Haarweb Forum

Haarweb Forum (http://www.haarweb.nl/forum/index.php)
-   AGA - Algemeen (http://www.haarweb.nl/forum/forumdisplay.php?f=80)
-   -   Seborroïsch eczeem (http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=4851)

Attilaken 2 september 2010 13:46

Sporanox
 
Voor diegenen die dit nog niet geprobeerd zouden hebben of van het bestaan niet afweten. Ik kreeg 'Sporanox' voorgeschreven van mijn dermatoloog en ik moet zeggen dat dit wel goed werkt. Ik neem het nu al 4 jaar. Mijn dosis is 2 pillen om de 10 dagen. Vooral de ontstekingen in het aangezicht worden hier beter door. In het begin van de behandeling leek alles te verergeren (dermatoloog waarschuwde hier ook voor), maar eens je enkele weken op de dosis zit werkt het goed. Om de schilfering op de hoofdhuid aan te pakken, gebruik ik wel nog een ondersteunende shampoo. Sporanox is enkel verkrijgbaar op voorschrift omdat er een risico op leverbelasting bestaat. Door een goede monitoring van de leverwaarden dmv een (halfjaarlijks) bloedonderzoek, kan de behandeling wel veilig verlopen. Dat is tenminste wat mijn dermatoloog me heeft verteld.

theo sluis 2 september 2010 14:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Attilaken (Bericht 260921)
Voor diegenen die dit nog niet geprobeerd zouden hebben of van het bestaan niet afweten. Ik kreeg 'Sporanox' voorgeschreven van mijn dermatoloog en ik moet zeggen dat dit wel goed werkt. Ik neem het nu al 4 jaar. Mijn dosis is 2 pillen om de 10 dagen. Vooral de ontstekingen in het aangezicht worden hier beter door. In het begin van de behandeling leek alles te verergeren (dermatoloog waarschuwde hier ook voor), maar eens je enkele weken op de dosis zit werkt het goed. Om de schilfering op de hoofdhuid aan te pakken, gebruik ik wel nog een ondersteunende shampoo. Sporanox is enkel verkrijgbaar op voorschrift omdat er een risico op leverbelasting bestaat. Door een goede monitoring van de leverwaarden dmv een (halfjaarlijks) bloedonderzoek, kan de behandeling wel veilig verlopen. Dat is tenminste wat mijn dermatoloog me heeft verteld.

Sporanox tabletten bevatten itraconazol. Het langdurig inwendig gebruik daarvan is niet echt veilig, maar kan wel verantwoord zijn als de klachten op geen enkele andere manier zijn te verhelpen. Het is dan een afweging van de ernst van de kwaal en de mogelijke ernstige bijwerkingen. Ik zou dus wel blijven zoeken naar andere therapieën, ook alternatieve therapieën en streef naar stressvermindering. En gebruik in elk geval aanvullend azijn op de huid of een crème met itraconazol, ketaconazol of miconazolnitraat. Probeer eens uit welke daarvan het beste werkt. Probeer ook eens om de aangedane huidplekken te deppen met het natuurlijke middel Molkosan, eventueel in een verdunning met water. Dat is een zuur product. Of dep teatree-oil op de huid.

Het helpt ook om je haar zo kort mogelijk te knippen.

Je moet je regelmatig laten controleren op de verschillende mogelijke bijwerkingen die in de bijsluiter van Sporanox genoemd worden.

Strider 2 september 2010 14:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Attilaken (Bericht 260921)
Voor diegenen die dit nog niet geprobeerd zouden hebben of van het bestaan niet afweten. Ik kreeg 'Sporanox' voorgeschreven van mijn dermatoloog en ik moet zeggen dat dit wel goed werkt. Ik neem het nu al 4 jaar. Mijn dosis is 2 pillen om de 10 dagen. Vooral de ontstekingen in het aangezicht worden hier beter door. In het begin van de behandeling leek alles te verergeren (dermatoloog waarschuwde hier ook voor), maar eens je enkele weken op de dosis zit werkt het goed. Om de schilfering op de hoofdhuid aan te pakken, gebruik ik wel nog een ondersteunende shampoo. Sporanox is enkel verkrijgbaar op voorschrift omdat er een risico op leverbelasting bestaat. Door een goede monitoring van de leverwaarden dmv een (halfjaarlijks) bloedonderzoek, kan de behandeling wel veilig verlopen. Dat is tenminste wat mijn dermatoloog me heeft verteld.

