PDA

View Full Version : de ontmoeting!


Diable
17 november 2002, 22:24
Hoi meiden!

Ik vond het hardstikke leuk vandaag, erg interessant en verrijkend! Het is ook zo leuk om de gezichten achter de mensen nu te kennen! Indrukwekkend, zo'n dag vol levensverhalen, ik ga eens lekker in m'n bed liggen en het allemaal op me in laten werken.

ik voel me wel ontzettend gemotiveerd om vol te houden nu!

Oilily
18 november 2002, 13:38
Ik vond het ook fijn om nog eens naar Den Bosch af te zakken. Heb er weer heel wat aan gehad, weer een stapje dichter... En het eten achteraf was super!!!

Het was ook enorm leuk om al die nieuwe gezichten te zien.. Dan kan ik tenminste een gezicht bij een verhaal plaatsen, maakt alles veel duidelijker!

Volgende keer in Antwerpen :P

groetjes

Oilily
18 november 2002, 13:42
Oh, en ik heb die pincet weggedaan, he!! :cool:

bolleke
18 november 2002, 13:44
Hoi allemaal,
De afwezigen hadden ongelijk! Maar goed, er komen nog ontmoetingen, dus beste mensen, overschrijd die drempel...
Ikzelf heb er totaal geen problemen mee om lotgenoten te zien en met hen te praten, maar ik kan me voorstellen dat het voor de nieuwkomers onder ons een hele stap was! Zij zullen dan ook een hoop emoties te verwerken hebben, doe maar rustig aan... Te weten dat je niet alleen bent zal wel wat moed en sterkte geven, hoop ik.
Zeker als je de eerste keer in je leven iemand ontmoet met nèt datzelfde gedrag en nèt diezelfde gevoelens van pijn en verdriet en wanhoop soms en schaamte...
Alweer is het woordje 'vechten' zo dikwijls gevallen... helaas... ook iemand sprak over TTM tot de dood.
Mag ik nog één keertje? TTM is misschien een duiveltje dat IN jou zit, je neemt het overal mee, misschien tot aan je dood. Maar je hoeft het niet WAKKER te maken. Je kan, door GOED VOOR JEZELF te zorgen, dat duiveltje doen rusten, doen slapen, misschien zelfs voorgoed laten inslapen...
Laten we dààr in geloven, en vooral geloven in onszelf.
Het HOEFT niet!!!
Succes aan iedereen!
Blijven schrijven...
Bolleke

bolleke
18 november 2002, 15:45
Oilily... HEEL goed van je dat je dat pincet hebt weggedaan, ik hoop VER genoeg en... laat je niet in de verleiding komen om een nieuwe te kopen... laat het rusten, zet de gedachte uit je hoofd...
:D Bolleke

Diable
18 november 2002, 19:15
misschien klam je hem omsmelten tot een kam.... :D

Ik vond het erg prettig en ik hoop dat we elkaar kunnen blijven motiveren en bemoedigen. Als je WIL stoppen met TTM, dan KAN je dat ook!

Edith1
19 november 2002, 12:38
Hallo allemaal,

Ik vond het ook zeer prettig om jullie te ontmoeten afgelopen zondag. Monique wil je je moeder nogmaals bedanken voor haar gastvrijheid en jij bedankt voor de organisatie. Diable, hoe is het met je operatie gegaan?

Wat mij opviel was dat ik zondag haast niet aan mijn haar heb gezeten of zeker niet getrokken heb. Alleen toen ik Diable op het station had afgezet merkte ik dat ik weer een haar in mijn hand had. Slecht.....Voorlopig ga ik nog even door met mijn drukke leventje en stel de beslissing wel of geen therapie nog maar even uit. Eerst het huis opknappen en verhuizen. Daarna gemotiveerd raken om het gevecht aan te kunnen.

Groeten,
Edith

Diable
19 november 2002, 12:48
Hoi!

In de autro, op de heen- en terugweg, heb ik je wel veel aan je hoofd zien zitten, maar ik weet niet of je aan het trekken was.

