PDA

View Full Version : medicatie


leen2
1 november 2002, 19:29
Hallo allemaal,

Onlangs kreeg ik van psychiater een nieuw medicament om te proberen. Ik heb vroeger eens van huisarts ' Haldol' voorgeschreven gekregen, maar had heel nare nevenwerkingen.
Het hielp welgoed tegen 't uittrekken, maa werd de heel dik van, en dit is dus een probleem voor mij, want daar werd ik ook depressief van.
Heb dus nu nieuw middel 'Solian'.
Dit is een middel gelijk aan Haldol, maar dan zonder alle nare bijwerkingen!!
Ik moet zeggen ik ben niet plukvrij hoor, maar 't gaat beter, tot nu toe maar 1 dag erg geweest. Voor de rest ben ikwel wat rustiger op gebied van plukken. Zou 't dan toch werken? Of is dit maar een gedacht?
Zijn er nog mensen die dit middel gebruiken? Ik woon in Belgiė, dus dit middel heeft in Nederland misschien een andere naam.
Juiste naam is Solian 200 amisulpride. Zou graag weten of iemand dit middel kent.
Groetjes
Leen 2
;)

bolleke
1 november 2002, 21:29
Dag Leen,
Ook ik heb in vroegere tijden Haldol geslikt, meer dan 20 jaar geleden. Haldol is eigenlijk een heel zwaar medicijn, wordt voornamelijk gebruikt bij schizofrenie. Het hielp niet echt en ja, de bijwerkingen waren van die aard dat ik er maar mee gestopt ben. Eventjes dącht ik dat het hielp, maar dat kwam waarschijnlijk door het feit dat ik elke week naar de huisdokter moest en dat ik mij door die gesprekken gesteund voelde.
Na al die jaren ben ik erachter gekomen dat er voor mij geen enkel medicijn helpt.
Alleen PRATEN en met mijn gevoelens naar buiten komen, TTM aanvaarden als een deel van mezelf en daar dan ook op een positieve manier mee omgaan. Maw de trekdrang beschouwen als een signaal dat ik grenzen aan het overschrijden ben of dat ik emoties probeer te verdringen.
Het enige wat ik wel durf aanwenden is acupunctuur omdat dat me in het verleden geholpen heeft om rustig te worden. Acupunctuur als ondersteuning om de spanning naar buiten te laten afvloeien ipv ze door medicijnen te onderdrukken.
Ik denk trouwens dat ik een van de komende weken nog eens een afspraak maak bij mijn acupuncturist, want ik heb weer veel te veel last van stemmingsschommelingen en ook dat kan je beter stabiliseren door middel van acupunctuur...
Ik wens jou het allerbeste. Probeer vooral te geloven in de kracht van jezelf! Is het beste medicijn.
Sterkte en liefs, Bolleke

Diable
6 november 2002, 09:12
Ik weet dat antidepressiva je gevoelens kunne "stabiliseren" waardoor je meer rust hebt, maar ik geloof niet dat er een medicijn is dat er voor zorgt dat je een bepaalde handeling niet meer uit kan voeren, zoals aan je hoofd zitten. Dan zou je iets moeten slikken dat je armen verlamt (hee! idee! ;) )

Grover
7 november 2002, 16:47
Originally posted by Diable
Ik weet dat antidepressiva je gevoelens kunne "stabiliseren" waardoor je meer rust hebt, maar ik geloof niet dat er een medicijn is dat er voor zorgt dat je een bepaalde handeling niet meer uit kan voeren, zoals aan je hoofd zitten. Dan zou je iets moeten slikken dat je armen verlamt (hee! idee! ;) )

Mijn persoonlijke mening is dat er niets 'mis' is met het gebruik van medicijnen. (mits de bijwerkingen niet erger dan de kwaal zijn, zoals voor zoveel medicijnen geldt! Maar ook dat is niet voor niets..........)