Ik heb zelf een tijdje itraconazol geslikt, en ben hier vorige week mee gestopt omdat ik ontzettend last van mijn maag kreeg. Niet echt een gezond middel.

hawi 2 september 2010 22:01

Hallo allemaal.
Ik ben nieuw hier en dit is mijn verhaal...

Het begon 7 jaar geleden, toen ik zwanger was van mijn dochter. Ik kreeg een rode vlek tussen mijn ogen. Na verloop van tijd verdween het weer. Af en toe kwam het terug in meer of mindere mate. Niet alleen de plek tussen m'n ogen, maar ook op m'n voorhoofd en naast m'n neus. Op een gegeven moment werden de plekken zo rood, schilferig en jeukerig dat ik maar 'es naar de huisarts ben gegaan. Ik kreeg een zalfje en het hielp... tijdelijk.

Soms kwam het snel weer terug, soms duurde het maanden.
Verschillende keren ging ik naar de huisarts en hij zei elke keer dat het een schimmelinfectie was en gaf me daar 'de smeerseltjes' voor. (elke keer weer wat anders)
Eind vorig jaar was het (voor mij) heel erg en ging ik weer naar de huisarts. Ik kreeg ketonazol zalf en shampoo. (want inmiddels doet ook mijn hoofdhuid mee; op mijn voorhoofd langs de haargrens en af en toe wat plekjes op mijn achterhoofd. Maar de jeuk gaat over mijn hele hoofd en gezicht.) De huisarts zei wel dat het wel iets kon zijn waar ik nooit vanaf zou komen, maar hij gaf het geen naam.
De zalf en shampoo hielp, maar de plekken gingen niet helemaal weg. Maar goed, ik was er tevreden mee.

Door de jaren heen kwam ik erachter dat het weer erg van invloed was. Zomers ging het goed... totdat het weer herfst begon te worden...
Behalve deze zomer. Een paar weken geleden was ik het behoorlijk zat; roodheid, schilfers, jeuk over mijn hele hoofd en kleine wondjes van het krabben en het zit ook in m'n oren. Dit keer wou ik een verwijzing naar een dermatoloog. Ik heb mijn best gedaan, maar die verwijzing kreeg ik niet... Ik kreeg wederom ketonazol zalf en shampoo.

Als dit een gewone schimmelinfectie is, waarom kom ik daar dan niet vanaf? Frustrerend!!! En toen zag ik in de bijsluiter staan: seborroïsche dermatitis. Wat is dat precies? Ik ben gaan zoeken op het internet; informatie, foto's en forums... ik kan de diagnose zelf wel stellen... dit heb ik. Zo herkenbaar...

Nu kan ik het een naam geven en nu kan ik er verder mee. Ik ben net begonnen met de zalf en shampoo. Over 4 weken moet ik terug komen bij de huisarts en gaan we kijken hoe het is en hoe het verder moet.
Ik heb veel berichten van jullie terug gelezen. Mijn conclusie is dat ik een ontdekkingstocht begin, op zoek naar de juiste middeltjes die voor mij voldoende werken.

Ik heb gelezen dat de rozemarijn shampoo van Guhl bij sommigen van jullie goed werkt. Die ga ik dan eerst maar eens proberen.
Ik weet nog niet wat ik het beste voor mijn gezicht kan gebruiken. Wat is een goede dagcreme? Heeft iemand van jullie ook ervaring met de aloë vera producten van de 'body shop'?

H.

Strider 3 september 2010 11:06

Weet iemand waar appelazijn verkrijgbaar is? Ik wil dat eens gaan proberen tegen mijn eczeem ipv keukenazijn :)

jord-y 3 september 2010 11:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Strider (Bericht 260956)
Weet iemand waar appelazijn verkrijgbaar is? Ik wil dat eens gaan proberen tegen mijn eczeem ipv keukenazijn :)

Blijft een rot strijd tegen het eczeem.
Ik heb het bij Albert Heijn gehaald toendertijd het heet biologische appelcider als het goed is.
Een medium grote flesje van glas.

Strider 3 september 2010 18:54

Gevonden en gekocht, bedankt!

jord-y 3 september 2010 20:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Strider (Bericht 260975)
Gevonden en gekocht, bedankt!

Geen dank zo help ik de medemens misschien nog eens:P
Kan er zelf weinig over zeggen of het nou wel of niet werkt.
Heb het wel een tijdje geprobeerd hou me even op de hoogte als je het een tijd gebruikt.
En je ging toch een HT doen dit jaar of ben ik ff verward met iemand anders?

Strider 3 september 2010 20:11

Ojee wat stinkt dit enorm zeg!