Ik wou dat ik een klein schokje kreeg, elke keer dat ik aan m'n hoofd zat. dan leer je het zo af :D

Edith1
19 november 2002, 13:10
Hoi Diable,

Nee dan zit ik te draaien aan mijn haar en trek het niet uit. OOK NIET GOED hoor!!!! Maar inderdaad in de auto is ook zo'n moment. Gelukkig hoef ik niet zoveel te rijden. Inderdaad schoktherapie....zo'n 220 volt dan doe je het NOOIT meer.

Maar.... hoe gaat het met je?

Edith

Vlindertje
19 november 2002, 15:20
Ik vond zondag ook een erg leuke ervaring! Ik was s'morgens misschien wel wat zenuwachtig maar het is echt goed meegevallen, ben blij dat ik gekomen ben!
Ik was wel wat jaloers op Diable, ik denk -als ik zover als jou zou staan- dat ik veel meer moed zou hebben om er vanaf te blijven! Dus Diable (en de rest natuurlijk ook!) , blijf volhouden!
Ik was wel wat 'verrast' dat er weinigen waren met een haarwerkje of pruik.... ik bedoel maar, de meesten kunnen zichzelf beperken met het trekken op één plek, terwijl ik mezelf nauwelijks kan bedwingen om hele bosjes uit te trekken op de hele oppervlakte van m'n hoofd inclusief op plaatsen die heel nadelig zijn voor mij.
Bolleke adviseerde mij om het te vertellen aan m'n naaste vrienden maar nu ik er nog eens over heb nagedacht, zou ik toch nog niet het lef hebben..daar mijn vrienden rond de 20 jaar zijn en ik niet weet hoe ze op zo'n leeftijd daarop zouden reageren... Ik denk dat het ook beter is voor mij om dat nog een paar jaar uit te stellen...
Ook heb ik m'n pincetten (het zijn er meer dan een) aan m'n moeder gegeven met de vraag of ze ze goed wou verstoppen.

Anyway, Ik wilde nog even Monique en haar mama bedanken voor hun gastvrijheid en ook Bolleke, waarmee ik mocht meerijden!
En bedankt iedereen, ik heb veel geleerd zondag! Moeten we zeker overdoen!
Groetjes Vlindertje :)

Edith1
19 november 2002, 15:33
Hoi Vlindertje,

Ik vond het erg heel moedig van je dat je zondag gekomen bent. Je schrijft dat jij hele bossen uit je hoofd trekt....toen ik zo'n 20 jaar was heb ik mijn slechtste periode gehad en later is het trekken bij mij minder geworden. Misschien iets van een levensfase verder en wat rustiger geworden? Ik weet het niet. Maar misschien geldt het ook wel voor jou. Ik denk wel dat als mij iets overkomt wat ik niet zo goed aan zou kunnen, het wel weer heel erg zou kunnen worden maar laat ik daar maar niet aan denken.

Overigens reageerde mijn vrienden van rond de 20 toendertijd heel positief. Maar je moet er zelf helemaal achter staan om het te vertellen. Als je nog twijfelt neem dan nog even de tijd.

Groeten,
Edith

bolleke
19 november 2002, 21:58
Hoi Vlindertje,
Ook ik vond het heel moedig van je dat je d'er bij was! Wat een stap en wat een overwinning! Je hebt zoveel verteld in de auto over je verleden en al die pesterijen die je hebt ondergaan...
Ik kan alleen maar zeggen, je bent een bijzonder mooi meisje en je hebt ongelooflijk veel uitstraling en ik twijfel er niet aan, ook veel talent! Doe er iets mee!
Ongetwijfeld is 'herstellen' van TTM een groeiproces. Ik heb vroeger ook haren met bosjes uitgetrokken. Het begon op mijn veertiende en op mijn vijftiende was ik zo goed als kaal! Dus, niet wanhopen, er komen betere tijden. Wellicht zit je nu in je 'ergste' periode. Dat gaat voorbij, echt waar. Maar je moet er wel aan werken...
Ik hoop dat je gelooft in jezelf en dat je een goede therapeut hebt die 'ver' met jou wil meegaan...
Geloof er maar in meisje, je komt er wel. Ik hoop dat je ook de drempel overwonnen hebt om via dit forum de dingen van je af te schrijven. Hier kan het allemaal hé. Hier begrijpen we elkaar.
Heel veel sterkte, aan iedereen.
Bolleke

Diable
20 november 2002, 12:00
Hoi!