Medicijnen kłnnen een goede ondersteuning zijn van je genezingsproces. Mensen kunnen in een dermate ernstige positie terecht zijn gekomen (zware depressie, vergevorderde verstoringen aan organen, enz) dat een medicijn zelfs noodzakelijk wordt om je lichaam de kans/tijd te geven zich te herstellen en jouzelf de kans/tijd te geven om bewust iets met je genezing c.q jezelf te gaan doen.

Ik ben het geheel met je eens als je stelt dat een medicijn niet of nauwelijks tot genezing kan leiden voor wat betreft een bepaald gedragspatroon in jezelf . De enige die daadwerkelijk wat aan jouw gedragspatroon kan doen.....dat ben JEZELF.

Het DOEL van een ziekte is: BEWUSTWORDING. Bewustwording van JEZELF. Bewust JEZELF worden.

Een pil alleen kan hier nooit toe leiden. Als een pil een instant oplossing/genezing zou bieden..... dan zou dat het doel van een ziekte compleet voorbijstreven. Door een instant oplossing c.q. een pil zou je het proces van bewustwording ontlopen.....en dit is volgens mijn visie ook de reden dat zoveel medicijnen niet of nauwelijks werken: een medicijn kun je het beste zien als een mogelijk ondersteunend middel voor je genezingsproces, maar in de meeste gevallen niet als definitieve oplossing. Als er voor elke ziekte een medicijn zou bestaan, dan zijn we snel klaar! Als je ziekte ziet als een proces van bewustwording dan zal het je ook duidelijker worden waarom er voor de meeste ziektes nooit een definitief medicijn zal worden gevonden. En mocht er dan uiteindelijk wčl een hoopvol medicijn ontwikkeld worden.... dan zal er na verloop van tijd weer een nieuwe ziekte de kop opsteken......

Kijk maar eens naar de recente geschiedenis. De (westerse) medische wetenschap is steeds slimmer geworden. De mens is tot steeds meer in staat en ontwikkeld ook steeds meer medicijnen. Als je al je hoopt legt in de medische wetenschap dan zou deze ontwikkeling je meer vertrouwen moeten geven: de heren en dames doktoren worden steeds kundiger. Echter..... ondanks deze ontwikkelingen moeten we helaas constateren dat het aantal ziektes en zieke mensen de afgelopen decennia NIET minder is geworden.........

En dat zal het ook niet worden. Ziek zijn is geļntegreerd in het mens-zijn. Ziekte is een essentieel onderdeel van het leven. Ziek zijn geeft je de kans om dichter bij jezelf te komen. Zoek de oplossing van je ziekte dan ook niet in medicijnen, maar in jeZelf.

Grover.

Diable
10 november 2002, 21:24
Laat ik hierniet ingaan op je romantische benadering van het fenomeen "ziek zijn..."

Waar het om gaat: jij ziet TTM dus als een ziekte??
Een ziekte is "het verstoord zijn van de werking van een of meeredre organen."
Hieronder kunnen dus ook het centrale en perifere zenuwstelsel vallen, de hersenen en toebehoren dus. vandaar geestesziekten, waar soms medicijnen voor de gebruiken zijn. (zoals antidepressiva die op onze neurotransmitters en hun receptoren werken)

TTM is een gedrags "stoornis", een dwang/drang-handeling. En voor zover ik weet is er nog nooit aangetoond dat dat door het verkeerd of niet functioneren van een orgaan komt. We weten natuurlijk niet alles over de werking van de hersenen en ik weet niet of er scans gemaakt zijn om de hersenactiviteit van ttm patienten o.i.d. te meten, maar voor zover ik weet komen dit soort gedragsstoornissen niet voort uit lichamelijke oorzaken.

Hoe kan je nou iets waarvan je niet weet of het in verband staat met een lichamelijk proces, bestrijden met medicijnen? dan moet je toch weten op welk gedeelte van de hersenen (of andere organen) dit medicijn moet werken? En hoe het moet werken?

Ik begrijp dat je antidepressiva kunt nemen als je geestelijk niet in orde bent, om tot rust te komen, zodat je aan je TTM kunt werken. Maar dan heb je het over een samenhang van factoren. Als je niet depressief bent, hebben die medicijnen dus geen zin.