PDA

View Full Version : new in town


redhead
25 oktober 2002, 18:24
Hallo TTM'ers,

Ik heb een ontzettend vreemd gevoel terwijl ik dit opschrijf.
Met name omdat ik eigenlijk helemaal niet wil dat ik echt iets "raars" heb. Ik wil gewoon een normaal iemand zijn.
Dat gevoel ging ook doorme heen toen ik plotseling het stuk over Trichotillomanie las in de Viva, die ik toevallig een keer gekocht heb. Maar, dacht ik, ik kan nu ook juist een keer de keuze maken om eens te proberen hoe het is om er met andere mensen over te praten.
Ik zal eerst wat over mijn haren uittrekgedrag opschrijven.

Het begon zo'n13-14 jaar geleden toen ik 15/16 was. Ik had een wondje op mijn hoofd door een bultje waar ik aan had zitten krabben en krabde ieder keer het korstje weg. Dat was erg fascinerend en ik kreeg daar een kaal plekje door het korstje. dat kwam ook doordat als ik aan het kosrtje krabde ik per ongeluk ook haren mee uittrok.

Ik weet niet meer hoe het nou precies ging, maar op een gegeven moment ben ik doorgegaan met het haren uittrekken. Niet met bossen tegelijk, maar wel steeds een paar haren tegelijk. Ik had daardoor ook een kale plek ter grootte van een kwartje (valt nog mee zo te lezen). 1 keer heeft een meisje het gezien en die attendeerde me er nogal geschokt op, waaruit ik concludeerde dat het echt iets was om me voor te schamen. En die schaamte is gebleven. De kale plek is toen wel dichtgegroeid, maar het plukken is gebleven.

Ik denk dat ik altijd goed mijn plukvelden verdeeld heb, want ik heb nergens echt kale plekken, maar wel een paar heel dunbegroeide plekken met haren die veel korter zijn dan de rest. Die zitten gelukkig onder de bovenste haren waardoor je het niet goed ziet. Andere mensen hebben er nooit iets over gezegd, alleen een keer dat mijn haar eerst voller was.

Dat is nu juist ook waarom ik me er zo voor schaam. Namelijk, al zeg ik het zelf, ik heb erg mooi haar. Dat zegt iedereen. Dus altijd als ik daar opmerkingen over krijg denk ik: je moest eens weten. Jullie zijn jaloers op mijn haren en ik trek ze uit.

Dat je het niet goed ziet komt ook doordat ik dus erg verdeeld pluk en een beetje op niet goed zichtbare gebieden. Ik trek meestal maximaal een kwartier achter elkaar, zo'n 2-3 keer per dag en dan denk ik zo'n 2 haren per trek, 1 keer trekken per halve minuut. Dat valt eigenlijk best mee, maar dat is gemiddeld op misschien wel hoe het op zijn minst is. Afhankelijk van wat ik doe ook. Als ik op mijn werk veel achter de computer zit heb ik gelukkig 2 handen nodig, maar als ik lees wordt ik er soms gek van. En trouwens ook als ik aan de telefoon zit, dan doe ik het echt autiomatisch.

Ook ik heb allerlei redenen voor het trekken: om te kijken of er toevallig witte haren tussen zitten na een pluk, omdat de dikkere haren zo grappig aanvoelen of gewoon volledig op de automatische piloot. Ik weet wel dat het begonnen is toen mijn ouders nog niet zo lang gescheiden waren en ik met mijn moeder ergens was gaan wonen. Ik kan mij voorstellen dat het ook door de stress kwam en een bepaalde afleiding was. Ik heb het er eigenlijk nog nooit over gehad in een therapie.

Ik heb wel al verschillende therapieën gevolgd of cursussen, maar nog maar 1 keer specifiek hierover.
Dat is ook nog een apart verhaal. Tijdens mijn studie las ik in een boek over psychische aandoeningen, waaronder schizofrenie en psychose (vond ik allemaal heel eng) opeens ook over trichotillomanie. Opeens stond wat ik deed daar tussen allerlei aandoeningen van mensen die "gek" waren en hun verstand hadden verloren etc . In dat boek stond het ook echt beschreven als iets heel erg zeldzaams en bizard, terwijl het gewoon onder een stuk over nagelbijten stond, maar dat is wel algemaan bekend.Op de een of anderemanier was ik echt heel bang om ook gek te worden. Ik besloot toen om er echt mee te stoppen. Maar misschien heb ik mezelf toen erg onder druk gezet. Een paar dagen later kreeg ik 's nachts een paniekaanval. Ik was vooral heel erg bang, bang waarvoor weet ik niet, maar vooral voor mezelf. Ik koppelde dat ook aan dat boek.

Een tijd later ben ik in gedragstherapie gegaan vanwege mijn angsten en haren uittrekken. Ik kreeg een elastiekje om mijn pols waaraan ik moest trekken als ik de impuls voelde. dat hielp wel even, maar na een tijdje ben ik gestopt met die therapie omdat ik iets anders wilde doen dat wat dieper ging.

