Wageningen aangetoond dat frambozen ongekend gezond zijn:

Jules Beekwilder, Robert D. Hall, C.H. Ric de Vos, "Identification and dietary relevance of antioxidants from raspberry". In: BioFactors 23 (2005), pp. 197-205.

Hier (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=16498206&dopt=Abstract) is de pubmedlink te vinden, het full text article heb ik als attachment bij deze post gevoegd.

De onderzoekers concluderen dat frambozen zich kunnen meten aan andere voedingsstoffen die al langer bekend staan als extreem gezond, zoals tomaten, kiwi en broccoli. Volgens hun studie kunnen frambozen zelfs tot 10 keer meer antioxidanten bevatten dan tomaten of broccoli. En het leuke is dat niet alleen de hoeveelheid antioxidanten bijzonder is, maar ook het soort: in frambozen blijken zeer krachtige antioxidanten te zitten die verder alleen maar voorkomen in zeldzame kruiden!

Hoewel frambozen niet altijd makkelijk te kopen zijn en ze erg prijzig zijn, is het denk ik toch goed als men hier meer van gaat eten. En ik denk ook dat mensen met AGA hier baat bij zouden kunnen hebben, want antioxidanten vormen ook een onderdeel van andere haargroeimiddelen (zie antioxidanten in het haarwoordenboekje).

Ik was al een tijdje op zoek naar een goede, gezonde vruchtendrank met frambozen erin, moeilijk te vinden! Maar sindskort verkoopt Albert Heijn veel soorten Tropicana, waaronder Mandarine & Raspberry. Tropicana is goed spul, echt vruchtensap, maar dan moet je wel de Tropicana pure premium hebben.

Al met al denk ik dat het ideale dieet voor mensen met androgenetisch haaruitval zich langzaam begint af te tekenen: weinig of geen vlees (wegens de slechte verzadigde vetzuren), veel vette vis (wegens de balans omega3/omega6) en zo veel mogelijk antioxidanten (groene thee, rooibosthee, kiwi, brocolli, tomaat, frambozen).

Hier nog wat meer info over frambozen:
http://www.medicalnewstoday.com/medicalnews.php?newsid=40761
http://www.nu.nl/news/698926/91/Frambozen_zijn_ongekend_gezond_(video).html

Jkkezh
7 mei 2006, 12:46
Fruit en groentes zijn in het algemeen gewoon gezond en er zal om de zoveel tijd wel weer een onderzoek bijkomen waar weer uit blijkt hoe gezond een bepaalde fruitsoort wel niet is, nu is het frambozen maar straks weer wat anders.

Btw zou fambozenjam ook werken? ;)

Tiuri
7 mei 2006, 12:53
Fruit en groentes zijn in het algemeen gewoon gezond en er zal om de zoveel tijd wel weer een onderzoek bijkomen waar weer uit blijkt hoe gezond een bepaalde fruitsoort wel niet is, nu is het frambozen maar straks weer wat anders.
Waar baseer je dat op? :confused: Dat slaat echt nergens op. Het lijkt me heel logisch dat sommige groente- en fruitsoorten gezonder zijn dan anderen he. Lees het onderzoek bijvoorbeeld eens; dan zie je dat het een vergelijkend onderzoek is en dat de framboos stukken gezonder is dan andere onderzochte groenten en vruchten.

Overigens moet ik even mijn bovengenoemde voedingsadvies nuanceren: het is ook weer niet goed om unlimited vruchtensappen te gaan drinken. Er zitten natuurlijk ook veel suikers in en dat moet je nooit overdadig tot je nemen. Dus 1 glaasje vruchtensap met framboos per dag is al heel gezond denk ik.

luvion
7 mei 2006, 13:33
Interessant leesvoer ;)

Ik heb wat verschillende frambozenstruiken in de tuin staan, opbrengst wordt elk jaar meer. Daarnaast koop ik het meestal ingevroren, kilozak bij de makro bijvoorbeeld.

Ik weet alleen niet of Tropicana echt aan te bevelen is, aangezien volgens de studie de invloed van verhitting op de antioxidanten in frambozen nog niet echt duidelijk is. Tropicana wordt volgens mij direct geperst in het land van herkomst en dan kort gepasteuriseerd, dan vervoerd en pas o.a. in Belgie verpakt. Vers is het dus niet, lekker zeker wel :)

Btw zou fambozenjam ook werken?

Lees de studie even, het staat erin.