Waarom ben je gestopt? Je hebt mij verward met RAAFIE denk ik?

jord-y 3 september 2010 20:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Strider (Bericht 260981)
Ojee wat stinkt dit enorm zeg!

Waarom ben je gestopt? Je hebt mij verward met RAAFIE denk ik?

Oja klopt sorry:P
Hoe staat jouw norwood situatie ervoor dan? en in de toekomst een Ht?
Ja,omdat ik er misschien teveel van verwachtte en nog andere dingen wou uitproberen,misschien dat ik het ook weer eens aan mijn regime tegen haarroos ga toevoegen.
Ik gebruik nu weer 1x p/week keto shampoo van de huisarts en af en toe aleppo zeep( olijfolie met laurierolie) en sommige dagen was ik alleen met water.
Hopelijk komt er een keer een echte oplossing.
En wat betreft die geur is zo weg althans bij mij wel en ik vond het wel meevallen:)

Strider 3 september 2010 20:53

Op norwood gebied valt het bij mij nog wel mee, alleen ik heb last van diffuus haaruitval door waarschijnlijk dat eczeem. Maar een HT in de toekomst is wel iets wat vaststaat ;)

De geur is idd zo weg na een keto shampoo beurtje, ik ga proberen om het 2x per week toe te passen. Heb jij toevallig ook ervaring met zeewater?

jord-y 3 september 2010 21:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Strider (Bericht 260985)
Op norwood gebied valt het bij mij nog wel mee, alleen ik heb last van diffuus haaruitval door waarschijnlijk dat eczeem. Maar een HT in de toekomst is wel iets wat vaststaat ;)

De geur is idd zo weg na een keto shampoo beurtje, ik ga proberen om het 2x per week toe te passen. Heb jij toevallig ook ervaring met zeewater?

Zover ik weet groeit dat haar wel weer terug of je moet een extreme huidaandoening,eczeem hebben op je hoofdhuid weet niet hoe het dan zit.
Het maakt het er sowieso niet beter op ja.
Voor mij staat een Ht ook vast ik ga richting de 27 en op me 29ste of misschien eerder ga ik waarschijnlijk een Ht doen even aankijken hoe de kaalheid verder gaat en het financiele stukje:)
Mijn kaalheid is gelukkig ook nog niet dramatisch en met zeewater heb ik nog geen ervaring mee,wou het wel een keer kopen bij zo n reform zaak.
Volgens mij is het toepassen van dode zeezout alleen zo n gedoe? kan het mis hebben.

http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=8426 ;)

Strider 3 september 2010 21:21

Nou dat valt eigenlijk wel mee. Ik heb een oud haarweb flesje gepakt, daar wat zout in gedaan, water erbij en voilla ik kan het zo tussen mijn haren spuiten :)

jehan 3 september 2010 22:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hawi (Bericht 260936)
Hallo allemaal.
Ik ben nieuw hier en dit is mijn verhaal...
H.

Hallo H.,
Je verhaal is heel herkenbaar.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hawi (Bericht 260936)
...
Dit keer wou ik een verwijzing naar een dermatoloog. Ik heb mijn best gedaan, maar die verwijzing kreeg ik niet...H.

Misschien dat dit per verzekeraar verschilt, maar ik had geen verwijzing nodig. Ik heb gewoon een afspraak via een nabijgelegen ziekenhuis gemaakt en kon vrijwel direct terecht.
Niet dat deze me veel geholpen heeft. Op mijn vraag of het Psoriasis was danwel Seborroisch Eczeem, kreeg ik als antwoord dat het niet veel uitmaakte. Iets wat me nu nog hogelijk verbaast, want Psoriasis lijkt me echt een veel ernstiger aandoening. De lokaties verschillen en ook de diepte van de aandoening is bij S.E. veel minder. Ze schreef me een crême voor met triamcinolon acetaat, salicylzuur en adeps suillus.
Voorheen had mijn huisarst me al een zalf met betametasondipropionaat en salicylzuur voorgeschreven.

Deze crêmes helpen heel goed voor een paar dagen, maar als je ze te vaak gebruikt steeds minder. Ik gebruik ze in hele kleine hoeveelheid alleen in mijn gezicht (haarlijn, wangen, wenkbrauwen en tussen mijn wenkbrauwen), wissel af en gebruik ze nooit vaker dan eens in de drie dagen.
Onder mijn haar zijn de problemen het grootst, maar dat is niet zichtbaar, op een hele erge vorm van schilfering na. Ik smeer daar nooit, gebruik iedere dag Rozemarijn shampoo in hele kleine hoeveelheid (vingertop). Deze shampoo irriteert het minst bij mij. Ik douche mijn haar ook altijd koud af, dat houdt de huid rustiger. Op deze manier heb ik vrijwel geen last van jeuk, wel nog enigszins rode plekken en schilfering.