Vlindertje, wij zijn even oud. (de jongsten van het stel!) Ik heb altijd op verschillende kleine plekken getrrokken, in het ergste geval had ik een plek ter grootte van 2 euro. Ik had dus altijd allerlei plekken verdeeld over m'n hoofd, op die manier viel het minder op. Maar het principe is hetzelfde. En ook nu zit ik continue aan m'n hoofd te friemelen en te krabben, ik moet echt oppassen dat ik niet weer wonden maak, ik zit soms echt op de grens. Zo'n wond veroorzaakt een kale plek, een fijn korstje dat je er meerdere keren per dag af kunt pulken en extra stimulans tot trekken omdat de huid om zo'n wondje heen lekker zacht is. "Diable: GEEN WONDJES MAKEN DUS!!!!!"

Maargoed, wij zijn even oud, ik studeer in Leiden en ik ben lid van een studentenvereniging. Ik heb een jaarclub met ontzettend toffe meiden en wij vertellen elkaar heel veel. Over sex bijvoorbeeld en dat soort dingen. Maar ik heb ze dus ook over m'n ttm verteld en over m'n therapie. Ze reageren heel tof en we kunnen er gewoon over praten, erg prettig vind ik dat. Soms ben ik bang dat iik mezelf te veel in het middelpunt zet met dit "interessante probleem" terwijl ik dat dus absoluut niet wil. Maar m'n vriendinnen zijn erg tof en ik praat er ook niet continue over. De gesprekken zijn natuurlijk ook heel anders dan een gesprek met m'n zus of met jullie, die begrijpen wat het inhoudt. Ik kan me wel voorstellen dat je het heel moeilijk vindt, jij zou dan ook moeten vertellen dat je een haarstuk draagt en dat lijkt me ook moeilijk. desalniettemin heb ik zondag begrepen dat bij de meesten van ons die het aan anderen vertelden, de reacties ontzettend meevielen. Voor jezelf is het vaak genanter dan voor degene aan wie je het vertelt.

M'n zus reageerde trouwens nogal huiverig toen ik over de bijeenkomst vertelde, net als m'n moeder. M'n moeder kreeg helemaal de bibbers en de zenuwen toen ik er over vertelde, ze riep "he gatsie en eeeeew en bah" ik heb toen een beetje streng tegen haar gezegd dat ik helemaal niets aan zo'n reactie heb en dat het daarom nou juist zo fijn was jullie te spreken omdat jullie het begrijpen en zij klaarblijkelijk niet. Daar gaf ze me gelijk in. M'n zus denkt dat het trekken alleen maar erger wordt als je naar zoiets toe gaat. Dan heeft ze toch niet zo goed opgelet tijdens de basisdoctoraalfase van haar studie. Groepstherapie is een van de meest succesvolle vormen van therapie. Misschien kunnen we er de volgende keer een aardige therapeut bij halen die ons geklets een beetje in banen kan leiden? Hoofd- en bijzaken scheiden bijvoorbeeld?

Oilily
20 november 2002, 12:17
IK ben daar niet zo'n voorstander van, om er een psycholoog bij te halen. Dat neemt het informele karakter weg van zo'n bijeenkomst en verhoogt zeker de drempel om te vertellen, vind ik persoonlijk... Ik vind het perfect zoals het nu is, iedereen kan zijn ei kwijt en 't was soms een beetje rommelig maar ik denk dat iedereen er een voldaan gevoel bij heeft.

Het trekken op het einde van de dag of de dag erna, komt waarschijnlijk door het verwerken van alle prikkels van die dag.. Bij mij komt het trekken vaak als ik aan het nadenken ben.. Dan glijdt mijn hand ineens weg naar mijn hoofd, zonder dat ik het soms zelf doorheb..