Sindsdien heb ik het nooit echt meer genoemd en als ik dat deed gingen ze er niet echt op in. Verder heb k het mijn 2 ex-vriendje wel verteld, maar ook die gingen er niet echt op in. Ik heb ook nooit de plekken onder de bovenste haren laten zien. verder weet mijn vader het, maar blijkbaar vertel ik het altijd zo lakoniek dat niemand merkt hoe ik ermee zit. Ik schaam me er gewoon heel erg voor.

Dit opschrijven is misschien een goede stap. Ik kijk erg uit naar reacties. Ik moet nu ophouden omdat er bijna een glazen plaat op mijn hoofd viel (maar goed dat ie miste anders was ik helemaal zoet geweest met korstjes haha) en ik op moet ruimen.

Groetjes.

redhead

monique3
25 oktober 2002, 21:16
Dag redhead welkom bij onze ttm-club!!!
ik ben de Monique van het viva artikel.
Wat toevallig dat je net dit nummer gekocht hebt, en daar dan iets over TTM leest.
Goed van je dat je je verhaal hebt gedaan.
Ik hoop dat het je steun geeft om hier te lezen en schrijven.

En wat gebeurde er met je, als ik vragen mag, waardoor je bijna een glazen plaat op je hoofd kreeg?

Jij ook succes met je strijd tegen TTM, en sterkte namens Monique3.

Madelief
25 oktober 2002, 22:43
Welkom hier, hopelijk zul je wat hebben aan haarweb. Alleen de herkenning die je hebt zal al fijn zijn. Sterkte, succes en veel leesplezier.
groetjes Madelief

zazje
27 oktober 2002, 02:29
heyla,
Ik herken veel mezelf in u!Bij mij is mijn trekgedrag begonnen toen ik ziek op de zetel lag en ook zo een bobbelke voelde in mijn haren...ik vond het gewoon leuk, het gevoel, het geluid als je een haar uittrekt!Hoe gaat het tegenwoordig met je trekgedrag??
IK was vorige week 5 minuten trekvrij... nu ondertussen 5 DAGEN!!!!!Ik ben trots op mezelf... zeker omdat ik het tegenwoordig nog héél moeilijk heb!
Het is raar dat je in gedragstherapie bent gegaan... Mij hebben ze altijd gezegd of wijsgemaakt dat dat niks met het menselijk gedrag te maken heeft maar met de psychologische inhouden in het menselijk hoofd!!!
Daarmee dat ze me in een echt psychiatrisch centrum hebben gestoken...Ik was er na 3 maanden gelukkig weg!(tegen advies wel te verstaan)Jullie weten ookwel dat dit niet op 1-2-3 is opgeklaard!
ik ben vandaag een kapper binnen gegaan!Een vriendin van me heeft me gepusht en dat op een piekuur in een kapperszaak waardat je zo kunt binnenwandelen zonder afspraak!!!Ik heb afgezien maar ik heb het kunnen volhouden... want het is echt nog moeilijk (emotioneel) om mensen met mooie haren te zien!!
Ik heb ondertussen al een gepast kapsel voor mij kunnen vinden als ik terug al mijn haren heb!!!Ik moet het tegenwoordig nog altijd doen met mijn collectie mutsjes!!!
Aan alle mensen .... HOU VOL!!!!
dikke knuffels

marita
27 oktober 2002, 11:34
Hallo Redhead

Welkom hier
Fijn he dat je nu je verhaal kwijt kunt bij mensen die je begrijpen.
Ik hoop voor jou ook dat je hier veel steun kan vinden
In ieder geval ben je direct al goed begonnen wat een verhaal heb je er al van gemaakt. dat lucht op of niet?
Groetjes Marita

leanore
29 oktober 2002, 23:24
Hallo Redhead!!!

Veel succes hier op de site. Het beste ervan is dat hier niemand raar opkijkt als je iets vertelt. Je kunt hier open zijn over je haarprobleem zonder dat je er later weer raar op aan wordt gekeken. Als je geen zin hebt om van alles te vertellen, dan is er ook altijd nog genoeg door anderen geschreven wat je allemaal kunt lezen. Misschien dat je daardoor de schaamte die je voelt voor TTM wat kwijtraakt? Met Monique ben ik inderdaad benieuwd hoe het zo kwam dat je bijna een glasplaat op je hoofd kreeg? Te zware mappen op een plank boven de computer? Onvoorzichtige glaszetters?

Groeten en nogmaals succes!

leanore

Laurier
18 november 2002, 00:21
Ik ging ook altijd erg haren trekken terwijl ik aan de telefoon zat!
Misschien om op één of andere manier bij mezelf te blijven, goed contact met mezelf te houden. Ik ben er in elk geval van overtuigd dat het vaak te maken heeft met het gevoel dat je niet goed contact met jezelf hebt: "dissociatie".