Tijdens mijn vakantie zwem ik heel veel in zee en douche me na het zwemmen 's-avonds altijd. Het is verbazingwekkend hoe na 3 weken vakantie mijn eczeem in mijn gezicht vrijwel verdwenen is. Helaas is de situatie na 3 weken terug te zijn vrijwel zo als vóór de vakantie.

Op http://www.psoriasis.nl vind je onder Tips een aantal aanbevelingen die ook nuttig zijn om de problemen bij Seborroïsch eczeem zoveel mogelijk te verminderen.
Zo was ik mijn gezicht twee of driemaal per dag, zonder zeep, met koud water en houd mijn handen schoon (met zeep) en nagels heel kort.

Ik zou zeggen, probeer een afspraak te maken met een dermatoloog en leg je er bij neer dat de problemen waarschijnlijk nooit helemaal zullen verdwijnen.

sterkte,
Jehan

hawi 5 september 2010 06:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jord-y (Bericht 260987)
Volgens mij is het toepassen van dode zeezout alleen zo n gedoe? kan het mis hebben.

http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=8426 ;)

Hallo Jord-y,
Ik kreeg toevallig vandaag in folder in de bus van de G&W gezondheidswinkel. Zij hebben een shampoo met 'dode zeezout'. Misschien iets om te proberen?

Groet,
Hawi

hawi 5 september 2010 06:47

Bedankt voor je bericht Jehan,

Ik ben net een weekje weer aan het smeren en wil even afwachten wat de resultaten zijn. Als ik niet tevreden ben zal ik eens uitzoeken of ik ook zonder verwijzing naar een dermatoloog kan.

Rare reactie van je dermatoloog... Ik heb ergens op internet gelezen dat seborrisch eczeem en psoriasis niks met elkaar te maken hebben. Is dat echt zo? Bij mij in de familie komt wel psoriasis voor...

Bedankt voor de tips. Heb ze meteen gelezen!
Ik moet me hier inderdaad bij neer leggen. Het is wel iets makkelijker dat ik het een naam kan geven. Ik vraag me wel af hoe het verloop zal zijn. De afgelopen 7 jaar is het steeds wat erger geworden. Hoe gaat het nu verder? kan ik het onder controle houden met bijv. de ketonazol? Of gaat het steeds erger worden?:(

Groet,
Hawi

jehan 5 september 2010 17:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hawi (Bericht 261034)
Ik heb ergens op internet gelezen dat seborrisch eczeem en psoriasis niks met elkaar te maken hebben. Is dat echt zo? Bij mij in de familie komt wel psoriasis voor...

Er zijn momenten dat ik ook wel eens twijfel. Sommige verschijnselen komen overeen. Zo heb ik wel eens last van spontane gele plekken in de hoek van een nagel... Maar deze verdwijnen meestal gauw. Dit zou ook goed kunnen duiden op een schimmelinfectie. Ik merk dat ik als ik niet goed oplet met afdrogen, ik vooral in de zomer plekken met eczeem op mijn handen krijg. Dit zijn echter blaasjes, die erg jeuken, maar ook weer makkelijk verdwijnen. De afgelopen zomer had ik trouwens nergens last van.
Als ik naar het stereotype gedrag van Psoriasis kijk, dat na het krabben kleine bloeddruppeltje verschijnen, dat heb ik niet. Ik kan de huid er meestal in grotere flinters vanaf trekken, een licht geïrriteerde huid achterlatend. Ook heb ik geen last op de stereotype plekken van psoriasis, alleen op de stereotype plekken van SE.
Gedurende de tijd heeft het zich wel enigszins uitgebreid, van haarlijn naar wenkbrauwen en wangen en een plek op mijn borstbeen. Ik let nu beter op goed afdrogen en hygiëne en zie geen toename meer. Langs de haarlijn achter mijn oren lijkt het te zijn afgenomen evenals langs de haarlijn in mijn nek.
De plekken in mijn gezicht zijn niet zo heftig en dat is niet achteruit gegaan de laatste paar jaar. Als ik een speciale gelegenheid heb smeer ik me daar een dag van tevoren in en dan lijkt de huid vrijwel gaaf.