Jkkezh
7 mei 2006, 13:45
Ik bedoel ook niet te zeggen dat alle fruit/groentesoorten precies even gezond zijn. Natuurlijk sommige zullen gezonder zijn dan anderen. Maar mijn punt is dat er zoveel gezonde groente/fruitsoorten zijn die nog niet onderzocht zijn, dat het een beetje onzin is om nu opeens massaal frambozen in te slaan. Aarbeien en kiwi's bevatten volgens de studie ook veel anti-oxidanten, het lijkt me dus meer dan logisch dat de meeste bessen/vruchten die bevatten.

Tiuri
7 mei 2006, 13:57
Ik bedoel ook niet te zeggen dat alle fruit/groentesoorten precies even gezond zijn. Natuurlijk sommige zullen gezonder zijn dan anderen. Maar mijn punt is dat er zoveel gezonde groente/fruitsoorten zijn die nog niet onderzocht zijn, dat het een beetje onzin is om nu opeens massaal frambozen in te slaan. Aarbeien en kiwi's bevatten volgens de studie ook veel anti-oxidanten, het lijkt me dus meer dan logisch dat de meeste bessen/vruchten die bevatten.
Hoe kom je erbij dat er nog niet goed onderzoek naar gedaan is? Er is massaal onderzoek naar gedaan! Zoek maar eens op deze titels van studies:

- Enhancing beneficial antioxidants in fruits: A plant physiological perspective
- Fruit cross-reactive allergens: A theme of uprising interest for consumers' health
- Biological activities of berries: From antioxidant capacity to anti-cancer effects
- The inhibitory effects of berry polyphenols on digestive enzymes

En zo kan ik nog wel effe doorgaan. Al deze onderzoeken hebben dus uitgewezen dat o.a. tomaat, broccoli en kiwi heel erg gezond zijn (gezonder dan de meeste groenten en fruit), maar dat wist ik allang. Bij dit rijtje is er nu dus eentje toegevoegd, de framboos, en die lijkt zelfs nog gezonder te zijn dan de rest. En dat is erg verrassend en baanbrekend nieuws. Er zullen er in de toekomst misschien nog best vruchten bijkomen als er meer onderzoek naar wordt gedaan, maar het lijkt me sterk als de framboos nog van de troon wordt gestoten gezien het vele onderzoek dat er al gedaan is. Om deze ontdekking dus bagatelliseren vind ik dus heel raar, tenzij je zelf fruitonderzoeker bent en goede argumenten hebt om je standpunt te verdedigen. Maar die goede argumenten heb ik nog niet gehoord.

ugh
7 mei 2006, 19:32
[...]Ik was al een tijdje op zoek naar een goede, gezonde vruchtendrank met frambozen erin, moeilijk te vinden! Maar sindskort verkoopt Albert Heijn veel soorten Tropicana, waaronder Mandarine & Raspberry. Tropicana is goed spul, echt vruchtensap, maar dan moet je wel de Tropicana pure premium hebben.[...]
Alleen zijn vruchtendrankjes vaak boordevol suikers etc. Frambozen in natuurlijke vorm zijn een stuk beter.

Hier een paar PDF's met info over hoe gezond bepaalde groentes en fruit zijn:
http://www.agfpn.nl/agfpn/up/ZgdxgpkHK_54196_Groentewijzer.pdf
http://www.agfpn.nl/agfpn/up/ZgdxgpkHI_54196_FruitwijzerNEW.pdf
http://www.groentenenfruit.nl/pdf/voedingsstoffenwijzer.pdf

Tiuri
7 mei 2006, 23:05
Alleen zijn vruchtendrankjes vaak boordevol suikers etc. Frambozen in natuurlijke vorm zijn een stuk beter.Volgens mij is dat een misvatting, Ugh. De betere vruchtensappen zijn van puur sap gemaakt, zonder toegevoegde suikers. Er zitten ook heel veel suikers in de vrucht zelf, en als je dus de hele dag door fruit eet zul je ook dik worden doordat alle overbodige suikers omgezet zullen worden in vet.

Je moet dus hoe dan ook enigszins matigen met fruit, of het nou in sap is of puur fruit zelf.

ugh
8 mei 2006, 00:07
[..]De betere vruchtensappen zijn van puur sap gemaakt, zonder toegevoegde suikers.[...]
Welke merken zijn dat, die betere?

Guoy
8 mei 2006, 00:25
Welke merken zijn dat, die betere?