Vindertje, super dat je samen met mij dat stomme pincet hebt weggedaan. Ik heb het aan mijn grootmoeder gegeven want het was van haar en ik weet niet waar ze het heeft weggestoken. Ik heb er geen uitleg bij gegeven.

We hebben elkaar nog wat gesproken tijdens de autorit naar huis en het lucht echt enorm op om mensen in je directe omgeving in te lichten over je probleem. Niet direct allemaal maar stapje voor stapje, één per één... Je kan er nu met enorme weerstand aan denken maar je moet dat eens rustig laten bezinken.. Ik heb het ook verteld tegen mijn vrienden op de leeftijd die jij nu hebt en stuk voor stuk reageerden enorm positief.. Ze waren enkel bezorgd om mij maar vonden me niet zielig ofzo, echte vrienden laten je niet vallen (de anderen daarvoor trouwens ook niet!). Als je het vertelt valt er zo een masker voor je af, je kan je ontspannen als je bij hen bent en meer jezelf zijn.

Ik moet ook zeggen dat op jouw leeftijd voor mij de ergste periode was en dat het daarna beter ging. Dat komt door dat studeren en het twijfelen welke richting je uit gaat, denk ik..

Ik wens je veel succes en als ik in de buurt ben, zal ik je wel eens opbellen! :P Kun je je tel. nr. eens doormailen, aub? naar info.hoboken@stad.antwerpen.be.

groetjes en dikke kus!

ernestina
20 november 2002, 13:02
Ik vond de dag weer omvliegen! De tijd gaat altijd zo snel als het leuk is. En ik vond het weer leuk deze keer. Lekker babbelen en elkaar steunen, gewoon door er te zijn.
Het voelt ook goed. Je hoeft elkaar niks uit te leggen en je kunt gewoon jezelf zijn. Ik beschouw jullie dan ook allemaal als vriendinnen.

Het lijkt mij wel leuk om eens een officieel karakter aan de bijeenkomst te geven door een hulpverlener uit te nodigen, maar dan in de vorm dat wij zeg maar in een zaal zitten en hij/zij vooraan haar zegje kan doen over ttm of hulpverlening in het algemeen of zo en dat er misschien nog vragen vanuit de zaal beantwoord kunnen worden.
Op die manier hoeft het niet 'persoonlijk' te worden waar anderen bij zijn. Ik stel mij zo voor dat bij de eerste vergadering van de ttm-vereniging een hulpverlener kan worden uitgenodigd bijvoorbeeld.

Groetjes, Ernestina

monique3
20 november 2002, 13:04
Hoi, ik vond het weer een geslaagde bijeenkomst.
Het was fijn om de nieuwe mensen nu gezien te hebben, en ook weer een kennismakingsrondje te doen.
Dan vertel je weer eens je verhaal, dat kan ook therapeutisch werken vind ik.
En je hoort de verhalen van de anderen aan, waarin je ook weer herkenning vind.

Kortom ik ben er blij mee, dat jullie het ook als goed hebben ervaren.
Bedankt dan ook voor jullie berichten. Het is zeker weer voor herhaling vatbaar.
Bedankt en groetjes van Monique3.

Diable
20 november 2002, 16:49
Hoi!
Ik dnek dat het juist wel goed is als het persoonlijk wordt, we waren deze keer ook niet ineens geremd toen de moeder van Monique bij ons kwam zitten, terwijl die er in principe ook niet bij hoort. Als iemand op de juiste manier weet te reageren en geleerd heeft op welke dingen ze in kan gaan om het proces te versterken, lijkt dat me goed. Maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen het ziet zitten. Als mensen hier in de buurt het zien zitten hoor ik het graag, we zouden dan een randstad-groep op kunnen richten. Verder vind ik deze "losse" bijeenkomsten ook erg prettig.