Strider 7 september 2010 09:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Strider (Bericht 260988)
Nou dat valt eigenlijk wel mee. Ik heb een oud haarweb flesje gepakt, daar wat zout in gedaan, water erbij en voilla ik kan het zo tussen mijn haren spuiten :)

Ik weet niet wat het is, maar het lijkt erop dat het zoutregime niet echt lekker wil werken. Ik heb 's nachts regelmatig last van jeuk, die ik voordat ik zout gebruikte niet had, iig niet in die mate. Misschien gebruik ik een te hoge concentratie, of moet ik een ander type zout proberen.

valentijn 8 september 2010 05:51

Wat ik er over gelezen heb is dat er onderzoekers zijn die seb. eczeem als voorloper zien van psoriasis. Daarnaast is er ook nog zoiets als de diagnose sebopsoriasis.

Shadowtoucher 8 september 2010 16:49

Ik kreeg nou eenmaal meteen butavate voorgeschreven en het heeft me fantastisch geholpen, er is totaal niets meer van te zien. Ik heb het in totaal misschien een week gesmeerd, dus geen schade opgelopen. Ook is het nog steeds niet teruggekomen, volgens de dokter zou er een kans kunnen zijn dat het nooit meer terugkomt nu. Ik zou het iedereen zeker aanraden!

jehan 8 september 2010 23:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Strider (Bericht 261101)
Ik weet niet wat het is, maar het lijkt erop dat het zoutregime niet echt lekker wil werken. Ik heb 's nachts regelmatig last van jeuk, die ik voordat ik zout gebruikte niet had, iig niet in die mate. Misschien gebruik ik een te hoge concentratie, of moet ik een ander type zout proberen.

Ik heb ook wel eens zout water gebruikt, maar bij mij verergert het de jeuk. De combinatie van zout water en zonlicht lijkt wel heel goed te werken, maar dat werkt natuurlijk weer niet op de behaarde hoofdhuid waar geen licht doordringt.

valentijn 9 september 2010 01:34

Ik meen ooit gelezen te hebben dat de heilzame werking van dode-zee kuurreizen voor 10% verklaard kan worden door de samenstelling van het water e.d. en voor 90% door de aanwezige uv-straling.

rabbit 9 september 2010 02:34

Hoi,

Even een update:

Haar/hoofdhuid:

Zoals ik een paar weken terug meldde heb ik me aan een nieuwe shampoo gewaagd:
shampoo genaamd Kertyol van Ducray tegen vette schilfers (werkzame bestanddelen: Kertyol, salicylzuur, sabal serrulata).

Op het moment dat ik ermee begon had ik zo ernstig SE op mijn hoofdhuid dat er een rode band op mijn voorhoofd stond van cm's hoog en de schilfers overal zaten. Vichy Dercos hielp, maar gaf bijwerkingen die ik niet meer wou (zeer dof haar na het wassen, veel haaruitval, erg onaangename geur, veiligheid (?), ...).
Ik heb de shampoo weken gebruikt zoals aangegeven (2x/week 2x na mekaar, telkens 3 minuten laten inwerken).

Ik ben erg tevreden. Dit is de eerste shampoo ooit die me zelfs beter helpt dan die van Vichy en ik ben verbaasd dat dit mogelijk was (ook nizoral hielp bij mij geen zier, buiten vichy hielp enkel cortisone en/of een shampoo met koolteer): ondanks momentane vermoeidheid en stress, zijn àlle schilfers of zelfs neiging naar schilfervorming verdwenen, de jeuk is weg voor 99%, de hoofdhuidgevoeligheid/pijn is verminderd (!), achteraf een 'gewone' conditioner (Syoss) gebruiken of tussendoor een gewone shampoo gebruiken maakt niet uit en wat voor mij vooral erg belangrijk was: mijn haar ziet er pakken gezonder uit! De ergste dofheid, pluizigheid (allemaal haarsprietjes die alle kanten op staken na het wassen :-s) zijn denk ik ongeveer voor 2/3e verdwenen! Mijn kleur is sprekender geworden, ... ik heb weer echt mooi haar. :)
Verder verzorg ik het altijd met een conditioner na het wassen van Syoss, soms een masker (ook Syoss) en een soort olie-achtig product van Guhl (op tarwekiemoliebasis) om de laatste dofheid/pluizigheid weg te werken. Daarnaast neem ik ook alle gezonde en normale haartips in acht.


Wat betreft al die dode zeezout producten e.d.: Ik heb de anti-roos shampoo van Zarqua geprobeerd na erg veel moeite om eraan te geraken... het hielp helaas geen zier.