Coolbest, alle zooi van Appelsientje, Goudappeltje e.d. en blijkbaar ook Tropicana. Dr. Ziemer was ook een held, maar ik zie die vruchtensappen de laatste tijd niet meer zoveel. Gewoon bij ingredienten kijken. Het moet gewoon puur vruchtensap zijn. Dingen als Wicky en die nieuwe sappen uit die zwarte pakken heb je niets aan.

ugh
8 mei 2006, 00:35
Coolbest, alle zooi van Appelsientje, Goudappeltje e.d. en blijkbaar ook Tropicana. Dr. Ziemer was ook een held, maar ik zie die vruchtensappen de laatste tijd niet meer zoveel. Gewoon bij ingredienten kijken. Het moet gewoon puur vruchtensap zijn. Dingen als Wicky en die nieuwe sappen uit die zwarte pakken heb je niets aan.
Dat ze pure vruchtensap toevoegen, zegt vaak niks. Vaak zie je marketing kreten als 100% vruchtensap. Daarmee bedoelen ze dan, 100% vruchtensap toegevoegd. Hoeveel ze hebben toegevoegd is dan meestal niet gegeven.

Guoy
8 mei 2006, 00:48
Dat ze pure vruchtensap toevoegen, zegt vaak niks. Vaak zie je marketing kreten als 100% vruchtensap. Daarmee bedoelen ze dan, 100% vruchtensap toegevoegd. Hoeveel ze hebben toegevoegd is dan meestal niet gegeven.

Op die merken die ik hier net noemde zie ik dit wel aangegeven. :)

ugh
8 mei 2006, 01:01
Op die merken die ik hier net noemde zie ik dit wel aangegeven. :)
Op de website van Appelsientje http://www.groeifruit.nl/ staat inderdaad wat hoeveelheden aangegeven. Toch maar eens proberen :) Drink meestal kraanwater namelijk.

Maar ik ben wel van mening dat puur fruit stukken beter is dan vruchtensapjes uit pak.

Guoy
8 mei 2006, 01:38
Op de website van Appelsientje http://www.groeifruit.nl/ staat inderdaad wat hoeveelheden aangegeven. Toch maar eens proberen :) Drink meestal kraanwater namelijk.

Maar ik ben wel van mening dat puur fruit stukken beter is dan vruchtensapjes uit pak.

Mijn drinkpatroon is ook een beetje raar. Ik drink eigenlijk 1 glas vruchtensap per dag (coolbest vitaday LEKKER!!! :)) en voor de rest vrij veel groene thee. Begin nu aan m'n derde pot van de dag. :D Maar op enkel kraanwater zou ik niet kunnen teren. :confused:

Vince001
8 mei 2006, 08:57
Ik lees op het forum vaker over antioxidanten en in welke voeding je die allemaal kunt vinden, maar laatst in een winkel van DeTuinen kwam ik ook potjes met capsules/ pillen tegen van dat spul.

Zou het slikken van dat spul zinvol zijn? Ipv allemaal dure fruitsoorten te kopen (aardbeien zijn ook niet goedkoop), zou zo'n potje ook uitkomst kunnen bieden. Iemand die daar een idee over heeft?

ugh
8 mei 2006, 11:18
Ik lees op het forum vaker over antioxidanten en in welke voeding je die allemaal kunt vinden, maar laatst in een winkel van DeTuinen kwam ik ook potjes met capsules/ pillen tegen van dat spul.

Zou het slikken van dat spul zinvol zijn? Ipv allemaal dure fruitsoorten te kopen (aardbeien zijn ook niet goedkoop), zou zo'n potje ook uitkomst kunnen bieden. Iemand die daar een idee over heeft?
Als het gaat om gezondheid in het algemeen, dan zou ik kiezen voor puur fruit en groente, omdat de samenstelling van deze vaak beter is. Voordeel van capsules is dat de dosering weer hoger is. Voor gezondheid is het denk ik beter om de basis bij groente/fruit te leggen, en de rest eventueel aan te vullen met supplementen.