Vlindertje
22 november 2002, 14:45
Ben vandaag een nieuw haarwerkje gaan bestellen, ééntje dat groter is dan deze, zodat ik eindelijk eens wat anders kan doen met m'n haar. Ik heb m'n haarwerkje nu wat meer naar achter geschoven, zodat de haren die eronder zaten weer vrij zijn. Het zijn korte stukjes, maar wel gezond en gelukkig ook nog dik haar..het enigste nadeel is dat ik nu echt niet zonder haarband kan zolang die stukken weer wat gegroeid zijn. Maar het is toch weeral een stapje vooruit voor mij.

In het verleden hebben veel mensen, waarvan ik dacht dat het goede vrienden waren, me gekwetst (en hoe ironisch het ook mag klinken; waarschijnlijk door jaloezie) daarom dat mijn vertrouwen in mensen wat afgenomen is... Meisjes kunnen soms zo bitsig doen hé en ze kunnen alles tegen je gebruiken zodat ze zichzelf beter of sterker voelen, ten koste van een ander....Geloof me maar; ik heb echt wat meegemaakt met vriendinnen! Nu, de vriend(inn)en die ik nu heb (en zoveel zijn het er ook niet) vertrouw ik wel, maar blijkbaar toch nog niet genoeg.
Volgens mij, als ik wat ouder ben zal ik wel wat sterker in m'n schoenen staan en dan toch het lef hebben... maar nu zie ik dat eigenlijk totaal nog niet zitten..

Ik ben nog niet zo heel lang bij m'n therapeut, maar ik merk wel dat er reeds verbetering is... Ik ben bv. niet meer kwaad op mezelf als ik dan toch getrokken heb. Ik trek nog wel, maar ik kan nog net stoppen voor het uit de hand loopt. Dan denk ik 'goed zo' want anders had ik er misschien veel meer uitgetrokken. Tja, je moet echt positief beginnen denken en bij mij helpt dat wel.
Ook dat zinnetje 'het hoeft niet, het lost je problemen niet op, integendeel' helpt me ook enorm vooruit!
Groetjes Vlindertje

ernestina
22 november 2002, 15:57
Hoi Vlindertje,

Is het ook een nieuw model, dat nieuwe haarwerk of hetzelfde? Ik geloof dat je het lastig vond dat lange haar omdat het snel beschadigt? Leuk vooruitzicht zeker, zo'n nieuw werkje.
Goed ook dat je haar eronder er zo goed uit ziet. Dat is toch een goed gevoel.

Groetjes, Ernestina

Diable
22 november 2002, 17:10
Misschien, als je je ttm stap voor staap meer de baas wordt, kan je wel een steeds kleiner haarwerk gaan dragen, totdat je er geen meer nodig hebt!

vaantje
27 november 2002, 00:27
Ik heb afgelopen 2 weken veel aan jullie gedacht. Ik vond het fijn om jullie te ontmoeten en herkenning te zien in de karakters die toch de voeding zijn voor het ttm. Ik ben dan ook gelijk aan de slag gegaan met nee zeggen. Dat resulteerde vorige week gelijk in een gigantische escalatie met mijn echtgenoot. Ik durf het bijna niet te zeggen maar voor het eerst heeft mijn man een nacht de benen genomen. Ik heb me echt heel rot gevoelt midden in de nacht. Ik was gelukkig heel rustig omdat ik dit zag aankomen. Problemen worden door hem niet opgelost maar altijd door mij. Ik heb het probleem dus laten gaan en hulp gezocht bij de SOS telefonische hulpdienst. De spanning heb ik op die manier ontlaaden want ik wilde voorkomen dat ik ernstig de fout in ging met ttm. Hiermee heb ik mijn poot stijf kunnen houden om dit probleem niet door mij maar door hem te laten oplossen. Die nacht heb ik wel geprobeert om hem zo ver te krijgen dat hij met mij wou praten, maar ik had schijnbaar het bloed onder zijn nagels uitgehaald en hij flipte helemaal. Gelukkig was ik ook koelbloedig in zoverre dat ging. Ik heb toen wel meteen opnieuw gebeld naar SOS om zeker te weten dat ik mijn spanning kwijt was om de boel niet nodeloos verder te laten esqualeren. Afijn het was een hele toestand en na twee dagen was het goed uitgesproken voor beide partijen. Hij heeft me beloofd om problemen niet te negeren en ze met me op te lossen. Eventueel mag ik hem er aan herinneren dat hij me dat beloofd heeft. Ik moet hem echter wel de kans geven. Ik ben benieuwd of dat mij en John lukt. Ik vind het op dit moment maar moeilijk om er van af te blijven eigenlijk niet zo gek, maar niet verstandig en het wordt er ook niet beter door.