Gezicht:

Op mijn gezicht is het momenteel heel erg. Ik weet zelfs niet of het SE. Rode zeer branderige plekken (aanraking met àlles brandt/piekt ontzettend, en zelfs zonder contact met iets zijn ze brandend/piekend). Het lijken wel eerste graads brandwonden, ze zijn relatief dieprood.
Ik heb ze vlak onder mijn neus, op mijn kin twee grote vlekken onder de weerszijden van mijn monduiteinden. De nasolabiale plooi is gloeiend en op en rond mijn neusbrug...
Opvallend: het is volledig symmetrisch. :?
Ik heb ze een tijdje terug regelmatig behandeld met een crème van kelual (ducray). Dit gaf geen merkbare verbetering, maar ook geen verslechtering. Dan met een oude zalf die ik hier nog liggen had en die daarvoor is voorgeschreevn. Dan met niets meer wegens te weinig storend. Intussen heb ik mijn huid behandeld met agressieve anti-acne producten... Ik had hier gelezen dat het schuim van je shampoo over je gezicht smeren ook verlossing zou brengen... Dat heb ik dus ook gedaan. Zero resultaat.
Kortom mijn gezicht is een ramp.
Overmorgen vertrek ik echter voor een weekje middellandse zee dus ik weet niet of ik het nog moet behandelen en vooral hoe (ben wel bang dat alles enorm gaat pieken :?).


Andere:

Nogmaals een oproep rond omgeving emissie en het mogelijke verband met SE.
Ikzelf ben zeer gevoelig aan milieuvervuiling... Vooral in de lucht merk ik het, ik krijg er een brandende keel van, quasi onmiddellijk... En dat houdt voor dagen aan. Ik heb dit dus bijna continu en dat is verschrikkelijk storend. Op lange termijn kan het niet gezond zijn.
Zijn er nog mensen met een gelijkaardige gevoeligheid?

valentijn 9 september 2010 06:28

Hmm, bij mij werkt op het gezicht Ketaconazole creme zeer goed.

Ik vraag me af wat Ketryol nou precies is. Is deze shampoo op recept?

Over je oproep: hoe weet ik of ik daar gevoelig voor ben? Het enige wat ik merkte was toen ik in Rome was dat ik "last" kreeg van mn neus door de enorme luchtvervuiling, heb ik in Amsterdam ook wel een last van maar dan in mindere mate.

edit: Kertyol = ichthyol and crotamiton

Strider 9 september 2010 09:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jehan (Bericht 261190)
Ik heb ook wel eens zout water gebruikt, maar bij mij verergert het de jeuk. De combinatie van zout water en zonlicht lijkt wel heel goed te werken, maar dat werkt natuurlijk weer niet op de behaarde hoofdhuid waar geen licht doordringt.

Ja hier hoor, na een half uurtje wordt mijn hoofdhuid erg onrustig, ik denk dat ik er maar mee ga stoppen.

Tijd voor een hoogtezon, nog tips Hanna? :P

rabbit 9 september 2010 15:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door valentijn (Bericht 261203)
Hmm, bij mij werkt op het gezicht Ketaconazole creme zeer goed.

Ik vraag me af wat Ketryol nou precies is. Is deze shampoo op recept?

Over je oproep: hoe weet ik of ik daar gevoelig voor ben? Het enige wat ik merkte was toen ik in Rome was dat ik "last" kreeg van mn neus door de enorme luchtvervuiling, heb ik in Amsterdam ook wel een last van maar dan in mindere mate.

edit: Kertyol = ichthyol and crotamiton

Hoi,

De shampoo kan je gewoon vrij verkrijgen bij de apotheek.
Er zijn verschillende soorten van. Ik had eerst een andere soort maar die deed bij mij niets af.
Het is deze die voor mij fantastisch werkt:

[IMG]file:///C:/Users/Anja/AppData/Local/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/Users/Anja/AppData/Local/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]http://www.newpharma.be/upload/img/m...0ml-nl-500.jpg



Het hangt ervan af denk ik: als iedereen er last van zou hebben (maar dat denk ik niet want dan trek je toch weg uit die stad volgens mij?) zijn we waarschijnlijk 'normaal' maar indien we er meer last van hebben dan iemand anders zijn we volgens mij (hyper)gevoelig.
Ik zit duidelijk in die laatste categorie, omdat ik klaag op momenten dat anderen geen klachten hebben.
(Hoewel het met de luchtkwaliteit soms zo slecht gesteld is dat quasi iedereen er last van heeft. :?)