vrosjnivosj
12 maart 2008, 00:31
Tis al laat kzal misschien wel nog wat typen.
Sensory neurons release calcitonin gene-related peptide (CGRP) on activation. We recently reported that topical application of capsaicin increases facial skin elasticity and promotes hair growth by increasing dermal insulin-like growth factor-I (IGF-I) production through activation of sensory neurons in mice and humans. Raspberry ketone (RK), a major aromatic compound contained in red raspberries (Rubus idaeus), has a structure similar to that of capsaicin. Thus, it is possible that RK activates sensory neurons, thereby increasing skin elasticity and promoting hair growth by increasing dermal IGF-I production. In the present study, we examined this possibility in mice and humans. RK, at concentrations higher than 1muM, significantly increased CGRP release from dorsal root ganglion neurons (DRG) isolated from wild-type (WT) mice and this increase was completely reversed by capsazepine, an inhibitor of vanilloid receptor-1 activation. Topical application of 0.01% RK increased dermal IGF-I levels at 30min after application in WT mice, but not in CGRP-knockout mice. Topical application of 0.01% RK increased immunohistochemical expression of IGF-I at dermal papillae in hair follicles and promoted hair re-growth in WT mice at 4 weeks after the application. When applied topically to the scalp and facial skin, 0.01% RK promoted hair growth in 50.0% of humans with alopecia (n=10) at 5 months after application and increased cheek skin elasticity at 2 weeks after application in 5 females (p<0.04). These observations strongly suggest that RK might increase dermal IGF-I production through sensory neuron activation, thereby promoting hair growth and increasing skin elasticity.bron (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18321745?ordinalpos=6&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum)

Edit Tiuri: Fulltext met foto's in attachment

http://i29.tinypic.com/ddgxuh.jpg

Zoevo
12 maart 2008, 08:12
Ik zag hem al staan op Hairlosshelp.com, maar snap er niks van :P!
Wat een technisch engels, kan iemand het misschien samenvatten?

Hanna
12 maart 2008, 11:40
Ik snap er ook niks van.....capsaicin is toch juist een haargroeiremmer?

Zie: http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=6667&highlight=capsaicin

tellmemore
12 maart 2008, 13:57
Ik snap er ook niks van.....capsaicin is toch juist een haargroeiremmer?

Zie: http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=6667&highlight=capsaicin
Hier komen de onderzoekers met een werk waaruit blijkt dat het juist kan bijdragen!
N. Harada, K. Okajima, Effect of topical application of capsaicin
and its related compounds on dermal insulin-like growth factor-I
levels in mice and on facial skin elasticity in humans, Growth
Horm. IGF Res. 17 (2007) 171–176.

Effect of capsaicin on plasma and tissue levels of insulin-like growth factor-I in spontaneously hypertensive rats. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17693108?ordinalpos=11&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum)
Administration of capsaicin and isoflavone promotes hair growth by increasing insulin-like growth factor-I production in mice and in humans with alopecia. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17569567?ordinalpos=14&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum)
Stimulation of sensory neurons by capsaicin increases tissue levels of IGF-I, thereby reducing reperfusion-induced apoptosis in mice. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17360009?ordinalpos=22&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum)
Effect of topical application of capsaicin and its related compounds on dermal insulin-like growth factor-I levels in mice and on facial skin elasticity in humans. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17307377?ordinalpos=24&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum)

Uit dat artikel waar jij naar linkt kan ik ook alleen maar opmaken dat capsaicin TRPV1 activeerd en er zo voorzorgd dat onder andere IGF-I verminderd zou worden. Niets blijkt minder waar te zijn als we kijken naar het werk van Okajima K hierboven.
Ik denk dat het om nieuwe bevindingen gaat aangezien het werk hierboven genoemd niet ouder als 2007 is!

Hanna
12 maart 2008, 14:20
Allemaal zo moeilijk.....

Maar dan zou 't dus moeten helpen om frambozen of een beetje sambal op de huid te smeren?

tellmemore
12 maart 2008, 16:43
Allemaal zo moeilijk.....

Maar dan zou 't dus moeten helpen om frambozen of een beetje sambal op de huid te smeren?

Noujah dat is niet zo gemakkelijk te concluderen! In bovengenoemde studie is Raspberry ketone (RK) in een 0,01% topical op 10 proefpersonen gedurende 5 maanden getest. Daaruit bleek dat bij 50% van de gevallen haargroei kwam.

De studie is gedaan omdat capsaicin en Raspberry ketone (RK) een vergelijkbare structuur hebben. En blijkbaar ook vergelijkbare resultaten gezien het feit dat ze beide IGF-I verhogen.

Hanna
12 maart 2008, 16:57
Ja, in zoverre had ik het begrepen, alhoewel ik me nog steeds moeilijk kan voorstellen dat frambozen en rode pepers een vergelijkbare structuur hebben.
Maar ik bedoel: zou je een transportmiddel nodig hebben?

En wat is er gebeurd bij die andere 50%?



.

donniedarko
13 maart 2008, 20:54
rood en blauw fruit is zoiezo krachtig tegen kanker.