Door die hele toestand had ik geen zin om te schrijven. Ik heb het maar even laten bezinken. Ik ben verder nog druk bezig met de laatste bestellingen voor het nieuwe huis en hierna hoop ik even in rustiger vaarwater te komen. Helaas moet ik dan nog die vreselijk hoop administratie afwerken die nu al 6 weken is blijven liggen. Bah uitzoekwerk en factureren. Ik moet even over een drempel heen om er aan te beginnen. ik wou dat ik dat met iemand samen kon doen. Voor mij is dit een moment om het weer uit de hand te laten lopen. Misschien dat dit mailtje me helpt.

Nu las ik dat Vlindertje haar pincet heeft afgegeven. Goed idee zeg of vind je nu een andere manier om te trekken?

monique3
27 november 2002, 14:21
Hoi Vaantje,
Fijn om te horen dat je de ttm-ontmoeting ook als fijn hebt ervaren.
En daarom vind ik het ook erg goed van je dat je je grenzen hebt aangeven naar je man toe.
Je kunt niet alles alleen, soms dan heb je hulp nodig, en die hulp heb jij nu voor jezelf durven vragen. Knap hoor!!
Het zal wel moeilijk zijn geweest, maar echt op de lange duur dan heb je er profijt van, hoop ik tenminste.
Het leven is niet altijd maar nemen, vaker is het geven.
En samen kun je meer dan alleen.
ik hoop dat deze ontwikkeling zich postitief blijft voortzetten, want ja je hebt nog een drukke tijd voor de boeg.
Verhuizen naar een ander land, kinderen, administratie, stress rondom dit alles.
Allemaal goede voedingsbodems voor de drang om te gaan plukken.
Goed van je dat je SOS hebt gebeld, ga zo door meid!!

sterkte en groeten van Monique3.

Oilily
27 november 2002, 15:31
Mag ik eens vragen: wat is SOS??

vaantje
27 november 2002, 21:28
SOS telefonische helpdienst. Dat is een vrijwilligersorganisatie die je anoniem kan bellen als je problemen of vragen hebt. Ze bieden een luisterend oor en kunnen je indien nodig doorverwijzen naar andere hulpverleners.

bolleke
27 november 2002, 21:52
Hoi Vaantje,

Wat jij schrijft, lieve help, zo veel herkenning!!!
Ook ik heb altijd het gevoel dat ik de problemen alleen moet oplossen, ook mijn man vlucht en zwijgt en negeert zelfs zijn eigen problemen... Zondagavond is de toestand hier ook geëscaleerd. Huilen is dan nog het enige wat mij rest, en misschien is dat niet zo slecht. Mijn man kropt het op met alle gevolgen vandien. Maandag had hij een niet te stoppen bloedneus en last van duizeligheid. Toen hij dan toch uiteindelijk naar de dokter ging, stelde die een bloeddruk vast van 19/14!

Laat mij dan maar huilen...
Met momenten zie ik het écht niet meer zitten hoor...
En dan die papieren, alweer zó herkenbaar...
De zaak, de zorgen, de facturen, een nieuw financieel plan opstellen voor de bank om alsnog ons huis te 'redden'... allemaal voor mij...
IK BEGRIJP JE VOLKOMEN!!
Sterkte en moed, we komen er wel door, we moèten wel!!!

Heel veel liefs, zie je in 'een ander land'... (we spreken wel eens iets af hé, ik vond het jammer dat we zo weinig hebben kunnen praten tijdens de laatste bijeenkomst, maar dat maken we wel goed, oké?!)
Probeer de dingen stap voor stap te doen. Anders kijk je tegen een 'berg' aan en daar komt nièmand overheen, oké?!

Sterkte, Bolleke