Bij mij maakt Nizoral geen verschil, zowel niet op hoofd als in mijn gezicht.

Ik heb gisteren toch nog eens een cortisonecrème gebruikt, die hier wel al een tijdje ligt dus (mogelijk al jaren, oeps). Vandaag is het dan ook iets minder extreem. Al brandt het nog als ik er iets op aanbreng, zeker als dit product begint in te trekken. :?
Ik denk dat ik mijn gezicht mogelijk verbrand heb door het schuim van die shampoo erop te doen en te laten (dat salicylzuur erin misschien). Buiten dat shampoo schuim heb ik er ook weken niets anders meer aan gedaan maar integendeel veel stress, weinig slaap, geen zon, ... gehad. Mogelijk ook daarmee dat er echt een exacorbatie is ontstaan.
Dit soort pijnlijke branderige plekken heb ik wel al eens gehad, maar dan in de winter ... Op dat moment had ik nog niet door dat ik SE had.

ikke1980 11 september 2010 15:31

2 Bijlage(n)
Hallo, kan iemand me vertellen of dit op eczeem lijkt of misschien op psoriasis? Het is maar 1 plekje, maar zit er al een maand en wil niet over gaan (ook niet na gebruik van fucidin en topicorte) Kan het een schimmel zijn? Iemand een idee?

Hanna 12 september 2010 04:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rabbit (Bericht 261202)
...Kertyol van Ducray tegen vette schilfers (werkzame bestanddelen: Kertyol, salicylzuur, sabal serrulata).

Salicylzuur wordt gebruikt om wratten weg te branden, maar wratten op de tere gezichtshuid mogen daarmee niet behandeld worden. Dus, wees zuinig in gebruik van die shampoo en gebruik 't zeer zeker niet om op je gezicht te laten opdrogen.

@Strider, misschien heb je een veel te sterke zoutoplossing gebruikt. Voor het zelfmaken van neusdruppels geldt een verhouding van 9 gram zout per 1 liter lauw water, dus die verhouding zou voor de hoofdhuid dan ook geen kwaad kunnen.

Noob 12 september 2010 15:58

Weet iemand hier een top 5 van shampoo's die over het algemeen het beste resultaat geven?

- Rozemarijn (Guhl?)
- Selsun
- Keto/rooscure/nizarol
- Revita

en welke mis ik?

AnthonieH 12 september 2010 16:21

Wat voor resultaat bedoel je, Noob?

Als het gaat om de strijd tegen haaruitval dan zitten er in Rozemarijnshampoo geen actieve bestanddelen (al wordt rozemarijn wel al eeuwen gebruikt als middeltje tegen haaruitval), ook van het seleensulfide in Selsun is geen anti-AGA werking vastgesteld (het kan wel haaruitval veroorzaken). Een werking is wel vastgesteld voor de ketoconazol in Rooscure, Nizoral en Revita. In Revita zitten ook andere bestanddelen die mogelijk enig effect hebben. Dus als ik mijn geld ergens op zou moeten zetten als middel tegen AGA, dan neig ik naar Revita ... maar dan moet het wel als shampoo ook goed zijn.

Voor SE zou ik gokken op middelen die daarop toegepitst zijn, dus Selsun en Rooscure. Omdat die schimmels aanpakken.

Noob 12 september 2010 18:15

Resultaat tegen Seborroïsch eczeem/ schilvering / onrustige hoofdhuid.

want een gezonde hoofdhuid lijkt mij, minder uitval;)

Hanna 13 september 2010 03:56

Noob, maak 's een handtekening onder je berichten, dan kunnen we zien wat je allemaal al uitgeprobeerd hebt.
Als een arts seborroïsch eczeem bij jou heeft vastgesteld, zal hij/zij toch ook een middel voorgeschreven hebben?
Rozemarijnshampoo heeft andere forummers van de jeuk af geholpen; soms van Guhl, soms van Weleda. Maar seb.eczeem wordt daardoor dacht ik niet minder.

dundun 17 september 2010 16:03

Ik gebruik nu sinds 1,5 week grote klis en driekleurig viooltje capsules, dit schijnt drainerend te werken en helpen je afvalstoffen uit het lichaam te verwijderen en overmatig talgproductie te remmen. Ik hoop hiermee o.a. van mijn seb. eczeem af te komen.

Nou las ik ergens dat je dit echter maar voor bepaalde tijd mag gebruiken. Weet iemand hoe dit zit? Want het lijkt bij mij toch enigzins te werken en wil het eigenlijk voor langere tijd gebruiken.

