PDA

View Full Version : Verband AA en auto-immuunaandoeningen


starsailor
6 juni 2006, 17:27
Aangezien AA een auto-immuunziekte is vroeg ik mij af of er een verband is met andere auto-immuunaandoeningen. In mijn familie zijn die alleszins talrijk aanwezig:

Mijn moeder heeft vroeger ook AA gehad, mijn vader heeft ziekte van Bechterew, zelf heb ik ook Hashimoto (schildklieraandoening) en mijn broer alsook mijn zoontje heeft Gilles de la Tourette syndroom. Ook komen er in onze familie talrijke allergieën, hooikoorts en eczeem voor.

Merken jullie dit in jullie familie ook?

Annewil
7 juni 2006, 04:11
Ja starsailor, ik herken in jouw verhaal wel iets van "heftig reageren op". Zo komt in mijn familie contacteczeem voor en ook een hooikoortsachtige reactie op pollen, sommige vissoorten (en mosselen, daar worden mijn vader en ik dood- en doodziek van, helaas, want ze zijn erg lekker). Voor ik AA kreeg was ik allergisch voor warm water en hoge temperaturen (enorme uitslag op bovenlijf en armen bij een hete douche, in een zwembad, sauna, of na sporten of bij warm weer), maar dat heb ik sinds drie jaar ineens niet meer! Vroeger kon ik geen kleding dragen met synthetische stoffen erin; dan kreeg ik allemaal rode jeukende bultjes Ik droeg toen katoen en wol, daar had ik geen last van. Tegenwoordig is die allergie weer weg, kan ik alles dragen. Heel vreemd en onvoorspelbaar allemaal (vind ik).

Maar Gilles de la Tourette, dat is toch geen auto-immuunziekte???? Althans daar weet ik niks van. Dat is toch een hersenaandoening of zo? Reuma is wel een auto-immuunziekte, mijn oma en mijn moeder hebben daar last van (gehad). Het zoontje van mijn broer had ook eczeemklachten en een allergie voor melkprodukten. Ik zelf krijg gigantische reacties op wespen/bijen/hommel/muggensteken. Ik heb ooit twee weken gelopen met een gigantisch opgezwollen hand na een wespensteek. Die hand moest in een draagdoek en voortdurend gekoeld worden.. ik mijd nu wespen als de pest :D . Maar wie weet is het nu niet meer relevant? Ik vind het erg ingewikkeld allemaal... is er iemand die hier meer over weet, over allergieën en dergelijke?

Annewil

starsailor
7 juni 2006, 09:01
Hey Annewil,

zeg nooit tegen een touretter dat hij een hersenaandoening heeft, hij zou misschien nogal impulsief kunnen reageren ;) . TS is een neurologische aandoening waarbij er iets misloopt bij de overdracht van de neurotransmitters.
Maar recent onderzoek heeft aangetoond dat Tourette wel degelijk een auto-immuunziekte is waarbij streptococcen een rol spelen. Kijk: http://dissertations.ub.rug.nl/FILES/faculties/medicine/2003/p.j.hoekstra/samenvat.pdf

loutjepetoetje
7 juni 2006, 09:46
Daar zit wel iets in!
Ik had vroeger als kind heel veel last van hooikoorts en allergieën.
Mijn moeder heeft Multiple sclerose (auto immuumziekte) gekregen toen ze midden 20 was en spijtig genoeg hieraan overleden toen ze 47 was.

JC77
7 juni 2006, 23:26
Komt allemaal bekend voor, ik heb zelf AA, diabetes type 1 en wat schommelende schildklierwaardes.
Mijn zus heeft ook 2 auto-immuunaandoeningen.