Noob 18 september 2010 18:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dundun (Bericht 261762)
Ik gebruik nu sinds 1,5 week grote klis en driekleurig viooltje capsules, dit schijnt drainerend te werken en helpen je afvalstoffen uit het lichaam te verwijderen en overmatig talgproductie te remmen. Ik hoop hiermee o.a. van mijn seb. eczeem af te komen.

Nou las ik ergens dat je dit echter maar voor bepaalde tijd mag gebruiken. Weet iemand hoe dit zit? Want het lijkt bij mij toch enigzins te werken en wil het eigenlijk voor langere tijd gebruiken.

kijk eerst eens of het werkt, als het niet werkt ga je het ook niet voor langere tijd gebruiken.
Ik heb het nl ook gebruikt, maar merkte niks van talgvermindering. Ik denk dat je beter andere dingen kan proberen om dat te verbeteren, zoals sporten, minder stressen, minder bier.

VapoChill 27 september 2010 23:19

Helpt er iets tegen haaruitval van de wenkbrauwen ?
Wordt nu een beetje kaal. :(

Hanna 28 september 2010 02:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door VapoChill (Bericht 262369)
Helpt er iets tegen haaruitval van de wenkbrauwen ?
Wordt nu een beetje kaal. :(

Ja. Dagelijks met een wattenstaafje een beetje wonderolie op de wenkbrauwen inwrijven. In flesjes van 100 ml voor ca. €3 verkrijgbaar bij drogisterijen als Etos en Kruidvat.

Edit: ik lees net dat je seb.eczeem hebt en in dat geval weet ik niet of wonderolie helpt.

valentijn 29 september 2010 01:26

Als je seb. eczeem hebt zou ik keto. creme proberen.

MatthijsM 26 oktober 2010 12:29

seborroïsch eczeem
 
Lotgenoten,
Deze discussie droeg er mede toe bij, dat ik nu weet dat mijn klachten een naam hebben: seborroïsch eczeem. Mijn klachten zijn als die van vrijwel ieder ander: schilferigheid langs de haarlijn en op het voorhoofd, wenkbrauwen, gezwollen oogleden, neusvleugels, achter de oren. Maar ook: schaamstreek en knieholten. Erg vervelend allemaal.
Ontmoedigend ook, om te lezen dat er niet echt een oplossing is. Cortisonen werken, maar zijn een lapmiddel. Juist deze uitzichtloosheid prikkelde mijn creativiteit. Ik had zeer snel baat bij de volgende zelfmedicatie: ik gebruikte 15 druppels theeboomolie welke ik vermengde met een basisolie. Daarvoor gebruikte ik walnootolie, want die had ik toevallig in huis. Alles in een flesje van 20 milliliter. De olie is prettig aanbrengen en het maakt de huid soepel.
Theeboomolie is een soort panacee die mij al vaker van kwaaltjes afhielp.
Thans, binnen twee dagen, is de schilferigheid en de trekkerigheid in mijn gezicht verdwenen. Misschien dat in de toekomst een lagere concentratie theeboomolie voldoende zal blijken. Ik probeerde maar wat. Maar de resultaten zijn zo bemoedigend, dat ik het eenieder zou willen aanbevelen. Weg met die cortisonen!
Succes!
MatthijsM

dehnel 27 oktober 2010 19:00

tip
 
hallo allemaal, ik was hier op zoek naar een oplossing voor het haar probleem bij mijn dochter, welke ook seborroisch exceem heeft.
Haar haardos wordt ziender ogen minder, en zijn maar weer begonnen met een Ketoconazol kuur.
Maar ik lees een heleboel vragen van mensen die zoeken naar een oplossing voor de problemen in het gezicht, ik kan een ieder aanraden om i.p.v. de cortisonencremes eens sudocreme te gebruiken!! jawel de creme die gebruikt wordt voor de baby billetjes.
S'avonds voor het naar bed gaan licht insmeren, en s'morgens een zachte en schone huid.

groeten,
Lesley

desperado26 2 november 2010 18:16

Hoi,

Ik gebruik geen antiroosshampoo's meer voor op mijn hoofdhuid, want ze deden meer kwaad dan goed. Ik was nu dagelijks met normale shampoo, maar ik zet de doucheknop wel op de modus met de dikke harde waterstralen.

Het voelt een beetje aan als een stevige massage zodat de hoofdhuid goed gereinigd wordt. Heb nu sinds enkele weken geen last meer van roos en haaruitval :) Soms jeukt het nog eens, maar daar kan ik best mee leven.

Groetjes,
Desperado


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:15.

Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.